Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA Nr. 3 din 27 iulie 1992 *** Republicata  privind taxa pe valoarea adaugata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA Nr. 3 din 27 iulie 1992 *** Republicata privind taxa pe valoarea adaugata

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 3 din 11 ianuarie 1995
Republicatã în temeiul <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 33 din 5 august 1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 217 din 16 august 1994, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 123 din 9 decembrie 1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 14 decembrie 1994, cu actualizarea şi numerotarea corespunzãtoare a textului.
<>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 17 august 1992, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 130 din 29 decembrie 1992 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 din 30 decembrie 1992, şi a mai fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 31 august 1993, şi prin Ordonanta Guvernului nr. 6/1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 19 din 25 ianuarie 1994.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Taxa pe valoarea adãugatã este un impozit indirect, care se stabileşte asupra operaţiunilor privind transferul proprietãţii bunurilor, precum şi asupra celor privind prestãrile de servicii.
Valoarea adãugatã, în sensul prezentei ordonanţe, este echivalenta cu diferenţa dintre vinzarile şi cumpãrãrile în cadrul aceluiaşi stadiu al circuitului economic.
Taxa se aplica asupra tranzacţiilor fiecãrui stadiu al circuitului economic şi reprezintã un venit al bugetului de stat.
CAP. 2
Sfera de aplicare
Subcapitolul 1
Operaţiuni impozabile
ART. 2
În sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã se cuprind operaţiunile cu plata, precum şi cele asimilate acestora, potrivit prezentei ordonanţe, efectuate de o maniera independenta de cãtre persoane fizice sau juridice, privind:
a) livrãri de bunuri mobile şi prestãri de servicii efectuate în cadrul exercitãrii activitãţii profesionale;
b) transferul proprietãţii bunurilor imobiliare între agenţii economici, precum şi între aceştia şi instituţii publice sau persoane fizice;
c) importul de bunuri şi servicii.
Sunt asimilate cu livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii, în sensul prezentei ordonanţe, şi urmãtoarele operaţiuni:
2.1. vînzarea cu plata în rate sau închirierea unor bunuri pe baza unui contract, cu clauza trecerii proprietãţilor asupra bunurilor respective dupã plata ultimei rate sau la o anumitã data;
2.2. preluarea de cãtre agentul economic a unor bunuri în vederea folosirii, sub orice forma, în scop personal sau pentru a fi puse la dispoziţia altor persoane fizice sau juridice în mod gratuit. Acelaşi regim se aplica şi prestãrilor de servicii. Se excepteazã de la prevederile de mai sus bunurile şi serviciile acordate în mod gratuit în limitele şi potrivit destinaţiilor prevãzute prin lege.
Operaţiunile privind schimbul de bunuri au efectul a doua livrãri separate. În cazul transferului dreptului de proprietate asupra unui bun de cãtre doua sau mai multe persoane, prin intermediul mai multor tranzacţii, fiecare operaţiune se considera o livrare separatã, fiind impozitatã distinct, chiar dacã bunul respectiv este transferat direct spre beneficiarul final.
ART. 3
Nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã operaţiunile privind livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii rezultate din activitatea specifica autorizata, efectuate de:
a) asociaţiile fãrã scop lucrativ, pentru activitãţile avînd caracter social-filantropic;
b) organizaţiile care desfãşoarã activitãţi de natura religioasã, politica sau civicã;
c) organizaţiile sindicale, pentru activitãţile legate direct de apãrarea colectivã a intereselor materiale şi morale ale membrilor lor;
d) instituţiile publice, pentru activitãţile lor administrative, sociale, educative, de apãrare, ordine publica, siguranta statului, culturale şi sportive.
Persoanele juridice de mai sus sunt supuse taxei pe valoarea adãugatã, pentru operaţiunile efectuate în mod sistematic, direct sau prin unitãţi subordonate, pentru obţinerea de profit.
Subcapitolul 2
Teritorialitatea
ART. 4
Sunt supuse taxei pe valoarea adãugatã operaţiunile referitoare la transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor situate pe teritoriul României.
Bunurile provenite din import sunt impozabile în România la intrarea acestora în ţara şi la înregistrarea declaraţiei vamale.
Prestãrile de servicii sunt impozabile atunci cînd sunt utilizate în România, indiferent de locul unde este situat sediul sau domiciliul prestatorului.
Subcapitolul 3
Reguli de impozitate
ART. 5
Operaţiunile cuprinse în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã se împart, din punct de vedere al regulilor de impozitare, dupã cum urmeazã:
a) operaţiuni impozabile obligatoriu, la care se aplica cota stabilitã prin prezenta ordonanta. Pentru aceste operaţiuni, taxa se calculeazã asupra sumelor obţinute din vinzari de bunuri sau prestãri de servicii, la fiecare stadiu al circuitului economic, pînã la consumatorul final inclusiv.
Din taxa facturatã corespunzãtor sumelor reprezentind contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate se scade taxa aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii operaţiunilor impozabile;
b) operaţiuni la care se aplica cota zero. La aceste operaţiuni, furnizorii sau prestatorii de servicii au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii operaţiunilor impozabile;
c) operaţiuni scutite de plata taxei pe valoarea adãugatã.
Aceste operaţiuni sunt reglementate prin lege şi nu se admite extinderea lor prin analogie, iar furnizorii sau prestatorii de servicii nu au dreptul la deducerea taxei aferente intrãrilor destinate realizãrii produselor sau serviciilor scutite de taxa, dacã prin lege nu se prevede altfel.
Livrãrile de utilaje şi echipamente, precum şi prestãrile de servicii, legate nemijlocit de activitãţile din domeniul explorãrii zãcãmintelor de petrol şi gaze, realizate de investitorii strãini în baza Legii nr. 66/1992, se vor efectua cu scutire de taxa pe valoarea adãugatã, iar furnizorii şi prestatorii vor deduce taxa pe valoarea adãugatã aferentã cumpãrãrilor de bunuri şi servicii destinate activitãţilor de mai sus.
Subcapitolul 4
Operaţiuni scutite
ART. 6
Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã urmãtoarele operaţiuni:
A. Livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii rezultate din activitatea specifica autorizata, efectuate în ţara de:
a) unitãţile sanitare şi de asistenta socialã: spitale, sanatorii, policlinici, dispensare, aziluri, case de copii şi altele autorizate sa desfãşoare activitãţi sanitare şi de asistenta socialã;
b) unitãţile de ştiinţa şi învãţãmînt, de cultura şi sport, în cadrul învãţãmîntului general, liceal, superior; şcolile profesionale, complementare, de meserii sau postliceale; şcolile de maiştri; centrele de perfecţionare a pregãtirii profesionale; învãţãmîntul postuniversitar, precum şi de persoanele fizice care dau lecţii particulare legate de aceste forme de învãţãmînt; grãdiniţele, taberele de copii şi tineret, precum şi unitãţile de învãţãmînt cu scop social.
Sunt scutite, de asemenea, unitãţile de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã pentru programele naţionale de cercetare-dezvoltare, inclusiv cercetarea fundamentalã, din domeniul tehnic, de prospecţiuni şi lucrãri geologice de cercetare pentru descoperiri de zãcãminte noi, finanţate din fonduri publice;
c) persoanele fizice care presteazã munca la domiciliu, ale cãror venituri sunt asimilate salariilor;
d) liber-profesioniştii autorizaţi care îşi desfãşoarã activitatea individual;
e) gospodãriile agricole individuale şi asociaţiile de tip privat ale acestora;
f) organizaţiile de nevãzãtori, asociaţiile persoanelor handicapate şi unitãţile economice în care îşi desfãşoarã activitatea, potrivit legii, membrii acestora;
g) cantinele organizate pe lîngã unitãţile de învãţãmînt, agenţii economici şi sociali, instituţiile publice, pentru vinzarile de preparate culinare proprii cãtre personalul care îşi desfãşoarã activitatea în unitãţile respective, cu excepţia celor care funcţioneazã cu regim de alimentaţie publica;
h) instituţiile bancare, financiare, de asigurãri şi reasigurari, Regia Autonomã "Loteria Nationala", Regia Autonomã "Monetaria Statului", pentru producerea de medalii, insigne şi monede;
i) sunt, de asemenea, scutite:
i) 1. lucrãrile de construcţii, amenajãri, reparaţii şi întreţinere executate pentru cimitire, monumente comemorative ale combatanţilor, eroilor, victimelor de rãzboi şi ale Revoluţiei din decembrie 1989, inclusiv livrarea unor obiecte de uz funerar;
i) 2. încasãrile din taxele de intrare la castele, muzee, tîrguri şi expoziţii, grãdini zoologice şi botanice, biblioteci;
i) 3. activitãţile de tipãrire şi vînzare a timbrelor, la valoarea declarata;
i) 4. vinzarile de opere de arta originale, efectuate de autori;
i) 5. operaţiunile care intra în sfera de aplicare a impozitului pe spectacole, a impozitului pe vînzarea de active, asa cum acestea sunt definite prin lege, a impozitului pe veniturile din activitatea de taximetrie şi a taxelor pentru acordarea licenţelor în vederea practicãrii jocurilor de noroc;
i) 6. editarea, tipãrirea şi vînzarea de ziare, cu exercitarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã hirtiei de ziar, cumpãratã din ţara şi din import, exclusiv activitãţile cu caracter de reclama şi publicitate; editarea, tipãrirea şi vînzarea de cãrţi şi reviste, exclusiv activitãţile cu caracter de reclama şi publicitate, realizarea şi difuzarea programelor de radio şi televiziune, cu excepţia celor cu caracter de reclama şi publicitate;
i) 7. arendãrile de pãmînt şi închirierile de clãdiri şi utilaje de întrebuinţare agricolã;
i) 8. operaţiunile de vînzare a deşeurilor din industrie şi a materialelor recuperate, precum şi cele de intermediere, de comision sau de alta natura legate de acestea;
i) 9. vinzarile de terenuri, cu excepţia celor destinate construcţiilor, a terenurilor din intravilan, inclusiv cele aferente localitãţilor urbane şi rurale pe care sunt amplasate construcţiile sau alte amenajãri ale localitãţilor;
i) 10. aportul de bunuri şi servicii la capitalul social al societãţilor comerciale;
i) 11. produsele şi serviciile importante pentru consumul populaţiei, prevãzute în anexa.
Agenţii economici care produc şi comercializeazã pîine vor deduce taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor aprovizionate, destinate acestui produs;
i) 12. activitãţile agenţilor economici, precum şi ale unitãţilor economice din cadrul altor persoane juridice care realizeazã un venit total din activitatea de baza şi din alte activitãţi, declarat la organul fiscal competent, de pînã la 10 milioane lei anual.
În situaţia realizãrii unui venit superior plafonului de mai sus, agenţii economici devin plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã începînd cu data de 1 a lunii a doua celei în care plafonul a fost depãşit. În acest caz, agenţilor economici le revin toate obligaţiile prevãzute la art. 25 din prezenta ordonanta.
Dupã înscrierea ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, agenţii economici nu mai beneficiazã de scutire, chiar dacã ulterior realizeazã un venit total inferior plafonului de 10 milioane lei anual.
B. Operaţiuni de import:
a) bunurile de import care, prin lege sau prin hotãrîri ale Guvernului, sunt scutite de taxe vamale;
b) maşinile, utilajele, instalaţiile, echipamentele şi mijloacele de transport din import necesare investiţiilor, constituite ca aport în natura sau achiziţionate din aportul în numerar al investitorilor strãini la capitalul social ori la majorarea acestuia;
c) mãrfurile importate şi comercializate în regim de duty-free, precum şi prin magazinele pentru servirea în exclusivitate a reprezentantelor diplomatice şi a personalului acestora;
d) bunurile introduse în ţara fãrã plata taxelor vamale, potrivit regimului vamal aplicabil persoanelor fizice;
e) bunurile şi serviciile de import provenite sau finanţate direct din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne strãine, de organisme internaţionale, precum şi de organizaţii nonprofit şi de caritate, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor;
f) importul de aur al Bãncii Naţionale a României;
g) reparaţiile şi transformãrile la nave şi aeronave româneşti în strãinãtate;
h) aeronavele civile şi produsele prevãzute în nomenclatorul la Tariful vamal de import al României, provenite din ţãrile semnatare ale Acordului privind comerţul cu aeronave civile;
i) bunurile de import similare bunurilor din ţara scutite de taxa pe valoarea adãugatã conform art. 6 lit. A. i) 6 şi i) 11.
Subcapitolul 5
Operaţiuni impozabile prin opţiune
ART. 7
Agenţii economici, precum şi unitãţile economice din cadrul altor persoane juridice care efectueazã operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adãugatã pot opta pentru plata acestei taxe, pentru intreaga activitate sau numai pentru o parte a acesteia. Aprobarea se da de cãtre Ministerul Finanţelor prin organele sale fiscale şi se referã la ansamblul normelor privind taxa pe valoarea adãugatã, iar aplicarea se face începînd cu luna urmãtoare date aprobãrii.
Subcapitolul 6
Plãtitorii taxei pe valoarea adãugatã
ART. 8
Taxa pe valoarea adãugatã se plãteşte de cãtre persoanele fizice sau juridice care efectueazã, de o maniera independenta, în mod obişnuit sau ocazional, una sau mai multe operaţiuni impozabile prevãzute de prezenta ordonanta.
Pentru bunurile de import, taxa pe valoarea adãugatã se plãteşte de persoanele fizice sau juridice importatoare, direct sau prin intermediari.
Pentru bunurile din import închiriate, precum şi pentru operaţiunile de publicitate, consulting, studii şi cercetare, cesiuni sau concesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licenţe, de mãrci de fabrica şi de comerţ sau alte drepturi similare, efectuate de un prestator cu sediul sau domiciliul în strãinãtate şi folosite de beneficiari cu sediul sau domiciliul în România.
ART. 9
Agentul economic care înscrie taxa pe valoarea adãugatã pe o factura sau pe un document legal aprobat este obligat sa achite suma respectiva la bugetul de stat, chiar dacã operaţiunea în cauza nu este impozabilã potrivit prezentei ordonanţe.
CAP. 3
Faptul generator şi exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã
ART. 10
Obligaţia plãţii taxei pe valoarea adãugatã ia naştere la data efectuãrii livrãrii de bunuri mobile, transferului proprietãţii bunurilor imobiliare şi prestãrii serviciilor.
În cazul livrãrii parţiale sau executãrii parţiale de servicii, obligaţia de plata se determina corespunzãtor valorii bunurilor livrate sau a serviciilor prestate.
Pentru livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii cu plata în rate, precum şi pentru cele care dau naştere la decontãri sau încasãri succesive, faptul generator intervine la expirarea perioadei pentru care se face decontarea sau, dupã caz, la data prevãzutã pentru plata ratelor.
ART. 11
Pentru operaţiunile prevãzute mai jos, obligaţia plãţii taxei pe valoarea adãugatã ia naştere la:
a) data înregistrãrii declaraţiei vamale, în cazul importurilor de bunuri, sau la data recepţiei de cãtre beneficiari, pentru serviciile din import;
b) data vinzarii bunurilor cãtre beneficiari în cazul operaţiunilor efectuate prin intermediari sau consignaţie;
c) data emiterii documentelor în care se consemneazã preluarea unor bunuri achiziţionate sau fabricate de agentul economic, în vederea folosirii, sub orice forma, sau pentru a fi puse la dispoziţia altor persoane fizice sau juridice în mod gratuit;
d) data documentelor prin care se confirma prestarea de cãtre agenţii economici a unor servicii, cu titlu gratuit, pentru alte persoane fizice sau juridice;
e) data colectãrii monedelor din masina pentru mãrfurile vîndute prin maşini automate.
ART. 12
Exigibilitatea este dreptul organului fiscal de a pretinde plãtitorului, la o anumitã data, plata taxei datorate bugetului de stat.
Taxa pe valoarea adãugatã este exigibilã pentru livrãrile de bunuri mobile, transferul proprietãţii bunurilor imobiliare, prestãrile de servicii şi pentru operaţiunile specificate la art. 11 din prezenta ordonanta, la realizarea faptului generator.
Prin derogare, atunci cînd emiterea facturii sau a unui document legal aprobat are loc înaintea momentului în care bunurile au fost livrate, expediate sau puse la dispoziţia cumpãrãtorului, taxa este exigibilã la data emiterii documentelor respective.
Pentru prestãrile de servicii, inclusiv lucrãrile imobiliare, la care se încaseazã avansuri sau se fac decontãri succesive cu autorizarea organului fiscal competent, exigibilitatea intervine la data stabilirii debitului clientului pe baza de factura sau alt document înlocuitor.
Antreprenorii de lucrãri imobiliare pot, în condiţiile şi pentru lucrãrile stabilite prin hotãrîre a Guvernului, sa opteze pentru plata taxei pe valoarea adãugatã la efectuarea livrãrilor.
CAP. 4
Baza de impozitare
ART. 13
Baza de impozitare reprezintã contravaloarea bunurilor livrate sau serviciilor prestate, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã.
Baza de impozitare este determinata de:
a) preţurile negociate între vinzator şi cumpãrãtor, precum şi alte cheltuieli datorate de cumpãrãtor pentru livrãrile de bunuri şi care nu au fost cuprinse în preţ. Aceste preţuri cuprind şi accizele stabilite potrivit normelor legale;
b) tarifele negociate pentru prestãrile de servicii;
c) suma rezultatã din aplicarea cotei de comision sau suma convenitã între parteneri, pentru operaţiunile de intermediere;
d) preţurile de piata sau, în lipsa acestora, costurile bunurilor executate de agenţi economici pentru folosinta proprie ori predate sub diferite forme angajaţilor sau altor persoane;
e) valoarea în vama, determinata potrivit legii, la care se adauga taxa vamalã, alte taxe şi accizele datorate pentru bunurile şi serviciile din import;
f) preţurile de piata sau, în lipsa acestora, costurile aferente serviciilor prestate pentru folosinta proprie de un agent economic sau cu titlu gratuit pentru alte persoane fizice sau juridice;
g) preţurile vinzarilor efectuate din depozitele vãmii sau stabilite prin licitaţie.
ART. 14
Nu se cuprind în baza de impozitare urmãtoarele:
a) remizele şi alte reduceri de preţ acordate de cãtre furnizor direct clientului;
b) sumele primite cu titlu de penalitate pentru neîndeplinirea totalã sau parţialã a obligaţiilor contractuale;
c) dobinzile percepute pentru plãţile cu intirziere.
ART. 15
În cazul refuzurilor totale sau parţiale privind cantitatea, preţurile sau alte elemente cuprinse în facturi sau în documente similare, suma impozabilã va fi redusã corespunzãtor. În acelaşi mod se procedeazã şi în situaţia în care cumpãrãtorii returneazã ambalajele în care s-a expediat marfa.
CAP. 5
Cotele de impozitare
ART. 16
Taxa pe valoarea adãugatã se calculeazã prin aplicarea cotei stabilite de prezenta ordonanta asupra bazei de impozitare determinate în condiţiile art. 13; ART. 17 În România se aplica urmãtoarele cote:
A. Cota de 18% pentru operaţiunile privind livrãrile de bunuri, transferurile imobiliare şi prestãrile de servicii, din ţara şi din import, cu excepţia celor prevãzute la lit. B şi C.
B. Cota redusã de 9% pentru:
1. carne de animale şi pãsãri domestice, inclusiv organe şi mãruntaie, vîndute în stare proaspãta, ca produse şi conserve;
2. peste şi produse din peste, inclusiv semiconserve şi conserve, exclusiv icre;
3. lapte, lapte praf şi produse lactate;
4. uleiuri şi grãsimi comestibile;
5. medicamente de uz uman şi veterinar, substanţe farmaceutice, plante medicinale, aparatura de tehnica medicalã şi alte bunuri destinate exclusiv utilizãrii în scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare.
Aplicarea cotei reduse se va face începînd cu data de 1 ianuarie 1995, data de la care se va modifica corespunzãtor Lista produselor şi serviciilor scutite de plata taxei pe valoarea adãugatã, conform anexei.
C. Cota zero pentru:
a) exportul de bunuri şi prestãrile de servicii legate direct de exportul bunurilor, efectuate de agenţii economici cu sediul în România;
b) prestãrile de servicii efectuate de agenţii economici cu sediul în România, contractate cu beneficiari din strãinãtate;
c) transportul internaţional de persoane în şi din strãinãtate, efectuat de agenţii economici autorizaţi cu sediul în România;
d) bunurile şi serviciile în favoarea directa a misiunilor diplomatice, a oficiilor consulare şi a reprezentantelor internaţionale interguvernamentale acreditate în România, precum şi a personalului acestora, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor pe baza de reciprocitate;
e) bunurile cumpãrate din expoziţiile organizate în România, precum şi din reţeaua comercialã, expediate sau transportate în strãinãtate de cãtre cumpãrãtorul care nu are domiciliul sau sediul în România, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor;
f) bunurile şi serviciile destinate realizãrii unor obiective pe teritoriul României cu finanţare directa asigurata din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne strãine, de organisme internaţionale, precum şi de organizaţii nonprofit şi de caritate, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor.
CAP. 6
Regimul deducerilor
ART. 18
Plãtitorii de taxa pe valoarea adãugatã au dreptul la deducerea taxei aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii de:
a) operaţiuni supuse taxei pe valoarea adãugatã conform art. 17 din prezenta ordonanta;
b) bunuri şi servicii scutite de taxa pentru care, prin lege, se prevede în mod expres exercitarea dreptului de deducere;
c) acţiuni de sponsorizare, reclama şi publicitate, precum şi pentru alte acţiuni prevãzute în legi, cu respectarea plafoanelor şi destinaţiilor prevãzute în acestea.
Taxa pe valoarea adãugatã datoratã bugetului de stat se stabileşte ca diferenţa între valoarea taxei facturate pentru bunurile livrate şi serviciile prestate şi a taxei aferente intrãrilor, dedusã potrivit prevederilor de mai sus.
Diferenţa de taxa în plus sau în minus se regularizeazã, în condiţiile prezentei ordonanţe, pe baza de deconturi ale plãtitorilor.
ART. 19
Pentru efectuarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã intrãrilor, agenţii economici sunt obligaţi:
a) sa justifice prin documente legal întocmite, cuantumul taxei;
b) sa justifice ca bunurile în cauza sunt destinate pentru nevoile firmei şi sunt proprietatea acesteia.
Dreptul de deducere priveşte numai taxa ce este înscrisã într-o factura sau în alt document legal care se referã la bunuri sau servicii destinate pentru realizarea operaţiunilor prevãzute la art. 18 din prezenta ordonanta.
ART. 20
Agenţii economici care folosesc, pentru nevoile firmei, bunuri şi servicii achiziţionate, au dreptul sa deducã integral taxa pe valoarea adãugatã aferentã intrãrilor, numai dacã sunt destinate realizãrii operaţiunilor prevãzute la art. 18 din prezenta ordonanta.
În situaţia în care realizeazã altor operaţiuni prevãzute la art. 18 din prezenta ordonanta, cît şi alte operaţiuni scutite de plata taxei pe valoarea adãugatã, dreptul de deducere se determina în raport cu participarea bunurilor sau serviciilor respective la realizarea operaţiunilor prevãzute la art. 18 din prezenta ordonanta.
ART. 21
Dreptul de deducere se exercita pe doua cai:
a) prin reţinerea din suma reprezentind taxa pe valoarea adãugatã, pentru livrãrile de bunuri sau serviciile prestate, a taxei aferente intrãrilor;
b) prin rambursarea de cãtre organul fiscal a sumei reprezentind diferenţa dintre taxa aferentã intrãrilor şi taxa facturatã de agentul economic pentru livrãrile de bunuri sau serviciile prestate.
ART. 22
Pentru livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii, deducerea prevãzutã la art. 21 lit. a) se face lunar.
ART. 23
Rambursarea diferenţei de taxa, prevãzutã la art. 21 lit. b), se efectueazã la cerere, pe baza documentaţiei stabilite de Ministerul Finanţelor şi a verificãrilor efectuate de cãtre organele fiscale teritoriale, la termenele stabilite prin hotãrîre a Guvernului, diferenţiate în funcţie de natura operaţiunilor şi de suma minima de rambursat.
ART. 24
Prin hotãrîre a Guvernului se pot stabili cazurile şi condiţiile în care, pentru anumite rambursãri ale taxei pe valoarea adãugatã, Ministerul Finanţelor poate cere garanţii personale sau solidare pentru eventuale sume incorect rambursate.
CAP. 7
Obligaţiile plãtitorilor
ART. 25
Plãtitorii de taxa pe valoarea adãugatã au urmãtoarele obligaţii:
A. Cu privire la înregistrarea la organele fiscale:
a) sa depunã sub semnatura persoanelor autorizate, la organul fiscal competent, o declaraţie de înregistrare conform modelului aprobat de Ministerul Finanţelor, în termen de 15 zile de la data începerii activitãţii sau a modificãrii condiţiilor de exercitare a acesteia.
Agenţii economici care devin plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã, ca urmare a depãşirii plafonului de venit prevãzut la art. 6 din prezenta ordonanta, depun declaraţia de înregistrare pînã la data de 15 a lunii urmãtoare celei în care au realizat depãşirea;
b) sa solicite organului fiscal scoaterea din evidenta ca plãtitor de taxa, în caz de încetare a activitãţii, în termen de 15 zile de la data actului legal în care se consemneazã situaţia respectiva.
B. Cu privire la întocmirea documentelor privind transferul proprietãţii bunurilor şi prestãrile de servicii:
a) sa emita facturi sau documente legal aprobate pentru operaţiunile impozabile realizate, în care sa consemneze, în mod distinct:
- numãrul de înregistrare fiscalã;
- data emiterii;
- numele şi adresa furnizorului;
- numele şi adresa beneficiarului;
- denumirea şi cantitatea bunurilor livrate sau serviciilor prestate;
- preţurile unitare şi valoarea totalã, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã;
- cota de taxa pe valoarea adãugatã;
- suma taxei pe valoarea adãugatã.
Taxa pe valoarea adãugatã înscrisã pe o factura sau pe un document legal aprobat este datoratã bugetului de stat, chiar dacã operaţiunea în cauza nu este impozabilã sau dacã taxa înscrisã este mai mare decît cea legalã;
b) cumpãrãtorii sunt obligaţi sa solicite de la furnizori sau prestatori facturi sau documente legal aprobate pentru toate bunurile sau serviciile achiziţionate şi sa verifice înscrierea în documentele respective a datelor prevãzute la lit. a) de mai sus;
c) plãtitorii de taxa pe valoarea adãugatã sunt scutiţi de obligaţia emiterii unei facturi în cazul urmãtoarelor operaţiuni:
c) 1. transportul cu taximetre;
c) 2. vinzari de bunuri şi prestãri de servicii cãtre populaţie pe baza de bonuri fãrã nominalizãri privind cumpãrãtorul;
c) 3. alte operaţiuni stabilite de Ministerul Finanţelor;
d) importatorii sunt obligaţi sa întocmeascã declaraţia vamalã de import şi sa determine, potrivit legii, valoarea în vama, taxele vamale, alte taxe şi accizele datorate de aceştia şi, pe baza acestora, sa calculeze taxa pe valoarea adãugatã datoratã bugetului de stat.
C. Cu privire la evidenta operaţiunilor:
a) sa ţinã în mod regulat evidenta contabila potrivit legii, care sa le permitã sa determine baza de impozitare şi taxa pe valoarea adãugatã facturatã pentru livrãrile şi serviciile efectuate, precum şi cea deductibilã aferentã intrãrilor.
Documentele justificative şi modul de reflectare în evidenta a operaţiunilor prevãzute la alineatul precedent se vor stabili de Ministerul Finanţelor;
b) sa întocmeascã şi sa depunã la organul fiscal, lunar, la termenul şi potrivit modelului stabilit de Ministerul Finanţelor, deconturi privind suma impozabilã şi taxa exigibilã;
c) sa furnizeze organelor fiscale toate justificãrile necesare stabilirii operaţiunilor impozabile executate atît la sediul principal, cît şi la sucursale sau agenţii;
d) sa furnizeze organelor fiscale, la cererea acestora, pînã la data de 15 august a fiecãrui an, informaţiile referitoare la operaţiunile impozabile prevãzute pentru anul urmãtor.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adãugatã:
a) sa achite taxa datoratã, potrivit decontului întocmit lunar, pînã la data de 25 ale lunii urmãtoare, prin virament, cec sau numerar, la organul fiscal competent sau la bãncile comerciale, dupã caz;
b) sa achite taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor din import la organul vamal, conform regimului în vigoare privind plata taxelor vamale.
Ministerul Finanţelor poate aproba ca taxa pe valoarea adãugatã aferentã importurilor de maşini şi utilaje tehnologice destinate investiţiilor productive, precum şi materiilor prime şi materialelor destinate producţiei, sa fie inclusã în decontul lunar şi supusã aceloraşi reglementãri ca şi taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor livrate şi serviciilor prestate. Aprobarea se da anual la cererea importatorilor.
Ministerul Finanţelor va stabili prin norme metodologice condiţiile în care taxa pe valoarea adãugatã pentru aceste categorii de bunuri poate fi inclusã în decontul lunar;
c) în caz de încetare a activitãţii, sa achite taxa datoratã bugetului de stat, concomitent cu cererea înaintatã organului fiscal pentru scoaterea din evidenta ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã.
CAP. 8
Dispoziţii finale
ART. 26
Formularele pentru facturi, borderourile zilnice de vînzare, încasare şi alte documente necesare aplicãrii prevederilor prezentei ordonanţe se stabilesc de Ministerul Finanţelor şi sunt obligatorii pentru plãtitorii de taxa pe valoarea adãugatã.
ART. 27
Agenţii economici care realizeazã operaţiuni impozabile au obligaţia asigurãrii condiţiilor necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea informaţiilor şi conducerea evidentelor prevãzute de reglementãrile în domeniul taxei pe valoarea adãugatã, iar cei care au obiect de activitate comerţul cu amãnuntul, activitãţi hoteliere, prestãri de servicii cãtre populaţie şi alte activitãţi de asemenea natura au şi obligaţia instalãrii aparatelor de marcat care sa corespundã cerinţelor pentru aplicarea taxei pe valoarea adãugatã.
ART. 28
Corectarea taxei facturate în mod eronat de cãtre un agent economic se va efectua prin emiterea unei noi facturi, în roşu, pentru sumele ce urmeazã a fi scãzute, şi în negru, pentru cele de adãugat.
ART. 29
Termenul de prescripţie a drepturilor bugetului de stat sau ale plãtitorilor, rezultate din prezenta ordonanta, este de 5 ani de la data prevãzutã pentru exercitarea acestora.
ART. 30
Impozitul pe circulaţia mãrfurilor cuprins în valoarea materiilor prime şi a materialelor aflate în stoc sau încorporate în producţia neterminatã sau în produsele finite existente în unitãţi la data aplicãrii prezentei ordonanţe nu este deductibil din taxa pe valoarea adãugatã datoratã dupã intrarea în vigoare a acesteia.
Se excepteazã de la prevederile alineatului precedent produsele exportate, pentru care se va restitui impozitul pe circulaţia mãrfurilor, potrivit autorizãrii şi metodologiei în vigoare pînã la data aplicãrii prezentei ordonanţe.
ART. 31
Pentru livrãrile de bunuri sau prestãrile de servicii facturate dupã intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, se aplica taxa pe valoarea adãugatã, indiferent de data încheierii contractelor, a executãrii produselor sau a prestãrii serviciilor.
ART. 32
Organele fiscale au dreptul sa efectueze verificãri şi investigaţii la plãtitorii taxei pe valoarea adãugatã privind respectarea acestei ordonanţe, inclusiv asupra înregistrãrilor contabile. În acest scop, au dreptul sa ceara plãtitorilor sa prezinte evidentele şi documentele aferente sau orice alte elemente ce pot avea legatura cu verificarea.
În situaţia în care, în urma verificãrii efectuate, rezulta erori sau abateri de la normele legale, organele fiscale au obligaţia de a stabili cuantumul taxei pe valoarea adãugatã deductibilã şi facturatã şi de a proceda la urmãrirea diferenţei de plata sau la restituirea sumelor încasate în plus, dupã caz.
În cazul în care facturile, evidentele contabile sau datele necesare pentru calcularea bazei de impozitare lipsesc sau sunt incomplete, în ce priveşte cantitãţile, preţurile şi tarifele practicate pentru livrãri de bunuri sau prestãri de servicii ori taxa pe valoarea adãugatã aferentã intrãrilor, organelor fiscale vor proceda la reimpozitare prin estimare.
ART. 33
Diferenţele în minus constatate la verificarea taxei pe valoarea adãugatã se plãtesc în termen de 7 zile de la data încheierii actului de control împreunã cu majorãrile de intirziere aferente, iar cele în plus se restituie în acelaşi termen sau se compenseazã cu plãţile ulterioare, la cererea agentului economic plãtitor.
ART. 34
Neplata integrala sau a unei diferenţe din taxa pe valoarea adãugatã, în termenul stabilit, atrage majorarea sumei de plata cu 0,3 % pentru fiecare zi de intirziere.
Calculul majorãrilor de intirziere se face din ziua imediat urmãtoare expirãrii termenului legal de plata şi pînã la ziua plãţii taxei datorate, inclusiv.
În cazurile în care se constata intirzieri repetate sau intenţionate ale plãţii taxei datorate bugetului de stat, Ministerul Finanţelor poate dispune suspendarea activitãţii agentului economic pînã la efectuarea plãţii.
ART. 35
Actele emise de organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor pentru constatarea obligaţiilor de plata privind taxa pe valoarea adãugatã constituie titluri executorii.
Bãncile vor pune în aplicare aceste titluri fãrã acceptul plãtitorilor.
ART. 36
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte dacã, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni:
a) nedepunerea în termen la organele fiscale a declaraţiei de înregistrare sau de scoatere din evidenta ca plãtitor de taxa pe valoarea adãugatã şi a decontului privind suma impozabilã şi taxa exigibilã;
b) refuzul de a furniza organelor fiscale toate informaţiile necesare stabilirii operaţiunilor impozabile, potrivit reglementãrilor prevãzute la art. 25 din prezenta ordonanta;
c) ţinerea eronatã sau necorespunzãtoare a evidentei tehnico-operative sau contabile privind operaţiunile impozabile şi calculul taxei pe valoarea adãugatã datorate bugetului de stat;
d) nerespectarea de cãtre organele bancare a prevederilor art. 35 alin. 2 din prezenta ordonanta.
Contravenţiile prevãzute la lit. a), b) şi c) se sancţioneazã cu amenda de la 100.000 lei la 150.000 lei, iar contravenţia prevãzutã la lit. d) se sancţioneazã cu amenda de la 600.000 lei la 1.000.000 lei.
În situaţia în care se constata ţinerea eronatã a evidentelor, cu scopul vadit de a reduce taxa datoratã bugetului de stat sau de a obţine o rambursare necuvenita, unitãţile plãtitoare vãrsa la bugetul de stat taxa sustrasa, o amenda egala cu valoarea acesteia, precum şi majorãrile de intirziere prevãzute la art. 34 din prezenta ordonanta.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac de organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor şi de aparatul teritorial din subordinea acestuia, conform <>Legii nr. 32/1968 , cu excepţia art. 25, art. 26 şi art. 27.
ART. 37
Contestaţiile privind stabilirea şi încasarea taxei pe valoarea adãugatã, a majorãrilor de intirziere şi a amenzilor se depun în termen de 30 de zile de la data înştiinţãrii agentului economic plãtitor şi se rezolva de cãtre direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti, dupã caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrare. Impotriva deciziei date se poate face contestaţie la Ministerul Finanţelor care, în cel mult 60 de zile de la înregistrare, este obligat sa o soluţioneze. Soluţia data este definitiva.
Depunerea contestaţiei nu suspenda obligaţia plãtitorilor cu privire la virarea sumelor datorate la bugetul de stat, potrivit prezentei ordonanţe.
ART. 38
Contestaţiile cu privire la stabilirea taxei pe valoarea adãugatã sunt supuse unei taxe de timbru de 2% din suma contestatã. Taxa nu poate fi mai mica de 1.000 lei.
Taxa de timbru se datoreazã indiferent dacã o alta contestaţie, cu acelaşi obiect, înregistratã şi rezolvatã anterior, a fost taxatã.
În vederea calculãrii taxei de timbru, plãtitorii sunt obligaţi sa specifice în scris cuantumul sumei contestate. În situaţia admiterii integrale sau parţiale a contestaţiei, taxa de timbru se restituie proporţional cu suma redusã.
ART. 39
Ministerul Finanţelor şi celelalte ministere vor asigura luarea mãsurilor necesare privind aplicarea taxei pe valoarea adãugatã.
ART. 40
Normele de aplicare a dispoziţiilor din prezenta ordonanta se aproba prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 41
Prevederile prezentei ordonanţe se aplica începînd cu data de 1 iulie 1993.
Pe data aplicãrii prezentei ordonanţe se abroga <>Hotãrîrea Guvernului nr. 7 din 10 ianuarie 1991 privind unele mãsuri financiare pentru stimularea suplimentarã a exportului, precum şi prevederile privind impozitul pe circulaţia mãrfurilor din <>Hotãrîrea Guvernului nr. 779 din 15 noiembrie 1991 privind impozitul pe circulaţia mãrfurilor şi accizele.
NOTA:
Potrivit prevederilor <>art. II alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 33/1994 ordinele, deciziile, modelele de formulare şi normele de completare referitoare la taxa pe valoarea adãugatã, emise de Ministerul Finanţelor, se vor publica în Monitorul Oficial al României.
ANEXA 1
LISTA

produselor şi serviciilor scutite de plata taxei pe valoarea adãugatã
1. Pîine.
2. Combustibil pentru consum casnic: lemne de foc, cãrbuni, combustibil tip M, tip P şi lichid uşor pentru calorifer, gaz petrolier lichefiat şi gaze naturale.
3. Energie electrica pentru consum casnic.
4. Energie termica pentru consum casnic.
5. Prestãrile de servicii de salubritate, deratizare, dezinsecţie, apa şi canalizare.
6. Proteze şi produse ortopedice.
7. Transportul în comun urban de cãlãtori, inclusiv cel care parcurge şi o distanta în afarã urbanului, dacã se practica tarife stabilite în condiţiile transportului urban de cãlãtori, precum şi transportul fluvial al localnicilor în Delta şi pe relaţiile Orşova - Moldova Noua, Brãila - Hârşova, Galaţi - Grindu.
NOTA:
Agenţii economici care produc şi comercializeazã pîine vor deduce taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor aprovizionate, destinate acestui produs.
Produsele şi serviciile prevãzute la pct. 2 - 5 sunt scutite de plata taxei pe valoarea adãugatã la agenţii economici din reţeaua de desfacere, de distribuire şi de prestare cãtre populaţie, la aşezãmintele de creştere şi ocrotire a copiilor, la azilurile şi cãminele de batrini, iar aceştia îşi vor exercita, pentru aceste livrãri şi prestãri de servicii, dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã cumpãrãrilor de bunuri şi prestãrilor de servicii destinate operaţiunilor menţionate mai sus.
----------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016