Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 21 din 26 ianuarie 2006  privind regimul concesionarii monumentelor istorice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 21 din 26 ianuarie 2006 privind regimul concesionarii monumentelor istorice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 83 din 30 ianuarie 2006

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. VII.1 din Legea nr. 404/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta ordonanţã are ca obiect reglementarea concesionãrii monumentelor istorice aflate în domeniul public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale.
(2) În sensul prezentei ordonanţe, monumentele istorice sunt bunurile imobile definite potrivit prevederilor <>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Dispoziţiile prezentei ordonanţe se aplicã şi monumentelor istorice din domeniul public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale aflate în administrarea regiilor autonome, companiilor naţionale, societãţilor naţionale sau a altor societãţi comerciale cu capital integral ori majoritar de stat.
ART. 2
Atribuirea concesiunii bunurilor prevãzute la art. 1 se face în baza unui contract prin care o persoanã juridicã, denumitã concedent, transmite pentru o perioadã determinatã, de cel mult 49 de ani, unei alte persoane, denumitã concesionar, care acţioneazã pe riscul şi pe rãspunderea sa, dreptul şi obligaţia de exploatare a unui monument istoric, în schimbul unei redevenţe.
ART. 3
Principiile care stau la baza selectãrii ofertanţilor şi a încheierii contractelor de concesiune sunt:
a) transparenţa, respectiv punerea la dispoziţie tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune;
b) tratamentul egal pentru toţi ofertanţii, astfel încât criteriile de selecţie şi de atribuire a contractului de concesiune sã se aplice într-o manierã nediscriminatorie;
c) proporţionalitatea, respectiv ca orice mãsurã cerutã de cãtre autoritatea publicã sã fie necesarã şi corespunzãtoare naturii contractului;
d) nediscriminarea, respectiv acceptarea de cãtre concedent a serviciilor oferite de ofertanţii de altã naţionalitate, în condiţiile prevãzute în acordurile şi în convenţiile la care România este parte;
e) libera concurenţã, respectiv asigurarea condiţiilor pentru ca orice ofertant, indiferent de naţionalitate, sã aibã dreptul de a deveni concesionar în condiţiile legii, ale convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte.
ART. 4
(1) Au calitatea de concedent, în numele statului, respectiv al unitãţii administrativ-teritoriale:
a) ministerele şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, pentru monumentele istorice aflate în domeniul public sau privat al statului şi în administrarea lor ori a instituţiilor publice care funcţioneazã în subordinea sau sub autoritatea acestora;
b) consiliile judeţene, consiliile locale sau instituţiile publice de interes local, pentru monumentele istorice aflate în domeniul public ori privat al unitãţii administrativ-teritoriale şi în administrarea lor.
(2) În situaţia concesionãrii monumentelor istorice aflate în administrarea regiilor autonome, companiilor naţionale, societãţilor naţionale sau a altor societãţi comerciale cu capital integral ori majoritar de stat, calitatea de concedent aparţine ministerelor de resort sau, dupã caz, autoritãţii administraţiei publice locale tutelare.
(3) Calitatea de concesionar o poate avea orice persoanã fizicã sau persoanã juridicã de drept privat, românã ori strãinã.
ART. 5
(1) Redevenţa obţinutã prin concesionare se face venit la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz.
(2) Modul de calcul şi modul de platã a redevenţei se stabilesc de ministerele de resort ori de autoritãţile administraţiei publice locale, dupã caz.

CAP. II
Iniţierea concesionãrii

ART. 6
Iniţiativa concesionãrii monumentului istoric o poate avea concedentul sau orice persoanã fizicã ori juridicã interesatã.
ART. 7
(1) Iniţierea concesionãrii are la bazã un studiu de oportunitate efectuat în prealabil de cãtre concedent, care va cuprinde, în principal, urmãtoarele elemente:
a) descrierea monumentului istoric care urmeazã sã fie concesionat;
b) motivele de ordin economic, financiar, social şi de mediu care justificã acordarea concesiunii;
c) investiţiile necesare pentru protejarea, modernizarea sau punerea în valoare a monumentului istoric;
d) nivelul minim al redevenţei;
e) modalitatea de acordare a concesiunii avutã în vedere; dacã se recurge la procedura licitaţiei publice deschise cu preselecţie sau la procedura de negociere directã, trebuie motivatã aceastã opţiune;
f) durata estimatã a concesiunii;
g) termenele previzibile pentru realizarea procedurii de concesionare.
(2) La primirea propunerii de concesionare, formulatã de un investitor interesat, concedentul este obligat sã procedeze la întocmirea studiului de oportunitate în termen de 30 de zile, în cazul în care pãrţile nu convin asupra unui alt termen, în scopul luãrii unei decizii privind concesionarea.
(3) În cazul în care concedentul şi concesionarul convin ca studiul de oportunitate sã fie redactat de o firmã de consultanţã independentã, costul acesteia va fi suportat de cãtre concesionar.
(4) În baza studiului de oportunitate şi a Obligaţiei de folosinţã a monumentului istoric, întocmitã conform <>Ordinului ministrului culturii şi cultelor nr. 2.684/2003 privind aprobarea Metodologiei de întocmire a Obligaţiei privind folosinţa monumentului istoric şi a conţinutului acesteia, se elaboreazã caietul de sarcini al concesiunii.
ART. 8
Concesionarea monumentului istoric se aprobã pe baza caietului de sarcini, prin hotãrâre a Guvernului, a consiliului judeţean, orãşenesc sau comunal, dupã caz.

CAP. III
Dispoziţii speciale

ART. 9
Atribuirea concesiunii unui monument istoric aflat în domeniul public sau privat al statului ori al unitãţii administrativ-teritoriale se realizeazã în conformitate cu procedurile reglementate de dispoziţiile <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 10
Caietul de sarcini va cuprinde, pe lângã componentele prevãzute la <>art. 12 alin. (2) din Legea nr. 219/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, obligaţiile ce revin concesionarului în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în Obligaţia de folosinţã a monumentului istoric, precum şi alte elemente stabilite prin normele metodologice-cadru de aplicare a prezentei ordonanţe.
ART. 11
(1) Comisia de evaluare va fi alcãtuitã dupã cum urmeazã:
a) în cazul în care concedentul este un minister, din reprezentanţi ai Ministerului Culturii şi Cultelor şi/sau, dupã caz, ai ministerului respectiv, precum şi ai Ministerului Finanţelor Publice;
b) în cazul în care concedentul este un organ de specialitate prevãzut la art. 4 alin. (1) lit. a), din reprezentanţi ai acestuia, ai Ministerului Culturii şi Cultelor şi ai Ministerului Finanţelor Publice;
c) în cazul în care concedentul este unul dintre consiliile judeţene sau consiliile locale prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. b), din reprezentanţi ai consiliului judeţean sau, dupã caz, ai consiliului local, ai direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti şi ai direcţiilor judeţene pentru culturã, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
d) în cazul în care concedentul este una dintre instituţiile prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. b), din reprezentanţi ai instituţiilor publice respective, ai consiliului judeţean sau, dupã caz, ai consiliului local, ai direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti şi ai direcţiilor judeţene pentru culturã, culte şi patrimoniu cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2) În cazul în care monumentul istoric supus concesionãrii declanşeazã procedurile de mediu, potrivit legislaţiei în vigoare, comisia de evaluare va include în componenţa sa şi un reprezentant al autoritãţii competente pentru protecţia mediului.
(3) Componenţa comisiei de evaluare se stabileşte prin decizie a concedentului.
(4) La şedinţele comisiei de evaluare preşedintele acesteia poate invita personalitãţi recunoscute pentru experienţa şi competenţa lor în domeniul protejãrii monumentelor istorice. Aceste personalitãţi beneficiazã de un vot consultativ.
ART. 12
Comisia de evaluare alege oferta în baza urmãtoarelor criterii:
a) valoarea investiţiilor în raport cu valoarea imobilului;
b) scopul concesionãrii/destinaţia monumentului istoric. Vor avea prioritate activitãţile sustenabile, în mod special cele din domeniul culturii;
c) protejarea, punerea în valoare sau, dupã caz, exploatarea monumentului istoric;
d) impactul socioeconomic;
e) modul de rezolvare a obligaţiilor privind protecţia mediului şi a problemelor sociale;
f) garanţiile profesionale şi financiare propuse de cãtre fiecare ofertant;
g) termenele de realizare a lucrãrilor de investiţii.
ART. 13
(1) Contractul de concesiune a monumentelor istorice va cuprinde clauze specifice referitoare la rezilierea unilateralã a acestuia pentru nerespectarea obligaţiilor asumate de concesionar cu privire la protejarea, punerea în valoare sau, dupã caz, exploatarea monumentului istoric.
(2) Prin contractul de concesiune sau prin actele adiţionale la acesta nu se poate deroga de la sarcinile cuprinse în Obligaţia de folosinţã a monumentului istoric.
ART. 14
Reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Culturii şi Cultelor, în cazul concesiunilor de interes naţional, respectiv ai serviciilor deconcentrate ale acestuia, în cazul concesiunilor de interes local, vor controla modul de respectare a obligaţiilor asumate de concesionar prin contractul de concesiune, în ceea ce priveşte protejarea, exploatarea sau, dupã caz, punerea în valoare a monumentului istoric.
ART. 15
Contravenţiile la regimul de protejare a monumentelor istorice se constatã şi se sancţioneazã în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 422/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 16
Dispoziţiile <>Legii nr. 219/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la încheierea contractului, cãile de atac, exercitarea dreptului de control, precum şi sancţiunile care se aplicã pentru nerespectarea de cãtre pãrţi a obligaţiilor contractuale se aplicã în mod corespunzãtor concesionãrii monumentelor istorice.
ART. 17
Contractele de concesiune a terenurilor de orice naturã vor fi înregistrate de cãtre concesionar în registrele de publicitate imobiliarã, în temen de 30 de zile calendaristice de la data încheierii lor.
ART. 18
Contractele de concesiune încheiate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe îşi pãstreazã valabilitatea.
ART. 19
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Culturii şi Cultelor va elabora şi va supune aprobãrii Guvernului normele metodologice de aplicare.
ART. 20
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 26 ianuarie 2006.
Nr. 21.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016