Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 12 din 31 ianuarie 2007  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 12 din 31 ianuarie 2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 84 din 2 februarie 2007

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. I.9 din Legea nr. 502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta ordonanţã reglementeazã activitãţile de constatare şi de recuperare a sumelor plãtite necuvenit din asistenţa financiarã nerambursabilã acordatã României de Comunitatea Europeanã, precum şi din fondurile de cofinanţare aferente, ca urmare a unor nereguli."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) neregula reprezintã orice abatere de la legalitate, regularitate şi conformitate în raport cu prevederile memorandumurilor de finanţare, memorandumurilor de înţelegere, acordurilor de finanţare privind fondurile comunitare şi cofinanţãrile aferente, precum şi cu prevederile contractelor încheiate în baza acestor memorandumuri/acorduri, care printr-o cheltuialã neeligibilã prejudiciazã bugetul general al Comunitãţilor Europene sau bugetele administrate de acestea ori în numele lor şi/sau bugetele din care provine cofinanţarea aferentã;
b) frauda reprezintã orice acţiune sau omisiune intenţionatã în legãturã cu obţinerea, utilizarea sau gestionarea fondurilor comunitare provenind din bugetul general al Comunitãţilor Europene sau din bugetele administrate de acestea ori în numele lor, precum şi/sau din bugetele de cofinanţare aferente, incriminatã prin Codul penal, <>Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau prin alte legi speciale;
c) fondurile comunitare sunt sume provenite din asistenţa financiarã nerambursabilã acordatã României de Comunitatea Europeanã;
d) creanţele bugetare rezultate din nereguli reprezintã sume de recuperat la bugetul general al Comunitãţilor Europene sau la bugetele administrate de acestea ori în numele lor, precum şi/sau la bugetele de cofinanţare aferente, ca urmare a utilizãrii necorespunzãtoare a fondurilor comunitare şi a sumelor de cofinanţare aferente;
e) autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare sunt agenţiile de implementare în cadrul programelor PHARE şi ISPA, Agenţia de Plãţi pentru Dezvoltare Ruralã şi Pescuit şi Agenţia de Plãţi şi Intervenţie în Agriculturã în cadrul programelor finanţate din fonduri comunitare pentru agriculturã, autoritãţile de management în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri comunitare structurale şi de coeziune, autoritãţile naţionale responsabile de participarea României la alte programe finanţate din fonduri comunitare;
f) constatarea existenţei creanţelor bugetare rezultate din nereguli este activitatea prin care se verificã, se stabileşte şi se individualizeazã obligaţia de platã sub forma unui titlu de creanţã;
g) activitatea de recuperare constã în exercitarea funcţiei administrative de cãtre autoritãţile cu atribuţii specifice, în vederea stingerii creanţelor bugetare rezultate din nereguli, şi care este reglementatã de prezenta ordonanţã şi de actele normative emise în aplicarea acesteia;
h) Codul de procedurã fiscalã semnificã <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
3. Titlul secţiunii a 2-a va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 2-a
Obiectul constatãrii existenţei şi recuperãrii creanţelor bugetare rezultate din nereguli"
4. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Obiectul constatãrii existenţei creanţelor bugetare îl constituie stabilirea neregulilor, prejudiciilor şi/sau a persoanelor juridice ori fizice debitoare, ca urmare a nerespectãrii legalitãţii, conformitãţii şi regularitãţii utilizãrii şi administrãrii fondurilor comunitare şi a fondurilor de cofinanţare aferente.
(2) Constituie titlu de creanţã:
a) actul/documentul de constatare, stabilire şi individualizare a obligaţiilor de platã privind creanţele bugetare rezultate din nereguli, precum şi accesoriile acestora şi costurile bancare;
b) hotãrârea judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã, prin care se stabileşte obligaţia de platã privind creanţele bugetare rezultate din nereguli.
(3) Creanţele bugetare rezultate din nereguli, inclusiv accesoriile datorate conform contractelor prin care se utilizeazã fondurile comunitare şi cofinanţarea aferentã, înscrise în titlul de creanţã specificat la alin. (2) lit. a), se stabilesc în moneda utilizatã pentru efectuarea plãţilor în cadrul contractului sau acordului de finanţare şi în lei, cu specificarea sumei echivalente în lei în cazul în care moneda utilizatã este euro, utilizându-se cursul de schimb comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil la data întocmirii titlului de creanţã.
(4) Titlul de creanţã specificat la alin. (2) lit. a) constituie înştiinţare de platã şi cuprinde elementele actului administrativ fiscal prevãzute de Codul de procedurã fiscalã, precum şi elemente specifice, acolo unde este necesar.
(5) Titlul de creanţã se comunicã debitorului în conformitate cu prevederile Codului de procedurã fiscalã."
5. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Constituie obiect al recuperãrii creanţelor bugetare rezultate din nereguli sumele plãtite necuvenit din fonduri comunitare şi/sau din cofinanţarea aferentã ca urmare a neregulilor, accesoriile acestora, respectiv dobânzi, majorãri de întârziere, costuri bancare, precum şi alte sume stabilite de lege în sarcina debitorului.
(2) Creanţele bugetare rezultate din nereguli sunt asimilate creanţelor fiscale, în sensul drepturilor şi obligaţiilor care revin creditorilor, autoritãţilor cu competenţe în gestionarea asistenţei financiare comunitare nerambursabile şi debitorilor."
6. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Plãtitor al creanţelor bugetare rezultate din nereguli este persoana juridicã sau fizicã stabilitã debitor prin titlul de creanţã.
(2) În cazul în care creanţa bugetarã rezultatã din nereguli nu a fost achitatã de cãtre persoanele prevãzute la alin. (1), este obligatã la plata sumei datorate persoana juridicã sau fizicã ce îşi asumã obligaţia la platã a debitorului, printr-un angajament de platã sau printr-un alt act încheiat în formã autenticã, cu asigurarea unei garanţii la nivelul obligaţiei la platã."
7. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Stingerea creanţelor bugetare rezultate din nereguli se realizeazã prin plata voluntarã efectuatã de cãtre persoanele prevãzute la art. 5, prin deducerea din plãţile urmãtoare pe care sunt îndreptãţite sã le primeascã persoanele prevãzute la art. 5 alin. (1), prin executare silitã ori prin alte modalitãţi prevãzute de lege."
8. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli, prin plata voluntarã sau deducerea din plãţile urmãtoare pe care sunt îndreptãţite sã le primeascã persoanele prevãzute la art. 5 alin. (1), se efectueazã în conturile indicate în titlul de creanţã, în moneda stabilitã în contractul sau acordul de finanţare.
(2) Recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli, prin executare silitã, se efectueazã în lei, la termenele prevãzute de Codul de procedurã fiscalã, în conturile indicate în titlul de creanţã.
(3) Pentru neachitarea la termen a obligaţiilor prevãzute la alin. (2), debitorul datoreazã, dupã acest termen, majorãri de întârziere, conform prevederilor legale în materie de colectare a creanţelor fiscale."
9. Alineatul (2) al articolului 9 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Procedura de recuperare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli nu influenţeazã în niciun mod exercitarea acţiunii penale în cazul în care neregulile constituie, potrivit legii penale, infracţiuni."
10. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Pentru creanţele bugetare rezultate din nereguli, actul prevãzut la art. 3 alin. (2) lit. a), comunicat debitorului, constituie titlu executoriu în condiţiile Codului de procedurã fiscalã.
(2) Pentru creanţele bugetare rezultate din nereguli asupra cãrora s-a pronunţat instanţa judecãtoreascã, executarea silitã se efectueazã în temeiul hotãrârii judecãtoreşti care constituie titlu executoriu în condiţiile prevãzute de Codul de procedurã civilã.
(3) În cazul în care creanţele bugetare rezultate din nereguli nu pot fi recuperate prin platã voluntarã sau deducere, autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare vor transmite titlurile executorii prevãzute la alin. (1) şi (2) Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, respectiv organelor teritoriale subordonate acesteia, care vor duce la îndeplinire mãsurile asigurãtorii şi vor efectua procedura de executare silitã pentru recuperarea sumelor plãtite necuvenit, provenite din fondurile comunitare şi din fondurile de cofinanţare aferente bugetelor pentru care Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã are competenţa conform legii şi în conformitate cu prevederile Codului de procedurã fiscalã.
(4) Sumele recuperate de organele competente stabilite potrivit alin. (3) se vireazã în lei în conturile indicate în titlul de creanţã."
11. Dupã articolul 10 se introduce un nou capitol, capitolul II^1, cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL II^1
Responsabilitãţile şi obligaţiile autoritãţilor competente cu constatarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli şi ale altor autoritãţi cu competenţe de control al modului de gestionare a fondurilor comunitare"
12. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare şi a cofinanţãrii aferente au responsabilitatea de a lua mãsurile necesare pentru identificarea neregulilor şi constatarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli, în cadrul domeniului lor de competenţã, precum şi pentru recuperarea sumelor reprezentând creanţe bugetare rezultate din nereguli.
(2) În scopul identificãrii neregulilor, autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare şi a cofinanţãrii aferente au obligaţia verificãrii sesizãrilor provenite din interiorul şi din exteriorul autoritãţii, inclusiv a celor cuprinse în rapoartele de audit şi în rapoartele de control ale instituţiilor cu atribuţii de control al obţinerii, derulãrii şi utilizãrii fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente.
(3) Constatarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli se efectueazã de cãtre autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, prin compartimentele de specialitate organizate în acest scop în cadrul autoritãţii sau în cadrul instituţiei în structura cãreia funcţioneazã autoritatea.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), la solicitarea autoritãţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, constatarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli se efectueazã de compartimentele de specialitate din cadrul ministerului coordonator al autoritãţii cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare.
(5) Constatarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli se realizeazã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate, în situaţiile în care:
a) autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare are calitatea de beneficiar;
b) persoanele din cadrul autoritãţii cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, implicate în procesul de constatare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli, au un interes personal sau patrimonial ce ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor ce le revin potrivit legii;
c) sunt necesare acţiuni de control complexe, cu implicaţii interinstituţionale, la sesizarea expresã a ministrului coordonator al autoritãţii cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare;
d) Comisia Europeanã a stabilit debite ca urmare a unor nereguli în cadrul programelor PHARE anterioare Programului PHARE 1998;
e) Comisia Europeanã a stabilit, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, debite ca urmare a unei nereguli în cadrul participãrii României la programele comunitare.
(6) În urma desfãşurãrii activitãţii de constatare, în limitele atribuţiilor ce le revin, toate autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare şi direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice au obligaţia sã sesizeze de îndatã Departamentul pentru Lupta Antifraudã - DLAF în cazul descoperirii unor indicii privind posibile fraude."
13. Dupã articolul 11 se introduc trei noi articole, articolele 11^1, 11^2, 11^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 11^1. - (1) Autoritatea de Audit de pe lângã Curtea de Conturi a României, prin structurile sale la nivel central şi regional, este autoritatea naţionalã competentã sã efectueze audit extern, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene şi cu legislaţia naţionalã, asupra modului de gestionare a fondurilor comunitare.
(2) În vederea evaluãrii sistemelor de management şi control privind modul de gestionare a fondurilor comunitare şi pentru prevenirea şi/sau identificarea unor nereguli aşa cum sunt definite la art. 2, Autoritatea de Audit, prin structurile sale la nivel central şi regional, efectueazã audit extern, pe bazã de eşantionare, asupra programelor PHARE, ISPA şi SAPARD, asupra programelor finanţate din fonduri structurale şi de coeziune, din fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã şi din fondul european pentru pescuit.
(3) Constatãrile Autoritãţii de Audit, rezultate ca urmare a efectuãrii misiunilor sale de audit, care pot constitui nereguli aşa cum sunt ele definite la art. 2, sunt comunicate autoritãţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, pentru a demara propriile proceduri în vederea emiterii titlului de creanţã. Ca urmare a acestor sesizãri, aceste autoritãţi vor aduce la cunoştinţa Autoritãţii de Audit rezultatul misiunilor de control efectuate.
(4) Constatãrile Autoritãţii de Audit, rezultate ca urmare a efectuãrii misiunilor sale de audit, în care sunt descoperite indicii de posibile fraude, sunt comunicate imediat Departamentului pentru Lupta Antifraudã - DLAF.
(5) Departamentul pentru Lupta Antifraudã - DLAF, în calitate de instituţie de contact cu Oficiul European de Luptã Antifraudã - OLAF, asigurã, sprijinã sau coordoneazã, dupã caz, îndeplinirea obligaţiilor ce revin României privind protecţia intereselor financiare ale Comunitãţii Europene, în conformitate cu prevederile art. 280 din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene, având atribuţia de control al obţinerii, derulãrii sau utilizãrii fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente.
(6) Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate, are şi rolul de coordonare metodologicã la nivel naţional pentru desfãşurarea activitãţii de constatare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli.
(7) Autoritãţile cu competenţe în gestionarea asistenţei financiare comunitare, precum şi direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice au obligaţia de a comunica, în termen de 30 de zile de la data primirii solicitãrii Departamentului pentru Lupta Antifraudã - DLAF, mãsurile luate pentru remedierea aspectelor semnalate prin actele de control ale departamentului, precum şi acţiunile întreprinse pentru recuperarea eventualelor prejudicii.
Art. 11^2. - (1) Dreptul de a stabili obligaţia de platã se prescrie în termen de 5 ani de la data închiderii programului.
(2) Întreruperea şi suspendarea termenului de prescripţie a dreptului de stabilire a obligaţiei de platã se realizeazã în cazurile şi în condiţiile stabilite de lege pentru întreruperea şi suspendarea termenului de prescripţie a dreptului la acţiune potrivit dreptului comun.
(3) Dreptul de a cere executarea silitã a creanţelor stabilite prin prezenta ordonanţã se prescrie în termen de 5 ani de la data când a luat naştere acest drept.
(4) Suspendarea şi întreruperea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã sunt reglementate de Codul de procedurã fiscalã.
Art. 11^3. - (1) În cazul debitelor stabilite de Comisia Europeanã şi/sau de autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare, pentru care constatarea şi/sau recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli nu a putut fi efectuatã şi pentru care conturile fondurilor comunitare au fost reîntregite la termenele impuse de Comisia Europeanã sau de necesitatea continuãrii finanţãrii programelor, autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare pot propune reglementarea financiarã de stingere a obligaţiilor bugetare generate de reîntregirea conturilor fondurilor comunitare şi a celor generate de plata în mod necuvenit a sumelor de cofinanţare aferentã.
(2) Pentru debitele stabilite de Comisia Europeanã, specificate la art. 11 alin. (5) lit. d) şi e), se împuterniceşte Ministerul Finanţelor Publice pentru recuperarea în condiţiile legii sau, dupã caz, propunerea reglementãrii financiare de stingere a obligaţiilor bugetare generate de reîntregirea conturilor fondurilor comunitare."
ART. II
În termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, va modifica şi va completa Normele metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.510/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 914 din 20 decembrie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. III
<>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã, dupã aprobarea prin lege a acesteia, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. IV
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Ministrul delegat pentru controlul
implementãrii programelor cu finanţare
internaţionalã şi urmãrirea aplicãrii
acquis-ului comunitar,
Cristian David

Bucureşti, 31 ianuarie 2007.
Nr. 12.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016