Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 19 din 18 august 1997  privind transporturile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 19 din 18 august 1997 privind transporturile

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 20 august 1997
În temeiul <>art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanta stabileşte normele generale aplicabile organizãrii şi executãrii tuturor activitãţilor de transport terestru, pe apa şi aerian pe teritoriul României, precum şi normele generale aplicabile mijloacelor de transport, proprietate a persoanelor fizice şi juridice, romane, în afarã teritoriului naţional.
Dispoziţiile prezentei ordonanţe constituie cadrul general pentru toate actele normative specifice diferitelor moduri de transport şi activitãţilor conexe; în caz de conflict ele prevaleazã asupra acestora din urma.
ART. 2
În toate raporturile generate de activitatea de transport protecţia vieţii umane şi a mediului este prioritara.
ART. 3
Sistemul naţional de transport constituie parte integrantã a activitãţilor economice şi sociale ale României şi are urmãtoarele obiective principale:
a) realizarea conectarii tuturor localitãţilor la reţeaua nationala de transport;
b) asigurarea dreptului la libera circulaţie a cetãţenilor;
c) asigurarea liberei circulatii a mãrfurilor şi a bunurilor;
d) asigurarea transporturilor care privesc siguranta nationala;
e) asigurarea la sistemele internaţionale de transport;
f) participarea la dezvoltarea economicã şi socialã a tarii.
ART. 4
Sistemul naţional al transporturilor are urmãtoarele componente:
a) infrastructurile de transport rutier, feroviar, naval şi aerian, de interes public;
b) utilizatorii infrastructurilor de transport de interes public;
c) operatorii de transport public şi privat.
ART. 5
Dezvoltarea sistemului naţional de transport se realizeazã ţinând seama de urmãtorii factori:
a) programele naţionale de realizare a unei dezvoltãri durabile;
b) nevoile de apãrare a tarii;
c) asigurarea unui nivel ridicat de siguranta a traficului;
d) eficienta economicã ridicatã;
e) condiţiile de conservare şi de protejare a mediului înconjurãtor;
f) utilizarea raţionalã a energiei;
g) convenţiile şi acordurile internaţionale la care România este parte.
ART. 6
Statul sprijinã dezvoltarea şi funcţionarea transportului public, garanteazã libera initiativa şi autonomia transportatorilor privati şi asigura condiţiile unui mediu concurential normal între modurile de transport şi între diferitele categorii de transportatori.
ART. 7
Utilizatorii de transporturi au acces egal şi nediscriminatoriu la structurile de transport de interes public, pot alege liber modul de transport prin care îşi exercita dreptul de a se deplasa şi au posibilitatea de a efectua ei înşişi transportul ori de a apela la serviciile unui transportator liber ales.
ART. 8
Ministerul Transporturilor, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, este autoritatea de stat în domeniul transporturilor şi asigura realizarea, modernizarea, dezvoltarea şi siguranta sistemului naţional de transport.
Modurile de transport pe care Ministerul Transporturilor le reglementeazã în calitate de autoritate de stat sunt:
a) transportul rutier;
b) transportul feroviar;
c) transportul maritim, fluvial şi pe apele interioare;
d) transportul aerian;
e) transportul multimodal şi transportul combinat.
Fiecare mod de transport este parte integrantã a sistemului naţional de transport şi cuprinde infrastructura, utilizatorii şi operatorii, care au activitãţi specifice respectivului mod de transport.
Ministerul Transporturilor coordoneazã modurile de transport printr-o abordare multimodala, ţinând seama de capacitatile existente sau de cele prevãzute pentru fiecare mod de transport, precum şi de promovarea unei dezvoltãri rationale a transporturilor combinate, cu respectarea reglementãrilor specifice fiecãrui mod de transport.

CAP. 2
Ministerul Transporturilor organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi autoritate de stat în domeniul transporturilor

ART. 9
Ministerul Transporturilor este organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi în aceasta calitate are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã strategiile de dezvoltare a activitãţilor de transport;
b) elaboreazã şi supune aprobãrii Guvernului programele de modernizare şi de dezvoltare a infrastructurilor de transport;
c) administreazã, gestioneazã şi exploateazã infrastructurile şi echipamentele de interes naţional din sistemul naţional de transport;
d) asigura tuturor utilizatorilor şi agenţilor economici acces egal şi nediscriminatoriu la infrastructurile de transport de interes naţional şi local;
e) asigura beneficiarilor de transport dreptul de a apela la un transportator autorizat şi liber ales;
f) sprijinã dezvoltarea şi funcţionarea transportului public;
g) stimuleaza libera initiativa şi asigura autonomia transportatorilor privati;
h) asigura condiţiile unui mediu concurential normal în interiorul fiecãrui mod de transport, precum şi între modurile de transport;
i) asigura efectuarea transporturilor militare şi a transporturilor de intervenţie în caz de calamitati naturale sau în alte situaţii deosebite;
j) asigura dezvoltarea cercetãrii în transporturi în corelare cu programele naţionale de cercetare;
k) elaboreazã politica economicã în domeniul transporturilor;
l) elaboreazã politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale şi a transportului combinat;
m) elaboreazã politici de dezvoltare echilibrata a tuturor modurilor de transport;
n) asigura gestionarea proprietãţii publice din domeniul transporturilor;
o) gestioneazã resursele financiare alocate prin bugetul de stat, cele din fondurile speciale pentru dezvoltarea infrastructurilor de transport sau din creditele externe garantate de stat;
p) aproba sau supune spre aprobare Guvernului, dupã caz, tarife sau taxe de utilizare a infrastructurilor de transport;
r) clasifica infrastructurile de transport în conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale.
ART. 10
Pentru realizarea obiectivelor politicii guvernamentale în domeniul transporturilor, Ministerul Transporturilor poate încheia contracte de activitate pentru unul sau mai mulţi ani cu agenţi economici din domeniul transporturilor, stabilind obiective specifice şi mijloace tehnice şi economice pentru realizarea acestora. Contractele de activitate încheiate se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 11
Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare, rutiere, maritime, pe apele interioare, aeriene, multimodale şi combinate, având urmãtoarele atribuţii:
a) reprezintã Guvernul în domeniul transporturilor, în organismele internaţionale şi în relaţiile bilaterale cu alte state;
b) elaboreazã şi promoveazã acte normative şi norme destinate asigurãrii compatibilitatii sistemului naţional de transport cu sistemele de transport internaţionale;
c) emite norme tehnice obligatorii pentru construcţia, modernizarea, întreţinerea şi exploatarea infrastructurilor de transport;
d) emite norme tehnice obligatorii pentru construcţia şi verificarea tehnica a mijloacelor de transport;
e) stabileşte nomenclatorul de funcţii şi de personal care lucreazã sau concura la siguranta traficului;
f) emite norme obligatorii de atestare, certificare, licentiere şi brevetare a personalului din transporturi, care lucreazã în siguranta circulaţiei, şi stabileşte condiţiile de suspendare sau de anulare a atestatelor, a certificatelor, a licenţelor sau a brevetelor acordate;
g) organizeazã examene şi emite atestate, certificate, licenţe şi brevete pentru personalul din transporturi;
h) stabileşte programe minime de pregãtire şi perfecţionare pentru personalul de siguranta din transporturi şi organizeazã desfãşurarea acestora;
i) emite norme obligatorii de licentiere şi autorizare a agenţilor economici care efectueazã sau vor efectua activitãţi de transport şi stabileşte condiţiile de acordare, de suspendare sau de anulare a licenţelor şi autorizaţiilor;
j) emite norme obligatorii de siguranta a traficului în transporturile feroviare, rutiere, navale, aeriene, precum şi pentru transportul multimodal şi combinat şi supravegheazã respectarea acestora;
k) emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de mãrfuri periculoase;
l) acorda navelor şi aeronavelor, proprietate a unor persoane fizice sau juridice, romane, dreptul de arborare a pavilionului roman sau a pavilionului altui stat;
m) certifica buna stare de navigabilitate a navelor şi aeronavelor civile, în conformitate cu reglementãrile naţionale şi internaţionale;
n) aproba organizarea regionala a transporturilor terestre de interes naţional, utilizarea spaţiului aerian, a cãilor navigabile din apele naţionale şi internaţionale, precum şi a apelor teritoriale;
o) aproba survolarea spaţiului aerian al României, decolarea şi aterizarea aeronavelor civile de pe şi pe aeroporturile situate pe teritoriul României;
p) asigura dirijarea aeronavelor în spaţiul aerian al României, în conformitate cu reglementãrile naţionale şi internaţionale;
q) exercita activitatea de registru, de inspecţie şi de control în transporturi;
r) acorda permisiunea de acostare şi de plecare a navelor româneşti şi strãine aflate în porturi româneşti;
s) stabileşte condiţiile de înmatriculare a navelor, a aeronavelor, a autovehiculelor şi a materialului rulant;
s,) asigura certificarea de tip şi individualã a mijloacelor de transport;
t) supravegheazã navele sub pavilion roman sau navele sub pavilion strãin aparţinând unor persoane fizice sau juridice, romane, în apele naţionale şi internaţionale;
t,) gestioneazã frecventele de comunicaţii alocate Ministerului Transporturilor;
u) acorda, pe baza de reciprocitate, dreptul de utilizare gratuita a infrastructurilor de transport pentru utilizatorii strãini;
v) autorizeaza efectuarea de lucrãri care se executa în zonele de siguranta şi de protecţie a infrastructurilor de transport de interes public;
x) stabileşte zonele obligatorii de pilotaj în apele naţionale, pe Dunare şi în apele teritoriale;
y) ancheteaza evenimentele sau accidentele produse în activitãţile de transport;
z) asigura, prin reţeaua proprie, controlul medico-sanitar specific siguranţei circulaţiei şi navigaţiei şi controlul veterinar specific activitãţilor de transport.
ART. 12
Ministerul Transporturilor stabileşte condiţiile tehnice, regulile de siguranta şi modalitãţile de inspecţie şi de control aplicabile diferitelor moduri de transport.
Ministerul Transporturilor poate desemna organisme tehnice specializate, însãrcinate sa elaboreze şi sa punã în aplicare normele tehnice şi reglementãrile corespunzãtoare, sa asigure pregãtirea profesionalã şi perfecţionarea personalului din transporturi, sa efectueze certificarea şi înmatricularea mijloacelor de transport şi sa asigure inspecţia şi controlul acestora.
Ministerul Transporturilor asigura, direct sau prin delegare de competenta, prin instituţii publice subordonate sau prin societãţi comerciale autorizate, controlul tehnic şi inspecţia de siguranta a traficului pentru transportul feroviar, auto, aerian, maritim, fluvial, pe apele interioare, multimodal şi combinat.
Instituţiile publice şi societãţile comerciale prevãzute la alin. 2 şi 3 se vor finanta integral din tarife, taxe şi comisioane obţinute din prestãrile de servicii specifice.
ART. 13
Regimul tarifelor percepute pentru eliberarea de autorizaţii şi licenţe şi al redevenţelor se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului, iar regimul taxelor de acces la infrastructurile de transport de interes public, precum şi cel al fondurilor speciale constituite din sume încasate cu titlu de taxe se stabilesc prin lege.
Tarifele pentru cursurile de pregãtire profesionalã şi de examinare, în vederea obţinerii certificatelor de capacitate, a licenţelor şi a brevetelor, se stabilesc de cãtre Ministerul Transporturilor.

CAP. 3
Proprietatea publica în domeniul transporturilor

ART. 14
Proprietatea publica în domeniul transporturilor cuprinde bunurile care servesc interesul public în transporturi şi care aparţin statului, judeţelor, municipiilor, oraşelor, comunelor şi satelor.
ART. 15
Bunurile, proprietate publica a statului, din domeniul transporturilor pot fi date în administrare, prin hotãrâre a Guvernului, instituţiilor publice din subordinea Ministerului Transporturilor ori pot fi închiriate sau concesionate, în condiţiile legii.

CAP. 4
Executarea transporturilor

ART. 16
Ministerul Transporturilor elaboreazã şi supune aprobãrii Guvernului schema reţelei naţionale de transport, care are ca obiective asigurarea deplasarii persoanelor şi a mãrfurilor între toate localitãţile tarii, precum şi conectarea infrastructurilor naţionale de transport la principalele infrastructuri de transport internaţional.
Autoritãţile administraţiei publice locale elaboreazã schema reţelei locale de transport, care va fi avizatã de Ministerul Transporturilor.
ART. 17
Transportul de persoane şi de bunuri este public sau în interes propriu.
Transporturile executate de persoane juridice, în condiţii nediscriminatorii de acces pentru terţi, pe baza unui contract de transport, sunt transporturi publice.
Contractul de transport se încheie între transportator şi beneficiarul transportului şi se probeazã, pentru transportul de persoane, printr-un titlu de transport înmânat pasagerului, iar pentru transportul de mãrfuri, printr-un document specific de transport.
Contractul de transport poate fi încheiat direct cu transportatorul sau prin intermediari de transport, autorizaţi de Ministerul Transporturilor.
ART. 18
Transportul executat de persoane fizice în vederea asigurãrii deplasarii în interes personal, precum şi transportul organizat de persoane fizice sau juridice pentru activitãţile proprii, în mijloacele de transport pe care le deţin în proprietate sau le folosesc în baza unui contract de închiriere, este transport în interes propriu.
Transportul de bunuri în interes propriu trebuie sa constituie accesoriul unei alte activitãţi economice executate de persoana care îl organizeazã, iar bunurile transportate trebuie sa fie proprietatea acesteia ori sa fie rezultatul activitãţii sale.
ART. 19
Persoanele fizice sau juridice, care efectueazã transporturi de bunuri şi de persoane, se autorizeaza de cãtre Ministerul Transporturilor.
Evidenta autorizaţiilor se tine la Ministerul Transporturilor în registre unice, pe moduri de transport.
ART. 20
Tarifele transporturilor publice se formeazã liber şi concurential pe baza cererii şi ofertei.
Guvernul şi, dupã caz, autoritãţile administraţiei publice locale pot fixa plafoane ale tarifelor şi pot stabili reduceri sau scutiri de tarife ori condiţii tarifare speciale pentru unele categorii de persoane fizice şi juridice, atunci când factori sociali impun acest lucru.
În situaţiile prevãzute la alin. 2, transportatorul va primi o compensaţie în bani din partea Guvernului sau, dupã caz, din partea autoritãţii publice locale, destinatã acoperirii costului real al transportului şi menţinerii serviciului public de transport.

CAP. 5
Investiţiile în transporturi

ART. 21
Obiectivele de investiţii privind infrastructurile de transport, echipamente şi tehnologii se stabilesc de Ministerul Transporturilor pe baza unor evaluãri economice şi financiare şi a unor criterii de eficienta în cadrul aceluiaşi mod de transport sau între moduri diferite ori combinatii de moduri de transport.
ART. 22
Mijloacele de finanţare necesare realizãrii noilor infrastructuri sau modernizãrii infrastructurilor existente pot proveni din fonduri speciale constituite pentru fiecare mod de transport, din reinvestirea profitului obţinut, din credite bancare interne sau externe, de la bugetul de stat, precum şi din alte surse constituite conform legii.
Autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi agenţii economici sau utilizatorii pot participa, în condiţiile legii, la finanţarea infrastructurii de transport de interes local sau regional.
Utilizarea spaţiului aerian, a infrastructurilor de transport şi a dotãrilor adiacente se face cu perceperea unor taxe, redevenţe şi tarife, care alimenteazã fondurile speciale pentru infrastructura fiecãrui mod de transport.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 23
Dispoziţiile specifice fiecãrui mod de transport se stabilesc prin legi speciale.
ART. 24
Prezenta ordonanta intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României.
ART. 25
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, orice dispoziţii contrare se abroga.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

Ministru de stat, ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

p. Ministrul apãrãrii naţionale,
Constantin Dudu Ionescu,
secretar de stat

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016