Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA Nr. 36 din 25 august 1995  cu privire la perfectionarea unor reglementari referitoare la datoria publica interna, garantarea creditelor interne si la datoria publica externa, precum si in legatura cu formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA Nr. 36 din 25 august 1995 cu privire la perfectionarea unor reglementari referitoare la datoria publica interna, garantarea creditelor interne si la datoria publica externa, precum si in legatura cu formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 202 din 31 august 1995
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie şi al art. 1 lit. d) din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite prezenta ordonanta.

ART. 1
<>Legea nr. 91/1993 privind datoria publica, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 10 ianuarie 1994, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Datoria publica reprezintã totalitatea obligaţiilor pecuniare la un moment dat, rezultate din împrumuturi în lei şi în valuta, pe termen scurt, mediu sau lung, contractate de stat în nume propriu sau garantate de acesta, precum şi obligaţiile statului cãtre trezoreria proprie, pentru sumele avansate temporar în vederea acoperirii deficitelor bugetului de stat."
2. Articolul 2 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Activitãţile privind contractarea şi garantarea de împrumuturi interne şi externe rambursabile, generatoare de datorie publica, şi gestionarea datoriei publice se exercita de cãtre Guvern, prin Ministerul Finanţelor, în condiţiile prezentei legi."
3. Articolul 4 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Guvernul, prin Ministerul Finanţelor, este autorizat sa contracteze împrumuturi de stat, în lei sau în valuta, de pe piata financiarã interna şi piata financiarã externa, în vederea finanţãrii şi refinantarii datoriei publice interne.
(2) Ministerul Finanţelor, în baza aprobãrilor date de Guvern, este autorizat sa garanteze, în numele şi în contul statului, credite bancare interne, pe termen scurt, mediu sau lung, contractate de agenţii economici de la bãncile comerciale pentru:
a) realizarea programelor de restructurare aprobate de organele şi autoritãţile legal constituite;
b) constituirea stocurilor la principalele produse strategice necesare economiei naţionale, stabilite de cãtre Guvern;
c) realizarea lucrãrilor agricole;
d) producţia cu ciclu lung de fabricaţie destinatã exportului;
e) realizarea unor obiective de investiţii de interes naţional.
(3) Garanţiile care se emit de Ministerul Finanţelor în baza prevederilor de la alin. (2) sunt condiţionate de acceptarea de cãtre acesta a clauzelor cuprinse în contractele de credit încheiate între agenţii economici şi bãncile comerciale.
(4) Agenţii economici rãspund de constituirea resurselor necesare rambursarii ratelor scadente şi pentru plata costurilor aferente creditelor bancare garantate de stat în scopurile şi pentru destinatiile prevãzute la alin. (2).
(5) Pentru acoperirea riscurilor financiare care pot surveni din garantarea de cãtre stat a creditelor bancare contractate de agenţii economici, în scopurile şi pentru destinatiile prevãzute la alin. (2), se constituie Fondul de risc pentru garanţii interne, care se va alimenta din:
a) sumele încasate sub forma de comisioane negociate cu beneficiarii creditelor bancare;
b) dobinzile bonificate la disponibilitãţile Fondului de risc pentru garanţii interne;
c) penalitãţile aplicate pentru neplata în termen a comisioanelor prevãzute la lit. a);
d) sumele prevãzute în bugetul de stat cu aceasta destinaţie, care se vor stabili şi aproba anual în funcţie de gradul minim de expunere la risc şi de cuantumul celorlalte surse de alimentare a fondului de risc.
Fondul de risc pentru garanţii interne se gestioneazã de Ministerul Finanţelor în regim extrabugetar.
(6) Orice angajament de datorie publica interna, în lei sau în valuta, se înregistreazã în Registrul datoriei publice interne, instituit, în baza acestor prevederi, la Ministerul Finanţelor."
4. Articolul 11 se completeazã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Gestionarea datoriei publice interne se asigura de cãtre Ministerul Finanţelor şi consta în contractarea împrumuturilor de stat, organizarea şi ţinerea evidentei prin conturi specifice, rambursarea datoriei publice, calculul şi plata dobinzii, comisioanelor şi spezelor datorate, precum şi în efectuarea de alte operaţiuni specifice, inclusiv cele care decurg din gestionarea Fondului de risc pentru garanţii interne."
5. Articolul 12 se completeazã cu un nou alineat, avînd urmãtorul cuprins:
"Împrumuturile externe contractate direct de cãtre stat pot fi destinate, în condiţiile legii, unor beneficiari subsidiari de împrumuturi, care pot fi, dupã caz, societãţi comerciale, regii autonome, autoritãţi publice centrale şi locale."
6. Alineatul (1) al articolului 18 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Rãspunderea pentru gestionarea şi utilizarea împrumuturilor externe contractate de societãţile comerciale, regiile autonome şi autoritãţile publice locale cu garanţia statului şi împrumuturile subsidiare acordate din împrumuturile externe contractate direct de stat, precum şi pentru constituirea resurselor necesare rambursarii ratelor scadente şi plãţii dobinzilor, spezelor şi comisioanelor aferente revine beneficiarilor de împrumut."
7. Articolul 21 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Pentru riscurile financiare decurgind din garantarea de cãtre stat a împrumuturilor contractate de societãţile comerciale şi regiile autonome şi din acordarea de împrumuturi subsidiare societãţilor comerciale şi regiilor autonome din împrumuturile externe contractate direct de cãtre stat, Ministerul Finanţelor va constitui Fondul de risc pentru garanţii externe şi împrumuturi subsidiare, care se va administra în regim extrabugetar şi se va alimenta din sumele încasate sub forma de comisioane de la beneficiarii de împrumuturi, dobinzile bonificate la disponibilitãţile acestui fond de risc şi penalitãţile aplicate pentru neplata în termen a comisioanelor datorate.
În funcţie de gradul minim de expunere la risc şi de cuantumul surselor care alimenteazã fondul de risc, potrivit alineatului precedent, Fondul de risc pentru garanţii externe şi împrumuturi subsidiare se va completa de la bugetul de stat, în limita sumelor aprobate cu aceasta destinaţie.
Sumele datorate la fondul de risc de cãtre beneficiarii de împrumuturi se determina de cãtre Ministerul Finanţelor prin aplicarea unor cote procentuale negociabile, diferenţiate în funcţie de bonitatea financiarã a beneficiarului, perioada de graţie şi cuantumul ratei medii de rambursare.
Cuantumul sumelor datorate la fondul de risc, termenele de vãrsare şi celelalte obligaţii care revin beneficiarului împrumutului se prevãd în convenţia sau acordul de subimprumut încheiat de acesta cu Ministerul Finanţelor."
8. Articolul 23 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Ministerul Finanţelor urmãreşte constituirea resurselor de rambursare de cãtre beneficiarii împrumuturilor, tine evidenta creanţelor statului provenite din executarea garanţiilor acordate şi acţioneazã pentru recuperarea lor de la debitori."
9. Articolul 24 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - În calitate de garant, în numele şi în contul statului, pentru împrumuturile externe, Ministerul Finanţelor evalueaza riscurile financiare, oportunitatea şi condiţiile de emitere a garanţiilor, pentru a nu afecta credibilitatea financiarã a statului şi participa, în baza mandatului primit de la Guvern, la negocierea acordurilor şi a altor instrumente juridice internaţionale prin care se angajeazã sau contracteazã împrumuturi externe direct de cãtre stat.
Angajarea directa de împrumuturi externe de cãtre societãţile comerciale, regiile autonome şi autoritãţile publice locale pentru care se solicita garanţia statului se poate face numai în condiţiile şi în limitele avizate de Ministerul Finanţelor."
10. Articolul 26 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Guvernul analizeazã, cînd situaţia o impune, oportunitatea şi condiţiile de reesalonare, refinantare şi/sau conversiune, dupã caz, a datoriei publice externe şi prezintã propuneri Parlamentului în vederea aprobãrii."
11. Articolul 30 literele d) şi f) se modifica şi vor avea urmãtorul cuprins:
"d) încheie, în numele şi în contul statului, acorduri, angajamente, contracte şi alte instrumente juridice internaţionale pentru împrumuturi care genereazã datorie publica de pe piata financiarã interna şi piata financiarã externa; analizeazã, avizeazã, mandateazã şi/sau participa, dupã caz, la angajarea, contractarea sau garantarea împrumuturilor;"
"f) urmãreşte evoluţia creditului şi a dobinzii pe piata financiarã interna şi externa şi face propuneri pentru operaţiuni de reesalonare, refinantare şi/sau conversiune a datoriei publice;"
12. Articolul 31 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - În caz de necesitate, Ministerul Finanţelor, prin organele de control specializate, exercita controlul folosirii împrumuturilor garantate de stat şi a împrumuturilor subsidiare, asupra modului de constituire a sumelor necesare pentru rambursarea împrumuturilor, precum şi asupra modului în care sunt îndeplinite alte obligaţii care decurg din convenţiile sau normele de subimprumut încheiate."
13. Articolul 33 se completeazã cu litera d), avînd urmãtorul cuprins:
"d) întreruperea operaţiunilor asumate în derularea importurilor cu garanţia statului şi a împrumuturilor subsidiare, fãrã notificarea prealabilã a instituţiilor fata de care imprumutatii sunt angajaţi prin convenţii sau acorduri de împrumut."
13. Alineatul (1) al articolului 35 se modifica, se completeazã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 5 ani urmãtoarele fapte:
a) utilizarea fondurilor în lei şi în valuta provenite din angajamente de datorie publica interna şi externa în alte scopuri decît cele pentru care s-a aprobat contractarea sau garantarea acestora;
b) furnizarea de informaţii eronate pentru fundamentarea, precum şi pentru executarea garanţiei şi/sau a împrumutului subsidiar;
c) administrarea necorespunzãtoare a bunurilor gajate, ipotecate ori a activelor asupra cãrora acţioneazã mãsuri asiguratorii;
d) înstrãinarea, fãrã acordul prealabil al Ministerului Finanţelor, a bunurilor mobile şi imobile care constituie obiectul contractului de gaj, ipotecii sau altor mãsuri asiguratorii."
15. Articolul 36 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - Ministerul Finanţelor va elabora şi va actualiza normele interne de lucru care asigura punerea în aplicare a obligaţiilor care-i revin în legatura cu datoria publica interna şi externa a statului; normele metodologice date în aplicarea <>Legii privind datoria publica, nr. 91/1993 , care reglementeazã probleme de interes pentru persoane juridice, actualizate, se vor publica în Monitorul Oficial al României."
ART. 2
<>Legea nr. 91/1993 privind datoria publica, cu modificãrile şi completãrile din prezenta ordonanta, se va republica în Monitorul Oficial al României.
ART. 3
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>Ordonanta Guvernului nr. 34/1994 privind acordarea de cãtre stat de garanţii pentru credite interne contractate de agenţii economici de la bãncile comerciale şi constituirea fondului de risc pentru garanţii acordate, <>Legea nr. 121/1994 , pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 34/1994 , <>Ordonanta Guvernului nr. 5/1995 privind acordarea de cãtre stat, prin intermediul Ministerului Finanţelor, de garanţii pentru credite bancare pe termen scurt şi <>Legea nr. 56/1995 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 5/1995 .
ART. 4
<>Ordonanta Guvernului nr. 66/1994 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 243 din 30 august 1994, aprobatã prin Legea nr. 128/1994, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 2, pînã la prima liniuta se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Trezoreria generalã a statului cuprinde operaţiuni de încasãri şi plati în lei şi în valuta care, dupã caz, privesc:...."
2. La articolul 5, prima liniuta se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"- acoperirea temporarã a deficitului din anul precedent şi din anul curent al bugetului de stat;"
3. La articolul 5, liniuta a treia se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"- acoperirea temporarã a deficitelor din anul precedent şi din anul curent înregistrate de bugetul asigurãrilor sociale de stat şi de bugetele fondurilor speciale;"
4. Alineatul 2 al articolului 10 se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Bugetul trezoreriei statului cuprinde, atît la venituri, cît şi la cheltuieli, dobinzile, comisioanele şi majorãrile de intirziere încasate, respectiv plãtite la şi din trezoreria statului, precum şi alte încasãri şi plati pentru operaţiunile care decurg din împrumuturi, avansuri, plasamente, ori din pãstrarea şi administrarea depozitelor în trezoreria statului."
5. Dupã alineatul 6 al articolului 10 se introduc doua noi alineate, avînd urmãtorul cuprins:
"Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului trezoreriei statului se reporteazã în anul imediat urmãtor ca resursa temporarã a trezoreriei statului; angajarea de cheltuieli publice din excedentul trezoreriei statului se aproba de Parlament, la propunerea Guvernului, prin legea anuala a bugetului de stat sau prin legi speciale.
Guvernul, în situaţii speciale şi fundamentale, poate aproba ca din excedentul rezultat din execuţia anuala definitiva a bugetului trezoreriei statului sa compenseze, parţial sau total, dobinzile datorate pentru dispozibilitatile temporar destinate acoperirii deficitului bugetului de stat din anul precedent şi anul curent, precum şi împrumuturile temporare şi dobinzile aferente acestor împrumuturi acordate bugetelor fondurilor speciale."
ART. 5
<>Ordonanta Guvernului nr. 66/1994 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobatã prin Legea nr. 128/1994 cu modificãrile şi completãrile din prezenta ordonanta, se va republica în Monitorul Oficial al României.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
---------------
Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016