Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA nr. 133 din 31 august 2000 privind repartizarea capacitatilor de infrastructura feroviara
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. F pct. 9 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta.
ART. 1 Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie principiile şi regulile privind repartizarea capacitãţilor de infrastructura feroviara cãtre întreprinderile feroviare, precum şi cãtre grupurile internaţionale pe care acestea le constituie, pentru a efectua servicii de transport feroviar suburban, regional, naţional, internaţional şi/sau servicii de transport combinat. ART. 2 Sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonanţe întreprinderile feroviare a cãror activitate este limitatã la exploatarea transporturilor urbane. ART. 3 În sensul prezentei ordonanţe, termenii utilizaţi au urmãtorul înţeles: a) capacitate de circulaţie - numãrul maxim de trenuri sau perechi de trenuri care se pot deplasa pe o secţie de circulaţie într-un interval de 24 de ore; b) capacitate de infrastructura - ansamblul capacitãţilor de circulaţie, manevra şi triere în funcţie de dotãrile tehnice aferente; c) întreprindere feroviara - agentul economic, respectiv orice persoana juridicã, romana sau strãinã, cu capital de stat ori privat, a cãrui activitate principala este furnizarea de prestaţii de transport de mãrfuri şi/sau de cãlãtori pe calea feratã, tractiunea trebuind sa fie asigurata în mod obligatoriu de aceasta întreprindere; d) gestionar al infrastructurii - orice persoana juridicã, romana sau strãinã, care are ca obiect principal de activitate administrarea, construirea, întreţinerea şi modernizarea infrastructurii feroviare, precum şi gestionarea sistemelor de siguranta şi conducere a circulaţiei; e) grup internaţional - orice asociaţie constituitã din cel puţin doua întreprinderi feroviare, cu sediile stabilite în state diferite, în vederea efectuãrii de prestaţii de transporturi feroviare internaţionale; f) trasa - capacitatea de infrastructura necesarã pentru circulaţia unui teren între doua puncte ale reţelei feroviare în cursul unei durate determinate; g) grafic de circulaţie - sistemul de organizare a ansamblului traselor alocate pe infrastructura reţelei feroviare naţionale şi a intervalelor de timp rezervate pentru executarea operaţiunilor de întreţinere şi a lucrãrilor de investiţii pe fiecare secţiune a reţelei; h) organism de repartizare - autoritatea şi/sau gestionarul infrastructurii desemnate, în condiţiile legii, sa repartizeze capacitatile de infrastructura feroviara; i) repartizare - alocarea unor capacitãţi de infrastructura feroviara de cãtre organismul de repartizare; j) servicii urbane şi suburbane - serviciile de transport feroviar care rãspund nevoilor unui centru urban şi, respectiv, nevoilor de transport între acest centru şi periferiile sale; k) servicii regionale - serviciile de transport feroviar destinate sa rãspundã nevoilor de transport feroviar într-o regiune; l) servicii naţionale - serviciile de transport feroviar care rãspund nevoilor de transport pe teritoriul României; m) servicii internaţionale - serviciile de transport feroviar care rãspund nevoilor de transport între state; n) program de circulaţie - adaptarea operativã periodicã a graficului de circulaţie în funcţie de condiţiile existente şi a stãrii infrastructurii feroviare. ART. 4 (1) Organismul de repartizare a capacitãţilor de infrastructura feroviara proprietate publica şi privatã a statului roman este Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. (2) Organismele de repartizare pentru infrastructura feroviara aflatã în proprietatea agenţilor economici cu capital privat sau de stat sunt gestionãrii acesteia. ART. 5 (1) Organismul de repartizare, cunoscând ansamblul capacitãţilor de infrastructura feroviara disponibile, va urmãri ca repartizarea acestora pe baza de contract de acces pe infrastructura sa aibã în vedere, în principal, urmãtoarele: a) repartizarea capacitãţii de infrastructura feroviara sa fie facuta în mod echitabil şi nediscriminatoriu; b) procedura de repartizare sa permitã o utilizare eficienta şi optima a capacitãţilor de infrastructura, în conformitate cu prevederile art. 6 şi 7. (2) Gestionãrii infrastructurii feroviare prevãzuţi la art. 4 alin. (2) pot permite accesul întreprinderilor feroviare pe infrastructura proprie, pe baza de contract, ţinând seama de principiile şi regulile privind repartizarea capacitãţilor de infrastructura feroviara din prezenta ordonanta. ART. 6 (1) La repartizarea capacitãţilor de infrastructura feroviara vor avea prioritate, în funcţie de rangul trenului, urmãtoarele servicii de transport feroviar: a) servicii de transport feroviar public de cãlãtori; b) servicii de transport feroviar care, fãrã a prejudicia concurenta loiala din cadrul pieţei de transport, sunt efectuate în totalitate sau parţial pe o infrastructura special construitã sau amenajatã pentru aceste servicii, respectiv linii speciale de mare viteza sau specializate pentru transportul de mãrfuri. (2) Prevederile alin. (1) se aplica fãrã discriminare tuturor serviciilor de transport feroviar care fac obiectul prezentei ordonanţe, care au caracteristici comparabile şi constituie prestaţii similare. (3) Pentru serviciile prevãzute la alin. (1) lit. a) gestionarul infrastructurii poate fi compensat de cãtre stat pentru orice pierdere financiarã datoratã impunerii alocãrii unei capacitãţi de infrastrucutra; modalitatea de compensare se va stabili prin contractul de activitate care se încheie între Ministerul Transporturilor şi gestionarul infrastructurii feroviare, în condiţiile legii. (4) Orice pierdere invocatã de gestionarul infrastructurii, în conformitate cu prevederile alin. (3), va fi fundamentatã în mod corespunzãtor. ART. 7 (1) Ministerul Transporturilor poate acorda întreprinderilor feroviare drepturi speciale la repartizarea capacitãţilor de infrastructura feroviara publica, pe o baza nediscriminatorie, atunci când aceste drepturi sunt indispensabile pentru a asigura buna execuţie a transportului feroviar public sau utilizarea eficienta a capacitãţilor de infrastructura, precum şi în scopul asigurãrii finanţãrii noilor infrastructuri sau amenajãrii liniilor existente. (2) Condiţiile în care pot fi acordate asemenea drepturi se vor stabili prin ordin al ministrului transporturilor. ART. 8 (1) Cererea de repartizare a capacitãţii de infrastructura se adreseazã organismului de repartizare, dupã cum urmeazã: a) de cãtre întreprinderile feroviare sau grupurile internaţionale, atunci când serviciul de transport feroviar care face obiectul cererii începe pe teritoriul României; b) de cãtre organismul de repartizare din alt stat sau de cãtre întreprinderile feroviare sau grupurile internaţionale, pentru partea traseului situat pe teritoriul României, atunci când serviciul de transport feroviar care face obiectul cererii începe în afarã României. (2) Cererea de rapartizare va conţine, în principal, date privind rutele, lungimile maxime ale trenurilor, tonajele maxime ale trenurilor, vitezele maxime de circulaţie admise, procentele minime de franare, rangul trenurilor şi orele de plecare. (3) La cererea de repartizare se vor anexa urmãtoarele documente: a) licenta de transport feroviar; b) certificatul de siguranta; c) contractul de acces pe infrastructura; d) dovada constituirii unui depozit bancar sau a unei garanţii de valoare comparabila cu acesta, cuantumul fiind stabilit prin contractul de acces pe infrastructura. (4) Cererea de repartizare însoţitã de documentele prezentate la alin. (3) vor face obiectul unei analize tehnice şi financiare din partea organismului de repartizare. ART. 9 (1) Trasele se aloca, de regula, pe durata nedeterminatã, conform reglementãrilor specifice în vigoare privind întocmirea graficului de circulaţie. (2) Trasele pot fi alocate pe durata determinata, în urmãtoarele condiţii: a) dacã se solicita în cererea de repartizare; b) dacã utilizarea optima a reţelei impune aceasta soluţie; c) dacã dezvoltarea noilor infrastructuri sau obligaţiile asumate ori alte angajamente ale Ministerului Transporturilor, ale gestionarului infrastructurii, privind crearea de noi servicii, implica o durata limitatã de atribuire a trasei. (3) Alocarea traselor poate fi modificatã sau revocatã de cãtre organismul de repartizare, prin decizie motivatã a acestuia, dupã notificarea prealabilã a solicitantului, astfel: a) temporar, pentru a permite executarea lucrãrilor la infrastructura feroviara; b) temporar sau definitiv, pentru repetate abateri privind siguranta circulaţiei; c) dacã trasa repartizata nu a fost utilizata o anumitã perioada stabilitã de organismul de repartizare. (4) În caz de forta majorã, precum sunt inundatii, cutremure, incendii, temperaturi extreme, când infrastructura devine inutilizabila, trasele alocate pot fi suprimate fãrã preaviz de cãtre organismul de repartizare şi fãrã plata unor despãgubiri, pe perioada necesarã repunerii în funcţiune a acesteia. (5) În caz de întrerupere accidentala a circulaţiei feroviare din vina gestionarului infrastructurii, trasele pot fi suprimate de organismul de repartizare, circulaţia desfasurandu-se pe rute ocolitoare, cu plata despãgubirilor aferente efectuatã de gestionarul infrastructurii. (6) Graficul de circulaţie prevãzut la alin. (1) se reorganizeazã periodic, de regula anual, organismul de repartizare putând modifica orarele traselor alocate, incercand pe cat posibil sa le menţinã cat mai apropiate de orarele traselor iniţial alocate. ART. 10 (1) Pentru repartizarea de capacitãţi de infrastructura suplimentare fata de cele alocate la reorganizarea graficului de circulaţie, organismul de repartizare care a primit cererea, conform art. 8 alin. (1) lit. a), analizeazã şi decide cu privire la soluţionarea cererii în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data la care a primit toate informaţiile necesare. (2) Organismul de repartizare care a primit cererea, conform art. 8 alin. (1) lit. b), analizeazã şi decide cu privire la soluţionarea cererii în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data la care a primit toate informaţiile necesare. (3) În situaţia în care graficul de circulaţie nu permite alocarea unor trase noi conform cererii solicitantului, organismul de repartizare va refuza cererea printr-o decizie motivatã. (4) În situaţia prevãzutã la alin. (3), la cererea solicitantului se va cauta o soluţie satisfãcãtoare cu ocazia primei reorganizari a graficului de circulaţie, dupã consultarea cu utilizatorii traselor deja alocate şi cu solicitantii. Propunerile de alocare a traselor noi se soluţioneazã cu respectarea prioritatilor prevãzute la art. 6 şi 7. ART. 11 (1) În cazul în care trasa solicitatã poate fi înscrisã în graficul de circulaţie, organismul de repartizare decide alocarea acestei trase. (2) În cazul în care trasa solicitatã poate fi înscrisã în graficul de circulaţie cu mici modificãri, organismul de repartizare poate aloca trasa respectiva numai cu acordul solicitantului. (3) Deciziile de repartizare a traselor conform alin. (1) şi (2) se comunica în scris solicitanţilor. ART. 12 (1) În situaţia în care cererea de alocare de noi trase creeazã dificultãţi de introducere în graficul de circulaţie datoritã traselor deja alocate, organismul de repartizare poate amana soluţionarea cererii, pentru a examina o posibila modificare a graficului de circulaţie, informand solicitantul, în scris, în acest sens. (2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), organismul de repartizare, când considera necesar, procedeazã la consultarea cu utilizatorii cãrora le-au fost alocate trase, în scopul gasirii unei soluţii pentru fiecare cerere. (3) Prin decizia organismului de repartizare referitoare la alocarea traselor noi, prin cererea prevãzutã la alin. (1) se poate prevedea o pozitionare orara diferita de cea solicitatã în cerere. (4) Decizia de repartizare prevãzutã la alin. (3) poate fi acceptatã sau refuzatã de solicitantii traselor noi în termen de 30 de zile de la comunicarea în scris a deciziei, lipsa unui rãspuns în cadrul acestui termen echivaland cu refuzul propunerii. ART. 13 Întreprinderile feroviare şi grupurile internaţionale care utilizeazã reţeaua feroviara nationala vor fi informate în timp util, în scris, de cãtre organismul de repartizare, asupra datelor de reorganizare periodicã a graficului de circulaţie. ART. 14 (1) Cererile de repartizare a capacitãţilor de infrastructura în scopul alocãrii traselor la reorganizarea graficului de circulaţie se comunica, în scris, organismului de repartizare în termenul stabilit prin ordin al ministrului transporturilor. (2) Cererile prezentate, care se comunica în termen mai scurt decât cel stabilit conform alin. (1), vor fi soluţionate în funcţie de posibilitãţi. ART. 15 Întreprinderea feroviara care prezintã o cerere de repartizare pentru trafic internaţional, atunci când serviciul care face obiectul cererii începe pe teritoriul României, poate lua contact direct cu celelalte organisme de repartizare implicate, cu condiţia de a informa despre aceasta organismul de repartizare cãruia i s-a prezentat cererea. ART. 16 (1) În situaţia în care o întreprindere feroviara care a prezentat o cerere de repartizare nu utilizeazã o trasa care îi este alocata, gestionarul infrastructurii îi va putea percepe, în temeiul contractului de acces pe infrastructura încheiat între aceste pãrţi, o cota-parte din depozitul bancar sau din garanţia prevãzutã la art. 8 alin. (3) lit. d), egala cu valoarea cheltuielilor administrative aferente procesarii cererii respective, precum şi acoperirii pierderilor datorate neutilizarii trasei respective. (2) Depozitul bancar, respectiv garanţia vor fi rambursate în întregime la încetarea contractului de acces pe infrastructura feroviara, în cazul utilizãrii de cãtre întreprinderea feroviara a tuturor traselor alocate. ART. 17 (1) Contestaţiile impotriva deciziilor privind repartizarea de capacitãţi de infrastructura feroviara conform prevederilor prezentei ordonanţe se depun, în scris, de cãtre solicitantii nemultumiti, la organismul de repartizare a capacitãţilor de infrastructura, în termen de 30 de zile de la comunicarea deciziilor. (2) Organismul de repartizare va soluţiona contestaţiile prevãzute la alin. (1) şi va comunica petentilor, în scris, modul de soluţionare, în termen de 15 zile de la primirea contestaţiei. (3) Petentii nemultumiti de modul de soluţionare comunicat de organismul de repartizare se vor putea adresa Ministerului Transporturilor în scris, în termen de 15 zile de la primirea rãspunsului organismului de repartizare. (4) Ministerul Transporturilor va soluţiona contestaţiile prevãzute la alin. (1), analizând şi modul de soluţionare a acestora de cãtre organismul de repartizare, şi va comunica petentilor, în scris, decizia sa definitiva, în termen de 15 zile de la primirea contestaţiei, conform alin. (3). (5) Contestaţiile impotriva deciziilor privind repartizarea capacitãţilor de infrastructura feroviara, emise conform prevederilor prezentei ordonanţe, se soluţioneazã de instanţele judecãtoreşti competente, potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare.
PRIM-MINISTRU MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneazã:
─────────────── Ministrul transporturilor, Anca Boagiu
Ministrul finanţelor, Decebal Traian Remes
─────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email