Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 31 din 30 ianuarie 2002  privind serviciile postale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 31 din 30 ianuarie 2002 privind serviciile postale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 87 din 1 februarie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanta are ca scop stabilirea condiţiilor de furnizare a serviciilor poştale şi asigurarea accesului la serviciul universal, în vederea creãrii unei pieţe concurentiale şi promovãrii intereselor utilizatorilor.
ART. 2
În înţelesul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) servicii poştale - servicii destinate publicului, constând în colectarea, sortarea, transportul şi livrarea la destinatari a trimiterilor poştale, efectuate cu caracter profesional şi în scopul obţinerii de profit;
b) reţea poştalã publica - sistemul de organizare şi resursele de orice fel, utilizate de un furnizor de servicii poştale, în principal pentru:
- colectarea trimiterilor poştale de la toate punctele de acces;
- transportul şi manipularea trimiterilor poştale de la punctele de acces ale reţelei poştale pana la centrele de distribuire;
- distribuirea trimiterilor poştale la adresele indicate pe acestea;
c) puncte de acces - ansamblul instalaţiilor fizice, inclusiv cutiile poştale puse la dispoziţie publicului pe drumurile publice sau în sediile furnizorilor de servicii poştale, prin intermediul cãrora trimiterile poştale pot fi introduse în reţeaua poştalã;
d) puncte de contact - ansamblul instalaţiilor fizice prin intermediul cãrora trimiterile poştale pot fi livrate destinatarilor;
e) colectare - operaţiunea de preluare a trimiterilor poştale depuse la punctele de acces;
f) distribuire - procesul care începe cu sortarea trimiterilor poştale la centrul de distribuire şi se încheie cu livrarea acestora la destinatari;
g) trimitere poştalã - un bun, având înscrisã o adresa, aflat în forma definitiva în care urmeazã sa fie transportat de furnizorul de servicii poştale; în afarã trimiterilor de corespondenta, trimiterile poştale pot consta în cãrţi, cataloage, ziare, periodice sau colete poştale conţinând bunuri cu sau fãrã valoare comercialã;
h) trimitere de corespondenta - o comunicare scrisã, tiparita, imprimata sau înregistratã pe orice fel de suport material, care urmeazã sa fie transportatã şi livrata, altfel decât electronic, la adresa indicatã de expeditor pe acest suport sau pe ambalajul acestuia; cãrţile, cataloagele, ziarele şi periodicele nu sunt considerate trimiteri de corespondenta;
i) trimitere poştalã internationala - o trimitere poştalã expediatã de pe teritoriul României cãtre o adresa care nu se afla pe acest teritoriu sau expediatã din afarã teritoriului României cãtre o adresa aflatã pe teritoriul acesteia;
j) publicitate prin posta - trimiteri poştale interne sau internaţionale care urmeazã sa fie transportate şi livrate la adresa indicatã de expeditor pe trimiterea în sine sau pe ambalajul acesteia, constând exclusiv în materiale de reclama, marketing sau publicitate, care conţin mesaje identice, cu excepţia numelui, adresei şi numãrului de identificare a destinatarului, precum şi a altor modificãri care nu altereaza natura mesajului, dacã aceste trimiteri sunt expediate unui numãr semnificativ de destinatari, stabilit de autoritatea de reglementare; nu constituie publicitate prin posta:
- chitanţele, facturile, situaţiile financiare şi alte mesaje nonidentice;
- trimiterile poştale care conţin în afarã de publicitate prin posta şi alte trimiteri în acelaşi ambalaj;
k) serviciu de trimitere recomandatã - un serviciu poştal ale cãrui particularitãţi constau în oferirea unei garanţii forfetare impotriva riscurilor de pierdere, furt, distrugere totalã sau parţialã ori deteriorare a trimiterii poştale şi în eliberarea, la cerere, a unei dovezi privind depunerea la punctul de acces sau livrarea la destinatar;
l) serviciu de trimitere cu valoare declarata - un serviciu poştal a cãrui particularitate consta în asigurarea unei trimiteri poştale impotriva pierderii, furtului, distrugerii totale sau parţiale ori deteriorarii, pentru o suma egala cu valoarea declarata de expeditor;
m) serviciu de trimitere contra ramburs - un serviciu poştal a cãrui particularitate consta în achitarea contravalorii bunului care face obiectul trimiterii poştale de cãtre destinatar expeditorului prin intermediul reţelei poştale;
n) servicii financiar-poştale - ansamblul de servicii de încasãri, de plati şi transferuri de fonduri efectuate de furnizorii de servicii poştale prin intermediul reţelei poştale;
o) serviciu de schimb de documente - furnizarea de mijloace, inclusiv punerea la dispoziţie de cãtre un terţ de sedii ad-hoc şi de mijloace de transport, care permite autolivrarea prin schimb reciproc a trimiterilor poştale între utilizatorii abonati la acest serviciu;
p) furnizor de servicii poştale - orice persoana de drept public sau de drept privat care presteazã servicii poştale;
q) furnizor de serviciu universal - orice furnizor de servicii poştale care presteazã unul sau mai multe servicii poştale din sfera serviciului universal, în zona şi în condiţiile speciale stabilite de autoritatea de reglementare, şi care este desemnat în acest sens de aceasta;
r) autorizaţie - orice act care stabileşte drepturi şi obligaţii specifice sectorului poştal şi care permite furnizarea serviciilor poştale, act care poate fi o autorizaţie generalã sau o licenta individualã, astfel:
- autorizaţie generalã - acea autorizaţie care nu presupune obţinerea unei decizii explicite din partea autoritãţii de reglementare înainte de exercitarea drepturilor care decurg din aceasta autorizaţie, indiferent dacã aceasta procedura implica sau nu efectuarea unei notificãri ori declaraţii de cãtre solicitant sau a unei înregistrãri de cãtre autoritatea de reglementare;
- licenta individualã - acea autorizaţie acordatã unui furnizor de servicii poştale şi care îi conferã acestuia drepturi sau obligaţii specifice, suplimentare fata de cele prevãzute în autorizaţia generalã, dacã este cazul, autorizaţie necesarã pentru ca furnizorul sa poatã exercita activitãţile corespunzãtoare, dacã exercitarea acestor activitãţi este condiţionatã de obţinerea în prealabil a unei decizii explicite din partea autoritãţii de reglementare;
s) cheltuieli terminale - remunerarea furnizorilor de serviciu universal pentru distribuirea pe teritoriul României a trimiterilor poştale expediate din afarã teritoriului României;
t) expeditor - persoana fizica sau juridicã ce genereazã efectiv trimiterea poştalã şi o introduce în reţeaua poştalã, personal sau prin intermediul unui terţ;
u) destinatar - persoana juridicã sau fizica cãreia îi este adresatã trimiterea poştalã;
v) utilizator - persoana fizica sau juridicã care beneficiazã de servicii poştale în calitate de expeditor sau destinatar;
w) cerinţe esenţiale - condiţii generale de natura noneconomica, care sunt impuse de stat pentru furnizarea serviciilor poştale, constând în: protecţia secretului corespondentei, asigurarea securitãţii reţelei poştale în ceea ce priveşte transportul bunurilor periculoase, precum şi, în cazuri justificate, protecţia datelor cu caracter personal, asigurarea confidenţialitãţii informaţiilor transmise sau stocate, protecţia dreptului la viata privatã, protecţia mediului şi respectarea normelor privind amenajarea teritoriului şi urbanismul;
z) servicii cu valoare adãugatã - servicii poştale ale cãror caracteristici rãspund unor cerinţe speciale ale utilizatorilor; asemenea caracteristici sunt, de exemplu: livrarea trimiterii poştale personal destinatarului sau reprezentantului autorizat al acestuia, livrarea la o data şi o ora anume stabilite, garantarea livrãrii la o data şi o ora anume stabilite, încercãri multiple de livrare, livrarea potrivit prioritatii sau ordinii specificate de expeditor, confirmarea cãtre expeditor a efectuãrii livrãrii, posibilitatea de schimbare a destinaţiei sau a destinatarului în timpul tranzitului sau, dacã livrarea la destinaţia iniţialã nu este posibila, monitorizarea trimiterii poştale pe toatã durata tranzitului (tracking & tracing) şi altele asemenea; transmiterea sau primirea conţinutului unei trimiteri poştale prin mijloacele electronice cãtre, respectiv de cãtre un furnizor de servicii poştale în vederea sortarii, tipãririi sau pregãtirii trimiterii poştale nu constituie o caracteristica suplimentarã în sensul prezentei definiţii.
ART. 3
Prevederile prezentei ordonanţe nu sunt aplicabile urmãtoarelor servicii:
a) transportul şi livrarea trimiterilor poştale proprii de cãtre expeditorul real al acestora personal;
b) transportul şi livrarea trimiterilor poştale proprii ale expeditorului, cu excepţia publicitãţii prin posta, de cãtre o filiala sau un sediu secundar al expeditorului ori de cãtre o persoana juridicã din acelaşi grup cu expeditorul, în cazul în care trimiterile în cauza se referã la activitatea comercialã a expeditorului şi urmãresc în mod nemijlocit satisfacerea unui interes al expeditorului legat de aceasta activitate;
c) colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale proprii ale expeditorului, efectuate cu titlu gratuit şi în mod nemijlocit de cãtre persoane fizice împuternicite de expeditor sau de destinatar în acest scop, cu excepţia publicitãţii prin posta;
d) colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale în cadrul unui serviciu organizat pentru uzul exclusiv al autoritãţilor publice, în temeiul unor dispoziţii legale speciale;
e) colectarea, sortarea, transportul şi livrarea cu titlu gratuit a înscrisurilor referitoare strict la bunurile împreunã cu care sunt transportate şi destinate a fi livrate împreunã cu acestea.
ART. 4
(1) Secretul trimiterilor poştale este inviolabil.
(2) Furnizorii de servicii poştale şi prepuşii acestora sunt obligaţi sa pãstreze secretul corespondentei, fiind incidente prevederile art. 195 din Codul penal.
(3) Reţinerea, predarea sau deschiderea trimiterilor poştale este permisã numai în urmãtoarele cazuri şi cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) la solicitarea organelor de cercetare penalã, a instanţei de judecata, a organelor vamale ori a altor autoritãţi sau organe abilitate, în condiţiile prevãzute de actele normative care reglementeazã activitatea acestora;
b) în cazul existenţei unor suspiciuni cu privire la sãvârşirea uneia dintre contravenţiile prevãzute la art. 58, cu condiţia ca deschiderea trimiterii poştale sa se realizeze de cãtre una dintre persoanele prevãzute la art. 61 alin. (1), în prezenta expeditorului sau a destinatarului ori, dacã acest lucru nu este posibil, în prezenta unui martor neutru, iar identitatea persoanelor care au deschis trimiterea şi a persoanelor care au asistat la deschidere sa fie consemnatã într-un proces-verbal semnat de toate pãrţile prezente.

CAP. 2
Serviciul universal

ART. 5
(1) Dreptul de acces la serviciul universal reprezintã dreptul de a beneficia de furnizarea permanenta a serviciilor poştale incluse în sfera serviciului universal, la anumite standarde de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.
(2) Orice persoana, fizica sau juridicã, romana ori strãinã, are dreptul de acces la serviciul universal.
(3) Autoritatea de reglementare stabileşte condiţiile de amplasare a punctelor de acces şi a punctelor de contact, astfel încât densitatea acestora sa ţinã seama de nevoile utilizatorilor, precum şi de standardele de calitate a serviciilor poştale din sfera serviciului universal.
(4) Serviciile incluse în sfera serviciului universal sunt:
a) colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale interne şi internaţionale, în greutate de pana la 2 kg;
b) colectarea, sortarea, transportul şi livrarea coletelor poştale interne şi internaţionale, în greutate de pana la 10 kg;
c) distribuirea coletelor poştale în greutate de pana la 20 kg, expediate din afarã teritoriului României cãtre o adresa aflatã pe teritoriul acesteia;
d) serviciul de trimitere recomandatã, indiferent dacã trimiterea este interna sau internationala;
e) serviciul de trimitere cu valoare declarata, indiferent dacã trimiterea este interna sau internationala;
f) orice alte servicii poştale stabilite prin hotãrâre a Guvernului, dacã rãspund unor necesitaţi de ordin social sau economic ale utilizatorilor, care nu pot fi asigurate în mod satisfãcãtor în condiţiile unei pieţe concurentiale.
(5) Autoritatea de reglementare poate mari limita de greutate prevãzutã la alin. (4) lit. b) pana la cel mult 20 kg şi poate stabili condiţii speciale pentru livrarea la domiciliu a coletelor poştale respective.
(6) Dimensiunile minime şi maxime ale trimiterilor poştale care fac obiectul serviciilor poştale incluse în sfera serviciului universal se stabilesc de autoritatea de reglementare, în conformitate cu prevederile actelor adoptate de Uniunea Poştalã Universala.
ART. 6
(1) Furnizor de serviciu universal este acel furnizor de servicii poştale care presteazã servicii din sfera serviciului universal şi este desemnat de autoritatea de reglementare potrivit prevederilor alin. (2)-(5).
(2) Autoritatea de reglementare stabileşte, cu avizul consultativ al Consiliului Concurentei, condiţiile şi procedura pe baza cãrora furnizorii de servicii poştale sunt desemnaţi ca furnizori de serviciu universal, cu respectarea prevederilor alin. (3)-(5).
(3) Autoritatea de reglementare poate desemna, la cerere sau din oficiu, unul sau mai mulţi furnizori de serviciu universal, stabilind totodatã pentru fiecare caz şi serviciile din sfera serviciului universal care vor face obiectul unor obligaţii anume în sarcina furnizorului desemnat, zona în care furnizorul respectiv urmeazã sa îşi îndeplineascã aceste obligaţii, condiţiile speciale pe care el trebuie sa le respecte, precum şi drepturile de care beneficiazã în furnizarea serviciului universal.
(4) În cazul în care autoritatea de reglementare desemneazã mai mulţi furnizori de serviciu universal care concureazã pe aceeaşi piata a serviciilor, stabilirea zonei în care fiecare dintre ei urmeazã sa îşi îndeplineascã obligaţiile se stabileşte astfel încât sa nu se creeze nici unuia dintre furnizori un dezavantaj nejustificat pe piata pe care sunt concurenţi, cu respectarea principiului pãstrãrii unui echilibru din punct de vedere al rentabilitatii prestãrii serviciilor poştale între zona respectiva şi zona sau zonele care au fost stabilite pentru ceilalţi furnizori de serviciu universal concurenţi şi luând în considerare avantajele de ordin competitiv de care beneficiazã fiecare dintre furnizorii de serviciu universal concurenţi.
(5) Poate fi desemnat din oficiu ca furnizor de serviciu universal numai un furnizor care asigura condiţiile prevãzute în prezenta ordonanta pentru prestarea serviciilor poştale din sfera serviciului universal.
ART. 7
(1) Orice furnizor de serviciu universal are obligaţia sa asigure, în fiecare localitate din zona în care îşi îndeplineşte obligaţiile de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal, cel puţin o colectare de la fiecare punct de acces şi cel puţin o livrare la locuinta oricãrei persoane fizice sau la sediul oricãrei persoane juridice, în fiecare zi lucrãtoare, dar nu mai puţin de 5 zile pe saptamana, cu excepţia cazurilor sau a condiţiilor geografice considerate excepţionale de autoritatea de reglementare.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) autoritatea de reglementare poate stabili ca livrarea sa se facã la anumite instalaţii corespunzãtoare, în condiţii determinate.
ART. 8
Orice furnizor de serviciu universal trebuie sa respecte în mod cumulativ urmãtoarele condiţii generale în îndeplinirea obligaţiilor de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal care îi incumba:
a) sa garanteze respectarea cerinţelor esenţiale;
b) sa ofere servicii identice utilizatorilor care se afla în condiţii comparabile;
c) sa ofere servicii disponibile pentru toţi utilizatorii fãrã discriminãri, în special de ordin politic, religios sau ideologic;
d) sa ofere servicii în mod neintrerupt, cu excepţia cazurilor de forta majorã;
e) sa asigure o evoluţie continua a serviciilor în funcţie de cerinţele tehnice, economice şi sociale, precum şi adaptarea serviciilor la cerinţele utilizatorilor.
ART. 9
(1) Orice furnizor de serviciu universal are obligaţia sa punã la dispoziţie utilizatorilor, în mod regulat, informaţii detaliate şi actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor oferite din sfera serviciului universal, în special informaţii referitoare la condiţiile generale de acces la aceste servicii, precum şi la tarifele şi nivelul standardelor de calitate ale acestor servicii.
(2) Informaţiile menţionate la alin. (1) se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal şi în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
ART. 10
(1) Furnizorii de serviciu universal au obligaţia de a asigura accesul utilizatorilor la reţeaua poştalã pe care o opereazã, în condiţii de transparenta, obiectivitate şi nediscriminare.
(2) Autoritatea de reglementare poate impune furnizorilor de serviciu universal cu poziţie dominanta pe piata relevanta, cu avizul consultativ al Consiliului Concurentei, obligaţii privind condiţiile în care aceştia trebuie sa permitã accesul la reţeaua poştalã pe care o opereazã şi altor furnizori de servicii poştale, dacã o asemenea mãsura se impune pentru asigurarea unui mediu concurential şi pentru respectarea principiilor transparenţei, obiectivitatii şi nediscriminarii.

CAP. 3
Drepturile acordate furnizorilor de serviciu universal

ART. 11
În vederea asigurãrii serviciului universal furnizorii de serviciu universal beneficiazã de urmãtoarele drepturi:
a) dreptul de prioritate la închirierea spaţiilor necesare în vederea desfãşurãrii activitãţii de transport al trimiterilor poştale şi mandatelor poştale, aflate în zonele libere sau în proprietatea ori în administrarea societãţilor comerciale, societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi regiilor autonome cu obiect de activitate în domeniul transporturilor feroviare, maritime, fluviale şi aeriene;
b) dreptul de efectuare cu prioritate a transportului trimiterilor poştale şi mandatelor poştale de cãtre societãţile comerciale, societãţile naţionale, companiile naţionale şi regiile autonome cu obiect de activitate în domeniul transporturilor feroviare, maritime, fluviale şi aeriene, precum şi dreptul de acces cu prioritate în mijloacele de transport aflate în proprietatea sau în administrarea acestora;
c) dreptul de acces şi prioritate la punctele de frontiera şi la organele vamale;
d) dreptul de a utiliza domeniul public pentru instalarea şi operarea cutiilor poştale, obţinut în baza autorizaţiei eliberate de organul de specialitate al administraţiei publice centrale sau locale care administreazã acel domeniu;
e) dreptul de a beneficia de sumele sau de avantajele de orice alta natura care i se cuvin în temeiul oricãrui mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor poştale din sfera serviciului universal, în condiţiile stabilite de lege şi de autoritatea de reglementare;
f) dreptul de a acţiona în relaţiile internaţionale în calitate de furnizor de serviciu universal şi de a încheia acorduri operationale în aceasta calitate;
g) dreptul de a utiliza formularele internaţionale specifice, prevãzute în instrumentele internaţionale ratificate sau aprobate de România.

CAP. 4
Drepturi rezervate

ART. 12
(1) Dreptul de a presta unul sau mai multe servicii poştale având ca obiect trimiteri de corespondenta interne sau internaţionale, a cãror greutate şi al cãror tarif sunt mai mici decât valorile stabilite prin hotãrâre a Guvernului, poate fi rezervat de cãtre autoritatea de reglementare unuia sau mai multor furnizori de serviciu universal, în mãsura necesarã îndeplinirii obligaţiilor de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal care le revin. Serviciile care fac obiectul unui asemenea drept rezervat de autoritatea de reglementare sunt denumite în continuare servicii rezervate.
(2) Valorile stabilite în conformitate cu alin. (1) nu pot fi mai mari de 350 g, respectiv de 5 ori tariful public corespunzãtor unei trimiteri de corespondenta din prima treapta de greutate a celei mai rapide categorii standard.
ART. 13
Dreptul de a presta unul sau mai multe dintre urmãtoarele servicii nu poate fi rezervat, indiferent de greutatea trimiterilor poştale care fac obiectul lor sau de tariful aplicabil:
a) servicii cu valoare adãugatã;
b) servicii poştale având ca obiect publicitatea prin posta;
c) serviciul de schimb de documente.
ART. 14
Sfera serviciilor care pot fi rezervate, determinata potrivit art. 12 şi 13, poate fi restrânsã prin hotãrâre a Guvernului, în vederea liberalizarii graduale şi controlate a pieţei serviciilor poştale.

CAP. 5
Autorizaţii

ART. 15
(1) Furnizarea serviciilor poştale incluse în sfera serviciului universal se poate face numai pe baza licenţei individuale.
(2) Licenta individualã poate conţine, între altele, obligaţii privind asigurarea unor servicii din sfera serviciului universal, inclusiv cerinţe referitoare la calitatea, disponibilitatea şi condiţiile de prestare a serviciilor în cauza, obligaţii legate de respectarea drepturilor rezervate furnizorilor de serviciu universal în conformitate cu prevederile cap. IV, precum şi obligaţii privitoare la eventuale contribuţii datorate de titular în temeiul unui mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor poştale din sfera serviciului universal.
(3) Licenta individualã va conţine obligaţia titularului de a respecta atât cerinţele esenţiale, cat şi prevederile legale care reglementeazã aceste cerinţe esenţiale, inclusiv cele cuprinse în reglementãrile emise pe baza prezentei ordonanţe.
(4) Autoritatea de reglementare stabileşte condiţiile şi procedura de acordare, modificare, retragere şi suspendare a licenţelor individuale, precum şi conţinutul licenţelor, inclusiv obligaţiile care incumba titularilor, ţinând seama de prevederile alin. (2) şi (3), cu respectarea principiilor transparenţei, nediscriminarii, proportionalitatii şi obiectivitatii.
(5) Termenul de acordare a licenţei individuale sau de comunicare a deciziei de respingere a cererii de acordare a licenţei individuale este de 90 de zile de la data înregistrãrii cererii.
(6) În cazul în care sunt cerute solicitantului documente, informaţii suplimentare sau clarificãri în vederea acordãrii licenţei individuale, termenul prevãzut la alin. (5) se suspenda pana la primirea acestora.
ART. 16
(1) Furnizarea serviciilor poştale care nu sunt incluse în sfera serviciului universal se poate face pe baza autorizaţiei generale.
(2) Autorizaţia generalã se acorda cu condiţia ca solicitantul sa îşi asume obligaţia de a respecta cerinţele esenţiale, precum şi prevederile legale care reglementeazã aceste cerinţe esenţiale, inclusiv cele cuprinse în reglementãrile emise pe baza prezentei ordonanţe.
(3) Autoritatea de reglementare stabileşte condiţiile şi procedura de acordare, modificare, retragere şi suspendare a autorizaţiei generale, precum şi obligaţiile care incumba titularilor, cu respectarea principiilor transparenţei, nediscriminarii, proportionalitatii şi obiectivitatii.
(4) Autorizaţia generalã se considera obţinutã în termen de 45 de zile de la data înregistrãrii cererii, cu excepţia situaţiei în care solicitantului i s-a comunicat în acest interval decizia de neacordare a autorizaţiei.
(5) În cazul în care sunt cerute solicitantului documente, informaţii suplimentare sau clarificãri în vederea acordãrii autorizaţiei generale, termenul prevãzut la alin. (4) se suspenda pana la primirea acestora.
ART. 17
(1) Pentru activitatea de autorizare, în condiţiile prezentului capitol, autoritatea de reglementare percepe taxe de autorizare, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta.
(2) Taxele de autorizare pot fi modificate prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia indicelui inflaţiei.
(3) Modul de încasare a taxelor de autorizare se stabileşte de autoritatea de reglementare.
(4) Sumele rezultate din încasarea taxelor de autorizare se fac venit la bugetul de stat.
(5) Neplata taxelor de autorizare în termenul stabilit de autoritatea de reglementare atrage, dupã caz, respingerea cererii de acordare a licenţei individuale sau neacordarea autorizaţiei generale.
ART. 18
(1) Decizia de respingere a cererii de acordare a licenţei individuale şi decizia de neacordare a autorizaţiei generale trebuie motivate şi se comunica solicitantului în termenul prevãzut la art. 15 alin. (5), respectiv în termenul prevãzut la art. 16 alin. (4), putând fi contestate de solicitant în conformitate cu normele de contencios administrativ.
(2) Decizia de retragere sau de suspendare a unei licenţe individuale ori a autorizaţiei generale trebuie motivatã şi se comunica solicitantului în termen de 30 de zile de la luarea deciziei, putând fi contestatã de solicitant în conformitate cu normele de contencios administrativ.
ART. 19
Furnizarea serviciului de trimitere recomandatã având ca obiect un act de procedura emis de o instanta judecãtoreascã romana se poate face numai în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
ART. 20
(1) Persoanele fizice sau juridice care au obţinut licenta individualã potrivit art. 15 sau care beneficiazã de autorizaţia generalã potrivit art. 16 se considera autorizate sa furnizeze servicii poştale în sensul prezentei ordonanţe.
(2) Persoanele fizice sau juridice care efectueazã transporturi de bunuri sau alte activitãţi similare ori adiacente transportului de bunuri, autorizate în temeiul <>art. 22 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau în temeiul altor acte normative, şi care nu îndeplinesc una dintre condiţiile prevãzute la alin. (1) nu se considera autorizate sa furnizeze servicii poştale în sensul prezentei ordonanţe.

CAP. 6
Tarife şi contabilitate

ART. 21
Tarifele percepute pentru prestarea serviciilor poştale se stabilesc avându-se în vedere eficienta economicã, asigurarea dreptului de acces la serviciul universal şi dezvoltarea reţelei poştale.
ART. 22
(1) Tarifele serviciilor poştale din sfera serviciului universal trebuie sa fie accesibile, transparente, nediscriminatorii şi fundamentate pe costuri.
(2) Furnizorii de serviciu universal cãrora li s-a rezervat dreptul de a presta unul sau mai multe servicii poştale din sfera serviciului universal în conformitate cu prevederile art. 12 au obligaţia de a supune spre aprobare autoritãţii de reglementare tarifele percepute pentru serviciile rezervate şi de a le aduce la cunostinta publicului cu cel puţin 30 de zile înainte de data la care acestea intra în vigoare, în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
(3) În vederea aprobãrii tarifelor percepute pentru serviciile rezervate, autoritatea de reglementare va solicita avizul consultativ al Oficiului Concurentei.
(4) În situaţia în care un furnizor de serviciu universal aplica tarife reduse în cazul unui volum mare de trimiteri de la acelaşi expeditor, el are obligaţia de a aplica principiile transparenţei şi nediscriminarii atât cu privire la tarife, cat şi cu privire la condiţiile asociate acestora.
(5) Tarifele reduse aplicate în conformitate cu prevederile alin. (4) trebuie sa fie fundamentate pe costuri şi vor fi fãcute publice pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal şi în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
(6) Autoritatea de reglementare poate stabili în sarcina furnizorilor de serviciu universal obligaţia menţinerii unui nivel uniform al tarifelor percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care sunt obligaţi sa le presteze, pe intreaga arie geograficã în care presteazã aceste servicii.
ART. 23
(1) Furnizorii de serviciu universal trebuie sa respecte urmãtoarele principii la încheierea acordurilor privind cheltuielile terminale corespunzãtoare trimiterilor poştale internaţionale expediate din afarã teritoriului României cãtre o adresa aflatã pe teritoriul acesteia:
a) cheltuielile terminale sa fie fixate în funcţie de costurile prelucrãrii şi livrãrii trimiterilor poştale internaţionale;
b) nivelul tarifelor sa fie corespunzãtor calitãţii serviciului;
c) cheltuielile terminale sa fie transparente şi nediscriminatorii.
(2) În cazul în care nu exista asemenea acorduri, furnizorii de serviciu universal aplica prevederile instrumentelor internaţionale în domeniu, ratificate sau aprobate de România.
ART. 24
(1) Furnizorii de serviciu universal trebuie sa ţinã evidenta contabila separatã, în cadrul contabilitãţii interne de gestiune, pentru fiecare dintre serviciile rezervate, pe de o parte, şi pentru serviciile nerezervate, pe de alta parte.
(2) În evidenta corespunzãtoare serviciilor nerezervate trebuie sa se urmãreascã distinct serviciile incluse în sfera serviciului universal şi cele care nu sunt incluse în aceasta sfera.
(3) Autoritatea de reglementare poate impune furnizorilor de servicii poştale obligaţia de a tine evidenta contabila distinctã şi în alte cazuri şi poate stabili condiţiile în care trebuie îndeplinitã aceasta obligaţie, în scopul aplicãrii coerente a principiilor contabilitãţii analitice.
(4) Metodologia de repartizare pe conturi a costurilor corespunzãtoare serviciilor rezervate şi serviciilor nerezervate se stabileşte de autoritatea de reglementare. Alte metodologii pot fi utilizate numai dacã respecta prevederile alin. (1)-(3) şi sunt aprobate de autoritatea de reglementare.
(5) Respectarea de cãtre un furnizor de serviciu universal a metodologiei de repartizare a costurilor, prevãzutã la alin. (4), se verifica de un organism independent de furnizorul respectiv. Furnizorii de serviciu universal au obligaţia sa publice anual o declaraţie pe propria rãspundere privind respectarea acestei metodologii, pe cheltuiala lor şi în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
(6) Situaţiile financiare anuale ale fiecãrui furnizor de serviciu universal trebuie întocmite, prezentate spre auditare unui auditor financiar independent şi publicate anual pe cheltuiala furnizorului şi în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
ART. 25
Este interzisã subvenţionarea serviciilor poştale nerezervate pe baza veniturilor obţinute din furnizarea serviciilor rezervate, cu excepţia cazurilor în care aceasta subventionare este strict necesarã îndeplinirii obligaţiilor privind furnizarea serviciilor poştale din sfera serviciului universal.
ART. 26
(1) Nu sunt supuse tarifarii categoriile de trimiteri poştale internaţionale a cãror gratuitate este prevãzutã în acorduri internaţionale la care România este parte.
(2) Prin hotãrâre a Guvernului se pot stabili şi alte gratuitãţi, cu indicarea modalitãţilor de compensare financiarã a furnizorului de servicii poştale desemnat sa le asigure.

CAP. 7
Protecţia utilizatorilor

ART. 27
(1) Furnizorii de servicii poştale stabilesc regulile aplicabile serviciilor poştale, serviciului de distribuire a telegramelor şi serviciilor financiar-poştale pe care le presteazã, pe care au obligaţia de a le respecta în relaţiile cu utilizatorii. Aceste reguli se supun spre aprobare autoritãţii de reglementare, într-un termen stabilit de aceasta. În cazul în care apreciazã ca regulile propuse sunt nesatisfacatoare din punct de vedere tehnic sau al protecţiei utilizatorilor ori contravin prevederilor legale, înţelegerilor internaţionale la care România este parte sau regulilor minime obligatorii stabilite potrivit alin. (2), autoritatea de reglementare poate solicita modificarea corespunzãtoare a acestor reguli, iar furnizorii de servicii poştale sunt obligaţi sa opereze modificãrile cerute.
(2) Autoritatea de reglementare poate stabili reguli minime obligatorii aplicabile serviciilor poştale, serviciului de distribuire a telegramelor şi serviciilor financiar-poştale, cu respectarea prevederilor cuprinse în prezenta ordonanta, în celelalte acte normative şi în instrumentele internaţionale ratificate sau aprobate de România. Furnizorii de servicii poştale au obligaţia de a respecta aceste reguli în relaţiile cu utilizatorii.
ART. 28
Publicitatea prin posta trebuie sa conţinã un marcaj distinctiv care sa asigure identificarea acesteia ca atare, pe ambalajul trimiterii sau pe trimiterea în sine, în condiţii stabilite de autoritatea de reglementare.
ART. 29
(1) Orice trimitere poştalã care este distribuita de un furnizor de servicii poştale trebuie sa fie marcata corespunzãtor cu denumirea sau marca comercialã a furnizorului respectiv.
(2) Orice furnizor de servicii poştale care opereazã o reţea poştalã are obligaţia sa marcheze toate instalaţiile fizice care fac parte din reţeaua respectiva, inclusiv cutiile poştale, cu un semn distinctiv, care sa asigure identificarea furnizorului în cauza.
(3) Autoritatea de reglementare poate stabili condiţiile în care furnizorii de servicii poştale trebuie sa îşi îndeplineascã obligaţiile prevãzute la alin. (1) şi (2).
ART. 30
(1) Furnizorii de servicii poştale au obligaţia de a respecta standardele de calitate a serviciilor poştale, stabilite de autoritatea de reglementare.
(2) Respectarea standardelor de calitate, stabilite potrivit alin. (1), de cãtre fiecare furnizor de serviciu universal va face anual obiectul evaluãrii unui organism independent de furnizorul în cauza, în condiţii stabilite de autoritatea de reglementare. Raportul de evaluare se publica anual pe cheltuiala furnizorului de servicii poştale şi în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
ART. 31
(1) Furnizorii de servicii poştale au obligaţia sa stabileascã un mecanism simplu, transparent şi accesibil de soluţionare a reclamatiilor primite de la utilizatori, în special în ceea ce priveşte pierderea, distrugerea parţialã ori totalã sau deteriorarea trimiterilor poştale, precum şi nerespectarea standardelor de calitate a serviciilor.
(2) Mecanismul de soluţionare a reclamatiilor prevãzut la alin. (1) trebuie sa prevadã:
a) proceduri pentru determinarea furnizorului de servicii poştale cãruia îi revine rãspunderea, în cazul în care sunt implicaţi 2 sau mai mulţi asemenea furnizori;
b) proceduri care sa permitã soluţionarea echitabila şi prompta a reclamatiilor, precum şi un sistem adecvat de rambursare sau compensare.
(3) Mecanismul de soluţionare a reclamatiilor prevãzut la alin. (1) şi (2) este supus spre aprobare autoritãţii de reglementare, într-un termen stabilit de aceasta. În cazul în care apreciazã ca mecanismul propus nu îndeplineşte condiţiile prevãzute la alin. (1) şi (2), autoritatea de reglementare poate solicita modificarea corespunzãtoare a acestuia.
(4) Informaţiile privind numãrul de reclamaţii adresate furnizorului de serviciu universal, precum şi modul în care acestea au fost soluţionate se publica o data cu raportul de evaluare prevãzut la art. 30 alin. (2).
(5) În cazul în care reclamaţia adresatã furnizorului de servicii poştale nu a fost soluţionatã în mod satisfãcãtor, utilizatorul în cauza poate introduce o cerere de chemare în judecata la instanta competenta.
ART. 32
(1) Rãspunderea fata de utilizatori pentru serviciile poştale neincluse în sfera serviciului universal se stabileşte conform contractelor încheiate cu utilizatorii, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta şi de celelalte dispoziţii legale în vigoare.
(2) Rãspunderea fata de utilizatori pentru serviciile poştale incluse în sfera serviciului universal, prestate de furnizorii de serviciu universal, se stabileşte, cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe şi a celorlalte dispoziţii legale în vigoare, prin clauzele contractului-cadru, care se avizeazã de autoritatea de reglementare şi se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal, în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.

CAP. 9
Emiterea şi comercializarea timbrelor şi efectelor poştale

ART. 33
Plata tarifelor percepute pentru serviciile poştale se poate face prin intermediul sistemelor de francare sau prin alte metode, în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
ART. 34
Condiţiile de emitere, tipãrire, punere în circulaţie şi de retragere din circulaţie a timbrelor şi efectelor poştale se stabilesc de autoritatea de reglementare.
ART. 35
(1) Timbrele poştale se pot valorifica atât la valoarea lor nominalã, cat şi la valoarea lor filatelica. În situaţii excepţionale ele se pot valorifica şi la preţul de cost, cu acordul prealabil al autoritãţii de reglementare.
(2) Timbrele poştale se pot comercializa atât în ţara, cat şi în strãinãtate sau pot forma obiectul schimburilor filatelice, în condiţiile legii.
(3) Comercializarea timbrelor poştale se efectueazã în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare, ţinându-se seama de prevederile înţelegerilor internaţionale în domeniu, la care România este parte.
ART. 36
(1) Componenta şi modul de administrare a Conservatorului de timbre se stabilesc de autoritatea de reglementare.
(2) Bunurile aflate în componenta Conservatorului de timbre sunt bunuri de patrimoniu.
(3) Administrarea Conservatorului de timbre se realizeazã de cãtre o persoana juridicã de drept public sau de drept privat, anume desemnatã de autoritatea de reglementare.

CAP. 10
Condiţiile de acceptare a trimiterilor poştale

ART. 37
(1) Furnizorul de servicii poştale are obligaţia de a presta serviciile pentru care este autorizat, în condiţiile prezentei ordonanţe, atât timp cat, în mod cumulativ:
a) sunt întrunite atât condiţiile de acceptare a trimiterilor poştale prevãzute de prezentul capitol şi de regulile stabilite potrivit art. 27, cat şi, pentru trimiterile poştale internaţionale, condiţiile prevãzute de înţelegerile internaţionale la care România este parte şi condiţiile de acceptare stabilite de ţãrile de destinaţie;
b) colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale sunt posibile cu personalul şi mijloacele obişnuite de care dispune furnizorul respectiv;
c) colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale nu sunt impiedicate de împrejurãri de forta majorã, caz fortuit ori ca urmare a faptei expeditorului sau a faptei unei terţe persoane pentru care furnizorul de servicii poştale nu este chemat, potrivit legii, sa rãspundã.
(2) Furnizorul de servicii poştale se poate prevala de prevederile alin. (1) lit. a) numai în cazul în care a fãcut publice condiţiile de acceptare a trimiterilor poştale, prin afişare la punctul de acces la care se depune trimiterea poştalã în cauza.
ART. 38
(1) Sunt excluse de la colectare, sortare, transport şi livrare:
a) trimiterile poştale constând în bunuri al cãror transport este interzis prin dispoziţii legale, fie chiar şi numai pe o porţiune din parcurs, cu excepţia cazurilor în care se prezintã o autorizaţie specialã data de organele competente;
b) trimiterile poştale al cãror ambalaj prezintã inscripţii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum şi trimiterile poştale constând în bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, dacã se depun neambalate;
c) trimiterile poştale care prezintã etichete sau inscripţii vechi neindepartate.
(2) Urmãtoarele categorii de trimiteri poştale sunt admise la colectare, sortare, transport şi livrare numai dacã, pe lângã condiţiile generale, sunt îndeplinite şi condiţiile speciale prevãzute pentru transportul acestor mãrfuri, astfel:
a) trimiterile poştale constând în bunuri pentru care sunt stabilite condiţii speciale de transport, prin dispoziţii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare şi altele similare, în condiţiile prevãzute prin aceste dispoziţii;
b) trimiterile poştale constând în bunuri al cãror transport, încãrcare, descãrcare sau transbordare prezintã greutãţi privind manipularea fata de mijloacele sau instalaţiile furnizorului de servicii poştale, în condiţiile tehnice şi de exploatare convenite de furnizor cu expeditorul, pentru fiecare caz.
ART. 39
(1) Atunci când natura bunului care face obiectul unei trimiteri poştale cere ca el sa fie ambalat, expeditorul trebuie sa protejeze acest bun astfel încât sa fie ferit de pierderea totalã sau parţialã, precum şi de deteriorare, şi sa nu poatã pricinui pagube persoanelor, mediului, instalaţiilor utilizate sau celorlalte bunuri, pe toatã durata operaţiunilor de colectare, sortare, transport şi livrare.
(2) Ambalajul folosit de expeditor trebuie sa fie suficient şi sa corespundã standardelor şi normelor tehnice în vigoare.
(3) Ambalajul se considera ca suficient în cazul în care se apreciazã ca el protejeaza trimiterea poştalã, de la depunerea ei la punctul de acces pana la eliberarea ei destinatarului, în condiţii normale de colectare, sortare, transport şi livrare.
(4) Trimiterile poştale care, prin natura lor, nu au nevoie de ambalaj se pot depune şi neambalate. Furnizorul de servicii poştale poate pretinde expeditorului ca aceste mãrfuri neambalate sa fie grupate în unitãţi mai mari, care sa faciliteze operaţiunile de colectare, sortare, transport şi livrare.
(5) Dacã pentru anumite trimiteri poştale sunt necesare mãsuri speciale de manipulare şi depozitare, în funcţie de natura lor, expeditorul trebuie sa aplice etichete sugestive, care sa indice modul de manipulare şi depozitare. Furnizorul de servicii poştale poate pretinde expeditorului folosirea unor etichete tipizate.

CAP. 11
Rãspunderea pentru furnizarea serviciilor poştale

ART. 40
(1) Furnizorul de servicii poştale este rãspunzãtor fata de utilizatori pentru:
a) prestarea serviciului, în condiţiile prevãzute de lege şi de contractul încheiat cu expeditorul;
b) paguba care rezulta din pierderea totalã sau parţialã sau din deteriorarea trimiterii poştale, survenitã din momentul depunerii acesteia la punctul de acces şi pana la livrarea cãtre destinatar.
(2) Termenul de introducere a reclamaţiei prealabile adresate furnizorului de servicii poştale şi termenul de pãstrare pentru trimiterile poştale interne este de 6 luni, iar pentru trimiterile externe este cel stabilit prin înţelegerile internaţionale la care România este parte şi se calculeazã de la data depunerii trimiterii poştale la punctul de acces.
(3) Termenul de soluţionare a reclamaţiei prealabile adresate furnizorului de servicii poştale este de 3 luni pentru trimiterile poştale interne, iar pentru trimiterile externe este cel stabilit prin înţelegerile internaţionale la care România este parte şi se calculeazã de la data introducerii reclamaţiei.
(4) Reclamaţia prealabilã poate fi introdusã de expeditor sau de destinatar.
ART. 41
(1) Termenul pentru introducerea acţiunii în justiţie este de 6 luni pentru trimiterile poştale interne şi de un an pentru cele externe.
(2) Termenul prevãzut la alin. (1) se socoteşte de la data primirii rãspunsului la reclamaţia prealabilã sau, în cazul în care nu s-a rãspuns la reclamaţia prealabilã introdusã în termen, de la expirarea termenului de soluţionare a acesteia.
(3) Acţiunea nu poate fi introdusã dacã nu se face dovada introducerii reclamaţiei prealabile în termen.
ART. 42
(1) Expeditorul are dreptul la o despãgubire corespunzãtoare valorii reale a prejudiciului cauzat prin pierderea, furtul, distrugerea totalã sau parţialã sau prin deteriorarea trimiterii, valoare care nu va depãşi limitele prevãzute la art. 43. Pagubele indirecte şi beneficiile nerealizate nu se despagubesc.
(2) Expeditorul poate renunţa la dreptul sau de despãgubire în favoarea destinatarului.
ART. 43
(1) Furnizorii de servicii poştale rãspund pentru trimiterile poştale interne, dupã cum urmeazã:
a) în caz de pierdere, furt sau distrugere totalã:
1. cu intreaga valoare declarata, pentru o trimitere poştalã care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
2. cu intreaga valoare declarata, pentru o trimitere poştalã care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, pana în momentul livrãrii la destinatar;
3. cu intreaga valoare a rambursului, pentru o trimitere poştalã care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, dupã livrarea acesteia destinatarului, când furnizorul de servicii poştale a omis încasarea rambursului de la destinatar;
4. cu intreaga suma depusa la punctul de acces, pentru mandate, în condiţiile prevãzute la art. 46;
5. cu suma reprezentând de 10 ori tariful unui serviciu de trimitere recomandatã, pentru trimiterile poştale care fac obiectul unui asemenea serviciu;
6. cu suma reprezentând de 10 ori tariful pentru un colet care nu face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata, indiferent de greutate;
b) în caz de pierdere parţialã, distrugere parţialã sau deteriorare:
1. cu valoarea declarata pentru partea lipsa, distrusa sau deteriorata, înscrisã în nota de inventar, pentru trimiterile de corespondenta depuse deschise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
2. cu cota-parte corespunzãtoare greutatii lipsa din valoarea declarata, pentru trimiterile de corespondenta depuse închise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
3. cu cota-parte din despãgubirea prevãzutã la lit. a) pct. 6, stabilitã în raport cu greutatea lipsa sau cu greutatea conţinutului deteriorat, pentru coletele care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
4. cu valoarea efectivã a prejudiciului, care nu poate depãşi valoarea declarata şi nici valoarea realã, luatã în considerare la locul şi în momentul prezentãrii coletului, a conţinutului lipsa sau deteriorat, pentru coletele care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata.
(2) Furnizorii de servicii poştale rãspund pentru telegrame, cu contravaloarea tarifelor încasate la depunerea la punctul de acces, în urmãtoarele cazuri:
1. telegrama nu a fost livrata;
2. telegrama a fost livrata mai târziu decât ar fi ajuns prin serviciile poştale care utilizeazã transportul terestru;
3. conţinutul telegramei a fost denaturat.
(3) Pierderea completa a conţinutului este echivalenta cu pierderea trimiterii poştale.
(4) Când expeditorul a declarat o valoare mai mica decât cea realã, despãgubirea este la nivelul valorii declarate.
(5) Despãgubirile prevãzute la alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 şi 3 nu pot depãşi valoarea realã a bunului care face obiectul trimiterii poştale.
(6) În afarã despãgubirilor prevãzute la alin. (1) lit. a) se restituie şi tarifele încasate la depunerea trimiterii poştale la punctul de acces.
(7) În cazul neefectuarii prestaţiilor care constituie caracteristici suplimentare ale serviciilor cu valoare adãugatã, nominalizate de expeditor prin indicaţii speciale, se restituie numai tarifele încasate suplimentar fata de tarifele aplicabile pentru serviciul poştal standard.
ART. 44
(1) În toate cazurile menţionate la art. 43 furnizorul de servicii poştale este exonerat de rãspundere în urmãtoarele situaţii:
a) paguba s-a produs ca urmare a faptei expeditorului;
b) paguba s-a produs ca urmare a faptei unei terţe persoane pentru care furnizorul de servicii nu este chemat, potrivit legii, sa rãspundã;
c) trimiterea a fost primitã fãrã obiecţii de cãtre destinatar;
d) paguba s-a produs ca urmare a unui caz de forta majorã sau a cazului fortuit; în acest caz expeditorul are dreptul la restituirea tarifelor achitate, cu excepţia tarifului de asigurare.
(2) Furnizorul de servicii poştale nu rãspunde pentru trimiterile poştale în cazurile care nu sunt menţionate la art. 43.
ART. 45
Trimiterile poştale care nu au putut fi livrate destinatarilor şi nici expeditorilor devin proprietatea furnizorului de servicii poştale dupã expirarea termenului de introducere a reclamaţiei prealabile şi de pãstrare prevãzut la art. 40 alin. (2).
ART. 46
(1) Furnizorii de servicii poştale sunt rãspunzãtori de sumele transmise prin intermediul serviciului de mandate pana în momentul în care acestea au fost plãtite, în condiţiile prevãzute de regulile aplicabile acestui serviciu, stabilite potrivit art. 27.
(2) Sumele a cãror plata sau rambursare nu a fost reclamata de cãtre cei în drept, în termen de 6 luni de la data depunerii acestora la punctele de acces, rãmân, definitiv câştigate, furnizorilor de servicii poştale.
(3) Dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (2) nu pot fi primite reclamaţii referitoare la mandatele în cauza, indiferent de motivul sau obiectul acestora.
(4) Tarifele percepute de furnizorii de servicii poştale pentru serviciul de mandate nu se restituie, chiar dacã mandatele rãmân neplãtite, cu condiţia ca neplata sa nu fie imputabilã furnizorului de servicii poştale.
ART. 47
Furnizorul de servicii poştale rãspunde pentru trimiterile poştale externe în conformitate cu prevederile instrumentelor internaţionale ratificate sau aprobate de România.
ART. 48
Expeditorii rãspund fata de furnizorii de servicii poştale pentru daunele rezultate din natura periculoasa a bunurilor care fac obiectul trimiterilor poştale şi pentru cele care se datoreazã ambalajului insuficient, în limita valorii daunelor şi a sumelor plãtite ca despãgubire altor beneficiari ai serviciilor poştale ale cãror trimiteri poştale au fost deteriorate din aceasta cauza.

CAP. 12
Autoritatea de reglementare

ART. 49
(1) În exercitarea atribuţiilor prevãzute de prezenta ordonanta autoritatea de reglementare respecta urmãtoarele principii:
a) asigurarea dreptului de acces la serviciul universal;
b) promovarea intereselor utilizatorilor, în special ale celor cu handicap, boli cronice, de varsta înaintatã, cu venituri mici sau care locuiesc în zone izolate, în zone din perimetrul rural sau în zone cu densitate demograficã redusã;
c) promovarea eficientei economice a furnizorilor de servicii poştale;
d) asigurarea sustenabilitatii economice a activitãţilor pe care furnizorii de servicii poştale sunt obligaţi sau autorizaţi sa le efectueze.
(2) Pentru scopurile aplicãrii prezentei ordonanţe atribuţiile autoritãţii de reglementare sunt îndeplinite de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei.
(3) Autoritatea de reglementare este, de asemenea, imputernicita:
a) sa ia orice mãsuri necesare în vederea organizãrii aplicãrii prezentei ordonanţe;
b) sa asigure supravegherea respectãrii prevederilor prezentei ordonanţe, a mãsurilor luate în aplicarea acesteia, precum şi a drepturilor şi obligaţiilor rezultate din autorizaţiile acordate sau recunoscute ca valabile pe baza prezentei ordonanţe, putând lua orice mãsuri pe care le apreciazã necesare în acest scop.
(4) Autoritatea de reglementare poate delega îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la alin. (3) unei alte persoane juridice de drept public.
ART. 50
Autoritatea de reglementare poate solicita furnizorilor de servicii poştale orice informaţii necesare în vederea exercitãrii atribuţiilor prevãzute la art. 49 alin. (3).
ART. 51
(1) Pentru exercitarea atribuţiilor prevãzute la art. 49 alin. (3) lit. b) autoritatea de reglementare percepe un tarif de monitorizare anual, în cuantum de 0,1% din cifra de afaceri a furnizorilor de servicii poştale autorizaţi în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) În cazul în care autoritatea de reglementare a delegat îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 49 alin. (3) lit. b) unei alte persoane juridice de drept public, tariful de monitorizare prevãzut la alin. (1) va fi perceput de cãtre aceasta persoana.
(3) Sumele rezultate din încasarea tarifului de monitorizare se reţin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispoziţia autoritãţii de reglementare sau a persoanei juridice prevãzute la alin. (2), dupã caz, şi vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit legii.
(4) Sumele rãmase neutilizate, stabilite la sfârşitul exerciţiului bugetar ca diferenţa între veniturile încasate şi cheltuielile efectuate, se reporteazã în anul urmãtor.
(5) Cifra de afaceri prevãzutã la alin. (1) este suma veniturilor realizate din vânzãrile de produse sau din prestãrile de servicii realizate de agentul economic în cursul ultimului exerciţiu financiar, din care se scad sumele reprezentând taxa pe valoarea adãugatã.
ART. 52
În cazurile prevãzute la art. 5 alin. (3), (5) şi (6), art. 6 alin. (2) şi (3), art. 7 alin. (2), art. 9 alin. (2), art. 10 alin. (2), art. 11 lit. e), art. 15 alin. (4), art. 16 alin. (3), art. 17 alin. (3) şi (5), art. 19, art. 22 alin. (2), (5) şi (6), art. 24 alin. (3), (4), (5) şi (6), art. 27, art. 28, art. 29 alin. (3), art. 30, art. 31 alin. (3), art. 32 alin. (2), art. 33, art. 34, art. 35 alin. (3) şi art. 36 alin. (1), în care autoritatea de reglementare este imputernicita sa stabileascã anumite obligaţii sau anumite condiţii, standarde, reguli, proceduri sau termene, autoritatea de reglementare este, de asemenea, imputernicita sa stabileascã sancţiunile aplicabile pentru nerespectarea acestor obligaţii, condiţii, standarde, reguli, proceduri sau termene.
ART. 53
Autoritatea de reglementare participa la negocierea sau semnarea acordurilor internaţionale cu autoritãţile de reglementare în domeniul poştal ale altor tari.

CAP. 13
Regim sanctionator şi dispoziţii procedurale

ART. 54
(1) Controlul respectãrii prevederilor prezentei ordonanţe revine autoritãţii de reglementare, care acţioneazã prin personalul de control împuternicit în acest scop.
(2) Autoritatea de reglementare poate delega exercitarea atribuţiilor prevãzute la alin. (1) unei alte persoane juridice de drept public cu atribuţii de supraveghere şi control în domeniul comunicaţiilor.
ART. 55
În exercitarea atribuţiilor de control personalul împuternicit în acest scop al autoritãţii de reglementare sau al persoanei juridice prevãzute la art. 54 alin. (2) poate solicita furnizorilor de servicii poştale informaţiile care îi sunt necesare, menţionând baza legalã şi scopul solicitãrii, şi poate stabili termene pana la care aceste informaţii sa îi fie furnizate, sub sancţiunea prevãzutã de prezenta ordonanta.
ART. 56
(1) Personalul de control, împuternicit în acest scop, al autoritãţii de reglementare sau al persoanei juridice prevãzute la art. 54 alin. (2) poate sa solicite declaraţii sau orice documente necesare pentru efectuarea controlului, sa ridice copii de pe orice registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau alte evidente; de asemenea, este autorizat sa facã inspecţii inopinate, al cãror rezultat va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare, şi sa primeascã, la convocare sau la fata locului, informaţii şi justificãri.
(2) La solicitarea personalului de control, împuternicit în acest scop, al autoritãţii de reglementare sau al persoanei juridice prevãzute la art. 54 alin. (2), ofiţerii şi subofiterii din cadrul Ministerului de Interne sunt obligaţi sa acorde tot sprijinul pentru a permite exercitarea puterilor de investigare prevãzute la alin. (1).
ART. 57
(1) Autoritãţile publice şi instituţiile publice sunt obligate sa permitã personalului de control, împuternicit în acest scop, al autoritãţii de reglementare sau, dupã caz, al persoanei juridice prevãzute la art. 54 alin. (2) accesul la documentele, datele şi informaţiile deţinute de acestea, în mãsura în care sunt necesare îndeplinirii atribuţiilor de control ale autoritãţii de reglementare sau, dupã caz, ale persoanei juridice prevãzute la art. 54 alin. (2), fãrã a se putea opune caracterului de secret de stat sau secret de serviciu al unor asemenea documente, date şi informaţii.
(2) Personalul de control, împuternicit în acest scop, primind acces la documentele, datele şi informaţiile menţionate la alin. (1), este ţinut de respectarea stricta a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu atribuit legal respectivelor documente, date şi informaţii.
ART. 58
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât sa constituie infracţiuni:
1. depunerea la un punct de acces a urmãtoarelor categorii de trimiteri poştale:
a) trimiteri poştale constând în bunuri care, prin natura lor sau prin modul cum sunt ambalate, pot pricinui pagube persoanelor, mediului, instalaţiilor utilizate sau celorlalte bunuri;
b) trimiteri poştale al cãror ambalaj prezintã inscripţii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum şi trimiterile poştale constând în bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, dacã se depun neambalate;
c) trimiteri poştale constând în bunuri al cãror transport este interzis prin dispoziţii legale, fie chiar şi numai pe o porţiune din parcurs, cu excepţia cazurilor în care se prezintã o autorizaţie specialã data de organele competente;
d) trimiteri poştale constând în bunuri pentru care sunt stabilite condiţii speciale de transport, prin dispoziţii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare şi altele similare, cu încãlcarea condiţiilor obligatorii prevãzute prin aceste dispoziţii;
2. introducerea în trimiterile poştale cu tarif inferior a unor trimiteri poştale pentru care sunt stabilite tarife superioare sau tarife care prin însumare depãşesc tariful trimiterii în care au fost introduse;
3. francarea trimiterilor poştale cu timbre decupate din efecte poştale sau din alte formulare cu marca poştalã imprimata ori cu mãrci poştale întrebuinţate sau prin oricare alt mijloc fraudulos;
4. împiedicarea instalãrii cutiilor poştale sau a instalaţiilor fizice care constituie puncte de contact;
5. distrugerea sau deteriorarea cutiilor poştale sau a instalaţiilor fizice care constituie puncte de contact ori deschiderea lor neautorizata;
6. amplasarea în vecinãtatea sau pe suprafata unui obiect a oricãror semne, inscripţii, mãrci, embleme sau alte mijloace de identificare care pot genera riscul de confuzie cu cutiile poştale sau cu instalaţiile fizice care constituie puncte de contact;
7. introducerea în cutiile poştale sau în instalaţiile fizice care constituie puncte de contact a unor bunuri care pot pricinui pagube persoanelor, mediului, instalaţiilor utilizate sau celorlalte bunuri;
8. încãlcarea drepturilor acordate furnizorilor de servicii poştale în temeiul art. 11;
9. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 7 alin. (1), dacã nu sunt aplicabile prevederile art. 7 alin. (2);
10. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 8, 9 sau 10;
11. prestarea sau oferirea cãtre public a serviciilor care fac obiectul unui drept rezervat, în temeiul art. 12, unui furnizor de serviciu universal, fãrã consimţãmântul acestuia;
12. colectarea trimiterilor de corespondenta care fac obiectul unui serviciu rezervat, urmatã de livrarea acestora cãtre alte persoane decât furnizorul de serviciu universal cãruia i-a fost rezervat dreptul de a presta serviciul în cauza, fãrã consimţãmântul acestuia din urma;
13. utilizarea de semne, inscripţii, mãrci, embleme, ştampile sau orice alte mijloace de identificare care pot genera riscul de confuzie cu cele utilizate de un furnizor de serviciu universal;
14. prestarea sau oferirea cãtre public de servicii poştale de cãtre persoane care nu sunt autorizate sa furnizeze servicii poştale în sensul prezentei ordonanţe;
15. prestarea sau oferirea cãtre public a altor servicii poştale decât cele pentru care a fost obţinutã licenta individualã sau autorizaţia generalã;
16. nerespectarea obligaţiilor prevãzute în licentele individuale sau a obligaţiilor care incumba titularilor autorizaţiei generale, stabilite potrivit prevederilor art. 15 sau ale art. 16, dupã caz;
17. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 22 alin. (1), (2), (4) sau (5), art. 23, 24 sau 25;
18. încãlcarea prevederilor art. 26;
19. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 27;
20. încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 28, art. 29 alin. (1) şi (2), art. 30, 31, art. 32 alin. (2), art. 35 sau art. 37;
21. furnizarea de informaţii inexacte sau nefurnizarea informaţiilor solicitate conform prevederilor art. 50;
22. furnizarea de documente, înregistrãri şi evidente într-o forma incompleta în timpul controlului desfãşurat conform prevederilor art. 54-57;
23. refuzul de a se supune unui control desfãşurat conform prevederilor art. 54-57.
ART. 59
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 58 se sancţioneazã astfel:
a) cele de la pct. 1-8, cu amenda de la 500.000 lei la 5.000.000 lei;
b) cele de la pct. 9-23, cu amenda de la 5.000.000 lei la 250.000.000 lei, iar pentru furnizorii de servicii poştale cu o cifra de afaceri de peste 5.000.000.000 lei, cu o amenda în suma de pana la 5% din cifra de afaceri; de asemenea, în situaţiile în care gravitatea faptei o justifica, autoritatea de reglementare poate decide, dupã caz, respingerea cererii de acordare a licenţei individuale, neacordarea autorizaţiei generale ori retragerea licenţei individuale sau a autorizaţiei generale.
(2) Cuantumul amenzilor poate fi actualizat prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia indicelui inflaţiei.
(3) Individualizarea sancţiunii în cazul sãvârşirii uneia dintre contravenţiile prevãzute la art. 58 pct. 9-23 se face ţinându-se seama de gravitatea faptei şi a consecinţelor sale asupra concurentei, dupã criteriile cifrei de afaceri a contravenientului şi ale cotei de piata deţinute de acesta.
ART. 60
(1) Autoritatea de reglementare poate obliga furnizorii de servicii poştale la plata unor amenzi administrative în suma de pana la 100.000.000 lei pentru fiecare zi de întârziere, stabilind totodatã şi data de la care acestea se calculeazã, pentru a-i determina:
a) sa furnizeze în mod complet şi corect informaţiile care le-au fost cerute conform prevederilor art. 50 sau 55;
b) sa se supunã controlului prevãzut la art. 54-57;
c) sa se conformeze în termenul stabilit mãsurilor luate de autoritatea de reglementare sau, dupã caz, de persoana juridicã prevãzutã la art. 54 alin. (2), în temeiul atribuţiilor de control menţionate la art. 54.
(2) Nivelul maxim al amenzilor administrative prevãzute la alin. (1) poate fi actualizat prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de evoluţia indicelui inflaţiei.
(3) Sumele rezultate din încasarea amenzilor administrative stabilite la alin. (1) se reţin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispoziţia autoritãţii de reglementare, şi vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit legii.
ART. 61
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 58 se constata de cãtre personalul de control, împuternicit în acest scop, al autoritãţii de reglementare sau al persoanei juridice prevãzute la art. 54 alin. (2), iar cele prevãzute la art. 58 pct. 1-8, şi de cãtre ofiţerii şi subofiterii din cadrul Ministerului de Interne.
(2) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 58 pct. 1-8 se aplica de cãtre personalul de control prevãzut la alin. (1) sau de cãtre ofiţeri sau subofiteri din cadrul Ministerului de Interne.
(3) Sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 58 pct. 9-23, precum şi amenzile administrative prevãzute la art. 60 se aplica de cãtre organele de conducere ale autoritãţii de reglementare sau ale persoanei juridice prevãzute la art. 54 alin. (2).
(4) Actul prin care se aplica sancţiunile pentru contravenţiile prevãzute la art. 58 sau amenzile administrative prevãzute la art. 60, neatacat în termenul prevãzut de lege, constituie titlu executoriu, fãrã vreo alta formalitate.
ART. 62
Bunurile ce fac obiectul contravenţiilor prevãzute la art. 58 pct. 1 vor fi confiscate şi valorificate, în condiţiile legii.
ART. 63
În mãsura în care prezenta ordonanta nu dispune altfel, contravenţiilor prevãzute la <>art. 58 li se aplica dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
ART. 64
Orice persoana care utilizeazã sau divulga în alte scopuri decât cele prevãzute de prezenta ordonanta documente sau informaţii cu caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunostinta în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu ori în legatura cu serviciul, rãspunde potrivit legii penale, putând fi obligatã şi la repararea prejudiciului cauzat.

CAP. 14
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 65
(1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei este organul administraţiei publice centrale care are sarcina de a organiza şi de a supraveghea îndeplinirea obligaţiilor ce rezulta pentru România din actele Uniunii Poştale Universale şi din alte instrumente juridice internaţionale în domeniul poştal la care România este parte.
(2) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei reprezintã administraţia poştalã romana în relaţiile cu toate organizaţiile internaţionale.
(3) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei poate delega îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2) altor persoane juridice, de drept public sau de drept privat.
ART. 66
În situaţii excepţionale, precum stare de asediu, stare de urgenta, dezastre sau calamitati, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei, în colaborare cu Ministerul Apãrãrii Naţionale şi cu celelalte instituţii din sistemul naţional de apãrare, poate dispune reorganizarea, restrangerea sau suspendarea temporarã a serviciilor poştale, fãcând publica aceasta decizie.
ART. 67
Autorizaţiile existente rãmân valabile timp de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, perioada în care, la cerere, acestea trebuie înlocuite cu autorizaţia generalã sau licenta individualã, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, respectând termenul de valabilitate din autorizaţia iniţialã, fãrã a fi necesarã achitarea unei noi taxe de autorizare.
ART. 68
Organizarea evidentei contabile separate, potrivit art. 24, de cãtre furnizorii de servicii poştale care, la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, sunt autorizaţi sa presteze asemenea servicii în baza <>Legii serviciilor poştale nr. 83/1996 se va realiza în termen de 6 luni de la aceasta data. În situaţii excepţionale autoritatea de reglementare poate autoriza prelungirea acestui termen cu încã 6 luni.
ART. 69
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga:
a) <>Legea serviciilor poştale nr. 83/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996;
b) <>Ordonanta Guvernului nr. 116/1999 pentru modificarea şi completarea <>Legii serviciilor poştale nr. 83/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 426 din 31 august 1999;
c) <>Legea nr. 5/2001 privind scutirea de taxe pentru expedierea unor publicaţii destinate diasporei româneşti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 5 februarie 2001;
d) orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul comunicaţiilor
şi tehnologiei informatiei,
Dan Nica

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu



ANEXA 1

Taxele de autorizare pentru servicii poştale:

a) pe raza unei localitãţi cu:
- pana la 100.000 de locuitori: 3.000.000 lei;
- între 100.000-500.000 de locuitori: 5.000.000 lei;
- mai mult de 500.000 de locuitori: 9.000.000 lei;
b) pe raza unui judeţ: 15.000.000 lei;
c) pe raza a 5 sau mai multe judeţe sau pe teritoriul naţional: 50.000.000 lei.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016