Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 20 din 27 ianuarie 1994 (*republicata*)  privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 20 din 27 ianuarie 1994 (*republicata*) privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente*)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 834 din 5 decembrie 2007 -------------- *) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 195/2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 453 din 4 iulie 2007, dandu-se textelor o noua numerotare. Ordonanta Guvernului nr. 20/1994 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 665 din 23 octombrie 2001 si a mai fost modificata si completata prin: - Ordonanta Guvernului nr. 62/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 616 din 29 august 2003, aprobata prin Legea nr. 504/2003 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 865 din 5 decembrie 2003; - Ordonanta Guvernului nr. 14/2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80 din 30 ianuarie 2006, aprobata cu modificari prin Legea nr. 128/2006 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 429 din 18 mai 2006.

ART. 1
Reducerea riscului seismic al construcţiilor constituie o acţiune complexã, de interes naţional, în contextul atenuãrii efectelor unui potenţial dezastru provocat de cutremure şi cuprinde mãsuri de intervenţie la construcţiile existente care prezintã niveluri insuficiente de protecţie la acţiuni seismice, degradãri sau avarieri în urma unor acţiuni seismice.
ART. 2
(1) Proprietarii construcţiilor, persoane fizice sau juridice, şi asociaţiile de proprietari, precum şi persoanele juridice care au în administrare construcţii vor acţiona pentru:
a) identificarea construcţiilor din proprietate sau din administrare, descrise la art. 1;
b) expertizarea tehnicã a construcţiilor de cãtre experţi tehnici atestaţi, în conformitate cu reglementãrile tehnice;
c) aprobarea deciziei de intervenţie şi continuarea acţiunilor definite la alin. (4), în funcţie de concluziile fundamentale din raportul de expertizã tehnicã.
(2) Proprietarii şi, dupã caz, administratorii spaţiilor publice cu altã destinaţie, situate la parterul şi, dupã caz, la subsolul şi/sau la alte niveluri ale clãdirilor de locuit multietajate, cu peste P+3 etaje, construite înainte de anul 1978, au obligaţia sã acţioneze proporţional, în solidar cu proprietarii locuinţelor şi cu asociaţia de proprietari, pentru expertizarea tehnicã a structurii de rezistenţã a întregii clãdiri, în termen de 2 ani de la data primirii notificãrii prevãzute la art. 4 alin. (4) lit. b).
(3) În cazul prezentei ordonanţe, prin sintagma spaţii publice cu altã destinaţie se înţelege spaţiile realizate în scopul desfãşurãrii de activitãţi care implicã aglomerãri de persoane, precum: sãli de spectacol, de expoziţii, de lecturã, spaţii pentru comerţ, structuri turistice de cazare şi alimentaţie publicã şi prestãri de servicii, asistenţã socialã şi medicalã, administraţie publicã şi altele asemenea, indiferent dacã aceste spaţii sunt rezultatul concepţiei iniţiale a construcţiei ori, dupã caz, al unor amenajãri ulterioare.
(4) Pentru construcţiile expertizate tehnic şi încadrate prin raportul de expertizã tehnicã în clasa I de risc seismic, proprietarii construcţiilor, persoane fizice sau juridice, şi asociaţiile de proprietari, precum şi persoanele juridice care au în administrare construcţii sunt obligate sã procedeze la:
a) realizarea proiectãrii lucrãrilor de intervenţie de cãtre persoane fizice sau juridice autorizate şi verificarea proiectelor de cãtre verificatori tehnici atestaţi, în termen de 2 ani de la data primirii notificãrii încadrãrii în clasa I de risc seismic a clãdirii expertizate;
b) execuţia lucrãrilor de intervenţie de cãtre persoane juridice autorizate care au responsabili tehnici cu execuţia atestaţi, inclusiv urmãrirea, verificarea şi recepţia execuţiei lucrãrilor de intervenţie prin diriginţi de şantier autorizaţi, în termen de 2 ani de la data finalizãrii proiectului de consolidare.
(5) În vederea stabilirii de cãtre primãrie a obligaţiei de platã, în raport cu cotele-pãrţi indivize din proprietatea comunã aferente fiecãrei proprietãţi individuale, proprietarii şi asociaţiile de proprietari sunt obligaţi sã procedeze la întocmirea documentaţiilor cadastrale şi sã le punã la dispoziţia autoritãţilor administraţiei publice locale, la solicitarea acestora.
(6) În vederea avertizãrii populaţiei din zonele expuse riscului la cutremure proprietarii şi, dupã caz, administratorii spaţiilor publice cu altã destinaţie situate la parterul şi, dupã caz, la subsolul şi/sau la alte niveluri ale clãdirilor expertizate tehnic şi încadrate în clasa I de risc seismic au obligaţia de realizare şi amplasare a unor panouri de înştiinţare în dreptul intrãrilor în spaţiile respective în termen de 60 de zile de la data primirii raportului de expertizã tehnicã.
ART. 3
Mãsurile de intervenţie pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente se stabilesc prin reglementãri tehnice şi se vor realiza cu respectarea cerinţelor de calitate şi a celorlalte obligaţii impuse prin <>Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 24 ianuarie 1995, cu modificãrile ulterioare, precum şi a condiţiilor tehnice prevãzute de Normativul de proiectare antiseismicã.
ART. 4
(1) Coordonarea din punct de vedere tehnic a activitãţii în domeniul reducerii riscului seismic al construcţiilor existente se realizeazã de cãtre Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor prin:
a) organizarea elaborãrii, avizarea şi aprobarea reglementãrilor tehnice în domeniul protecţiei antiseismice;
b) avizarea din punct de vedere tehnic a soluţiilor de intervenţie pentru construcţiile de importanţã vitalã pentru societate, a cãror funcţionalitate, în timpul cutremurului şi imediat dupã cutremur, trebuie sã fie asiguratã integral. În acest scop, în cadrul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor se organizeazã Comisia tehnicã pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor, formatã din personalitãţi în domeniu.
(2) Comisiile judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, de apãrare împotriva dezastrelor vor acţiona, în aria lor de autoritate, pentru:
a) elaborarea programelor şi monitorizarea acţiunilor de intervenţie pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor;
b) educarea antiseismicã a populaţiei.
(3) Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, şi consiliile municipiilor, oraşelor şi comunelor vor acţiona, în aria lor de autoritate, pentru:
a) stabilirea şi aplicarea restricţiilor din punct de vedere al riscului seismic datoritã condiţiilor locale de amplasament impuse prin documentaţiile de urbanism şi amenajarea teritoriului aprobate potrivit prevederilor legale;
b) identificarea şi inventarierea construcţiilor cu destinaţia de locuinţã, descrise la art. 1, proprietate privatã a persoanelor fizice ori aflate în proprietatea sau în administrarea unitãţilor administrativ-teritoriale, a instituţiilor publice şi a operatorilor economici, şi monitorizarea acţiunilor de intervenţie privind reducerea riscului seismic al acestora, cuprinzând expertizarea tehnicã, proiectarea şi execuţia lucrãrilor de intervenţie;
c) fundamentarea, verificarea şi avizarea documentaţiilor privind acţiunile de intervenţie finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz. Consiliile municipiilor, oraşelor şi comunelor vor asigura locuinţele de necesitate, pentru cazarea temporarã a persoanelor şi a familiilor, pe perioada executãrii intervenţiilor care nu se pot efectua în clãdiri ocupate.
Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, pentru construcţiile cu destinaţia de locuinţã, expertizate tehnic şi încadrate prin raportul de expertizã tehnicã în clasa I de risc seismic, vor notifica în scris proprietarilor, persoane fizice sau juridice, şi asociaţiilor de proprietari, precum şi persoanelor juridice care au în administrare aceste construcţii, obligaţiile ce le revin, potrivit prevederilor legale, pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor, precum şi faptul cã îşi asumã riscul şi rãspunderea pentru efectele potenţiale ale seismelor în situaţia în care nu se conformeazã obligaţiilor legale;
d) realizarea şi amplasarea panourilor de înştiinţare în dreptul intrãrilor principale în clãdirile de locuit expertizate tehnic şi încadrate în clasa I de risc seismic în termen de 60 de zile de la data primirii raportului de expertizã tehnicã în vederea avertizãrii populaţiei din zonele expuse riscului la cutremure.
(4) Primarii municipiilor, oraşelor şi comunelor, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti, vor acţiona, în aria lor de competenţã, pentru:
a) identificarea şi inventarierea clãdirilor prevãzute la art. 2 alin. (2);
b) notificarea proprietarilor, persoane fizice sau juridice, şi a asociaţiilor de proprietari, precum şi, dupã caz, a persoanelor juridice care au în administrare clãdiri/pãrţi din clãdirile prevãzute la art. 2 alin. (2), cu privire la obligaţia ce le revine de a acţiona, în solidar, pentru expertizarea tehnicã a structurii de rezistenţã a întregii clãdiri;
c) renotificarea proprietarilor/asociaţiilor de proprietari notificaţi/notificate potrivit alin. (3) lit. c);
d) aprobarea prin dispoziţie de primar a deciziei de intervenţie privind expertizarea tehnicã/proiectarea şi execuţia lucrãrilor de consolidare la construcţiile expertizate tehnic şi încadrate prin raport de expertizã tehnicã în clasa I de risc seismic, în cazul în care proprietarii/asociaţiile de proprietari notificaţi/notificate/renotificaţi/renotificate potrivit alin. (3) lit. c) şi alin. (4) lit. b) şi c) nu au procedat la aprobarea deciziei prin hotãrârea asociaţiei, fiindu-le aplicabile prevederile prezentei ordonanţe.
(5) Inspectoratul de Stat în Construcţii - ISC din subordinea Guvernului şi în coordonarea Cancelariei Primului Ministru, prin inspectoratele teritoriale în construcţii din subordinea acestuia, vor aviza din punct de vedere tehnic listele cuprinzând prioritãţile, pe categorii de construcţii, privind expertizarea tehnicã, proiectarea şi execuţia lucrãrilor de intervenţie finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente.
(6) La expirarea termenelor stabilite de prezenta ordonanţã pentru proiectarea şi execuţia lucrãrilor de consolidare, dacã nu s-a procedat la realizarea proiectãrii, respectiv la începerea execuţiei lucrãrilor de consolidare, precum şi la întocmirea documentaţiilor cadastrale, aceste situaţii vor fi constatate prin proces-verbal, întocmit de reprezentantul primarilor municipiilor şi oraşelor şi, respectiv, al primarului general al municipiului Bucureşti.
(7) Autoritãţile prevãzute la alin. (6) vor constata prin proces-verbal orice împiedicare în desfãşurarea ori continuarea lucrãrilor de expertizare, de proiectare sau de execuţie.
(8) În temeiul proceselor-verbale prevãzute la alin. (6) şi (7), autoritãţile administraţiei publice locale vor proceda de îndatã la sancţionarea persoanelor vinovate de încãlcarea obligaţiilor stabilite de prezenta ordonanţã cu amendã, luarea oricãrei alte mãsuri prevãzute de aceasta, inclusiv sesizarea instanţelor de judecatã, în vederea restrângerii folosinţei spaţiului locativ ori pentru evacuarea celor în cauzã din imobilul supus lucrãrilor de consolidare.
(9) În cazul clãdirilor de locuit incluse în programele anuale de acţiuni privind proiectarea şi execuţia lucrãrilor de consolidare, în procesul-verbal prevãzut la alin. (6) se vor înscrie şi cotele-pãrţi indivize din proprietatea comunã care revin fiecãrei proprietãţi individuale, mãsurile de realizare efectivã a lucrãrilor, precum şi orice alte acţiuni necesare îndeplinirii acestora. În temeiul acestui proces-verbal, primarii municipiilor şi oraşelor, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti, în condiţiile prezentei ordonanţe, vor putea proceda la efectuarea expertizãrii, precum şi la contractarea proiectãrii şi execuţiei lucrãrilor de consolidare.
ART. 5
(1) În vederea prevenirii unui potenţial dezastru provocat de cutremure, proprietarii şi deţinãtorii cu orice titlu ai construcţiilor supuse reglementãrilor prezentei ordonanţe au obligaţia de a permite intrarea în imobilele pe care le deţin, pentru desfãşurarea activitãţilor de expertizare, proiectare sau de execuţie a lucrãrilor de consolidare a clãdirilor sau a altor asemenea lucrãri. În acest scop, persoanele respective vor fi înştiinţate cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de începerea lucrãrilor.
(2) În caz de refuz, intrarea în orice încãpere a construcţiilor supuse lucrãrilor necesare de expertizare, proiectare, execuţie sau altor asemenea lucrãri se va face cu autorizarea instanţei judecãtoreşti, prin ordonanţã preşedinţialã, potrivit dispoziţiilor din Codul de procedurã civilã, datã cu citarea pãrţilor. Potrivit aceloraşi dispoziţii, dacã este necesar, instanţa judecãtoreascã va putea dispune restrângerea folosinţei încãperilor din construcţiile supuse lucrãrilor respective sau evacuarea, pe timpul desfãşurãrii lucrãrilor de consolidare a construcţiilor în cauzã, a persoanelor care nu au eliberat în termen spaţiul deţinut în construcţiile supuse consolidãrii. În cazul în care instanţa dispune evacuarea, prevederile art. 4 alin. (3) lit. c) teza a doua sunt aplicabile.
(3) În cazurile prevãzute la alin. (2), la cererea primarilor municipiilor şi oraşelor şi, respectiv, a primarului general al municipiului Bucureşti sau a executorului judecãtoresc, dupã caz, organele de poliţie, jandarmeria ori alţi agenţi ai forţei publice sunt obligaţi sã acorde sprijinul necesar pentru realizarea efectivã şi fãrã întârziere a lucrãrilor de expertizare, de proiectare şi/sau de execuţie, precum şi pentru punerea în executare a ordonanţei preşedinţiale.
ART. 6
(1) Fondurile necesare pentru finanţarea cheltuielilor privind expertizarea tehnicã, proiectarea şi execuţia lucrãrilor de consolidare la construcţiile existente se vor asigura dupã cum urmeazã:
a) la construcţiile existente, aflate în proprietatea sau în administrarea instituţiilor publice:
(i) din bugetul de stat sau din bugetele locale, pe baza programelor de investiţii ale ordonatorilor principali de credite, fonduri ce se cuprind la poziţia globalã "Alte cheltuieli de investiţii";
(ii) din veniturile proprii ale instituţiilor publice finanţate din venituri extrabugetare;
b) la construcţiile existente, aflate în proprietatea sau în administrarea operatorilor economici, din fondurile proprii ale operatorilor economici.
(2) Pentru locuinţele proprietate privatã a persoanelor fizice fondurile necesare privind finanţarea cheltuielilor pentru expertizarea tehnicã, proiectarea şi execuţia lucrãrilor de consolidare se vor asigura astfel:
a) din transferuri de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate anual cu aceastã destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor pentru expertizarea tehnicã;
b) din sursele proprii ale proprietarilor, din despãgubiri acordate de societãţile de asigurare şi/sau din credite, pentru proiectarea şi execuţia lucrãrilor de consolidare.
ART. 7
(1) Clãdirile de locuit multietajate, încadrate prin raport de expertizã tehnicã în clasa I de risc seismic şi care prezintã pericol public, se includ în programe anuale de acţiuni privind proiectarea şi execuţia lucrãrilor de consolidare pentru reducerea riscului seismic, denumite în continuare programe anuale.
(2) Clãdirile menţionate la alin. (1) prezintã pericol public în situaţiile în care, dupã caz:
a) cuprind spaţii publice cu altã destinaţie decât aceea de locuinţã, ocupate temporar/permanent de un numãr mare de persoane;
b) sunt amplasate în zone dens circulate şi/sau cu aglomerãri de persoane;
c) adãpostesc valori materiale şi/sau de patrimoniu cultural.
(3) Programele anuale se elaboreazã de Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor împreunã cu Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, în baza prioritãţilor stabilite pe criterii tehnice de Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi de consiliile judeţene şi avizate de Comisia tehnicã pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor, şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, în limita prevederilor bugetare anuale aprobate cu aceastã destinaţie.
(4) Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile judeţene, împreunã cu consiliile municipiilor şi oraşelor care beneficiazã de sume alocate din transferuri de la bugetul de stat pentru finanţarea programelor anuale, sunt obligate sã punã la dispoziţie Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor toate documentele justificative solicitate, rãspunzând pentru necesitatea şi oportunitatea sumelor solicitate, precum şi pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea sumelor cheltuite în scopul pentru care au fost alocate.
ART. 8
(1) Fondurile necesare pentru finanţarea cheltuielilor privind proiectarea şi execuţia lucrãrilor de consolidare la clãdirile incluse în programele anuale se vor asigura astfel:
a) din transferuri de la bugetul de stat şi/sau din credite, în limita fondurilor aprobate anual cu aceastã destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, pentru locuinţele proprietate privatã a persoanelor fizice, prin excepţie de la prevederile art. 6 alin. (2) lit. b);
b) din bugetele locale, pentru locuinţele şi spaţiile cu altã destinaţie decât cea de locuinţã, aflate în proprietatea sau în administrarea unitãţilor administrativ-teritoriale;
c) din bugetul de stat, din bugetele locale sau din venituri extrabugetare, dupã caz, în limita fondurilor stabilite anual cu aceastã destinaţie pentru locuinţele şi spaţiile cu altã destinaţie decât cea de locuinţã, existente în proprietatea sau în administrarea celorlalte instituţii publice, în funcţie de subordonarea instituţiilor respective;
d) din fondurile proprii ale operatorilor economici, pentru locuinţele şi spaţiile cu altã destinaţie decât cea de locuinţã, aflate în proprietatea sau în administrarea acestora;
e) din sursele proprii ale proprietarilor, persoane fizice şi/sau juridice, dupã caz, ai spaţiilor cu altã destinaţie decât aceea de locuinţã.
(2) Instituţiile publice şi operatorii economici care deţin locuinţe sau spaţii cu altã destinaţie decât cea de locuinţã în clãdirile incluse în programele anuale sunt obligaţi sã asigure finanţarea proiectãrii şi execuţiei lucrãrilor de consolidare, proporţional cu cota-parte indivizã pe care o deţin din proprietatea comunã.
ART. 9
(1) Proprietarii locuinţelor, persoane fizice, din clãdirile incluse în programele anuale vor acţiona potrivit prevederilor art. 2 alin. (4) şi vor beneficia de finanţare din transferuri de la bugetul de stat pentru proiectarea şi execuţia lucrãrilor de consolidare, în urmãtoarele condiţii:
a) existenţa hotãrârii asociaţiei de proprietari, adoptatã cu acordul majoritãţii proprietarilor clãdirilor prevãzute la art. 7 alin. (1), privind aprobarea deciziei de intervenţie pentru proiectarea şi execuţia lucrãrilor de consolidare, precum şi a documentaţiilor cadastrale în vederea stabilirii cotei-pãrţi indivize din proprietatea comunã care revine fiecãrei proprietãţi individuale;
b) instituirea ipotecii legale a statului asupra locuinţei;
c) restituirea, la terminarea lucrãrilor de consolidare, a sumelor alocate din transferuri de la bugetul de stat pentru execuţia lucrãrilor de consolidare, în rate lunare egale fãrã dobândã, cu o duratã de rambursare de pânã la 25 de ani de la data recepţiei terminãrii lucrãrilor de consolidare; în cazul întârzierii la platã a ratelor cu mai mult de 30 de zile se calculeazã majorãri de întârziere la ratele scadente, aplicându-se cota de majorare, stabilitã în condiţiile legii, pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare.
(2) Pentru cazurile de insolvabilitate privind rambursarea costurilor lucrãrilor de consolidare, consiliul local, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, la cererea proprietarului, îl poate despãgubi cu valoarea locuinţei, asigurându-i totodatã calitatea de chiriaş în spaţiul deţinut.
(3) Radierea ipotecii se face numai cu dovada privind achitarea integralã a cheltuielilor efectuate din transferuri de la bugetul de stat pentru execuţia lucrãrilor de consolidare.
(4) Instituirea şi radierea ipotecii sunt scutite de plata taxei de timbru.
ART. 10
Proprietarii locuinţelor, persoane fizice, care realizeazã venituri medii nete lunare pe membru de familie sub câştigul salarial mediu net lunar pe economie, pe perioadele în care realizeazã aceste venituri sunt scutiţi de la plata ratelor lunare, prin excepţie de la prevederile art. 9 alin. (1) lit. c); obligaţia de a restitui sumele alocate din transferuri de la bugetul de stat pentru execuţia lucrãrilor de consolidare se diminueazã cu sumele aferente perioadelor de scutire la platã a ratelor lunare.
ART. 11
(1) Pentru clãdirile incluse în programele anuale primarii municipiilor şi oraşelor, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti, vor lua mãsurile necesare pentru:
a) contractarea proiectãrii lucrãrilor de consolidare şi aprobarea studiilor de fezabilitate;
b) contractarea execuţiei lucrãrilor de consolidare;
c) instituirea ipotecii legale a statului asupra locuinţelor proprietate privatã a persoanelor fizice, la care urmeazã sã se execute lucrãri de consolidare finanţate din transferuri de la bugetul de stat;
d) asigurarea diriginţilor de şantier autorizaţi;
e) verificarea şi decontarea documentaţiei de proiectare, precum şi a situaţiilor de lucrãri executate, conform soluţiei de intervenţie din documentaţia aprobatã care cuprinde, dupã caz:
(i) consolidarea sistemului structural al clãdirii existente sau a unor elemente structurale ale acesteia;
(ii) introducerea unor elemente structurale suplimentare şi/sau repararea elementelor nestructurale ale clãdirii existente;
(iii) îmbunãtãţirea terenului de fundare, termoizolarea şi/sau hidroizolarea clãdirii şi/sau a instalaţiilor aferente în zona de intervenţie;
(iv) desfacerea şi refacerea finisajelor în zona de intervenţie;
(v) desfacerea şi refacerea instalaţiilor şi/sau a echipamentelor în zona de intervenţie şi, dupã caz, înlocuirea acestora sau a unor elemente componente;
(vi) alte lucrãri strict necesare în zona de intervenţie, justificate din punct de vedere tehnic prin soluţia de intervenţie adoptatã şi reglementãrile tehnice în vigoare;
f) organizarea recepţiei la terminarea lucrãrilor de consolidare;
g) stabilirea situaţiei valorice a decontãrilor pe categorii de lucrãri real executate şi repartizarea pe fiecare proprietar a cheltuielilor efectuate pentru execuţia lucrãrilor de consolidare, proporţional cu cota-parte de proprietate indivizã din proprietatea comunã care revine fiecãrui proprietar;
h) încheierea contractelor pentru restituirea sumelor alocate din transferuri de la bugetul de stat privind execuţia lucrãrilor de consolidare, evidenţa, calcularea şi încasarea ratelor lunare şi urmãrirea, potrivit legii, a debitorilor restanţi;
i) întocmirea unui proces-verbal de constatare a refuzului privind încheierea contractului prevãzut la lit. h). Prin acelaşi proces-verbal se vor stabili şi cuantumul sumelor alocate din transferuri de la bugetul de stat pentru execuţia lucrãrilor, precum şi modalitãţile de restituire a acestor sume.
(2) Contractul şi procesul-verbal prevãzute la alin. (1) lit. h) şi i) au valoare de înscris autentic şi constituie titluri executorii. Ipoteca legalã prevãzutã la alin. (1) lit. c), contractul, precum şi procesul-verbal prevãzute la alin. (1) lit. h) şi i), însoţite de documentaţia cadastralã, vor fi înscrise în cartea funciarã, cu notarea interdicţiei de înstrãinare a construcţiei înainte de rambursarea integralã a ratelor neachitate în condiţiile prevãzute la art. 12.
(3) Creanţele fiscale generate de titlurile executorii prevãzute la alin. (2) se executã silit de cãtre organele competente, în condiţiile stabilite de <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Pentru realizarea în condiţii de siguranţã a lucrãrilor de consolidare şi asigurarea continuitãţii acestora, activitãţile comerciale şi nonprofit desfãşurate în spaţiile existente din clãdirile nominalizate în programele anuale se suspendã de drept pe durata execuţiei lucrãrilor de consolidare.
(5) Furnizorii de utilitãţi sunt obligaţi sã realizeze în regim de urgenţã, pe baza contractelor încheiate în condiţiile legii, lucrãrile de specialitate determinate de soluţiile de consolidare adoptate şi cu respectarea reglementãrilor tehnice în vigoare, care sã asigure funcţionalitatea clãdirii.
ART. 12
(1) Înstrãinarea, în decurs de 25 de ani de la recepţia terminãrii lucrãrilor de consolidare, a locuinţelor proprietate privatã a persoanelor fizice din clãdirile incluse în programele anuale şi la care s-au executat lucrãri de consolidare finanţate prin transferuri de la bugetul de stat este condiţionatã de rambursarea integralã a ratelor neachitate, conform evidenţei consiliului local, actualizate la data înstrãinãrii.
(2) Actualizarea se efectueazã în funcţie de indicele preţurilor de consum total al populaţiei, publicat lunar de Institutul Naţional de Statisticã în Buletinul statistic de preţuri, pentru intervalul cuprins între luna de referinţã a recepţiei la terminarea lucrãrilor de consolidare şi luna actualizãrii ratelor neachitate.
ART. 13
Sumele încasate din ratele lunare, precum şi cele aferente ratelor rãmase de achitat şi actualizate la data înstrãinãrii se vireazã în contul de venituri cu destinaţie specialã al unitãţii administrativ-teritoriale, deschis la Trezoreria Statului, pentru finanţarea în continuare a acţiunilor privind reducerea riscului seismic al construcţiilor existente cu destinaţia de locuinţã.
ART. 14
Actele juridice de înstrãinare încheiate cu încãlcarea prevederilor art. 12 sunt lovite de nulitate absolutã. Nicio persoanã care încheie astfel de acte nu poate invoca buna-credinţã în asemenea cazuri.
ART. 15
Apartamentele proprietate privatã a persoanelor fizice din imobilele cu destinaţia de locuinţe încadrate în clasa I de risc seismic prin raport de expertizã tehnicã, dobândite în condiţiile <>art. 9 alin. (1) din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, cu modificãrile ulterioare, incluse în programele anuale şi la care se finanţeazã, din transferuri de la bugetul de stat, proiectarea şi execuţia lucrãrilor de consolidare, se vor ipoteca odatã cu dobândirea dreptului de proprietate, prin excepţie de la prevederile art. 9 alin. (1) lit. b).
ART. 16
Proprietarii, persoane fizice, beneficiazã, prin exceptarea de la prevederile legale, de scutirea de taxa privind eliberarea autorizaţiei de construire pentru execuţia lucrãrilor de consolidare a construcţiilor cu destinaţia de locuinţã din proprietate, precum şi de taxa privind timbrul arhitecturii.
ART. 17
Oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã, alte instituţii implicate, precum şi orice alte persoane, în condiţiile legii, au obligaţia sã dea autoritãţilor administraţiei publice locale concursul, precum şi informaţiile necesare îndeplinirii activitãţilor prevãzute de prezenta ordonanţã.
ART. 18
Autoritãţile administraţiei publice locale sunt scutite de orice taxe de timbru, tarife, comisioane sau cauţiuni pentru cererile şi acţiunile adresate justiţiei în temeiul prevederilor prezentei ordonanţe, pentru executarea lucrãrilor privind reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, precum şi de tarifele pentru întabularea dreptului de ipotecã sau privilegiu în favoarea autoritãţilor administraţiei publice locale, inclusiv radierea drepturilor reale de garanţie.
ART. 19
(1) Transferurile de la bugetul de stat pentru finanţarea cheltuielilor prevãzute la art. 6 alin. (2) lit. a) şi la art. 8 alin. (1) lit. a) se fundamenteazã distinct de cãtre consiliile locale cu ocazia elaborãrii bugetului de stat şi se transmit consiliului judeţean, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(2) Consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti analizeazã, verificã şi centralizeazã situaţiile primite, stabilesc prioritãţile la nivel de judeţ, respectiv municipiul Bucureşti, şi transmit Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor valoarea cheltuielilor necesare.
(3) În execuţia bugetului de stat transferurile se repartizeazã de cãtre Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi se acordã consiliilor locale beneficiare, potrivit normelor metodologice.
(4) Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, şi consiliile municipiilor, oraşelor şi comunelor rãspund, potrivit legii, de utilizarea creditelor bugetare şi de folosirea cu eficienţã a sumelor primite ca transferuri de la bugetul de stat.
ART. 20
Contractarea expertizãrii tehnice, proiectãrii şi execuţiei lucrãrilor de consolidare finanţate din fonduri publice se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind achiziţiile publice.
ART. 21
În termen de 30 de zile de la data aprobãrii prezentei ordonanţe, Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor şi Ministerul Economiei şi Finanţelor vor elabora norme metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe*).
----------------
*) În anul 2001, Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi Ministerul Finanţelor Publice au elaborat Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994 privind mãsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, republicatã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.364/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 100 din 5 februarie 2002.

ART. 22
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogã prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 709/1991 , precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ART. 23
Obligaţiile şi rãspunderile proprietarilor construcţiilor, persoane fizice sau juridice, şi asociaţiilor de proprietari, precum şi ale persoanelor juridice care au în administrare construcţii, se completeazã cu dispoziţiile legislaţiei civile.
ART. 24
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea, în termen de 2 ani de la notificare, a obligaţiei prevãzute la art. 2 alin. (2) privind expertizarea tehnicã:
b) nerespectarea obligaţiei de a proceda la proiectarea lucrãrilor de consolidare, în termen de 2 ani de la notificarea încadrãrii în clasa I de risc seismic a clãdirii expertizate;
c) neînceperea execuţiei lucrãrilor de consolidare în termen de 2 ani de la data finalizãrii proiectului de consolidare;
d) nerespectarea obligaţiei de a depune documentaţia pe baza cãreia primãria poate sã stabileascã obligaţia de platã, în raport cu cotele-pãrţi indivize din proprietatea comunã aferentã fiecãrei proprietãţi individuale, în termen de 60 de zile de la solicitarea acesteia de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale;
e) nerespectarea obligaţiei de realizare şi amplasare a panourilor de înştiinţare în termen de 60 de zile de la data primirii raportului de expertizã tehnicã;
f) nerespectarea prevederilor privind inventarierea clãdirilor prevãzute la art. 2 alin. (2) şi notificarea în scris a proprietarilor/asociaţiilor de proprietari a obligaţiilor ce le revin privind expertizarea/proiectarea lucrãrilor de consolidare;
g) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. a) şi b) privind contractarea proiectãrii/execuţiei lucrãrilor de consolidare în termen de 2 ani de la notificarea încadrãrii în clasa I de risc seismic a clãdirii, respectiv de la data finalizãrii proiectului de consolidare.
(2) Sãvârşirea contravenţiilor prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã astfel:
a) nerespectarea prevederilor lit. a), cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor lit. b), cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor lit. c), cu amendã de la 1.500 lei la 3.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor lit. d), cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor lit. e), cu amendã de la 5.000 lei la 7.000 lei;
f) nerespectarea prevederilor lit. f), cu amendã de la 7.000 lei la 10.000 lei;
g) nerespectarea prevederilor lit. g), cu amendã de la 10.000 lei la 15.000 lei.
(3) Contravenţiile se aplicã proprietarilor, administratorilor sau autoritãţilor administraţiei publice locale, dupã caz.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele cu atribuţii de control ale primãriilor municipiilor, oraşelor şi comunelor, respectiv ale Primãriei Municipiului Bucureşti, în cazul proprietarilor sau administratorilor, şi de cãtre prefect, în cazul autoritãţilor administraţiei publice locale.
ART. 25
Contravenţiilor prevãzute în <>art. 24 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile <>art. II din Legea nr. 460/2001 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994 privind mãsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente şi ale <>art. II şi III din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994 , cu modificãrile aduse prin <>Legea nr. 128/2006 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994 , texte care nu sunt încorporate în forma republicatã a <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994 .
- <>Art. II din Legea nr. 460/2001 :
"Art. II. - Proprietarii locuinţelor, persoane fizice, din clãdirile de locuit încadrate prin raportul de expertizã tehnicã în clasa I de risc seismic, care, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, beneficiazã de proiecte de consolidare finanţate din transferuri de la bugetul de stat, finalizate sau contractate şi aflate în curs de elaborare, vor continua execuţia lucrãrilor de consolidare în condiţiile prezentei legi."
- <>Art. II şi III din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2006 :
"Art. II. - (1) În termen de 9 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe, primarii municipiilor, oraşelor şi comunelor, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti, vor duce la îndeplinire prevederile alin. (3^1) al <>art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1994 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Pentru proprietarii şi asociaţiile de proprietari prevãzuţi la <>art. 4 alin. (3^1) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1994 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, termenele de 2 ani prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a) şi b) din acelaşi act normativ încep sã curgã din momentul primirii renotificãrii.
Art. III. - Prefecţii judeţelor şi prefectul municipiului Bucureşti, în calitate de preşedinţi ai comitetelor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru situaţii de urgenţã, vor urmãri realizarea mãsurilor privind reducerea riscului seismic al construcţiilor existente."

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016