Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA Nr. 15 din 23 ianuarie 1996  privind intarirea disciplinei financiar-valutare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA Nr. 15 din 23 ianuarie 1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 24 din 31 ianuarie 1996
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie, precum şi ale <>art. 1 lit. b) din Legea nr. 130/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

ART. 1
Agenţii economici care deţin valuta în cont şi au datorii la intern neachitate de peste 60 de zile sînt obligaţi ca într-un termen de 5 zile lucrãtoare sa o schimbe în lei pentru achitarea datoriilor respective, cu excepţia cazurilor în care exista obligaţii de plata la extern cu scadenta de pînã la 30 de zile, pentru importuri de producţie şi investiţii, precum şi pentru achitarea ratelor de credit şi a dobinzilor aferente împrumuturilor externe angajate.
Disponibilitãţile în lei obţinute ca urmare a aplicãrii prevederilor alin. 1 se vor utiliza pentru achitarea datoriilor restante, în urmãtoarea ordine:
a) plata energiei electrice, termice şi a gazelor naturale;
b) celelalte datorii, potrivit prevederilor <>Legii nr. 76/1992 , republicatã.
ART. 2
Agenţii economici au obligaţia de a prezenta societãţilor bancare cu capital de stat şi privat de la care solicita ridicarea drepturilor salariale, cu 3 zile lucrãtoare înainte de plata chenzinei a doua, o declaraţie privind: situaţia disponibilitãţilor în lei şi în valuta existente în toate conturile bancare proprii, a datoriilor mai vechi de 60 de zile cãtre furnizorii de energie electrica, termica şi gaze naturale, precum şi modul de utilizare a disponibilitãţilor care exced necesarului de lichiditati pentru plata salariilor, în scopul achitãrii obligaţiilor de plata mai vechi de 60 de zile cãtre furnizorii de energie electrica, termica şi gaze naturale.
Declaraţia se va prezenta sub semnatura persoanelor împuternicite sa angajeze agentul economic respectiv, care rãspund de realitatea datelor prezentate.
La solicitarea eliberãrii efective a drepturilor salariale, agenţii economici vor prezenta dovada efectuãrii plãţilor cãtre furnizorii de energie electrica, termica şi gaze naturale, în condiţiile prevãzute la alin. 1.
Nerespectarea prevederilor art. 1 şi ale art. 2 alin. 1 şi 3 constituie contravenţii şi atrage dupã sine sancţionarea managerului sau a preşedintelui consiliului de administraţie, dupã caz, al agentului economic respectiv, cu amenzi cuprinse între 5.000.000 lei şi 10.000.000 lei.
Nerespectarea prevederilor art. 2 alin. 3 atrage dupã sine sancţionarea directorului unitãţii societãţii bancare respective, cu amenzi de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Înscrierea de cãtre agentul economic de date nereale în declaraţia prevãzutã la art. 2 alin. 2 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de 10.000.000 lei, dacã nu constituie infracţiune, potrivit legii.
ART. 3
Societãţile bancare autorizate sa funcţioneze în România au obligaţia de a se încadra zilnic în nivelul poziţiei valutare stabilite de Banca Nationala a României.
Sumele în valuta care depãşesc la sfîrşitul zilei, inclusiv dupã efectuarea tranzacţiilor pe piata valutarã interbancara, nivelul stabilit al poziţiei valutare lungi vor fi vîndute Bãncii Naţionale a României la cursul acesteia.
Banca Nationala a României va stabili prin norme proprii lichiditatea valutarã a societãţilor bancare.
Casele de schimb valutar au obligaţia de a se încadra zilnic în nivelul poziţiei valutare şi de a vinde sumele în valuta care depãşesc la sfîrşitul zilei acest nivel, potrivit normelor emise de Banca Nationala a României.
Nerespectarea prevederilor alin. 2 şi 4 constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei; totodatã, Banca Nationala a României va lua mãsuri de ridicare a dreptului de efectuare a operaţiunilor valutare persoanelor juridice contraveniente.
ART. 4
Pentru produsele care se comercializeazã pe piata externa, cu plata la termen, conform uzantelor internaţionale, încasarea şi repatrierea valutei reprezentind contravaloarea acestora se vor realiza în maximum 5 zile de la termenele prevãzute în contractele externe.
Agenţii economici pot efectua operaţiuni de export în contrapartida cu import de mãrfuri, numai pe baza de licenţe eliberate de organele competente.
Agenţii economici care au angajat credite bancare pentru producţia de export vor beneficia de bonificatia de dobinda acordatã prin Banca de Export-Import a României - S.A. (Eximbank), numai dacã au încasat şi au repatriat în totalitate valuta aferentã exporturilor anterioare, la termenele scadente stipulate în contractele externe, termene corelate cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 .
Nerespectarea prevederilor alin. 1 se sancţioneazã conform celor stipulate în <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare a agenţilor economici, aprobatã prin Legea nr. 12/1995 şi modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 34/1995 , aprobatã prin Legea nr. 99/1995.
ART. 5
Pentru întãrirea disciplinei financiare şi evitarea evaziunii fiscale, operaţiunile de încasãri şi plati între persoanele juridice se vor efectua numai prin instrumente de plata fãrã numerar.
Persoanele juridice pot efectua plati în numerar în urmãtoarele cazuri:
a) plata salariilor şi a altor drepturi de personal;
b) alte operaţiuni de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice;
c) plati cãtre persoane juridice, în limita unui plafon zilnic maxim de 5.000.000 lei.
Este interzisã acordarea unor facilitãţi de preţ clienţilor, persoane juridice, care efectueazã plata în numerar.
Sumele în numerar aflate în casieria proprie a persoanelor juridice nu pot depãşi plafonul de 5.000.000 lei. Se admite depãşirea acestui plafon numai cu sumele aferente plãţii salariilor şi a altor drepturi de personal, precum şi a altor operaţiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile de la data prevãzutã pentru plata acestora.
Sumele în numerar care depãşesc nivelul stabilit conform alin. 4 vor fi depuse în conturile bancare ale persoanelor juridice respective, în urmãtoarele termene:
- în urmãtoarea zi lucrãtoare, dacã sediul persoanei juridice se afla în aceeaşi localitate cu cel al unitãţii societãţii bancare la care are deschis contul;
- în maximum doua zile lucrãtoare, dacã sediul persoanei juridice se afla în alta localitate decît cel al unitãţii societãţii bancare la care îşi are deschis contul.
ART. 6
Efectuarea de plati sau de încasãri în numerar între persoane juridice, peste plafonul prevãzut la art. 5 lit. c), constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu confiscarea sumei ce depãşeşte plafonul şi cu amenda.
Amenzile se aplica persoanelor fizice vinovate, astfel:
a) pentru depãşirea plafonului prevãzut la art. 5 lit. c) cu sume cuprinse între 1.000.000 lei şi 5.000.000 lei, cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei;
b) pentru depãşirea plafonului prevãzut la art. 5 lit. c) cu sume ce depãşesc 5.000.000 lei, cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Nerespectarea prevederilor art. 5 alin. 3 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Nerespectarea prevederilor art. 5 alin. 4 şi 5, dupã caz, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei.
ART. 7
Se interzice societãţilor bancare, de asigurãri şi financiare, sa elibereze persoanelor juridice sume în numerar peste plafonul stabilit la art. 5 lit. c), cu excepţia operaţiunilor menţionate la art. 5 lit. a) şi b).
Nerespectarea acestei prevederi constituie contravenţie pentru personalul societãţilor bancare, de asigurãri şi financiare care va fi sancţionat cu amenda la nivelul sumei plãtite reprezentind depãşirea plafonului stabilit conform prevederilor art. 5 lit. c) din prezenta ordonanta.
ART. 8
Plafonul maxim al numerarului admisibil la sfîrşitul zilei în casieriile societãţilor bancare, de asigurãri şi financiare se stabileşte de cãtre acestea, cu acordul Bãncii Naţionale a României.
ART. 9
În vederea gestionãrii corecte a patrimoniului agenţilor economici şi al altor persoane juridice şi fizice, se stabilesc urmãtoarele:
a) Persoanele prevãzute la art. 1 din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 organizeazã şi conduc evidenta contabila la sediul de pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile art. 3 şi 11 din lege.
Fac excepţie de la aceasta regula sucursalele şi alte subunitati fãrã personalitate juridicã, cu sediul în strãinãtate, care aparţin unor persoane juridice sau fizice cu sediul în România.
Aceste unitãţi conduc contabilitatea în ţara în care au sediul declarat, dar în conformitate cu reglementãrile legale, în domeniu, din România.
b) Persoanele juridice sînt obligate sa pãstreze, la sediul declarat, documentele justificative care stau la baza înregistrãrilor în contabilitate, precum şi registrele contabile legale şi sa le punã la dispoziţia organelor în drept în cadrul exercitãrii atribuţiilor lor legale.
Nerespectarea prevederilor lit. a) şi b), în condiţiile în care nu reprezintã infracţiune, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei şi se suporta de cãtre persoanele fizice vinovate.
ART. 10
Articolele 13 şi 17 din <>Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 , aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 119/1995, se modifica şi se completeazã, avînd urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - La cererea agenţilor economici prevãzuţi la art. 2, societãţile bancare cu capital majoritar de stat vor proceda la reesalonarea creditelor restante, existente în sold la data aprobãrii, conform art. 4, a programelor de restructurare şi redresare financiarã pe o perioada de cel mult 3 ani cu pînã la un an perioada de graţie.
Dobinzile la creditele restante datorate societãţilor bancare cu capital majoritar de stat de cãtre agenţii economici prevãzuţi la art. 2 pot fi reduse sau anulate.
Banca Nationala a României va analiza impactul financiar rezultat din amînarea creditelor şi va lua mãsuri corespunzãtoare de sprijinire a bãncilor comerciale."
"Art. 17. - Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, consiliile locale şi judeţene, dupã caz, pot acorda, la cererea regiilor autonome şi a societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat prevãzute la art. 2, aminari şi eşalonãri la plata impozitelor, a taxelor şi a altor obligaţii datorate bugetului de stat, trezoreriei statului, bugetelor locale, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, precum şi aminari, eşalonãri, reduceri şi scutiri de majorãri de intirziere calculate pentru neplata în termen a acestora, datorate şi neplãtite pînã la data aprobãrii, conform art. 4, a programelor de restructurare şi redresare financiarã.
Amînarea şi eşalonarea la plata prevãzute la alineatul precedent se pot acorda pe o perioada de pînã la 3 ani, cu o perioada de graţie de pînã la un an.
În cazul impozitului pe profit, Ministerul Finanţelor poate acorda, de la caz la caz, o reducere de 15% din suma datoratã în condiţiile prevãzute la alin. 1.
Acordarea înlesnirilor la plata prevãzute la alin. 1 şi 3 se face în funcţie de posibilitãţile reale de plata ale agenţilor economici, de prevederile programelor de restructurare şi redresare financiarã şi de prevederile acordurilor de conciliere încheiate.
De la data depunerii cererii pînã la achitarea integrala a debitului, în condiţiile respectãrii înlesnirilor aprobate nu se datoreazã majorãri de intirziere şi se suspenda termenul de prescripţie extinctiva.
Nerespectarea de cãtre debitori a obligaţiilor care le revin dupã acordarea înlesnirilor la plata prevãzute în prezentul articol, astfel cum au fost aprobate, conduce la pierderea valabilitãţii înlesnirilor, la calcularea majorãrilor de intirziere pentru intreaga perioada şi la executarea silitã pentru suma neplatita."
ART. 11
Virarea sumelor din transferurile prevãzute în bugetele locale, altele decît cele destinate cheltuielilor de capital, se va face dupã deducerea din aceste fonduri, de cãtre direcţiile teritoriale ale Ministerului Finanţelor, a obligaţiilor de plata a energiei electrice, termice şi a gazelor naturale livrate, mai vechi de 30 de zile, ale unitãţilor beneficiare de astfel de transferuri, aflate sub autoritatea consiliilor judeţene sau locale, dupã caz.
ART. 12
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute în prezenta ordonanta se efectueazã de cãtre organele Ministerului Finanţelor, Bãncii Naţionale a României şi Curţii de Conturi, dupã caz, împuternicite în acest scop.
ART. 13
Dispoziţiile prezentei ordonanţe referitoare la sancţiunile contravenţionale se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25-27.
ART. 14
Plafoanele valorice prevãzute pentru operaţiunile în numerar, precum şi cuantumul amenzilor contravenţionale stabilite prin prezenta ordonanta vor fi actualizate prin hotãrîri ale Guvernului, în funcţie de evoluţia preţurilor.
ART. 15
Banca Nationala a României, Ministerul Finanţelor şi Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sînt autorizate sa exercite controlul prudential asupra tuturor societãţilor nebancare care desfãşoarã activitãţi de atragere de resurse financiare de la agenţi economici şi persoane fizice, precum şi de plasare a resurselor respective.
ART. 16
În termen de 10 zile de la publicarea prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Comerţului şi Banca Nationala a României vor elabora norme metodologice pentru aplicarea prevederilor acesteia.
ART. 17
Prezenta ordonanta intra în vigoare în termen de 10 zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
----------------
Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Mugur Isarescu

--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016