Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 24 din 29 august 2009  privind gestionarea financiara a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spatiului Economic European    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 24 din 29 august 2009 privind gestionarea financiara a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spatiului Economic European

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 601 din 31 august 2009
ORDONANŢÃ nr. 24 din 29 august 2009
privind gestionarea financiarã a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar al Spaţiului Economic European
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 601 din 31 august 2009

În temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã , şi al <>art. 1 pct. I.7 din Legea nr. 253/2009 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanţã stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României în calitate de stat membru al Spaţiului Economic European, precum şi a contribuţiei naţionale aferente acestei asistenţe, în vederea asigurãrii unui management financiar eficient al fondurilor aferente mecanismului financiar al Spaţiului Economic European, denumit în continuare Mecanismul financiar SEE.
ART. 2
(1) Termenii "Punct naţional de contact", "Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor structurale", "Autoritatea de certificare şi platã", "Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE", "Oficiul mecanismului financiar" şi "Comitetul mecanismului financiar" au înţelesurile prevãzute în <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.363/2007 privind publicarea Memorandumului de înţelegere pentru implementarea mecanismului financiar SEE 2004-2009 dintre guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein, Guvernul Norvegiei şi Guvernul României.
(2) Termenii "neregulã", "creanţe bugetare rezultate din nereguli", "autoritãţi cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare" au înţelesurile prevãzute în <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) acord - acord încheiat între Comitetul mecanismului financiar şi administratorul Fondului pentru ONG-uri privind furnizarea unei finanţãri externe nerambursabile prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. b), pentru acoperirea costurilor eligibile efectuate pentru implementarea unui proiect, conform ratei de finanţare, cu respectarea termenelor şi condiţiilor stabilite;
b) acord de grant - acord încheiat între Comitetul mecanismului financiar şi Punctul naţional de contact, pentru fiecare proiect aprobat, privind furnizarea unei finanţãri externe nerambursabile prevãzute la art. 5 alin (1) lit. a), c) şi d), pentru acoperirea costurilor eligibile efectuate pentru implementarea unui proiect, conform ratei de finanţare, cu respectarea termenelor şi condiţiilor stabilite;
c) administratorul Fondului pentru ONG-uri - entitatea care asigurã gestionarea financiarã şi implementarea proiectelor finanţate prin Fondul pentru ONG-uri din cadrul Mecanismului financiar SEE;
d) administratorul fondului de burse - entitatea care asigurã gestionarea financiarã şi implementarea proiectelor finanţate prin Fondul pentru sprijinirea cooperãrii dintre şcoli/burse de şcolarizare din cadrul Mecanismului financiar SEE, având atât calitatea de intermediar, cât şi cea de promotor de proiect în conformitate cu prevederile acordului de grant;
e) avans - sumele transferate din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE cãtre promotorii de proiecte, alţii decât cei prevãzuţi la art. 6 alin. (1) lit. a), în stadiul iniţial pentru susţinerea începerii derulãrii proiectelor, în condiţiile prevãzute în Memorandumul de înţelegere pentru implementarea mecanismului financiar SEE 2004-2009 dintre guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein, Guvernul Norvegiei şi Guvernul României şi în contractul de implementare, în vederea asigurãrii derulãrii corespunzãtoare a proiectelor finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE;
f) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de cãtre promotorii de proiecte şi partenerii acestora, dupã caz, aferente proiectelor aprobate în cadrul Mecanismului financiar SEE, care pot fi finanţate atât din fondurile externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE, cât şi din contribuţia proprie, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor aplicabile în cadrul Mecanismului financiar SEE;
g) contract de implementare - acord tripartit încheiat între Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor structurale, Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE şi promotorii de proiecte, prin care sunt stabilite termenele şi condiţiile de implementare a proiectelor finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE;
h) contribuţia proprie - totalul fondurilor cheltuite de promotorii de proiecte şi de partenerii acestora, dupã caz, pentru implementarea proiectelor finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE, format din sumele aferente finanţãrii cheltuielilor eligibile şi a altor cheltuieli decât cele eligibile;
i) partener - persoanã juridicã publicã sau privatã, înregistratã fiscal în România sau în oricare dintre statele membre ale Spaţiului Economic European, care participã alãturi de promotorii de proiecte la iniţierea, finanţarea şi implementarea proiectului;
j) promotor de proiect - persoanã juridicã publicã sau privatã, înregistratã fiscal în România, care semneazã contractul de implementare în calitate de beneficiar al finanţãrii externe nerambursabile şi îşi asumã pe deplin responsabilitatea legalã privind gestionarea financiarã a asistenţei externe nerambursabile primite în cadrul Mecanismului financiar SEE, precum şi pentru implementarea proiectului;
k) raport intermediar al proiectului - format standard de raportare completat de cãtre promotorul de proiecte, care cuprinde informaţii privind progresul tehnic şi financiar al proiectului;
l) reguli şi proceduri - ansamblul regulilor şi procedurilor aplicabile în cadrul Mecanismului financiar SEE, în concordanţã cu art. 8 al Protocolului 38a al Acordului Spaţiului Economic European;
m) state donatoare - statele din cadrul Asociaţiei Europene a Liberului Schimb (Norvegia, Islanda şi Liechtenstein) care asigurã asistenţa nerambursabilã acordatã României prin Mecanismul financiar SEE;
n) valoarea totalã a proiectului - totalul cheltuielilor necesare implementãrii proiectului, format din contravaloarea contribuţiei din fonduri externe nerambursabile şi contribuţia proprie.

CAP. II
Managementul financiar al fondurilor externe nerambursabile acordate prin Mecanismul financiar SEE

ART. 3
Fondurile aferente Mecanismului financiar SEE se alocã conform prevederilor addendumului la Protocolul 38a al Acordului Spaţiului Economic European şi se utilizeazã în baza prevederilor Regulilor şi procedurilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a prevederilor <>Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.363/2007 .
ART. 4
(1) Ministerul Finanţelor Publice poartã întreaga responsabilitate şi asigurã gestionarea fondurilor externe nerambursabile acordate prin Mecanismul financiar SEE, pentru tipurile de asistenţã financiarã nerambursabilã prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a), c) şi d), prin conturi deschise la Banca Naţionalã a României şi/sau la Trezoreria Statului.
(2) Prin derogare de la prevederile <>art. 47 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice sã efectueze, pe parcursul întregului an, redistribuiri de credite bugetare şi credite de angajament între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi ai bugetelor fondurilor speciale, în funcţie de stadiul implementãrii proiectelor acestora finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE la nivelul fiecãrui ordonator de credite, precum şi în funcţie de modificãrile determinate de realocãrile de fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE efectuate în conformitate cu regulile şi procedurile Mecanismului financiar SEE.
(3) Pentru tipurile de asistenţã financiarã nerambursabilã prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a), c) şi d), tipurile de conturi aferente derulãrii proiectelor finanţate prin Mecanismul financiar SEE se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(4) Administratorul fondului pentru ONG-uri asigurã gestionarea fondurilor externe nerambursabile acordate prin Mecanismul financiar SEE, pentru tipul de asistenţã financiarã nerambursabilã prevãzut la art. 5 alin. (1) lit. b), prin conturi deschise la bãnci comerciale sau la Trezoreria Statului.
(5) Pentru derularea operaţiunilor financiare realizate între Ministerul Finanţelor Publice, prin Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE, şi promotorii de proiecte prevãzuţi la art. 6 alin. (1) lit. b), d) şi e), promotorii de proiecte utilizeazã un cont de disponibilitãţi dedicat exclusiv primirii avansului şi efectuãrii de cheltuieli aferente proiectelor din aceste sume, inclusiv acordãrii de avansuri cãtre contractori şi/sau transferului de sume cãtre parteneri, în cazul proiectelor implementate în parteneriat.
(6) În cazul în care contul menţionat la alin. (5) este deschis la Trezoreria Statului, sumele primite ca avans aferente acelor tipuri de cheltuieli care nu pot fi efectuate din acest cont, potrivit reglementãrilor în vigoare, pot fi transferate de cãtre promotorii de proiecte în conturi deschise la bãnci comerciale, cu condiţia efectuãrii cheltuielilor respective în termen de 5 zile lucrãtoare de la data efectuãrii transferului.
(7) Dobânda acumulatã în contul de disponibilitãţi menţionat la alin. (5) aferentã avansului rãmas disponibil în cont se raporteazã Oficiului de Plãţi şi Contractare PHARE şi se deduce de cãtre acesta din sumele rambursate promotorilor de proiecte pânã la plata finalã inclusiv.
(8) Sumele aferente derulãrii proiectelor finanţate prin Mecanismul financiar SEE, existente în contul de disponibilitãţi al promotorilor de proiecte menţionat la alin. (5), nu sunt supuse executãrii silite pe perioada de valabilitate a contractelor de implementare SEE, cu excepţia creanţelor bugetare rezultate din aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. III
Fondurile externe nerambursabile acordate prin Mecanismul financiar SEE

ART. 5
(1) Mecanismul financiar SEE finanţeazã urmãtoarele tipuri de asistenţã financiarã nerambursabilã, aşa cum sunt definite prin <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.363/2007 :
a) proiecte individuale;
b) Fondul pentru ONG-uri;
c) Fondul pentru sprijinirea cooperãrii între şcoli/burse de şcolarizare;
d) Asistenţã tehnicã pentru Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de Punct naţional de contact.
(2) Sumele aferente tipurilor de asistenţã financiarã nerambursabilã acordate de Oficiul mecanismului financiar în cadrul Mecanismului financiar SEE, prevãzute la alin. (1) lit. a), c) şi d), se primesc de Autoritatea de certificare şi platã şi se transferã Oficiului de Plãţi şi Contractare PHARE în vederea rambursãrii cheltuielilor eligibile în:
a) conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective, în cazul promotorilor de proiecte prevãzuţi la art. 6 alin. (1) lit. a) şi c);
b) conturile de disponibilitãţi prin care se gestioneazã bugetele de venituri şi cheltuieli ale promotorilor de proiecte prevãzuţi la art. 6 alin. (1) lit. b), d) şi e).
(3) Transferul sumelor de la Autoritatea de certificare şi platã cãtre Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE, precum şi plãţile efectuate de Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE în conturile promotorilor de proiecte, deschise la bãnci comerciale şi/sau în sistemul Trezoreriei Statului, se efectueazã în lei, în cazul tipurilor de asistenţã financiarã nerambursabilã prevãzute la alin. (1) lit. a), c) şi d).
(4) Sumele aferente tipului de asistenţã financiarã nerambursabilã acordatã în cadrul Mecanismului financiar SEE, prevãzut la alin. (1) lit. b), se transferã în euro direct de cãtre Oficiul mecanismului financiar în contul administratorului Fondului pentru ONG-uri şi se utilizeazã conform acordului încheiat între Comitetul mecanismului financiar şi administratorul Fondului pentru ONG-uri.
(5) Pentru derularea operaţiunilor financiare aferente proiectelor finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE, instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, în calitate de promotori de proiecte, au obligaţia sã deschidã conturi în sistemul Trezoreriei Statului, conform prevederilor legale în vigoare. Celelalte categorii de promotori de proiecte pot opta pentru deschiderea acestor conturi în sistemul Trezoreriei Statului sau în bãnci comerciale.

CAP. IV
Fonduri naţionale aferente Mecanismului financiar SEE

ART. 6
(1) Sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE se cuprind integral, dupã caz, în:
a) bugetele promotorilor de proiecte care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, cu respectarea prevederilor art. 8;
b) bugetele promotorilor de proiecte care sunt instituţii publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale;
c) bugetele promotorilor de proiecte care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local atât pentru proiectele proprii, cât şi pentru proiectele ai cãror promotori sunt entitãţi finanţate integral din bugetele acestora;
d) bugetele promotorilor de proiecte care sunt entitãţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale;
e) bugetele promotorilor de proiecte, alţii decât cei prevãzuţi la lit. a)-d).
(2) Prin exceptare de la prevederile alin. (1), promotorii de proiecte care implementeazã proiecte în parteneriat, precum şi partenerii acestora cuprind în bugetul propriu numai sumele necesare finanţãrii valorii totale a activitãţilor pe care le desfãşoarã în cadrul parteneriatului.
(3) Pe parcursul execuţiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finanţare a proiectelor prevãzute conform alin. (1) lit. c), promotorii de proiecte care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta, în condiţiile legii, finanţãri rambursabile sau pot utiliza disponibilitãţile fondului de rulment, prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (3) şi ale <>art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) În bugetul Ministerului Finanţelor Publice se cuprind:
a) sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectului de asistenţã tehnicã pentru Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de Punct naţional de contact;
b) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Oficiului de Plãţi şi Contractare PHARE în conturile promotorilor de proiect;
c) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor nefavorabile de curs valutar aferente operaţiunilor efectuate de Autoritatea de certificare şi platã;
d) sumele necesare plãţii din conturile Oficiului de Plãţi şi Contractare PHARE a creanţelor bugetare ale bugetului Mecanismului financiar SEE, ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, inclusiv a majorãrilor de întârziere ca urmare a imposibilitãţii recuperãrii sau, dupã caz, a nerecuperãrii la timp de la promotorii de proiecte, în cazul tipurilor de asistenţã financiarã nerambursabilã prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a), c) şi d);
e) sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor declarate eligibile de Autoritatea de certificare şi platã şi care nu sunt considerate eligibile de Oficiul mecanismului financiar, altele decât cele prevãzute la lit. d).
ART. 7
(1) Dupã certificarea cheltuielilor eligibile de cãtre Autoritatea de certificare şi platã, conform prevederilor legale aplicabile Mecanismului financiar SEE, şi primirea de la Oficiul mecanismului financiar a fondurilor externe nerambursabile, sumele aferente cuvenite a fi rambursate promotorilor de proiecte prevãzuţi la art. 6 alin. (1) lit. a) şi c), conform contractelor de implementare, se vireazã de cãtre Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective.
(2) Dupã certificarea cheltuielilor eligibile de cãtre Autoritatea de certificare şi platã, conform prevederilor legale aplicabile Mecanismului financiar SEE, şi primirea de la Oficiul mecanismului financiar a fondurilor externe nerambursabile, sumele aferente cuvenite a fi rambursate promotorilor de proiecte prevãzuţi la art. 6 alin. (1) lit. b), d) şi e), conform contractelor de implementare, se vireazã de cãtre Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE în conturile de disponibilitãţi prin care se gestioneazã bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
ART. 8
(1) Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare pentru asigurarea sumelor necesare implementãrii corespunzãtoare a proiectelor pentru promotorii de proiecte prevãzuţi la art. 6 alin. (1) lit. a), b), c) şi d) se stabilesc de cãtre aceştia pe baza fişelor de fundamentare ale proiectelor propuse la finanţare/finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE.
(2) În cazul promotorilor de proiecte prevãzuţi la art. 6 alin. (1) lit. a), fişele de fundamentare prevãzute la alin. (1) trebuie sã fie avizate de principiu de cãtre Punctul naţional de contact, atât pentru propunerile de proiecte, cât şi pentru proiectele aflate în implementare.
(3) Avizul de principiu al Punctului naţional de contact se acordã pe baza informaţiilor din fişa de fundamentare a proiectului propus la finanţare şi se referã la eligibilitatea activitãţilor din cadrul proiectului şi la respectarea prevederilor contractelor de implementare, fãrã a reprezenta un angajament al acestuia de a accepta la finanţare proiectul respectiv.
(4) Propunerile de credite de angajament şi propunerile de credite bugetare prevãzute la alin. (1) se includ anual la titlul din clasificaţia bugetarã referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare.
(5) Fondurile cuprinse în bugetele ordonatorilor de credite, conform prevederilor alin. (4), sunt exclusiv destinate proiectelor finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE şi nu pot fi utilizate pentru finanţarea altor naturi de cheltuieli prin redistribuire cu ocazia rectificãrilor bugetare şi/sau prin virãri de credite ori prin cedarea la Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului, prevãzut în bugetul de stat.
(6) Din fondurile prevãzute la alin. (4) se pot efectua cheltuieli curente şi de capital pentru derularea corespunzãtoare a proiectelor finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE.
(7) Se autorizeazã ordonatorii de credite prevãzuţi la art. 6 alin. (1) lit. a) sã efectueze, pe parcursul exerciţiului bugetar, fãrã a depãşi însã data de 31 octombrie, redistribuiri de fonduri între proiectele finanţate/propuse la finanţare în cadrul titlului din clasificaţia bugetarã referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare, precum şi virãri de credite de la alte titluri ori capitole de cheltuieli, astfel încât sã se asigure implementarea corespunzãtoare a proiectelor finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE. Aceste modificãri vor fi comunicate lunar Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 9
Disponibilitãţile din fondurile externe nerambursabile şi fondurile publice naţionale destinate finanţãrii Mecanismului financiar SEE, rãmase la sfârşitul anului bugetar în conturile Autoritãţii de certificare şi platã, Oficiului de Plãţi şi Contractare PHARE, precum şi ale promotorilor de proiecte aprobate spre finanţare în cadrul Mecanismului financiar SEE, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.

CAP. V
Avansul

ART. 10
(1) Avansul este acordat promotorilor de proiecte, în limita stabilitã prin contractul de implementare/acord numai în cazul în care acesta a fost solicitat şi justificat în cadrul proiectului şi aprobat de Oficiul mecanismului financiar, conform acordului de grant şi Regulilor şi procedurilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Sumele acordate ca avans pentru proiectele finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE se deduc din valoarea cererilor de rambursare transmise de promotorii de proiecte, conform condiţiilor predefinite şi selectate de promotorii de proiecte, în concordanţã cu prevederile contractului de implementare şi cu Regulile şi procedurile, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Promotorii de proiecte pot acorda din avansul primit sume partenerilor şi contractorilor, dupã caz, în condiţiile stabilite de Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE prin contractele de implementare.
(4) Dacã niciun raport intermediar al proiectului nu a fost depus la Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE de promotorul de proiecte în termen de maximum 6 luni de la primirea avansului, acesta se restituie Oficiului de Plãţi şi Contractare PHARE în termen de 10 zile lucrãtoare de la expirarea termenului maxim de depunere.
(5) Sumele recuperate potrivit prevederilor alin. (4) din avansul acordat se restituie Oficiului mecanismului financiar de cãtre Autoritatea de certificare şi platã, dupã primirea acestora de la Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE.
(6) Avansul acordat promotorilor de proiecte prevãzuţi la art. 6 alin. (1) lit. c) rãmas neutilizat la finele exerciţiului bugetar se reflectã în excedentul bugetului local şi, respectiv, în fondul de rulment şi va fi utilizat în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie, prin derogare de la prevederile <>art. 58 alin. (3) din Legea nr. 273/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 11
În cazul Fondului pentru ONG-uri, modul de utilizare a avansului se stabileşte conform acordului încheiat între Comitetul mecanismului financiar şi administratorul Fondului pentru ONG-uri.

CAP. VI
Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor efectuate în cadrul Mecanismului financiar SEE

ART. 12
(1) Proiectele implementate în cadrul Mecanismului financiar SEE sunt considerate acţiuni multianuale.
(2) Angajamentele legale, inclusiv contractele de achiziţii publice, aferente proiectelor implementate în cadrul Mecanismului financiar SEE pot fi anuale sau multianuale.
ART. 13
(1) Ministerul Finanţelor Publice stabileşte creditele de angajament şi creditele bugetare necesare implementãrii Mecanismului financiar SEE, având în vedere addendumul la Protocolul 38a al Acordului SEE, şi se reflectã în anexa la bugetul Ministerului Finanţelor Publice, în calitate de Punct naţional de contact în cadrul Mecanismului financiar SEE, pentru tipurile de asistenţã financiarã nerambursabilã prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a), c) şi d).
(2) Ministerul Finanţelor Publice, prin Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE, efectueazã angajarea cheltuielilor din fonduri externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar SEE în baza creditelor de angajament, lichidarea, precum şi ordonanţarea şi plata acestora în baza creditelor bugetare, stabilite conform alin. (1).
(3) Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE are responsabilitatea efectuãrii reconcilierii contabile între conturile contabile proprii şi cele ale promotorilor de proiecte pentru operaţiunile gestionate în cadrul Mecanismului financiar SEE, cel puţin o datã pe an.

CAP. VII
Pãstrarea documentelor, control, audit, nereguli

ART. 14
(1) Controlul financiar preventiv şi auditul intern al fondurilor derulate în cadrul Mecanismului financiar SEE se exercitã la nivelul promotorilor de proiecte prevãzuţi la art. 6 alin. (1) lit. a)-d), al Oficiului de Plãţi şi Contractare PHARE şi al Autoritãţii de certificare şi platã, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Prin derogare de la prevederile <>art. 2 lit. k) şi ale <>art. 8 alin (3) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, controlul financiar preventiv delegat nu se exercitã prin acordarea de vizã asupra proiectelor de operaţiuni iniţiate la nivelul Oficiului de Plãţi şi Contractare PHARE/Autoritãţii de certificare şi platã/Autoritãţii pentru coordonarea instrumentelor structurale/administratorului fondului de burse în vederea gestionãrii financiare a proiectelor finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE, cu excepţia proiectelor de operaţiuni privind proiectele pentru care Ministerul Finanţelor Publice are calitatea de promotor de proiecte.
ART. 15
(1) Promotorii de proiecte au obligaţia asigurãrii îndosarierii şi pãstrãrii în bune condiţii a tuturor documentelor aferente proiectelor, conform Regulilor şi procedurilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a contractului de implementare.
(2) Promotorii de proiecte au obligaţia de a asigura accesul neîngrãdit al autoritãţilor naţionale şi internaţionale cu atribuţii de verificare, control şi audit, al serviciilor Oficiului mecanismului financiar, al serviciilor Consiliului de auditori al Asociaţiei Europene a Liberului Schimb, în limitele competenţelor care le revin, în cazul în care acestea efectueazã verificãri/controale/ audit la faţa locului şi solicitã declaraţii, documente, informaţii.
(3) În cazul nerespectãrii prevederilor alin. (1) şi (2), promotorii de proiecte şi partenerii acestora, dupã caz, sunt obligaţi sã restituie întreaga sumã primitã aferentã proiectului, reprezentând asistenţã financiarã nerambursabilã din fonduri externe, inclusiv majorãrile de întârziere aferente.
ART. 16
(1) Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE este responsabil pentru constatarea şi recuperarea sumelor plãtite în mod necuvenit din asistenţa financiarã nerambursabilã prevãzutã la art. 5 alin. (1) lit. a), c) şi d).
(2) În scopul realizãrii activitãţii de constatare, respectiv de recuperare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli, Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE aplicã prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Neregulile identificate în cadrul asistenţei financiare nerambursabile prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a), c) şi d) se raporteazã în conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.363/2007 .
(4) Pentru tipurile de asistenţã prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. b), administratorul Fondului pentru ONG-uri este responsabil de recuperarea de la promotorii de proiecte a creanţelor bugetare rezultate din nereguli în cadrul proiectelor finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE, conform prevederilor acordului semnat între Comitetul mecanismului financiar şi administratorul Fondului pentru ONG-uri.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 17
(1) Promotorii de proiecte au obligaţia de a transmite documentele aferente proiectului solicitate de cãtre Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE, la termenele şi în formatele standard stabilite prin contractul de implementare, completate cu informaţii corecte, complete şi de calitate corespunzãtoare.
(2) Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE transferã fondurile externe nerambursabile primite în cadrul Mecanismului financiar SEE cãtre promotorii de proiecte numai pentru acele proiecte pentru care au fost îndeplinite condiţiile prevãzute la alin. (1).
(3) În situaţia în care Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE aplicã prevederile alin. (2), promotorii de proiecte sunt rãspunzãtori pentru întârzierile în efectuarea plãţilor cuvenite partenerilor/contractorilor şi pentru eventualele penalitãţi datorate acestora ca urmare a acestor întârzieri.
(4) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, dispoziţiile contrare acesteia cuprinse în <>Legea bugetului de stat nr. 18/2009 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu sunt aplicabile proiectelor/propunerilor de proiecte finanţate în cadrul Mecanismului financiar SEE.
(5) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, prin ordin al ministrului finanţelor publice se aprobã normele metodologice de aplicare.
ART. 18
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Viceprim-ministru,
ministrul administraţiei şi internelor,
Dan Nica

p. Ministrul educaţiei, cercetãrii şi inovãrii,
Mihnea Cosmin Costoiu,
secretar de stat

Bucureşti, 29 august 2009.
Nr. 24.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016