Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA Nr. 30 din 18 august 1995  privind regimul de concesionare a construirii si exploatarii unor tronsoane de cai de comunicatii terestre - autostrazi si cai ferate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA Nr. 30 din 18 august 1995 privind regimul de concesionare a construirii si exploatarii unor tronsoane de cai de comunicatii terestre - autostrazi si cai ferate

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 203 din 1 septembrie 1995
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie şi al art. 1 lit. e) din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Concesionarea construirii şi exploatãrii unor tronsoane de cai de comunicaţii terestre - autostrazi şi cai ferate - se realizeazã în condiţiile prezentei ordonanţe.
Concesionarea se face pe baza de contract. Prin contractul încheiat, o parte - concedentul - transmite celeilalte pãrţi - concesionarul - dreptul de construire, administrare, exploatare şi întreţinere asupra unor tronsoane de cai de comunicaţii terestre (autostrazi şi cai ferate) prevãzute la alin. 1, pe o perioada determinata, în schimbul unei redevenţe.
Prin redeventa, în sensul prezentei ordonanţe, se înţelege o suma, în lei sau în valuta, în condiţiile legii, sau alte avantaje materiale convenite de pãrţi, potrivit specificului concesiunii.
Modalitatea de plata a redeventei se stabileşte prin caietul de sarcini.
Redeventa se face venit la bugetul de stat.
La expirarea duratei concesiunii, toate bunurile şi lucrãrile care fac obiectul contractului de concesiune revin în deplina proprietate publica a statului, împreunã cu instalaţiile şi echipamentele respective la parametrii tehnici impusi prin caietul de sarcini, gratuit şi libere de orice sarcini.
ART. 2
Prin concesiune se va asigura realizarea unor condiţii de administrare rentabila a obiectivului concesiunii. Concesionarul trebuie sa posede capacitate managerialã, financiarã şi tehnica pentru realizarea concesiunii.
ART. 3
Calitatea de concedent o are persoana juridicã romana care are în administrare bunurile, respectiv realizeazã activitatea economicã sau serviciul public ce face obiectul contractului de concesiune.
ART. 4
Concesionar poate fi orice persoana juridicã romana sau strãinã.
Concesionarul are obligaţia sa respecte legile romane în toate acţiunile pe care le întreprinde pentru realizarea contractului de concesiune.
Concesionarul se bucura de toate drepturile oferite de legea romana pentru agenţii economici.
ART. 5
Exploatarea autostrazilor şi a unor tronsoane de cale feratã, ce fac obiectul concesionarii, se face în regim de plata, prin perceperea de tarife de utilizare, respectiv de tarife de transport mãrfuri şi cãlãtori. Exploatarea se face în concordanta cu legea romana şi prevederile convenţiilor internaţionale la care România a aderat sau este parte.
Tarifele se stabilesc de cãtre concesionar.
ART. 6
Concesionarul trebuie sa asigure exploatarea obiectului concesiunii cu diligenţele specifice unui bun intreprinzator.
Concesionarul nu are dreptul de înstrãinare a activelor concesiunii, acestea constituind proprietate publica, şi nici de a le folosi în afarã prevederilor contractului de concesiune.
ART. 7
Statul asigura protecţia drepturilor ce revin concesionarilor, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, pe toatã durata concesiunii.

CAP. 2
Obiectul şi perioada concesiunii

ART. 8
Pot face obiectul concesiunii tronsoane de cai de comunicaţii terestre - autostrazi şi cai ferate - dupã cum urmeazã:
a) construcţia, administrarea, exploatarea şi întreţinerea unor tronsoane noi sau aflate în execuţie şi neterminate;
b) modernizarea, dezvoltarea, exploatarea, administrarea şi întreţinerea unor tronsoane existente.
Pot face obiectul concesiunii - potrivit convenţiei pãrţilor - şi activitãţile economice accesorii ce vor fi organizate de concesionar, cum sunt serviciile de aprovizionare cu carburanţi, service auto, moteluri, restaurante, comerţ şi alte asemenea.
ART. 9
Perioada de concesionare este de pînã la 20 de ani. În cazuri justificate, luindu-se în considerare valoarea lucrãrilor de investiţii ce urmeazã a fi realizate, raportatã la perioada necesarã de recuperare a cheltuielilor, Guvernul este abilitat sa aprobe, în condiţiile legii, o durata mai mare, fãrã a putea depãşi 49 de ani.
Perioada aferentã executãrii lucrãrilor de investiţii, determinata prin caietul de sarcini, nu intra în calculul duratei de concesionare stabilitã în condiţiile prevederilor alin. 1

CAP. 3
Initiativa şi aprobarea concesionarii

ART. 10
Initiativa concesionarii revine:
a) persoanei juridice romane care are în administrare bunurile sau realizeazã activitatea ori serviciul public ce face obiectul concesiunii;
b) Ministerului Transporturilor care are în subordine regia autonomã ce are calitatea de concedent.
Persoanele juridice romane sau strãine, care justifica interesul dobîndirii unei concesiuni, se pot adresa persoanelor juridice prevãzute la alineatul precedent, în vederea declasarii procedurilor de concesionare.
ART. 11
Concedentul va proceda la elaborarea unui studiu privind oportunitatea concesionarii, din proprie initiativa sau la cererea Ministerului Transporturilor.
Elementele principale ale studiului de oportunitate se stabilesc prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 12
Studiul de oportunitate se analizeazã şi se însuşeşte de cãtre consiliul de administraţie al concedentului, dupã care se înainteazã spre aprobare Ministerului Transporturilor.
ART. 13
Dupã obţinerea aprobãrii Ministerului Transporturilor, concedentul va elabora caietul de sarcini al concesiunii.
Caietul de sarcini va cuprinde, în principal, urmãtoarele:
- obiectul concesiunii, cu elementele care îl caracterizeazã;
- durata concesiunii;
- programul lucrãrilor ce urmeazã a fi executate de concesionar;
- elementele de preţ ale concesiunii;
- transmiterea, la data expirãrii concesiunii, a bunurilor concesionate sau dobîndite în perioada concesiunii şi destinate exploatãrii acesteia, în proprietatea sau deplina folosinta a concedentului, libere de orice sarcini;
- condiţiile de încetare a concesiunii şi rãspunderea concesionarului în cazul încetãrii contractului de concesiune din culpa sa;
- rãspunderea concesionarului şi concedentului pentru neîndeplinirea obligaţiilor stabilite prin caietul de sarcini;
- condiţiile în care se poate rascumpara concesiunea;
- clauze referitoare la exploatarea concesiunii;
- clauze referitoare la personal;
- controlul activitãţii concesionarului prin organele abilitate;
- alte obligaţii în raport cu obiectul concesiunii.
Conţinutul-cadru al caietului de sarcini se stabileşte prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 14
Caietul de sarcini se analizeazã şi se însuşeşte de cãtre organele prevãzute la art. 12.
ART. 15
Propunerea de concesionare, însoţitã de studiul de oportunitate şi caietul de sarcini se înainteazã de cãtre Ministerul Transporturilor, spre aprobare, Guvernului.
În cazul în care condiţiile de concesionare angajeazã şi participarea statului la finanţarea lucrãrilor, se va obţine în prealabil şi avizul Ministerului Finanţelor.
Statul poate garanta, în condiţiile legii, creditele necesare realizãrii contractului de concesiune, angajate de cãtre concesionar.

CAP. 4
Organizarea licitaţiei şi acordarea concesiunii

ART. 16
Organizatorul licitaţiei este concedentul sau un agent economic de specialitate.
ART. 17
Publicarea licitaţiei se face dupã aprobarea de cãtre Guvern a concesiunii, a caietului de sarcini şi a organizãrii licitaţiei.
ART. 18
Pentru desfãşurarea corespunzãtoare a activitãţii de licitaţie se instituie, prin ordin al ministrului transporturilor, o comisie de licitaţie compusa din:
- reprezentantul Ministerului Transporturilor - preşedinte;
- reprezentantul Ministerului Finanţelor - membru;
- reprezentantul Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului - membru;
- reprezentanţii concedentului;
- specialişti de profil;
- secretarul comisiei.
ART. 19
Comisia de licitaţie rãspunde de activitatea de deschidere, examinare, calificare a ofertanţilor şi adjudecare a ofertei cistigatoare. De asemenea, controleazã şi verifica documentele licitaţiei.
Onorariile membrilor comisiei de licitaţie, care nu sunt salariaţi ai concedentului, vor fi suportate de concedent.
ART. 20
Acordarea concesiunii se efectueazã prin:
a) licitaţie publica deschisã fãrã preselecţie;
b) licitaţie publica deschisã cu preselecţie;
c) licitaţie publica restrînsa;
d) negociere directa, în condiţiile art. 24.
ART. 21
Licitaţia publica deschisã fãrã preselecţie se organizeazã într-o singura etapa, la care poate participa un numãr nelimitat de ofertanţi interni şi externi care îndeplinesc condiţiile din documentele de licitaţie.
ART. 22
Licitaţia publica deschisã cu preselecţie se organizeazã în doua etape distincte: în prima etapa pot participa toţi ofertanţii interesaţi, care rãspund anunţului publicitar, iar în a doua etapa participa numai ofertanţii selecţionaţi de comisia de licitaţie în baza îndeplinirii condiţiilor din documentele de licitaţie.
Documentaţia de participare la preselecţie va fi elaborata de concedent, participanţii urmînd a rãspunde chestionarelor care cuprind date referitoare la: experienta în concesionari, capacitatea managerialã, situaţia financiarã şi credibilitatea, dotarea şi personalul de specialitate, precum şi alte elemente considerate necesare.
ART. 23
Licitaţia publica restrînsa poate fi ţinuta în urmãtoarele cazuri:
a) cînd interesele strategice sau alte interese majore ale statului nu permit ţinerea unei licitaţii publice deschise;
b) cînd a existat o licitaţie publica deschisã anterioarã, nefinalizatã prin încheierea unui contract.
ART. 24
În cazul în care la o licitaţie s-a prezentat un singur ofertant, cu o oferta corespunzãtoare, se va aplica procedura negocierii directe.
ART. 25
La licitaţie pot participa persoane juridice din ţara sau din strãinãtate, care au acceptat caietul de sarcini şi care au depus garanţia stabilitã. Capitalul social al participanţilor trebuie sa reprezinte o cota din valoarea investiţiilor ce urmeazã a fi realizatã în cadrul concesiunii, stabilitã prin caietul de sarcini.
ART. 26
La înscrierea la licitaţie, participanţii sunt ţinuţi sa dovedeascã capacitatea juridicã, precum şi capacitatea tehnica şi economicã de a desfasura activitãţile specifice concesiunii.
Pentru participanţii din strãinãtate este necesarã prezentarea dovezilor prin care se certifica forma juridicã de organizare a firmei, precum şi bonitatea acesteia pe baza de date din bilanţul pe ultimii 3 ani şi recomandare bancarã.
Reprezentarea ofertanţilor la licitaţie se va face pe baza prezentãrii unei împuterniciri exprese primite din partea acestora.
ART. 27
Regulamentul privind procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea concesionarii se aproba prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 28
Dupã adjudecare, organizatorul licitaţiei va anunta imediat despre aceasta, atît ofertantul cîştigãtor cît şi pe cei necîştigãtori, telegrafic, prin telex sau telefax, precum şi printr-o scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
ART. 29
Ofertanţii necîştigãtori au dreptul la contestaţie. Termenul de contestaţie este de 7 zile de la data primirii încunoştiinţãrii.
ART. 30
Contestaţia se soluţioneazã de cãtre o comisie centrala constituitã din reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor, Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului şi Ministerului Finanţelor. Componenta acesteia se stabileşte prin ordin comun al conducãtorilor acestor organe.
Soluţionarea se face în cel mult 30 de zile de la data sesizãrii.
ART. 31
În situaţia anulãrii licitaţiei, organizatorul comunica hotãrîrea, în scris, tuturor participanţilor şi se înapoiazã garanţiile pentru oferta prezentatã. În acest caz se poate organiza o noua licitaţie.

CAP. 5
Încheierea contractului de concesiune

ART. 32
Pe baza hotãrîrii de adjudecare, concedentul notifica cistigatorului licitaţiei, printr-o scrisoare de acceptare a ofertei, invitaţia de a încheia contractul de concesiune.
Contractul de concesiune se va încheia dupã constituirea de cãtre concesionar a garanţiei pentru realizarea contractului de concesiune.
ART. 33
Contractul de concesiune va cuprinde, în principal, urmãtoarele:
- pãrţile contractului şi obiectul concesiunii;
- durata concesiunii;
- elementele ofertei acceptate;
- redeventa concesiunii; modalitãţi de plata;
- drepturile şi obligaţiile pãrţilor contractante, inclusiv dreptul de control din partea concedentului şi a organelor abilitate în acest scop;
- rãspunderile pãrţilor pentru nerespectarea clauzelor contractuale şi a caietului de sarcini;
- interdicţia pentru concesionar de a ceda - parţial sau integral - concesiunea, fãrã autorizarea concedentului şi a organelor abilitate potrivit legii;
- restituirea de cãtre concesionar a obiectului concesiunii la încetarea acesteia, liber de orice sarcini;
- clauze referitoare la garanţii şi asigurãri;
- condiţiile eventuale de desfiinţare a contractului înaintea expirãrii duratei stabilite - rãscumpãrare, retragere, renunţare şi consecinţele lor;
- modul de soluţionare a litigiilor.
Modelul orientativ de contract pentru concesiunea construirii şi exploatãrii de cai de comunicaţii terestre - autostrazi şi porţiuni ale infrastructurii cãilor ferate romane - se stabileşte prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 34
Semnarea documentelor contractuale - contractul, condiţiile suplimentare şi speciale, anexele acestuia care fac parte integrantã din contract - se face prin negociere la sediul concedentului, cu care ocazie pãrţile vor prezenta şi documentele de împuternicire în vederea semnãrii.
Caietul de sarcini face, de asemenea, parte integrantã din contract.
ART. 35
Dacã ofertantul cîştigãtor, dupã ce a primit scrisoarea de acceptare, nu semneazã contractul şi documentele acestuia, acest refuz constituie un motiv de anulare a încredinţãrii contractului, precum şi pierderea garanţiei de participare la licitaţie. În acest caz comisia de licitaţie poate adjudeca oferta de concesionare participantului clasat pe locul urmãtor.

CAP. 6
Sprijinul statului, facilitãţi

ART. 36
Statul sprijinã activitatea de concesionare a unor tronsoane de cai de comunicaţii terestre - autostrazi şi cai ferate - prin punerea la dispoziţia concesionarilor, spre folosinta, a terenurilor necesare.
Terenurile se pun la dispoziţia concesionarului de cãtre concedent, în condiţiile legii.
Terenurile necesare pentru construcţia autostrazilor şi tronsoanelor de cale feratã sunt scutite de taxele pentru scoaterea din circuitul agricol şi silvic, prevãzute în <>Legea fondului funciar nr. 18/1991 .
ART. 37
Pentru autostrazile şi tronsoanele de cale feratã concesionate, concesionarii beneficiazã de urmãtoarele facilitãţi:
- scutirea de taxa de autorizaţie de construire, instituitã prin <>Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, modificatã;
- scutirea de la plata redeventei pe o perioada egala cu jumãtate din durata concesionarii, în cazurile prevãzute la art. 8 lit. a) şi b);
- scutirea de la plata taxei pe valoarea adãugatã a tarifelor încasate din exploatarea autostrazilor şi tronsoanelor de cale feratã concesionata;
- taxa pe valoarea adãugatã plãtitã de concesionar pentru achiziţii de bunuri materiale şi prestãri servicii legate de construcţia sau modernizarea de autostrazi şi tronsoane de cale feratã este deductibilã în condiţiile legii;
- exceptarea sau reducerea temporarã de la plata taxelor vamale de import pentru materiale, utilajele şi echipamentele necesare construcţiei şi exploatãrii. Acestea se aproba de Guvern, la propunerea Ministerului Finanţelor, pe baza cererii concesionarului.
ART. 38
În cazul în care concesionarul este un investitor strãin, se aplica în mod corespunzãtor prevederile referitoare la garanţii şi facilitãţi instituite prin <>Legea nr. 35/1991 privind regimul investiţiilor strãine, republicatã.

CAP. 7
Dispoziţii speciale

ART. 39
Exploatarea autostrazilor şi a cãilor ferate concesionate se face cu respectarea legislaţiei romane în materie şi cu prevederile convenţiilor internaţionale la care România a aderat sau este parte.
Persoana juridicã concesionara este obligatã sa aibã pe toatã durata concesiunii sediul principal sau secundar în România.
ART. 40
Pentru exploatarea cãilor ferate romane concesionate, concesionarul va trebui sa obţinã licenta de exploatare de la Ministerul Transporturilor. Acordarea licenţei de exploatare este condiţionatã de întrunirea tuturor condiţiilor necesare care garanteazã securitatea şi buna funcţionare a serviciului de transport.
ART. 41
În situaţiile în care, din anumite considerente, statul determina tarife de exploatare care sunt sub nivelul celor convenite potrivit prevederilor contractuale, diferenţele de tarif se suporta de la bugetul de stat.
ART. 42
Personalul necesar în activitatea de execuţie şi exploatare a autostrazilor şi cãilor ferate concesionate va fi recrutat, în general, dintre cetãţenii romani, exceptind cadrele absolut necesare indicate de concesionarul persoana juridicã strãinã.
ART. 43
Pentru executarea de lucrãri de proiectare construcţii, reparaţii şi altele asemenea se vor încheia contracte cu agenţi economici de profil, persoane juridice romane sau strãine.
La condiţii egale se recunoaşte principiul dreptului primului refuz pentru agenţii economici romani.
La execuţia lucrãrilor se vor folosi cu prioritate materiale din resurse indigene.
ART. 44
Subconcesionarea poate avea loc numai pe baza aprobãrii Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor.
ART. 45
În situaţii în care interese majore ale statului impun rãscumpãrarea concesiunii, aceasta se face prin hotãrîre a Guvernului, prin justa despãgubire.

CAP. 8
Dispoziţii finale

ART. 46
Controlul asupra activitãţii concesionarului, privind respectarea de cãtre acesta a contractului de concesiune şi a caietului de sarcini, revine organelor abilitate prin lege.
ART. 47
Eventualele litigii dintre concedent şi concesionar sunt de competenta instanţelor judecãtoreşti romane sau arbitrajului, potrivit legii romane.
ART. 48
Prezenta ordonanta intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României.
ART. 49
În termen de 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor, Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului vor supune aprobãrii Guvernului regulamentul de licitaţie, conţinutul-cadru al studiului de oportunitate, al caietului de sarcini şi al contractului de concesiune.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac

Ministru de stat,
preşedintele Consiliului pentru
Coordonare, Strategie şi Reforma
Economicã,
Mircea Cosea

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

p. Ministrul lucrãrilor publice
şi amenajãrii teritoriului
Theodor Gavrila,
secretar de stat

----------------









































































































Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016