Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 20 din 13 august 2008  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 20 din 13 august 2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 613 din 20 august 2008

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. I.7 din Legea nr. 142/2008 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta ordonanţã reglementeazã activitãţile de constatare şi de recuperare a sumelor plãtite necuvenit din asistenţa financiarã nerambursabilã acordatã României de Comunitatea Europeanã şi/sau din fondurile de cofinanţare aferente, ca urmare a unor nereguli."
2. La articolul 2, literele a), d), e) şi f) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) neregula reprezintã orice abatere de la legalitate, regularitate şi conformitate în raport cu dispoziţiile legale naţionale şi/sau comunitare, precum şi cu prevederile contractelor ori ale altor angajamente legale încheiate în baza acestor dispoziţii, care prejudiciazã bugetul general al Comunitãţii Europene şi/sau bugetele administrate de aceasta ori în numele ei, precum şi bugetele din care provine cofinanţarea aferentã printr-o cheltuialã necuvenitã;
..........................................................................
d) creanţele bugetare rezultate din nereguli reprezintã sume de recuperat la bugetul general al Comunitãţii Europene şi/sau la bugetele administrate de aceasta ori în numele ei, precum şi/sau la bugetele de cofinanţare aferente, ca urmare a utilizãrii necorespunzãtoare a fondurilor comunitare şi a sumelor de cofinanţare aferente şi/sau ca urmare a obţinerii necuvenite de sume în cadrul mãsurilor care fac parte din sistemul de finanţare integralã ori parţialã a acestor fonduri;
e) autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare sunt agenţiile de implementare în cadrul programelor PHARE şi ISPA, Agenţia de Plãţi pentru Dezvoltare Ruralã şi Pescuit, Agenţia de Plaţi şi Intervenţie în Agriculturã, autoritãţile de management în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri structurale şi de coeziune, autoritãţile naţionale responsabile de participarea României la alte programe finanţate din fonduri comunitare, precum şi din fonduri aferente Instrumentului de asistenţã pentru preaderare şi Instrumentului european de vecinãtate şi parteneriat finanţate din fonduri comunitare;
f) activitatea de constatare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli este activitatea prin care se verificã, se stabileşte şi se individualizeazã obligaţia de platã sub forma unui titlu de creanţã."
3. La articolul 3, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Creanţele bugetare rezultate din nereguli, inclusiv accesoriile datorate conform contractelor sau altor angajamente legale prin care se utilizeazã fondurile comunitare şi cofinanţarea aferentã, înscrise în titlul de creanţã specificat la alin. (2) lit. a), se stabilesc în moneda utilizatã pentru efectuarea plãţilor în cadrul contractului ori altor angajamente legale sau acordului de finanţare şi în lei, utilizându-se cursul de referinţã comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil la data emiterii titlului de creanţã."
4. La articolul 3, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Împotriva titlului de creanţã debitorul poate formula contestaţie la organul emitent, în condiţiile şi termenele stabilite de <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 174/2004 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
5. La articolul 4, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Constituie obiect al recuperãrii creanţelor bugetare rezultate din nereguli sumele plãtite necuvenit din fonduri comunitare şi/sau din cofinanţarea aferentã, costurile bancare, inclusiv accesoriile acestora, precum şi alte sume stabilite de lege în sarcina debitorului."
6. La articolul 5, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care creanţa bugetarã rezultatã din nereguli nu a fost achitatã de cãtre persoanele prevãzute la alin. (1), debitor devine persoana juridicã sau fizicã prevãzutã de Codul de procedurã fiscalã."
7. Articolul 7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli, prin plata voluntarã sau deducerea din plãţile urmãtoare pe care sunt îndreptãţite sã le primeascã persoanele prevãzute la art. 5 alin. (1), se efectueazã în conturile indicate în titlul de creanţã, în moneda stabilitã în contractul/acordul de finanţare sau angajamentul legal.
(2) Recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli, prin executare silitã, se efectueazã în lei, conform Codului de procedurã fiscalã, în conturile indicate în titlul executoriu sau comunicate de autoritãţile prevãzute la art. 2 lit. e)."
8. Dupã articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 7^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 7^1. - (1) Pentru creanţele bugetare rezultate din nereguli termenul de platã se stabileşte în funcţie de data comunicãrii titlului de creanţã în condiţiile Codului de procedurã fiscalã sau potrivit legii, dupã caz.
(2) Pentru neachitarea la termen a obligaţiilor prevãzute la art. 7 alin. (1) debitorul datoreazã dupã acest termen majorãri de întârziere, conform prevederilor legale în materie de colectare a creanţelor fiscale."
9. La articolul 10, alineatele (3) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care creanţele bugetare rezultate din nereguli nu pot fi recuperate prin platã voluntarã sau deducere, autoritãţile competente în gestionarea fondurilor comunitare vor transmite titlurile executorii prevãzute la alin. (1) şi (2) organelor teritoriale subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã şi/sau organelor competente ale celorlalţi creditori bugetari, care vor duce la îndeplinire mãsurile asigurãtorii şi vor efectua procedura de executare silitã pentru recuperarea sumelor plãtite necuvenit din fondurile comunitare şi/sau fondurile de cofinanţare pe care le administreazã, în conformitate cu prevederile Codului de procedurã fiscalã.
(4) Sumele recuperate de organele competente stabilite potrivit alin. (3) se vireazã în lei în conturile indicate în titlul executoriu sau comunicate de autoritãţile prevãzute la art. 2 lit. e)."
10. La articolul 10, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Creanţele bugetare stabilite în euro se înscriu în titlurile executorii prevãzute la alin. (1) şi (2) în lei, utilizându-se cursul de referinţã comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil la data emiterii titlului de creanţã."
11. La articolul 11, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare în cadrul fondurilor structurale şi de coeziune pot delega activitatea de constatare organismelor intermediare, dar rãmân în continuare rãspunzãtoare atât pentru constatarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli, cât şi pentru recuperarea acestora."
12. La articolul 11, dupã alineatul (2) se introduc douã noi alineate, alineatele (2^1) şi (2^2), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare au obligaţia de a iniţia procedura de constatare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli în interval de 7 zile lucrãtoare de la primirea sesizãrilor menţionate la alin. (2).
(2^2) Autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare au obligaţia de a înscrie în Registrul debitorilor creanţele bugetare rezultate din nereguli, în 3 zile lucrãtoare de la data emiterii titlului de creanţã."
13. La articolul 11, alineatele (5) şi (6) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(5) Constatarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli se realizeazã de cãtre Serviciul Inspecţia modului de constituire a creanţelor bugetare rezultate din nereguli în utilizarea fondurilor europene din cadrul Inspecţiei Generale - Ministerul Economiei şi Finanţelor, la solicitarea expresã a autoritãţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare enumerate la art. 2 lit. e), în situaţiile în care:
a) autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare are calitatea de beneficiar, cu excepţia cazurilor în care aceste autoritãţi sunt entitãţi publice sau persoane juridice române de interes strategic naţional, cum sunt cele din sectorul transporturi, caz în care constatarea creanţelor bugetare se face de cãtre structurile de control din cadrul Ministerului Transporturilor;
b) persoanele din cadrul autoritãţii cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, implicate în procesul de constatare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli, au un interes personal sau patrimonial ce ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor ce le revin potrivit legii;
c) sunt necesare acţiuni de control complexe, cu implicaţii interinstituţionale;
d) Comisia Europeanã a stabilit debite ca urmare a unor nereguli în cadrul programelor PHARE anterioare Programului PHARE 1998;
e) Comisia Europeanã a stabilit, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, debite ca urmare a unei nereguli în cadrul participãrii României la programele comunitare;
f) în cazul descoperirii unor indicii privind posibile nereguli la nivelul Autoritãţii de Certificare şi Platã din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(6) În urma desfãşurãrii activitãţii de constatare, în limitele atribuţiilor ce le revin, toate autoritãţile cu competente în gestionarea fondurilor comunitare şi Serviciul Inspecţia modului de constituire a creanţelor bugetare rezultate din nereguli în utilizarea fondurilor europene din cadrul Inspecţiei Generale - Ministerul Economiei şi Finanţelor au obligaţia sã sesizeze de îndatã Departamentul pentru Luptã Antifraudã - DLAF în cazul descoperirii unor indicii privind posibile fraude."
14. La articolul 11, dupã alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmãtorul cuprins:
"(7) Drepturile şi obligaţiile autoritãţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare prevãzute la <>art. 10 alin. (8)-(11) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2005 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 411/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã în mod corespunzãtor Serviciului Inspecţia modului de constituire a creanţelor bugetare rezultate din nereguli în utilizarea fondurilor europene din cadrul Inspecţiei Generale Ministerul Economiei şi Finanţelor."
15. La articolul 11^1, alineatele (2) şi (7) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În vederea evaluãrii sistemelor de management şi control privind modul de gestionare a fondurilor comunitare şi pentru prevenirea şi/sau identificarea unor nereguli aşa cum sunt definite la art. 2, Autoritatea de Audit, prin structurile sale la nivel central şi regional, efectueazã audit extern asupra programelor PHARE, ISPA şi SAPARD, asupra programelor finanţate din fonduri structurale şi de coeziune, din fonduri externe nerambursabile aferente Instrumentului de Asistenţã pentru Preaderare şi Instrumentului European de Vecinãtate şi Parteneriat, Facilitãţii Schengen, din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Ruralã şi din Fondul european pentru pescuit.
.........................................................................
(7) Autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, precum şi Serviciul Inspecţia modului de constituire a creanţelor bugetare rezultate din nereguli în utilizarea fondurilor europene din cadrul Inspecţiei Generale - Ministerul Economiei şi Finanţelor au obligaţia de a comunica, în termen de 30 de zile de la data primirii solicitãrii Departamentului pentru Lupta Antifraudã - DLAF, mãsurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin actele de control ale departamentului, precum şi acţiunile întreprinse pentru recuperarea eventualelor prejudicii."
16. La articolul 11^2, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11^2. - (1) Dreptul de a stabili obligaţia de platã se prescrie în termen de 5 ani de la data închiderii programului dacã normele comunitare nu prevãd un termen mai mare."
17. La articolul 11^2, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Întreruperea şi suspendarea termenului de prescripţie a dreptului de stabilire a obligaţiei de platã pentru care normele comunitare prevãd un termen mai mare de 5 ani se realizeazã în cazurile şi în condiţiile stabilite de normele comunitare respective."
ART. II
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul, la propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor, va modifica şi va completa Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.306/2007 .
ART. III
<>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã, dupã aprobarea prin lege a acesteia, se va republica, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. IV
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


──────────────────
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 13 august 2008.
Nr. 20.
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016