Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 19 din 21 august 1992  privind activitatea de standardizare in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 19 din 21 august 1992 privind activitatea de standardizare in Romania

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL 212 DIN 28/8 /92
În temeiul art. 107 alin. (3) din Constituţia României şi al Legii nr. 81/1992,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Activitatea de standardizare constituie o problema de stat şi se desfãşoarã în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta, urmãrind, în principal, protecţia vieţii, a sãnãtãţii şi a mediului înconjurãtor, precum şi înlãturarea barierelor tehnice în calea comerţului internaţional.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe se înţeleg:
- standardizare: activitate specifica care stabileşte, pentru probleme reale sau potenţiale, dispoziţii destinate unei utilizãri comune şi repetate, urmãrind obţinerea unui grad optim de ordine într-un context dat;
- standard: document stabilit prin consens şi aprobat de un organism recunoscut, care prevede, pentru utilizãri comune şi repetate, reguli, prescripţii şi caracteristici referitoare la activitãţi sau rezultatele acestora, în scopul obţinerii unui grad optim de ordine într-un context dat;
- certificare de conformitate: act prin care o terta parte confirma ca este probabil ca un produs, proces sau serviciu, bine precizat, sa fie conform cu un anumit standard sau un alt document normativ;
- acreditarea unui laborator: recunoaşterea, de drept, a competentei unui laborator de încercãri de a realiza anumite încercãri sau tipuri de încercãri;
- marca de certificare a conformitatii: marca înregistratã, aplicatã conform reglementãrilor unui sistem de certificare, care indica, cu un nivel suficient de încredere, ca produsul, procesul sau serviciul respectiv este conform unui anumit standard sau altui document normativ.
ART. 3
În România se elaboreazã urmãtoarele categorii de standarde:
- standarde romane - SR - care se aplica la nivel naţional;
- standarde profesionale - care se aplica în anumite domenii de activitate, în cadrul organizaţiilor profesionale, legal constituite, care le-au elaborat;
- standarde de firma - care se aplica în cadrul regiilor autonome, societãţilor comerciale şi al altor persoane juridice care le-au elaborat.
ART. 4
Coordonarea şi efectuarea activitãţii de standardizare se realizeazã de cãtre Institutul Roman de Standardizare, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Guvernului.
ART. 5
Institutul Roman de Standardizare colaboreazã cu ministerele şi celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei publice, cu organele de standardizare din alte tari şi reprezintã România în organizaţii regionale şi internaţionale de standardizare.
CAP. 2
Elaborarea şi aprobarea standardelor
ART. 6
Elaborarea standardelor romane, profesionale şi de firma se face pe baza de programe de standardizare, care se actualizeazã.
Secţiunea 1
Elaborarea şi aprobarea standardelor romane
ART. 7
Elaborarea programelor de standardizare pentru standardele romane, elaborarea proiectelor acestor standarde, propunerile de reconfirmare, modificare, suspendare sau anulare a standardelor romane, precum şi lucrãrile privind activitãţile de standardizare internationala, inclusiv regionala, se fac de cãtre comitetele tehnice de standardizare.
ART. 8
Comitetele tehnice de standardizare sînt organisme înfiinţate pe baza acordului prealabil al Institutului Roman de Standardizare, în diverse domenii de activitate, şi se organizeazã pe lîngã regii autonome, societãţi comerciale, instituţii publice şi alte persoane juridice.
Comitetele tehnice de standardizare pot fi înfiinţate şi pe lîngã Institutul Roman de Standardizare.
ART. 9
În componenta comitetelor tehnice de standardizare intra reprezentanţi ai factorilor interesaţi.
Componenta şi atribuţiile comitetelor tehnice de standardizare se aproba de Institutul Roman de Standardizare.
ART. 10
Modul de lucru al comitetelor tehnice de standardizare, structura, conţinutul şi regulile de redactare ale standardelor se stabilesc prin standarde romane cu caracter metodologic, elaborate de cãtre un comitet tehnic de standardizare, înfiinţat pe lîngã Institutul Roman de Standardizare.
ART. 11
Institutul Roman de Standardizare coordoneazã activitatea desfasurata de comitetele tehnice de standardizare, furnizeazã informaţii acestora şi urmãreşte corelarea dintre standardele romane, precum şi armonizarea cu standardele internaţionale, prin alinierea la parametrii acestora.
ART. 12
Proiectele programelor de standardizare pentru standarde romane, proiectele de standarde romane, precum şi propunerile de reconfirmare, modificare, suspendare sau anulare a standardelor romane, definitivate în cadrul comitetelor tehnice de standardizare, se supun consultãrii publice prin anunţarea titlurilor acestora în publicaţii oficiale ale Institutului Roman de Standardizare.
ART. 13
Comitetele tehnice de standardizare examineazã observaţiile primite dupã consultarea publica şi dau forma finala a standardelor romane, pe baza consensului factorilor interesaţi prevãzuţi la art. 9.
Eventualele divergenţe se soluţioneazã de cãtre Institutul Roman de Standardizare, dupã consultarea pãrţilor interesate, în scopul realizãrii consensului.
ART. 14
Institutul Roman de Standardizare aproba programele de standardizare pentru standardele romane, precum şi reconfirmarea, modificarea, suspendarea sau anularea acestora.
Aprobarea, reconfirmarea, modificarea, suspendarea sau anularea standardelor romane se aduce la cunostinta publica prin publicaţii oficiale ale Institutului Roman de Standardizare.
Secţiunea a 2-a
Elaborarea şi aprobarea standardelor profesionale şi de firma
ART. 15
Elaborarea programelor de standardizare pentru standardele profesionale, elaborarea proiectelor acestor standarde, propunerile de reconfirmare, modificare, suspendare sau anulare a standardelor profesionale se fac de cãtre organisme specializate, inclusiv de comitetele tehnice de standardizare prevãzute la art. 7, stabilite de organele şi organizaţiile interesate.
ART. 16
Aprobarea programelor de standardizare pentru standardele profesionale, a standardelor profesionale, precum şi reconfirmarea, modificarea, suspendarea sau anularea acestora se fac de cãtre organismele stabilite şi organizaţiile interesate.
ART. 17
Elaborarea şi aprobarea programelor de standardizare pentru standardele de firma, a standardelor de firma, precum şi reconfirmarea, modificarea, suspendarea sau anularea lor se fac de cãtre regiile autonome, societãţile comerciale sau persoanele juridice respective.
ART. 18
Elaborarea şi aprobarea standardelor profesionale şi a standardelor de firma se fac pe baza metodologiei prevãzute la art. 10, adaptatã specificului de cãtre cei care le elaboreazã şi le aplica.
CAP. 3
Aplicarea standardelor
ART. 19
Standardele romane referitoare la protecţia vieţii, protecţia sãnãtãţii, securitatea muncii şi protecţia mediului înconjurãtor au caracter obligatoriu.
Caracterul de obligativitate pentru alte standarde romane se stabileşte o data cu aprobarea lor, de cãtre Institutul Roman de Standardizare, pe baza avizului ministerelor sau al altor organe interesate, precum şi în condiţiile prevãzute la art. 32.
Standardele romane care nu intra în categoria celor prevãzute la alin. 1 şi 2 din prezentul articol nu au caracter obligatoriu.
Caracterul de obligativitate se înscrie pe standarde.
ART. 20
Caracterul de obligativitate al standardelor profesionale şi al standardelor de firma se stabileşte de organele sau organismele care le-au aprobat.
ART. 21
Standardele profesionale şi standardele de firma trebuie sa respecte prevederile standardelor romane obligatorii.
ART. 22
Ministerele, precum şi orice alte organe care au atribuţii de aprobare a unor reglementãri tehnice normative, cu excepţia standardelor de firma, sînt obligate sa transmitã la Institutul Roman de Standardizare un exemplar, în vederea cuprinderii tuturor acestor reglementãri în banca proprie de date.
CAP. 4
Marca de certificare a conformitatii cu standardele romane
ART. 23
Conformitatea produselor şi serviciilor cu standardele romane este certificatã de cãtre Institutul Roman de Standardizare, care acorda dreptul de aplicare a marcii de certificare a conformitatii.
Acreditarea şi notificarea organismelor de certificare a conformitatii produselor şi serviciilor, a celor de certificare a sistemelor calitãţii, a celor de certificare a personalului, cît şi a celor de acreditare a laboratoarelor pentru efectuarea încercãrilor în vederea certificãrii se fac, în cadrul Sistemului naţional de certificare a calitãţii, de cãtre Institutul Roman de Standardizare.
Pot beneficia de marca de certificare produsele şi serviciile pentru care a fost respectata procedura-cadru de acordare a marcii, aprobatã de Institutul Roman se Standardizare.
Orice abatere de la aceasta procedura duce la retragerea certificãrii şi a dreptului de aplicare a marcii.
ART. 24
Mãrcile de certificare a conformitatii cu standardele romane sînt înregistrate de Institutul Roman de Standardizare la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, în condiţiile stabilite prin dispoziţiile legale în vigoare.
ART. 25
Taxele privind activitãţile prevãzute în prezenta ordonanta se stabilesc conform legii, iar tarifele se stabilesc, conform actelor normative în vigoare, de cãtre Institutul Roman de Standardizare.
CAP. 5
Sancţiuni
ART. 26
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea materialã, civilã, disciplinarã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a celor vinovaţi.
ART. 27
Nerespectarea prevederilor standardelor obligatorii constituie contravenţie dacã nu a fost sãvîrşitã în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa fie consideratã infracţiune şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei pentru persoane fizice.
ART. 28
Amenda contravenţionalã se aplica şi persoanelor juridice, caz în care limitele minime şi maxime se maresc de 5 ori.
ART. 29
Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii se fac de cãtre organele de control de specialitate ale administraţiei publice.
Impotriva procesului-verbal de constatare se poate face plîngere, de cãtre persoana fizica sau juridicã, la judecãtoria din raza teritorialã în care s-a comis fapta, în termen de 15 zile de la comunicarea acestuia. Plîngerea se depune la organul din care face parte agentul constatator, care o va inainta la judecãtoria competenta.
ART. 30
Aplicarea sancţiunilor pentru contravenţia prevãzutã la art. 27 se prescrie în termen de un an de la data sãvîrşirii faptei. În cazul construcţiilor, utilajelor şi instalaţiilor tehnologice, termenul de prescriere este de 2 ani.
ART. 31
În mãsura în care prezenta ordonanta nu dispune altfel, dispoziţiile art. 27 şi art. 28 se intregesc cu dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia celor din art. 25 şi 27 din acea lege.
CAP. 6
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 32
Standardele de stat (STAS) în vigoare îşi menţin valabilitatea pînã la revizuirea şi transformarea lor în standarde romane (SR). Institutul Roman de Standardizare va publica, în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, lista standardelor de stat (STAS) care îşi menţin caracterul de obligativitate.
Standardele de ramura (STR), normele tehnice de ramura (NTR), standardele de întreprindere (ŞTI) şi normele tehnice de întreprindere (NTI), în vigoare, îşi menţin valabilitatea pînã la înlocuirea sau, dupã caz, anularea lor, dar nu mai mult de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.
ART. 33
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga art. 6, cap. II şi III, art. 24 lit. b), art. 25, secţiunile 2 şi 3 ale cap V, art. 33-35, art. 38 lit. a) şi c), art. 39, anexele nr. 1 şi nr. 2 din <>Legea nr. 20/1984 privind tipizarea şi standardizarea produselor, construcţiilor şi tehnologiilor, normarea tehnica a consumurilor materiale şi energetice, ridicarea calitãţii şi nivelului tehnic al produselor. Decretul nr. 99/1980 privind tipizarea liniilor şi instalaţiilor tehnologice şi produselor, Decretul nr. 163/1978 privind aprobarea standardului de stat 11100/1-77 "Zonare seismicã. Macrozonarea teritoriului României" şi proiectarea construcţiilor în vederea îmbunãtãţirii protecţiei antiseismice, <>H.C.M. nr. 2489/1969 pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind standardele de stat, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Prevederile referitoare la aprobarea unor standarde de stat, cuprinse în decrete sau în hotãrîri ale fostului Consiliu de Miniştri, sînt şi rãmîn abrogate pe data înlocuirii sau, dupã caz, a anulãrii standardelor respective de cãtre Institutul Roman de Standardizare.

PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN


Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriei,
Dan Constantinescu

Secretar de stat în Departamentul
pentru Strategia Reformei şi
Integrare Economicã,
Bujor-Bogdan Teodoroiu

------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016