Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 24 din 26 ianuarie 2006  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 186/2003 privind promovarea culturii scrise    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 24 din 26 ianuarie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 186/2003 privind promovarea culturii scrise

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 85 din 30 ianuarie 2006

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. VII.5 din Legea nr. 404/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Legea nr. 186/2003 privind promovarea culturii scrise, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 19 mai 2003, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul legii va avea urmãtorul cuprins:
"LEGE
privind susţinerea şi promovarea culturii scrise"
2. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În sensul prezentei legi, prin culturã scrisã se înţelege domeniul de referinţã care cuprinde cãrţi, reviste şi alte publicaţii, având caracter literar-artistic, tehnico-ştiinţific, editate pe orice fel de suport."
3. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - De prevederile prezentei legi beneficiazã activitãţile de creaţie, producţie editorialã, tipograficã, de difuzare şi promovare a culturii scrise."
4. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Nu fac obiectul prezentei legi tipãriturile de informare publicitarã, publicaţiile de modã, de decoraţiuni interioare, de sport, de informare din domeniul televiziunii şi al radiodifuziunii, cotidienele sau periodicele care nu au incidenţã cu domeniul de referinţã prevãzut la art. 1, almanahurile, horoscoapele, calendarele, publicaţiile pornografice, cele destinate jocurilor de noroc şi publicaţiile de rebus."
5. Titlul capitolului II va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL II
Mãsuri de susţinere a culturii scrise"
6. Articolul 4 se abrogã.
7. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile publice pot acorda sprijin financiar, parţial sau integral, singure ori în parteneriat, pentru editarea unor publicaţii din categoria celor prevãzute la art. 1."
8. Dupã alineatul (1) al articolului 5 se introduc trei noi alineate, alineatele (1^1), (1^2) şi (1^3), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Stabilirea publicaţiilor pentru care urmeazã sã se acorde sprijin financiar se face prin selecţie de oferte în baza propunerilor comisiilor special constituite în acest scop, de cãtre autoritãţile sau instituţiile publice prevãzute la alin. (1); ofertele sunt formulate de edituri şi de redacţiile publicaţiilor.
(1^2) În localitãţile unde o minoritate etnicã depãşeşte pragul de 20% din totalul populaţiei, din comisiile constituite de autoritãţile locale, în conformitate cu prevederile alin. (1^1), vor face parte şi reprezentanţi ai minoritãţii respective.
(1^3) În bugetele autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi ale instituţiilor publice pot fi prevãzute, în mod distinct, fonduri pentru acordarea de sprijin financiar în vederea editãrii de cãrţi, reviste şi alte publicaţii din categoria celor prevãzute la art. 1."
9. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sumele reprezentând sprijinul financiar acordat pot acoperi costurile de editare şi drepturile de autor, pânã la integral."
10. Alineatul (3) al articolului 5 se abrogã.
11. Dupã articolul 5 se introduc cinci noi articole, articolele 5^1-5^5, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 5^1. - (1) Finanţarea nerambursabilã a editãrii de lucrãri din categoria celor prevãzute la art. 1, prin comandã de stat, se asigurã din bugetul propriu al Administraţiei Fondului Cultural Naţional, instituţie publicã, cu personalitate juridicã, aflatã în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor, care funcţioneazã potrivit legii.
(2) Comanda de stat va avea ca prioritãţi realizarea de enciclopedii, tratate, dicţionare, atlase, ediţii critice ale scriitorilor clasici români şi strãini, ediţii definitive de autor, debut literar şi literaturã pentru copii.
(3) Fondurile necesare pentru asigurarea finanţãrii prevãzute la alin. (1) sunt prevãzute distinct, cu aceastã destinaţie, în bugetul Administraţiei Fondului Cultural Naţional.
Art. 5^2. - (1) Acordarea de finanţare nerambursabilã, potrivit prevederilor art. 5^1, se face prin selecţie de oferte, în baza propunerilor comisiei de evaluare şi selecţie special constituite în acest scop.
(2) Comisia prevãzutã la alin. (1) se organizeazã şi funcţioneazã sub coordonarea Administraţiei Fondului Cultural Naţional, în condiţiile legii.
Art. 5^3. - (1) Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile publice pot aloca resurse financiare pentru achiziţionarea de cãrţi şi abonamente la reviste din categoria celor prevãzute la art. 1 pentru bibliotecile aflate în subordinea lor.
(2) Propunerile privind achiziţiile de cãrţi şi abonamentele la reviste se stabilesc de comisiile de evaluare şi selecţie special constituite în acest scop, de autoritãţile sau instituţiile publice prevãzute la alin. (1).
(3) În localitãţile unde o minoritate etnicã depãşeşte pragul de 20% din totalul populaţiei, din comisiile constituite de autoritãţile locale, în conformitate cu prevederile alin. (2), vor face parte şi reprezentanţi ai minoritãţii respective.
(4) În bugetele autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi în cele ale instituţiilor publice pot fi prevãzute, în mod distinct, fonduri pentru achiziţionarea de cãrţi şi publicaţii pentru bibliotecile aflate în subordinea sau sub autoritatea lor.
Art. 5^4. - (1) Ministerul Culturii şi Cultelor desfãşoarã Programul naţional pentru achiziţia de cãrţi şi abonamente la reviste din categoria culturii scrise, în vederea dezvoltãrii şi actualizãrii colecţiilor din bibliotecile publice aflate sub autoritatea consiliilor locale ori judeţene.
(2) Cãrţile şi abonamentele la reviste, care vor face obiectul achiziţiei conform alin. (1), sunt stabilite de o comisie special constituitã în acest scop.
(3) Comisia prevãzutã la alin. (2) se organizeazã şi funcţioneazã sub autoritatea Ministerului Culturii şi Cultelor şi este constituitã din specialişti şi experţi independenţi, inclusiv reprezentanţi ai minoritãţilor naţionale, desemnaţi pentru fiecare sesiune de selecţie de oferte prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(4) Comisia face, cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, propunerile de achiziţionare a titlurilor şi a abonamentelor la reviste, care vor fi supuse analizei şi aprobãrii ministrului culturii şi cultelor.
(5) În formularea propunerilor, comisia va avea în vedere situaţia calitativã şi numericã a colecţiilor existente în bibliotecile publice aflate sub autoritatea consiliilor locale şi judeţene, precum şi resursele alocate anual de aceste autoritãţi pentru achiziţionarea de cãrţi şi abonamente.
(6) Comisia primeşte şi analizeazã contestaţiile formulate în legãturã cu selecţia de oferte şi face propuneri ministrului culturii şi cultelor.
Art. 5^5. - Resursele financiare pentru desfãşurarea programului prevãzut la art. 5^4 alin. (1) sunt constituite din alocaţii bugetare, prevãzute distinct cu aceastã destinaţie în bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor, precum şi din fondurile constituite potrivit art. 21."
12. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile publice pot acorda, pentru realizarea unor proiecte în domeniul culturii scrise, burse de studiu, precum şi granturi de studii şi cãlãtorie, în ţarã şi în strãinãtate."
13. Articolul 7 se abrogã.
14. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Institutul Cultural Român, alte instituţii publice, precum şi autoritãţile publice centrale şi locale, singure sau în parteneriat, pot acorda sprijin financiar pentru traducerea şi/sau editarea, în strãinãtate, a unor lucrãri din categoria celor prevãzute la art. 1.
(2) Valoarea sprijinului financiar prevãzut la alin. (1) poate include plata drepturilor de autor corespunzãtoare şi costurile de traducere/editare, pânã la integral."
15. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Bursele şi granturile prevãzute la art. 6, precum şi sprijinul financiar prevãzut la art. 8 alin. (1) se acordã pe baza propunerilor formulate de comisii special constituite, în acest scop, de autoritãţile şi instituţiile publice finanţatoare.
(2) În localitãţile unde o minoritate etnicã depãşeşte pragul de 20% din totalul populaţiei, din comisiile constituite de autoritãţile locale, în conformitate cu prevederile alin. (1), vor face parte şi reprezentanţi ai minoritãţii respective."
16. Articolul 10 se abrogã.
17. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Sub autoritatea Institutului Cultural Român se înfiinţeazã şi funcţioneazã Comisia pentru promovarea în strãinãtate a culturii naţionale scrise.
(2) Comisia prevãzutã la alin. (1) este constituitã pe domenii şi este alcãtuitã din specialişti şi experţi independenţi.
(3) Membrii comisiei prevãzute la alin. (1) sunt desemnaţi prin ordin al preşedintelui Institutului Cultural Român.
(4) Regulamentul de organizare şi funcţionare, procedurile de lucru ale comisiei prevãzute la alin. (1), precum şi atribuţiile şi competenţele acesteia sunt stabilite prin ordin al preşedintelui Institutului Cultural Român."
18. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) În vederea promovãrii producţiei editoriale, în bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor pot fi prevãzute în mod distinct fonduri pentru susţinerea organizãrii în ţarã a unor festivaluri, târguri, saloane, expoziţii de carte, presã şi multimedia, inclusiv în colaborare cu organizaţiile profesionale ale editorilor şi difuzorilor, precum şi cu uniunile de creatori recunoscute ca persoane juridice de utilitate publicã.
(2) Institutul Cultural Român, singur sau în colaborare cu Ministerul Culturii şi Cultelor, precum şi cu organizaţiile profesionale ale editorilor, difuzorilor, uniunilor de creatori recunoscute ca persoane juridice de utilitate publicã, poate susţine organizarea în strãinãtate a evenimentelor de genul celor prevãzute la alin. (1).
(3) Pentru organizarea în strãinãtate a unor festivaluri, târguri, saloane, expoziţii de carte, presã şi multimedia, în bugetul Institutului Cultural Român, respectiv în cel al Ministerului Culturii şi Cultelor, pot fi prevãzute în mod distinct fonduri destinate acestui scop.
(4) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii poate susţine financiar organizarea unor evenimente de genul celor prevãzute la alin. (1) şi (2), singur sau în parteneriat cu Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv cu Institutul Cultural Român."
19. Dupã articolul 13 se introduc douã noi articole, articolele 13^1 şi 13^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 13^1. - (1) În cazul în care reprezentarea României la un târg organizat în strãinãtate este asiguratã numai de organizaţiile profesionale ale editorilor şi difuzorilor, precum şi de uniunile de creatori recunoscute ca persoane juridice de utilitate publicã, Ministerul Culturii şi Cultelor şi, respectiv, Institutul Cultural Român pot contribui, în limita fondurilor prevãzute la art. 13 alin. (1) şi (3), la organizarea standului.
(2) Ministerul Culturii şi Cultelor şi, dupã caz, Institutul Cultural Român pot încredinţa organizarea manifestãrilor prevãzute la alin. (1) în ţarã, respectiv în strãinãtate, unor organizaţii profesionale ale editorilor şi difuzorilor, precum şi uniunilor de creatori recunoscute ca persoane juridice de utilitate publicã, acordând în acest scop sprijinul financiar necesar.
Art. 13^2. - Ministerul Culturii şi Cultelor şi Institutul Cultural Român pot asigura, cu prilejul festivalurilor, târgurilor, saloanelor şi expoziţiilor internaţionale, organizate potrivit art. 13 alin. (2) şi art. 13^1, inclusiv cheltuielile de participare şi promovare."
20. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Guvernul României poate stabili, prin hotãrâre, ca anumite evenimente din categoria celor prevãzute la art. 13 sã fie declarate de interes naţional sau internaţional, dupã caz, asigurând distinct susţinerea financiarã a organizãrii şi desfãşurãrii acestora."
21. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - În bugetele Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi Institutului Cultural Român pot fi prevãzute distinct fonduri destinate achiziţionãrii şi expediţiei publicaţiilor prevãzute la art. 1 pentru biblioteci ale comunitãţilor româneşti, ale institutelor culturale româneşti, precum şi ale lectoratelor de limbã şi civilizaţie românã din strãinãtate."
22. Articolul 16 se abrogã.
23. Articolul 17 se abrogã.
24. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Pentru editarea în strãinãtate a unor lucrãri din categoria celor prevãzute la art. 1, potrivit prezentei legi, plata costurilor reprezentând editarea se face în moneda ţãrii în care se realizeazã editarea.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), autoritatea administraţiei publice finanţatoare şi, dupã caz, instituţia publicã finanţatoare pot acorda un avans de pânã la 30% din valoarea contractului, în condiţiile legii."
25. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Regulamentele de organizare şi funcţionare, precum şi procedurile de lucru ale comisiilor prevãzute la art. 5 alin. (1^1), art. 5^3 alin. (2), art. 5^4 şi la art. 9 sunt stabilite prin ordin, respectiv hotãrâre a autoritãţii publice centrale sau locale, ori prin dispoziţie a conducãtorului instituţiei publice finanţatoare, dupã caz."
26. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Editorii au obligaţia sã tipãreascã, pentru întregul tiraj, numãrul internaţional standard corespunzãtor tipului de publicaţie.
(2) Editorii au obligaţia sã tipãreascã pe fiecare exemplar al publicaţiei descrierea C.I.P. realizatã de Biblioteca Naţionalã a României.
(3) Editorii au obligaţia sã tipãreascã pe publicaţiile lor codul de bare, în termen de un an de la intrarea în vigoare a prezentei legi, şi sã asigure utilizarea codului de bare în evidenţa computerizatã a vânzãrilor şi a gestiunii."
27. Articolul 24 se abrogã.
28. Articolul 26 se abrogã.
29. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 28 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Încãlcarea prevederilor art. 23 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON).
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac de cãtre angajaţi ai Bibliotecii Naţionale a României, precum şi de cãtre alţi specialişti împuterniciţi în acest scop prin ordin al ministrului culturii şi cultelor."
30. Dupã alineatul (2) al articolului 28 se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Limitele amenzilor prevãzute la alin. (1) se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului."
31. Dupã articolul 29 se introduce articolul 29^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 29^1. - Dispoziţiile prezentei legi completeazã în mod corespunzãtor:
a) dispoziţiile <>Legii nr. 356/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Cultural Român, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 23 iulie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 42/2000 privind îmbunãtãţirea finanţãrii unor programe de dezvoltare sectorialã iniţiate de Ministerul Culturii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 31 ianuarie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 293/2001 ."
ART. II
<>Legea nr. 186/2003 privind promovarea culturii scrise, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 19 mai 2003, cu modificãrile aduse prin prezenta ordonanţã, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege de cãtre Parlament, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. III
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu

p. Ministrul educaţiei şi cercetãrii,
Dumitru Miron,
secretar de stat

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 26 ianuarie 2006.
Nr. 24.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016