Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 130 din 31 august 2000 (*republicata*)  privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 130 din 31 august 2000 (*republicata*) privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta*)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 177 din 7 martie 2008 -------------- *) Republicata in temeiul art. V lit. a) din titlul III "Dispozitii finale" al Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, dandu-se textelor o noua numerotare. Ordonanta Guvernului nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 51/2003 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 din 31 ianuarie 2003, si a fost modificata prin Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 483 din 5 iulie 2002 si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 959 din 29 noiembrie 2006.
ORDONANŢÃ nr. 130 din 31 august 2000 (*republicatã*)
privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã*)
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 177 din 7 martie 2008
--------------
*) Republicatã în temeiul <>art. V lit. a) din titlul III "Dispoziţii finale" al Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementãrilor cu legislaţia europeanã privind protecţia consumatorilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 51/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 31 ianuarie 2003, şi a fost modificatã prin <>Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 483 din 5 iulie 2002 şi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 29 noiembrie 2006.


CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanţã reglementeazã condiţiile încheierii şi executãrii contractelor comerciale la distanţã între comercianţii care furnizeazã produse sau servicii şi consumatori.
ART. 2
(1) În sensul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) contract la distanţã - contractul de furnizare de produse sau servicii încheiat între un comerciant şi un consumator, în cadrul unui sistem de vânzare organizat de cãtre comerciant, care utilizeazã în mod exclusiv, înainte şi la încheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicaţie la distanţã;
b) consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane constituite în asociaţii, care, în executarea contractelor care intrã sub incidenţa prezentei ordonanţe, acţioneazã în scopuri din afara activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;
c) comerciant - orice persoanã fizicã sau juridicã care, în executarea contractelor care intrã sub incidenţa prezentei ordonanţe, acţioneazã în cadrul activitãţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, precum şi orice persoanã care acţioneazã în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia;
d) tehnicã de comunicaţie la distanţã - orice mijloc ce poate fi utilizat pentru încheierea unui contract între comerciant şi consumator şi care nu necesitã prezenţa fizicã simultanã a celor douã pãrţi;
e) operator de comunicaţie - orice persoanã fizicã sau juridicã a cãrei activitate profesionalã constã în a pune la dispoziţie comerciantului una sau mai multe tehnici de comunicaţie la distanţã.
(2) Tehnicile de comunicaţie la distanţã sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanţã.
ART. 3
(1) Înainte de încheierea contractului la distanţã comerciantul trebuie sã informeze consumatorul în timp util, corect şi complet asupra urmãtoarelor elemente:
a) identitatea comerciantului şi, în cazul contractelor care prevãd plata anticipatã, adresa şi modalitãţile de contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail şi codul unic de înregistrare;
b) caracteristicile esenţiale ale produsului sau serviciului;
c) preţul de vânzare cu amãnuntul al produsului sau tariful serviciului şi taxele aplicabile;
d) cheltuielile de livrare, dacã este cazul;
e) modalitãţile de platã, de livrare sau de prestare;
f) dreptul de denunţare unilateralã a contractului, cu excepţia cazurilor prevãzute în prezenta ordonanţã;
g) costul utilizãrii tehnicii de comunicaţie la distanţã, în cazul în care acesta este calculat altfel decât conform tarifului de bazã;
h) perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
i) durata minimã a contractului, în cazul contractelor care prevãd furnizarea curentã sau periodicã a unui produs sau serviciu;
j) termenul limitã de executare a obligaţiilor rezultând din contract.
(2) Informaţiile prevãzute la alin. (1), al cãror scop comercial trebuie sã rezulte fãrã echivoc, vor fi comunicate în mod clar, uşor de înţeles de cãtre consumator, prin orice mijloc adaptat tehnicii de comunicaţie la distanţã utilizate, ţinându-se seama de principiile de bunã practicã comercialã în tranzacţii şi de principiile care guverneazã protecţia minorilor şi a altor persoane lipsite de capacitate de exerciţiu, precum şi de principiile referitoare la bunele moravuri.
(3) În cazul comunicãrilor telefonice, la începutul oricãrei conversaţii cu consumatorul comerciantul are obligaţia de a-şi declina identitatea, precum şi de a indica în mod explicit scopul comercial al apelului.
ART. 4
(1) Comerciantul trebuie sã transmitã consumatorului, în scris sau pe un alt suport de informaţii durabil, la dispoziţia sau accesibil acestuia, în timp util, în perioada executãrii contractului, urmãtoarele:
a) confirmarea informaţiilor menţionate la art. 3 alin. (1), dacã acestea nu au fost transmise, în condiţiile prevãzute la alin. (1), înainte de încheierea contractului;
b) condiţiile şi modalitãţile de exercitare a dreptului de denunţare unilateralã, pentru cazurile prevãzute în prezenta ordonanţã, sub forma clauzei urmãtoare: "Consumatorul are dreptul sã notifice în scris comerciantului cã renunţã la cumpãrare, fãrã penalitãţi şi fãrã invocarea unui motiv, în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea produsului sau, în cazul prestãrilor de servicii, de la încheierea contractului", redactatã cu caractere îngroşate. În cazul omiterii acestei clauze, produsul sau serviciul este considerat livrat fãrã cerere de comandã din partea consumatorului, conform prevederilor art. 14;
c) sediul, numãrul de telefon/fax, precum şi adresa de e-mail ale comerciantului, la care consumatorul poate sã-şi prezinte reclamaţiile;
d) informaţiile privind service-ul postvânzare şi garanţiile oferite;
e) condiţiile de denunţare unilateralã a contractului, atunci când acesta are o duratã nedeterminatã sau o duratã mai mare de un an.
(2) Dispoziţiile prevãzute la alin. (1) lit. a), b), d) şi e) nu se aplicã în cazul serviciilor a cãror execuţie este realizatã cu ajutorul unei tehnici de comunicaţie la distanţã, dacã aceste servicii sunt furnizate o singurã datã şi facturarea lor este efectuatã de operatorul de comunicaţie.
ART. 5
Dacã pãrţile nu au convenit altfel, momentul încheierii contractului la distanţã îl constituie momentul primirii mesajului de confirmare de cãtre consumator, referitor la comanda sa.
ART. 6
Dispoziţiile prezentei ordonanţe nu se aplicã:
a) contractelor la distanţã privind serviciile financiare, reglementate prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 85/2004 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţã privind serviciile financiare, aprobatã prin <>Legea nr. 399/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) contractelor încheiate prin intermediul distribuitoarelor automate sau în localurile comerciale automatizate;
c) contractelor încheiate cu operatorii de telecomunicaţii în scopul utilizãrii telefoanelor publice;
d) contractelor încheiate pentru construirea şi vânzarea de bunuri imobiliare sau care se referã la alte drepturi privind bunuri imobiliare, cu excepţia contractelor de închiriere;
e) contractelor încheiate în cadrul vânzãrilor la licitaţie.

CAP. II
Dreptul de denunţare unilateralã a contractului

ART. 7
(1) Consumatorul are dreptul de a denunţa unilateral contractul la distanţã, în termen de 10 zile lucrãtoare, fãrã penalitãţi şi fãrã invocarea vreunui motiv. Singurele costuri care pot cãdea în sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor. Termenul de 10 zile prevãzut pentru exercitarea acestui drept începe sã curgã:
a) pentru produse, de la data primirii lor de cãtre consumator, dacã au fost îndeplinite prevederile art. 4;
b) pentru servicii, din ziua încheierii contractului sau dupã încheierea contractului, din ziua în care obligaţiile prevãzute la art. 4 au fost îndeplinite, cu condiţia ca întârzierea sã nu depãşeascã 90 de zile.
(2) În cazul în care comerciantul a omis sã transmitã consumatorului informaţiile prevãzute la art. 4, termenul pentru denunţarea unilateralã a contractului este de 90 de zile şi începe sã curgã:
a) pentru produse, de la data primirii lor de cãtre consumator;
b) pentru servicii, de la data încheierii contractului.
(3) Dacã în perioada celor 90 de zile informaţiile prevãzute la art. 4 sunt furnizate consumatorului, termenul de 10 zile lucrãtoare pentru denunţarea unilateralã a contractului începe sã curgã din acel moment.
ART. 8
În cazul exercitãrii dreptului de denunţare unilateralã a contractului de cãtre consumator în condiţiile art. 7, comerciantul are obligaţia sã ramburseze sumele plãtite de consumator fãrã a-i solicita acestuia cheltuielile aferente rambursãrii sumelor. Rambursarea sumelor se va face în cel mult 30 de zile de la data denunţãrii contractului de cãtre consumator.
ART. 9
În cazul în care, pentru produsul sau serviciul ce face obiectul contractului la distanţã, comerciantul crediteazã consumatorul, direct sau în baza unui acord încheiat de comerciant cu un terţ, odatã cu denunţarea unilateralã a contractului la distanţã înceteazã de drept şi contractul de acordare a creditului, fãrã penalitãţi pentru consumator.
ART. 10
Consumatorul nu poate denunţa unilateral urmãtoarele tipuri de contracte, cu excepţia cazurilor în care pãrţile au convenit altfel:
a) contracte de furnizare de servicii a cãror execuţie a început, cu acordul consumatorului, înaintea expirãrii termenului de 10 zile lucrãtoare prevãzut la art. 7 alin. (1);
b) contracte de furnizare de produse sau servicii al cãror preţ depinde de fluctuaţiile cursurilor pieţei financiare care nu pot fi controlate de comerciant;
c) contracte de furnizare a unor produse executate dupã specificaţiile consumatorului sau a unor produse distinct personalizate, precum şi a acelora care, prin natura lor, nu pot fi returnate sau care se pot degrada ori deteriora rapid;
d) contracte de furnizare a înregistrãrilor audio, video sau a programelor informatice, în cazul în care au fost desigilate de cãtre consumator;
e) contracte de furnizare a ziarelor, periodicelor, jurnalelor-magazin;
f) contracte de servicii de pariuri sau loterii.

CAP. III
Executarea contractului la distanţã

ART. 11
(1) Comerciantul trebuie sã îşi îndeplineascã obligaţiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis comanda, cu excepţia cazului în care pãrţile au convenit altfel.
(2) Comerciantul, în cazul în care nu poate executa contractul din cauzã cã produsul sau serviciul nu este disponibil, trebuie sã informeze consumatorul despre aceastã indisponibilitate, iar sumele pe care acesta le-a vãrsat ca platã trebuie rambursate de comerciant în termen de maximum 30 de zile.
(3) Comerciantul poate livra consumatorului un produs sau serviciu de o calitate şi la un preţ echivalente cu cele solicitate numai dacã acest lucru a fost prevãzut înainte de încheierea contractului şi/sau în contract, astfel încât consumatorul sã fie informat în mod clar despre aceastã posibilitate. În caz contrar, furnizarea unor produse sau servicii similare celor solicitate va fi asimilatã cu livrarea fãrã comandã, astfel cum se prevede la art. 14. Cheltuielile de returnare a produselor, în situaţia exercitãrii dreptului de denunţare unilateralã a contractului, sunt în acest caz în sarcina comerciantului, element asupra cãruia consumatorul trebuie sã fie informat.
ART. 12
Dispoziţiile art. 3, 4, ale art. 7-10 şi ale art. 11 alin. (1) nu se aplicã contractelor privind:
a) vânzarea de produse alimentare, de bãuturi sau de produse de uz curent utilizate în gospodãrie, livrate cu regularitate de cãtre comerciant la domiciliul, reşedinţa sau la locul de muncã al consumatorului;
b) furnizarea de servicii de cazare, de transport, de furnizare de preparate culinare, de agrement, atunci când comerciantul se angajeazã prin contractul încheiat sã efectueze aceste prestaţii la o datã precisã sau într-o perioadã specificatã; în mod excepţional, în cazul activitãţilor de agrement organizate în aer liber, comerciantul îşi poate rezerva dreptul de a nu respecta prevederile art. 11 alin. (2), în circumstanţe specifice.
ART. 13
În cazul în care cartea de credit a unui consumator se dovedeşte cã a fost utilizatã în mod fraudulos pentru achitarea preţului unui contract la distanţã, sumele vãrsate ca platã vor fi recreditate sau restituite consumatorului potrivit reglementãrilor specifice acestor sisteme de platã.
ART. 14
În cazul livrãrilor pentru care nu existã o comandã prealabilã, consumatorul este exonerat de orice contraprestaţie, lipsa rãspunsului neavând valoare de consimţãmânt.

CAP. IV
Limitãri privind utilizarea anumitor tehnici de comunicaţie la distanţã

ART. 15
Urmãtoarele tehnici de comunicaţie la distanţã necesitã acordul prealabil al consumatorului:
a) sistem automatizat de apel fãrã intervenţie umanã (automat de apel);
b) telecopiator (fax);
c) adresã la poştã electronicã (e-mail).
ART. 16
Utilizarea altor tehnici de comunicaţie individualã la distanţã, în afara celor prevãzute la art. 15, nu este permisã dacã existã un refuz manifestat de consumator.

CAP. V
Sancţiuni

ART. 17
Constituie contravenţie, dacã nu a fost sãvârşitã în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sã constituie infracţiune, încãlcarea prevederilor art. 8 şi 11, referitoare la nerespectarea termenelor de rambursare, precum şi ale art. 14 şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 4.000 lei.
ART. 18
Constituie contravenţie încãlcarea prevederilor art. 16 şi se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei.
ART. 19
Sancţiunile prevãzute la art. 17 şi 18 vor fi aplicate şi persoanelor juridice.
ART. 20
Limitele minime şi maxime ale amenzilor prevãzute la art. 17 şi 18 vor fi actualizate prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de indicele de inflaţie.
ART. 21
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 17 şi 18 se fac la sesizarea consumatorilor sau din oficiu de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
ART. 22
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 17 şi 18 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 23
Prevederile privind comercializarea produselor şi a serviciilor în condiţiile prezentei ordonanţe se completeazã cu dispoziţiile legale privind protecţia consumatorilor, în mãsura în care nu contravin reglementãrilor din prezenta ordonanţã.
ART. 24
În caz de litigiu sarcina dovedirii obligaţiilor prevãzute la art. 4, a respectãrii termenelor şi a existenţei acordului consumatorului, prevãzute la art. 5, art. 11 alin. (1) şi art. 15, revine comerciantului. Instanţa competentã este cea de la domiciliul consumatorului.
ART. 25
Anexa va fi actualizatã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 26
Consumatorul nu poate fi lipsit de drepturile sale conferite prin prezenta ordonanţã.
ART. 27
În cazul în care pãrţile contractante aleg ca lege aplicabilã contractului la distanţã legea unui stat ce nu face parte din Uniunea Europeanã, iar contractul are o strânsã legãturã cu teritoriul României sau cu al altor state membre ale Uniunii Europene şi în cazul în care prezenta ordonanţã are prevederi mai favorabile pentru consumator, se vor aplica acestea din urmã.
ART. 28
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se pune în aplicare la 30 de zile de la data publicãrii ei.

Prezenta ordonanţã transpune prevederile Directivei 97/7/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 1997 privind protecţia consumatorilor în cadrul contractelor la distanţã, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 144 din 4 iunie 1997, cu modificãrile ulterioare.

ANEXÃ
LISTA
cuprinzând tehnicile de comunicaţie la distanţã

a) imprimat neadresat;
b) imprimat adresat;
c) scrisoare tipizatã;
d) publicitate tipãritã cu bon de comandã;
e) catalog;
f) telefon cu intervenţie umanã;
g) telefon fãrã intervenţie umanã (automat de apel, audiotext);
h) radio;
i) videofon (telefon cu imagine);
j) videotext (microordinator, ecran Tv cu tastaturã sau ecran tactil);
k) poştã electronicã (e-mail);
l) telecopiator (fax);
m) televiziune (teleshopping).

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016