Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 16 din 29 ianuarie 1998  privind Statutul personalului vamal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 16 din 29 ianuarie 1998 privind Statutul personalului vamal

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 39 din 30 ianuarie 1998
Având în vedere dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României,
în temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale art. 1 lit. a) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

TITLUL I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prevederile prezentului statut se aplica personalului vamal din sistemul institutional al autoritãţii vamale.
ART. 2
Prezenta ordonanta reglementeazã:
a) funcţiile, competentele, responsabilitãţile, drepturile şi îndatoririle specifice personalului vamal de execuţie şi de conducere;
b) condiţiile şi modalitãţile de ocupare a posturilor şi funcţiilor de execuţie şi de conducere, precum şi condiţiile şi modalitãţile de eliberare din aceste posturi şi funcţii şi de încetare a activitãţii;
c) sistemul de perfecţionare şi de evaluare a personalului vamal;
d) criteriile de salarizare, de acordare a sporurilor, a premiilor şi a altor drepturi pentru personalul vamal, precum şi de aplicare a sancţiunilor; timpul de munca.
ART. 3
Din personalul vamal pot face parte persoanele care îndeplinesc condiţiile de studii prevãzute de lege şi de prezentul statut, care au capacitatea de exercitare deplina a drepturilor, o conduita morala conformã deontologiei profesionale şi sunt apte din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcţiei.
ART. 4
Nu pot avea calitatea de personal vamal urmãtoarele categorii de persoane:
a) care nu au cetãţenie romana şi domiciliul stabil în România;
b) care au antecedente penale pentru infracţiuni sãvârşite cu intenţie;
c) care fac parte din partide politice;
d) ale cãror contracte individuale de munca au fost desfãcute din motive imputabile lor.

TITLUL II
Direcţia Generalã a Vamilor şi direcţiile regionale vamale

Funcţii şi condiţii pentru ocuparea acestora

Secţiunea 1
Funcţii de execuţie, grade şi trepte profesionale

ART. 5
Funcţiile de execuţie pe grade profesionale sunt:
a) expert vamal;
b) inspector vamal;
c) referent de specialitate;
d) referent.
ART. 6
Funcţiile de execuţie pe trepte profesionale sunt cele de referent.
ART. 7
Ierarhizarea funcţiilor de execuţie pe grade şi pe trepte profesionale este cea prevãzutã în anexele nr. 1 şi 2.
ART. 8
Funcţiile, nivelul de salarizare şi condiţiile de ocupare a acestora, pentru alt personal decât cel cãruia i se aplica prevederile prezentului statut, sunt cele stabilite prin reglementãrile legale în vigoare pentru personalul din unitãţile bugetare.

Secţiunea a 2-a
Condiţii de studii pentru ocuparea funcţiilor de execuţie

ART. 9
(1) Pentru ocuparea funcţiilor de execuţie de specialitate în grade profesionale şi în trepte profesionale se cer a fi îndeplinite urmãtoarele condiţii de studii:
a) pentru funcţia în gradul profesional de expert vamal, inspector vamal, referent de specialitate, prevãzutã cu studii superioare, se cere absolvirea cu examen şi diploma de licenta sau diploma echivalenta a unei instituţii de învãţãmânt superior;
b) pentru funcţia de referent, prevãzutã cu studii superioare de scurta durata, se cere absolvirea cu examen şi diploma a unei instituţii de învãţãmânt superior de scurta durata;
c) pentru funcţia de referent, prevãzutã cu studii medii, se cere absolvirea cu examen şi diploma de bacalaureat a învãţãmântului mediu liceal.
(2) Nivelul studiilor este cel prevãzut în anexele nr. 1 şi 2.

Secţiunea a 3-a
Funcţii de conducere

ART. 10
Funcţiile de conducere în Direcţia Generalã a Vamilor sunt:
a) director general;
b) director general adjunct;
c) director;
d) director adjunct;
e) şef serviciu;
f) şef birou.
ART. 11
Funcţiile de conducere în direcţia regionala vamalã sunt:
a) director;
b) director adjunct;
c) şef serviciu;
d) şef birou.
ART. 12
(1) Funcţiile de conducere care implica aplicarea nemijlocitã a legislaţiei vamale din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor şi din cadrul direcţiilor regionale vamale vor fi ocupate de personalul vamal care deţine funcţia de expert vamal.
(2) Ocuparea altor funcţii de conducere decât cele prevãzute la alin. 1 se poate face şi de personalul vamal care nu deţine funcţia de expert.

TITLUL III
Funcţia de expert vamal

ART. 13
Personalul vamal încadrat în structura autoritãţii vamale poate ocupa, prin concurs, funcţia de expert vamal, dacã are o vechime în activitatea vamalã de 3 ani, în cazul celor cu studii superioare, şi de 5 ani, în cazul celor care au absolvit Şcoala Vamalã.
ART. 14
(1) Concursul pentru ocuparea funcţiei de expert vamal se organizeazã la nivel naţional, în funcţie de necesarul de personal vamal cu inalta pregãtire profesionalã în cadrul autoritãţii vamale, dar nu mai mult de 10% din numãrul total al personalului vamal.
(2) În vederea desfãşurãrii concursului, tematica şi perioada de înscriere se vor comunica direcţiilor regionale vamale şi birourilor vamale cu 60 de zile înainte de data sustinerii concursului.
ART. 15
(1) Funcţia de expert vamal se dobândeşte în urma sustinerii concursului naţional.
(2) În urma dobândirii calitãţii de expert vamal, funcţia detinuta anterior se transforma în funcţia de expert vamal, cu modificarea corespunzãtoare a statului de funcţii.
(3) Funcţia de expert vamal se înfiinţeazã în orice unitate din cadrul autoritãţii vamale unde va fi încadrat personalul vamal care a dobândit, ulterior, aceasta calitate.
ART. 16
(1) La nivelul Direcţiei Generale a Vamilor se constituie Consiliul de onoare şi disciplina al autoritãţii vamale, cu rol consultativ, pe lângã conducerea Direcţiei Generale a Vamilor, care se alege prin vot, de cãtre experţii vamali, pe o perioada de 2 ani.
(2) Consiliul de onoare şi disciplina al autoritãţii vamale este format din 9 membri, dintre care 3 sunt desemnaţi de sindicat.
(3) Structura şi normele tehnice de lucru ale Consiliului de onoare şi disciplina al autoritãţii vamale se elaboreazã de acesta şi se aproba prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor.
ART. 17
Consiliul de onoare şi disciplina al autoritãţii vamale îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã şi supune aprobãrii conducerii Direcţiei Generale a Vamilor procedurile şi normele tehnice de concurs privind promovarea în funcţia de expert vamal a personalului din cadrul autoritãţii vamale;
b) emite avize privind desfãşurarea activitãţii vamale, la solicitarea conducerii Direcţiei Generale a Vamilor;
c) analizeazã contestaţiile impotriva sancţiunilor disciplinare aplicate în cazul sãvârşirii abaterilor de la disciplina muncii şi înainteazã directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor propuneri privind modul de soluţionare a acestora;
d) analizeazã, la solicitarea organelor în drept, corectitudinea modului de întocmire a documentelor vamale de cãtre personalul vamal.

TITLUL IV
Birourile vamale

Funcţii şi condiţii pentru ocuparea acestora

Secţiunea 1
Funcţii de execuţie din birourile vamale

ART. 18
Funcţiile de execuţie din birourile vamale se clasifica, în raport cu specificul activitãţii, în funcţii de categoria A şi funcţii de categoria B.
ART. 19
Funcţiile de execuţie de categoria A sunt:
a) Funcţii de execuţie pe grade profesionale:
---------------------------------------------
- expert vamal;
- inspector vamal;
- controlor vamal;
- agent vamal.
b) Funcţii de execuţie pe trepte profesionale:
----------------------------------------------
- controlor vamal.
ART. 20
Funcţiile de execuţie de categoria B sunt:
a) Funcţii de execuţie pe grade profesionale:
---------------------------------------------
- inspector pentru datoria vamalã;
- controlor pentru datoria vamalã.
b) Funcţii de execuţie pe trepte profesionale:
----------------------------------------------
- controlor pentru datoria vamalã.
ART. 21
Ierarhizarea funcţiilor de execuţie pe grade şi trepte profesionale pentru birourile vamale este cea prevãzutã în anexa nr. 3.

Secţiunea a 2-a
Condiţii de studii pentru ocuparea funcţiilor de execuţie în birourile vamale

ART. 22
(1) Pentru ocuparea funcţiilor de execuţie din categoria A se cer a fi îndeplinite urmãtoarele condiţii de studii:
a) pentru funcţiile pe grade profesionale, de expert vamal, inspector vamal, absolvirea cu examen şi diploma de licenta sau diploma echivalenta a unei instituţii de învãţãmânt superior sau a Şcolii Vamale;
b) pentru funcţiile pe grade profesionale de inspector vamal, controlor vamal şi agent vamal, absolvirea Şcolii Vamale sau absolvirea cu examen şi diploma a unei instituţii de învãţãmânt superior de scurta durata;
c) pentru funcţiile pe trepte profesionale de controlor vamal, absolvirea cu examen şi diploma de bacalaureat a învãţãmântului mediu liceal.
(2) Pentru funcţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) se recruteaza personal din rândul absolvenţilor Şcolii Vamale sau al absolvenţilor cu examen de licenta sau diploma echivalenta ai învãţãmântului superior economic, juridic, tehnic şi universitar (în specialitatile: matematica, fizica, chimie şi filologie).
ART. 23
Pentru ocuparea funcţiilor de execuţie din categoria B se cer a fi îndeplinite urmãtoarele condiţii de studii:
a) pentru funcţiile pe grade profesionale de inspector pentru datoria vamalã, absolvirea cu examen de licenta sau diploma echivalenta a unei instituţii de învãţãmânt superior economic;
b) pentru funcţiile pe grade profesionale de inspector pentru datoria vamalã şi controlor pentru datoria vamalã, absolvirea Şcolii Vamale sau absolvirea cu examen şi diploma a unei instituţii de învãţãmânt superior economic de scurta durata;
c) pentru funcţiile pe trepte profesionale de controlor pentru datoria vamalã, absolvirea cu examen şi diploma a învãţãmântului postliceal economic, absolvirea cu examen şi diploma de bacalaureat a învãţãmântului mediu liceal economic sau a învãţãmântului mediu liceal cu alt profil decât cel economic, dacã au absolvit un curs în specialitatea finanţe-contabilitate.
ART. 24
Funcţiile de conducere din birourile vamale sunt:
a) şef birou vamal;
b) şef adjunct birou vamal;
c) şef tura sau şef sector.

Secţiunea a 3-a
Condiţii pentru ocuparea funcţiilor de conducere din birourile vamale

ART. 25
(1) Funcţiile de şef birou vamal şi şef adjunct birou vamal pot fi ocupate de persoanele care deţin funcţia de expert vamal.
(2) În cazul în care nu exista experţi vamali pentru ocuparea funcţiilor prevãzute la alin. (1), acestea pot fi ocupate de inspectori vamali principali sau de inspectori vamali, dupã caz.
(3) Funcţia de şef tura şi de şef sector poate fi ocupatã numai de persoanele încadrate în activitatea vamalã.

TITLUL V
Desfãşurarea activitãţii profesionale

Angajarea, avansarea, salarizarea şi pregãtirea profesionalã a personalului vamal

Secţiunea 1
Angajarea personalului vamal

ART. 26
Angajarea personalului vamal în structura autoritãţii vamale se face prin examen din rândul absolvenţilor Şcolii Vamale, precum şi prin concurs din rândul unor persoane cu activitate în alt domeniu, în condiţiile prevãzute de prezentul statut.
ART. 27
În vederea participãrii la concurs, candidaţii trebuie sa îndeplineascã, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) sa fie numai cetãţean roman, cu domiciliul stabil în România;
b) sa îndeplineascã condiţiile de studii şi de vechime în specialitate, corespunzãtoare cerinţelor posturilor scoase la concurs;
c) bãrbaţii sa aibã stagiul militar satisfãcut;
d) sa îndeplineascã condiţiile prevãzute de lege pentru ocuparea funcţiilor de gestionar şi de personal asimilat acestuia.
ART. 28
Dosarul de înscriere la concursul pentru ocuparea unui post în structura autoritãţii vamale cuprinde obligatoriu urmãtoarele:
a) cerere-tip de înscriere;
b) copii legalizate de pe diploma de licenta sau de pe diploma echivalenta în cazul absolvenţilor învãţãmântului superior, diploma în cazul absolvenţilor învãţãmântului superior de scurta durata, diploma în cazul absolvenţilor învãţãmântului postliceal economic şi de pe diploma de bacalaureat în cazul absolvenţilor învãţãmântului mediu liceal;
c) carnetul de munca sau copia de pe acesta, dacã este cazul;
d) curriculum vitae şi recomandare de la ultimul loc de munca sau de la instituţia de învãţãmânt, pentru absolvenţii care se angajeazã pentru prima data;
e) fişa de examen medical;
f) certificat de cazier judiciar.
ART. 29
Componenta comisiilor de concurs este urmãtoarea:
a) pentru funcţiile de execuţie:
- un director general adjunct sau un director desemnat de directorul general - preşedinte
- şeful serviciului, compartimentului de munca - membru
- 1-2 experţi sau inspectori în specialitatea postului - membri
b) pentru funcţii de conducere:
- directorul general sau un director general adjunct - preşedinte
- 1-2 directori - membri
- 2 experţi sau inspectori în specialitatea postului - membri.
ART. 30
Ocuparea funcţiilor de conducere se face prin concurs din rândul personalului încadrat în activitatea vamalã pe grade profesionale, cu excepţia funcţiei de şef tura sau de şef sector, care poate fi ocupatã şi de personalul încadrat în activitatea vamalã pe trepte profesionale.
ART. 31
(1) Numirile în funcţiile de director general adjunct, director şi director adjunct, pentru aparatul propriu, se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor.
(2) Pentru celelalte funcţii de conducere din aparatul propriu şi din unitãţile din subordinea Direcţiei Generale a Vamilor, numirile se fac prin decizie a directorului general al acesteia.
ART. 32
Posturile declarate vacante se anunta cu cel puţin 30 de zile înainte de data desfãşurãrii concursului, prin publicare în presa şi afişare la sediul unitãţii vamale care organizeazã concursul.
ART. 33
Organizarea, evaluarea, validarea, precum şi finalizarea rezultatelor concursului se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor.
ART. 34
(1) Contestaţiile privind rezultatele concursului se adreseazã Direcţiei Generale a Vamilor în termen de 5 zile de la comunicarea acestora.
(2) Contestaţiile se soluţioneazã prin recorectarea lucrãrilor în cauza de cãtre o alta comisie, stabilitã de directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor. Din aceasta comisie nu pot face parte persoanele care au efectuat prima corectare.
(3) Soluţionarea contestaţiilor se face prin "admis" sau "respins". Candidaţii admişi în urma contestaţiei pot fi încadraţi în posturile vacante sau în posturile care devin ulterior vacante, în interval de 6 luni de la admiterea contestaţiei.
(4) Hotãrârea comisiei prevãzute la alin. (2) este definitiva şi se comunica contestatorului în termen de 5 zile de la depunerea contestaţiei.
ART. 35
(1) Candidaţii declaraţi admişi la concurs au obligaţia sa se prezinte la post în termen de maximum 30 de zile de la data comunicãrii rezultatelor.
(2) În cazul neprezentarii în termenul prevãzut la alin. (1), postul este declarat vacant, urmând sa se comunice urmãtoarei persoane, declarata admisã la concurs, posibilitatea de a se angaja pe postul respectiv.
ART. 36
Angajarea personalului vamal se realizeazã prin încheierea unui contract individual de munca cu Direcţia Generalã a Vamilor, conform legislaţiei muncii în vigoare. Contractul individual de munca se încheie în forma scrisã şi cuprinde clauze privind obligaţiile şi drepturile pãrţilor contractante, precum şi alte clauze stabilite prin prezentul statut, şi va tine seama de dispoziţiile contractului colectiv de munca, încheiat în conformitate cu prevederile legale.
ART. 37
Încetarea raporturilor de munca dintre autoritatea vamalã şi personalul angajat se face potrivit prevederilor prezentului statut şi legislaţiei muncii în vigoare.
ART. 38
(1) Competentele şi responsabilitãţile personalului vamal sunt stabilite, în conformitate cu prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare a autoritãţii vamale, aprobat prin ordin al ministrului finanţelor.
(2) Locul specific de munca este stabilit de şeful imediat ierarhic şi se aproba de conducãtorul fiecãrei unitãţi din structura autoritãţii vamale.
ART. 39
Autoritatea vamalã nu angajeazã personal prin cumul de funcţii.

Secţiunea a 2-a
Avansarea în funcţii de conducere şi de execuţie

ART. 40
(1) Avansarea personalului vamal în funcţii, grade sau trepte profesionale se face prin concurs sau examen, în raport cu competenta profesionalã şi cu rezultatele obţinute în activitate.
(2) În cadrul autoritãţii vamale se instituie Comisia de avansari, desemnatã prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor, cu consultarea sindicatului. Normele tehnice de lucru se stabilesc de cãtre aceasta comisie şi se aproba prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor.
ART. 41
(1) Vechimea minima în grad sau în treapta profesionalã pentru avansarea în gradul sau în treapta imediat superioarã a personalului vamal din cadrul autoritãţii vamale este de cel puţin 2 ani.
(2) În mod excepţional, pentru personalul cu pregãtire profesionalã deosebita, directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor poate aproba nominal o reducere a vechimii minime prevãzute în alineatul precedent.
(3) Avansarea în grad sau treapta profesionalã, precum şi angajarea personalului vamal în cadrul autoritãţii vamale se fac în toate cazurile la gradatia 1.
ART. 42
Personalul încadrat pe funcţie ca debutant efectueazã un stagiu, în aceasta funcţie, pe termen de un an.
ART. 43
Personalul vamal debutant susţine, la expirarea stagiului de un an, un examen pentru titularizare pe post. În caz de nepromovare, examenul poate fi repetat dupã o perioada de 3 luni. Nepromovarea a doua asemenea examene atrage încetarea calitãţii de persoana incadrata în autoritatea vamalã.
ART. 44
(1) Pentru ocuparea funcţiilor în grade şi în trepte profesionale se vor organiza examene, cu prioritate pentru personalul angajat al autoritãţii vamale care are dreptul la avansari, şi, în mod excepţional, concursuri pentru persoane din afarã structurii autoritãţii vamale.
(2) Perioada de stagiu nu se aplica în cazul persoanelor cu vechime în specialitate de minimum un an şi care au fost angajate prin concurs, întrucât se considera ca au efectuat stagiatura în funcţii de specialitate, în cadrul unor activitãţi cu acelaşi profil.
ART. 45
Absolvenţii de învãţãmânt superior de lungã sau de scurta durata, care, la data trecerii pe funcţia corespunzãtoare studiilor absolvite, erau încadraţi pe funcţii cu un nivel de studii inferior, specifice domeniului în care au absolvit studiile universitare, se încadreazã la gradatia 1 a gradului profesional corespunzãtor studiilor şi vechimii în specialitate sau, acolo unde este cazul, la un grad şi la o gradatie la care se asigura o creştere cu pana la 0,100 a coeficientului de ierarhizare.
ART. 46
(1) Trecerea personalului în gradatia imediat superioarã se poate face anual, la propunerea şefului compartimentului în care lucreazã persoana respectiva, cu aprobarea conducatorului instituţiei, avându-se în vedere calitãţile personale concretizate prin rezultatele obţinute în activitatea profesionalã, notate cu calificativul "foarte bine" sau "bine" în anul precedent.
(2) Vechimea necesarã pentru trecerea personalului vamal în gradatia imediat superioarã este de 2 ani.
(3) În mod excepţional, vechimea prevãzutã la alin. (2) poate fi redusã pana la 6 luni, cu aprobarea nominalã a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor.
ART. 47
La avansarea în funcţiile de conducere se au în vedere urmãtoarele elemente:
- recomandarea conducatorului ierarhic;
- pregãtirea profesionalã;
- calitãţile de organizator şi de conducãtor al unor activitãţi;
- rezultatele la concursurile sau la testele profesionale, precum şi calificativele obţinute în ultimii 2 ani de activitate;
- capacitatea luãrii unor decizii;
- calitãţile personale în asigurarea unui climat corespunzãtor de munca.

Secţiunea a 3-a
Mobilitatea personalului

ART. 48
(1) Personalul vamal poate fi delegat sau detaşat de conducerea autoritãţii vamale sa îndeplineascã anumite activitãţi în afarã locului sau de munca.
(2) Delegarea se poate face pe o perioada de pana la 120 de zile pe an, iar detasarea, pe o perioada de pana la 2 ani, cu posibilitatea prelungirii acestora, în raport cu necesitãţile autoritãţii vamale şi cu acordul persoanei delegate sau detasate.
ART. 49
(1) Pe durata delegarii, detaşãrii sau trecerii temporare într-o alta munca, personalul vamal îşi pãstreazã funcţia, gradul sau treapta profesionalã şi salariul, avute anterior.
(2) Când detasarea sau trecerea temporarã în alta munca se face într-o funcţie la care este stabilit un salariu mai mare, personalul vamal detaşat sau trecut temporar într-o alta munca are dreptul la acest salariu, în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 50
(1) Personalul vamal delegat sau detaşat într-o alta activitate, precum şi cel a cãrui activitate se desfãşoarã în cadrul unor deplasãri periodice sau permanente au dreptul la plata cheltuielilor de transport şi de cazare, precum şi la o indemnizaţie, în condiţiile stabilite de reglementãrile în vigoare.
ART. 51
Personalul vamal numit temporar într-o funcţie de conducere vacanta sau în locul unei persoane cu funcţie de conducere, care lipseşte temporar din instituţie o perioada mai mare de 30 de zile calendaristice, primeşte, pe lângã salariul de baza al funcţiei, al gradului sau al treptei profesionale în care este încadrat, indemnizaţia corespunzãtoare funcţiei de conducere pe care o preia. Numirile temporare pe posturile de conducere vacante se asigura din cadrul personalului care deţine funcţia de expert sau o funcţie imediat inferioarã acesteia şi se pot face pentru o perioada de cel mult 3 luni, în cadrul cãreia se vor organiza concursuri pentru ocuparea acestor posturi.
ART. 52
(1) La cerere, personalul vamal poate trece într-un alt loc de munca în cadrul autoritãţii vamale, în urmãtoarele cazuri:
a) prin examen, organizat în vederea promovãrii personalului vamal în funcţii, grade sau trepte profesionale;
b) fãrã examen, în situaţiile stabilite de directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor, cu consultarea sindicatului.
(2) Trecerea personalului, la cerere, într-un alt loc de munca, în condiţiile prevãzute la alin. (1) lit. b), nu conferã acestuia dreptul la acoperirea cheltuielilor implicate de aceasta operaţiune.
ART. 53
(1) Trecerea personalului vamal într-un alt loc de munca se face în baza unor tabele anuale, aprobate de directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor. Cererile pot fi depuse anual, în perioada 15 iunie - 15 septembrie şi vor avea anexate documente justificative.
(2) În mod excepţional pot fi depuse cereri şi în afarã perioadei prevãzute la alin. (1), dacã survine un eveniment deosebit şi imprevizibil în situaţia familialã sau profesionalã a persoanei angajate. Cererile depuse în afarã acestei perioade nu conferã dreptul unei prioritati la mutare.
ART. 54
Criteriile şi punctajul necesare stabilirii prioritatilor la trecerea într-un alt loc de munca a personalului, la cerere, se stabilesc prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor, cu respectarea contractului colectiv de munca, încheiat în conformitate cu prevederile legale.
ART. 55
Trecerea într-un alt loc de munca a personalului vamal se face prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor, începând cu data de 1 ianuarie a anului urmãtor şi în ordinea poziţiilor stabilite în tabelul general ce va fi comunicat la nivelul structurii autoritãţii vamale.
ART. 56
Personalul vamal de conducere al unui birou vamal, transferat în interesul serviciului la un birou vamal situat în alta localitate, are dreptul la plata indemnizaţiei de mutare, conform legii, şi la o locuinta de serviciu asigurata de consiliul local sau de autoritatea vamalã.
ART. 57
În situaţia încetãrii raporturilor de munca cu autoritatea vamalã, din motive neimputabile acestuia, expertul vamal îşi poate desfasura activitatea în calitatea de expert vamal autorizat la un comisionar în vama, potrivit reglementãrilor legale în vigoare.

Secţiunea a 4-a
Timpul de munca

ART. 58
Programul de lucru al personalului vamal se stabileşte prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor, în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 59
În birourile vamale în care procesul de munca se desfãşoarã în program de tura, pentru munca prestatã în timpul nopţii se plãteşte un spor la sariul de baza, potrivit reglementãrilor în vigoare. Se considera munca în timpul nopţii aceea care se presteazã în intervalul cuprins între orele 22,00-6,00, cu posibilitatea abaterii, în cazuri justificate, cu o ora în minus sau în plus fata de aceste limite.
ART. 60
(1) În cursul programului de lucru se poate acorda o pauza pentru masa de cel puţin 1/2 ora, care nu se include în durata timpului de munca.
(2) Acordarea pauzei de masa nu trebuie sa afecteze desfãşurarea normalã a activitãţii autoritãţii vamale.

Secţiunea a 5-a
Salarizarea personalului vamal

ART. 61
(1) Salarizarea personalului vamal se stabileşte diferenţiat, în raport cu funcţia îndeplinitã, cu vechimea în funcţia de specialitate sau în funcţii asimilate acesteia, cu locul şi condiţiile specifice în care se desfãşoarã activitatea.
(2) Salariile personalului vamal cuprind:
- salariul de baza, care se stabileşte în raport cu rãspunderea şi complexitatea acesteia, precum şi cu nivelul de pregãtire profesionalã necesar funcţiei ocupate;
- sporuri la salariul de baza: spor pentru vechimea în munca; spor pentru condiţii deosebite în care se desfãşoarã activitatea; spor pentru stabilitate în cadrul autoritãţii vamale; spor pentru munca sistematic desfasurata peste programul normal de lucru; spor pentru munca în timpul nopţii; spor pentru activitatea desfasurata în punctele de control pentru trecerea frontierei; spor pentru portarma;
- premii pentru rezultate deosebite obţinute în activitate.
ART. 62
(1) Salariile de baza pentru personalul de execuţie din cadrul autoritãţii vamale sunt cele stabilite conform coeficienţilor de ierarhizare, diferenţiate pe funcţii, grade şi trepte profesionale, stabilite pe 1-4 gradatii.
(2) Salariile de baza pentru personalul vamal de conducere sunt cele corespunzãtoare funcţiilor de execuţie, gradului sau treptei profesionale şi gradatiei deţinute, la care se adauga o indemnizaţie de conducere care face parte din salariul de baza.
(3) Indemnizaţiile de conducere sunt diferenţiate în raport cu rãspunderea funcţiei de conducere îndeplinite în cadrul autoritãţii vamale şi se calculeazã procentual din salariul de baza.
(4) Salariul de baza corespunzãtor coeficientului de ierarhizare 1,000 este de 520.200 lei lunar brut şi se va majorã conform indexarilor ce vor fi stabilite dupã data de 1 ianuarie 1998.
(5) Salariul de baza pentru fiecare funcţie din cadrul autoritãţii vamale se determina de cãtre Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale pe baza coeficienţilor de ierarhizare stabiliţi potrivit anexelor nr. 1-3 la prezentul statut şi a salariului prevãzut la alin. (4) şi se rotunjeste din 100 în 100 lei în favoarea salariaţilor.
(6) Valoarea în suma bruta, corespunzãtoare coeficientului de ierarhizare 1,000, se poate majorã anual prin legea bugetului de stat, ţinând seama de evoluţia economiei naţionale şi a salariilor din celelalte sectoare de activitate.
(7) Coeficientul de ierarhizare pentru funcţiile de execuţie şi mãrimea indemnizaţiilor de conducere sunt prevãzute în anexele nr. 1-3 la prezentul statut.
ART. 63
(1) Orele prestate de personalul vamal de execuţie, peste durata normalã a timpului de lucru, se compenseazã cu timp liber corespunzãtor în urmãtoarele 30 de zile sau, la cererea salariatului, prin plata unui spor calculat la salariul de baza astfel:
a) 50% din salariul de baza brut pentru primele doua ore de depasire a duratei normale a zilei de lucru;
b) 100% din salariul de baza brut pentru orele urmãtoare şi pentru munca prestatã în zilele de repaus sãptãmânal, zilele de sãrbãtoare legalã şi în celelalte zile în care, potrivit reglementãrilor legale în vigoare, nu se lucreazã.
(2) Munca peste durata normalã a timpului de lucru poate fi prestatã şi plãtitã potrivit alin. (1), numai dacã efectuarea orelor suplimentare a fost dispusã de şeful ierarhic superior, fãrã a se depãşi 120 de ore anual. În cazuri deosebite, directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor poate aproba efectuarea orelor suplimentare şi peste acest plafon, fãrã a se depãşi 360 de ore anual.
(3) Personalul vamal, care, prin natura atribuţiilor de serviciu, presteazã, în mod sistematic, activitãţi peste durata normalã a timpului de lucru sau desfãşoarã sistematic activitãţi în zilele nelucrãtoare şi cãruia nu i se poate acorda timp liber corespunzãtor, primeşte, în raport cu depãşirea programului normal de lucru, în locul drepturilor prevãzute la alin. (1) şi (2), un spor de 30% calculat la salariul de baza brut. Categoriile de salariaţi şi condiţiile de acordare a sporului pentru munca sistematica peste programul normal de lucru se stabilesc de directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor.
ART. 64
(1) Pentru rezultate deosebite obţinute în activitatea desfasurata, personalul vamal poate primi un salariu de merit, care face parte din salariul de baza. Acesta poate fi de pana la 15%, aplicat la salariul de baza.
(2) Personalul vamal care beneficiazã de salariul de merit se stabileşte o data pe an, de regula dupã aprobarea bugetului, în raport cu rezultatele obţinute în activitatea desfasurata. Pentru personalul nou-angajat, salariul de merit se poate acorda dupã o perioada de un an de la angajare.
(3) Salariul de merit poate fi acordat pentru cel mult 15% din numãrul total de posturi prevãzut în statul de funcţii al instituţiei, din care doua treimi vor fi utilizate pentru funcţiile de execuţie.
ART. 65
(1) Personalul vamal beneficiazã de un spor de vechime în munca de pana la 25%, calculat la salariul de baza corespunzãtor timpului efectiv lucrat în program normal de lucru, astfel:




Transe de vechime în munca Cote la salariul de baza


între 3 şi 5 ani 5%
de la 5 la 10 ani 10%
de la 10 la 15 ani 15%
de la 15 la 20 de ani 20%
peste 20 de ani 25% .



(2) Sporul corespunzãtor vechimii în munca se plãteşte cu începere de la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-a împlinit vechimea în munca prevãzutã la transa respectiva.
(3) La stabilirea sporului de vechime în munca se vor lua în considerare perioadele lucrate şi înscrise în carnetul de munca.
ART. 66
Pentru personalul vamal care îşi desfãşoarã activitatea în punctele de control pentru trecerea frontierei se atribuie un spor de frontiera de 20%, calculat la salariul de baza.
ART. 67
(1) Pentru personalul vamal care îşi desfãşoarã activitatea în locuri cu condiţii deosebite se atribuie un spor de 15%, calculat la salariul de baza.
(2) De sporul prevãzut la alin. (1) poate beneficia personalul vamal care îşi exercita activitatea de control vamal la: cala de mãrfuri a navelor şi aeronavelor, compartimentele de mãrfuri şi bagaje ale mijloacelor de transport auto şi de cale feratã, precum şi în mesagerii la coletele poştale şi la bagajele introduse sau scoase din ţara.
ART. 68
Personalului vamal cu activitate mai mare de 5 ani în cadrul autoritãţii vamale i se acorda un spor de stabilitate la salariul de baza, dupã cum urmeazã:



între 5 ani - 10 ani 3%
între 10 ani - 15 ani 5%
între 15 ani - 20 de ani 7%
peste 20 de ani 10% .



ART. 69
Pentru premierea în cursul anului a personalului vamal se constituie un fond de premiere lunar, prin aplicarea unei cote de pana la 2% asupra fondului de salarii prevãzut în bugetul de venituri şi cheltuieli al unitãţii. Din acest fond pot fi acordate premii în cursul anului salariaţilor care au realizat sau au participat direct la obţinerea unor rezultate deosebite în activitatea desfasurata. Sumele neconsumate din acest fond vor fi utilizate în lunile urmãtoare, în cadrul aceluiaşi an bugetar.
ART. 70
(1) Pentru activitatea profesionalã, personalul vamal beneficiazã la sfârşitul anului calendaristic de un premiu anual de pana la un salariu de baza, realizat în ultima luna a anului pentru care se face plata, proporţional cu timpul efectiv lucrat din programul normal de lucru.
(2) Conducerea autoritãţii vamale poate diminua sau anula premiul anual, în cazul salariaţilor care, în cursul anului, au desfãşurat o activitate profesionalã slabã sau necorespunzãtoare ori au avut abateri pentru care au fost sancţionaţi disciplinar.
ART. 71
(1) Direcţia Generalã a Vamilor constituie un fond de stimulente, astfel:
a) prin aplicarea unui coeficient de pana la 35% la valoarea penalitatilor şi amenzilor aplicate, rãmase definitive şi încasate, a sumelor în lei şi în valuta confiscate, rãmase definitive şi încasate, cat şi la valoarea bunurilor şi mãrfurilor devenite proprietatea statului în unitãţile vamale şi valorificate;
b) prin reţinerea unui coeficient de pana la 5% la valoarea veniturilor suplimentare încasate şi rãmase definitive ca urmare a controalelor efectuate, venituri depistate peste nivelul veniturilor declarate şi al obligaţiilor asumate de plãtitori fata de bugetul de stat şi de bugetul Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei;
c) prin aplicarea unui coeficient de pana la 5% la valoarea veniturilor încasate la bugetele prevãzute la lit. b), ca urmare a executãrii creanţelor bugetare conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 108/1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Nivelurile de constituire pentru fiecare sursa şi condiţiile de utilizare a fondului prevãzut la alin. (1) se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin hotãrâre a Guvernului.

Secţiunea a 6-a
Perfecţionarea personalului vamal

ART. 72
Perfecţionarea personalului vamal se realizeazã în raport cu exigenţele activitãţii vamale, ale armonizarii legislaţiei vamale cu acordurile şi convenţiile internaţionale, precum şi în funcţie de cerinţele posturilor pe care diferitele categorii de personal le ocupa.
ART. 73
Activitatea de perfecţionare a personalului vamal este coordonata de Direcţia Generalã a Vamilor şi se realizeazã prin Şcoala Vamalã şi birourile de învãţãmânt din direcţiile regionale vamale, în formele şi în conformitate cu programele de perfecţionare elaborate de Direcţia Generalã a Vamilor cu avizul Ministerului Finanţelor.
ART. 74
(1) Personalul vamal participa, o data la 2 ani, la un program general de perfecţionare.
(2) Perfecţionarea personalului vamal se poate organiza şi desfasura în timpul sau în afarã serviciului, cu respectarea condiţiilor prevãzute de lege.
ART. 75
Absolvenţii Şcolii Vamale, care, în urmãtorii 5 ani de la angajare, au încetat raporturile de munca cu Direcţia Generalã a Vamilor sau cãrora li s-au desfãcut contractele individuale de munca din motive imputabile lor, vor restitui cheltuielile de şcolarizare proporţional cu perioada nelucrata.
ART. 76
(1) La solicitarea agenţilor economici, a instituţiilor publice sau a instituţiilor de pregãtire profesionalã private, personalul din cadrul autoritãţii vamale poate participa la formarea profesionalã a personalului acestora, pe linia legislaţiei vamale, prin cursuri sau seminarii de specialitate.
(2) Participarea personalului din cadrul autoritãţii vamale la acţiunile de formare profesionalã poate avea loc în timpul serviciului sau în afarã lui, cu respectarea condiţiei prevãzute la alin. 1.
(3) Modalitãţile de participare şi formare profesionalã la acţiunile solicitate, precum şi condiţiile de plata şi de virare a contravalorii prestaţiei efectuate vor fi stabilite prin norme tehnice aprobate de directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor. Sumele rezultate vor fi încasate de autoritatea vamalã şi utilizate în regim extrabugetar.
ART. 77
Personalul vamal poate fi trimis în strãinãtate pentru studii, schimb de experienta şi alte activitãţi similare, de cãtre autoritatea vamalã, în condiţiile prevãzute de reglementãrile legale în vigoare.

TITLUL VI
Drepturi, îndatoriri şi rãspunderea disciplinarã

CAP. 1

Secţiunea 1
Drepturile personalului vamal

ART. 78
Personalul vamal are dreptul la un salariu de baza corespunzãtor funcţiei, gradului sau treptei profesionale, potrivit pregãtirii profesionale şi, dupã caz, la indemnizaţia de conducere, precum şi la sporuri, premii şi alte drepturi bãneşti, stabilite potrivit legii.
ART. 79
Personalul vamal are dreptul de a fi avansat în funcţie, grad sau treapta profesionalã, precum şi în gradatii, potrivit condiţiilor de studii şi vechime în specialitate, stabilite prin prezentul statut.
ART. 80
Personalul vamal are dreptul la protecţia legii, a societãţii civile şi a autoritãţii vamale, în cazul:
a) insultelor, calomniilor, amenintarilor directe sau indirecte, loviturilor sau al oricãror acte de violenta în care poate fi victima în exercitarea funcţiei;
b) desfãşurãrii de anchete sau cercetãri cu caracter administrativ sau penal, atunci când acestea sunt generate de acte sau fapte produse sau sãvârşite în timpul exercitãrii atribuţiilor de serviciu, din cauze neimputabile lor.
ART. 81
Personalul vamal are dreptul de a sesiza ierarhic cazurile de influentare exercitate asupra lui cu privire la îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, de persoane sau structuri din interiorul sau din afarã autoritãţii vamale.
ART. 82
La decesul unui salariat în activitate, Direcţia Generalã a Vamilor acorda familiei acestuia sau persoanei care a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dupã caz, un ajutor suplimentar în cuantum de 5 salarii medii nete pe sistemul vamal.
ART. 83
Copiii personalului vamal decedat în timpul şi din cauza serviciului pot fi angajaţi în cadrul autoritãţii vamale, pe baza unui test profesional, cu respectarea condiţiilor referitoare la varsta, studii absolvite şi vechime în specialitate.
ART. 84
Dreptul la concediu, durata şi categoriile de concediu care se acorda personalului vamal sunt cele prevãzute de actele normative în vigoare.

Secţiunea a 2-a
Drepturi sindicale

ART. 85
Personalul vamal poate crea, în condiţiile legii, organizaţii sindicale, poate adera la acestea şi poate fi ales în organele de conducere ale acestora.
ART. 86
Organizaţiile sindicale îşi determina liber structura şi vor informa conducerea autoritãţii vamale despre toate modificãrile intervenite în aceasta.
ART. 87
Reuniunile organizaţiilor sindicale se desfãşoarã în afarã programului de lucru. Organizaţiile sindicale reprezentative pot organiza în timpul orelor de serviciu o reuniune lunarã de informare. Durata acestei reuniuni nu poate depãşi o ora. În mod excepţional, limita maxima de 3 ore pe trimestru poate fi cumulatã într-o singura luna. Cumulul poate fi autorizat de directorul direcţiei regionale vamale în raza cãreia se desfãşoarã reuniunea.
ART. 88
Personalul autoritãţii vamale de la toate nivelurile are drepturi şi obligaţii care decurg din legislaţia în vigoare, din prezentul statut, precum şi din prevederile contractului colectiv de munca.
ART. 89
Spaţiile aflate în proprietatea autoritãţii vamale, cu caracter cultural, sportiv şi de servire a mesei (cantine, bufete şi altele asemãnãtoare), pot fi folosite de cãtre organizaţia sindicala, cu acordul autoritãţii vamale.
ART. 90
Personalul vamal are dreptul la formele de protest prevãzute de lege.

CAP. 2
Îndatoririle personalului vamal

ART. 91
(1) Personalul vamal are urmãtoarele îndatoriri:
a) sa fie loial autoritãţii vamale şi sa manifeste probitate profesionalã, corectitudine şi conştiinciozitate în îndeplinirea obligaţiilor de serviciu;
b) sa-şi perfecţioneze activitatea profesionalã;
c) sa nu primeascã, sa nu solicite şi sa nu accepte pentru sine sau pentru alte persoane, în calitatea sa oficialã, cadouri, împrumuturi sau orice alte valori sau servicii de la persoane cu care se afla în relaţii de serviciu;
d) sa nu primeascã cereri, a cãror rezolvare nu este de competenta sa ori nu i-au fost repartizate de şefii ierarhici, sau sa nu intervinã pentru soluţionarea unor asemenea cereri;
e) sa respecte jurãmântul vamal şi sa se conformeze dispoziţiilor sefilor ierarhici, cu excepţia cazurilor când acestea sunt contrare legii;
f) sa nu exercite, direct sau prin persoane interpuse, activitãţi de comerţ, sa nu participe la administrarea sau conducerea unor societãţi comerciale sau civile, care, prin natura activitãţii lor, îi poate compromite independenta profesionalã. Personalul implicat prin acte oficiale, total sau parţial, în astfel de activitãţi, inclusiv de administrare sub supraveghere vamalã, este obligat sa renunţe în termen de 6 luni de la data angajãrii sau de la data dobândirii acestei calitãţi. În caz contrar, va fi declarat incompatibil cu exercitarea funcţiei în cadrul autoritãţii vamale şi se va proceda la desfacerea contractului individual de munca;
g) sa pãstreze secretul operaţiunilor vamale, comerciale şi financiare, precum şi al materialelor şi informaţiilor cu caracter vamal;
h) sa declare, potrivit legii, averea, la angajare. Declaraţia se face în scris, pe propria rãspundere, şi cuprinde bunurile proprii, bunurile comune şi cele deţinute în indiviziune, precum şi pe cele ale copiilor aflaţi în întreţinere.
Pe perioada activitãţii în cadrul autoritãţii vamale, personalul vamal este obligat sa declare bunurile mobile sau imobile dobândite, a cãror valoare depãşeşte cuantumul a 20 de salarii medii brute pe economie, în termen de 45 de zile de la dobândire. Declaraţiile privind averea sunt confidenţiale şi se depun la Direcţia Generalã a Vamilor;
i) sa aibã o conduita corecta, sa nu abuzeze de calitatea sa oficialã şi sa nu compromita, prin activitatea sa publica sau privatã, prestigiul funcţiei sau al autoritãţii vamale;
j) sa fie respectuos fata de personalul ierarhic superior, fata de colegi şi de personalul din subordine;
k) în timpul serviciului sa-şi decline numele şi sa se adreseze în mod reverentios persoanelor din afarã instituţiei, cu care se afla în relaţii de serviciu. Este interzis fumatul în timpul controlului vamal;
l) sa anunţe conducãtorul ierarhic superior cu privire la lipsa de la domiciliu, precum şi locul unde se afla, în cazul personalului vamal al Direcţiei de supraveghere şi control vamal din cadrul autoritãţii vamale;
m) sa poarte uniforma în timpul serviciului, semn de recunoaştere, indispensabil, a personalului vamal; efectele şi accesoriile uniformei sa fie curate, ingrijite şi purtate în mod corespunzãtor.
(2) Regulamentul privind portul uniformei de serviciu, condiţiile de acordare a acesteia, modelul, durata de folosire şi însemnele distinctive sunt prevãzute în anexa nr. 4 la prezentul statut.

CAP. 3
Mãsuri de protecţie acordate salariaţilor în cazul reorganizãrii activitãţii

ART. 92
În cazul reorganizãrii activitãţii, care determina desfacerea contractelor individuale de munca pentru personalul vamal, autoritatea vamalã are obligaţia întreprinderii urmãtoarelor acţiuni:
a) sa identifice posibilitãţile de redistribuire a personalului vamal în cadrul structurii autoritãţii vamale;
b) în condiţiile organizãrii unor cursuri de calificare sau de recalificare profesionalã, sa includã persoanele cãrora ar urma sa li se desfaca contractele individuale de munca.
ART. 93
Autoritatea vamalã are obligaţia de a face publica, prin afişare la Direcţia Generalã a Vamilor şi la unitãţile din subordine vizate, lista cu posturile reduse, cu cel puţin 30 de zile înainte de aplicarea procedurilor privind reorganizarea activitãţii.
ART. 94
În cazul reorganizãrii activitãţii, mãsurile de desfacere a contractelor individuale de munca se vor aplica, în ordine:
a) personalului vamal care îndeplineşte condiţiile legale de pensionare;
b) persoanelor care opteazã sa plece din unitate pe motivul reorganizãrii activitãţii;
c) persoanelor care au obţinut calificativul "slab" 2 ani consecutiv.
ART. 95
(1) În cazul reorganizãrii activitãţii se procedeazã la o evaluare obiectivã, luându-se în considerare urmãtoarele criterii, care trebuie sa fie îndeplinite în mod cumulativ:
- nivelul studiilor;
- rezultatele obţinute în activitate;
- vechimea în specialitate.
(2) În situaţia în care rezultatul evaluãrii obiective nu conduce la departajare se vor lua în calcul, în ordine, urmãtoarele criterii social-umanitare:
- soţ/sotie cu domiciliul în localitate;
- numãrul copiilor aflaţi în întreţinere;
- unic intretinator de familie;
- starea de sãnãtate.
(3) Dacã mãsura reorganizãrii afecteazã ambii soţi, se va desface contractul individual de munca numai unuia dintre ei, de comun acord cu aceştia şi prin exprimarea acordului scris al soţilor în cauza.
ART. 96
Personalul vamal poate solicita trecerea în compartimente din structura autoritãţii vamale în care exista posturi vacante şi care nu sunt supuse reorganizãrii activitãţii.
ART. 97
Contestaţiile personalului vamal afectat de mãsurile de reorganizare a activitãţii, conform prevederilor art. 94 şi 95, se adreseazã, în termen de 10 zile de la comunicarea mãsurii, Consiliului de onoare şi disciplina al autoritãţii vamale, care va analiza şi soluţiona contestaţiile în termen de 5 zile.

CAP. 4
Rãspunderea disciplinarã şi materialã a personalului vamal

ART. 98
Constituie abateri disciplinare, altele decât cele care sunt considerate infracţiuni, urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea îndatoririlor prevãzute în prezentul statut;
b) refuzul nejustificat sau neglijenţa manifestatã în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu;
c) absentele nemotivate de la serviciu;
d) orice alta fapta a personalului, prin care acesta se abate de la îndeplinirea îndatoririlor.
ART. 99
Sancţiunile disciplinare care se aplica personalului angajat, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) observatie scrisã;
b) avertisment;
c) radierea din tabelul de premiere anuala;
d) diminuarea salariului de baza sau, dupã caz, a indemnizaţiei de conducere cu 5-15%, pe o perioada de 1-6 luni;
e) retrogradarea în funcţie pe timp de 1-6 luni;
f) eliberarea din funcţia de conducere;
g) excluderea din activitate pe o perioada de 1-6 luni;
h) desfacerea disciplinarã a contractului individual de munca.
ART. 100
(1) Sancţiunea disciplinarã se aplica numai dupã cercetarea administrativã prealabilã a faptei, sesizatã în scris, audierea obligatorie a persoanei în cauza şi verificarea susţinerilor fãcute de aceasta în apãrare.
(2) La stabilirea sancţiunii se va tine seama de gravitatea abaterii disciplinare, de împrejurãrile în care a fost sãvârşitã fapta şi de activitatea desfasurata anterior.
ART. 101
(1) Personalul vamal sancţionat potrivit art. 99 lit. g) nu beneficiazã de drepturile salariale, contractul individual de munca fiind suspendat pe perioada aplicãrii sancţiunii.
(2) Perioada excluderii nu este luatã în calcul pentru avansarea în funcţie, grad sau treapta profesionalã, precum şi pentru stabilirea drepturilor la pensie.
ART. 102
Contractul individual de munca al personalului vamal se desface disciplinar în urmãtoarele cazuri:
a) sãvârşirea unei abateri grave sau sãvârşirea repetatã a abaterilor disciplinare;
b) încãlcarea cu vinovãţie, în mod repetat, a îndatoririlor prevãzute în prezentul statut;
c) pãrãsirea nejustificatã a locului de munca mai mult de 5 zile consecutiv.
ART. 103
Sancţiunea disciplinarã se aplica de cãtre cel în drept sa ia aceasta mãsura, în cel mult 30 de zile de la luarea la cunostinta despre abaterea sãvârşitã, dar nu mai târziu de 6 luni de la data comiterii faptei, şi se comunica celui în cauza prin decizie scrisã.
ART. 104
(1) Persoanele sancţionate disciplinar nu pot ocupa funcţii de conducere în cadrul autoritãţii vamale, timp de 2 ani de la data aplicãrii sancţiunii.
(2) Personalul vamal eliberat din funcţii de conducere, ca urmare a sãvârşirii unor abateri disciplinare, poate avansa în aceste funcţii dupã 2 ani de la data punerii în aplicare a mãsurii de sancţionare.
ART. 105
Aplicarea sancţiunilor disciplinare se face potrivit competentelor stabilite prin decizia directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor.
ART. 106
Impotriva sancţiunilor disciplinare, prevãzute la art. 99 lit. a)-g), se face contestaţie, în scris, în termen de 15 zile de la comunicare, la Consiliul de onoare şi disciplina al autoritãţii vamale.
ART. 107
(1) Contestaţia înaintatã Consiliului de onoare şi disciplina al autoritãţii vamale se analizeazã în termen de 15 zile de la primire, în prezenta persoanei sancţionate.
(2) În urma analizarii contestaţiei, Consiliul de onoare şi disciplina al autoritãţii vamale propune directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor anularea sau menţinerea sancţiunii contestate.
ART. 108
Rãspunderea materialã a personalului vamal se stabileşte potrivit prevederilor legale în vigoare.
ART. 109
În cazul sãvârşirii unor fapte deosebit de grave, care pot întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni, pentru care autoritatea vamalã a formulat sesizare penalã impotriva unui salariat sau acesta a fost trimis în judecata pentru fapte penale, incompatibile cu funcţia detinuta, directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor dispune prin decizie suspendarea din funcţie.
ART. 110
În cazul constatãrii nevinovãţiei salariatului, acesta primeşte toate drepturile de care a fost lipsit ca urmare a sanctionarii sau suspendãrii lui din funcţie.
ART. 111
Rãspunderea disciplinarã şi materialã nu exclude rãspunderea penalã pentru fapta sãvârşitã, dacã aceasta întruneşte elementele constitutive ale unei infracţiuni.

TITLUL VII
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 112
Conducerea autoritãţii vamale va proceda la trecerea personalului vamal pe noile funcţii, grade şi trepte profesionale, precum şi pe gradatii, potrivit prevederilor prezentului statut, astfel ca noul salariu de baza sa nu fie inferior celui avut la data intrãrii în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 1998.
ART. 113
Persoanele care ocupa funcţii de conducere în direcţiile regionale vamale şi în birourile vamale la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe vor putea fi numite cu delegaţie pe aceleaşi funcţii de conducere, pãstrând indemnizaţia de conducere aferentã funcţiei ocupate, pana la dobândirea calitãţii de expert vamal şi organizarea concursului pentru ocuparea funcţiei de conducere.
ART. 114
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentului statut, directorii generali adjuncţi şi directorii din Direcţia Generalã a Vamilor dobândesc calitatea de expert vamal.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica în mod corespunzãtor şi experţilor gradul I şi I A, precum şi inspectorilor gradul I şi I A cu o vechime minima de 5 ani în activitatea vamalã, din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor.
(3) Personalul vamal care a dobândit calitatea de expert vamal constituie Corpul experţilor vamali ai autoritãţii vamale.
ART. 115
Prin derogare de la prevederile art. 13 din prezentul statut, în cursul anului 1998 este permisã participarea la concurs, pentru dobândirea calitãţii de expert vamal, a personalului vamal cu studii superioare şi vechime minima de 5 ani în specialitate.
ART. 116
În mãsura în care unele drepturi sau îndatoriri ale personalului vamal nu sunt reglementate prin prezentul statut, acesta se completeazã cu cele prevãzute prin alte dispoziţii legale în vigoare.
ART. 117
(1) Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezentul statut.
(2) În condiţiile art. 113 din prezentul statut, anexa nr. III/1 (<>cap. III pct. 2 poz. 2.2) la Ordonanta Guvernului nr. 39/1994 , republicatã, se înlocuieşte cu cap. II al anexei nr. 1 la statut.
(3) Pe aceeaşi data, anexa nr. V/7 la <>Ordonanta Guvernului nr. 39/1994 , republicatã, se înlocuieşte cu anexa nr. 3 la prezentul statut, cu excepţia prevederilor de la pct. 1 din nota la anexa respectiva, care se aplica în continuare personalului de alta specialitate decât cel vamal.
ART. 118
Prezenta ordonanta intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României. Pe aceeaşi data orice alte dispoziţii contrare se abroga.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul finanţelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat

Ministru de stat,
ministrul muncii şi
protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu


ANEXA 1




DIRECŢIA GENERALĂ A VAMILOR
Coeficienţi de ierarhizare pentru activitatea de specialitate

CAP. I - APARATUL CENTRAL

A. Funcţii de execuţie


Nr. Nivelul Coeficientul de ierarhizare
crt. Funcţia studiilor Gradatia
-------------------------------
1 2 3 4
-------------------------------------------------------------------------------

a) Funcţii de execuţie pe grade profesionale

1. Expert vamal S 3,300 3,350 3,400 3,500
2. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. IA S 2,800 2,850 2,900 2,950
3. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. I S 2,600 2,650 2,700 2,750
4. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. II S 2,400 2,450 2,500 2,550
5. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. III S 2,200 2,250 2,300 2,350
6. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. IV S 2,000 2,050 2,100 2,150
7. Inspector vamal, referent de
specialitate; debutant S 1,950
8. Referent gradul I SSD 2,250 2,300 2,350 2,400
9. Referent gradul II SSD 2,050 2,100 2,150 2,200
10. Referent gradul III SSD 1,850 1,900 1,950 2,000
11. Referent debutant SSD 1,800

b) Funcţii de execuţie pe trepte profesionale

12. Referent IA M 2,100 2,150 2,200 2,250
13. Referent I M 1,900 1,950 2,000 2,050
14. Referent II M 1,700 1,750 1,800 1,850
15. Referent III M 1,500 1,550 1,600 1,650
16. Referent IV M 1,300 1,350 1,400 1,450
17. Referent debutant M 1,250

-------------------------------------------------------------------------------

B. Funcţii de conducere

-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Indemnizaţia de conducere în
crt. Funcţia procente din salariul de baza
%
-------------------------------------------------------------------------------

1. Director general 55
2. Director general adjunct 50
3. Director 50
4. Director adjunct 40
5. Şef serviciu 30
6. Şef birou 25

------------------------------------------------------------------------------


CAP. II - DIRECŢIA GENERALĂ A VAMILOR - DIRECŢIA DE SUPRAVEGHERE ŞI CONTROL
VAMAL, DIRECŢIA DE SUPRAVEGHERE PENTRU ZONELE VAMALE SPECIALE

A. Funcţii de execuţie

-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Nivelul Coeficientul de ierarhizare
crt. Funcţia studiilor Gradatia
-------------------------------
1 2 3 4
-------------------------------------------------------------------------------

a) Funcţii de execuţie pe grade profesionale

1. Expert vamal S 3,950 4,025 4,100 4,200
2. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. IA S 3,350 3,400 3,450 3,550
3. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. I S 3,150 3,200 3,250 3,300
4. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. II S 2,900 2,950 3,000 3,050
5. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. III S 2,650 2,700 2,750 2,800
6. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. IV S 2,400 2,450 2,500 2,550
7. Inspector vamal, referent de
specialitate; debutant S 2,350
8. Referent gradul I SSD 2,750 2,800 2,850 2,900
9. Referent gradul II SSD 2,500 2,550 2,600 2,650
10. Referent gradul III SSD 2,250 2,300 2,350 2,400
11. Referent debutant SSD 2,200

b) Funcţii de execuţie pe trepte profesionale

12. Referent IA M 2,600 2,650 2,700 2,750
13. Referent I M 2,350 2,400 2,450 2,500
14. Referent II M 2,150 2,200 2,250 2,300
15. Referent III M 1,950 2,000 2,050 2,100
16. Referent IV M 1,750 1,800 1,850 1,900
17. Referent debutant M 1,700

-------------------------------------------------------------------------------

B. Funcţii de conducere

-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Indemnizaţia de conducere în
crt. Funcţia procente din salariul de baza
%
-------------------------------------------------------------------------------

1. Director general adjunct 50
2. Director 50
3. Director adjunct 40
4. Şef serviciu 30
5. Şef birou 25

------------------------------------------------------------------------------

*ST

NOTA:
În valoarea coeficientului de ierarhizare prevãzut la art. 62 alin. (4) sunt incluse şi salariile de baza mai mari, acordate conform prevederilor <>art. 33 alin. 2 din Legea nr. 40/1991 , republicatã.

ANEXA 2




DIRECŢIA REGIONALA VAMALĂ
Coeficienţi de ierarhizare pentru activitatea de specialitate

A. Funcţii de execuţie


Nr. Nivelul Coeficientul de ierarhizare
crt. Funcţia studiilor Gradatia
-------------------------------
1 2 3 4
-------------------------------------------------------------------------------

a) Funcţii de execuţie pe grade profesionale

1. Expert vamal S 2,900 3,000 3,100 3,200
2. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. IA S 2,400 2,450 2,500 2,550
3. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. I S 2,200 2,250 2,300 2,350
4. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. II S 1,950 2,000 2,100 2,150
5. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. III S 1,750 1,800 1,850 1,900
6. Inspector vamal, referent de
specialitate; debutant S 1,700
7. Referent gradul I SSD 1,900 1,950 2,000 2,100
8. Referent gradul II SSD 1,700 1,750 1,800 1,850
9. Referent gradul III SSD 1,550 1,575 1,600 1,650
10. Referent debutant SSD 1,500

b) Funcţii de execuţie pe trepte profesionale

11. Referent IA M 1,700 1,750 1,800 1,850
12. Referent I M 1,550 1,575 1,600 1,650
13. Referent II M 1,400 1,425 1,450 1,500
14. Referent III M 1,200 1,250 1,300 1,350
15. Referent debutant M 1,150

-------------------------------------------------------------------------------

B. Funcţii de conducere

-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Indemnizaţia de conducere în
crt. Funcţia procente din salariul de baza
%
-------------------------------------------------------------------------------

1. Director 50
2. Director adjunct 40
3. Şef serviciu 30
4. Şef birou 25

------------------------------------------------------------------------------

*ST

NOTA:
1. În valoarea coeficientului de ierarhizare prevãzut la art. 62 alin. (4) sunt incluse şi salariile de baza mai mari, acordate conform prevederilor pct. 1 din nota de la anexa nr. III/2 la <>Ordonanta Guvernului nr. 39/1994 , republicatã.
2. Prevederile de la pct. 1 din nota de la anexa nr. III/2 la <>Ordonanta Guvernului nr. 39/1994 , republicatã, se aplica în continuare personalului încadrat în direcţiile regionale vamale, altul decât personalul vamal.

ANEXA 3




BIROURI VAMALE
Coeficienţi de ierarhizare pentru activitatea de specialitate

A. Funcţii de execuţie de categoria A


Nr. Nivelul Coeficientul de ierarhizare
crt. Funcţia studiilor Gradatia
-------------------------------
1 2 3 4
-------------------------------------------------------------------------------

a) Funcţii de execuţie pe grade profesionale

1. Expert vamal S sau 2,600 2,700 2,800 2,900
Sc. Vam.
2. Inspector vamal principal S sau 2,100 1,150 2,200 2,250
Sc. Vam.
3. Inspector vamal gradul I S sau 1,900 1,950 2,000 2,050
Sc. Vam.
4. Inspector vamal gradul II S sau 1,700 1,750 1,800 1,850
Sc. Vam.
5. Inspector vamal gradul III S sau 1,500 1,550 1,600 1,650
Sc. Vam.
6. Inspector vamal debutant S sau 1,450
Sc. Vam.
7. Inspector vamal Sc. Vam. 1,725 1,800 1,875 1,950
sau SSD
8. Controlor vamal gradul I Sc. Vam. 1,500 1,550 1,600 1,650
sau SSD
9. Controlor vamal gradul II Sc. Vam. 1,300 1,350 1,400 1,450
sau SSD
10. Agent vamal debutant Sc. Vam. 1,250
sau SSD

b) Funcţii de execuţie pe trepte profesionale

11. Controlor vamal I M 1,550 1,600 1,650 1,700
12. Controlor vamal II M 1,400 1,425 1,450 1,500
13. Controlor vamal III M 1,200 1,250 1,300 1,350
14. Controlor vamal debutant M 1,000

-------------------------------------------------------------------------------

B. Funcţii de execuţie de categoria B

-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Nivelul Coeficientul de ierarhizare
crt. Funcţia studiilor Gradatia
-------------------------------
1 2 3 4
-------------------------------------------------------------------------------

a) Funcţii de execuţie pe grade profesionale

1. Inspector pentru datoria
vamalã principal S 2,100 2,150 2,200 2,250
2. Inspector pentru datoria
vamalã gradul I S 1,900 1,950 2,000 2,050
3. Inspector pentru datoria
vamalã gradul II S 1,700 1,750 1,800 1,850
4. Inspector pentru datoria
vamalã gradul III S 1,500 1,550 1,600 1,650
5. Inspector pentru datoria
vamalã debutant S 1,450
6. Inspector pentru datoria Sc. Vam. 1,725 1,800 1,875 1,950
vamalã sau SSD
7. Controlor pentru datoria Sc. Vam. 1,500 1,550 1,600 1,650
vamalã gradul I sau SSD
8. Controlor pentru datoria Sc. Vam. 1,300 1,350 1,400 1,450
vamalã gradul II sau SSD
9. Controlor pentru datoria Sc. Vam. 1,250
vamalã debutant sau SSD

b) Funcţii de execuţie pe trepte profesionale

10. Controlor pentru datoria
vamalã I M 1,550 1,600 1,650 1,700
11. Controlor pentru datoria
vamalã II M 1,400 1,425 1,450 1,500
12. Controlor pentru datoria
vamalã III M 1,200 1,250 1,300 1,350
13. Controlor pentru datoria
vamalã debutant M 1,000

-------------------------------------------------------------------------------

C. Funcţii de conducere

-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Indemnizaţia de conducere în
crt. Funcţia procente din salariul de baza
%
-------------------------------------------------------------------------------

1. Şef birou vamal 30
2. Şef adjunct birou vamal 25
3. Şef tura, şef sector 20
------------------------------------------------------------------------------

*ST

NOTA:
În valoarea coeficientului de ierarhizare prevãzut la art. 62 alin. (4) sunt incluse şi salariile de baza mai mari, acordate conform prevederilor pct. 1 din nota de la anexa nr. V/7 la <>Ordonanta Guvernului nr. 39/1994 , republicatã.


ANEXA 4

REGULAMENT
pentru portul uniformei de serviciu, condiţiile de acordare a acesteia, descrierea, durata de folosinta şi însemnele distinctive pentru personalul autoritãţii vamale

Personalul angajat al autoritãţii vamale are dreptul la uniforma de serviciu şi însemne distinctive, pe care le va purta în timpul executãrii serviciului.
Uniforma poate fi purtata şi în timpul deplasarilor efectuate în interes de serviciu, la festivitatile şi manifestãrile oficiale, precum şi în orice alte ocazii, din dispoziţia conducerii Direcţiei Generale a Vamilor, respectiv a direcţiilor regionale vamale.
Este interzisã purtarea uniformei în locuri şi în condiţii care ar putea prejudicia prestigiul instituţiei vamale şi al statului roman.
De asemenea, este interzisã scoaterea din ţara a uniformei de serviciu, cu excepţia cazurilor când aceasta scoatere este aprobatã în mod expres de conducerea Direcţiei Generale a Vamilor.
Uniforma de serviciu şi însemnele distinctive se acorda gratuit pentru personalul angajat al autoritãţii vamale.
Direcţia Generalã a Vamilor şi unitãţile subordonate sunt obligate sa ţinã evidenta acordãrii uniformei de serviciu şi a însemnelor distinctive pentru personalul vamal angajat.
Evidenta acordãrii uniformei de serviciu şi a însemnelor distinctive se tine, în ani calendaristici, de la data angajãrii şi nu în fracţiuni formate din zile, sãptãmâni, luni.
La data intrãrii în vigoare a statutului, noua uniforma de serviciu şi însemnele distinctive se considera neacordate pentru întregul personal vamal angajat, primul an de evidenta fiind 1998. Noua uniforma de serviciu se va acorda lucrãtorilor autoritãţii vamale treptat, în limita posibilitãţilor financiare şi concomitent cu epuizarea stocurilor de materiale şi echipament achiziţionate pentru vechea uniforma.
În cazul pensionãrii pentru limita de vãrsatã, cat şi în cazul pensionãrii pe caz de boala, uniforma de serviciu acordatã nu se restituie şi nu se datoreazã diferenţe de valoare pentru aceasta, calculate de la anul perioadei normate a componentelor pana la anul emiterii deciziei de pensionare.
În cazul în care survine decesul unui angajat din sistemul vamal, uniforma de serviciu nu se restituie şi nu se datoreazã diferenţe de valoare pentru aceasta calculate de la anul perioadei normate a componentelor pana la anul decesului.
În perioada suspendãrii din funcţie, uniforma de serviciu nu se acorda, iar perioada suspendãrii din funcţie nu se include în calculul perioadei normate de folosinta a componentelor uniformei de serviciu.
Mãsura desfacerii contractului de munca atrage dupã sine restituirea contravalorii componentelor uniformei de serviciu, calculatã pentru intreaga perioada normata de utilizare, indiferent de anul în care se aplica aceasta mãsura.
În cazul transferului sau demisiei din sistemul vamal, se restituie contravaloarea componentelor uniformei de serviciu, acordate de la anul ultimei perioade normate de folosinta pana la anul transferului sau demisiei.
Schimbarea componentelor uniformei de serviciu, în funcţie de condiţiile meteorologice sau de alte aspecte, se face prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor şi este obligatorie pentru întregul personal angajat în sistemul vamal.
Orice alte restrictii sau elemente legate de portul uniformei de serviciu se aproba de cãtre directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor, prin reglementãrile de ordine interioarã.
Personalul vamal este obligat sa întreţinã uniforma de serviciu în stare corespunzãtoare, sa o foloseascã în mod îngrijit şi sa respecte cu stricteţe ţinuta impusa de portul acesteia.
În cazul deteriorarii uniformei de serviciu, pierderii sau al distrugerii din cauze obiective, se va distribui o noua uniforma înainte de expirarea duratei normate de folosinta.
În cazul deteriorarii uniformei de serviciu din cauze subiective (utilizare defectuoasã, neglijenţa etc.), se elibereazã o alta uniforma cu plata integrala a valorii acesteia.
Este interzisã modificarea uniformei de serviciu sau purtarea ei cu alte articole de îmbrãcãminte sau incaltaminte care nu sunt cuprinse în prezentul regulament.
Direcţia Generalã a Vamilor are obligaţia sa verifice respectarea prevederilor prezentului regulament de cãtre întregul personal angajat în sistemul vamal şi sa ia mãsuri pentru sancţionarea abaterilor potrivit legii.


DESCRIEREA
uniformei de serviciu şi a însemnelor distinctive

A. Uniforma de serviciu
Uniforma de serviciu pentru personalul vamal este de culoare gri-verzui.

1. Vestonul
Vestonul are modelul prezentat în plansa I. Se confectioneaza din stofa, adaptatã în varianta de vara şi în varianta de iarna, fiind croit drept, puţin cambrat în talie, cu slit în spate.
Modelul pentru bãrbaţi are aplicate pe partea din fata doua randuri de nasturi, respectiv opt, câte patru pe rând, din care se inchid trei. Modelul pentru femei are aplicati trei nasturi într-un singur rând, care se inchid - plansa II.
Atât la modelul pentru bãrbaţi, cat şi la cel pentru femei, pe partea din fata, lateral, în ambele pãrţi ale vestonului, sunt prevãzute doua buzunare ascunse, cu clapeta, la nivelul ultimului rând de nasturi, la bãrbaţi, şi la cel al ultimului nasture, la femei.
De asemenea, atât la vestonul pentru femei, cat şi la cel pentru bãrbaţi este prevãzut un buzunar în partea superioarã, stanga sus.
Nasturii vestonului sunt confectionati din material argintiu, uşor bombati, având imprimat în relief însemnul "Mercur".
Vestonul are epoleti care se prind la partea dinspre gat cu acelaşi tip de nasturi.

2. Pantalonul
Pantalonul - planşele I şi II - se confectioneaza în varianta iarna-vara, din acelaşi material ca şi vestonul şi are croiala dreapta, fãrã manseta.
Lungimea ajunge pana la partea superioarã a tocului incaltamintei, iar lãţimea variaza între 210 şi 270 mm, în raport cu talia.
Pantalonul este prevãzut cu doua buzunare laterale şi un buzunar la spate, închis prin clapeta cu nasture de format mic.
Modelul pantalonului este similar pentru bãrbaţi şi femei, iar culoarea este ca cea a vestonului.

3. Fusta
Fusta - plansa II - se confectioneaza pentru femei, pentru variantele vara-iarna.
Croiala este dreapta, largimea se stabileşte în raport cu talia, iar lungimea este de cel puţin 50 mm sub rotula genunchiului.
Vestonul, împreunã cu pantalonul, la bãrbaţi, se poarta numai cu camasa şi cravata. În mod similar, şi la femei, în variantele sacou-pantalon sau sacou-fusta. Culoarea este cea a vestonului.

4. Camasa cu maneca lungã
Camasa cu maneca lungã - plansa III - este de culoare gri şi este croita drept, având un singur buzunar exterior în partea superioarã, pe piept, în stanga. Manecile sunt prevãzute cu mansete, care se inchid cu nasturi de format mic, confectionati din plastic.
Camasa cu maneca lungã se poarta numai cu cravata şi cu veston, fiind confectionata din tercot. În ocazii speciale, camasa va avea culoarea alba, fiind purtata cu eghilet, montat pe partea superioarã, stanga, a pieptului vestonului.

5. Camasa-bluza
Camasa-bluza are culoarea gri, este confectionata din tercot, închisã la gat şi încheiatã cu şase nasturi de format mic, din plastic - plansa IV.
Maneca este scurta, terminatã cu manseta, iar pe umar bluza are epoleti.
Camasa-bluza are în partea superioarã doua buzunare cu clape, care se inchid cu câte un nasture de format mic. Se poarta cu cravata sau descheiata la gat, cu partea inferioarã introdusã în pantalon sau în fusta, dupã caz.

6. Bluzonul
Bluzonul pentru primavara-vara este confectionat din material impermeabil şi are maneci detasabile - plansa V.
Dupã caz, la partea inferioarã are ataşatã o banda reflectorizanta, necesarã identificarii pe timp de noapte.
În partea inferioarã are doua buzunare ascunse, cu banderola exterioarã.
Bluzonul are gluga detasabila şi însemnele distinctive specificului vamal, fiind de culoarea vestonului.

7. Scurta
Scurta pentru toamna-iarna este confectionata din material impermeabil, croita drept, tip 3/4 şi are gluga şi slavuta detasabile - plansa VI.
Gulerul este realizat din tesatura sinteticã sau din blana sinteticã, iar la partea inferioarã a manecilor sunt prevãzute, dupã caz, banderole reflectorizante pentru identificarea pe timp de noapte.
Banderole similare sunt ataşate şi la limita inferioarã a scurtei.
Scurta are doua buzunare ascunse, pe ambele pãrţi, în fata, în extrema superioarã, închise cu clapete cu capse.
La partea inferioarã are doua buzunare, tot în fata, în stanga şi în dreapta, cu burduf şi clape închise cu capse.
Scurta are însemnele distinctive vamale, având culoarea vestonului.

8. Combinezon/salopeta
Combinezonul este confectionat din material impermeabil impregnat - plansa VII.
Are gluga detasabila şi este prevãzut cu banderole reflectorizante în partea inferioarã a pantalonului şi în partea inferioarã a manecilor, în vederea identificarii pe timp de noapte.
Are patru buzunare cu burduf, doua în partea superioarã şi doua în partea inferioarã, la limita bazinului, prevãzute cu clape închise cu capse.
Dupã caz, în funcţie de specificul activitãţii vamale, se confectioneaza salopeta, care se realizeazã dupã modelul combinezonului sau este formatã din bluza şi pantalon.
Combinezonul sau salopeta poarta însemnele distinctive vamale, având culoarea vestonului.

9. Mantaua pentru ploaie
Mantaua de ploaie pentru bãrbaţi şi mantaua de ploaie pentru femei sunt confectionate din material impermeabil, dupã modelele din planşele VIII şi IX.
Mantaua pentru bãrbaţi este croita drept, are dunga şi banderole reflectorizante la partea inferioarã a manecilor. Este prevãzutã cu doua buzunare ascunse, croite oblic în partea din fata, la nivelul limitei inferioare a manecilor, având însemnele distinctive vamale şi culoarea vestonului.
Mantaua pentru femei este croita evazat în partea inferioarã, are gluga şi doua buzunare ascunse, oblice, în fata, la nivelul limitei inferioare a manecilor.
Are însemnele distinctive vamale şi banderola reflectorizanta la partea inferioarã a manecilor, având culoarea vestonului.

10. Cravata
Cravata este de culoarea vestonului, confectionata din fire sintetice şi are la circa 30 cm de capatul lat semnul "Mercur", cu dimensiunile 20/15 mm.

11. Sapca, boneta, cascheta simpla
a) Sapca - plansa X - are aceeaşi culoare cu vestonul.
Calota sepcii este de forma ovala, cu o lungime totalã de 250 mm, iar distanta dintre aceasta şi banda de sustinere este de 50 mm imprejurul sepcii. În fata, unde calota este susţinutã interior cu un arc de oţel pentru evitarea deformarii, distanta pana la varful acesteia este de 100 mm.
Pe banda de sustinere, pe partea exterioarã, este aplicatã o banda de tesatura intaritoare cu lãţimea de 50 mm şi grosimea de 2 mm, având culoarea vestonului.
Cozorocul este de culoare neagra, de forma ovala şi se fixeazã la sapca într-un unghi de 45 grade fata de banda sepcii.
Lateral, în stanga şi în dreapta sepcii, pe banda de sustinere exterioarã, la imbinarea acesteia cu cozorocul, se fixeazã doi nasturi din metal alb, uşor bombati, având imprimata stema României, în relief.
Nasturii au un diametru de 15 mm şi sunt legaţi peste partea superioarã de imbinare a benzii de sustinere cu cozorocul printr-un snur impletit dublu, de culoare alba.
Emblema se monteaza pe locul dintre marginea superioarã a cozorocului şi extrema din fata a calotei.
b) Boneta - plansa X - are culoarea vestonului şi o înãlţime de 100 mm, precum şi doua pliuri laterale pe toatã lungimea. Pe partea din fata, central, se aplica emblema.
c) Cascheta simpla - plansa X bis - are aceeaşi culoare cu sapca şi boneta.
Are o înãlţime de 140 mm, cozorocul fiind confectionat din acelaşi material cu cascheta, dar având incorporat carton intaritor.

12. Pantofii, cizmele, bocancii, ghetele
Pantofii pentru bãrbaţi sunt confectionati din piele de culoare neagra.
Ghetele pentru bãrbaţi sunt confectionate din piele de culoare neagra şi sunt imblanite sau captusite.
Pantofii şi cizmele pentru femei sunt confectionate din piele de neagra. Acestea din urma sunt imblanite.
Bocancii pentru bãrbaţi şi femei sunt confectionati din piele neagra şi se poarta numai în sectoarele de control vamal fizic.

13. Fularul
Fularul este confectionat din tesatura de lana sau tip lana, de culoarea vestonului.
Fularul subtire este confectionat din tesatura tip mãtase şi are culoarea vestonului.

14. Puloverul
Puloverul cu maneca lungã are anchior şi este confectionat din lana sau tesatura tip lana, în culoarea vestonului.
Puloverul fãrã maneca este confectionat din tesatura de lana sau tip lana şi are culoarea vestonului.

15. Manusile
Manusile sunt confectionate din piele şi au culoarea neagra.

16. Geanta
Geanta destinatã pãstrãrii documentelor are culoarea neagra şi este confectionata din piele sau din inlocuitori sintetici.

17. Cureaua
Cureaua este confectionata din piele şi are culoarea neagra.

B. Însemnele distinctive

1. Emblema pentru maneca
Are forma ovala şi dimensiunile 105 mm/90 mm - plansa XI - şi este confectionata din fibre poliesterice. Fondul este negru, cu margine galbena, în latime de 4 mm. În partea superioarã este redata stema României, în culorile oficiale. Deasupra acesteia apare, pe fondul alb al unui drapel, inscripţia "ROMÂNIA", în culoare albastra.
În partea inferioarã a emblemei apare inscripţia "VAMA", scrisã în alb, iar dedesubt, simbolul "Mercur", inscripţionat în albastru, bleu, roşu şi galben. Marginea de jos a ovalului este prezentatã în fald de drapel, cu fond alb, pe care sunt scrise cuvintele "DOUANE" şi "CUSTOMS".
Emblema se aplica pe ambele maneci ale vestonului, bluzonului, scurtei, combinezonului, salopetei şi mantalelor, la 100 mm de limita superioarã a manecii, respectiv la nivelul umarului.

2. Însemnul pentru piept
Are forma de scut, cu dimensiunile de 60 mm/80 mm - plansa XII - cu fond negru şi margine galbena de 4 mm. În partea superioarã este înscris cuvântul "VAMA", în culoare galbena, iar la marginea inferioarã, "ROMÂNIA", tot în culoare galbena.
În centrul insemnului este inscriptionata stema României în culorile oficiale.
Este confectionat din metal inoxidabil, emailat, pentru veston şi camasi, iar pentru bluzon, scurta, combinezon, salopeta şi mantale, din fibre poliesterice.

3. Însemnul pentru epolet
Are forma dreptunghiulara, cu dimensiunile de 80 mm/45 mm - plansa XIII. Fondul este negru şi are margine galbena, cu o latime de 4 mm.
În partea superioarã este inscripţionat cuvântul "VAMA", în culoare galbena.
În centru apare simbolul "Mercur", tot în culoare galbena.
Este confectionat din fibre poliesterice întãrite cu plastic şi se ataşeazã pe epoletii camasii-bluza.

4. Însemnul pentru elementele de identificare
Are dimensiunile 100 mm/15 mm şi este confectionat din metal inoxidabil, emailat, având fondul argintiu.
În partea superioarã apar, dupã caz, numele vãmii, al direcţiei regionale vamale sau al Direcţiei Generale a Vamilor, iar în partea inferioarã, funcţia lucrãtorului.
Inscriptionarea se face în urmãtoarele culori:
- albastru - pentru Direcţia Generalã a Vamilor;
- roşu - pentru direcţia regionala vamalã;
- negru - pentru unitãţile vamale.

5. Emblema pentru sapca şi boneta
Are dimensiunile 100 mm/70 mm şi reprezintã stema României în culorile oficiale şi este confectionata din metal inoxidabil, emailat - plansa XIV.

6. Însemnul pentru revere
Este confectionat din metal inoxidabil, emailat şi cuprinde cuvântul "VAMA", în culoare argintie - plansa XIV.
Se fixeazã pe gulerul vestonului, pe ambele pãrţi, la nivelul umarului şi la o distanta de 30 mm de marginea gulerului.

7. Eghiletul
Are culoarea alba şi este confectionat din snur impletit, dupã modelul din plansa XV. Are lungimea de 450 mm şi se poarta în ocazii speciale, montat pe epoletul stang al vestonului şi pe nasturele buzunarului stang superior al pieptului acestuia.


ARTICOLELE
din care se compune uniforma de serviciu şi durata de uzura maxima





Nr. Bucãţi Durata de folosire
crt. Denumirea articolului (perechi) - ani - -------------------------------------------------------------------------------
1. Scurta pentru toamna-iarna 1 3
2. Bluzon pentru primavara-vara 1 2
3. Costum de iarna pentru bãrbaţi
* veston 1
2
* pantalon 2
4. Costum de vara pentru bãrbaţi
* veston 1
2
* pantalon 2
5. Costum de vara pentru femei
* fusta 2
1
* pantalon 1
6. Costum de iarna pentru femei
* fusta 2
1
* pantalon 1
7. Camasa 10 1
8. Camasa, bluza 8 1
9. Sapca 1 1
10. Boneta 1 1
11. Cravata 2 1
12. Curea 2 1
13. Pantofi pentru bãrbaţi 1 1
14. Pantofi pentru femei 1 1
15. Ghete pentru bãrbaţi 1 2
16. Cizme pentru femei 1 2
17. Bocanci 1 2*)
18. Cascheta simpla 1 2**)
19. Manta de ploaie pentru bãrbaţi 1 3
20. Manta de ploaie pentru femei 1 3
21. Combinezon/salopeta 1 2***)
22. Fular din lana 1 2
23. Fular subtire 1 2
24. Geanta 1 3
25. Manusi 1 2
26. Însemne:
* pentru maneca 8 1
* pentru sapca 1 1
* pentru boneta 1 1
* pentru piept 3 1
* petlite (vama) 2 2
* identificare 1 1
* epolet 6 2
* eghilet 1 2

-------------------------------------------------------------------------------



*), **), ***) - Se acorda numai pentru lucrãtorii nominalizaţi sa execute controlul vamal al automarfarelor, trenurilor etc.
Lista acestora este propusã de şefii unitãţilor vamale şi de directorii direcţiilor regionale vamale şi este aprobatã de conducerea Direcţiei Generale a Vamilor.

PLANŞELE I - XIV reprezentând uniformele de serviciu şi însemnele distinctive se gãsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016