Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 25 din 24 august 1992  privind calitatea in constructii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 25 din 24 august 1992 privind calitatea in constructii

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 214 DIN 28/8 /92
În temeiul art. 107 alin. (3) din Constituţia României şi al Legii nr. 81/1992,

Guvernul României hotãrãşte:

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Calitatea construcţiilor este rezultanta totalitãţii performantelor de comportare a acestora în exploatare şi a satisfacerii, pe intreaga durata de existenta, a tuturor exigenţelor utilizatorilor şi colectivitãţilor, exprimate sau implicite.
ART. 2
Prevederile prezentei ordonanţe se aplica construcţiilor de orice categorie şi instalaţiilor aferente acestora, indiferent de forma de proprietate sau destinaţie - denumite în continuare construcţii -, precum şi lucrãrilor de modernizare, modificare, transformare, consolidare şi de reparaţii ale acestora.
ART. 3
Prin prezenta ordonanta se instituie sistemul calitãţii în construcţii, care sa conducã la realizarea unor construcţii de calitate corespunzãtoare, în scopul protejãrii vieţii oamenilor, a societãţii şi a mediului înconjurãtor.
ART. 4
Pentru obţinerea unor construcţii de calitate corespunzãtoare sînt obligatorii realizarea şi menţinerea, pe intreaga durata de existenta a construcţiilor, a urmãtoarelor exigente de performanta esenţiale:
- rezistenta şi stabilitate la solicitãri statice şi dinamice;
- siguranta în exploatare;
- siguranta la foc;
- sãnãtatea oamenilor şi protecţia mediului;
- izolatie termica, hidrofuga şi economie de energie;
- protecţie impotriva zgomotului.
ART. 5
Obligaţiile prevãzute la articolul precedent revin tuturor factorilor care concura la conceptia, realizarea şi exploatarea construcţiilor, precum şi la postutilizarea lor.
Aceşti factori sînt: investitorii, cercetatorii, proiectantii, fabricantii şi furnizorii de produse pentru construcţii, executantii, proprietarii, utilizatorii, precum şi autoritãţile publice şi asociaţiile profesionale de profil.
ART. 6
În contractele ce se încheie ori, dupã caz, în dispoziţiile sau autorizaţiile ce se emit, factorii prevãzuţi la articolul precedent au obligaţia înscrierii clauzelor referitoare la nivelul de calitate al construcţiilor corespunzãtoare exigenţelor de performanta, a garanţiilor materiale şi a oricãror prevederi care sa conducã la realizarea acestor clauze.
În contracte nu se pot înscrie niveluri şi cerinţe referitoare la calitate inferioare prevederilor din documentele tehnice normative în vigoare cu privire la exigenţele de performanta esenţiale prevãzute la art. 4.
ART. 7
Construcţiile se clasifica în categorii de importanta în funcţie de complexitate, destinaţie, mod de utilizare, grad de risc sub aspectul siguranţei, precum şi dupã considerente economice.
CAP. 2
Sistemul calitãţii în construcţii
ART. 8
Sistemul calitãţii în construcţii reprezintã ansamblul de structuri organizatorice, responsabilitãţi, regulamente, proceduri şi mijloace, care concura la realizarea calitãţii construcţiilor, în toate etapele de concepere, realizare, exploatare şi postutilizare a acestora.
ART. 9
Sistemul calitãţii în construcţii se compune din:
a) asigurarea documentelor tehnice normative în construcţii;
b) certificarea calitãţii produselor folosite la realizarea construcţiilor;
c) agremente tehnice pentru noi produse şi procedee;
d) verificarea proiectelor, execuţiei lucrãrilor de construcţii şi expertizarea proiectelor şi a construcţiilor;
e) conducerea şi asigurarea calitãţii;
f) autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercãri în activitatea de construcţii;
g) asigurarea activitãţii metrologice în construcţii;
h) recepţia construcţiilor;
i) urmãrirea comportãrii în exploatare şi intervenţii în timp;
j) postutilizarea construcţiilor;
k) controlul de stat al calitãţii.
Sistemul calitãţii se aplica, în mod diferenţiat, în funcţie de categoriile de importanta ale construcţiilor, conform regulamentelor şi procedurilor de aplicare a fiecãrei componente a sistemului.
ART. 10
Documentele tehnice normative în construcţii au ca obiect, în principal, condiţiile minime de calitate cerute construcţiilor, produselor şi procedeelor utilizate în construcţii, precum şi modul de determinare şi verificare a acestora.
ART. 11
Certificarea calitãţii produselor folosite în construcţii se efectueazã prin grija producãtorului, în conformitate cu metodologia şi procedurile stabilite pe baza legii.
Se interzice folosirea de produse neomologate şi fãrã certificarea calitãţii lor, la lucrãrile de construcţii la care trebuie sa se asigure nivelul de calitate corespunzãtor exigenţelor de performanta esenţiale.
ART. 12
Agrementele tehnice pentru noi produse şi procedee în construcţii se întocmesc şi se elibereazã în vederea atestarii aptitudinii de utilizare, a precizarii domeniului de folosire şi a condiţiilor de fabricaţie, punere în opera şi de întreţinere ale acestora.
Se interzice folosirea de noi produse şi procedee pentru care nu exista agremente tehnice la lucrãrile de construcţii la care trebuie sa se asigure nivelul de calitate corespunzãtor exigenţelor de performanta esenţiale.
ART. 13
Verificarea proiectelor pentru execuţia construcţiilor în ceea ce priveşte respectarea prevederilor din documentele tehnice normative referitoare la exigenţele de performanta esenţiale se va face numai de cãtre specialiştii verificatori atestaţi, persoane fizice sau juridice, independenţi de agenţii economici elaboratori ai proiectelor.
Se interzice aplicarea proiectelor şi detaliilor de execuţie neverificate în condiţiile alineatului precedent, cu excepţia construcţiilor de locuinţe parter, parter şi etaj, cu înãlţimea la cornise de maximum 8 m, cu maximum 4 apartamente, şi anexele gospodãreşti ale acestora, precum şi construcţiile provizorii.
Verificarea execuţiei construcţiilor este obligatorie şi se efectueazã de cãtre investitori prin diriginti de specialitate sau prin agenţi economici de consultanţa, specializaţi.
Expertizele tehnice ale proiectelor şi construcţiilor se efectueazã numai de specialişti atestaţi în acest scop.
ART. 14
Conducerea şi asigurarea calitãţii în construcţii constituie o obligaţie principala a tuturor factorilor care participa la conceperea, realizarea şi exploatarea construcţiilor printr-o strategie adecvatã şi prin mãsuri specifice, elaborate şi adoptate în scopul obţinerii atestarii şi garantarii calitãţii construcţiilor.
ART. 15
Autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercãri în construcţii se fac în conformitate cu prevederile legale.
ART. 16
Asigurarea activitãţii metrologice în construcţii se realizeazã conform prevederilor legale privind etalonarea, verificarea şi menţinerea în stare de funcţionare a mijloacelor de mãsurare şi control utilizate în acest domeniu.
ART. 17
Recepţia construcţiilor constituie atestarea realizãrii acestora, în conformitate cu documentaţia de execuţie, pe baza examinãrii lor nemijlocite şi a documentelor cuprinse în cartea tehnica a construcţiei.
Cartea tehnica a construcţiei cuprinde documente privitoare la conceperea, realizarea, exploatarea şi postutilizarea acesteia, se întocmeşte prin grija investitorului şi se preda proprietarului construcţiei, care are obligaţia sa o pãstreze şi sa o completeze la zi; prevederile din cartea tehnica a construcţiei referitoare la exploatare sînt obligatorii pentru proprietar şi utilizator.
ART. 18
Urmãrirea comportãrii în exploatare a construcţiilor se face pe toatã durata de existenta a acestora şi cuprinde ansamblul de activitãţi privind examinarea directa sau investigarea cu mijloace de observare şi mãsurare specifice, în scopul menţinerii exigenţelor de performanta esenţiale.
Intervenţiile la construcţiile existente se referã la lucrãri de reconstruire, consolidare, transformare, extindere, desfiinţare parţialã, precum şi la lucrãri de reparaţii aferente structurilor de rezistenta şi se consemneazã obligatoriu în cartea tehnica a construcţiei.
ART. 19
Postutilizarea construcţiilor cuprinde activitãţile de dezafectare, demontare şi demolare a construcţiilor, de reconditionare şi refolosire a elementelor şi produselor recuperabile, precum şi de reintegrare în natura a deşeurilor nefolosibile, cu asigurarea protecţiei mediului. Aceste activitãţi vor fi avute în vedere încã din etapele de concepere şi realizare a construcţiilor.
ART. 20
Controlul de stat al calitãţii în construcţii cuprinde inspecţii şi verificãri în realizarea şi exploatarea construcţiilor, în scopul respectãrii, de cãtre toţi factorii implicaţi în conceperea, realizarea, utilizarea şi postutilizarea construcţiilor, a prevederilor legale privind calitatea acestora.
CAP. 3
Obligaţii şi raspunderi
Secţiunea 1
Obligaţii şi raspunderi ale investitorilor
ART. 21
Investitorii au urmãtoarele obligaţii principale referitoare la calitatea construcţiilor:
a) stabilirea nivelului calitativ ce trebuie realizat prin proiectare şi execuţie, pe baza documentelor tehnice normative, precum şi a studiilor şi cercetãrilor adecvate;
b) obţinerea acordurilor şi avizelor prevãzute de lege şi a autorizaţiei de construire;
c) asigurarea verificãrii proiectelor, prin specialişti verificatori atestaţi;
d) anunţarea, cu 30 de zile înainte, organelor teritoriale ale Inspecţiei de Stat în Construcţii, Lucrãri Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului, a datei începerii execuţiei lucrãrilor de construcţii sau reconstructii, a modificãrilor, consolidarilor şi reparaţiilor capitale;
e) asigurarea verificãrii execuţiei corecte a lucrãrilor de construcţii prin diriginti sau agenţi economici consultanţi, de specialitate;
f) actionarea de îndatã pentru soluţionarea neconformitatilor, defectelor şi neconcordantelor proiectelor, sesizate pe parcursul execuţiei lucrãrilor;
g) asigurarea recepţiei lucrãrilor de construcţii pe faze de execuţie şi la terminarea lucrãrilor;
h) întocmirea cãrţii tehnice a construcţiei şi predarea acesteia cãtre proprietar.
Secţiunea a 2-a
Obligaţii şi raspunderi ale proiectanţilor
ART. 22
Proiectantii de construcţii rãspund pentru îndeplinirea urmãtoarelor obligaţii principale referitoare la calitatea construcţiilor:
a) precizarea, prin proiect, a categoriei de importanta a construcţiei;
b) asigurarea, prin proiectele şi detaliile de execuţie, a nivelului de calitate corespunzãtoare exigenţelor de performanta, rezultat din clauzele contractuale, documentele tehnice normative în construcţii şi celelalte prevederi legale;
c) susţinerea proiectelor elaborate, în fata specialiştilor verificatori atestaţi, la cererea acestora;
d) elaborarea caietelor de sarcini, instrucţiunilor tehnice privind execuţia lucrãrilor, exploatarea, întreţinerea, reparaţiile şi postutilizarea construcţiilor;
e) stabilirea, prin proiect, a fazelor de execuţie determinante pentru lucrãrile aferente exigenţelor de performanta esenţiale şi participarea pe şantier la verificãrile de calitate legate de acestea;
f) stabilirea modului de tratare a neconformitatilor, defectelor şi neconcordantelor apãrute la execuţie, precum şi urmãrirea aplicãrii pe şantier a soluţiilor adoptate la cererea investitorului;
g) participarea la întocmirea cãrţii tehnice a construcţiei şi, la cerere, la recepţia lucrãrilor executate.
Secţiunea a 3-a
Obligaţii şi raspunderi ale executantilor
ART. 23
Constructorul, în calitate de executant al lucrãrilor de construcţii, are urmãtoarele obligaţii principale:
a) sesizarea investitorilor asupra neconformitatilor şi neconcordantelor constatate în proiecte, în vederea soluţionãrii;
b) începerea execuţiei lucrãrilor numai în construcţii autorizate în condiţiile legii şi numai pe baza şi în conformitate cu proiecte verificate de persoane atestate;
c) sa aibã angajaţi responsabili tehnici atestaţi, în scopul obţinerii unui nivel minim necesar pentru conducerea şi asigurarea calitãţii producţiei pe care o realizeazã;
d) convocarea, în vederea verificãrii lucrãrilor ajunse la faze determinante ale execuţiei, conform proiectului, a factorilor care trebuie sa participe la recepţie şi asigurarea condiţiilor necesare efectuãrii verificãrilor, în scopul obţinerii acordului de continuare a lucrãrilor;
e) tratarea neconformitatilor, defectelor şi neconcordantelor apãrute în faza de execuţie numai pe baza soluţiilor stabilite de proiectant cu acordul investitorului;
f) utilizarea, în execuţia lucrãrilor care conduc la realizarea exigenţelor de performanta esenţiale, numai a produselor şi procedeelor din proiect, certificate sau pentru care exista agremente tehnice, precum şi gestionarea probelor martor;
g) respectarea proiectelor şi detaliilor de execuţie pentru realizarea nivelului de calitate corespunzãtor exigenţelor de performanta rezultate din clauzele contractuale, documentele tehnice normative în construcţii şi celelalte prevederi legale;
h) sesizarea, în termen de 24 de ore, a Inspecţiei de Stat în Construcţii, Lucrãri Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului în cazul producerii unor accidente tehnice în timpul execuţiei lucrãrilor;
i) supunerea la recepţie numai a construcţiilor care corespund cerinţelor de calitate şi pentru care a predat investitorului documentele necesare întocmirii cãrţii tehnice a construcţiei;
j) aducerea la îndeplinire, la termenele stabilite, a mãsurilor dispuse prin actele de control sau prin documentele de recepţie a lucrãrilor de construcţii;
k) remedierea, pe propria cheltuiala, a defectelor calitative apãrute din vina sa în perioada de garanţie, stabilitã potrivit legii.
Secţiunea a 4-a
Obligaţii şi raspunderi ale specialiştilor verificatori de proiecte, responsabililor tehnici ai execuţiei şi experţilor atestaţi
ART. 24
Specialiştii verificatori atestaţi rãspund în mod solidar cu proiectantul în ceea ce priveşte asigurarea nivelului de calitate corespunzãtor exigenţelor de performanta esenţiale.
Responsabilii tehnici atestaţi, în execuţie, rãspund conform atribuţiilor ce le revin pentru realizarea nivelului de calitate corespunzãtor exigenţelor de performanta esenţiale, la lucrãrile de construcţii pentru care sînt angajaţi.
Experţii atestaţi, angajaţi pentru expertizarea unor proiecte sau lucrãri de construcţii, rãspund pentru soluţiile date.
Secţiunea a 5-a
Obligaţii şi raspunderi ale proprietarilor
ART. 25
Proprietarii construcţiilor au urmãtoarele obligaţii principale:
a) efectuarea la timp a lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii care le revin conform prevederilor legale şi care sînt prevãzute în documentele tehnice normative în construcţii şi în instrucţiunile de exploatare din cartea tehnica a construcţiei;
b) pãstrarea şi completarea la zi a cãrţii tehnice a construcţiei;
c) asigurarea urmãririi comportãrii în timp a construcţiilor, conform prevederilor din cartea tehnica şi documentelor tehnice normative în construcţii;
d) efectuarea, dupã caz, de modificãri, transformãri, modernizãri şi consolidãri ale construcţiei numai pe baza de proiecte întocmite de persoane autorizate şi verificate potrivit legii;
e) asigurarea realizãrii lucrãrilor de intervenţii asupra construcţiilor, impuse prin reglementãri legale;
f) asigurarea efectuãrii lucrãrilor din etapa de postutilizare a construcţiilor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Secţiunea a 6-a
Obligaţii şi raspunderi ale utilizatorilor
ART. 26
Utilizatorii construcţiilor au urmãtoarele obligaţii principale:
a) folosirea construcţiilor conform instrucţiunilor de exploatare prevãzute în cartea tehnica a construcţiei;
b) efectuarea la timp a lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii care le revin conform prevederilor legale;
c) efectuarea de modificãri sau consolidãri ale construcţiei numai cu acordul proprietarului şi cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe;
d) efectuarea urmarii comportãrii în timp a construcţiilor, conform cãrţii tehnice a construcţiei şi contractului încheiat cu proprietarul.
Secţiunea a 7-a
Obligaţii şi raspunderi ale unitãţilor de cercetare
ART. 27
Unitãţile de cercetare în construcţii au urmãtoarele obligaţii principale:
a) fundamentarea documentelor tehnice normative în construcţii;
b) fundamentarea, elaborarea şi experimentarea de soluţii tehnice, produse şi procedee noi pentru construcţii;
c) verificarea şi controlul noilor produse şi procedee propuse în vederea eliberãrii de agremente tehnice.
Secţiunea a 8-a
Obligaţii şi raspunderi comune
ART. 28
Factorii care participa la conceperea, realizarea, exploatarea şi postutilizarea construcţiilor pot colabora cu asociaţiile profesionale din construcţii cu privire la realizarea calitãţii.
ART. 29
Rãspunderea pentru realizarea şi menţinerea, pe intreaga durata de existenta, a unor construcţii de calitate corespunzãtoare, precum şi pentru îndeplinirea obligaţiilor stabilite prin procedurile şi regulamentele elaborate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, revine factorilor care participa la conceperea, realizarea, exploatarea şi postutilizarea acestora.
ART. 30
Proiectantul, verificatorul proiectului, executantul, responsabilul tehnic, fabricantul şi furnizorii de materiale şi produse rãspund fiecare potrivit obligaţiilor care le revin pentru viciile ascunse ale construcţiei, ivite într-un interval de 10 ani de la predare, conform prevederilor din Codul civil, precum şi dupã îndeplinirea acestui termen, pe toatã durata de existenta a construcţiei, pentru viciile structurii de rezistenta rezultate din nerespectarea normelor de proiectare şi execuţie în vigoare la data realizãrii ei.
ART. 31
Inspecţia de Stat în Construcţii, Lucrãri Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului, precum şi celelalte organisme similare cu atribuţii stabilite prin dispoziţii legale, rãspund de exercitarea controlului statului cu privire la aplicarea unitarã a prevederilor legale în domeniul calitãţii construcţiilor, de identificarea fenomenelor negative apãrute în proiectarea, execuţia, recepţia lucrãrilor şi urmãrirea comportãrii în timp a construcţiilor, precum şi de constatarea contravenţiilor, aplicarea sancţiunilor prevãzute de lege şi, dupã caz, de oprirea lucrãrilor realizate necorespunzãtor.
CAP. 4
Sancţiuni
ART. 32
Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi proiectarea şi realizarea unei construcţii ori executarea oricãrei modificãri a acesteia, fãrã respectarea prescripţiilor tehnice legale privind stabilirea şi rezistenta, dacã acestea ar putea avea drept consecinta pierderi de vieţi omeneşti, distrugerea ori degradarea unor instalaţii sau utilaje importante ori alte consecinţe negative.
Faptele prevãzute în alineatul precedent se pedepsesc cu închisoare de la 10 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi, dacã au avut ca urmare distrugerea totalã sau parţialã a construcţiei, moartea sau vãtãmarea grava a integritãţii corporale ori a sãnãtãţii uneia sau mai multor persoane, distrugerea ori degradarea unor instalaţii sau utilaje importante ori alte consecinţe grave.
ART. 33
Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 100.000 lei la 200.000 lei executarea de modificãri la construcţie cu încãlcarea prevederilor referitoare la aprobarea şi executarea acestora.
ART. 34
Constituie contravenţie la prevederile prezentei ordonanţe urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni, şi se sancţioneazã cu amenda:
I. De la 100.000 lei la 200.000 lei:
a) realizarea de construcţii fãrã proiecte sau pe baza de proiecte neverificate de specialişti atestaţi conform prevederilor legale;
b) neexecutarea obligaţiilor privind urmãrirea comportãrii în timp a construcţiilor şi a obligaţiilor privind întreţinerea, reparaţiile şi consolidãrile care decurg din aceasta urmãrire;
c) realizarea de modificãri, transformãri, modernizãri, consolidãri care pot afecta exigenţele de performanta esenţiale, fãrã proiect verificat de specialişti atestaţi conform prevederilor legale, cu excepţia prevederilor de la art. 13 alin. 2.
II. De la 50.000 lei la 100.000 lei:
a) elaborarea de proiecte incomplete sau conţinînd neconcordante între diversele secţiuni ale acestora, care pot determina nerealizarea nivelului de calitate al construcţiilor corespunzãtor exigenţelor de performanta esenţiale, precum şi avizarea unor asemenea proiecte de verificatori atestaţi;
b) încãlcarea prevederilor din documentele tehnice normative în construcţii referitoare la exigenţele de performanta esenţiale ale construcţiei;
c) receptionarea construcţiei cu încãlcarea prevederilor legale;
d) necompletarea şi nepastrarea cãrţii tehnice a construcţiei conform prevederilor legale;
e) stabilirea, în cadrul expertizei unor proiecte de execuţie sau lucrãri de construcţii, a unor soluţii care pot determina nerealizarea nivelului de calitate al construcţiilor corespunzãtor exigenţelor de performanta esenţiale.
III. De la 25.000 lei la 50.000 lei:
a) neprecizarea în proiect, a categoriei de importanta a construcţiei şi nestabilirea fazelor determinante supuse controlului calitãţii;
b) prevederea în proiect sau utilizarea unor produse necertificate sau pentru care nu exista agremente tehnice;
c) nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate şi a celorlalte clauze contractuale referitoare la exigenţele de performanta esenţiale;
d) neorganizarea şi neimplementarea sistemului de conducere şi asigurare a calitãţii, inclusiv realizarea de construcţii fãrã responsabili tehnici atestaţi, corespunzãtor prevederilor art. 14;
e) neanuntarea prealabilã a începerii lucrãrilor de construcţii şi reconstructii, a reparaţiilor capitale, consolidarilor sau modificãrilor;
f) neexecutarea obligaţiilor de întreţinere a reparatiei care revin proprietarilor, potrivit legii şi care afecteazã nivelul de calitate corespunzãtor exigenţelor de performanta esenţiale.
IV. De la 10.000 lei la 25.000 lei:
a) neconvocarea factorilor care trebuie sa participe la verificarea lucrãrilor ajunse în faze determinante ale execuţiei şi neasigurarea condiţiilor de recepţie;
b) lipsa nemotivatã la recepţia pe faze determinante, în urma convocãrii executantului;
c) nesolicitarea de cãtre investitor sau executant a soluţiilor de remediere a neconformitatilor, defectelor şi neconcordantelor apãrute în timpul execuţiei, referitoare la exigenţele de performanta esenţiale;
d) neîndeplinirea obligaţiei de a stabili soluţii pentru remedierea neconformitatilor, defectelor sau neconcordantelor sesizate de investitor, referitoare la exigenţele de performanta esenţiale;
e) neaplicarea soluţiilor stabilite de proiectant, pentru rezolvarea neconformitatilor, defectelor sau neconcordantelor apãrute în timpul execuţiei;
f) nesesizarea Inspecţiei de Stat în Construcţii, Lucrãri Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului în cazul producerii unor accidente tehnice, la construcţiile în execuţie;
g) neîndeplinirea, la termenul stabilit, a mãsurilor cuprinse în actele de control.
ART. 35
Sancţiunile contravenţionale se aplica persoanelor juridice sau fizice, dupã caz.
ART. 36
Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 34 şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoane cu atribuţii de control stabilite potrivit legii.
ART. 37
Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, contravenientul poate face plîngere în termen de 15 zile de la comunicare.
Plîngerea se depune la organul din care face parte agentul constatator, care o va trimite de îndatã instanţei competente.
ART. 38
În mãsura în care prezenta ordonanta nu dispune altfel, contravenţiilor prevãzute la art. 34 li se aplica dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia cuantumurilor amenzilor.
CAP. 5
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 39
Elaborarea regulamentelor şi procedurilor pentru clasificarea construcţiilor în categorii de importanta şi pentru componentele sistemului calitãţii prevãzute la art. 9 se face prin grija Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului. Elaborarea, aprobarea şi gestionarea documentelor tehnice normative în construcţii, atestarea tehnico-profesionalã a verificatorilor de proiecte, a responsabililor tehnici şi a experţilor în activitatea de construcţii, eliberarea de agremente tehnice a noilor produse şi procedee în acest domeniu, autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercãri se vor realiza prin grija Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, cu participarea organismelor cu atribuţii stabilite prin dispoziţii legale.
ART. 40
Regulamentele şi procedurile prevãzute la art. 39, precum şi normele pentru elaborarea şi aplicarea componentelor sistemului calitãţii în construcţii se aproba prin hotãrîri ale Guvernului.
ART. 41
Execuţia construcţiilor poate începe numai dupã eliberarea autorizaţiei de construire, emise potrivit legii.
Autorizaţia de construire se va elibera numai pentru proiecte verificate, dupã caz, în condiţiile stabilite la art. 13.
ART. 42
Controlul de stat al calitãţii în construcţii pentru construcţiile din cadrul obiectivelor militare cu caracter secret, stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale, se realizeazã de cãtre organele proprii ale acestui minister.
ART. 43
Prezenta ordonanta intra în vigoare de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României.
ART. 44
Pe data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe orice dispoziţii contrare îşi înceteazã aplicarea.

PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN

Contrasemneazã:
-----------------
p. Ministrul lucrãrilor publice şi
amenajãrii teritoriului,
Victor Dumitrache,
secretar de stat
------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016