Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA Nr. 3 din 27 iulie 1992 *** Republicata  privind taxa pe valoarea adaugata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA Nr. 3 din 27 iulie 1992 *** Republicata privind taxa pe valoarea adaugata

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 288 din 12 decembrie 1995
Republicatã în temeiul <>art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 22 din 11 august 1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190 din 21 august 1995, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 100 din 16 noiembrie 1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 21 noiembrie 1995, cu actualizarea şi numerotarea corespunzãtoare a textului.
<>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 17 august 1992, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 130 din 29 decembrie 1992 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 din 30 decembrie 1992, şi a mai fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 31 august 1993, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 6/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 19 din 25 ianuarie 1994, Ordonanta Guvernului nr. 33/1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 217 din 16 august 1994, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 123 din 9 decembrie 1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 14 decembrie 1994, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 9/1995 publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 31 ianuarie 1995, aprobatã prin <>Legea nr. 46 din 30 mai 1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 109 din 1 iunie 1995, precum şi prin <>Ordonanta Guvernului nr. 22/1995 sus-citata, şi a mai fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 11 ianuarie 1995.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Taxa pe valoarea adãugatã este un impozit indirect, care se stabileşte asupra operaţiunilor privind transferul proprietãţii bunurilor, precum şi asupra celor privind prestãrile de servicii.
Valoarea adãugatã, în sensul prezentei ordonanţe, este echivalenta cu diferenţa dintre vinzarile şi cumpãrãrile în cadrul aceluiaşi stadiu al circuitului economic.
Taxa se aplica asupra tranzacţiilor fiecãrui stadiu al circuitului economic şi reprezintã un venit al bugetului de stat.

CAP. 2
Sfera de aplicare

Subcapitolul I
Operaţiuni impozabile
ART. 2
În sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã se cuprind operaţiunile cu plata, precum şi cele asimilate acestora, potrivit prezentei ordonanţe, efectuate de o maniera independenta de cãtre persoane fizice sau juridice, privind:
a) livrãri de bunuri mobile şi prestãri de servicii efectuate în cadrul exercitãrii activitãţii profesionale;
b) transferul proprietãţii bunurilor imobiliare între agenţii economici, precum şi între aceştia şi instituţii publice sau persoane fizice;
c) importul de bunuri şi servicii.
Sînt asimilate cu livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii, în sensul prezentei ordonanţe, şi urmãtoarele operaţiuni:
2.1. vînzarea cu plata în rate sau închirierea unor bunuri pe baza unui contract, cu clauza trecerii proprietãţii asupra bunurilor respective dupã plata ultimei rate sau la o anumitã data;
2.2. preluarea de cãtre agentul economic a unor bunuri în vederea folosirii, sub orice forma, în scop personal sau pentru a fi puse la dispoziţia altor persoane fizice sau juridice în mod gratuit. Acelaşi regim se aplica şi prestãrilor de servicii.
Se excepteazã de la prevederile de mai sus bunurile şi serviciile în mod gratuit în limitele şi potrivit destinaţiilor prevãzute prin lege.
Operaţiunile privind schimbul de bunuri au efectul a doua livrãri separate. În cazul transferului dreptului de proprietate asupra unui bun de cãtre doua sau mai multe persoane, prin intermediul mai multor tranzacţii, fiecare operaţiune se considera o livrare separatã, fiind impozitatã distinct, chiar dacã bunul respectiv este transferat direct spre beneficiarul final.
ART. 3
Nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã operaţiunile privind livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii rezultate din activitatea specifica autorizata, efectuate de:
a) asociaţiile fãrã scop lucrativ, pentru activitãţile avînd caracter social-filantropic;
b) organizaţiile care desfãşoarã activitãţi de natura religioasã, politica sau civicã;
c) organizaţiile sindicale, pentru activitãţile legate direct de apãrarea colectivã a intereselor materiale şi morale ale membrilor lor;
d) instituţiile publice, pentru activitãţile lor administrative, sociale, educative, de apãrare, ordine publica, siguranta statului culturale şi sportive.
Persoanele juridice de mai sus sînt supuse taxei pe valoarea adãugatã, pentru operaţiunile efectuate în mod sistematic, direct sau prin unitãţile subordonate, pentru obţinerea de profit.

Subcapitolul II
Teritorialitatea

ART. 4
Sînt supuse taxei pe valoarea adãugatã operaţiunile referitoare la transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor situate pe teritoriul României.
Bunurile provenite din import sînt impozabile în România la intrarea acestora în ţara şi la înregistrarea declaraţiei vamale.
Prestãrile de servicii sînt impozabile cînd sînt utilizate în România, indiferent de locul unde este situat sediul sau domiciliul prestatorului.

Subcapitolul III
Reguli de impozitare

ART. 5
Operaţiunile cuprinse în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã se împart, din punct de vedere al regulilor de impozitare, dupã cum urmeazã:
a) operaţiuni impozabile obligatoriu, la care se aplica cota stabilitã prin prezenta ordonanta. Pentru aceste operaţiuni, taxa se calculeazã asupra sumelor obţinute din vinzari de bunuri sau prestãri de servicii, la fiecare stadiu al circuitului economic, pînã la consumatorul final inclusiv.
Din taxa facturatã corespunzãtor sumelor reprezentind contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate se scade taxa aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii operaţiunilor impozabile;
b) operaţiuni la care se aplica cota zero. La aceste operaţiuni, furnizorii sau prestatorii de servicii au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii operaţiunilor impozabile;
c) operaţiuni scutite de plata taxei pe valoarea adãugatã.
Aceste operaţiuni sînt reglementate prin lege şi nu se admite extinderea lor prin analogie, iar furnizorii sau prestatorii de servicii nu au dreptul la deducerea taxei aferente intrãrilor destinate realizãrii produselor sau serviciilor scutite de taxa, dacã prin lege nu se prevede altfel.
Livrãrile de utilaje şi echipamente, precum şi prestãrile de servicii, legate nemijlocit de activitãţile din domeniul explorãrii şi exploatãrii zãcãmintelor de petrol şi gaze, realizate de investitori strãini în baza Legii nr. 66/1992, se vor efectua cu scutire de taxa pe valoarea adãugatã, iar furnizorii şi prestatorii vor deduce taxa pe valoarea adãugatã aferentã cumpãrãrilor de bunuri şi servicii destinate activitãţilor de mai sus.
Regimul prevãzut la alineatul precedent se aplica şi livrãrilor de utilaje şi echipamente, precum şi prestãrilor de servicii aferente obiectivului de investiţii "Dezvoltarea şi modernizarea Aeroportului Internaţional Bucureşti-Otopeni".

Subcapitolul IV
Operaţiuni scutite

ART. 6
Sînt scutite de taxa pe valoarea adãugatã urmãtoarele operaţiuni:

A. Livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii rezultate din activitatea specifica autorizata, efectuate în ţara de:
a) unitãţile sanitare şi de asistenta socialã: spitale, sanatorii, policlinici, dispensare, cãmine de batrini şi de pensionari, case de copii şi altele, autorizate sa desfãşoare activitãţi sanitare şi de asistenta socialã; unitãţile autorizate sa desfãşoare activitãţi sanitare şi de asistenta socialã în staţiuni balneoclimaterice; serviciile de cazare, masa şi tratament prestate cumulat de agenţi economici autorizaţi care îşi desfãşoarã activitatea în staţiuni balneoclimaterice şi a cãror contravaloare este decontatã pe baza de bilete de tratament;
b) unitãţile de ştiinţa şi învãţãmînt, de cultura şi sport, în cadrul învãţãmîntului general, liceal, superior; şcolile profesionale, complementare, de meserii sau postliceale; şcolile de maiştri; centrele de perfecţionare a pregãtirii profesionale; învãţãmîntul postuniversitar, precum şi de persoanele fizice care dau lecţii particulare legate de aceste forme de învãţãmînt; grãdiniţele, taberele de copii şi tineret, precum şi unitãţile de învãţãmînt cu scop social.
Sînt scutite, de asemenea, unitãţile de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã pentru programele naţionale de cercetare-dezvoltare, inclusiv cercetarea fundamentalã, din domeniul tehnic, de prospecţiuni şi lucrãri geologice de cercetare pentru descoperiri de zãcãminte noi, finanţate din fonduri publice;
c) persoanele fizice care presteazã munca la domiciliu, ale cãror venituri sînt asimilate salariilor;
d) liber-profesionisti autorizaţi care îşi desfãşoarã activitatea individual;
e) gospodãriile agricole individuale şi asociaţiile de tip privat ale acestora;
f) organizaţiile de nevãzãtori, asociaţiile persoanelor handicapate şi unitãţile economice în care îşi desfãşoarã activitatea, potrivit legii, membrii acestora;
g) cantinele organizate pe lîngã unitãţile de învãţãmînt, agenţii economici şi sociali, instituţiile publice, pentru vinzarile de preparate culinare proprii cãtre personalul care îşi desfãşoarã activitatea în unitãţile respective, cu excepţia celor care funcţioneazã cu regim de alimentaţie publica;
h) 1. casele de economii, fondurile de plasament, casele de ajutor reciproc, cooperativele de credit şi alte societãţi de credit, casele de schimb valutar;
h) 2. societãţile comerciale pe acţiuni de intermediere de valori mobiliare, cum sînt: acţiunile, obligaţiunile, titlurile şi înscrisurile de stat, precum şi alte instrumente financiare derivate;
h) 3. alte persoane juridice autorizate sa efectueze operaţiuni financiare sau cu instrumente financiare;
h) 4. societãţile de asigurare şi/sau reasigurare, inclusiv cele de intermediere în astfel de activitãţi;
h) 5. regiile autonome: "Loteria Nationala", "Monitorul Oficial", "Imprimeria Bãncii Naţionale a României", "Imprimeria Nationala";
i) sînt, de asemenea, scutite:
i) 1. lucrãrile de construcţii, amenajãri, reparaţii şi întreţinere executate pentru cimitire, monumente comemorative ale combatanţilor, eroilor, victimelor de rãzboi şi ale Revoluţiei din decembrie 1989, inclusiv livrarea unor obiecte de uz funerar;
i) 2. încasãrile din taxele de intrare la castele, muzee, tîrguri şi expoziţii, grãdini zoologice şi botanice, biblioteci;
i) 3. activitãţile de tipãrire şi vînzare a timbrelor la valoarea declarata;
i) 4. vinzarile de opere de arta originale, efectuate de autori;
i) 5. operaţiunile care intra în sfera de aplicare a impozitului pe spectacole, a impozitului pe veniturile din activitatea de taximetrie, a taxelor pentru acordarea licenţelor în vederea practicãrii jocurilor de noroc.
Operaţiunile prevãzute la alineatul de mai sus, neimpozitate potrivit actelor normative care le reglementeazã, cu excepţiile prevãzute de acestea, sînt supuse taxei pe valoarea adãugatã conform prevederilor prezentei ordonanţe;
i) 6. editarea, tipãrirea şi vînzarea de ziare, cu exercitarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã hirtiei de ziar, cumpãratã din ţara şi din import, exclusiv activitãţile cu caracter de reclama şi publicitate; editarea, tipãrirea şi vînzarea de cãrţi şi reviste, exclusiv activitãţile cu caracter de reclama şi publicitate; realizarea şi difuzarea programelor de radio şi televiziune, cu excepţia celor cu caracter de reclama şi publicitate; editarea, tipãrirea şi difuzarea de cupoane nominative de privatizare; producţia de medalii, insigne şi monede;
i) 7. arendãrile de pãmînt şi închirierile de clãdiri şi utilaje de întrebuinţare agricolã;
i) 8. vînzarea de produse reziduale rezultate din activitatea industriala, de materiale recuperate din casãri de bunuri mobile şi imobile, de materiale colectate de la populaţie, destinate utilizãrii în scop productiv, precum şi prestãrile de servicii legate de operaţiunile de mai sus, cum sînt cele privind: sortarea, prestarea, balotarea, manipularea, depozitarea, transportul etc.
Agenţii economici care efectueazã operaţiunile menţionate mai sus vor deduce taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor aprovizionate, destinate realizãrii operaţiunilor respective;
i) 9. vinzarile de terenuri, cu excepţia celor destinate construcţiilor, a terenurilor din intravilan, inclusiv cele aferente localitãţilor urbane şi rurale pe care sînt amplasate construcţiile sau alte amenajãri ale localitãţilor;
i) 10. aportul de bunuri şi servicii la capitolul social al societãţilor comerciale;
i) 11. produsele şi serviciile prevãzute în anexa.
Agenţii economici care produc şi comercializeazã pîine, grîu şi orz vor deduce taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor aprovizionate, destinate realizãrii acestor produse;
i) 12. activitãţile agenţilor economici, precum şi cele care îndeplinesc condiţiile unei activitãţi economice desfãşurate de asociaţiile, organizaţiile, instituţiile publice şi alte persoane juridice prevãzute la art. 3 din prezenta ordonanta, cu o cifra de afaceri declarata organului fiscal competent sau, dupã caz, realizatã, de pînã la 50 milioane lei anual.
În situaţia realizãrii unei cifre de afaceri superioare plafonului de mai sus, agenţii economici şi celelalte persoane juridice prevãzute la alineatul precedent devin plãtitoare de taxa pe valoarea adãugatã în condiţiile şi la termenele stabilite prin hotãrîre a Guvernului.
Dupã înscrierea ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã agenţii economici şi celelalte persoane juridice nu mai beneficiazã de scutire chiar dacã ulterior realizeazã o cifra de afaceri inferioarã plafonului de mai sus.
Agenţii economici plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, care în anul 1994 au realizat o cifra de afaceri de pînã la 50 milioane lei pot fi scoşi din evidenta ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, pe baza de cerere depusa la organele fiscale teritoriale pînã cel mai tirziu la 31 martie 1995.

B. Operaţiuni de import:
a) bunurile de import care, prin lege sau prin hotãrîri ale Guvernului, sînt scutite de taxe vamale;
b) maşinile, utilajele, echipamentele şi mijloacele de transport din import necesare investiţiilor, constituite ca aport în natura sau achiziţionate din aportul în numerar al investitorilor strãini la capitalul social ori la majorarea acestuia;
c) mãrfurile importate şi comercializate în regim de duty-free, precum şi prin magazinele pentru servirea în exclusivitate a reprezentantelor diplomatice şi a personalului acestora;
d) bunurile introduse în ţara fãrã plata taxelor vamale, potrivit regimului vamal aplicabil persoanelor fizice;
e) bunurile şi serviciile din import provenite sau finanţate direct din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne strãine, de organisme internaţionale, precum şi de organizaţii nonprofit şi de caritate, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor;
f) importul de aur al Bãncii Naţionale a României;
g) reparaţiile şi transformãrile la nave şi aeronave româneşti în strãinãtate;
h) aeronavele civile şi produsele prevãzute în nomenclatorul la Tariful vamal de import al României, provenite din ţãrile semnatare ale Acordului privind comerţul cu aeronave civile;
i) bunurile din import similare bunurilor din ţara scutite de taxa pe valoarea adãugatã conform art. 6 lit. A.i) 6 şi i) 11;
j) maşinile, utilajele şi echipamentele destinate retehnologizãrii activitãţii Regiei Autonome "Monitorul Oficial", precum şi materiile prime şi materialele specifice acestora, pe baza de cerere aprobatã de Ministerul Finanţelor;
k) mijloacele de transport, mãrfurile şi alte bunuri provenite din strãinãtate, care se introduc direct în zonele libere conform art. 13 din Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere;
l) bunurile din import destinate editãrii şi tipãririi cupoanelor nominative de privatizare.

Subcapitolul V
Operaţiuni impozabile prin opţiune

ART. 7
Agenţii economici, precum şi unitãţile economice din cadrul altor persoane juridice care efectueazã operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã pot opta pentru plata acestei taxe, pentru intreaga activitate sau numai pentru o parte a acesteia. Aprobarea se da de cãtre Ministerul Finanţelor prin organele sale fiscale şi se referã la ansamblul normelor privind taxa pe valoarea adãugatã, iar aplicarea se face începînd cu luna urmãtoare datei aprobãrii.

Subcapitolul VI
Plãtitorii taxei pe valoarea adãugatã

ART. 8
Taxa pe valoarea adãugatã se plãteşte de cãtre persoanele fizice sau juridice care efectueazã, de o maniera independenta, în mod obişnuit sau ocazional, una sau mai multe operaţiuni impozabile prevãzute de prezenta ordonanta.
Pentru bunurile din import, taxa pe valoarea adãugatã se plãteşte de cãtre persoanele fizice sau juridice importatoare, direct sau prin intermediari.
Pentru bunurile din import închiriate, precum şi pentru operaţiunile de publicitate, consulting, studii şi cercetare, cesiuni sau concesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licenţe, de mãrci de fabrica şi de comerţ sau alte drepturi similare, efectuate de un prestator cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate şi folosite de beneficiari cu sediul sau cu domiciliul în România, taxa se plãteşte de cãtre beneficiari.
În situaţia în care persoana care realizeazã operaţiuni impozabile nu are sediul sau domiciliul stabil în România, este obligatã sa desemneze un reprezentant fiscal domiciliat în România, care se angajeazã sa îndeplineascã obligaţiile ce-i revin conform prevederilor prezentei ordonanţe.
ART. 9
Agentul economic care înscrie taxa pe valoarea adãugatã pe o factura sau pe un document legal aprobat este obligat sa achite suma respectiva la bugetul de stat, chiar dacã operaţiunea în cauza nu este impozabilã potrivit prezentei ordonanţe.

CAP. 3
Faptul generator şi exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã
ART. 10
Obligaţia plãţii taxei pe valoarea adãugatã ia naştere la data efectuãrii livrãrii de bunuri mobile, transferului proprietãţii bunurilor imobiliare şi prestãrii serviciilor.
În cazul livrãrii parţiale sau executãrii parţiale de servicii, obligaţia de plata se determina corespunzãtor valorii bunurilor livrate sau a serviciilor prestate.
Pentru livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii cu plata în rate, precum şi pentru cele care dau naştere la decontãri sau încasãri succesive, faptul generator intervine la expirarea perioadei pentru care se face decontarea sau, dupã caz, la data prevãzutã pentru plata ratelor.
ART. 11
Pentru operaţiunile prevãzute mai jos, obligaţia plãţii taxei pe valoarea adãugatã ia naştere la:
a) data înregistrãrii declaraţiei vamale, în cazul importurilor de bunuri, sau la data recepţiei de cãtre beneficiari, pentru serviciile din import;
b) data vinzarii bunurilor cãtre beneficiari, în cazul operaţiunilor efectuate prin intermediari sau consignaţie;
c) data emiterii documentelor în care se consemneazã preluarea unor bunuri achiziţionate sau fabricate de agentul economic, în vederea folosirii, sub orice forma, sau pentru a fi puse la dispoziţia altor persoane fizice sau juridice în mod gratuit;
d) data documentelor prin care se confirma prestarea de cãtre agenţii economici a unor servicii, cu titlu gratuit, pentru alte persoane fizice sau juridice;
e) data colectãrii monedelor din masina pentru mãrfurile vîndute prin maşini automate.
ART. 12
Exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã este dreptul organului fiscal de a pretinde plãtitorului, la o anumitã data, plata taxei datorate bugetului de stat. Exigibilitatea ia naştere, de regula, în momentul efectuãrii livrãrii bunurilor mobile, transferului proprietãţii bunurilor imobiliare sau prestãrii serviciilor.
Prin derogare de la prevederile alineatului precedent, exigibilitatea poate fi anticipata sau ulterioara faptului generator, în condiţii stabilite prin hotãrîre a Guvernului.
Pentru livrãrile de bunuri şi prestãri de servicii, care se efectueazã continuu, precum şi pentru cele la care se încaseazã, de regula, avansuri, exigibilitatea intervine la data stabilirii debitului clientului pe baza de factura sau alt document legal, pe baza de cerere aprobatã de organele fiscale la care agenţii economici sînt înregistraţi ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã.
Antreprenorii de lucrãri imobiliare pot sa opteze pentru plata taxei pe valoarea adãugatã la efectuarea livrãrilor, în condiţii aprobate prin hotãrîre a Guvernului.

CAP. 4
Baza de impozitare
ART. 13
Baza de impozitare reprezintã contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã.
Baza de impozitare este determinata de:
a) preţurile negociate între vinzator şi cumpãrãtor, precum şi alte cheltuieli datorate de cumpãrãtor pentru livrãrile de bunuri şi care nu au fost cuprinse în preţ. Aceste preţuri cuprind şi accizele stabilite potrivit normelor legale;
b) tarifele negociate pentru prestãrile de servicii;
c) suma rezultatã din aplicarea cotei de comision sau suma convenitã între parteneri, pentru operaţiunile de intermediere;
d) preţurile de piata sau, în lipsa acestora, costurile bunurilor executate de agenţii economici pentru folosinta proprie ori predate sub diferite forme angajaţilor sau altor persoane;
e) valoarea în vama, determinata potrivit legii, la care se adauga taxa vamalã, alte taxe şi accizele datorate pentru bunurile şi serviciile din import;
f) preţurile de piata sau, în lipsa acestora, costurile aferente serviciilor prestate pentru folosinta proprie de un agent economic sau cu titlu gratuit pentru alte persoane fizice sau juridice;
g) preţurile vinzarilor efectuate din depozitele vãmii sau stabilite prin licitaţie.
ART. 14
Nu se cuprind în baza de impozitare urmãtoarele:
a) remizele şi alte reduceri de preţ acordate de cãtre furnizor direct clientului, inclusiv cele date dupã facturarea bunurilor sau a serviciilor; bunurile acordate de cãtre furnizori clienţilor în vederea stimulãrii vinzarilor, în condiţiile prevãzute în contractele încheiate;
b) penalizãrile pentru neîndeplinirea totalã sau parţialã a obligaţiilor contractuale;
c) dobinzile percepute pentru plãţile cu intirziere, pentru vinzari cu plata în rate sau la termene de peste 90 de zile;
d) sumele achitate de furnizor sau prestator în contul clientului şi care apoi se deconteazã acestuia;
e) ambalajele care circula între furnizorii de marfa şi clienţi, prin schimb, fãrã facturare;
f) sumele încasate de la bugetul de stat de cãtre agenţii economici înregistraţi la organele fiscale ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã şi care sînt destinate finanţãrii investiţiilor, acoperirii diferenţelor de preţ şi de tarif, finanţãrii stocurilor de produse cu destinaţie specialã.
ART. 15
În cazul refuzurilor totale sau parţiale privind cantitatea, preţurile sau alte elemente cuprinse în facturi sau în documente similare, suma impozabilã va fi redusã corespunzãtor. În acelaşi mod se procedeazã şi în situaţia în care cumpãrãtorii returneazã ambalajele în care s-a expediat marfa.

CAP. 5
Cotele de impozitare
ART. 16
Taxa pe valoarea adãugatã se calculeazã prin aplicarea cotei stabilite de prezenta ordonanta asupra bazei de impozitare determinate în condiţiile art. 13.
ART. 17
În România se aplica urmãtoarele cote:

A. Cota de 18% pentru operaţiunile privind livrãrile de bunuri, transferurile imobiliare şi prestãrile de servicii, din ţara şi din import, cu excepţia celor prevãzute la lit . B şi C.

B. Cota redusã de 9% pentru:
a) carne de animale şi pãsãri domestice, inclusiv organe şi mãruntaie, vîndute în stare proaspãta, ca produse şi conserve;
b) peste şi produse din peste, inclusiv semiconserve şi conserve, exclusiv icre;
c) lapte, lapte praf şi produse lactate;
d) uleiuri şi grãsimi comestibile;
e) medicamente de uz uman şi veterinar, substanţe farmaceutice, plante medicinale, aparatura de tehnica medicalã şi alte bunuri destinate exclusiv utilizãrii în scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare.
Aplicarea cotei reduse se va face începînd cu data de 1 ianuarie 1995, data de la care se va modifica corespunzãtor Lista produselor şi serviciilor scutite de plata taxei pe valoarea adãugatã, conform anexei.
Cota redusã de 9% se aplica de agenţii economici producãtori, importatori şi de cei care comercializeazã produsele de mai sus, cu excepţia agenţilor economici din reţeaua de alimentaţie publica şi a celor care practica adaosul comercial de alimentaţie publica.
Începînd cu data de 1 septembrie 1995 cota de 9% se aplica şi pentru:
1. animale vii din speciile: bovine, porcine, ovine şi caprine;
2. pãsãri vii din specii domestice;
3. lucrãri agricole şi de îmbunãtãţiri funciare;
4. îngrãşãminte chimice şi minerale, insecticide, fungicide şi ierbicide;
5. legume şi fructe proaspete.*)
*) În cazul acestor produse, cota de 9% se aplica începînd cu data de 21 noiembrie 1995, conform prevederilor <>Legii nr. 100/1995 .

C. Cota zero pentru:
a) exportul de bunuri şi prestãrile de servicii legate direct de exportul bunurilor, efectuate de agenţii economici cu sediul în România;
b) prestãrile de servicii efectuate de agenţii economici cu sediul în România, contractate cu beneficiari din strãinãtate;
c) transportul internaţional de persoane în şi din strãinãtate, efectuat de agenţii economici autorizaţi cu sediul în România;
d) bunurile şi serviciile în favoarea directa a misiunilor diplomatice, a oficiilor consulare şi a reprezentantelor internaţionale interguvernamentale acreditate în România, precum şi a personalului acestora, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor pe baza de reciprocitate;
e) bunurile cumpãrate din expoziţiile organizate în România, precum şi din reţeaua comercialã, expediate sau transportate în strãinãtate de cãtre cumpãrãtorul care nu are domiciliul sau sediul în România, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor;
f) bunurile şi serviciile destinate realizãrii unor obiective pe teritoriul României cu finanţare directa asigurata din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne strãine, de organisme internaţionale, precum şi de organizaţii nonprofit şi de caritate, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor;
g) materialele, accesoriile şi alte bunuri care sînt introduse din teritoriul vamal al României în zonele libere cu îndeplinirea formalitãţilor de export.

CAP. 6
Regimul deducerilor
ART. 18
Plãtitorii de taxa pe valoarea adãugatã au dreptul la deducerea taxei aferente bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii de:
a) operaţiuni supuse taxei pe valoarea adãugatã conform art. 17 din prezenta ordonanta;
b) bunuri şi servicii scutite de taxa pentru care, prin lege, se prevede în mod expres exercitarea dreptului de deducere;
c) acţiuni de sponsorizare, reclama şi publicitate, precum şi pentru alte acţiuni prevãzute în legi, cu respectarea plafoanelor şi destinaţiilor prevãzute în acestea.
Taxa de valoarea adãugatã datoratã bugetului de stat se stabileşte ca diferenţa între valoarea taxei facturate pentru bunurile livrate şi serviciile prestate şi a taxei aferente intrãrilor, dedusã potrivit prevederilor de mai sus.
Diferenţa de taxa în plus sau în minus se regularizeazã, în condiţiile prezentei ordonanţei, pe baza de deconturi ale plãtitorilor.
ART. 19
Pentru efectuarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã intrãrilor, agenţii economici sînt obligaţi:
a) sa justifice, prin documente legal întocmite, cuantumul taxei;
b) sa justifice ca bunurile în cauza sînt destinate pentru nevoile firmei şi sînt proprietatea acesteia.
Dreptul de deducere priveşte numai taxa ce este înscrisã într-o factura sau în alt document legal care se referã la bunuri sau servicii destinate pentru realizarea operaţiunilor prevãzute la art. 18 din prezenta ordonanta.
ART. 20
Agenţii economici care folosesc, pentru nevoile firmei, bunuri şi servicii achiziţionate, au dreptul sa deducã integral taxa pe valoarea adãugatã aferentã intrãrilor, numai dacã sînt destinate realizãrii operaţiunilor prevãzute la art. 18 din prezenta ordonanta.
În situaţia în care realizeazã atît operaţiuni prevãzute la art. 18 din prezenta ordonanta, cît şi alte operaţiuni scutite de plata taxei pe valoarea adãugatã, dreptul de deducere se determina în raport cu participarea bunurilor sau serviciilor respective la realizarea operaţiunilor prevãzute la art. 18 din prezenta ordonanta.
ART. 21
Dreptul de deducere se exercita pe doua cai:
a) prin reţinerea din suma reprezentind taxa pe valoarea adãugatã, pentru livrãrile de bunuri sau serviciile prestate, a taxei aferente intrãrilor;
b) prin rambursarea de cãtre organul fiscal a sumei reprezentind diferenţa dintre taxa aferentã intrãrilor şi taxa facturatã de agentul economic pentru livrãrile de bunuri sau serviciile prestate.
ART. 22
Pentru livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii, deducerea prevãzutã la art. 21 lit. a) se face lunar.
ART. 23
Rambursarea diferenţei de taxa, prevãzutã la art. 21 lit. b), se efectueazã la cerere, pe baza documentaţiei stabilite de Ministerul Finanţelor şi a verificãrilor efectuate de cãtre organele fiscale teritoriale, la termenele stabilite prin hotãrîre a Guvernului, diferenţiate în funcţie de natura operaţiunilor şi de suma minima de rambursat.
ART. 24
Prin hotãrîre a Guvernului se pot stabili cazurile şi condiţiile în care, pentru anumite rambursãri ale taxei pe valoarea adãugatã, Ministerul Finanţelor poate cere garanţii personale sau solidare pentru eventualele sume incorect rambursate.

CAP. 7
Obligaţiile plãtitorilor
ART. 25
Plãtitorii de taxa pe valoarea adãugatã au urmãtoarele obligaţii:

A. Cu privire la înregistrarea la organele fiscale:
a) sa depunã sub semnatura persoanelor autorizate, la organul fiscal competent, o declaraţie de înregistrare conform modelului aprobat de Ministerul Finanţelor, în termen de 15 zile de la data începerii activitãţii sau a modificãrii condiţiilor de exercitare a acesteia.
Agenţii economici care devin plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, ca urmare a depãşirii plafonului de venit prevãzut la art. 6 din prezenta ordonanta, depun declaraţia de înregistrare pînã la data de 15 a lunii urmãtoare celei în care au realizat depãşirea;
b) sa solicite organului fiscal scoaterea din evidenta ca plãtitor de taxa, în caz de încetare a activitãţii, în termen de 15 zile de la data actului legal în care se consemneazã situaţia respectiva.

B. Cu privire la întocmirea documentelor:
a) sa consemneze livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii în facturi sau în documente legal aprobate şi sa completeze toate datele prevãzute de acestea. Pentru livrãri sau prestãri cu valoarea taxei pe valoarea adãugatã mai mare de 2 milioane lei, la documentele de mai sus se anexeazã şi copia de pe certificatul de înregistrare ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã.
Taxa pe valoarea adãugatã înscrisã pe o factura sau pe un document legal aprobat este datoratã bugetului de stat chiar dacã operaţiunea în cauza nu este impozabilã sau dacã emitentul nu este înregistrat ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã;
b) agenţii economici plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã sînt obligaţi sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi sau documente legal aprobate pentru toate bunurile şi serviciile achiziţionate şi sa verifice întocmirea corecta a acestora, iar pentru facturile cu o valoare a taxei pe valoarea adãugatã mai mare de 2 milioane lei sa solicite copia de pe certificatul de înregistrare ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã a furnizorului sau prestatorului;
c) agenţii economici plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã sînt scutiţi de obligaţia emiterii facturii sau, dupã caz, a chitanţei fiscale, în cazul urmãtoarelor operaţiuni:
c) 1. transport cu taximetre, precum şi transport de persoane pe baza de bilete de cãlãtorie şi abonamente;
c) 2. vinzari de bunuri şi prestãri de servicii pentru populaţie pe baza de documente fãrã nominalizãri privind cumpãrãtorul;
c) 3. vinzari de bunuri şi prestãri de servicii consemnate în documentele specifice aprobate prin hotãrîre a Guvernului;
d) importatorii sînt obligaţi sa întocmeascã declaraţia vamalã de import şi sa determine, potrivit legii, valoarea în vama, taxele vamale, alte taxe şi accizele datorate de aceştia şi, pe baza acestora, sa calculeze taxa pe valoarea adãugatã datoratã bugetului de stat.

C. Cu privire la evidenta operaţiunilor:
a) sa ţinã în mod regulat evidenta contabila potrivit legii, care sa le permitã sa determine baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã facturatã pentru livrãrile şi serviciile efectuate, precum şi cea deductibilã aferentã intrãrilor.
Documentele justificative şi modul de reflectare în evidenta a operaţiunilor prevãzute la alineatul precedent se vor stabili de Ministerul Finanţelor;
b) sa întocmeascã şi sa depunã lunar, la organul fiscal, pînã la data de 25 a lunii urmãtoare, decontul de taxa pe valoarea adãugatã, potrivit modelului stabilit de Ministerul Finanţelor.
Ministerul Finanţelor poate stabili şi alte termene de depunere a decontului în funcţie de volumul taxei pe valoarea adãugatã de plata şi de alte situaţii specifice ale plãtitorilor;
c) sa furnizeze organelor fiscale toate justificãrile necesare stabilirii operaţiunilor impozabile executate atît la sediul principal, cît şi la sucursale sau agenţii;
d) sa furnizeze organelor fiscale, la cererea acestora, pînã la data de 15 august a fiecãrui an, informaţiile referitoare la operaţiunile impozabile prevãzute pentru anul urmãtor.

D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adãugatã:
a) sa achite taxa datoratã, potrivit decontului întocmit lunar, pînã la data de 25 a lunii urmãtoare, prin virament, cec sau numerar, la organul fiscal competent sau la bãncile comerciale, dupã caz;
b) sa achite taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor din import la organul vamal, conform regimului în vigoare privind plata taxelor vamale.
Ministerul Finanţelor poate aproba ca taxa pe valoarea adãugatã aferentã importurilor de maşini şi utilaje tehnologice destinate investiţiilor productive, precum şi materiilor prime şi materialelor destinate producţiei, sa fie inclusã în decontul lunar şi supusã aceloraşi reglementãri ca şi taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor livrate şi serviciilor prestate. Aprobarea se da anual la cererea importatorilor.
Ministerul Finanţelor va stabili prin norme metodologice condiţiile în care taxa pe valoarea adãugatã pentru aceste categorii de bunuri poate fi inclusã în decontul lunar;
c) în caz de încetare a activitãţii, sa achite taxa datoratã bugetului de stat, concomitent cu cererea înaintatã organului fiscal pentru scoaterea din evidenta ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã.

CAP. 8
Dispoziţii finale
ART. 26
Formularele pentru facturi, borderourile zilnice de vînzare, încasare şi alte documente necesare aplicãrii prevederilor prezentei ordonanţe se stabilesc de Ministerul Finanţelor şi sînt obligatorii pentru plãtitorii de taxa pe valoarea adãugatã.
ART. 27
Agenţii economici care realizeazã operaţiuni impozabile au obligaţia asigurãrii condiţiilor necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea informaţiilor şi conducerea evidentelor prevãzute de reglementãrile în domeniul taxei pe valoarea adãugatã, iar cei care au obiect de activitate comerţul cu amãnuntul, activitãţi hoteliere, prestãri de servicii cãtre populaţie şi alte activitãţi de asemenea natura au şi obligaţia instalãrii aparatelor de marcat care sa corespundã cerinţelor pentru aplicarea taxei pe valoarea adãugatã.
ART. 28
Corectarea taxei facturate în mod eronat de cãtre un agent economic se va efectua prin emiterea unei noi facturi, în roşu, pentru sumele ce urmeazã a fi scãzute, şi în negru, pentru cele de adãugat.
ART. 29
Termenul de prescripţie a drepturilor bugetului de stat sau ale plãtitorilor, rezultate din prezenta ordonanta, este de 5 ani de la data prevãzutã pentru exercitarea acestora.
ART. 30
Impozitul pe circulaţia mãrfurilor cuprins în valoarea materiilor prime şi a materialelor aflate în stoc sau încorporate în producţia neterminatã sau în produsele finite existente în unitãţi la data aplicãrii prezentei ordonanţe nu este deductibilã din taxa pe valoarea adãugatã datoratã dupã intrarea în vigoare a acesteia.
Se excepteazã de la prevederile alineatului precedent produsele exportate, pentru care se va restitui impozitul pe circulaţia mãrfurilor, potrivit autorizãrii şi metodologiei în vigoare pînã la data aplicãrii prezentei ordonanţe.
ART. 31
Pentru livrãrile de bunuri sau prestãrile de servicii facturate dupã intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, se aplica taxa pe valoarea adãugatã, indiferent de data încheierii contractelor, a executãrii produselor sau a prestãrii serviciilor.
ART. 32
Organele fiscale au dreptul sa efectueze verificãri şi investigaţii la plãtitorii taxei pe valoarea adãugatã privind respectarea acestei ordonanţe, inclusiv asupra înregistrãrilor contabile. În acest scop, au dreptul sa ceara plãtitorilor sa prezinte evidentele şi documentele aferente sau orice alte elemente ce pot avea legatura cu verificarea.
În situaţia în care, în urma verificãrii efectuate, rezulta erori sau abateri de la normele legale, organele fiscale au obligaţia de a stabili cuantumul taxei pe valoarea adãugatã deductibilã şi facturatã şi de a proceda la urmãrirea diferenţei de plata sau la restituirea sumelor încasate în plus, dupã caz.
În cazul în care facturile, evidentele contabile sau datele necesare pentru calcularea bazei de impozitare lipsesc sau sînt incomplete, în ce priveşte cantitãţile, preţurile şi tarifele practicate pentru livrãri de bunuri sau prestãri de servicii ori taxa pe valoarea adãugatã aferentã intrãrilor, organele fiscale vor proceda la reimpozitare prin estimare.
ART. 33
Diferenţele în minus constatate la verificarea taxei pe valoarea adãugatã se plãtesc în termen de 7 zile de la data încheierii actului de control împreunã cu majorãrile de intirziere aferente, iar cele în plus se restituie în acelaşi termen sau se compenseazã cu plãţile ulterioare, la cererea agentului economic plãtitor.
ART. 34
Pentru neplata integrala sau a unei diferenţe din taxa pe valoarea adãugatã în termenul stabilit, cota majorãrii de intirziere aplicatã este cea prevãzutã în legislaţia referitoare la calculul şi plata sumelor datorate pentru neachitarea la termen a impozitelor şi taxelor.
Calculul majorãrilor de intirziere se face din ziua lucrãtoare imediat urmãtoare expirãrii termenului legal de plata şi pînã în ziua plãţii inclusiv.
În cazuri justificate, Ministerul Finanţelor poate aproba eşalonarea, amînarea, reducerea sau scutirea de plata a majorãrilor de intirziere.
ART. 35
Actele emise de organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor pentru constatarea obligaţiilor de plata privind taxa pe valoarea adãugatã constituie titluri executorii.
Bãncile vor pune în aplicare aceste titluri fãrã acceptul plãtitorilor.
ART. 36
Nerespectarea prevederilor art. 25 din prezenta ordonanta referitoare la obligaţiile plãtitorilor de taxa pe valoarea adãugatã se sancţioneazã conform <>Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
ART. 37
Contestaţiile privind stabilirea taxei pe valoarea adãugatã, a majorãrilor de intirziere şi a amenzilor se depun în termen de 30 de zile de la data înştiinţãrii agentului economic şi se rezolva de cãtre direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti, dupã caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrare. Impotriva deciziei date se poate face plîngere în termen de 40 de zile la Ministerul Finanţelor, care este obligat sa se pronunţe printr-o decizie motivatã, în termen de 60 de zile de la înregistrare.
Decizia Ministerului Finanţelor poate fi contestatã la curtea de apel în a carei raza teritorialã agentul economic îşi are sediul.
Impotriva curţii de apel se poate face recurs la Curtea Suprema de Justiţie, în termen de 15 zile de la comunicare.
ART. 38
Contestaţiile cu privire la stabilirea taxei pe valoarea adãugatã sînt supuse unei taxe de timbru de 2% din suma contestatã. Taxa de timbru nu poate fi mai mica de 10.000 lei.
Plingerile se timbreazã cu jumãtate din taxa plãtitã la contestaţii.
În vederea calculãrii taxei de timbru agenţii economici sînt obligaţi sa specifice în scris cuantumul sumei contestate. În situaţia admiterii integrale sau parţiale a contestaţiei sau plingerii, taxa de timbru se restituie proporţional cu reducerea sumei contestate.
ART. 39
Ministerul Finanţelor şi celelalte ministere vor asigura luarea mãsurilor necesare privind aplicarea taxei pe valoarea adãugatã.
ART. 40
Normele de aplicare a dispoziţiilor din prezenta ordonanta se aproba prin hotãrîrea a Guvernului.
ART. 41
Prevederile prezentei ordonanţe se aplica începînd cu data de 1 iulie 1993*).
Pe data aplicãrii prezentei ordonanţe se abroga <>Hotãrîrea Guvernului nr. 7 din 10 ianuarie 1991 privind unele mãsuri financiar pentru stimularea suplimentarã a exportului, precum şi prevederile privind impozitul pe circulaţia mãrfurilor din <>Hotãrîrea Guvernului nr. 779 din 15 noiembrie 1991 privind impozitul pe circulaţia mãrfurilor şi accizele.
*) A se vedea şi datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare.

ANEXA 1

LISTA
produselor şi serviciilor scutite de plata taxei pe valoarea adãugatã

1. Pîine, grîu şi orz.
2. Combustibil pentru consum casnic: lemne de foc, cãrbuni, combustibil tip M, tip P şi lichid uşor pentru calorifer, gaz petrolier lichefiat şi gaze naturale.
3. Energie electrica pentru consum casnic.
4. Energie termica pentru consum casnic.
5. Prestãrile de servicii de salubritate, deratizare, dezinsecţie, apa şi canalizare.
6. Proteze şi produse ortopedice.
7. Transportul în comun urban de cãlãtori, inclusiv cel care parcurge şi o distanta în afarã urbanului, dacã se practica tarife stabilite în condiţiile transportului urban de cãlãtori, precum şi transportul fluvial al localnicilor în Delta şi pe relaţiile Orşova-Moldova Noua, Brãila-Hîrşova, Galaţi-Grindu.

NOTA:
Agenţii economici care produc şi comercializeazã pîine, grîu şi orz vor deduce taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor aprovizionate, destinate realizãrii acestor produse.
Produsele şi serviciile prevãzute la pct. 2-5 sînt scutite de plata taxei pe valoarea adãugatã la agenţii economici din reţeaua de desfacere, de distribuire şi de prestare cãtre populaţie, la aşezãmintele de creştere şi ocrotire a copiilor, la cãminele de batrini şi de pensionari, iar aceştia îşi vor exercita, pentru aceste livrãri şi prestãri de servicii, dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã cumpãrãrilor de bunuri şi prestãrilor de servicii destinate operaţiunilor menţionate mai sus.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016