Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 27 din 26 august 1992  privind unele masuri pentru protectia patrimoniului cultural national    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 27 din 26 august 1992 privind unele masuri pentru protectia patrimoniului cultural national

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 215 DIN 28/8 /92
În temeiul art. 107 alin. (3) din Constituţia României şi al Legii nr. 81/1992,
Guvernul României hotãrãşte:
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Pînã la adoptarea prin lege a unor reglementãri speciale privind protejarea patrimoniului cultural naţional, persoanele fizice sau juridice deţinãtoare, cu orice titlu, a unor bunuri culturale mobile sau imobile au obligaţia de a le pãstra şi conserva, ţinînd seama de condiţiile stabilite prin prezenta ordonanta.
ART. 2
Calitatea de bun imobil aparţinînd patrimoniului naţional este atestata prin clasificarea acestuia în Lista monumentelor, ansamblurilor şi siturilor istorice, aprobatã de Comisia Nationala a Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice.
Lista se revizuieste anual şi se comunica deţinãtorilor împreunã cu obligaţiile ce le revin.
În ce priveşte bunurile mobile, calitatea de bun aparţinînd patrimoniului cultural naţional este atestata, la solicitarea administraţiei publice sau a autoritãţii judecãtoreşti, prin expertiza de cãtre specialiştii oficiilor locale pentru patrimoniul cultural naţional.
Pentru situaţiile de contraexpertiza sau atunci cînd nu exista specialişti la oficii, desemnarea specialiştilor se face de Comisia Muzeelor şi Colectiilor şi de Ministerul Culturii.
CAP. 2
Circulaţia bunurilor culturale mobile
ART. 3
Bunurile culturale mobile deţinute la data prezentei ordonanţe de muzee, colecţii, biblioteci, în calitate de instituţii publice, nu pot fi scoase din inventarul acestora pînã la apariţia legii speciale.
ART. 4
Magazinele, anticariatele, consignatiile, galeriile, precum şi casele de licitaţie care comercializeazã bunuri culturale, cu excepţia creatiei artistice curente, au obligaţia sa obţinã autorizaţia de funcţionare de la Ministerul Culturii, cu avizul Comisiei Muzeelor şi Colectiilor, eliberat pe baza angajamentului scris de respectare a Regulamentului de desfãşurare a activitãţilor comerciale cu bunuri culturale, întocmit de Comisia Muzeelor şi Colectiilor.
ART. 5
Scoaterea din ţara a bunurilor culturale mobile, temporar sau definitiv, de cãtre persoanele fizice sau juridice, se pot face numai cu prezentarea la unitãţile vamale a adeverintei eliberate de oficiul local pentru patrimoniul cultural naţional de pe raza de domiciliu al solicitantului, în conformitate cu prevederile stabilite prin normele Ministerului Culturii şi Comisiei Muzeelor şi Colectiilor.
Scoaterea din ţara a bunurilor culturale mobile deţinute de muzee, colecţii şi biblioteci, în calitate de instituţii publice, se poate face numai temporar şi numai cu aprobarea Comisiei Muzeelor şi Colectiilor şi a Ministerului Culturii, în conformitate cu normele emise de Ministerul Culturii şi Comisia Muzeelor şi Colectiilor.
CAP. 3
Competentele Comisiei Naţionale a Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice
ART. 6
Comisia Nationala a Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice, în afarã atribuţiilor stabilite prin alte acte normative, are şi urmãtoarele atribuţii:
a) avizeazã executarea lucrãrilor la monumente, ansambluri şi situri istorice, inclusiv pentru lucrãrile prevãzute la art. 8 lit. a)-j) din Legea nr. 50/1991; de asemenea, avizeazã executarea lucrãrilor şi în zonele de protecţie a monumentelor situate pe o raza de 100 m în localitãţile urbane, 200 m în localitãţile rurale şi 500 m în afarã localitãţilor, masurati de la limita externa a acestora;
b) avizeazã planurile urbanistice generale şi locale, programele de organizare şi dezvoltare urbanistica a localitãţilor, precum şi programele de amenajare a teritoriului, dacã acestea includ monumente, ansambluri şi situri istorice cu zonele lor de protecţie;
c) avizeazã trecerea în domeniul public naţional şi local a monumentelor, ansamblurilor şi siturilor istorice, precum şi a terenurilor pe care sînt situate acestea;
d) emite norme privind obligaţiile de folosinta a terenurilor care pot fi exploatate agricol şi dupã descoperirea de situri istorice;
e) emite avize privind modificarea destinaţiei şi funcţiunilor monumentelor, ansamblurilor şi siturilor istorice, oricare ar fi forma de proprietate.
Se instituie Comisia de atestare tehnica a specialiştilor pe domeniile specifice lucrãrilor la monumentele istorice, care vor fi înscrişi în Registrul specialiştilor, deschis la Comisia Nationala a Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice.
Stabilirea domeniilor, a numãrului membrilor şi numirea acestora în Comisia de atestare tehnica se fac la propunerea Ministerului Culturii şi Comisiei Naţionale a Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice, prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 7
În executarea atribuţiilor sale, Comisia Nationala a Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice poate delega competentele prevãzute la art. 6 lit. a), d) şi e) comisiilor zonale ale monumentelor, ansamblurilor şi siturilor istorice.
Direcţia monumentelor, ansamblurilor şi siturilor istorice, ca organ operativ al Comisiei Naţionale a Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice, îşi exercita competentele în teritoriu prin specialiştii desemnaţi în acest scop ai oficiilor locale ale patrimoniului cultural naţional.
CAP. 4
Sancţiuni
ART. 8
Trecerea peste frontiera, fãrã autorizaţie, a bunurilor aparţinînd patrimoniului cultural naţional constituie infracţiune şi se sancţioneazã cu închisoare de la 2 ani la 7 ani şi confiscarea parţialã a averii.
Tentativa se pedepseşte.
În cazul în care bunurile care au fãcut obiectul infracţiunii nu au fost gãsite, cel în cauza datoreazã taxele vamale aferente.
ART. 9
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) trecerea peste frontiera, fãrã autorizaţie, a bunurilor culturale mobile care nu aparţin patrimoniului cultural naţional;
b) efectuarea de acte sau fapte de comerţ cu bunuri culturale, fãrã autorizaţia prevãzutã la art. 4 din prezenta ordonanta;
c) nerespectarea prevederilor Regulamentului de desfãşurare a activitãţilor comerciale cu bunuri culturale prevãzut la art. 4 din prezenta ordonanta.
Contravenţiile prevãzute la lit. a) se sancţioneazã cu amenda de la 100.000 lei la 500.000 lei, iar cele de la lit. b) şi c), cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei.
Pentru contravenţiile prevãzute la lit. a) şi b), bunurile se confisca.
Contravenţia prevãzutã la lit. c) duce la anularea autorizaţiei de funcţionare privind activitatea cu bunuri culturale.
ART. 10
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) executarea lucrãrilor la monumente, ansambluri şi situri istorice, precum şi în zonele de protecţie ale acestora, fãrã avizul prevãzut la art. 6 lit. a) sau cu încãlcarea acestuia;
b) încãlcarea normelor prevãzute la art. 6 lit. d);
c) modificarea destinaţiei funcţiunilor monumentelor, ansamblurilor şi siturilor istorice fãrã avizul prevãzut la art. 6 lit. c) sau cu încãlcarea acestuia.
Contravenţiile prevãzute la lit. a)-c) se sancţioneazã cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei.
Pentru contravenţiile prevãzute la lit. a) şi b), agentul constatator va dispune sistarea lucrãrilor.
Pentru contravenţia prevãzutã la lit. c), agentul constatator va dispune sistarea activitãţilor neautorizate.
ART. 11
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 9 lit. a) sînt de competenta organelor vamale.
ART. 12
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 9 lit. b) şi c) sînt de competenta organelor specializate ale Ministerului Culturii, poliţiei şi ale primãriilor.
ART. 13
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 10 lit. a)-c) sînt competenta organelor de specialitate ale Ministerului Culturii şi primãriilor.
ART. 14
Contravenţiilor stabilite prin prezenta ordonanta le sînt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
CAP. 5
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 15
În termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, persoanele fizice şi juridice au obligaţia sa solicite organelor competente autorizaţiile şi avizele prevãzute la art. 4 şi art. 6 lit. e).
ART. 16
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe orice alte dispoziţii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU

THEODOR STOLOJAN



Contrasemneazã:

----------------

Ministrul culturii,

Ludovic Spiess

-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016