Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 22 din 29 ianuarie 1999 (*republicata*)  privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in porturi si pe cai navigabile*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 22 din 29 ianuarie 1999 (*republicata*) privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in porturi si pe cai navigabile*)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 69 din 3 februarie 2003
*) Republicatã în temeiul <>art. IV din Legea nr. 528 din 17 iulie 2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 9 august 2002, dându-se textelor o noua numerotare. <>Legea nr. 528/2002 a fost rectificata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 20 ianuarie 2003.
<>Ordonanta Guvernului nr. 22 din 29 ianuarie 1999 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 29 ianuarie 1999.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanta reglementeazã administrarea şi utilizarea infrastructurii de transport naval, modul de organizare şi funcţionare a administraţiilor portuare şi/sau de cai navigabile, precum şi modul de autorizare şi de desfãşurare a activitãţilor de transport naval.
ART. 2
Prevederile prezentei ordonanţe se aplica în porturi şi pe cai navigabile, navelor şi activitãţilor de transport naval care se desfãşoarã în aceste zone.
ART. 3
Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplica în porturile militare şi în zonele în care se desfãşoarã în exclusivitate activitãţi militare, precum şi navelor militare, respectiv ale Ministerului Apãrãrii Naţionale şi ale Ministerului de Interne.
ART. 4
(1) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, denumit în continuare minister, este autoritatea de stat în domeniul transporturilor navale, care elaboreazã şi coordoneazã politica şi programele de dezvoltare a sistemului de transport naval şi, ca autoritate de reglementare, elaboreazã şi promoveazã actele normative şi normele specifice privind administrarea, utilizarea şi concesionarea infrastructurii de transport naval, desfãşurarea activitãţilor de transport naval în porturile şi apele naţionale navigabile ale României şi asigura aducerea la îndeplinire a obligaţiilor care revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte.
(2) Ministerul îşi îndeplineşte atribuţiile prevãzute la alin. (1) direct, prin Direcţia generalã a transporturilor maritime, pe Dunare şi cai navigabile, denumita în continuare direcţie, sau, prin delegare de competenta, dupã caz, prin instituţiile publice, regiile autonome, companiile naţionale sau societãţile comerciale aflate în subordinea ori sub autoritatea sa.
(3) Direcţia coordoneazã instituţiile publice, companiile naţionale, regiile autonome şi societãţile comerciale din domeniul transportului naval prevãzute la alin. (2) şi controleazã administraţiile portuare şi/sau de cai navigabile în ceea ce priveşte aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe.
ART. 5
(1) Aplicarea politicilor portuare şi a programelor de dezvoltare a infrastructurilor portuare şi a cãilor navigabile, elaborate de cãtre minister, asigurarea functionalitatii porturilor şi a infrastructurii de transport naval, administrarea acestora şi urmãrirea sau asigurarea furnizarii serviciilor de siguranta şi asigurarea desfãşurãrii activitãţilor auxiliare prevãzute la art. 19 alin. (1) lit. c) pct. 1 se fac de cãtre administraţiile portuare şi/sau de cai navigabile, denumite în continuare administraţii.
(2) Administraţiile îndeplinesc funcţia de autoritãţi portuare şi/sau de cai navigabile.

CAP. 2
Infrastructura de transport naval

ART. 6
Infrastructura de transport naval este constituitã din apele naţionale navigabile ale României, zonele maritime sau de cai navigabile, terenurile pe care sunt amplasate porturile, digurile, cheiurile, pereele şi alte construcţii hidrotehnice destinate acostarii navelor, construcţiile hidrotehnice aferente porturilor, cãilor şi canalelor navigabile, ecluzele, apãrãrile şi consolidãrile de maluri şi de taluzuri, senalele de acces spre porturi, drumurile tehnologice din interiorul porturilor sau în lungul canalelor navigabile şi cãile ferate din interiorul porturilor.
ART. 7
(1) Porturile sunt suprafeţe delimitate din teritoriul naţional, situate la malul marii sau al unei cai navigabile, protejate natural sau artificial impotriva valurilor, vanturilor, curentilor şi gheturilor, construite şi echipate astfel încât sa permitã, în principal, primirea şi adãpostirea navelor, încãrcarea, descãrcarea, transbordarea, depozitarea mãrfurilor, primirea şi expedierea acestora cu mijloace de transport, imbarcarea şi debarcarea pasagerilor.
(2) Portul cuprinde totalitatea acvatoriilor, terenurilor, construcţiilor hidrotehnice, senalelor de acces, radelor interioare, clãdirilor, magaziilor, platformelor, cãilor ferate, drumurilor, instalaţiilor şi echipamentelor aflate în perimetrul acestuia.
(3) Porturile se clasifica dupã cum urmeazã:
a) din punct de vedere al formei de proprietate asupra terenurilor portuare:
1. porturi a cãror infrastructura aparţine domeniului public;
2. porturi a cãror infrastructura este proprietate privatã;
b) din punct de vedere al asezarii geografice:
1. porturi situate pe malul marii;
2. porturi situate pe cai navigabile interioare;
c) din punct de vedere al obiectului de activitate:
1. porturi comerciale, destinate în principal derulãrii traficului comercial de mãrfuri şi de pasageri;
2. porturi de agrement, destinate în principal navelor şi ambarcatiunilor de agrement;
3. porturi pescaresti, destinate în principal navelor de pescuit;
4. porturi militare;
d) din punct de vedere al accesului:
1. porturi deschise accesului public;
2. porturi închise accesului public.
ART. 8
Limitele terenurilor portuare se stabilesc de cãtre minister.
ART. 9
(1) Radele portuare sunt acvatorii destinate adapostirii sau stationarii navelor în vederea intrãrii în port ori, în cazuri speciale, operarii navelor. Radele din afarã limitelor portului sunt rade exterioare, iar cele din interiorul limitelor portului sunt rade interioare.
(2) Acvatoriile portuare sunt constituite din totalitatea suprafeţelor apelor incluse în limitele porturilor.
ART. 10
Ministerul stabileşte limitele radelor portuare.
ART. 11
(1) Pentru a putea sa funcţioneze orice port trebuie sa obţinã o autorizaţie emisã de minister pe baza unui caiet de sarcini.
(2) În caietul de sarcini ministerul stabileşte criteriile şi procedurile de autorizare a porturilor.
(3) În caietul de sarcini al fiecãrui port ministerul stabileşte condiţiile de desfãşurare a activitãţilor şi serviciile de siguranta care sunt obligatorii în portul respectiv.
(4) Nerespectarea condiţiilor înscrise în caietul de sarcini poate atrage suspendarea sau anularea autorizaţiei.
ART. 12
(1) Dezvoltarea fiecãrui port se realizeazã pe baza unui plan de dezvoltare, în concordanta cu politica şi cu programele de dezvoltare elaborate de minister şi de administraţiile publice locale.
(2) Planurile de construire sau de dezvoltare a porturilor, precum şi lucrãrile privind modificarea infrastructurii de transport naval existente se avizeazã de administraţiile publice locale şi se aproba de minister.
ART. 13
(1) Constituie zona maritima sau de cale navigabila fasia de teren, indiferent de forma de proprietate asupra terenului, situata în lungul ţãrmului marii sau al apelor interioare navigabile, pe o latime de 30 metri masurata de la marginea apei spre interiorul uscatului. În cazul apelor cu nivel variabil, marginea apei se considera linia apelor medii.
(2) În cazuri justificate, pe anumite porţiuni, Guvernul poate decide mãrirea latimii zonei maritime sau de cale navigabila.
(3) În porturi zona maritima sau de cale navigabila coincide cu incinta portuara.
(4) Zona maritima sau de cale navigabila este destinatã:
a) instalãrii semnelor şi semnalelor de navigaţie necesare desfãşurãrii navigaţiei în condiţii de siguranta;
b) accesului pentru supraveghere şi intervenţii vizând siguranta navigaţiei;
c) asigurãrii vizibilitatii semnelor şi semnalelor de navigaţie şi pentru desfãşurarea navigaţiei în condiţii de siguranta;
d) asigurãrii condiţiilor de consolidare şi protecţie a cãilor navigabile.
ART. 14
În zona maritima sau de cale navigabila, indiferent de forma de proprietate asupra terenurilor, lucrãrile şi orice alte instalaţii şi amenajãri care ar putea periclita siguranta navigaţiei prin încãlcarea prevederilor art. 13 alin. (4) se pot executa numai cu autorizarea ministerului.
ART. 15
(1) În zona maritima sau de cale navigabila administraţiile instaleaza semne şi semnale de navigaţie, de zi şi de noapte, în punctele pe care le considera necesare pentru siguranta navigaţiei. În acest scop administraţiile pot solicita, potrivit dispoziţiilor legale, efectuarea defrisarilor necesare menţinerii vizibilitatii semnelor şi semnalelor de navigaţie.
(2) Proprietarii sau, dupã caz, administratorii terenurilor aflate în zona maritima sau de cale navigabila au obligaţia de a permite instalarea semnelor şi semnalelor de navigaţie, de a evita obturarea acestora şi de a permite accesul persoanelor care efectueazã operaţiuni de verificare şi reparare a acestora, de consolidare şi de protecţie a cãilor navigabile, precum şi a utilajelor folosite la aceste operaţiuni.
(3) Cheltuielile de instalare şi de întreţinere a semnelor şi semnalelor de navigaţie sunt suportate de administraţiile respective.
ART. 16
Lucrãrile în acvatoriile portuare sau în albia cãilor navigabile, dragajele de extracţie şi altele asemenea se pot executa, în condiţiile legii, numai dupã autorizarea de cãtre minister. Pe perioada efectuãrii lucrãrilor executantul are obligaţia sa asigure semnalizarea conform cerinţelor impuse de administraţiile respective.
ART. 17
Instalarea ori construirea de poduri sau instalarea de conducte ori de cabluri peste sau sub cãile navigabile interioare sau în porturi se face în condiţiile legii şi cu autorizarea ministerului. Proprietarii sau administratorii acestor instalaţii şi construcţii au obligaţia de a le marca şi de a le semnaliza conform regulilor privind semnalizarea de navigaţie, de a asigura vizibilitatea semnalelor şi a marcajelor respective şi de a le menţine în funcţiune.
ART. 18
Terenurile pe care sunt amplasate porturile, digurile, cheiurile, pereele şi alte construcţii hidrotehnice destinate acostarii navelor, senalele de acces spre porturi, drumurile tehnologice şi cãile ferate din interiorul porturilor, care fac parte din domeniul public, se pot concesiona, închiria sau pot fi date în administrare în condiţiile legii.

CAP. 3
Activitãţi de transport naval

ART. 19
(1) În sensul prezentei ordonanţe, activitãţile de transport naval care se desfãşoarã în porturi şi pe cai navigabile sunt clasificate astfel:
a) activitãţi de transport de mãrfuri şi/sau de persoane cu nave, care cuprind:
1. transporturile publice maritime sau fluviale de persoane şi/sau de mãrfuri, efectuate de persoane juridice;
2. transporturile maritime sau fluviale de persoane şi/sau de mãrfuri, în folos propriu;
3. transporturile maritime sau fluviale de bunuri şi/sau de persoane, în interes personal;
b) activitãţi conexe activitãţilor de transport naval, care cuprind:
1. serviciile de siguranta în porturi şi pe cai navigabile, denumite în continuare servicii de siguranta, precum: pilotajul navelor maritime la intrarea şi ieşirea din porturi, între danele aceluiaşi port şi pe cãile navigabile, legarea-dezlegarea navelor maritime, remorcajul de manevra al navelor maritime în porturi;
2. activitãţile în legatura cu operarea navelor, cum ar fi: încãrcarea/descãrcarea navelor, depozitarea, stivuirea, amararea, sortarea, marcarea, paletizarea, pachetizarea, containerizarea, insacuirea şi alte activitãţi privind mãrfurile, expeditiile interne şi internaţionale, agenturarea, brocherajul, curatarea hambarelor şi a magaziilor navelor, buncherajul, curatarea şi degazarea tancurilor navelor;
c) activitãţi auxiliare activitãţilor de transport naval, care cuprind:
1. activitãţile privind întreţinerea infrastructurii de transport naval, cum ar fi: întreţinerea şi repararea infrastructurilor de transport naval, semnalizarea terestra şi plutitoare pentru navigaţie, dragajul de întreţinere pentru asigurarea adancimilor în porturi şi pe cãile navigabile, asistenta navelor la operarea mãrfurilor periculoase, preluarea reziduurilor şi a apelor uzate de la nave, preluarea gunoiului şi a resturilor menajere de la nave;
2. alte activitãţi, cum ar fi: executarea de construcţii hidrotehnice specifice transportului naval, lucrãrile de scafandrerie, supravegherea navelor fãrã echipaj, serviciile pentru nave de agrement şi turism, dragajul de extracţie, refurnizarea de apa, energie electrica şi termica, asistenta, salvarea şi ranfluarea navelor, reparaţii la nave, aprovizionarea navelor.
(2) Agenţii economici care desfãşoarã activitãţile de transport naval stabilite la alin. (1) lit. a) se autorizeaza de cãtre minister. O cerinta obligatorie pentru autorizarea agenţilor economici pentru activitatea de transport maritim internaţional este constituirea unei garanţii bãneşti pentru riscul de neplata şi de abandonare a echipajelor în strãinãtate.
(3) Ministerul stabileşte activitãţile prevãzute la alin. (1) lit. b) pct. 2 şi lit. c) pct. 2, care pot fi executate numai de cãtre agenţi economici autorizaţi, precum şi criteriile de autorizare.
ART. 20
(1) Activitãţile prevãzute la art. 19 alin. (1) lit. c) pct. 1 se executa de administraţii, direct sau prin intermediul unor agenţi economici, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi sub controlul respectivelor administraţii.
(2) Se interzice administraţiilor efectuarea activitãţilor prevãzute la art. 19 alin. (1) lib. b) pct. 2 şi lit. c) pct. 2, cu excepţia refurnizarii de apa, energie electrica şi termica, serviciilor pentru nave de agrement şi turism, salvãrii şi ranfluarii navelor, care se efectueazã de administraţii sau de agenţi economici, dupã caz.
ART. 21
(1) Activitãţile de încãrcare/descãrcare a navelor şi de imbarcare/debarcare a pasagerilor se desfãşoarã, de regula, numai în porturi.
(2) În cazuri deosebite activitãţile prevãzute la alin. (1) se pot desfasura, la cerere, şi în afarã porturilor, în puncte izolate la mal sau pe cãile navigabile.
(3) Criteriile şi modalitatea de obţinere a aprobãrii pentru înfiinţarea unui punct izolat în vederea desfãşurãrii acestor activitãţi se stabilesc de cãtre minister.

CAP. 4
Administrarea porturilor şi a cãilor navigabile

ART. 22
Administraţiile prevãzute la art. 5 pot fi instituţii publice, regii autonome, companii naţionale sau societãţi comerciale.
ART. 23
(1) Administraţiile din porturile sau de pe cãile navigabile unde infrastructura portuara aparţine domeniului public se înfiinţeazã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) În porturile unde infrastructura aparţine domeniului privat atribuţiile administraţiei sunt îndeplinite de o persoana juridicã, desemnatã de cãtre proprietarul infrastructurii.
(3) Administraţiile prevãzute la alin. (2) îşi pot desfasura activitatea numai cu avizul ministerului.
ART. 24
(1) Administraţiile au obligaţia sa întocmeascã regulamente de exploatare portuara şi sa le supunã spre aprobare ministerului.
(2) Prevederile regulamentelor prevãzute la alin. (1) sunt obligatorii pentru toate persoanele fizice şi juridice care desfãşoarã activitãţi de transport naval în portul respectiv.
ART. 25
(1) Administraţiile au în principal urmãtoarele atribuţii şi obligaţii:
a) de a asigura repararea, întreţinerea şi menţinerea caracteristicilor tehnice minime ale infrastructurii de transport naval care le-a fost concesionata sau data în administrare;
b) de a pune la dispoziţie utilizatorilor infrastructura de transport naval prevãzutã la lit. a), în mod nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
c) de a urmãri sau de a asigura furnizarea permanenta a serviciilor de siguranta;
d) de a tine evidenta muncitorilor portuari care efectueazã activitãţi de încãrcare/descãrcare a navelor, de depozitare, stivuire, pachetizare, paletizare a mãrfurilor, de curatare a navelor şi altele asemenea;
e) de a asigura semnalizarea costiera şi plutitoare, precum şi adancimile minime în porturi şi pe cãile navigabile;
f) de a asigura semnalizarea în mare larga în zona porturilor, activitate pentru care pot percepe tarife.
(2) Administraţiile pot desfasura şi alte activitãţi care vor fi prevãzute în actele normative privind organizarea şi funcţionarea acestora.
ART. 26
Prin delegare de competenta administraţiile pot aduce la îndeplinire şi unele obligaţii ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, cum ar fi: cãutarea şi salvarea vietilor omeneşti pe mare, intervenţia în caz de poluare, preluarea reziduurilor, a apelor uzate, a gunoiului şi a resturilor menajere de la nave şi altele asemenea.
ART. 27
Pentru desfãşurarea activitãţilor având ca scop aducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, administraţiile primesc fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului.
ART. 28
(1) Pentru punerea la dispoziţie utilizatorilor a infrastructurii de transport naval şi pentru prestarea de servicii administraţiile percep tarife stabilite conform legislaţiei în vigoare.
(2) Administraţiile au obligaţia sa facã publice tarifele prevãzute la alin. (1), precum şi facilitãţile care se acorda privind plata acestor tarife.
(3) Facilitãţile prevãzute la alin. (2) se acorda în mod nediscriminatoriu.
ART. 29
(1) Agenţii economici care desfãşoarã activitãţi de transport naval în porturi şi pe cãile navigabile au obligaţia sa transmitã administraţiilor în a cãror zona îşi desfãşoarã activitatea toate datele solicitate de cãtre acestea privind volumul de marfa operat, portul de încãrcare/descãrcare a mãrfurilor, numãrul de nave operate şi normele de operare.
(2) Administraţiile au obligaţia sa centralizeze aceste date şi sa le publice anual.
(3) Veniturile realizate de administraţiile portuare din subordinea autoritãţilor administraţiei publice locale, pentru punerea la dispoziţie a infrastructurii de transport şi prestãri de servicii de siguranta, vor fi utilizate cu prioritate pentru acoperirea cheltuielilor proprii de funcţionare, pentru reparaţia, întreţinerea şi dezvoltarea infrastructurilor şi bunurilor din folosinta sau administrare.
ART. 30
(1) Ministerul are dreptul de a controla administraţiile în ceea ce priveşte modul de administrare şi de utilizare a infrastructurii de transport naval, modul în care respecta regulamentul de exploatare portuara, precum şi modul de îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, pe care administraţiile au fost mandatate sa le aducã la îndeplinire.
(2) Din organele de conducere ale oricãrei administraţii trebuie sa facã parte cel puţin un reprezentant al ministerului.

CAP. 5
Exercitarea activitãţii de control de cãtre administraţii

ART. 31
Procedurile ce trebuie îndeplinite pentru intrarea şi ieşirea navelor în/din porturi, precum şi documentele aferente acestor proceduri se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 32
(1) Administraţiile portuare aloca danele în care navele urmeazã sa opereze şi elibereazã permisul de acostare la aceste dane pe baza acceptului de intrare în port, eliberat de cãtre cãpitãnia de port.
(2) Stabilirea ordinii de intrare a navelor în port şi alocarea danelor de operare se fac în funcţie de solicitarile agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de transport naval în portul respectiv.
ART. 33
Administraţiile urmãresc şi iau mãsurile necesare pentru ca traficul de mãrfuri în port şi modul de depozitare a acestora sa nu afecteze securitatea infrastructurii portuare şi operarea navelor.
ART. 34
Administraţiile au dreptul de a interzice sau de a opri operaţiunile de încãrcare/descãrcare a navelor dacã se constata ca:
a) navele au gaura de apa la corp;
b) continuarea încãrcãrii/descãrcãrii pericliteazã securitatea infrastructurilor şi a instalaţiilor portuare;
c) pescajul navei depãşeşte pescajul maxim admis în dana de operare sau în orice alte cazuri în care se constata ca este periclitata securitatea infrastructurii portuare;
d) exista pericol de poluare.
ART. 35
În porturile sau în zonele din porturi în care nu s-a instituit obligativitatea pilotajului sau a remorcajului administraţia poate impune ca navele, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, sa ia un pilot şi/sau sa fie asistate în timpul manevrelor de un remorcher, în cazurile în care:
a) navele sau incarcatura acestora constituie o ameninţare iminenta pentru mediu; aceste categorii de nave şi de mãrfuri trebuie fãcute publice în prealabil prin regulamentul de exploatare a portului sau prin avize cãtre navigatori;
b) navele au corpul, maşinile sau echipamentele deteriorate şi acestea influenţeazã în mod substanţial siguranta navigaţiei, caz în care se va solicita şi avizul cãpitãniei de port.

CAP. 6
Concesionarea infrastructurii de transport naval

ART. 36
(1) Infrastructura de transport naval care aparţine domeniului public poate fi:
a) data în administrare administraţiilor organizate ca instituţii publice sau regii autonome;
b) concesionata, în condiţiile legii, administraţiilor organizate ca societãţi comerciale sau companii naţionale;
c) concesionata, în condiţiile legii, altor persoane juridice de drept privat, romane sau strãine.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) calitatea de concedent o poate avea:
a) ministerul, pentru infrastructura de transport naval care aparţine domeniului public al statului;
b) autoritãţile administraţiei publice locale, pentru infrastructura de transport naval care aparţine domeniului public al judeţelor, comunelor, oraşelor şi municipiilor.
ART. 37
În cazurile prevãzute la art. 36 alin. (1) lit. c) concedentul poate desemna administraţiile ca reprezentant al sau în raporturile cu concesionarii.
ART. 38
Reprezentarea ministerului sau a autoritãţilor administraţiei publice locale de cãtre administraţii în raporturile cu concesionarii se face pe baza de contract.
ART. 39
În calitatea lor de reprezentant al autoritãţilor concedente administraţiile au urmãtoarele obligaţii:
a) verifica respectarea de cãtre concesionari a prevederilor contractului de concesiune, cum ar fi: modul de derulare a lucrãrilor de investiţii prevãzute în contractul de concesiune şi calitatea acestor lucrãri, întreţinerea şi repararea de cãtre concesionari a bunurilor concesionate;
b) avizeazã documentele de plata a redeventei.
ART. 40
(1) Pentru efectuarea, în numele ministerului sau al autoritãţilor administraţiei publice locale, a activitãţilor prevãzute la art. 39 administraţiile au dreptul la plata unei sume în cuantum de 25% din redeventa încasatã.
(2) Modul de plata se stabileşte prin contractul de reprezentare, încheiat între minister sau autoritãţile administraţiei publice locale şi administraţii.

CAP. 7
Serviciile de siguranta în porturi şi pe cai navigabile

ART. 41
Serviciile de siguranta sunt servicii de interes naţional şi se desfãşoarã sub controlul statului, prin minister.
ART. 42
Serviciile de siguranta sunt prestate tuturor utilizatorilor care apeleazã la ele, pe o baza permanenta, nediscriminatorie, uniforma şi continua, în condiţii egale în ceea ce priveşte calitatea, timpul şi preţul.
ART. 43
Ministerul stabileşte porturile, cãile navigabile, zonele sau portiunile din aceste zone, precum şi categoriile de nave, pentru care serviciile de siguranta sunt obligatorii.
ART. 44
Serviciile de siguranta pentru care s-a instituit obligativitatea conform art. 43 sunt servicii publice de interes naţional, care pot fi concesionate de cãtre minister, în condiţiile legii, persoanelor juridice romane care îndeplinesc condiţiile stabilite prin caietul de sarcini al concesiunii.
ART. 45
Ministerul poate desemna administraţiile ca reprezentant al sau în raporturile cu concesionarii serviciilor de siguranta.
ART. 46
(1) Reprezentarea ministerului de cãtre administraţii în raporturile cu concesionarii serviciilor de siguranta se face pe baza de contract.
(2) În calitatea lor de reprezentant al ministerului administraţiile au urmãtoarele obligaţii:
a) urmãresc respectarea de cãtre concesionari a prevederilor din contractul de concesiune;
b) urmãresc efectuarea serviciilor de siguranta în condiţii de continuitate şi securitate;
c) avizeazã documentele de plata a redeventei;
d) urmãresc respectarea tarifelor stabilite prin contract şi modul de aplicare a acestora.
ART. 47
(1) Pentru efectuarea, în numele ministerului sau al autoritãţilor administraţiei publice locale, a activitãţilor prevãzute la art. 46 administraţiile au dreptul la plata unei sume în cuantum de 25% din redeventa încasatã.
(2) Modul de plata se stabileşte prin contractul de reprezentare, încheiat între minister sau autoritãţile administraţiei publice locale şi administraţia respectiva.
ART. 48
(1) În cazul în care într-un port sau într-o zona dintr-o cale navigabila nu exista persoane juridice autorizate sa efectueze serviciile de siguranta prevãzute la art. 44 sau în situaţia imposibilitãţii derulãrii contractelor de concesiune încheiate, furnizarea acestor servicii va fi asigurata de cãtre administraţii.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) ministerul concesioneaza temporar administraţiilor, prin încredinţare directa, serviciile publice respective.
ART. 49
Furnizarea serviciilor de siguranta, altele decât serviciile publice prevãzute la art. 44, se asigura de cãtre administraţii.
ART. 50
În cazul în care prin acordurile sau convenţiile internaţionale la care România este parte se stabileşte un anumit regim al serviciilor de siguranta, acest regim se aplica întocmai pentru porturile sau cãile navigabile respective.

CAP. 8
Mãrfuri periculoase

ART. 51
Toţi agenţii economici care transporta sau opereazã mãrfuri periculoase în apele naţionale navigabile sau în porturile româneşti au obligaţia sa respecte prevederile legislaţiei naţionale şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte. Aceste operaţiuni se executa sub supravegherea administraţiilor.
ART. 52
Orice nava, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, care urmeazã sa încarce sau sa descarce mãrfuri periculoase în porturile româneşti ori sa tranziteze cu substanţe periculoase apele naţionale navigabile, are obligaţia sa respecte prevederile legislaţiei naţionale, ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte şi sa informeze corespunzãtor administraţiile.

CAP. 9
Agenturarea navelor

ART. 53
Agenturarea navelor se efectueazã numai de agenţi economici specializaţi şi autorizaţi în acest sens, denumiţi în continuare agenţi, persoane juridice romane care îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile legale.
ART. 54
(1) Agentul este singurul îndreptãţit sa reprezinte nava, precum şi pe comandantul, proprietarul sau operatorul acesteia în fata autoritãţilor publice, a administraţiilor, a tuturor agenţilor economici care presteazã servicii pentru nava, echipaj, proprietar sau operator şi acţioneazã în limitele mandatului de împuternicire dat de aceştia.
(2) Agentul are obligaţia sa asiste nava şi pe comandantul acesteia în toate acţiunile sale, de la sosire şi pana la plecarea din port.
(3) Agentul este obligat sa acorde asistenta tuturor reprezentanţilor autoritãţilor publice în raporturile acestora cu nava. Orice vizita la nava a reprezentanţilor autoritãţilor publice se va face numai în prezenta agentului.
ART. 55
Agentul are obligaţia sa aducã la cunostinta comandantului navei agenturate prevederile legale aplicabile din domeniul transportului naval, activitatea autoritãţilor publice şi administraţiilor, precum şi ordinele şi dispoziţiile autoritãţilor locale, care acţioneazã în porturi şi pe cãile navigabile.
ART. 56
Pentru navele pe care le agentureaza agentul garanteazã plata tarifelor, a taxelor şi a celorlalte cheltuieli portuare cãtre autoritãţile publice, administraţiile şi agenţii economici care presteazã servicii de siguranta, stabilite în conformitate cu reglementãrile în vigoare sau prevãzute în contractele încheiate.
ART. 57
Pentru serviciile de agenturare prestate agentul percepe tarife stabilite în conformitate cu prevederile legale.

CAP. 10
Munca în porturi

ART. 58
Munca în porturi este reglementatã de prezenta ordonanta, de legislaţia muncii şi de acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte.
ART. 59
(1) Munca specifica în porturi este prestatã de muncitorii portuari.
(2) Muncitorii portuari participa la operaţiunile de încãrcare/descãrcare a mãrfurilor şi/sau a containerelor în şi din nave, de manipulare în şi din magaziile portuare sau în şi din alte mijloace de transport, de depozitare, stivuire, amarare, sortare, paletizare, pachetizare, containerizare, slinguire, insacuire a mãrfurilor, precum şi la operaţiunile de curatare a hambarelor şi a magaziilor navelor, efectuate manual sau mecanizat.
ART. 60
Poate fi muncitor portuar orice persoana care a împlinit varsta de 18 ani şi îndeplineşte criteriile de sãnãtate şi de pregãtire profesionalã stabilite prin reglementãrile emise de autoritãţile competente.
ART. 61
(1) Muncitorii portuari îşi desfãşoarã activitatea în port numai dacã deţin carnet de lucru.
(2) Administraţia portuara elibereazã fiecãrui muncitor portuar carnetul de lucru în port, pe baza cãruia îl înregistreazã.
(3) Eliberarea unui carnet de lucru pentru un muncitor portuar se face numai la solicitarea, în scris, a angajatorului acestuia, care trebuie sa fie un agent economic ce desfãşoarã în port activitãţile prevãzute la art. 59 alin. (2).
(4) Metodologia de eliberare a carnetelor de lucru în port şi de înregistrare a muncitorilor portuari se elaboreazã de minister.
(5) Pentru eliberarea carnetului de lucru în port administraţia percepe tarife stabilite conform prevederilor legale.
(6) Carnetul de lucru eliberat este valabil numai pe perioada în care muncitorul portuar are contract de munca la agentul economic.
(7) În cazul întreruperii contractului de munca agentul economic este obligat sa înştiinţeze în scris administraţia, în vederea scoaterii din evidenta a muncitorului portuar.
ART. 62
(1) Agenţii economici care desfãşoarã în porturi activitãţile prevãzute la art. 59 alin. (2) au obligaţia sa aibã angajat numai personal care poseda carnet de lucru în port şi este înregistrat la administraţii. Carnetele de lucru eliberate de capitaniile de port vor fi preschimbate de administraţii fãrã perceperea unor tarife. Capitaniile de port vor preda administraţiilor documentaţia privind carnetele de lucru eliberate şi înregistrate.
(2) Agenţii economici pot utiliza muncitori portuari angajaţi cu contract de munca pe durata determinata sau nedeterminatã.
(3) Agenţii economici pot utiliza şi muncitori portuari furnizati de cãtre o agenţie de ocupare şi formare profesionalã a muncitorilor portuari, pe durate limitate, de cel puţin o zi, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice.
ART. 63
Pentru optimizarea folosirii muncitorilor portuari în funcţie de variatia traficului portuar se înfiinţeazã agenţii de ocupare şi formare profesionalã a muncitorilor portuari, denumite în continuare agenţii, asociaţii profesionale constituite conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.
ART. 64
(1) Agenţiile se pot infiinta în orice port.
(2) Agenţiile au ca obiect principal de activitate furnizarea forţei de munca de rezerva din rândul muncitorilor portuari, care nu sunt angajaţi cu contracte de munca, agenţilor economici portuari care necesita forta de munca suplimentarã.
(3) Furnizarea forţei de munca de rezerva conform alin. (2), pe perioada stabilitã prin prezenta ordonanta, se realizeazã pe baza de contract încheiat între agentul economic şi agenţie.
(4) Pentru muncitorii portuari înscrişi administraţia va elibera, la cererea agenţiei, carnete de lucru în condiţiile prevãzute la art. 61 alin. (3) pentru o perioada de maximum 30 de zile calendaristice. Valabilitatea carnetelor de lucru poate fi prelungitã, la cererea agenţiei, pentru perioade de câte 30 de zile calendaristice.
(5) Agenţiile pot desfasura şi activitãţi de calificare, perfecţionare, policalificare şi reconversie profesionalã a muncitorilor portuari, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind navigaţia civilã*).
(6) Agenţiile pot plati ajutoare sociale din sursele pe care şi le constituie muncitorilor portuari înscrişi la agenţie, care nu au reuşit un plasament sub nici o forma de angajare şi care nu beneficiazã de indemnizaţie de şomaj, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

-------------
*) <>Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 412/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 500 din 11 iulie 2002.

ART. 65
(1) Sursele de venituri ale agentiilor sunt:
a) contribuţii lunare ale muncitorilor portuari înscrişi la agenţii;
b) contribuţii lunare ale asociaţilor pentru constituirea fondului destinat plãţii indemnizaţiilor personalului de rezerva;
c) contribuţii de la Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca pentru programele de calificare, recalificare, reconversie şi policalificare a muncitorilor portuari, în condiţiile legii;
d) venituri din activitãţile pentru care au fost autorizate, în completarea surselor prevãzute la lit. a) şi b);
e) alte venituri provenite din donaţii, plasamente, dobânzi şi altele asemenea.
(2) Cotele de participare ale asociaţilor şi ale muncitorilor portuari înscrişi la agenţii se stabilesc anual de adunarea generalã a asociaţilor.

CAP. 11
Contravenţii

ART. 66
(1) Constituie contravenţii la normele prezentei ordonanţe urmãtoarele fapte, dacã acestea nu întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni:
a) construirea unui port sau a unei instalaţii portuare fãrã avizele corespunzãtoare;
b) efectuarea de lucrãri sau construirea de instalaţii şi amenajãri care impiedica navigaţia;
c) distrugerea sau deteriorarea semnelor şi semnalelor de navigaţie;
d) refuzul de a permite accesul pentru instalarea, repararea sau verificarea semnelor şi semnalelor de navigaţie;
e) executarea neautorizata de lucrãri în albia cãilor navigabile;
f) efectuarea de activitãţi de transport naval fãrã autorizare;
g) efectuarea încãrcãrii/descãrcãrii mãrfurilor şi a imbarcarii/debarcarii pasagerilor în afarã locurilor autorizate;
h) nerespectarea procedurilor la intrarea/ieşirea navelor;
i) nerespectarea interdicţiei de oprire a operaţiunilor de încãrcare/descãrcare;
j) realizarea de construcţii şi de instalaţii noi, precum şi orice modificãri aduse construcţiilor hidrotehnice sau capacitãţilor portuare existente şi destinaţiei acestora, fãrã aprobarea ministerului;
k) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 29 şi la art. 61 alin. (7);
l) folosirea de personal neinregistrat la administraţii pentru operaţiunile prevãzute la art. 59 alin. (2);
m) modificarea planului de dezvoltare a portului fãrã aprobarea ministerului sau neînregistrarea modificãrilor fãcute planului de dezvoltare.
ART. 67
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 66 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei, pentru faptele prevãzute la lit. c), d), h), k) şi l);
b) cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, pentru faptele prevãzute la lit. a), b), e), f), g), i), j) şi m).
(2) Sancţiunile prevãzute la alin. (1) pot fi aplicate şi persoanelor juridice.
(3) Aplicarea sancţiunii contravenţionale nu inlatura obligaţia de despãgubire, dacã prin sãvârşirea faptei s-au produs pagube.
ART. 68
Contravenţiile se constata şi se sancţioneazã de persoane special împuternicite de cãtre minister.
ART. 69
Impotriva procesului-verbal de contravenţie se poate face plângere, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data comunicãrii, la instanţele judecãtoreşti competente.
ART. 70
Dispoziţiile <>art. 66 şi 67 se completeazã cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 .
ART. 71
Aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevãzute în acest capitol nu inlatura dreptul ministerului de a retrage sau de a suspenda autorizaţiile acordate agenţilor economici.

CAP. 12
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 72
(1) Pana la concesionare serviciile de siguranta, care constituie servicii publice prevãzute în prezenta ordonanta, se pot executa în regim concurential de agenţi economici autorizaţi în mod corespunzãtor de cãtre minister. Dupã concesionare serviciul de siguranta se executa numai de cãtre concesionar, în baza contractului încheiat cu ministerul.
(2) Contractele de concesiune a serviciilor de siguranta, încheiate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, rãmân valabile pana la data expirãrii.
ART. 73
În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 507/1999 pentru aprobarea Metodologiei de înregistrare şi de ţinere a evidentei unor categorii de muncitori portuari şi de personal care lucreazã în porturi se modifica în mod corespunzãtor.
ART. 74
(1) În termen de 90 de zile de la publicarea legii de aprobare a prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I, ministerul va elabora Normele metodologice de autorizare a agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de transport naval în porturi şi pe cai navigabile.
(2) La data intrãrii în vigoare a Normelor metodologice de autorizare a agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de transport naval în porturi şi pe cai navigabile se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 112/1996 pentru aprobarea Normelor metodologice de acordare a licenţelor şi a autorizaţiilor privind efectuarea transporturilor navale de mãrfuri şi cãlãtori şi de autorizare a functionarii agenţilor economici în perimetrul infrastructurilor portuare şi de cai navigabile, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 6 martie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 75
Prezenta ordonanta intra în vigoare dupã 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

NOTA:
Reproducem mai jos <>art. II şi III din Legea nr. 528/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi serviciile în porturi:
"Art. II. - Prezenta lege intra în vigoare la 90 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. III. - În termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va elabora şi va supune spre aprobare Guvernului actele normative privind organizarea şi funcţionarea administraţiilor."

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016