Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA Nr. 26 din 18 august 1995  privind impozitul pe dividende    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA Nr. 26 din 18 august 1995 privind impozitul pe dividende

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 201 din 30 august 1995
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie şi al art. 1 lit. b) din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

ART. 1
În sensul prezentei ordonanţe, termenul dividend include orice distribuire, în bani sau în natura, în favoarea actionarilor sau asociaţilor, din profitul stabilit pe baza bilanţului contabil anual şi a contului de profit şi pierderi, proporţional cu cota de participare la capitalul social.
În cazul dividendelor în natura, evaluarea produselor acordate ca plata în natura se face la preţul de vînzare practicat de unitate pentru produsele din producţia proprie sau la preţul de achiziţie pentru alte produse, iar în cazul serviciilor, pe baza tarifelor pentru aceste servicii. Preţurile tarifare sînt cele practicate la data efectuãrii plãţii în natura.
ART. 2
Dividendele sînt supuse impozitãrii, prin reţinere la sursa, cu o cota de 10% din suma acestora.
ART. 3
Obligativitatea calculãrii, reţinerii şi varsarii impozitului pe dividende revine persoanelor juridice o data cu plata dividendelor cãtre acţionari sau asociaţi.
În cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost plãtite actionarilor sau asociaţilor, dupã caz, pînã la sfîrşitul anului în care s-a aprobat bilanţul contabil, termenul de plata a impozitului pe dividende este pînã la 31 decembrie a anului respectiv.
ART. 4
Plata impozitului pe dividende se face în lei.
În situaţiile în care plata dividendelor se face în valuta, impozitul, majorãrile de intirziere, cît şi amenzile reglementate de prezenta ordonanta, se vireazã în lei proveniţi din schimb valutar la cursul în vigoare la data efectuãrii plãţii.
Obligaţiile fiscale reglementate prin prezenta ordonanta sînt venituri ale bugetului de stat.
ART. 5
La societãţile cu capital integral sau majoritar de stat, dividendele ce urmeazã a fi supuse impozitãrii se determina prin deducerea, din profitul rãmas dupã plata impozitului pe profit, a fondului de participare a salariaţilor la profit, în cota de 10%, a cotei de participare a managerului la profitul net, precum şi a sumelor pentru constituirea resurselor proprii de finanţare, în proporţie de pînã la 50% .
ART. 6
În cazul în care impozitul pe dividende nu este plãtit la termen, persoana juridicã este obligatã la plata majorãrilor de intirziere începînd cu ziua lucrãtoare imediat urmãtoare expirãrii termenului de plata şi cu data plãţii efective a impozitului, inclusiv.
Cota majorãrii de intirziere aplicatã va fi cea prevãzutã de legislaţia referitoare la calculul şi plata sumelor datorate pentru neachitarea la termen a impozitelor şi taxelor.
ART. 7
Constatarea, controlul, urmãrirea şi încasarea impozitului pe dividende, precum şi a majorãrilor de intirziere aferente, reglementate de prezenta ordonanta, se efectueazã de cãtre organele fiscale din subordinea direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti.
ART. 8
În vederea determinãrii obligaţiilor fiscale, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, organele fiscale au dreptul de a controla operaţiunile care au ca scop evitarea sau diminuarea plãţii impozitului pe dividende, precum şi a retine extrase sau fotocopii ale documentelor care pot constitui dovezi în determinarea obligaţiei fiscale.
ART. 9
Impozitul pe dividende şi majorãrile de intirziere care nu au fost plãtite în termenul şi în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta sînt recuperate conform prevederilor legale.
ART. 10
În cazul unei cereri pentru restituirea unei plati de impozit pe dividende peste suma datoratã depusa în termenul stabilit la art. 3, organul fiscal va putea compensa suma acelei plati, asa cum a fost determinata de acesta, cu alte obligaţii fiscale ale persoanei juridice care a fãcut plata peste nivelul impozitului pe dividende datorat.
Organele fiscale vor restitui pe baza de cerere, în lipsa altor datorii scadente, sumele plãtite în plus.
Nu se admit compensãri ale impozitului pe dividende cu eventualele creanţe deţinute de persoana juridicã asupra statului, altele decît cele de natura fiscalã.
ART. 11
Termenul de prescripţie pentru stabilirea impozitului pe dividende este de 5 ani de la data la care a expirat termenul prevãzut la art. 3.
Cererile pentru compensarea sau restituirea impozitului pe dividende plãtit în plus peste suma datoratã nu pot fi fãcute dupã 5 ani de la expirarea termenului stabilit la art. 3.
ART. 12
Functionarii publici din cadrul unitãţilor fiscale, inclusiv persoanele care nu mai deţin aceasta calitate, sînt obligaţi sa pãstreze secretul asupra informaţiilor pe care le deţin, urmare exercitãrii atribuţiilor de serviciu.
Informaţiile referitoare la o persoana fizica sau juridicã în legatura cu dividendele şi impozitul pe dividende pot fi transmise numai:
a) altor autoritãţi cu atribuţii fiscale, în scopul realizãrii unor obligaţii ce decurg din aplicarea unei legi fiscale;
b) autoritãţilor fiscale ale altei tari în baza unei convenţii pentru evitarea dublei impuneri;
c) autoritãţilor judiciare competente potrivit legii.
Persoana care primeşte informaţii fiscale, conform alineatului anterior, este obligatã sa pãstreze secretul asupra informaţiilor primite.
Informaţia referitoare la o persoana fizica sau juridicã constituie secret profesional şi poate fi transmisã şi unei alte persoane fizice sau juridice numai cu consimţãmîntul scris al acesteia.
ART. 13
Persoana juridicã, care considera ca impunerea facuta de un organ fiscal este incorectã, poate face cerere de revizuire a acesteia, la organele direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana şi a municipiului Bucureşti, dupã caz. Cererea trebuie facuta în scris, în termen de 20 de zile de la data cînd persoana juridicã a primit înştiinţarea. Cererea trebuie sa fie motivatã şi însoţitã de acte doveditoare.
În termen de 30 de zile de la data înregistrãrii cererii de revizuire, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti sînt obligate sa se pronunţe printr-o decizie motivatã, care se comunica persoanei juridice.
Impotriva deciziei emise de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, persoana juridicã poate face contestaţie la Ministerul Finanţelor, în termenul prevãzut la alin. 1.
Ministerul Finanţelor este obligat sa se pronunţe printr-o decizie motivatã, în termen de 40 de zile de la înregistrarea contestaţiei, care se comunica persoanei juridice.
Decizia Ministerului Finanţelor poate fi contestatã la Curtea de apel în a carei raza teritorialã îşi are sediul persoana juridicã.
Impotriva hotãrîrii Curţii de apel se poate face recurs la Curtea Suprema de Justiţie în termen de 15 zile de la comunicare.
Pentru perioadele de soluţionare a cererilor de revizuire şi a contestaţiilor prevãzute de prezenta ordonanta se suspenda executarea silitã a 50% din impozitul pe dividende contestat. Pentru aceasta perioada se calculeazã majorãri de intirziere.
În cazuri justificate, Ministerul Finanţelor poate prelungi, la cererea persoanei juridice, perioada de suspendare prevãzutã de prezenta ordonanta, cînd cererea de revizuire sau contestaţia nu a fost soluţionatã în termenele prevãzute de lege.
Plata impozitului pe dividende şi a majorãrilor de intirziere aferente, rãmase de plata, urmare soluţionãrii pe cale administrativã a cererii de revizuire sau a contestaţiei, dupã caz, se face în termen de 5 zile de la data luãrii la cunostinta, prin semnatura, a deciziei date de cãtre organele prevãzute la alineatele precedente, perioada pentru care se calculeazã majorãri de intirziere.
Cererile de revizuire cu privire la impozitul pe dividende şi a majorãrilor de intirziere aferente sînt supuse unei taxe de timbru de 2% din suma contestatã. Taxa de timbru nu poate fi mai mica de 10.000 lei. Contestaţiile se timbreazã cu jumãtate din suma plãtitã la cererile de revizuire. Taxa de timbru se datoreazã indiferent dacã o alta cerere de revizuire sau contestaţie cu acelaşi obiect, înregistratã şi rezolvatã anterior, a fost taxatã.
În vederea calculãrii taxei de timbru, persoanele juridice sînt obligate sa specifice în scris cuantumul sumei contestate.
În situaţia admiterii integrale sau parţiale a contestaţiei, taxa de timbru se restituie proporţional cu reducerea sumei contestate.

Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 14
Controlul, stabilirea, constatarea, urmãrirea şi încasarea sumelor datorate bugetului de stat, inclusiv a majorãrilor de intirziere, pînã la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, în cadrul perioadei de prescripţie, se efectueazã conform legislaţiei existente la intrarea în vigoare a acestei ordonanţe.
Contestaţiile aflate pe rol la organele jurisdicţionale, administrative şi judiciare se soluţioneazã în conformitate cu legislaţia în vigoare la data constatãrii faptei.
ART. 15
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>Legea nr. 40/1992 privind stabilirea impozitului pe dividende la societãţile comerciale, precum şi orice dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
---------------
Ministru de stat, ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

Ministru de stat, preşedintele Consiliului
pentru Coordonare, Strategie şi
Reforma Economicã,
Mircea Cosea
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016