Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 35 din 7 august 2007  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 35 din 7 august 2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 22 august 2007
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. III.3 din Legea nr. 266/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 16 iulie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatele (3) şi (4) ale articolului 2^1 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care terenurile prevãzute la alin. (1) sunt în proprietatea publicã ori privatã a statului, acestea se transmit fãrã platã în proprietatea publicã sau, dupã caz, în proprietatea privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale în care sunt amplasate şi în administrarea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv al municipiului Bucureşti şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, sau, dupã caz, în administrarea consiliilor judeţene, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe îşi pãstreazã folosinţa gratuitã a terenurilor pe perioada realizãrii investiţiilor.
(4) Pe terenurile aflate în proprietatea publicã ori privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, utilitãţile şi dotãrile tehnico-edilitare se realizeazã prin obiective de investiţii promovate de consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv al municipiului Bucureşti şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, potrivit legii şi în corelare cu programele de construcţii de locuinţe.'
2. La articolul 6 alineatul (1), dupã litera a^1) se introduce o nouã literã, litera a^2), cu urmãtorul cuprins:
"a^2) sume încasate din vânzarea locuinţelor pentru tineri, construite prin programele prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c), care se vireazã în contul Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe deschis la Trezoreria Statului şi se utilizeazã pentru dezvoltarea fondului de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, în cadrul acestor programe. Aceste sume reprezintã fonduri publice şi vor fi administrate potrivit legislaţiei privind finanţele publice;".
3. Alineatul (1^1) al articolului 6^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1^1) La fundamentarea alocaţiilor bugetare necesare anual se va avea în vedere utilizarea resurselor disponibile prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. a^1), a^2) şi f)."
4. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 6^2 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Locuinţele pentru tineri destinate închirierii, realizate în condiţiile prezentei legi, fac obiectul proprietãţii private a statului şi sunt administrate, în conformitate cu prevederile legale în materie aflate în vigoare, de autoritãţile administraţiei publice locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale în care sunt amplasate. Pentru celelalte locuinţe care se realizeazã prin programele de investiţii prevãzute la art. 6^1 alin. (4), regimul juridic şi modul de repartizare sunt prevãzute de <>Legea locuinţei nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Repartizarea locuinţelor pentru tineri destinate închirierii, construite şi date în exploatare prin programele derulate de agenţie conform prevederilor art. 6^1 alin. (4), se face dupã criterii stabilite şi adoptate de autoritãţile administraţiei publice locale şi/sau centrale care preiau în administrare aceste locuinţe, cu avizul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, pe baza unor criterii-cadru de acces la locuinţe şi, respectiv, a unor criterii-cadru de prioritate în repartizarea locuinţelor aprobate prin hotãrâre a Guvernului. În baza unor propuneri temeinic justificate, pot fi adaptate la situaţii concrete existente pe plan local numai criteriile-cadru de acces la locuinţe şi numai din punctul de vedere al cuprinderii teritoriale."
5. Alineatul (4) al articolului 6^2 se abrogã.
6. Dupã articolul 6^2 se introduc douã noi articole, articolele 6^3 şi 6^4, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 6^3. - (1) Locuinţele pentru tineri destinate închirierii, repartizate în condiţiile art. 6^2 alin. (3), se pot vinde titularilor contractelor de închiriere, numai la solicitarea acestora, dupã expirarea perioadei contractuale de 5 ani prevãzutã la art. 6^2 alin. (3^1), fãrã a fi condiţionatã de vârsta solicitantului.
(2) Vânzarea locuinţelor prevãzute la alin. (1) se face conform prevederilor <>Legii nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale prezentei legi, cu respectarea urmãtoarelor condiţii obligatorii:
a) preţul locuinţei se achitã integral la data încheierii contractului de vânzare-cumpãrare, din sursele proprii ale beneficiarului şi/sau din credite contractate de acesta de la instituţii financiare autorizate;
b) titularul contractului de închiriere şi membrii familiei acestuia - soţ/soţie, copii şi/sau alte persoane aflate în întreţinerea acestuia - pot beneficia o singurã datã de cumpãrarea unei locuinţe pentru tineri destinate închirierii;
c) titularul contractului de închiriere şi membrii familiei acestuia - soţ/soţie, copii şi/sau alte persoane aflate în întreţinerea acestuia - sã nu deţinã o altã locuinţã în proprietate, inclusiv casã de vacanţã;
d) valoarea locuinţei se stabileşte de autoritãţile administraţiei publice locale sau de operatorii economici în a cãror administrare se aflã imobilele respective, potrivit legii, în baza evaluãrii realizate de cãtre o persoanã fizicã sau juridicã autorizatã, selecţionatã de unitatea de administrare potrivit prevederilor legale privind achiziţiile publice, dar nu mai micã decât preţul de inventar actualizat. La evaluare nu va fi luat în considerare plusul de valoare adus locuinţei prin lucrãri efectuate de cãtre chiriaş pe cheltuialã proprie, cu respectarea prevederilor legale. Pentru acoperirea cheltuielilor de evidenţã şi vânzare, unitãţile prin care se efectueazã, potrivit legii, vânzarea beneficiazã de un comision de pânã la 1% din valoarea locuinţei, comision care se include în preţul locuinţei;
e) în cazul clãdirilor dotate cu centrale termice proprii, valoarea acestora se cuprinde în preţul locuinţelor. Centralele termice rãmân în administrarea consiliilor locale pânã la vânzarea a jumãtate plus unu din numãrul locuinţelor pe care le deservesc;
f) vânzarea locuinţei se va face la valoarea stabilitã în urma evaluãrii, dar nu mai micã decât valoarea de circulaţie stabilitã prin expertizele camerelor notarilor publici;
g) locuinţele nu pot fi înstrãinate de proprietari prin acte între vii pe o perioadã de 5 ani de la data dobândirii acestora, condiţie suspensivã a dreptului de a dispune de proprietate, care se va consemna la înscrierea dreptului de proprietate în cartea funciarã în condiţiile legii;
h) venitul mediu pe membru de familie la data vânzãrii al titularului contractului de închiriere a locuinţei sã nu depãşeascã cu 100% salariul mediu brut pe economie.
(3) Sumele obţinute din vânzarea locuinţelor prevãzute la alin. (1), dupã reţinerea comisionului prevãzut la alin. (2) lit. d), se utilizeazã numai pentru finanţarea construcţiei de locuinţe şi se vireazã de autoritãţile administraţiei publice locale şi, respectiv, operatorii economici în a cãror administrare se aflã imobilele respective, prin bugetul local, Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe pentru finanţarea programului de locuinţe pentru tineri. Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe, în colaborare cu autoritãţile administraţiei publice locale, va ţine evidenţa sumelor rezultate din vânzare şi încasate.
(4) Autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia sã iniţieze procedurile legale pentru înfiinţarea asociaţiilor de proprietari în clãdirile de locuit pe care le administreazã şi în care sunt situate locuinţe pentru tineri destinate închirierii, dupã vânzarea cãtre chiriaşi a 3 unitãţi locative din clãdire.
(5) Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe va asigura monitorizarea şi va ţine evidenţa terenurilor şi a locuinţelor construite pe acestea şi transmise în administrarea autoritãţilor administraţiei publice locale, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 6^4. - Contractele de închiriere, contractele de vânzarecumpãrare, precum şi orice alte acte încheiate cu încãlcarea dispoziţiilor art. 6^2 alin. (3) şi ale art. 6^3 sunt lovite de nulitate absolutã. Depistarea acestor cazuri şi sesizarea instanţelor judecãtoreşti pentru constatarea nulitãţii şi restabilirea situaţiei anterioare se fac prin grija prefecţilor."
7. Dupã articolul 24^1 se introduc 6 noi articole, articolele 24^2-24^7, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 24^2. - (1) La solicitarea autoritãţilor administraţiei publice centrale din învãţãmânt sau sãnãtate, Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe poate promova, în cadrul programelor de construcţii de locuinţe pentru tineri destinate închirierii, prevãzute la art. 6^1 alin. (4), obiective de investiţii publice în construcţia de locuinţe destinate închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din aceste domenii de activitate.
(2) Necesitatea şi oportunitatea realizãrii construcţiilor de locuinţe pentru tineri destinate închirierii, prevãzute la alin. (1), vor fi stabilite prin studii de prefezabilitate promovate şi aprobate de autoritãţile administraţiei publice centrale interesate, studii care vor fi transmise Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe. Studiile de prefezabilitate se finanţeazã din surse prevãzute cu aceastã destinaţie în bugetele proprii ale autoritãţilor administraţiei publice centrale interesate sau din alte surse legal constituite.
(3) În elaborarea studiilor de prefezabilitate prevãzute la alin. (2) se vor avea în vedere soluţii arhitecturale model pentru realizarea locuinţelor care se realizeazã prin grija Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor şi pot fi puse la dispoziţia solicitanţilor de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe.
(4) Pentru realizarea de locuinţe destinate închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din învãţãmânt sau sãnãtate, autoritãţile administraţiei publice centrale interesate rãspund de punerea la dispoziţie a terenurilor în condiţiile prevãzute la art. 2^1 alin. (1). Terenurile care nu sunt în proprietatea publicã a statului se pot pune la dispoziţie în condiţiile schimbãrii, în prealabil şi în mod corespunzãtor, a regimului juridic al proprietãţii asupra acestora, prin trecerea lor, potrivit legii organice, în domeniul public al statului şi în administrarea autoritãţilor administraţiei publice centrale respective sau, dupã caz, în administrarea unor instituţii aflate în subordinea ori sub coordonarea acestor autoritãţi, în condiţiile legii.
Art. 24^3. - (1) Pentru realizarea construcţiilor de locuinţe pentru tineri destinate închirierii, prevãzute la art. 24^2, Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe va achiziţiona studii de fezabilitate, care vor fi supuse aprobãrii potrivit legii.
(2) Finanţarea studiilor prevãzute la alin. (1) se asigurã din alocaţii de la bugetul de stat, prevãzute cu aceastã destinaţie prin bugetul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, aprobat în condiţiile legii.
Art. 24^4. - (1) Locuinţele pentru tineri destinate închirierii, realizate în condiţiile art. 24^2, prin excepţie de la prevederile art. 6^2 alin. (2), fac obiectul exclusiv al proprietãţii publice şi nu pot fi înstrãinate.
(2) Închirierea locuinţelor prevãzute la alin. (1) se face cu respectarea prevederilor art. 6^2 alin. (3^1) şi (3^2).
Art. 24^5. - (1) Repartizarea locuinţelor pentru tineri destinate închirierii, construite şi date în exploatare prin programele derulate de Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe conform prevederilor art. 24^2-24^4, se face dupã criterii stabilite şi adoptate de autoritãţile administraţiei publice centrale din învãţãmânt sau sãnãtate, dupã caz, care preiau în administrare respectivele locuinţe, cu avizul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, potrivit prevederilor art. 6^2 alin. (3).
(2) Pentru stabilirea prioritãţii în repartizarea locuinţelor destinate închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din învãţãmânt sau sãnãtate, conform alin. (1) se pot adopta criterii specifice, în suplimentarea celor prevãzute de criteriile-cadru.
Art. 24^6. - Contractele de închiriere, contractele de vânzare-cumpãrare, precum şi orice alte acte încheiate cu încãlcarea dispoziţiilor art. 24^4 şi 24^5 sunt lovite de nulitate absolutã. Depistarea acestor cazuri şi sesizarea instanţelor judecãtoreşti pentru constatarea nulitãţii şi restabilirea situaţiei anterioare se fac prin grija ministerelor care coordoneazã activitãţile din domeniul învãţãmântului, respectiv din domeniul sãnãtãţii.
Art. 24^7. - (1) La solicitarea instituţiilor din sectorul de apãrare naţionalã, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, a altor instituţii din administraţia publicã centralã, a autoritãţilor administraţiei publice locale, precum şi a unor persoane juridice cu capital privat, Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe poate dezvolta programe de construcţii de locuinţe proprietate privatã prin credit ipotecar, destinate în mod exclusiv personalului acestora, prin convenţii încheiate cu aceştia.
(2) Necesitatea şi oportunitatea realizãrii construcţiilor de locuinţe prevãzute la alin. (1) vor fi stabilite prin studii de prefezabilitate promovate şi aprobate de instituţiile şi/sau autoritãţile administraţiei publice centrale sau locale interesate, precum şi de persoanele juridice cu capital privat, studii care vor fi transmise Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe. Studiile de prefezabilitate se finanţeazã din surse prevãzute cu aceastã destinaţie în bugetele proprii ale instituţiilor şi/sau ale autoritãţilor administraţiei publice centrale sau locale interesate şi, dupã caz, din bugetele persoanelor juridice cu capital privat.
(3) În elaborarea studiilor de prefezabilitate prevãzute la alin. (2) se vor avea în vedere soluţii arhitecturale model pentru realizarea locuinţelor, care pot fi puse la dispoziţia solicitanţilor de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe sau, dupã caz, asigurarea proiectelor tehnice şi detaliilor de execuţie de cãtre solicitanţi, sub rezerva avizãrii acestora în Consiliul tehnicoeconomic al agenţiei. Proiectantul general al lucrãrilor va susţine avizarea studiilor de fezabilitate şi, dupã caz, a proiectelor tehnice şi detaliilor de execuţie în Consiliul tehnico-economic al Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe.
(4) Pentru realizarea de locuinţe prevãzute la alin. (1) solicitanţii rãspund de punerea la dispoziţie a terenurilor în condiţiile prevãzute de art. 2^1.
(5) Analiza solicitãrilor de construcţii de locuinţe proprietate personalã prin credit ipotecar prevãzute la alin. (1) se face de Agenţia Naţionalã pentru Locuinţe pe baza cererilor, a datelor şi a informaţiilor aflate în evidenţa solicitanţilor. În acest scop va stabili, prin convenţia încheiatã cu instituţiile şi/sau cu autoritãţile administraţiei publice, respectiv cu persoanele juridice cu capital privat, modalitatea de primire a solicitãrilor şi actele justificative necesare."
ART. II
(1) Locuinţele pentru tineri destinate închirierii, construite prin programe de investiţii la nivel naţional, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au fost recepţionate şi înregistrate ca mijloace fixe aflate în proprietatea publicã a unitãţilor administrativ-teritoriale pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe - cu excepţia celor construite şi destinate în mod exclusiv închirierii tinerilor specialişti din învãţãmânt sau sãnãtate - trec, în condiţiile legii organice, în proprietatea privatã a statului şi rãmân în administrarea consiliilor locale din raza administrativ-teritorialã în care îşi exercitã autoritatea.
(2) Locuinţele construite şi destinate în mod exclusiv închirierii tinerilor specialişti din învãţãmânt sau sãnãtate prin programe de investiţii la nivel naţional, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 152/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au fost recepţionate şi înregistrate ca mijloace fixe aflate în proprietatea publicã a unitãţilor administrativ-teritoriale pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, precum şi terenul aferent acestora, dupã caz, trec, în condiţiile legii organice, în proprietatea publicã a statului şi în administrarea autoritãţilor administraţiei publice centrale din domeniul învãţãmântului, respectiv din domeniul sãnãtãţii, sau în administrarea unor unitãţi aflate în subordinea ori sub coordonarea acestor autoritãţi, potrivit legii.
(3) Locuinţele pentru tineri destinate închirierii, aflate în curs de execuţie prin programe de investiţii la nivel naţional, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 152/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care nu au fost recepţionate şi nu au fost înregistrate ca mijloace fixe pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, urmeazã regimul juridic prevãzut în <>Legea nr. 152/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aşa cum a fost modificatã şi completatã prin prezenta ordonanţã. Reglementarea regimului juridic al terenurilor aferente locuinţelor se va realiza în mod corespunzãtor, potrivit legii.
ART. III
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se vor actualiza Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor <>Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 962/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. IV
<>Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 16 iulie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţã, se va republica dupã aprobarea prin lege a prezentei ordonanţe, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. V
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul dezvoltãrii,
lucrãrilor publice şi locuinţelor,
Laszlo Borbκly

Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David

Ministrul economiei
şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 7 august 2007.
Nr. 35.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016