Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 24 din 25 august 1993  privind reglementarea constituirii si functionarii fondurilor deschise de investitii si a societatilor de investitii ca institutii de intermediere financiara    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 24 din 25 august 1993 privind reglementarea constituirii si functionarii fondurilor deschise de investitii si a societatilor de investitii ca institutii de intermediere financiara

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 210 DIN 30/08/93
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al art. 1 lit. d) din Legea nr. 58/1993 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi autorizarea contractãrii şi garantarii unor credite externe, precum şi a contractãrii unor împrumuturi de stat,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta ordonanta reglementeazã înfiinţarea, structura şi activitãţile fondurilor deschise de investiţii, societãţilor de investiţii, societãţilor de administrare a investiţiilor şi societãţilor de depozitare, precum şi supravegherea acestora în vederea stimulãrii mobilizãrii economiilor dispersate şi alocãrii lor cãtre investiţii pe baza diversificãrii prudente a riscului de portofoliu.
ART. 2
De la dispoziţiile prezentei ordonanţe sunt exceptate fondurile şi societãţile de investiţii în valori mobiliare care:
- nu au efectuat o oferta publica de valori mobiliare, care a reprezinte o participare la capitalul lor;
- cu toate ca au efectuat o oferta publica de valori mobiliare au fie mai puţin de 50 de investitori, fie un capital total sub valoarea minima stabilitã de Agenţia Valorilor Mobiliare.
ART. 3
Folosirea denumirilor privind desfãşurarea activitãţilor ce fac obiectul autorizarilor cerute conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe este rezervatã acelor persoane fizice sau juridice care desfãşoarã asemenea activitãţi în baza respectivei autorizaţii.
Orice folosire neautorizata a unor denumiri incluzind, între altele: fond de investiţii, fond mutual, fond deschis de investiţii, fond închis de investiţii, societate de investiţii, societate de administrare a investiţiilor, societate de depozitare sau societate de custodie, precum şi a oricãrei denumiri echivalente, analoage sau similare, ori a oricãrei denumiri care în orice alta forma poate descrie activitãţi supuse autorizãrii în baza prezentei ordonanţe, este interzisã şi atrage aplicarea de sancţiuni prevãzute în prezenta ordonanta şi în reglementãrile Agenţiei Valorilor Mobiliare.
ART. 4
Urmãrirea aplicãrii prezentei ordonanţe revine Agenţiei Valorilor Mobiliare, care este imputernicita sa emita reglementãrile necesare în acest scop.
CAP. 2
Fonduri deschise de investiţii
ART. 5
Persoanele fizice şi juridice pot constitui, în baza autorizãrii Agenţiei Valorilor Mobiliare, printr-un contract de societate civilã, un fond deschis de investiţii, fãrã personalitate juridicã, cuprinzînd totalitatea atît a contribuţiilor bãneşti la acest fond printr-o oferta publica continua de titluri de participare, care evidenţiazã drepturi de proprietate la fond, cît şi a activelor achiziţionate prin investirea unor astfel de resurse în forma unui portofoliu diversificat de valori mobiliare transferabile.
Numãrul titlurilor de participare şi, ca rezultat, volumul total al resurselor din capitalul vãrsat ale unui fond deschis de investiţii sînt supuse unor oscilatii constante rezultind atît din emisiunea continua şi plasarea prin oferta publica de titluri de participare suplimentare, cît şi din exercitarea de cãtre deţinãtorii unor astfel de titluri de participare a dreptului lor de a rascumpara titluri de participare emise anterior şi aflate în circulaţie.
ART. 6
Dacã, în termen de 60 de zile de la data autorizãrii de cãtre Agenţia Valorilor Mobiliare, un fond deschis de investiţii nu a ajuns la un numãr de cel puţin 50 de deţinãtori de titluri de participare sau dacã valoarea totalã a titlurilor de participare nu a ajuns la volumul minim la care se face referire la art. 2 lit. b) al prezentei ordonanţe, autorizaţia de creare a respectivului fond va fi revocatã şi intreaga valoare plãtitã de investitori le va fi rambursata în termen de 15 zile, fãrã reţinerea nici unui comision sau a altor speze.
Dacã, în termen de un an de la data autorizãrii de cãtre Agenţia Valorilor Mobiliare, numãrul deţinãtorilor de titluri de participare nu a ajuns la 500 de investitori, Agenţia Valorilor Mobiliare poate cere respectivului fond deschis de investiţii sa îşi reformuleze obiectivele de investiţii şi strategiile de plasament ale fondului, sa fuzioneze cu un alt fond sau societate de investiţii, sa-l transforme într-o societate de investiţii sau sa lichideze fondul, dupã caz.
ART. 7
Membrii iniţiali ai unui fond deschis de investiţii vor încheia un contract de administrare a acestuia cu o societate autorizata de administrare a investiţiilor.
Conţinutul minim şi forma contractului de administrare vor fi stabilite prin reglementãri ale Agenţiei Valorilor Mobiliare.
Investitorii în titlurile de participare ale respectivului fond, emise ulterior, vor adera automat, vor fi de acord cu şi se vor supune termenilor contractului, precum şi reglementãrilor interne, prin depunerea semnãturii lor pe formularul de subscriere pentru respectivele titluri de participare achiziţionate de ei.
ART. 8
Reglementãrile interne definesc obiectivele de investiţii ale respectivului fond deschis de investiţii şi stabilesc procedurile de desfãşurare a activitãţilor în vederea atingerii unor astfel de obiective, în contextul dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi reglementãrilor Agenţiei Valorilor Mobiliare.
ART. 9
Autorizarea prealabilã a Agenţiei Valorilor Mobiliare este condiţionatã de examinarea:
a) constituirii legale şi activitãţii societãţii de administrare;
b) reglementãrilor interne ale fondului de investiţii;
c) contractului de administrare;
d) alegerii, de cãtre societatea de administrare a investiţiilor, a unei societãţi de depozitare.
ART. 10
Un titlu de participare reprezintã o deţinere de capital în activele nete ale unui fond deschis de investiţii. Acesta va fi emis în forma nominativã, nu va fi andorsabil ori transferabil în alt mod şi nu va fi înscris la cota unei burse de valori. Titlurile de participare vor fi emise într-o singura serie şi vor conferi deţinãtorilor lor drepturi şi obligaţii egale.
Participarea la un fond deschis de investiţii poate fi atestata şi printr-un certificat doveditor al participãrii, supus reglementãrilor Agenţiei Valorilor Mobiliare.
Preţul de emisiune al titlurilor de participare va fi stabilit astfel încît sa reflecte valoarea unitarã a activelor nete existente la închiderea activitãţii, în ziua în care a avut loc primirea de cãtre societatea de depozitare a respectivei documentaţii şi a dovezii de încasare a contravalorii corespunzãtoare. Preţul de emisiune va fi plãtit integral în forma bãneascã, la momentul subscrierii.
ART. 11
Fondurile deschise de investiţii nu vor emite alte valori mobiliare în afarã titlurilor de participare.
Cu aprobarea Agenţiei Valorilor Mobiliare, reglementãrile fondurilor deschise de investiţii pot conţine dispoziţii conform cãrora respectiva societate de administrare poate imprumuta temporar fonduri în numele şi în contul unui fond deschis de investiţii aflat în administrarea sa, cu condiţia ca:
1. volumul total al oricãrei datorii a unui fond deschis de investiţii sa nu depãşeascã în nici un moment 10% din valoarea activelor sale nete;
2. fondurile sa fie împrumutate exclusiv în scopul:
a) plãţii preţului de rãscumpãrare a titlurilor de participare supuse rãscumpãrãrii;
b) plãţii preţului de emisiune a valorilor mobiliare subscrise în cadrul dispoziţiilor referitoare la drepturile de preemptiune ale respectivului emitent, prevãzute în contractul de societate;
3. fondurile împrumutate sa fie rambursate integral în termen de 30 de zile de la data respectivului împrumut;
4. nici un fel de speze sau comisioane sa nu fie percepute de cãtre societatea de administrare, în legatura cu sau ca urmare a unui astfel de împrumut.
Dispoziţiile alin. 1 şi 2 nu vor impiedica luarea unui angajament de a efectua plati viitoare ca urmare a achiziţionãrii de valori mobiliare plãtite parţial.
ART. 12
Titlurile de participare emise de cãtre un fond deschis de investiţii pot fi rãscumpãrate la cerere şi la un preţ reflectind valoarea titlurilor calculate pe baza activelor nete existente la sfîrşitul ultimei zile anterioare primirii de cãtre societatea de depozitare a respectivei cereri de rãscumpãrare, însoţitã de certificatul de participare corespunzãtor.
Preţul de rãscumpãrare va fi plãtit în termen de 10 zile lucrãtoare de la data primirii respectivei cereri de rãscumpãrare. Pot fi percepute speze de rãscumpãrare, în condiţiile prevãzute de reglementãrile respectivului fond de investiţii.
ART. 13
Dreptul de rãscumpãrare a titlurilor de participare ale unui fond deschis de investiţii poate fi suspendat de cãtre Agenţia Valorilor Mobiliare dacã:
a) se constata ca valoarea unor titluri de participare, calculatã pe baza activelor nete, nu poate fi determinata corect sau poate fi determinata numai cu consecinţe negative importante pentru ceilalţi deţinãtori de titluri de participare;
b) activitãţile bursei de valori au fost suspendate şi, în consecinta, valorile mobiliare cotate nu mai pot fi negociate;
c) alte evenimente justifica suspendarea dreptului de rãscumpãrare pentru protejarea intereselor legitime ale celorlalţi deţinãtori de titluri de participare.
Suspendarea dreptului de rãscumpãrare nu poate depãşi 10 zile lucrãtoare. Pe perioada suspendãrii dreptului de rãscumpãrare nu vor fi emise titluri de participare suplimentare pentru respectivul fond deschis de investiţii.
CAP. 3
Societãţile de investiţii
ART. 14
O societate de investiţii colective în valori mobiliare se constituie sub forma unei societãţi pe acţiuni, cu minimum 50 de acţionari, în conformitate cu dispoziţiile specifice ale acestei ordonanţe şi cu dispoziţiile generale ale Legii nr. 31/1990.
Aceste societãţi au ca obiect exclusiv de activitate mobilizarea resurselor financiare disponibile de la persoane fizice şi juridice şi plasarea lor în valori mobiliare în conformitate cu dispoziţiile prezentei ordonanţe şi cu reglementãrile Agenţiei Valorilor Mobiliare.
ART. 15
Contractul şi statutul unei societãţi de investiţii vor fi întocmite în conformitate cu reglementãrile emise de Agenţia Valorilor Mobiliare referitoare la forma şi conţinutul lor minim.
Reglementãrile interne ale unei societãţi de investiţii şi, dacã este cazul, contractul sau de administrare vor fi întocmite cu respectarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi ale reglementãrilor Agenţiei Valorilor Mobiliare.
Cu avizul Agenţiei Valorilor Mobiliare, societãţile de investiţii pot încheia contracte de administrare cu o societate autorizata de administrare a investiţiilor.
Agenţia Valorilor Mobiliare va autoriza funcţionarea unei societãţi de investiţii, fãrã încheierea unui contract de administrare, numai dacã o astfel de societate dovedeşte existenta unor resurse, structuri şi capacitãţi organizatorice şi de conducere adecvate.
Societãţile de investiţii trebuie sa specifice în contractele lor de societate şi în statute una din cele doua modalitãţi de funcţionare prevãzute la alin. 3 şi 4 din prezentul articol.
ART. 16
Societãţile de investiţii vor evidenţia în orice moment capitalul subscris şi integral vãrsat într-o suma cel puţin egala cu capitalul minim stabilit prin reglementãrile Agenţiei Valorilor Mobiliare.
Capitalul societãţilor de investiţii va fi format dintr-un singur fel de acţiuni emise exclusiv în forma nominativã şi achitate integral în forma bãneascã la momentul respectivei subscriptii. Fiecare acţiune a unei societãţi de investiţii conferã deţinãtorilor drepturi şi obligaţii egale.
Acţiunile pot fi emise în cont, conform reglementãrilor emise de Agenţia Valorilor Mobiliare. Ele vor fi negociabile şi transferabile în mod liber, excepţie fãcînd situaţiile de la art. 24 al prezentei ordonanţe. Societãţile de investiţii vor solicita în mod obligatoriu înscrierea la cota bursei a acţiunilor lor, în termen de 90 de zile de la data respectivei emisiuni.
ART. 17
Înfiinţarea societãţilor de investiţii şi desfãşurarea activitãţilor lor sînt supuse unei autorizari prealabile din partea Agenţiei Valorilor Mobiliare.
Autorizarea de cãtre Agenţia Valorilor Mobiliare depinde de examinarea:
a) contractului de societate, a statutului respectivei societãţi de investiţii şi a reglementãrilor sale interne;
b) alegerii unei societãţi de depozitare;
c) alegerii membrilor consiliului de administraţie şi conducerii societãţii de investiţii, din punct de vedere al calitãţilor personale şi calificarilor profesionale;
d) contractului de administrare, dacã este cazul.
ART. 18
Dacã, în termen de 60 de zile de la data respectivei autorizaţii a Agenţiei Valorilor Mobiliare, o societate de investiţii nu a ajuns la cel puţin 50 de acţionari sau capitalul subscris şi integral vãrsat nu a ajuns la volumul minim la care se face referire în art. 2 lit. b) al prezentei ordonanţe, autorizaţia de înfiinţare a respectivei societãţi de investiţii va fi revocatã şi intreaga valoare plãtitã de subscriitori pentru acţiuni le va fi rambursata în termen de 15 zile, fãrã reţinerea vreunui comision sau a altor speze, societatea fiind dizolvatã potrivit art. 169 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale.
ART. 19
O societate de investiţii nu va emite alte valori mobiliare în afarã unui singur fel de acţiuni ordinare nominative. În mod explicit, societãţile închise de investiţii nu vor emite nici un fel de obligaţiuni negociabile.
Totuşi, cu aprobarea Agenţiei Valorilor Mobiliare, contractul de societate şi statutul unei societãţi de investiţii pot conţine dispoziţii conform cãrora aceasta poate imprumuta temporar fonduri, cu condiţia ca:
a) volumul total al oricãrei datorii a respectivei societãţi de investiţii sa nu depãşeascã în nici un moment 10% din capitalul sau subscris şi vãrsat;
b) fondurile sa fie împrumutate exclusiv pentru plata preţului de emisiune al valorilor mobiliare subscrise conform dispoziţiilor respectivului emitent privitoare la dreptul de preemptiune;
c) fondurile împrumutate sa fie integral rambursate în termen de 30 de zile de la data respectivului împrumut;
d) în cazul în care o societate de investiţii are un contract de administrare cu o societate de administrare a investiţiilor, nici un fel de speze sau comisioane sa nu fie percepute de cãtre societatea de administrare în legatura cu sau ca urmare a unui astfel de împrumut.
Dispoziţiile de mai sus nu vor impiedica luarea unui angajament de a efectua plati viitoare ca urmare a achiziţionãrii de valori mobiliare plãtite parţial.
CAP. 4
Dispoziţii comune
ART. 20
Anterior initierii oricãrei oferte publice de titluri de participare ale unui fond deschis de investiţii sau de acţiuni ale unei societãţi de investiţii aflate în administrarea sa, o societate de administrare a investiţiilor va elabora, pe rãspunderea sa exclusiva, un prospect.
În cazul unei societãţi de investiţii care nu îşi desfãşoarã activitatea în baza unui contract de administrare, acest prospect va fi elaborat pe rãspunderea consiliului de administraţie al acesteia.
Prospectul va conţine toate informaţiile necesare pentru ca investitorul potenţial sa poatã evalua calitãţile investiţiei în respectivele valori mobiliare şi pentru a ajunge la o decizie raţionalã privind oferta facuta.
Prospectul va avea forma şi va conţine cel puţin toate informaţiile cerute de reglementãrile Agenţiei Valorilor Mobiliare. Agenţia Valorilor Mobiliare poate cere includerea în prospectul fondului de investiţii sau al societãţii de investiţii a unor informaţii suplimentare, în funcţie de natura sau de obiectivele de investiţii ale acestora.
În cazul unui fond deschis de investiţii, prospectul va include textul contractului şi reglementãrile fondului. În cazul unei societãţi de investiţii, el va include contractul de societate şi statutul, reglementãrile interne şi, dacã este cazul, contractul de administrare.
Prospectul va fi supus aprobãrii Agenţiei Valorilor Mobiliare, înainte de a iniţia orice oferta publica pentru respectivele valori mobiliare. Aprobarea de cãtre Agenţia Valorilor Mobiliare semnifica doar ca ofertantul s-a conformat obligaţiilor sale legale de publicare a informaţiilor cerute. Aceasta nu implica în nici un fel aprobarea sau aprecierea, din partea Agenţiei Valorilor Mobiliare, a calitãţilor investiţiei în valorile mobiliare ce urmeazã a fi oferite.
O data aprobat, prospectul va fi publicat în conformitate cu reglementãrile Agenţiei Valorilor Mobiliare şi va fi distribuit tuturor persoanelor fizice şi juridice cãtre care va fi facuta oferta. Oricãrui subscriitor pentru respectivele valori mobiliare i se va cere sa semneze o declaraţie ca a primit şi a citit prospectul.
ART. 21
În termen de 60 de zile de la data încheierii perioadei de raportare, societãţile de investiţii care funcţioneazã fãrã încheierea unui contract de administrare, precum şi societãţile de administrare a investiţiilor - pentru fiecare fond deschis de investiţii ori societate de investiţii aflatã în administrarea lor - vor elabora, vor prezenta, vor publica şi vor distribui fiecãrui acţionar sau deţinãtor de titluri de participare, dupã cum este cazul, urmãtoarele rapoarte:
a) un raport anual, inclusiv situaţii financiare certificate de cenzori, raportul integral al cenzorilor la raportul anual, situaţii detaliate privind investiţiile, precum şi modificãri ale situaţiei titlurilor de participare şi, respectiv, acţiunilor, în cursul perioadei de raportare;
b) un raport semestrial şi situaţii similare celor de la lit. a) de mai sus;
c) rapoarte trimestriale şi situaţii financiare ca cele de la lit. a) de mai sus, necertificate de cenzorii independenţi autorizaţi, inclusiv situaţii reflectind în detaliu poziţia investiţiilor de portofoliu, precum şi modificãri în perioada de raportare ale poziţiei de titluri de participare sau, respectiv, acţiuni.
ART. 22
Orice nerespectare a dispoziţiilor privitoare la conţinutul, forma de prezentare, publicarea şi distribuirea documentelor prevãzute în art. 20 şi 21 ale prezentei ordonanţe, precum şi includerea în acestea a oricãror informaţii incorecte, incomplete sau care pot induce în eroare va atrage aplicarea de sancţiuni contravenţionale, în condiţiile prezentei ordonanţe, respectivei societãţi de investiţii care nu îşi desfãşoarã activitatea în baza unui contract de administrare sau a societãţii de administrare a investiţiilor, indiferent de obligaţiile ce îi revin pentru daunele cauzate unei terţe pãrţi.
ART. 23
Valoarea activelor nete ale unui fond deschis de investiţii şi ale unei societãţi de investiţii neînscrise la cota bursei de valori se va calcula zilnic de cãtre respectiva societate de depozitare. Pentru societãţile de investiţii înscrise la cota unei burse de valori, valoarea activelor nete se va calcula cel puţin sãptãmînal, într-o zi specificatã în reglementãrile lor.
În scopul calculãrii valorii activelor nete, valorile mobiliare vor fi aduse la valoarea de piata. Valoarea lor de piata se defineste ca fiind minimul dintre preţul mediu ponderat al ultimei şedinţe de tranzactionare în bursa de valori sau în alte sisteme de tranzactionare a valorilor mobiliare supravegheate şi preţul de închidere al unui astfel de şedinţe pentru tranzacţii ce depãşesc o valoare minima de tranzactionare. Valoarea minima de tranzactionare se determina prin reglementãrile Agenţiei Valorilor Mobiliare.
Reglementãrile Agenţiei Valorilor Mobiliare vor mai conţine dispoziţii privind criteriile şi procedurile de calculare a valorii activelor nete care, în cazul fondurilor deschise de investiţii, vor specifica baza de calcul atît pentru preţurile de emisiune, cît şi pentru cele de rãscumpãrare a titlurilor de participare, ajustate cu comisioanele, dacã aceasta exista.
ART. 24
Nici o persoana fizica sau juridicã, inclusiv cele implicate, asa cum sînt definite în art. 2 lit. f) al Ordonanţei Guvernului nr. 18/1993 privind reglementarea tranzacţiilor nebursiere cu valori mobiliare şi organizarea unor instituţii de intermediere, nu va dobîndi titluri de participare într-un fond deschis de investiţii sau acţiuni într-o societate de investiţii dacã, drept rezultat al unei astfel de dobindiri, respectiva persoana fizica sau juridicã deţine mai mult de 5% din totalitatea titlurilor de participare aflate în circulaţie la un astfel de fond ori din totalitatea acţiunilor subscrise şi aflate în circulaţie ori a drepturilor de vot într-o astfel de societate de investiţii.
Limitarea de mai sus nu se va aplica detinerilor depasind 5%, rezultate din moştenire, fuziune sau alte situaţii similare stabilite de Agenţia Valorilor Mobiliare, cu condiţia ca respectivul investitor sa-şi reducã detinerile la maximum 5% într-o perioada ce nu va depãşi un an.
Dacã numãrul titlurilor de participare într-un fond deschis de investiţii, deţinute de un investitor asa cum este definit mai sus, depãşeşte limita de 5% de titluri de participare aflate în circulaţie ca o consecinta a rascumpararilor de cãtre alţi investitori, un asemenea investitor nu va trebui sa-şi reducã detinerile, dar nu va putea dobîndi titluri de participare adiţionale într-un astfel de fond, cît timp detinerile sale continua sa depãşeascã limita de 5% .
ART. 25
Fondurile deschise de investiţii şi societãţile de investiţii vor respecta în orice moment niveluri adecvate de diversificare prudenta a portofoliului pentru evitarea acumularilor excesive de risc în investiţiile lor.
Actele de constituire ale fondurilor deschise de investiţii şi societãţilor de investiţii vor conţine în mod expres clauze, în sensul ca acestea nu pot dobîndi sau deţine nici individual, nici colectiv valori mobiliare care le-ar da posibilitatea controlului efectiv sau exercitãrii unei influente materiale asupra conducerii oricãrei societãţi ale cãror valori mobiliare se afla în respectivul lor portofoliu.
ART. 26
Fondurile deschise de investiţii şi societãţile de investiţii pot dobîndi şi deţine investiţii numai în:
a) valori mobiliare înregistrate la Agenţia Valorilor Mobiliare pe baza faptului ca acestea au fost distribuite printr-o oferta publica, dovedind ca astfel de valori mobiliare au fost înscrise la cota unei burse de valori ori sînt tranzacţionate în mod regulat pe alte pieţe urmãrite şi supravegheate de cãtre Agenţia Valorilor Mobiliare;
b) valori mobiliare dobîndite pe piata primara sau piata noilor emisiuni, în termen de 90 de zile de la data emisiunii acestora, cît timp cererea lor de înscriere la cota bursei a fost anterioarã unei astfel de dobindiri şi cu condiţia ca înscrierea la cota sa fie obţinutã în termen de 180 de zile de la data emisiunii;
c) valori mobiliare neînscrise la cota bursei de valori, care nu sînt tranzacţionate pe alte pieţe supravegheate, în sensul lit. a) a prezentului articol, supuse însã limitarilor prevãzute la art. 27 lit. d) şi e);
d) alte titluri care pot fi autorizate de cãtre Agenţia Valorilor Mobiliare;
e) numerar şi alte active lichide reprezentate de titluri ce pot fi calificate de cãtre Agenţia Valorilor Mobiliare pentru investiţiile din partea fondurilor de investiţii şi a societãţilor de investiţii, cu condiţia ca scadenta lor maxima sa nu depãşeascã 60 de zile.
Fondurile de investiţii şi societãţile de investiţii nu vor deţine resurse în devize în scopuri de investiţii. Ele nu vor investi în aur sau alte metale preţioase, nici în certificate sau în alte instrumente care, direct sau indirect, ar reprezenta o creanta asupra unor astfel de active.
ART. 27
Investiţiile în valori mobiliare ale unui fond de investiţii ori societãţi de investiţii vor fi diversificate într-un astfel de mod încît ele sa nu depãşeascã nici una din urmãtoarele limite:
a) 10% din totalul valorilor mobiliare emise de un singur emitent şi aflate în circulaţie;
b) minimul dintre 5% din acţiunile cu drept de vot, emise de cãtre un singur emitent şi aflate în circulaţie, şi suma drepturilor de vot conferite deţinãtorilor de astfel de acţiuni;
c) 5% din valoarea activelor sale nete în valori mobiliare, emise de cãtre un singur emitent, înscrise la cota bursei de valori, aflate în circulaţie sau, dupã caz, garantate de cãtre un asemenea emitent; aceasta limita poate fi majoratã la 10% din valoarea activelor nete, cît timp valoarea totalã a investiţiilor în valori mobiliare, care individual este mai mare de 5% din valoarea activelor nete, nu depãşeşte 25% din valoarea activelor nete ale fondului de investiţii ori societãţii de investiţii;
d) 2% din valoarea activelor sale nete în valori mobiliare emise de cãtre un singur emitent, aflate în circulaţie sau, dacã este cazul, garantate de un singur emitent, ale cãrui valori mobiliare nu sînt înscrise la cota bursei de valori, în sensul art. 26 lit. c);
e) 10% din valoarea activelor sale nete în valori mobiliare emise de cãtre orice numãr de emitenti, aflate în circulaţie sau, dacã este cazul, garantate de orice numãr de emitenti ale cãror valori mobiliare nu sînt înscrie la cota bursei de valori, în sensul definit la art. 26 lit. c).
În scopul aplicãrii cerinţelor de diversificare a portofoliului mai sus menţionate, emitentii ale cãror valori mobiliare sînt înscrise la cota bursei de valori includ toţi emitentii la care se face referire la art. 26 lit. a) şi b).
Investiţiile în valori mobiliare emise de cãtre filiale au alte societãţi controlate efectiv, în mod direct sau indirect, ale unui emitent sînt considerate a constitui investiţii în valorile mobiliare ale unui astfel de emitent.
Cerinţele de diversificare a portofoliului stabilite mai sus nu vor fi aplicabile investiţiilor în valori mobiliare emise de cãtre stat sau unitãţile sale administrativ-teritoriale.
Agenţia Valorilor Mobiliare poate emite reglementãri de diversificare a portofoliului în ceea ce priveşte valorile mobiliare prevãzute la alineatul precedent.
ART. 28
Dacã o societate de administrare a investiţiilor exercita, pe baza de contracte, funcţii de administrare de investiţii pentru mai mult de un singur fond de investiţii ori societate de investiţii - în conformitate cu dispoziţiile art. 37 al prezentei ordonanţe - cerinţele de diversificare a portofoliului stabilite la art. 27 vor fi aplicabile, de asemenea, portofoliului total al tuturor fondurilor de investiţii şi societãţilor de investiţii aflate în administrare comuna, cu deosebirea ca:
a) plafonul de 10% stabilit la art. 27 lit. a) este majorat la 15%, aplicabil portofoliului total al tuturor fondurilor de investiţii şi societãţilor de investiţii de acest fel;
b) plafonul de 5% stabilit la art. 27 lit. b) este majorat la 10% aplicabil portofoliului total al tuturor fondurilor de investiţii şi societãţilor de investiţii aflate în administrare comuna.
ART. 29
Pentru o perioada de maximum 180 de zile de la data initierii activitãţilor de investiţii, Agenţia Valorilor Mobiliare poate exonera fondurile deschise de investiţii şi societãţile de investiţii de la respectarea obligatorie a anumitor cerinţe de diversificare a portofoliului stabilite la art. 27 al prezentei ordonanţe, în baza reglementãrilor emise pentru astfel de scopuri.
Fondurile deschise de investiţii şi societãţile de investiţii pot depãşi temporar plafoanele stabilite la art. 27 lit. a-c) al prezentei ordonanţe cu maximum 50%, cu condiţia ca respectiva depasire sa rezulte exclusiv şi direct din exercitarea drepturilor lor de preemptiune asupra majorãrilor de capital ale respectivelor societãţi cãtre care este îndreptatã investiţia şi cu condiţia ca plafonul iniţial sa fie restabilit în termen de 180 de zile de la prima zi de depasire.
ART. 30
Atît fondurile deschise de investiţii, cît şi societãţile de investiţii nu vor dobîndi sau deţine valori mobiliare care:
a) au fost emise de cãtre societãţile lor de administrare, dupã caz;
b) au fost emise de orice alt fond de investiţii ori societate de investiţii;
c) au fost emise sau garantate de respectiva societate de depozitare, alta decît o banca înscrisã la cota bursei de valori.
Agenţia Valorilor Mobiliare poate stabili excepţii de la interdicţiile prevãzute la lit. b) a alineatului precedent, dacã astfel de investiţii ar constitui unicul acces legal la anumite pieţe sau segmente ale pieţei şi totdeauna cu condiţia ca nici o astfel de investiţie sa nu conducã la, sau sa implice, direct sau indirect, detineri reciproce la oricare emitent de acest fel, precum şi cu condiţia ca detinerile de valori mobiliare conform lit. b) a alineatului precedent sa nu implice nici un fel de speze de administrare sau de alta natura.
Fondurile deschise de investiţii şi societãţile de investiţii nu se pot angaja în vînzarea şi cumpãrarea de valori mobiliare pe credit sau în vînzarea de valori mobiliare pe care nu le deţin. Folosirea unor alte instrumente şi tehnici va fi strict limitatã la acelea care sporesc eficienta administrãrii portofoliului şi va fi supusã, în orice caz, reglementãrilor stabilite de Agenţia Valorilor Mobiliare.
CAP. 5
Societãţile de administrare a investiţiilor
ART. 31
Societãţile de administrare a investiţiilor vor fi înfiinţate ca societãţi pe acţiuni conform legii romane, fiind necesarã şi autorizaţia prealabilã din partea Agenţiei Valorilor Mobiliare.
O data înfiinţate ca societãţi şi avînd o structura organizatoricã în funcţiune, ele vor solicita o autorizaţie de funcţionare din partea Agenţiei Valorilor Mobiliare, conform cãreia îşi pot începe activitatea în termen de 180 de zile.
Condiţiile de obţinere a autorizaţiilor, prevãzute la alin. 1 şi 2 din prezentul articol, vor fi determinate prin reglementãrile Agenţiei Valorilor Mobiliare.
ART. 32
Societãţile de administrare a investiţiilor vor obţine o autorizaţie prealabilã din partea Agenţiei Valorilor Mobiliare pentru:
a) contractele de societate, statutele şi eventualele amendamente la acestea;
b) reglementãrile interne şi eventualele amendamente la acestea;
c) contractele de societate şi statutele societãţilor de investiţii aflate în administrarea lor şi eventualele amendamente la acestea;
d) contractul de administrare şi reglementãrile interne ale fondurilor deschise de investiţii aflate în administrare şi eventualele amendamente la acestea;
e) prospectul pentru oferta publica de valori mobiliare emise de cãtre fondurile deschise de investiţii şi societãţile de investiţii, functionind în baza unui contract de administrare;
f) modificãri în structura proprietãţii societãţii de administrare, care implica 5% sau mai mult din capitalul subscris;
g) modificãri în structura conducerii şi a societãţii de administrare a investiţiilor;
h) fuziunea fondurilor de investiţii sau societãţilor de investiţii, functionind în baza unui contract de administrare;
i) alte documente, evenimente sau situaţii pe care Agenţia Valorilor Mobiliare le poate determina prin reglementãri.
Agenţia Valorilor Mobiliare poate cere unei societãţi de administrare a investiţiilor sa adopte amendamente la documentele la care se face referire la lit. a)-e) de la alineatul precedent din prezentul articol, de cîte ori asemenea amendamente vor fi considerate necesare de cãtre Agenţia Valorilor Mobiliare.
ART. 33
Societãţile de administrare a investiţiilor vor emite un singur fel de acţiuni nominative care trebuie achitate integral în forma bãneascã la momentul subscripţiei.
Volumul minim al capitalului subscris şi integral vãrsat al societãţilor de administrare a investiţiilor va fi stabilit prin reglementãri emise de Agenţia Valorilor Mobiliare. Aceste reglementãri mai pot include dispoziţii conform cãrora capitalul minim cerut poate varia fie în funcţie de numãrul fondurilor deschise de investiţii aflate în administrare, fie în funcţie de valoarea totalã a activelor administrate.
ART. 34
Societãţile de administrare a investiţiilor vor desfasura activitatea de administrare a fondurilor deschise de investiţii şi a societãţilor de investiţii ca activitate exclusiva.
Desfãşurarea oricãrei alte activitãţi de cãtre aceste societãţi este interzisã, cu excepţia celor auxiliare şi adiacente, stabilite prin reglementãrile Agenţiei Valorilor Mobiliare.
Desfãşurarea de activitãţi de administrare a fondurilor de investiţii sau a societãţilor de investiţii, pe baze contractuale, este rezervatã societãţilor de administrare legal autorizate, conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe.
În caz de dubiu privind natura activitãţii, Agenţia Valorilor Mobiliare este investitã cu autoritatea de a decide dacã o anumitã activitate constituie activitate de administrare a unui fond deschis de investiţii ori societãţi de investiţii şi, ca atare, se afla sub incidenta dispoziţiilor prezentei ordonanţe.
ART. 35
Societãţile bancare pot deţine în societãţi de administrare a investiţiilor pînã la limita a 20% din capitalul subscris şi integral vãrsat al unei societãţi de administrare, cu condiţia ca:
a) totalul detinerilor de acţiuni într-o societate de administrare a investiţiilor ale instituţiilor reglementate de Legea nr. 33/1991 sa nu depãşeascã 40% din capitalul unei societãţi de administrare a investiţiilor;
b) nici o societate financiarã reglementatã de Legea nr. 33/1991 sa nu detina, direct sau indirect, acţiuni la mai mult de o societate de administrare a investiţiilor.
Nici o societate de administrare a investiţiilor, membrii consiliului sau de administraţie, ai conducerii executive ori deţinãtorii a 5% sau mai mult din capitalul ei subscris şi integral vãrsat, inclusiv respectivele persoane implicate, nu pot deţine acţiuni ale altei societãţi de administrare a investiţiilor.
Societãţile financiare, indeplinind funcţii de depozitare pentru fonduri de investiţii ori societãţi de investiţii administrate de o societate de administrare a investiţiilor, precum şi membrii consiliului lor de administraţie, ai conducerii lor executive şi deţinãtorii a 5% sau mai mult din acţiunile lor, inclusiv respectivele persoane implicate, nu pot deţine acţiuni ori îndeplini funcţii de conducere în respectiva societate de administrare a investiţiilor.
Societãţile de intermediere, functionind în baza autorizaţiei Agenţiei Valorilor Mobiliare, membrii consiliului lor de administraţie, ai conducerii executive şi lucrãtorii lor care efectueazã tranzacţii nu pot, în total, sa detina mai mult de 5% din acţiunile unei societãţi de administrare a investiţiilor. Membrii consiliului de administraţie, ai conducerii executive şi deţinãtorii a 5% sau mai mult din acţiunile unei societãţi de valori mobiliare, inclusiv respectivele persoane implicate, nu pot deţine funcţii de conducere într-o societate de administrare a investiţiilor.
ART. 36
O societate de administrare a investiţiilor nu poate îndeplini nici una din funcţiile atribuite conform prezentei ordonanţe unei societãţi de depozitare. În exercitarea funcţiilor sale de administrare, societatea de administrare a investiţiilor va acţiona independent de interesele actionarilor şi exclusiv în interesul investitorului în fondurile deschise de investiţii şi în societãţile de investiţii aflate în administrarea sa.
ART. 37
O societate de administrare a investiţiilor poate exercita funcţii de administrare a investiţiilor pentru mai mult decît un fond deschis de investiţii sau o societate de investiţii, conform respectivelor contracte individuale, cu condiţia ca:
a) respectivele obiective de investiţii ale fondurilor sau societãţilor sa fie diferenţiate în mod clar şi identificabile în mod adecvat prin numele entitatilor individuale, pentru prevenirea incertitudinii şi confuziei pentru potentialii investitori;
b) contractele de administrare individualã, reglementãrile interne şi, acolo unde este aplicabil, contractele şi statutele fondurilor de investiţii sau societãţilor de investiţii aflate în administrarea sa, sa fie aprobate de Agenţia Valorilor Mobiliare;
c) societatea de administrare sa satisfacã cerinţele de capital minim pentru activitãţi de administrare a mai multor fonduri, dacã este prevãzut în reglementãri ale Agenţiei Valorilor Mobiliare, conform autorizãrii acordate prin art. 31 al prezentei ordonanţe;
d) activele, operaţiunile şi înregistrãrile privind fiecare fond de investiţii sau societate de investiţii aflate în administrare sa fie individualizate în mod clar şi strict separate între ele şi de acelea ale societãţii de administrare;
e) societatea de administrare sa se abţinã de la a efectua orice fel de tranzacţie cu şi între fonduri de investiţii şi societãţi de investiţii individuale aflate în administrarea sa.
ART. 38
O societate de administrare a investiţiilor nu poate dobîndi sau deţine nici un fel de valori mobiliare sau titluri emise de cãtre:
a) fonduri de investiţii sau societãţi de investiţii aflate în administrarea sa;
b) persoane juridice indeplinind funcţii de depozitare pentru fonduri de investiţii sau societãţi de investiţii aflate în administrarea sa;
c) alte societãţi de administrare a investiţiilor;
d) societãţi de valori mobiliare;
e) persoane juridice care sînt actionare ale respectivei societãţi de administrare a investiţiilor.
ART. 39
O societate de administrare a investiţiilor va inceta sa-şi exercite funcţiile, cu condiţia:
a) notificãrii prealabile, cu minimum 90 de zile înainte, a deciziei de denunţare a contractului de administrare;
b) acceptãrii de cãtre Agenţia Valorilor Mobiliare a unei cereri a deţinãtorilor a cel puţin 30% din titlurile de participare la un fond deschis de investiţii sau a actionarilor unei societãţi de investiţii aflate în administrare, pentru înlocuirea societãţii de administrare;
c) retragerii de cãtre Agenţia Valorilor Mobiliare a autorizaţiei acordate unei societãţi de administrare a investiţiilor, datoritã nerespectãrii dispoziţiilor legale şi reglementãrilor privind activitãţile unei societãţi de administrare a investiţiilor.
În termen de 90 de zile de la apariţia cauzelor de la lit. a)-c) ale alineatului precedent din prezentul articol, majoritatea deţinãtorilor de titluri de participare la un fond deschis de investiţii sau a actionarilor unei societãţi de investiţii, care funcţioneazã în baza unui contract de administrare, va decide asupra acceptãrii unei alte societãţi de administrare a investiţiilor, asupra fuziunii cu alt fond deschis de investiţii sau alta societate de investiţii ori lichidãrii respectivului fond deschis de investiţii sau a societãţii de investiţii.
În cadrul termenului de la alineatul precedent, Agenţia Valorilor Mobiliare poate suspenda emisiunea şi, respectiv, rãscumpãrarea de titluri de participare ale fondului deschis de investiţii în cauza.
CAP. 6
Societãţi de depozitare
ART. 40
Societãţile de administrare a investiţiilor vor incredinta, spre pãstrare, cu avizul Agenţiei Valorilor Mobiliare şi pe baza de contracte, activele fondurilor deschise de investiţii şi societãţilor de investiţii, pe care le administreazã, societãţilor de depozitare sau altor societãţi autorizate de Agenţia Valorilor Mobiliare sa desfãşoare asemenea activitãţi.
ART. 41
Societãţile de depozitare pentru fondurile deschise de investiţii şi societãţile de investiţii vor fi constituite sub forma societãţilor pe acţiuni, cu autorizarea prealabilã din partea Agenţiei Valorilor Mobiliare.
În vederea obţinerii autorizaţiei prevãzute la alineatul precedent, societãţile de depozitare vor trebui sa prezinte Agenţiei Valorilor Mobiliare documente şi evidente satisfãcãtoare, din care sa rezulte ca dispun de suficiente resurse financiare şi de o structura de conducere adecvatã, precum şi de capacitatile profesionale necesare pentru desfãşurarea eficienta a activitãţilor lor.
Capitalul minim subscris şi cel minim vãrsat vor fi stabilite prin reglementãrile Agenţiei Valorilor Mobiliare.
ART. 42
Societãţile de depozitare vor desfasura urmãtoarele activitãţi privind fondurile de investiţii şi societãţile de investiţii aflate în administrarea unei societãţi autorizate de administrare a investiţiilor:
a) pãstrarea în siguranta a tuturor activelor respectivelor fonduri de investiţii şi societãţi de investiţii;
b) decontarea tranzacţiilor cu valori mobiliare în contul entitatilor mai sus menţionate, în conformitate cu instrucţiunile primite de la societatea de administrare a investiţiilor şi confirmate de societatea de valori mobiliare implicata;
c) colectarea dividendelor, dobinzilor şi a altor beneficii aferente activelor depozitate, precum şi exercitarea drepturilor conferite de asemenea active, în conformitate cu instrucţiunile primite de la societatea de administrare a investiţiilor;
d) calcularea şi publicarea valorii activelor nete ale entitatilor mai sus menţionate;
e) primirea fondurilor pentru subscripţiile de titluri de participare ale fondurilor deschise de investiţii şi acţiunilor societãţilor de investiţii, precum şi prelucrarea şi emisiunea respectivelor valori mobiliare;
f) prelucrarea documentelor de transfer pentru acţiuni ale societãţilor de investiţii, altele decît cele care nu au încheiat contract de administrare;
g) prelucrarea şi plata beneficiilor cuvenite ce trebuie distribuite deţinãtorilor de titluri de participare ale unui fond deschis de investiţii şi respectiv actionarilor societãţilor de investiţii;
h) prelucrarea cererilor de rãscumpãrare pentru titluri de participare ale fondurilor deschise de investiţii, anularea lor şi plãţile corespunzãtoare cãtre deţinãtori;
i) alte activitãţi stabilite de Agenţia Valorilor Mobiliare.
ART. 43
Activitãţile desfãşurate de societatea de depozitare, prevãzute la art. 42, pot fi desfãşurate şi de alte societãţi, în baza autorizaţiei Agenţiei Valorilor Mobiliare.
ART. 44
Funcţiile unei societãţi de depozitare şi ale unei societãţi de administrare a investiţiilor nu pot fi exercitate de aceeaşi persoana juridicã.
O societate de depozitare nu va dobîndi sau deţine nici un fel de valori mobiliare emise sau garantate de cãtre o societate de administrare a investiţiilor fata de care exercita funcţii de depozitare.
Membrii consiliului de administraţie şi conducerea executivã, precum şi actionarii ce deţin 5% sau mai mult din capitalul subscris şi vãrsat, inclusiv persoane implicate, nu vor deţine nici acţiuni, nici poziţii echivalente într-o societate de administrare a investiţiilor, fata de care respectiva societate de depozitare îndeplineşte funcţii de depozitare.
Societatea de depozitare nu va desfasura nici un fel de activitãţi, altele decît cele corespunzind funcţiilor sale specifice ce-i revin în temeiul prezentei ordonanţe sau al reglementãrilor Agenţiei Valorilor Mobiliare emise în aplicarea acesteia, excepţie fãcînd acelea încredinţate instituţiilor financiare ce desfãşoarã activitãţi conform Legii nr. 33/1991.
ART. 45
O societate de administrare a investiţiilor poate incredinta exercitarea funcţiilor de depozitare, pentru fiecare fond de investiţii sau societate de investiţii, numai unei singure entitãţi de depozitare. Totuşi, o societate de depozitare poate exercita asemenea funcţii pentru orice numãr de fonduri de investiţii sau societãţi de investiţii, cu condiţia ca activele, operaţiile şi înregistrãrile pentru fiecare din aceste entitãţi sa fie separate între ele, precum şi separate de cele ale entitatii de depozitare.
Societatea de depozitare este rãspunzãtoare fata de societatea de administrare a investiţiilor, deţinãtorii de titluri de participare ale unor fonduri deschise de investiţii, societãţile de investiţii şi actionarii acestora, pentru orice pierderi de valori mobiliare sau pagube suferite de aceste persoane, cît timp pierderile şi pagubele au fost cauzate sau apariţia lor a fost facilitata de omisiunea sau nereusita de a îndeplini corespunzãtor funcţiile ce au fost încredinţate entitatii de depozitare.
Societatea de depozitare, pe riscul sau, poate transfera parţial sau integral unei terţe pãrţi calificate activele sau funcţiile sale privind fonduri de investiţii şi societãţi de investiţii, cu care are încheiate contracte de depozitare. Totuşi, societatea de depozitare nu va fi exoneratã de rãspundere, ca urmare a transferãrii unor astfel de active şi funcţii, cu excepţia cazurilor în care a acţionat pe baza instrucţiunilor respectivei societãţi de administrare a investiţiilor.
ART. 46
O societate de depozitare va inceta sa-şi exercite funcţiile, cu condiţia:
a) notificãrii prealabile, în termen de minimum 90 de zile, a deciziei de denunţare a contractului de cãtre oricare din pãrţi;
b) prin expirarea respectivului contract, fãrã exercitarea opţiunii de reinnoire, dacã aceasta a fost stipulatã;
c) retragerii autorizaţiei de a îndeplini funcţii esenţiale pentru exercitarea efectivã a dispoziţiilor contractului;
d) ca amendamentele contractelor de societate şi statutelor societãţii de depozitare sa afecteze, în opinia Agenţiei Valorilor Mobiliare, protecţia intereselor investitorilor.
Schimbarea societãţii de depozitare de cãtre societatea de administrare a investiţiilor este supusã aprobãrii prealabile a Agenţiei Valorilor Mobilare.
CAP. 7
Contravenţii şi sancţiuni
ART. 47
Agenţia Valorilor Mobiliare, prin persoanele împuternicite în acest scop, poate aplica urmãtoarele sancţiuni contravenţionale:
a) avertismentul scris;
b) avertismentul publicat;
c) amenda;
d) interzicerea temporarã sau definitiva a angajãrii persoanelor fizice sau juridice în activitãţi aflate sub incidenta prezentei ordonanţe;
e) suspendarea autorizaţiei;
f) retragerea sau anularea autorizaţiei.
ART. 48
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte dacã, potrivit legii penale şi condiţiilor în care au fost sãvârşite, nu sînt infracţiuni:
a) desfãşurarea fãrã autorizaţie sau aviz a oricãror activitãţi pentru care prezenta ordonanta prevede obligaţia obţinerii unei astfel de autorizaţii sau a unui astfel de aviz din partea Agenţiei Valorilor Mobiliare;
b) folosirea neautorizata a denumirilor prevãzute la art. 3;
c) nerespectarea dispoziţiilor de la art. 10 alin. 3, referitoare la modul de stabilire a preţului de emisiune al titlurilor de participare;
d) emisiunea de cãtre fondurile deschise de investiţii şi societãţile de investiţii a altor valori mobiliare şi titluri decît cele prevãzute la art. 11 alin. 1 şi art. 19 alin. 1;
e) contractarea de împrumuturi în alte condiţii decît cele prevãzute la art. 11 alin. 2 şi art. 19 alin. 2;
f) nerespectarea dispoziţiilor art. 20 şi 21 referitoare la întocmirea, publicarea şi distribuirea prospectului;
g) nerespectarea dispoziţiilor din art. 23 referitoare la calculul activelor nete;
h) nerespectarea limitelor de deţinere a titlurilor de participare şi, respectiv, a acţiunilor prevãzute la art. 24;
i) nerespectarea dispoziţiilor de la art. 25-29 referitoare la administrarea prudenta a portofoliilor;
j) deţinerea de valori mobiliare, interzisã de art. 30 şi 38;
k) nerespectarea dispoziţiilor art. 37 referitoare la administrarea mai multor fonduri sau societãţi de investiţii;
l) nerespectarea dispoziţiilor art. 42 referitoare la activitãţile societãţilor de depozitare sau desfãşurarea necorespunzãtoare a acestor activitãţi.
ART. 49
Aplicarea sancţiunilor, prevãzute de prezenta ordonanta, persoanelor juridice, nu impiedica Agenţia Valorilor Mobiliare sa aplice sancţiuni identice sau altele specifice, pentru aceeaşi fapta persoanelor fizice care, ca membri ai consiliului de administraţie, reprezentanţi legali, persoane exercitind de jure sau de facto funcţii de conducere, specialişti în activitãţile reglementate de prezenta ordonanta, se fac responsabile pentru respectiva fapta sau care, având obligaţia şi posibilitatea sa previnã sãvîrşirea ei, nu au fãcut-o.
ART. 50
Sancţiunea cu amenda se aplica, pentru persoanele juridice, într-o suma cuprinsã între 1-3% din capitalul subscris al acestora.
Pentru persoanele fizice, sancţiunea cu amenda va fi cuprinsã între 300.000 - 1.000.000 lei.
În cazul sancţiunii cu amenda, prevederile art. 25 şi 26 din Legea nr. 32/1968 privind constatarea şi sancţionarea contravenţiilor nu se aplica.
ART. 51
Sancţiunea de suspendare a autorizaţiei poate fi aplicatã pe o perioada cuprinsã între 5 şi 90 de zile.
CAP. 8
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 52
În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Agenţia Valorilor Mobiliare va elabora şi va supune spre aprobare Guvernului reglementãrile tehnice, necesare punerii în aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe.
ART. 53
Agenţia Valorilor Mobiliare este autorizata sa actualizeze şi sa supunã spre aprobare Guvernului toate nivelurile minime sau maxime ale sumelor exprimate în moneda nationala, în corelare fie cu dezvoltarea pieţei valorilor mobiliare, fie cu evoluţia condiţiilor generale predominante în economie.
Hotãrîrile Guvernului, adoptate în baza alineatului precedent, vor intra în vigoare într-un termen de cel mult 180 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, astfel încît sa se permitã desfãşurarea, în continuare, a activitãţilor prevãzute de prezenta ordonanta, în temeiul autorizaţiilor emise anterior.
PRIM-MINISTRU

NICOLAE VACAROIU



Contrasemneazã:

----------------

Ministru de stat,

preşedintele Consiliului pentru Coordonare,

Strategie şi Reforma Economicã,

Misu Negritoiu



Ministru de stat,

ministrul finanţelor,

Florin Georgescu

---------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016