Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA Nr. 31 din 29 iulie 1994  privind regimul importurilor si exporturilor de produse strategice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA Nr. 31 din 29 iulie 1994 privind regimul importurilor si exporturilor de produse strategice

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 218 din 16 august 1994
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al art. 1 lit. f) din Legea nr. 72/1994 privind abilitatea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

Secţiunea I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Importul şi exportul de produse strategice sînt supuse controlului în conformitate cu prezenta ordonanta şi sînt autorizate prin licenţe.
(2) Prin produse strategice, în sensul prezentei ordonanţe, se înţelege:
a) produse, tehnologii şi servicii de virf din domeniul industrial care au dubla utilizare (civilã şi militarã);
b) armamente, muniţii şi alte echipamente militare;
c) produse, tehnologii şi servicii de virf referitoare la armele nucleare, chimice, biologice şi la rachetele purtãtoare de asemenea arme;
d) alte produse, tehnologii şi servicii care necesita un control special rezultat din obligaţiile internaţionale ale României.
(3) Listele de produse strategice sînt stabilite prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 2
Controlul importurilor şi exporturilor de produse strategice se efectueazã cu stricta respectare a:
a) orientarilor fundamentale ale politicii externe a României;
b) intereselor economice şi de securitate nationala;
c) obiectivelor neproliferarii armelor de distrugere în masa, a rachetelor purtãtoare de asemenea arme şi a altor produse strategice utilizate în scopuri militare;
d) acordurilor internaţionale la care România este parte;
e) angajamentelor internaţionale asumate de România;
f) principiului cooperãrii cu statele care promoveazã o politica asemãnãtoare de neproliferare în acest domeniu;
ART. 3
Agenţia Nationala de Control al Exporturilor Strategice şi al Interzicerii Armelor Chimice, ca organ de specialitate al Guvernului, denumita în continuare agenţie, rãspunde de aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe.
ART. 4
(1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplica tuturor persoanelor care desfãşoarã activitãţi de import sau export de produse strategice.
(2) Prin persoana se înţelege orice persoana fizica sau juridicã rezidenţã în România, inclusiv autoritãţile publice.
ART. 5
Se supun prevederilor prezentei ordonanţe şi operaţiunile comerciale cu strainatatea, care se referã la cumpãrãri sau vinzari de produse strategice, realizate fãrã atingerea fizica a teritoriului României.
(2) Operaţiunile de tranzit prin România cu produse strategice se efectueazã în conformitate cu legislaţia vamalã.
ART. 6
(1) Importul şi exportul de produse strategice se efectueazã pe baza de licenţe individuale de import şi, respectiv, de export.
(2) Pentru comerţul cu parteneri din ţãrile care au reglementãri similare celor din prezenta ordonanta şi promoveazã principii asemãnãtoare celor menţionate în art. 2, pot fi eliberate licenţe generale.
ART. 7
(1) Importatorii şi exportatorii de produse strategice sînt obligaţi sa solicite agenţiei licenta de import şi, respectiv, licenta de export, în nume propriu.
(2) Cererile de licenta se soluţioneazã în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei prevãzute în prezenta ordonanta. În situaţii deosebite, acest termen poate fi prelungit cu 15 zile.
(3) Persoanele prevãzute la alin. (1) sînt obligate sa declare la agenţie orice modificãri sau diferenţe, fata de cele pentru care au primit licenta, constatate în documente, precum şi la predarea sau preluarea produselor strategice respective. În cazul în care asemenea modificãri sau diferenţe schimba condiţiile în temeiul cãrora a fost emisã licenta, aceasta este anulatã, iar declararea acestor modificãri sau diferenţe poate fi consideratã ca o noua cerere de licenta.
ART. 8
(1) Valabilitatea licenţelor este de 6 luni de la data emiterii. În cazul în care este necesarã prelungirea valabilitãţii, documentele prevãzute în prezenta ordonanta trebuie reconfirmate de organele care le-au eliberat.
(2) Licentele pot fi utilizate numai de titularii acestora şi nu pot fi cesionate.
ART. 9
Cererile de licenta, împreunã cu datele şi informaţiile cu privire la oricare dintre elementele referitoare la importul sau exportul de produse strategice, furnizate de importatori sau exportatori, vor fi fãcute de cãtre persoanele fizice sau, dupã caz, de cãtre conducãtorii persoanelor juridice respective.
ART. 10
Importatorul sau exportatorul are obligaţia de a declara şi a prezenta produsele strategice, pentru vamuire, numai la unitãţile vamale desemnate.

Secţiunea a II-a
Regimul de control în relaţiile cu parteneri din ţãrile care aplica reglementãri similare celor din prezenta ordonanta
ART. 11
(1) În cazul importurilor de produse strategice, în relaţiile cu parteneri din ţãrile care aplica reglementãri similare celor din prezenta ordonanta şi promoveazã principii asemãnãtoare celor menţionate în art. 2, pe lîngã licenţe de import, se vor utiliza certificate de import şi certificate de control al livrãrii, eliberate de agenţie.
(2) Prin eliberarea certificatului de import, agenţia accepta:
a) sa ateste ca declaraţiile importatorului sînt conforme cu realitatea şi sa sesizeze organele competente, potrivit legii, pentru a sanctiona declaraţiile false privind utilizarea finala a produselor strategice ;
b) sa verifice folosirea produselor strategice, potrivit destinaţiei declarate;
c) sa permitã autoritãţii din ţara exportatorului sa efectueze verificãrile necesare în legatura cu încheierea şi derularea operaţiunii de import;
d) sa transmitã autoritãţii din ţara exportatorului, la cerere, un certificat de control al livrãrii;
e) sa respecte orice alte cerinţe specifice transferului de produse strategice, potrivit convenţiilor internaţionale.
(3) Certificatul de control al livrãrii confirma ca produsele au sosit la destinaţie în cantitãţile şi conform specificatiei cuprinse în documente şi au fost folosite în scopul declarat.
(4) Importatorul este obligat sa transmitã partenerului, la solicitarea acestuia, certificatul de import şi certificatul de control al livrãrii, precum şi copia declaraţiei vamale de import.
(5) În cazul în care partenerul importatorului solicita, în afarã copiei declaraţiei vamale de import, o dovada suplimentarã a efectuãrii importului, Direcţia Generalã a Vamilor va elibera o astfel de confirmare.
ART. 12
(1) În cazul exporturilor de produse strategice, în relaţiile cu parteneri din ţãrile care aplica reglementãri similare celor din prezenta ordonanta şi promoveazã principii asemãnãtoare celor menţionate în art. 2, exportatorul este obligat sa solicite partenerului certificatul internaţional de import sau echivalentul acestuia, emis de autoritatea competenta din ţara importatoare. Acest document va fi anexat obligatoriu la cererea de licenta de export.
(2) Dupã ce a avut loc livrarea produselor, dar nu mai tirziu de 3 luni de la acest moment, exportatorul trebuie sa obţinã de la partenerul sau certificatul de control al livrãrii sau orice alt echivalent, atestind ca marfa a ajuns la destinaţie. Exportatorul este obligat sa prezinte acest document autoritãţii care a emis licenta de export în termen de 4 luni de la data efectuãrii exportului.

Secţiunea a III-a
Regimul de control în relaţiile cu parteneri din ţãrile care nu aplica reglementãri similare celor din prezenta ordonanta
ART. 13
În cazul importurilor de produse strategice, în relaţiile cu parteneri din ţãrile care nu aplica reglementãri similare celor din prezenta ordonanta, eliberarea licenţei de import nu este condiţionatã de nici un document suplimentar.
ART. 14
(1) În cazul exporturilor de produse strategice, în relaţiile cu parteneri din ţãrile care nu aplica reglementãri similare celor din prezenta ordonanta, eliberarea licenţei de export va fi condiţionatã de prezentarea unei atestãri din partea utilizatorului final sau destinatarului şi importatorului sau cumpãrãtorului, prin care aceştia se angajeazã sa utilizeze produsul numai în ţara lor, în scopul declarat, şi sa permitã autoritãţii din ţara exportatorului efectuarea controlului destinaţiei finale.
(2) Atestarea va fi facuta în forma scrisã, semnatã de cei împuterniciţi sa angajeze rãspunderea juridicã a utilizatorului final sau destinatarului şi importatorului sau cumpãrãtorului, precum şi de cei care sînt abilitaţi sa certifice documentele respective.

Secţiunea a IV-a
Organizarea şi funcţionarea sistemului de control
ART. 15
(1) Aplicarea regimului de control al importurilor şi exporturilor de produse strategice, reglementat prin prezenta ordonanta, se efectueazã de cãtre agenţie în colaborare cu ministerele menţionate la art. 17.
(2) Organizarea şi funcţionarea agenţiei sînt stabilite prin hotãrîre a Guvernului.
(3) Pentru îndeplinirea sarcinilor în domeniul de activitate prevãzut la alin. (1), agenţia are urmãtoarele atribuţii:
a) examineazã şi avizeazã cererile privind importul sau exportul de produse strategice;
b) verifica conformitatea şi exactitatea declaraţiilor persoanelor care desfãşoarã operaţiuni de import sau export cu produse strategice;
c) verifica, scriptic sau la fata locului, atunci cînd este necesar, aspectele relevante pentru încheierea, derularea sau finalizarea operaţiunilor de import sau export avînd ca obiect produse strategice, precum şi respectarea destinaţiei finale a acestora;
d) coopereazã cu autoritãţile similare din alte state, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe;
e) evalueaza şi accepta, dupã caz, certificatul de import sau documentele echivalente emise de autoritãţile competente din ţãrile partenerilor importatori, în vederea eliberãrii licenţelor de export;
f) elibereazã certificatul de import şi certificatul de control al livrãrii pentru importurile de produse strategice;
g) informeazã periodic Guvernul asupra operaţiunilor comerciale care se afla sub incidenta prezentei ordonanţe;
h) dispune, în cazul încãlcãrii prevederilor prezentei ordonanţe, oprirea derulãrii operaţiunilor de import sau export de produse strategice;
i) iniţiazã, împreunã cu instituţiile competente, actualizarea listelor de produse strategice în conformitate cu angajamentele internaţionale asumate de România.
ART. 16
(1) În vederea exercitãrii atribuţiilor sale de control, agenţia îşi constituie un corp de control, format din specialiştii proprii, iar în funcţie de necesitaţi şi din alţi experţi, cu suportarea cheltuielilor aferente exercitãrii controlului.
(2) Corpul de control al agenţiei are acces neingradit la documente şi informaţii necesare exercitãrii atribuţiilor sale de control, oricare ar fi persoanele deţinãtoare.
(3) Persoanele definite la art. 4 sînt obligate sa transmitã, la solicitarea agenţiei, documentele şi informaţiile necesare, la termenele stabilite şi sa asigure accesul corpului de control al acesteia în sediile lor şi în orice alte spaţii care le aparţin, în vederea verificãrii aspectelor relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea operaţiunilor de import sau export, precum şi utilizarea produselor strategice supuse controlului.
(4) Persoanele definite la art. 4 au obligaţia de a pãstra timp de 5 ani documentele privind importurile şi exporturile de produse strategice efectuate.
(5) Dacã, în exercitarea atribuţiilor sale, agenţia ia cunostinta de informaţii care constituie secrete de stat, de serviciu sau comerciale, aceasta este obligatã sa respecte caracterul lor şi sa facã cunoscute numai autoritãţilor îndreptãţite.
ART. 17
(1) În cadrul sistemului de control al importurilor şi exporturilor de produse strategice se constituie Consiliul Interministerial alcãtuit din reprezentanţi, cel puţin la nivel de directori, ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Finanţelor, Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne, Ministerului Industriilor, Ministerului Comerţului, Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, Ministerului Justiţiei, Departamentului pentru Integrare Europeanã şi agenţiei.
(2) Consiliul Interministerial examineazã şi aproba cererile de import şi export de produse strategice în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe. (3) Pe baza aprobãrii Consiliului Interministerial, Ministerul Comerţului elibereazã licentele de import.
ART. 18
Rezolvarea cererilor de licenta pentru importul sau exportul de produse nucleare este condiţionatã şi de prezentarea de cãtre solicitantul de licenta, a autorizaţiei de import sau export, emisã de Ministerul Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului - Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, în conformitate cu prevederile legii.
ART. 19
Rezolvarea cererilor de licenta pentru importul sau exportul de armamente, muniţii şi alte echipamente militare este condiţionatã şi de prezentarea, de cãtre solicitantul de licenta, a autorizaţiei de import sau export, emisã de Ministerul Apãrãrii Naţionale - Departamentul Inzestrarii Armatei, pe baza avizelor sale de specialitate.
ART. 20
(1) În examinarea cererilor de licenta pentru importul sau exportul de produse strategice, Ministerul de Interne - Divizia de Investigaţii Economice - pune la dispoziţia agenţiei datele obţinute nemijlocit, precum şi cele primite de la celelalte organe de stat abilitate, potrivit legii, sa desfãşoare activitãţi informative pentru depistarea de infracţiuni.
(2) La solicitarea agenţiei, Ministerul de Interne - Divizia de Investigaţii Economice sau organele de cercetare penalã speciale efectueazã verificãrile specifice şi o informeazã, în vederea luãrii mãsurilor legale.
ART. 21
Ministerul Finanţelor - Direcţia Generalã a Vamilor are, în domeniul sau de specialitate, urmãtoarele atribuţii privind importul şi exportul de produse strategice:
a) verifica documentele necesare pentru realizarea operaţiunilor de import şi export de produse strategice;
b) previne, identifica, cerceteazã şi sancţioneazã activitãţile care contravin prezentei ordonanţe;
c) opreşte şi inspecteaza vehiculele şi mãrfurile în tranzit; verifica terenuri, clãdiri, bunuri, depozite şi preleveaza probe pentru identificare; inspecteaza registre şi corespondenta; cere oricãrui organ sau oricãrei persoane sa prezinte documentaţia şi informaţiile privind importul sau exportul de produse strategice;
d) urmãreşte respectarea condiţiilor de transport şi depozitare a produselor strategice aflate sub supraveghere vamalã;
e) obţine cooperarea şi asistenta oricãror persoane care au legatura cu vînzarea, distribuirea sau transportul produselor strategice, în scopul aplicãrii prezentei ordonanţe;
f) retine în vama produsele strategice care fac obiectul operaţiunilor de import sau export supuse cercetãrii, pînã la clarificarea situaţiei acestora.

Secţiunea a V-a
Alte dispoziţii
ART. 22
(1) Agenţia organizeazã, cu sprijinul organelor competente, programe de informare a agenţilor în legatura cu obiectivele, principiile, normele şi procedurile privind regimul importurilor şi exporturilor de produse strategice.
(2) Agenţia acorda, la cerere, consultanţa de specialitate agenţilor economici şi altor persoane interesate în efectuarea operaţiunilor de import şi export de produse strategice.
ART. 23
Cooperarea internationala a agenţiei în domeniul de activitate prevãzut la art. 15 are, în principal, ca obiect:
a) informãri reciproce şi consultaţi în cazul, cererilor de licenta pentru produse strategice, dacã exista indicii temeinice privind posibilitatea utilizãrii acestora în alte scopuri decît cele declarate;
b) actualizarea şi aplicarea uniforma a reglementãrilor în materie, inclusiv a listelor de produse strategice;
c) sesizarea incalcarilor regimului de control, în scopul sanctionarii acestora de cãtre organele competente din fiecare ţara.

Secţiunea a VI-a
Sancţiuni
ART. 24
Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe referitoare la operaţiuni de import sau export de produse strategice, precum şi a celor privind sinceritatea declaraţiilor, care constituie infracţiuni potrivit legii, se pedepseşte conform prevederilor Codului penal.
ART. 25
Eliberarea licenţelor de import sau export de produse strategice, fãrã respectarea prevederilor prezentei ordonanţe, atrage, dupã caz, rãspunderea administrativã, disciplinarã sau penalã, potrivit legii.
ART. 26
Nerespectarea destinaţiei finale a produselor strategice, înscrisã în documente, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 500.000 la 5.000.000 lei.
ART. 27
Încãlcarea prevederilor art. 10, art. 12 alin. (2) şi art. 16 alin. (3), în mãsura în care faptele nu sînt considerate, potrivit legii, infracţiuni, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 100.000 la 500.000 lei.
ART. 28
Contravenţiile prevãzute la art. 26 şi art. 27 se constata şi amenda se aplica, dupã caz, de corpul de control al agenţiei sau de organele vamale.
ART. 29
Contravenţiilor prevãzute în prezenta ordonanta le sînt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia prevederilor art. 25, 26 şi 27.
ART. 30
Dacã încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe este de natura sa producã consecinţe grave aplicãrii regimului importurilor şi exporturilor de produse strategice şi îndeplinirii angajamentelor internaţionale asumate de România în acest domeniu, organele competente vor retrage licenta sau, dupã caz, autorizaţia de efectuare a operaţiunilor de import şi export de produse strategice.

Secţiunea a VII-a
Dispoziţii finale
ART. 31
(1) Organizarea şi funcţionarea agenţiei se modifica şi se completeazã prin hotãrîre a Guvernului.
(2) Listele de produse strategice, stabilite în conformitate cu art. 1 din prezenta ordonanta, se actualizeazã periodic prin hotãrîre a Guvernului.
(3) Formularele de licenta de import, licenta de export, certificat de import, certificat de control al livrãrii şi alte documente necesare se stabilesc prin hotãrîre a Guvernului.
(4) Lista ţãrilor în raport cu care regimul importurilor şi exporturilor de produse strategice este cel prevãzut în secţiunea a II-a din prezenta ordonanta se stabileşte şi se actualizeazã periodic prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 32
(1) Prezenta ordonanta intra în vigoare la 15 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe orice dispoziţie contrarã se abroga.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
-----------------
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Marcel Dinu,
secretar de stat

p. Ministrul apãrãrii naţionale,
general-locotenent Dumitru Cioflina,
şeful Marelui Stat Major

Ministrul comerţului,
Cristian Ionescu

Ministru de interne,
Doru Ioan Taracila

p. Ministrul apelor, pãdurilor
şi protecţiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat

Ministrul justiţiei,
Gavril Iosif Chiuzbaian

Preşedintele Agenţiei Naţionale
de Control al Exporturilor Strategice
şi al Interzicerii Armelor Chimice,
Constantin Parvutoiu,
secretar de stat
-----------------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016