Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 27 din 27 august 2013  pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala in perioada sezonului rece    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 27 din 27 august 2013 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala in perioada sezonului rece

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 548 din 29 august 2013

    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. V.1 din Legea nr. 182/2013 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.

    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 2 septembrie 2011, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

    1. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 6. - (1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi noţiunile de mai jos se definesc după cum urmează:
    a) consumator vulnerabil - clientul, persoana singură/familie, care nu îşi poate asigura din bugetul propriu acoperirea integrală a cheltuielilor legate de încălzirea locuinţei şi ale cărei venituri sunt situate în limitele prevăzute la art. 8 alin. (2), art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (1) şi art. 11 alin. (1) şi (2);
    b) consumul mediu lunar - cantitatea de energie termică, măsurată în gigacalorii, necesară încălzirii locuinţei în condiţiile prevăzute la lit. a), stabilită pentru familie şi persoana singură, pe tip de apartament/locuinţă, în funcţie de zona de temperatură, conform anexei nr. 1;
    c) zona de temperatură - gruparea judeţelor în funcţie de temperaturile medii multianuale înregistrate, conform anexei nr. 2;
    d) familie - soţul, soţia, precum şi alte persoane, indiferent dacă între acestea există sau nu relaţii de rudenie, care au acelaşi domiciliu ori reşedinţă şi/sau care locuiesc şi gospodăresc împreună, sunt înscrise în cartea de imobil şi sunt luate în calcul la stabilirea cheltuielilor de întreţinere a locuinţei;
    e) persoană singură - persoana care a împlinit vârsta de 18 ani, care locuieşte singură şi nu se mai află în întreţinerea părinţilor, precum şi persoana cu vârsta cuprinsă între 16 şi 18 ani, care locuieşte şi se gospodăreşte singură şi are capacitate de exerciţiu anticipată, potrivit prevederilor art. 40 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare;
    f) locuinţă de domiciliu sau de reşedinţă - construcţia cu destinaţia de locuinţă aflată în proprietatea titularului ajutorului ori închiriată sau asupra căreia exercită un drept de folosinţă în condiţiile legii, situată la adresa înscrisă în actele de identitate ale membrilor de familie sau, după caz, adresa la care persoanele sunt înscrise în cartea de imobil şi sunt luate în calcul la stabilirea cheltuielilor de întreţinere a locuinţei. Se asimilează locuinţei de domiciliu sau reşedinţei şi locuinţa de necesitate, precum şi locuinţa socială, astfel cum sunt acestea definite potrivit prevederilor Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    g) sezon rece - se înţelege perioada de 5 luni cuprinsă între data de 1 noiembrie a anului curent şi data de 31 martie a anului următor. Perioada sezonului rece poate fi prelungită într-unul sau mai multe judeţe la solicitarea consiliilor judeţene, cu avizul Autorităţii Naţionale de Meteorologie. Condiţiile în care se prelungeşte perioada sezonului rece, perioada de prelungire, precum şi procedura de acordare a ajutoarelor pentru încălzirea locuinţei în această perioadă se aprobă prin hotărâre a Guvernului la propunerea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi a Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice;
    h) ajutor pentru încălzirea locuinţei - măsură de sprijin, suportată din bugetul de stat şi/sau, după caz, din bugetele locale, destinată consumatorilor vulnerabili cu venituri situate până la un prag stabilit de lege şi care are drept scop acoperirea integrală sau, după caz, a unei părţi din cheltuielile cu încălzirea locuinţei. Ajutorul se acordă pentru consumatorii de energie termică în sistem centralizat, energie electrică, gaze naturale şi lemne, cărbuni, combustibili petrolieri. Acesta se acordă numai pentru un singur sistem de încălzire, acesta fiind cel principal utilizat;
    i) titularul ajutorului pentru încălzirea locuinţei - reprezentantul familiei sau, după caz, persoana singură care îndeplineşte condiţiile legale de acordare a ajutorului, care solicită acordarea acestuia şi care poate fi, după caz: proprietarul locuinţei, succesorul de drept al acestuia, persoana care a înstrăinat locuinţa în baza unui contract de vânzare-cumpărare cu clauză de întreţinere sau cu drept de habitaţie, titularul contractului de închiriere, comodat, concesiune al acesteia ori alt membru de familie major şi împuternicit de proprietarul locuinţei sau de titularul contractului de închiriere ori, după caz, reprezentantul legal al persoanei singure care nu a împlinit vârsta de 16 ani sau al persoanelor prevăzute la art. 43 alin. (1) lit. b) şi art. 178 lit. a) şi b) din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare;
    j) beneficiarul ajutorului - familia sau persoana singură definite conform lit. d) şi e).
    (2) Cuantumurile ajutoarelor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi nivelul veniturilor se raportează la indicatorul social de referinţă, denumit în continuare ISR, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (1) - (4) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011.
    (3) Ajutorul pentru încălzirea locuinţei prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă ca măsură de sprijin suportată din bugetul de stat se acordă numai familiilor şi persoanelor singure care nu beneficiază de alte forme de sprijin pentru încălzirea locuinţei acordate în baza contractelor de muncă sau altor reglementări specifice pentru diverse ramuri economice, precum şi în baza legii."

    2. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 7. - (1) Consumatorii vulnerabili, care utilizează pentru încălzirea locuinţei energie termică furnizată în sistem centralizat, beneficiază de ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei acordat din bugetul de stat, denumit în continuare ajutor pentru energie termică, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie este de până la 1,572 ISR în cazul familiilor şi 2,164 ISR în cazul persoanei singure."

    3. La articolul 8, alineatele (2), (3) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) În funcţie de veniturile medii nete lunare pe membru de familie sau al persoanei singure, compensarea procentuală prevăzută la alin. (1) se acordă din bugetul de stat, după cum urmează:
    a) în proporţie de 90%, în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este de până la 0,310 ISR;
    b) în proporţie de 80%, în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,3102 ISR şi 0,420 ISR;
    c) în proporţie de 70%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,4202 ISR şi 0,520 ISR;
    d) în proporţie de 60%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,5202 ISR şi 0,620 ISR;
    e) în proporţie de 50%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,6202 ISR şi 0,710 ISR;
    f) în proporţie de 40%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,7102 ISR şi 0,850 ISR;
    g) în proporţie de 30%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,8502 ISR şi 0,960 ISR;
    h) în proporţie de 20%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,9602 ISR şi 1,080 ISR;
    i) în proporţie de 10%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 1,0802 ISR şi 1,230 ISR;
    j) în proporţie de 5%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 1,2302 ISR şi 1,572 ISR.
    (3) Pentru persoanele singure ale căror venituri se situează între 1,5722 ISR şi 2,164 ISR, compensarea procentuală prevăzută la alin. (1) este de 10%.
    .................................................................................................
    (6) În funcţie de veniturile medii nete lunare pe membru de familie sau al persoanei singure, compensarea procentuală prevăzută la alin. (1) se acordă din bugetul local cu titlu de ajutor conform art. 7 alin. (2) lit. b) şi c), după cum urmează:
    a) până la 7%, în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este de până la 0,310 ISR;
    b) până la 14%, în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,3102 ISR şi 0,420 ISR;
    c) până la 20%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,4202 ISR şi 0,520 ISR;
    d) până la 27%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,5202 ISR şi 0,620 ISR;
    e) până la 33%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,6202 ISR şi 0,710 ISR;
    f) până la 40%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,7102 ISR şi 0,850 ISR;
    g) până la 46%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,8502 ISR şi 0,960 ISR;
    h) până la 53%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 0,9602 ISR şi 1,080 ISR;
    i) până la 59%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 1,0802 ISR şi 1,230 ISR;
    j) până la 61%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 1,2302 ISR şi 1,572 ISR;
    k) până la 63%, în situaţia în care venitul net mediu lunar al persoanei singure este cuprins între 1,5722 ISR şi 2,164 ISR."

    4. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9. - (1) Consumatorii vulnerabili, care utilizează pentru încălzirea locuinţei gaze naturale, beneficiază de ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei pe perioada sezonului rece, denumit în continuare ajutor pentru gaze naturale, după cum urmează:
    a) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează până la 0,310 ISR li se acordă o sumă de 0,524 ISR;
    b) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,3102 ISR şi 0,420 ISR li se acordă o sumă de 0,380 ISR;
    c) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,4202 ISR şi 0,520 ISR li se acordă o sumă de 0,300 ISR;
    d) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,5202 ISR şi 0,620 ISR li se acordă o sumă de 0,240 ISR;
    e) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,6202 ISR şi 0,710 ISR li se acordă o sumă de 0,180 ISR;
    f) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,7102 ISR şi 0,850 ISR li se acordă o sumă de 0,140 ISR;
    g) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,8502 ISR şi 0,960 ISR li se acordă o sumă de 0,090 ISR;
    h) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,9602 ISR şi 1,080 ISR li se acordă o sumă de 0,070 ISR;
    i) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 1,0802 ISR şi 1,230 ISR li se acordă o sumă de 0,040 ISR.
    (2) În funcţie de resursele proprii, autorităţile administraţiei publice locale pot aproba, prin hotărâre a consiliului local, ajutoare pentru gaze naturale peste tranşele şi cuantumurile prevăzute la alin. (1).
    (3) Ajutorul pentru gaze naturale se acordă în cuantumurile prevăzute la alin. (1) şi (2), dar nu mai mult decât contravaloarea cantităţii de gaze naturale consumate în perioada sezonului rece."

    5. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 10. - (1) Consumatorii vulnerabili, care utilizează pentru încălzirea locuinţei energie electrică, beneficiază de ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei pe perioada sezonului rece, denumit în continuare ajutor pentru energie electrică, după cum urmează:
    a) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează până la 0,310 ISR li se acordă o sumă de 0,480 ISR;
    b) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,3102 ISR şi 0,420 ISR li se acordă o sumă de 0,432 ISR;
    c) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,4202 ISR şi 0,520 ISR li se acordă o sumă de 0,384 ISR;
    d) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,5202 ISR şi 0,620 ISR li se acordă o sumă de 0,336 ISR;
    e) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,6202 ISR şi 0,710 ISR li se acordă o sumă de 0,288 ISR;
    f) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,7102 ISR şi 0,850 ISR li se acordă o sumă de 0,240 ISR;
    g) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,8502 ISR şi 0,960 ISR li se acordă o sumă de 0,192 ISR;
    h) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,9602 ISR şi 1,080 ISR li se acordă o sumă de 0,144 ISR;
    i) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 1,0802 ISR şi 1,230 ISR li se acordă o sumă de 0,096 ISR.
    (2) În funcţie de resursele proprii, autorităţile administraţiei publice locale pot aproba, prin hotărâre a consiliului local, ajutoare pentru energie peste tranşele şi cuantumurile prevăzute la alin. (1).
    (3) Ajutorul pentru energie electrică se acordă în cuantumurile prevăzute la alin. (1) şi (2), dar nu mai mult decât contravaloarea cantităţii de energie electrică, inclusiv taxele aferente, consumată în perioada sezonului rece.
    (4) Ajutorul pentru energie electrică se acordă consumatorilor vulnerabili care nu deţin altă formă de încălzire, precum şi consumatorilor vulnerabili care din motive tehnologice sau economice au fost debranşaţi de la furnizarea energiei termice sau a gazelor naturale şi care au contracte valabile de furnizare a energiei electrice, iar consumul este realizat respectând condiţiile contractului.
    (5) Prin excepţie de la prevederile art. 6 alin. (3), ajutorul pentru energie electrică se acordă inclusiv consumatorilor vulnerabili care beneficiază de tarif social în condiţiile reglementărilor emise prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei pentru furnizarea energiei electrice de furnizorii de ultimă instanţă consumatorilor casnici şi asimilaţi consumatorilor casnici, care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate."

    6. La articolul 11, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Art. 11. - (1) Familiile şi persoanele singure cu venituri reduse, care utilizează pentru încălzirea locuinţei lemne, cărbuni, combustibili petrolieri, beneficiază de ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei pe perioada sezonului rece, denumit în continuare ajutor pentru combustibili solizi sau petrolieri, după cum urmează:
    a) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează până la 0,310 ISR li se acordă o sumă de 0,108 ISR;
    b) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,3102 ISR şi 0,420 ISR li se acordă o sumă de 0,096 ISR;
    c) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,4202 ISR şi 0,520 ISR li se acordă o sumă de 0,088 ISR;
    d) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,5202 ISR şi 0,620 ISR li se acordă o sumă de 0,078 ISR;
    e) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,6202 ISR şi 0,710 ISR li se acordă o sumă de 0,068 ISR;
    f) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,7102 ISR şi 0,850 ISR li se acordă o sumă de 0,060 ISR;
    g) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,8502 ISR şi 0,960 ISR li se acordă o sumă de 0,052 ISR;
    h) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 0,9602 ISR şi 1,080 ISR li se acordă o sumă de 0,040 ISR;
    i) familiilor şi persoanelor singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează între 1,0802 ISR şi 1,230 ISR li se acordă o sumă de 0,032 ISR.
    (2) Pentru familiile şi persoanele singure prevăzute la alin. (1) lit. a), beneficiare ale ajutorului social stabilit potrivit prevederilor Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, ajutorul pentru combustibili solizi sau petrolieri este de 0,116 ISR."

    7. La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 12. - (1) Beneficiază de drepturile prevăzute la art. 8, 9, 10 şi 11 familiile şi persoanele singure, cetăţeni români, precum şi cetăţeni străini ori apatrizi cu domiciliul sau, după caz, reşedinţa în România, stabilită în condiţiile legislaţiei române."

    8. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 13. - Ajutoarele pentru încălzirea locuinţei, acordate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, nu se iau în calcul la stabilirea drepturilor de ajutor social în condiţiile Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a drepturilor de alocaţie pentru susţinerea familiei acordate în condiţiile Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările ulterioare, ori a obligaţiilor legale de întreţinere şi nu pot fi urmărite silit decât pentru recuperarea sumelor acordate cu titlu nejustificat."

    9. La articolul 14, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 14. - (1) Ajutorul pentru încălzirea locuinţei, prevăzut la art. 8, 9, 10 şi art. 11 alin. (1), se acordă pe bază de cerere şi declaraţie pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile acesteia."

    10. La articolul 14, după alineatul (3) se introduc patru noi alineate, alineatele (4)-(7), cu următorul cuprins:
    "(4) În vederea stabilirii dreptului, primarii solicită acte doveditoare care atestă componenţa familiei şi veniturile realizate de membrii acesteia, precum şi acte doveditoare privind locuinţa sau bunurile deţinute de aceştia, inclusiv în alte unităţi administrativ-teritoriale.
    (5) În aplicarea prevederilor alin. (4) primarul stabileşte dreptul solicitând informaţii pe bază de protocol altor instituţii/autorităţi sau, după caz, cerând documente doveditoare solicitanţilor. În situaţia în care pe baza documentelor doveditoare prezentate de solicitant sunt suspiciuni cu privire la acordarea dreptului, primarul poate stabili dreptul pe baza anchetei sociale efectuate de serviciul public de asistenţă socială.
    (6) Pe parcursul sezonului rece, la sesizarea terţilor sau la solicitarea agenţiilor teritoriale, serviciul public de asistenţă socială efectuează anchete sociale pentru verificarea situaţiilor semnalate şi determinarea cazurilor de eroare şi fraudă.
    (7) În cazul solicitării ajutoarelor pentru energie electrică, anchetele sociale se efectuează obligatoriu pentru toate situaţiile, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, în vederea verificării sistemului de încălzire utilizat, pentru respectarea prevederilor art. 10 alin. (4). Fac excepţie beneficiarii de ajutor social acordat în baza Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi beneficiarii de alocaţii pentru susţinerea familiei acordate în baza Legii nr. 277/2010, republicată, cu modificările ulterioare, pentru care au fost efectuate deja anchetele sociale."

    11. La articolul 15, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Art. 15. - (1) Pentru energie termică, formularele de cerere şi declaraţie pe propria răspundere sunt transmise de către primării furnizorilor până la data de 15 septembrie a fiecărui an.
    ...................................................................
    (3) Pentru gaze naturale, energie electrică şi combustibili solizi sau petrolieri, formularele de cerere şi declaraţie pe propria răspundere sunt puse la dispoziţia solicitanţilor de către primării."

    12. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 16. - Familiile şi persoanele singure care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 8, 9, 10 şi art. 11 alin. (1) depun, individual sau prin asociaţiile de proprietari/locatari, cererile şi declaraţiile pe propria răspundere la primăria comunei, oraşului, municipiului ori, după caz, a sectorului municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială se află locuinţa de domiciliu sau de reşedinţă, până la data de 15 octombrie a fiecărui an."

    13. La articolul 17, alineatele (3), (4) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) În termenul prevăzut la alin. (2) primarii vor transmite furnizorilor de energie termică în sistem centralizat, de gaze naturale şi asociaţiilor de proprietari/locatari, precum şi agenţiilor teritoriale situaţia centralizatoare privind titularii ajutoarelor, care va conţine şi venitul net lunar pe membru de familie şi valoarea ajutorului calculată în condiţiile art. 8, 9 şi art. 11 alin. (1), atât în scris, cât şi în format electronic. În situaţia furnizorilor de energie termică în sistem centralizat şi de gaze naturale situaţia centralizatoare va conţine şi codul furnizorului, respectiv al clientului.
    (4) Dispoziţiile primarului conţin numele şi prenumele titularului, cuantumul ajutorului acordat în condiţiile art. 8, 9, 10 şi art. 11 alin. (1), perioada de acordare a acestuia, iar în cazul beneficiarilor care utilizează lemne, cărbuni, combustibili petrolieri, şi data efectuării plăţii acestuia.
    ....................................................................
    (6) În situaţia în care consumatorii vulnerabili îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 8, 9, 10 şi 11 pe parcursul sezonului rece, stabilirea dreptului la ajutorul pentru încălzirea locuinţei se face prin dispoziţie a primarului, după cum urmează:
    a) începând cu luna depunerii cererii pentru cei care au depus documentele până la data de 20 a lunii respective;
    b) începând cu luna următoare pentru cei care au depus documentele după data prevăzută la lit. a);
    c) începând cu luna depunerii cererii pentru beneficiarii de ajutor social al căror drept de ajutor social este stabilit începând cu acea lună indiferent de data la care a fost depusă cererea."

    14. La articolul 17, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Pentru energia electrică, în termenul prevăzut la alin. (2), primarii vor transmite furnizorilor de energie electrică, precum şi agenţiilor teritoriale situaţia centralizatoare privind titularii ajutoarelor, venitul net lunar pe membru de familie şi valoarea ajutorului calculată în condiţiile art. 10, atât în scris, cât şi în format electronic. Situaţia centralizatoare va conţine şi codul furnizorului, respectiv al clientului."

    15. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 18. - La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei singure se iau în considerare toate veniturile pe care membrii familiei le-au realizat în luna anterioară lunii în care se solicită dreptul, aşa cum acestea sunt prevăzute la art. 8 alin. (1)-(3) din Legea nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare."

    16. La articolul 20, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Prevederile alin. (1)-(4) nu se aplică furnizorilor cu un număr de peste 1.000 clienţi, precum şi în situaţia existenţei de repartitoare de încălzire în cazul energiei termice sau în situaţiile în care reglementările legale în domeniul energiei termice ori gazelor naturale dispun în alt fel."

    17. La articolul 23, alineatele (1), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Art. 23. - (1) Pe baza situaţiilor centralizatoare prevăzute la art. 17 alin. (3) şi (3^1) şi la art. 20 alin. (4), respectiv a consumului efectiv înregistrat de consumatorii vulnerabili individuali, lunar, furnizorii de gaze naturale şi, respectiv, de energie electrică calculează cuantumul efectiv al ajutorului pentru gaze naturale, respectiv pentru energie electrică, cu respectarea prevederilor art. 9 alin. (3) şi art. 10 alin. (3).
    ...................................................................
    (4) În cazul consumatorilor vulnerabili, titulari de contracte individuale, furnizorii de gaze naturale şi, respectiv, de energie electrică transmit facturile reprezentând consumul de gaze naturale, respectiv de energie electrică, care vor conţine, defalcat, ajutorul pentru gaze naturale acordat în condiţiile art. 9 sau ajutorul pentru energie electrică acordat în condiţiile art. 10, precum şi suma individuală de plată stabilită ca diferenţă între contravaloarea consumului şi ajutorul efectiv calculat în condiţiile alin. (1).
    (5) Pe baza situaţiei prevăzute la alin. (3) şi a facturilor prevăzute la alin. (4), furnizorii de gaze naturale, respectiv de energie electrică întocmesc borderoul centralizator care se transmite primarului pentru certificare şi constituie document de plată care, după certificare, se transmite agenţiilor teritoriale în vederea decontării."

    18. La articolul 25, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
    "(9) Ajutorul pentru combustibili solizi sau petrolieri, prevăzut la art. 11 alin. (2), se poate stabili şi în natură prin acordarea de lemne, cărbuni, combustibili petrolieri, în cantitate cel puţin echivalentă cu cea care ar fi putut să fie achiziţionată de beneficiar în baza ajutorului acordat în bani."

    19. La articolul 26, alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Art. 26. - (1) Fondurile necesare pentru plata ajutorului pentru încălzirea locuinţei, prevăzut la art. 8 alin. (2)-(5), art. 9 alin. (1) şi art. 10 alin. (1), se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
    ....................................................................
    (4) Fondurile necesare pentru plata ajutoarelor pentru încălzirea locuinţei, prevăzute la art. 8 alin. (6)-(8), art. 9 alin. (2), art. 10 alin. (2) şi art. 11 alin. (2) şi (3), se asigură din bugetele locale."

    20. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 27. - (1) Decontarea sumelor cu titlu de ajutor pentru încălzirea locuinţei, prevăzut la art. 8 alin. (2)-(5), art. 9 alin. (1) şi art. 10 alin. (1), se realizează lunar de către agenţiile teritoriale pe baza borderoului centralizator prevăzut la art. 21 alin. (5) şi art. 23 alin. (5).
    (2) Decontarea sumelor cu titlu de ajutor pentru combustibili solizi sau petrolieri prevăzut la art. 11 alin. (1) se face o singură dată pentru tot sezonul rece sau pentru lunile rămase din sezonul rece.
    (3) În vederea plăţii ajutorului pentru combustibili solizi sau petrolieri în condiţiile alin. (2), primarii transmit agenţiilor teritoriale situaţia centralizatoare prevăzută la art. 17 alin. (3), actualizată lunar conform prevederilor art. 17 alin. (7)."

    21. După articolul 27 se introduce un nou articol, articolul 27^1, cu următorul cuprins:
    "Art. 27^1. - (1) Pentru sumele cu titlu de ajutor pentru încălzirea locuinţei aferente sezonului rece anterior, termenele-limită până la care se poate solicita de către primari, respectiv furnizori decontarea acestora sunt:
    a) până cel târziu la data de 30 aprilie, în cazul ajutorului pentru combustibili solizi sau petrolieri;
    b) până cel târziu la 31 iulie, în cazul ajutorului pentru energie termică, energie electrică şi gaze naturale.
    (2) Decontarea ajutoarelor se face în funcţie de valoarea consumului, dar numai în limita ajutorului maxim aprobat pentru lunile sezonului rece la care titularul este îndreptăţit.
    (3) După termenele prevăzute la alin. (1), sumele cu titlu de ajutor pentru încălzirea locuinţei care nu au fost solicitate pentru decontare la Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice se vor suporta din bugetele locale."

    22. Articolul 28 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 28. - Sumele reprezentând cheltuielile pentru încălzirea locuinţei, aferente consumului de energie termică, energie electrică sau de gaze naturale, plătite direct de consumatorii titulari de contract de furnizare a energiei termice/convenţie individuală, respectiv contract de furnizare a gazelor naturale sau a energiei electrice, precum şi ajutoarele pentru încălzirea locuinţei achitate de agenţiile teritoriale ori de autorităţile administraţiei publice locale, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, se vor colecta în conturile tip ESCROW deschise la bănci de către distribuitorii şi producătorii de energie termică, furnizorii de gaze naturale şi furnizorii de energie electrică."

    23. Articolul 30 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Art. 30. - (1) În situaţia în care familia sau persoana singură beneficiară de ajutor pentru încălzirea locuinţei refuză să furnizeze informaţiile şi documentele necesare pentru întocmirea anchetei sociale, prevăzută la art. 14 alin. (5) şi (7), ajutorul pentru încălzirea locuinţei nu se mai acordă.
    (2) În cazul în care în urma anchetelor sociale efectuate la solicitarea agenţiilor teritoriale în condiţiile art. 14 alin. (6) se constată că la completarea cererii şi declaraţiei pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile acesteia familia sau persoana singură beneficiară de ajutor pentru încălzirea locuinţei nu a declarat corect numărul membrilor de familie, veniturile ori bunurile deţinute, dreptul la ajutorul pentru încălzirea locuinţei încetează începând cu luna următoare, iar sumele plătite necuvenit cu acest titlu se recuperează în condiţiile legii, prin dispoziţie a primarului, care constituie titlu executoriu.
    (3) Agenţiile teritoriale pot efectua oricând verificări cu privire la condiţiile care au stat la baza acordării ajutorului pentru încălzirea locuinţei, precum şi a îndeplinirii de către titular a obligaţiei prevăzute la art. 19 alin. (1).
    (4) Sumele acordate necuvenit cu titlu de ajutor pentru încălzirea locuinţei, plătite din bugetul de stat, se recuperează de către serviciile de specialitate ale primăriei de la beneficiar în termen de maximum 3 luni, se transferă agenţiei teritoriale şi se fac venituri la bugetul de stat.
    (5) În situaţia în care, cu prilejul verificărilor dispuse de primar sau efectuate de către agenţiile teritoriale, se constată că cele declarate de solicitantul ajutorului pentru încălzirea locuinţei nu corespund realităţii şi se apreciază că sunt indicii cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, organul constatator are obligaţia să sesizeze organele de urmărire penală."

    24. La articolul 31, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) La solicitarea agenţiilor teritoriale, primarii, furnizorii/distribuitorii de energie termică, gaze naturale şi energie electrică, precum şi celelalte instituţii implicate au obligaţia de a furniza date şi informaţii cu privire la aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (3) Primarii, precum şi celelalte instituţii implicate au obligaţia de a pune la dispoziţia organelor de control ale Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi ale Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială documentele care au stat la baza stabilirii dreptului la ajutorul pentru încălzirea locuinţei, iar furnizorii/distribuitorii de energie termică, gaze naturale şi energie electrică documentele pe baza cărora au înscris în facturi ajutorul pentru încălzirea locuinţei, inclusiv copii după facturile emise beneficiarilor."

    25. La articolul 33, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Art. 33. - (1) Nerespectarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:
    a) cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru nerespectarea de către primar a dispoziţiilor prevăzute la art. 8 alin. (7), art. 14 alin. (5), art. 15 alin. (1), art. 17, 18, art. 19 alin. (3)-(6), art. 25, art. 27 alin. (3), art. 29 alin. (1) şi art. 31 alin. (3);
    b) cu amendă de la 500 lei la 2.000 lei, pentru neîntocmirea de către personalul serviciului public de asistenţă socială a documentaţiilor specifice, inclusiv a proiectelor de dispoziţie, precum şi nedepunerea acestora, spre a fi semnate de primar, înainte de împlinirea termenelor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
    c) cu amendă de la 500 lei la 2.000 lei, pentru nerespectarea de către furnizor a prevederilor art. 2, art. 15 alin. (2), art. 20 alin. (1) şi (2), art. 21 alin. (1)-(5), art. 23 alin. (1)-(5) şi art. 31 alin. (3);
    d) cu amendă de la 500 lei la 2.000 lei, pentru nerespectarea de către asociaţia de proprietari/locatari a dispoziţiilor art. 20 alin. (1)-(4), art. 22 alin. (3) şi art. 24 alin. (3);
    e) cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei, în situaţia în care titularul nu a respectat prevederile art. 14 alin. (3).
    (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către:
    a) organele cu atribuţii de control ale Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi de inspectorii sociali din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi agenţiilor teritoriale, pentru contravenţiile prevăzute la alin. (1);
    b) primar, pentru contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-e)."

    26. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta ordonanţă.

    ART. II
    Pentru beneficiarii ajutorului pentru energia electrică, care sunt în acelaşi timp şi beneficiari ai tarifului social la energia electrică, Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Domeniul Energiei are dreptul să impună prin reglementări tipul de tarif aplicat acestor beneficiari, inclusiv modalitatea de schimbare a tarifelor.
    ART. III
    Pentru sezonul rece 1 noiembrie 2013-31 martie 2014, termenele prevăzute la art. 15 alin. (1) şi (2), art. 16, art. 17 alin. (2) şi art. 25 alin. (1), (2) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările ulterioare, se prelungesc cu 15 zile lucrătoare.
    ART. IV
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 2 septembrie 2011, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă, se va republica după adoptarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.

                                 PRIM-MINISTRU
                              VICTOR-VIOREL PONTA

                                Contrasemnează:
                                ---------------
                          Ministrul muncii, familiei,
                               protecţiei sociale
                           şi persoanelor vârstnice,
                                Mariana Câmpeanu

                    Ministrul delegat pentru dialog social,
                               Adriana Doina Pană

                             p. Viceprim-ministru,
                        ministrul dezvoltării regionale
                           şi administraţiei publice,
                                Shhaideh Sevil,
                                secretar de stat

                             p. Viceprim-ministru,
                         ministrul finanţelor publice,
                                 Dan Manolescu,
                                secretar de stat

                        Ministrul delegat pentru buget,
                                  Liviu Voinea

                            p. Ministrul economiei,
                                Adrian Ciocănea,
                                secretar de stat

                      p. Ministrul delegat pentru energie,
                                  Marcel Popa,
                                secretar de stat

    Bucureşti, 27 august 2013.
    Nr. 27.


    ANEXĂ
    (Anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011)

┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ CONSUM MEDIU ZONA RECE │
├───────────────────┬──────────┬───────────┬────────┬───────────┬───────────┤
│Tip locuinţă/consum│ │ │ │ │ │
│ lunar Gcal │ Ianuarie │ Februarie │ Martie │ Noiembrie │ Decembrie │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 1 cameră │ 1,01 │ 0,84 │ 0,74 │ 0,82 │ 0,91 │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 2 camere │ 1,49 │ 1,30 │ 1,16 │ 1,31 │ 1,49 │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 3 camere │ 1,94 │ 1,70 │ 1,52 │ 1,70 │ 1,94 │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ ≥4 camere │ 2,70 │ 2,27 │ 2,11 │ 2,37 │ 2,70 │
├───────────────────┴──────────┴───────────┴────────┴───────────┴───────────┤
│ CONSUM MEDIU ZONA TEMPERATĂ │
├───────────────────┬──────────┬───────────┬────────┬───────────┬───────────┤
│Tip locuinţă/consum│ │ │ │ │ │
│ lunar Gcal │ Ianuarie │ Februarie │ Martie │ Noiembrie │ Decembrie │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 1 cameră │ 0,91 │ 0,76 │ 0,67 │ 0,75 │ 0,82 │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 2 camere │ 1,36 │ 1,18 │ 1,06 │ 1,19 │ 1,36 │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 3 camere │ 1,76 │ 1,55 │ 1,38 │ 1,55 │ 1,76 │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ ≥4 camere │ 2,45 │ 2,07 │ 1,92 │ 2,15 │ 2,45 │
├───────────────────┴──────────┴───────────┴────────┴───────────┴───────────┤
│ CONSUM MEDIU ZONA CALDĂ │
├───────────────────┬──────────┬───────────┬────────┬───────────┬───────────┤
│Tip locuinţă/consum│ │ │ │ │ │
│ lunar Gcal │ Ianuarie │ Februarie │ Martie │ Noiembrie │ Decembrie │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 1 cameră │ 0,82 │ 0,68 │ 0,61 │ 0,67 │ 0,74 │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 2 camere │ 1,22 │ 1,06 │ 0,95 │ 1,07 │ 1,22 │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 3 camere │ 1,59 │ 1,39 │ 1,24 │ 1,39 │ 1,58 │
├───────────────────┼──────────┼───────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ ≥4 camere │ 2,21 │ 1,86 │ 1,73 │ 1,94 │ 2,21 │
└───────────────────┴──────────┴───────────┴────────┴───────────┴───────────┘


                                     ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


PANTALIRVIORICA
02 Septembrie 2013
ordonanta este bine venita ;doar ca trebuie stabilite niste criterii foarte clare in functie de care se acorda ajutorul de caldura:a)la nivel de unitate administrativ teritoreiala avind in vedere pe cele lipsite de resurse combustibile,unde creste pretul cxombustibililor datorita transportului(zonele de cimpie)si in acest caz trebuie acordata o subventie la transportator) b)la nivel de individual :tipul familiei;veniturile in bani cash;tipul locuinteietc;veniturile uzfructuale rezultate din exploatarea paminturilor in gospodariile mici nu se valorifica si constituie resursele de hrana ale familiei;problema trebuie studiata
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016