Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 119 din 31 august 1999 (*republicata*)  privind controlul intern si controlul financiar preventiv    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 119 din 31 august 1999 (*republicata*) privind controlul intern si controlul financiar preventiv

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 799 din 12 noiembrie 2003
*) Republicatã în temeiul <>art. III din Legea nr. 84/2003 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul public intern şi controlul financiar preventiv, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 26 martie 2003.
<>Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 31 august 1999 şi a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 301/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 22 mai 2002.
Ulterior adoptãrii, <>Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 a mai suferit modificãri şi completãri prin urmãtoarele acte normative:
- <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 46/2000 pentru modificarea lit. a) din alin. (3) al <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 11 mai 2000, respinsã prin <>Legea nr. 149/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 22 mai 2002;
- <>Ordonanta Guvernului nr. 85/2000 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 1 septembrie 2000, respinsã prin <>Legea nr. 141/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 22 mai 2002;
- <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 225/2000 pentru completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 25 noiembrie 2000 (aprobatã prin <>Legea nr. 486/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 28 septembrie 2001), abrogatã prin <>Legea nr. 301/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv;
- <>Ordonanta Guvernului nr. 72/2001 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 540 din 1 septembrie 2001, respinsã prin <>Legea nr. 132/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 22 mai 2002;
- <>Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002;
- <>Legea nr. 84/2003 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul public intern şi controlul financiar preventiv, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 26 martie 2003.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Scopul ordonanţei
Prezenta ordonanta reglementeazã controlul intern şi controlul financiar preventiv la entitatile publice şi cu privire la utilizarea fondurilor publice şi administrarea patrimoniului public.
ART. 2
Definiţii
În înţelesul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) angajament legal - orice act cu efect juridic, din care rezulta sau ar putea rezulta o obligaţie pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public;
b) conformitate - caracteristica unei operaţiuni, a unor acte sau fapte administrative produse în cadrul unei entitãţi publice de a corespunde politicii asumate în mod expres în domeniul respectiv de cãtre entitatea în cauza sau de cãtre o autoritate superioarã acesteia, potrivit legii;
c) control financiar preventiv - activitatea prin care se verifica legalitatea şi regularitatea operaţiunilor efectuate pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, înainte de aprobarea acestora;
d) control intern - ansamblul formelor de control exercitate la nivelul entitatii publice, inclusiv auditul intern, stabilite de conducere în concordanta cu obiectivele acesteia şi cu reglementãrile legale, în vederea asigurãrii administrãrii fondurilor în mod economic, eficient şi eficace; acesta include, de asemenea, structurile organizatorice, metodele şi procedurile;
e) controlor delegat - funcţionarul public al Ministerului Finanţelor Publice, care exercita atribuţii de control financiar preventiv delegat, în mod independent, potrivit prezentei ordonanţe;
f) credit de angajament - limita maxima a cheltuielilor ce pot fi angajate în timpul exerciţiului bugetar, în limitele aprobate;
g) credit bugetar - suma aprobatã prin buget, reprezentând limita maxima pana la care se pot ordonanta şi efectua plati în cursul anului bugetar pentru angajamentele contractate în cursul exerciţiului bugetar şi/sau din exercitii anterioare pentru acţiuni multianuale, respectiv se pot angaja, ordonanta şi efectua plati din buget pentru celelalte acţiuni;
h) economicitate - minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate ale unei activitãţi, cu menţinerea calitãţii corespunzãtoare a acestor rezultate;
i) eficacitate - gradul de îndeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activitãţi şi raportul dintre efectul proiectat şi rezultatul efectiv al activitãţii respective;
j) eficienta - maximizarea rezultatelor unei activitãţi în relatie cu resursele utilizate;
k) fonduri publice - sumele alocate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele instituţiilor publice autonome, bugetele instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, dupã caz, bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat şi ale cãror rambursare, dobânzi şi alte costuri se asigura din fonduri publice, bugetul fondurilor externe nerambursabile, credite externe contractate sau garantate de autoritãţile administraţiei publice locale, împrumuturi interne contractate de autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi din bugetele instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetele locale;
l) inspecţie - verificarea efectuatã la fata locului, în scopul constatãrii unor eventuale abateri de la legalitate şi al luãrii de mãsuri pentru protejarea fondurilor publice şi a patrimoniului public şi pentru repararea prejudiciului produs, dupã caz;
m) entitate publica - autoritate publica, instituţie publica, companie/societate nationala, regie autonomã, societate comercialã la care statul sau o unitate administrativ-teritorialã este acţionar majoritar, cu personalitate juridicã, care utilizeazã/administreazã fonduri publice şi/sau patrimoniu public;
n) instituţie publica - Parlamentul, Administraţia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice, alte autoritãţi publice, instituţiile publice autonome, precum şi instituţiile din subordinea acestora, indiferent de modul de finanţare a acestora;
o) legalitate - caracteristica unei operaţiuni de a respecta toate prevederile legale care îi sunt aplicabile, în vigoare la data efectuãrii acesteia;
p) operaţiune - orice acţiune cu efect financiar pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, indiferent de natura acesteia;
q) oportunitate - caracteristica unei operaţiuni de a servi în mod adecvat, în circumstanţe date, realizãrii unor obiective ale politicilor asumate;
r) ordonator de credite - persoana imputernicita prin lege sau prin delegare, potrivit legii, sa dispunã şi sa aprobe operaţiuni;
s) patrimoniu public - totalitatea drepturilor şi obligaţiilor statului, unitãţilor administrativ-teritoriale sau ale entitatilor publice ale acestora, dobândite sau asumate cu orice titlu. Drepturile şi obligaţiile statului şi ale unitãţilor administrativ-teritoriale se referã atât la bunurile din domeniul public, cat şi la cele din domeniul privat al statului şi al unitãţilor administrativ-teritoriale;
t) persoana desemnatã cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu - persoana din cadrul compartimentelor de specialitate, numita de conducãtorul entitatii publice pentru exercitarea controlului financiar preventiv propriu sau persoana care îndeplineşte aceasta atribuţie pe baza de contract, în condiţiile legii;
u) proiect de operaţiune - orice document prin care se urmãreşte efectuarea unei operaţiuni, în forma pregatita în vederea aprobãrii sale de cãtre autoritatea competenta, potrivit legii;
v) regularitate - caracteristica unei operaţiuni de a respecta sub toate aspectele ansamblul principiilor şi regulilor procedurale şi metodologice care sunt aplicabile categoriei de operaţiuni din care face parte.
ART. 3
Obiectivele generale ale controlului intern
Controlul intern are urmãtoarele obiective generale:
- realizarea, la un nivel corespunzãtor de calitate, a atribuţiilor instituţiilor publice, stabilite în concordanta cu propria lor misiune, în condiţii de regularitate, eficacitate, economicitate şi eficienta;
- protejarea fondurilor publice impotriva pierderilor datorate erorii, risipei, abuzului sau fraudei;
- respectarea legii, a reglementãrilor şi deciziilor conducerii;
- dezvoltarea şi întreţinerea unor sisteme de colectare, stocare, prelucrare, actualizare şi difuzare a datelor şi informaţiilor financiare şi de conducere, precum şi a unor sisteme şi proceduri de informare publica adecvatã prin rapoarte periodice.
ART. 4
Obligaţiile conducatorului instituţiei publice în domeniul controlului intern; cerinţele controlului intern
(1) Conducãtorul instituţiei publice trebuie sa asigure elaborarea, aprobarea, aplicarea şi perfecţionarea structurilor organizatorice, reglementãrilor metodologice, procedurilor şi criteriilor de evaluare, pentru a satisface cerinţele generale şi specifice de control intern.
(2) Cerinţele generale şi specifice de control intern sunt, în principal, urmãtoarele:
a) cerinţe generale:
- asigurarea îndeplinirii obiectivelor generale prevãzute la art. 3 prin evaluarea sistematica şi menţinerea la un nivel considerat acceptabil a riscurilor asociate structurilor, programelor, proiectelor sau operaţiunilor;
- asigurarea unei atitudini cooperante a personalului de conducere şi de execuţie, acesta având obligaţia sa rãspundã în orice moment solicitãrilor conducerii şi sa sprijine efectiv controlul intern;
- asigurarea integritãţii şi competentei personalului de conducere şi de execuţie, a cunoaşterii şi înţelegerii de cãtre acesta a importantei şi rolului controlului intern;
- stabilirea obiectivelor specifice ale controlului intern, astfel încât acestea sa fie adecvate, cuprinzatoare, rezonabile şi integrate misiunii instituţiei şi obiectivelor de ansamblu ale acesteia;
- supravegherea continua de cãtre personalul de conducere a tuturor activitãţilor şi îndeplinirea de cãtre personalul de conducere a obligaţiei de a acţiona corectiv, prompt şi responsabil ori de câte ori se constata încãlcãri ale legalitãţii şi regularitatii în efectuarea unor operaţiuni sau în realizarea unor activitãţi în mod neeconomic, ineficace sau ineficient;
b) cerinţe specifice:
- reflectarea în documente scrise a organizãrii controlului intern, a tuturor operaţiunilor instituţiei şi a tuturor evenimentelor semnificative, precum şi înregistrarea şi pãstrarea în mod adecvat a documentelor, astfel încât acestea sa fie disponibile cu promptitudine pentru a fi examinate de cãtre cei în drept;
- înregistrarea de îndatã şi în mod corect a tuturor operaţiunilor şi evenimentelor semnificative;
- asigurarea aprobãrii şi efectuãrii operaţiunilor exclusiv de cãtre persoane special împuternicite în acest sens;
- separarea atribuţiilor privind efectuarea de operaţiuni între persoane, astfel încât atribuţiile de aprobare, control şi înregistrare sa fie, într-o mãsura adecvatã, încredinţate unor persoane diferite;
- asigurarea unei conduceri competente la toate nivelurile;
- accesarea resurselor şi documentelor numai de cãtre persoane îndreptãţite şi responsabile în legatura cu utilizarea şi pãstrarea lor.
ART. 5
Buna gestiune financiarã
(1) Persoanele care gestioneazã fonduri publice sau patrimoniul public au obligaţia sa realizeze o buna gestiune financiarã prin asigurarea legalitãţii, regularitatii, economicitatii, eficacitatii şi eficientei în utilizarea fondurilor publice şi în administrarea patrimoniului public.
(2) Ministerul Finanţelor Publice este autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate care are responsabilitatea elaborãrii şi implementarii politicii în domeniul gestiunii financiare. Ministerul Finanţelor Publice indruma metodologic, coordoneazã şi supravegheazã asigurarea bunei gestiuni financiare în utilizarea fondurilor publice şi în administrarea patrimoniului public.

CAP. II
Dispoziţii privind controlul financiar preventiv

SECŢIUNEA I
Dispoziţii generale privind controlul financiar preventiv

ART. 6
Obiectul controlului financiar preventiv
(1) Fac obiectul controlului financiar preventiv proiectele de operaţiuni care vizeazã, în principal:
a) angajamente legale şi credite bugetare sau credite de angajament, dupã caz;
b) deschiderea şi repartizarea de credite bugetare;
c) modificarea repartizãrii pe trimestre şi pe subdiviziuni ale clasificatiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin virari de credite;
d) ordonanţarea cheltuielilor;
e) efectuarea de încasãri în numerar;
f) constituirea veniturilor publice, în privinta autorizãrii şi a stabilirii titlurilor de încasare;
g) reducerea, eşalonarea sau anularea titlurilor de încasare;
h) constituirea resurselor proprii ale bugetului Uniunii Europene, reprezentând contribuţia viitoare a României la acest organism;
i) recuperarea sumelor avansate şi care ulterior au devenit necuvenite;
j) vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale;
k) concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale;
l) alte tipuri de operaţiuni, stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(2) În funcţie de specificul entitatii publice, conducãtorul acesteia poate decide exercitarea controlului financiar preventiv şi asupra altor tipuri de proiecte de operaţiuni decât cele prevãzute la alin. (1).
ART. 7
Conţinutul controlului financiar preventiv
Controlul financiar preventiv consta în verificarea sistematica a proiectelor de operaţiuni care fac obiectul acestuia potrivit art. 6 din punctul de vedere al:
a) legalitãţii şi regularitatii;
b) încadrãrii în limitele creditelor bugetare sau creditelor de angajament, dupã caz, stabilite potrivit legii.
ART. 8
Organizarea controlului financiar preventiv
(1) Ministerul Finanţelor Publice este autoritatea de coordonare şi reglementare a controlului financiar preventiv pentru toate entitatile publice.
(2) Controlul financiar preventiv se organizeazã şi se exercita de autoritãţi competente, în mod unitar, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe şi ale actelor normative emise în aplicarea acesteia.
(3) Controlul financiar preventiv se organizeazã şi se exercita în urmãtoarele forme:
a) controlul financiar preventiv propriu, la toate entitatile publice şi asupra tuturor operaţiunilor cu impact financiar asupra fondurilor publice şi a patrimoniului public;
b) controlul financiar preventiv delegat, la ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, precum şi ai bugetului oricãrui fond special, la Fondul naţional şi la agenţiile de implementare a fondurilor comunitare, precum şi la alte entitãţi publice cu risc ridicat, prin controlori delegaţi ai Ministerului Finanţelor Publice.
(4) Controlul financiar preventiv se va integra în mod treptat în sfera rãspunderii manageriale, proces ce trebuie finalizat pana la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, pe mãsura ce controlul managerial va asigura eliminarea riscurilor în administrarea fondurilor publice. Atingerea acestui nivel va fi evaluatã de auditul public intern din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.

SECŢIUNEA a II-a
Dispoziţii privind controlul financiar preventiv propriu

ART. 9
Organizarea controlului financiar preventiv propriu
(1) Entitatile publice, prin conducãtorii acestora, au obligaţia de a organiza controlul financiar preventiv propriu şi evidenta angajamentelor în cadrul compartimentului contabil.
(2) Conducãtorii entitatilor publice au obligaţia sa stabileascã proiectele de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6, documentele justificative şi circuitul acestora, cu respectarea dispoziţiilor legale.
(3) Evidenta angajamentelor se organizeazã, se tine, se actualizeazã şi se raporteazã conform normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(4) Ministerul Finanţelor Publice organizeazã controlul financiar preventiv propriu şi pentru operaţiunile privind bugetul trezoreriei statului, operaţiunile privind datoria publica şi alte operaţiuni specifice Ministerului Finanţelor Publice.
(5) Controlul financiar preventiv propriu se exercita, prin viza, de persoane din cadrul compartimentelor de specialitate, desemnate în acest sens de cãtre conducãtorul entitatii publice. Actul de numire va cuprinde şi limitele de competenta în exercitarea controlului financiar preventiv propriu. Persoanele desemnate sa efectueze aceasta activitate sunt altele decât cele care iniţiazã operaţiunea supusã vizei.
(6) Numirea, suspendarea, destituirea sau schimbarea personalului care desfãşoarã activitãţi de control financiar preventiv propriu se face de cãtre conducãtorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice superioare, iar în cazul entitatilor publice în care se exercita funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurãrilor sociale de stat sau al bugetului oricãrui fond special, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice. Persoanele desemnate cu exercitarea activitãţii de control financiar preventiv propriu trebuie sa aibã competentele profesionale solicitate de aceasta activitate. Ele vor respecta un cod specific de norme profesionale, elaborat de Ministerul Finanţelor Publice, care va cuprinde şi condiţiile şi criteriile unitare pe care entitatile publice trebuie sa le respecte în cazul numirii, suspendãrii, destituirii sau schimbãrii personalului care desfãşoarã aceasta activitate.
(7) Prin decizie interna a conducatorului entitatii publice, persoanele desemnate sa efectueze controlul financiar preventiv propriu pot beneficia de un spor pentru complexitatea muncii de pana la 25% aplicat la salariul de baza brut lunar.
(8) Evaluarea activitãţii persoanei care desfãşoarã activitãţi de control financiar preventiv propriu se face de cãtre conducãtorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice care a avizat numirea, anual, prin calificative, pe baza informaţiilor cuprinse în rapoartele auditului public intern şi în rapoartele Curţii de Conturi, unde este cazul.
(9) Ministerul Finanţelor Publice va elabora norme metodologice privind cadrul general al atribuţiilor şi exercitãrii controlului financiar preventiv propriu. De asemenea, Ministerul Finanţelor Publice va aviza norme metodologice specifice privind organizarea şi exercitarea controlului financiar preventiv propriu, elaborate de ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, ai bugetului asigurãrilor sociale de stat, ai bugetului oricãrui fond special, precum şi pentru operaţiunile Fondului naţional şi ale agentiilor de implementare care deruleazã fonduri comunitare.
(10) Ministerul Finanţelor Publice va coordona sistemul de pregãtire profesionalã a persoanelor desemnate sa efectueze controlul financiar preventiv.
ART. 10
Viza de control financiar preventiv propriu
(1) Se supun aprobãrii ordonatorului de credite numai proiectele de operaţiuni care respecta întru totul cerinţele de legalitate, regularitate şi încadrare în limitele creditelor bugetare sau creditelor de angajament aprobate, dupã caz, care poarta viza de control financiar preventiv propriu.
(2) Viza de control financiar preventiv propriu se exercita prin semnatura persoanelor în drept, competente în acest sens potrivit prezentei ordonanţe, şi prin aplicarea de cãtre acestea a sigiliului personal.
(3) În vederea acordãrii vizei de control financiar preventiv propriu, proiectele de operaţiuni se prezintã însoţite de documentele justificative corespunzãtoare, certificate în privinta realitãţii şi legalitãţii prin semnatura conducãtorilor compartimentelor de specialitate care iniţiazã operaţiunea respectiva.
(4) Conducãtorii compartimentelor de specialitate prevãzuţi la alin. (3) rãspund pentru realitatea, regularitatea şi legalitatea operaţiunilor ale cãror documente justificative le-au certificat. Obţinerea vizei de control financiar preventiv propriu pe documente care cuprind date nereale sau inexacte şi/sau care se dovedesc ulterior nelegale nu exonereaza de rãspundere pe şefii compartimentelor de specialitate care le-au întocmit.
(5) Persoanele în drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu rãspund, potrivit legii, în raport de culpa lor, pentru legalitatea, regularitatea şi încadrarea în limitele creditelor bugetare sau creditelor de angajament aprobate, dupã caz, în privinta operaţiunilor pentru care au acordat viza de control financiar preventiv propriu.
(6) În cazurile în care dispoziţiile legale prevãd avizarea operaţiunilor de cãtre compartimentul de specialitate juridicã, proiectul de operaţiune va fi prezentat pentru control financiar preventiv propriu cu viza şefului compartimentului juridic. Persoanele în drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu pot cere avizul compartimentului de specialitate juridicã ori de câte ori considera ca necesitãţile o impun.
ART. 11
Separarea atribuţiilor
Persoana care exercita controlul financiar preventiv propriu nu trebuie sa fie implicata, prin sarcinile de serviciu, în efectuarea operaţiunii supuse controlului financiar preventiv propriu.

SECŢIUNEA a III-a
Dispoziţii privind controlul financiar preventiv delegat

ART. 12
Organizarea controlului financiar preventiv delegat
(1) Controlul financiar preventiv delegat se organizeazã şi se exercita de cãtre Ministerul Finanţelor Publice prin controlori delegaţi.
(2) Ministrul finanţelor publice numeşte, pentru fiecare instituţie publica în care se exercita funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat sau al bugetului oricãrui fond special, unul sau mai mulţi controlori delegaţi, în funcţie de volumul şi de complexitatea activitãţii instituţiei publice respective. De asemenea, ministrul finanţelor publice numeşte unul sau mai mulţi controlori delegaţi pentru operaţiunile derulate prin bugetul trezoreriei statului, pentru operaţiuni privind datoria publica şi pentru alte operaţiuni specifice Ministerului Finanţelor Publice. Numirea controlorilor delegaţi se face prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3) Prin norme metodologice aprobate de ministrul finanţelor publice se stabilesc:
a) tipurile de operaţiuni ale cãror proiecte se supun controlului financiar preventiv delegat;
b) limitele valorice peste care se efectueazã controlul financiar preventiv delegat, pe tipuri de operaţiuni;
c) documentele justificative care trebuie sa însoţeascã diferitele tipuri de operaţiuni;
d) modul în care trebuie efectuat controlul financiar preventiv delegat pentru fiecare tip de operaţiune.
(4) Tipurile de operaţiuni ce se supun controlului financiar preventiv delegat şi, dupã caz, limitele valorice corespunzãtoare acestora pot diferi de la o instituţie publica la alta.
(5) Controlorii delegaţi exercita viza de control financiar preventiv delegat asupra proiectelor de operaţiuni vizate în prealabil de cãtre controlul financiar preventiv propriu al instituţiei publice.
(6) Controlorii delegaţi îşi desfãşoarã activitatea la sediul instituţiilor publice la care au fost numiţi. Instituţiile publice prevãzute la alin. (2) asigura controlorului/controlorilor delegat/delegaţi spaţiul de lucru şi dotarea necesarã, precum şi cooperarea personalului propriu, îndeosebi a personalului desemnat sa exercite controlul financiar preventiv propriu, pentru îndeplinirea în bune condiţii a atribuţiilor de control financiar preventiv delegat.
(7) În cazul absentei temporare de la post a unui controlor delegat, ministrul finanţelor publice numeşte un alt controlor delegat care sa îndeplineascã atribuţiile celui dintâi pe durata absentei acestuia.
ART. 13
Viza de control financiar preventiv delegat
(1) Operaţiunile care, potrivit art. 12 alin. (3) şi (4), fac obiectul controlului financiar preventiv delegat se supun aprobãrii ordonatorului de credite numai însoţite de viza de control financiar preventiv delegat.
(2) Viza de control financiar preventiv delegat se acorda sau se refuza în scris, pe formular tipizat, şi trebuie sa poarte semnatura şi sigiliul personal al controlorului delegat competent.
(3) Persoanele în drept sa exercite controlul financiar preventiv delegat rãspund, potrivit legii, în raport de culpa lor, pentru legalitatea, regularitatea şi încadrarea în limitele creditelor de angajament şi creditelor bugetare aprobate, în privinta operaţiunilor pentru care au acordat viza.
(4) Înainte de a emite un refuz de viza, controlorul delegat are obligaţia sa informeze, în scris, în legatura cu intenţia sa ordonatorul de credite, precizând motivele refuzului.
(5) Dacã ordonatorul de credite prezintã în scris argumente în favoarea efectuãrii operaţiunii pentru care se intenţioneazã refuzul de viza, controlorul delegat poate consulta, înainte de a inregistra oficial refuzul de viza, opinia neutra asupra cazului. Pentru formularea opiniei neutre se constituie ad-hoc o comisie formatã din 3 membri ai Corpului controlorilor delegaţi, prin decizie a controlorului financiar şef.
(6) Opinia neutra se motiveaza şi se formuleazã în scris şi are rol consultativ, soluţia finala fiind de competenta exclusiva a controlorului delegat, potrivit principiului exercitãrii în mod independent a atribuţiilor de control financiar preventiv delegat.
ART. 14
Durata controlului financiar preventiv delegat
(1) Controlul financiar preventiv delegat se efectueazã în termenul cel mai scurt, permis de durata efectivã a verificãrilor necesare, astfel încât sa nu afecteze desfãşurarea în bune condiţii şi în termen a operaţiunii al carei proiect se supune controlului financiar preventiv delegat.
(2) Perioada maxima pentru acordarea sau, dupã caz, pentru refuzul vizei de control financiar preventiv delegat este de 3 zile lucrãtoare de la prezentarea proiectului unei operaţiuni, însoţit de toate documentele justificative.
(3) Perioada prevãzutã la alin. (2) este suspendatã de la înregistrarea informãrii prevãzute la art. 13 alin. (4) pana la primirea rãspunsului ordonatorului de credite. Perioada de suspendare se aplica şi pentru intervalul necesar în vederea formularii opiniei neutre, care însã nu poate depãşi 3 zile lucrãtoare.
(4) În cazuri excepţionale controlorul delegat are dreptul sa prelungeascã perioada prevãzutã la alin. (2) cu maximum 5 zile lucrãtoare, pe baza unui referat de justificare pe care are obligaţia sa îl transmitã de îndatã spre informare controlorului financiar şef şi ordonatorului de credite.

SECŢIUNEA a IV-a
Dispoziţii privind controlorii delegaţi

ART. 15
Funcţia de controlor delegat
(1) Controlorul delegat este funcţionar public, angajat al Ministerului Finanţelor Publice. Numãrul de posturi de controlor delegat se stabileşte de cãtre ministrul finanţelor publice, în funcţie de necesitaţi, în limita numãrului total de posturi şi a bugetului anual, aprobate.
(2) Pot fi încadrate în funcţia de controlor delegat numai persoanele care au studii superioare economice sau juridice şi o vechime efectivã în domeniul finanţelor publice de minimum 7 ani. Candidaţii pentru funcţia de controlor delegat trebuie sa prezinte cazier judiciar, informaţii şi recomandãri, din care sa rezulte ca au un profil moral şi profesional corespunzãtor cerinţelor funcţiei.
ART. 16
Incompatibilitãţi
(1) Controlorii delegaţi nu pot fi soţi, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv cu ordonatorul de credite pe lângã care sunt numiţi.
(2) Controlorilor delegaţi le sunt interzise exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activitãţilor de comerţ, precum şi participarea la administrarea sau conducerea unor societãţi comerciale sau civile. Ei nu pot exercita funcţia de expert judiciar sau arbitru desemnat de pãrţi într-un arbitraj.
(3) Funcţia de controlor delegat este incompatibilã cu orice alta funcţie publica sau privatã, cu excepţia funcţiilor didactice din învãţãmântul superior.
(4) Se interzice controlorilor delegaţi sa facã parte din partide politice sau sa desfãşoare activitãţi publice cu caracter politic.
(5) Controlorul delegat care se gãseşte într-una din situaţiile prevãzute la alin. (1)-(4) are obligaţia de a informa de îndatã, în scris, ministrul finanţelor publice şi controlorul financiar şef.
ART. 17
Atribuţiile controlorului delegat
(1) Atribuţiile controlorului delegat sunt, în principal, urmãtoarele:
a) exercitarea controlului financiar preventiv delegat asupra proiectelor de operaţiuni ale ordonatorului de credite, în conformitate cu ordinul de numire şi cu normele metodologice aprobate potrivit prezentei ordonanţe;
b) supravegherea organizãrii, ţinerii, actualizãrii şi raportarii evidentei angajamentelor;
c) prezentarea de rapoarte lunare controlorului financiar şef cu privire la situaţia curenta a angajamentelor efectuate, vizele acordate şi situaţiile intenţiilor şi refuzurilor de viza, formularea de avize cu caracter consultativ, precum şi aspectele deosebite ale derulãrii operaţiunilor financiare;
d) formularea de avize cu caracter consultativ, la solicitarea ordonatorului de credite pe lângã care este numit sau la cererea ministrului finanţelor publice, precum şi din initiativa proprie, în privinta conformitatii, economicitatii, eficacitatii sau eficientei unor operaţiuni ori proiecte de acte normative;
e) monitorizarea şi îndrumarea metodologicã a controlului financiar preventiv propriu;
f) elaborarea de propuneri şi proiecte privind perfecţionarea controlului financiar preventiv;
g) participarea la activitãţile Corpului controlorilor delegaţi;
h) îndeplinirea altor atribuţii, stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(2) Controlorul delegat nu se pronunţa asupra oportunitãţii operaţiunilor ce fac obiectul controlului financiar preventiv delegat.
(3) Controlorul delegat este obligat sa îşi exercite atribuţiile cu buna-credinţa şi cu deplina responsabilitate. Pentru actele sale, întreprinse cu buna-credinţa în exerciţiul atribuţiilor sale şi în limita acestora, controlorul delegat nu poate fi sancţionat sau trecut în alta funcţie.
(4) Controlorul delegat îşi exercita atribuţiile în mod independent. El îl poate informa în mod direct pe ministrul finanţelor publice asupra situaţiilor deosebite apãrute în activitatea sa şi nu i se poate impune, pe nici o cale, acordarea ori refuzul vizei de control financiar preventiv delegat.
(5) Controlorul delegat este obligat sa pãstreze secretul de stat, secretul de serviciu şi confidenţialitatea în legatura cu faptele, informaţiile sau documentele de care ia cunostinta în exercitarea funcţiei.
(6) Evaluarea activitãţii controlorului delegat se face anual prin calificative, pe baza informaţiilor cuprinse în rapoartele anuale privind activitatea controlorilor delegaţi, rapoartele structurilor de audit public intern ale Ministerului Finanţelor Publice şi în rapoartele Curţii de Conturi. Calificativele anuale primite de fiecare controlor delegat se pãstreazã pe toatã durata exercitãrii de cãtre acesta a atribuţiilor funcţiei. Ministrul finanţelor publice îl demite de îndatã pe controlorul delegat care a înregistrat calificativul "insuficient" sau, de 3 ori consecutiv, calificativul "satisfãcãtor".
(7) Controlorul delegat rãspunde disciplinar pentru abateri de la îndatoririle de serviciu, potrivit reglementãrilor în vigoare.
ART. 18
Gradele profesionale şi salarizarea controlorilor delegaţi
(1) În funcţie de performanţele profesionale atestate de calificativele înregistrate în baza evaluãrilor anuale şi de vechimea în funcţie, controlorii delegaţi se încadreazã în gradele profesionale I, II şi III. Cerinţele minime şi condiţiile promovãrii de la un grad profesional la altul se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(2) Salariile de baza, sporurile şi celelalte drepturi salariale ale controlorilor delegaţi se stabilesc prin asimilare cu funcţia de controlor financiar din structura Curţii de Conturi, respectiv pentru gradul I, II sau III.
(3) Controlorul financiar şef primeşte o indemnizaţie de conducere echivalenta cu cea de director general în Ministerul Finanţelor Publice, iar adjunctii acestuia, o indemnizaţie de conducere echivalenta cu cea de director în Ministerul Finanţelor Publice.
(4) Pana la aplicarea legii privind salarizarea funcţionarilor publici salariile de baza, sporurile şi celelalte drepturi salariale ale controlorilor delegaţi se menţin la nivelul stabilit anterior intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 160/2000 *) privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, potrivit prevederilor alin. (2) şi evaluãrii performantelor profesionale individuale.
---------------
*) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 160/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 19 octombrie 2000, a fost aprobatã prin <>Legea nr. 711/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 11 decembrie 2001.

ART. 19
Corpul controlorilor delegaţi
(1) Corpul controlorilor delegaţi se organizeazã ca un compartiment distinct în structura Ministerului Finanţelor Publice, la nivel central şi teritorial, şi cuprinde ansamblul controlorilor delegaţi.
(2) Corpul controlorilor delegaţi asigura, în principal:
a) aplicarea şi dezvoltarea principiilor şi practicilor avansate de buna conduita financiarã;
b) colaborarea şi schimburile profesionale între controlorii delegaţi;
c) colaborarea şi schimburile profesionale cu alte structuri de profil interne, externe şi internaţionale.
(3) Corpul controlorilor delegaţi este condus de controlorul financiar şef.
(4) Controlorul financiar şef are 2 adjuncţi ale cãror atribuţii se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice, la propunerea controlorului financiar şef.
(5) Tot în structura Ministerului Finanţelor Publice, pe lângã Corpul controlorilor delegaţi şi în subordinea controlorului financiar şef, funcţioneazã o direcţie de specialitate care asigura suportul metodologic şi informaţional necesar în activitatea Corpului controlorilor delegaţi şi ale carei atribuţii se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice, la propunerea controlorului financiar şef.
(6) Controlorul financiar şef şi adjunctii acestuia sunt numiţi prin hotãrâre a Guvernului pentru un mandat de 6 ani, pe baza propunerii nominale fãcute de cãtre ministrul finanţelor publice în urma intervievarii a 6 candidaţi desemnaţi din rândul controlorilor delegaţi de cãtre Corpul controlorilor delegaţi, în şedinţa plenara, cu majoritate simpla. La data şedinţei plenare de desemnare a celor 6 candidaţi este obligatoriu ca numãrul controlorilor delegaţi încadraţi efectiv şi efectiv prezenţi la şedinţa sa fie cel puţin jumãtate din numãrul de posturi de controlor delegat, stabilit potrivit prevederilor art. 15 alin. (1).
(7) Aceeaşi persoana nu poate îndeplini mai mult de un mandat în funcţia de controlor financiar şef; de asemenea, aceeaşi persoana nu poate îndeplini mai mult de un mandat în funcţia de controlor financiar şef adjunct.
(8) Controlorul financiar şef îndeplineşte, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) susţine, în fata ministrului finanţelor publice, a Guvernului şi a altor autoritãţi, dupã caz, soluţiile date în exerciţiul atribuţiilor sale de cãtre oricare dintre controlorii delegaţi;
b) organizeazã sistemul informaţional şi urmãreşte realizarea în mod efectiv şi în timp util a schimbului de informaţii între controlorii delegaţi;
c) prezintã ministrului finanţelor publice, trimestrial, rapoarte privind activitatea controlorilor delegaţi, situaţia intenţiilor şi refuzurilor de viza, precum şi aspectele importante privind utilizarea fondurilor publice;
d) asigura formularea de opinii neutre, potrivit prevederilor art. 13 alin. (5);
e) organizeazã şi urmãreşte colectarea, prelucrarea şi înregistrarea statistica a informaţiilor privind activitatea de control financiar preventiv delegat şi efectueazã evaluarea acesteia;
f) dispune mãsuri pentru aplicarea în activitatea controlorilor delegaţi a principiilor şi practicilor avansate de buna conduita financiarã şi pentru valorificarea propunerilor şi contribuţiilor acestora la dezvoltarea şi la perfecţionarea de standarde în domeniu;
g) asigura îndrumarea metodologicã în domeniul controlului financiar preventiv;
h) prezintã Guvernului, pana la sfârşitul trimestrului I al anului curent pentru anul precedent, un raport anual privind activitatea controlorilor delegaţi, care trebuie sa cuprindã, între altele, o analiza, din perspectiva anilor precedenti, a modului de soluţionare a refuzurilor de viza de control financiar preventiv delegat, precum şi propuneri de imbunatatire a legislaţiei financiare;
i) elaboreazã raportul naţional anual privind controlul preventiv, pe care îl prezintã spre dezbatere Guvernului;
j) evalueaza activitatea fiecãrui controlor delegat şi propune ministrului finanţelor publice acordarea aprecierilor anuale;
k) alte atribuţii, stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.

SECŢIUNEA a V-a
Regimul refuzului de viza

ART. 20
Refuzul de viza
(1) Persoana în drept sa exercite viza de control financiar preventiv are dreptul şi obligaţia de a refuza viza de control financiar preventiv în toate cazurile în care, în urma verificãrilor, apreciazã ca proiectul de operaţiune care face obiectul controlului financiar preventiv nu îndeplineşte condiţiile de legalitate, regularitate şi încadrare în limita creditelor bugetare sau creditelor de angajament, dupã caz, pentru acordarea vizei de control financiar preventiv.
(2) Refuzul de viza trebuie sa fie în toate cazurile motivat în scris.
(3) Persoanele în drept sa exercite viza de control financiar preventiv au obligaţia de a tine evidenta proiectelor de operaţiuni refuzate la viza de control financiar preventiv.
ART. 21
Autorizarea efectuãrii unor operaţiuni pentru care se refuza viza de control financiar preventiv
(1) O operaţiune pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv se poate efectua de cãtre ordonatorul de credite pe propria rãspundere, numai dacã prin aceasta nu se depãşeşte creditul bugetar aprobat. Ordonatorul de credite poate decide efectuarea operaţiunii numai în baza unui act de decizie interna, emis în forma scrisã, prin care dispune, pe propria rãspundere, efectuarea operaţiunii. O copie a actului de decizie interna se transmite compartimentului de audit public intern al entitatii publice, precum şi controlorului delegat, dupã caz.
(2) În toate cazurile în care, ca urmare a unui refuz de viza de control financiar preventiv propriu, conducãtorii persoanelor juridice dispun, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta, efectuarea operaţiunii pe propria rãspundere, persoana desemnatã sa efectueze controlul financiar preventiv propriu are obligaţia sa informeze în scris Curtea de Conturi, Ministerul Finanţelor Publice şi, dupã caz, organul ierarhic superior al instituţiei publice, numai în aceasta situaţie persoana respectiva fiind exoneratã de rãspundere.
(3) Pentru operaţiunile care se supun şi controlului financiar preventiv delegat al Ministerului Finanţelor Publice, refuzul vizei de control financiar preventiv propriu face ca proiectul de operaţiune sa nu poatã fi supus controlului preventiv delegat. În aceste condiţii ordonatorul de credite va solicita controlorului delegat formularea unui aviz consultativ. Ordonatorul de credite va analiza punctul de vedere al controlorului delegat, exprimat în avizul consultativ, şi va decide în condiţiile prevãzute la alin. (1).
(4) În toate cazurile în care, ca urmare a unui refuz de viza de control financiar preventiv delegat, conducãtorii persoanelor juridice dispun, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta, efectuarea operaţiunii pe propria rãspundere, controlorul delegat are obligaţia sa informeze în scris Curtea de Conturi şi Ministerul Finanţelor Publice.
(5) Documentele privind proiectele de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv, care nu au fost vizate, nu pot fi aprobate decât cu asumarea rãspunderii ordonatorului de credite.
(6) Operaţiunile efectuate pe propria rãspundere a ordonatorului de credite se înregistreazã şi într-un cont în afarã bilanţului.

CAP. III
Dispoziţii comune

ART. 22
Mãsuri operative
(1) Ministerul Finanţelor Publice efectueazã inspecţii ori de câte ori exista indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate în efectuarea de operaţiuni, în sensul prezentei ordonanţe.
(2) Ministerul Finanţelor Publice efectueazã inspecţii în toate cazurile în care este sesizat de cãtre un contabil-şef în legatura cu efectuarea de operaţiuni pe propria rãspundere a ordonatorului de credite fãrã viza de control financiar preventiv.
(3) Ministerul Finanţelor Publice va declansa inspecţia în toate instituţiile publice atunci când este sesizat de şeful structurii de audit public intern al acestora în legatura cu efectuarea de operaţiuni nelegale care au viza de control financiar preventiv delegat, situaţie rezultatã în urma efectuãrii unei misiuni de audit public intern.
(4) Inspectiile se efectueazã de cãtre persoane din structura Ministerului Finanţelor Publice, în baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finanţelor publice, sau de cãtre persoane delegate în acest sens de cãtre ministrul finanţelor publice.
(5) Ordinul de serviciu prevãzut la alin. (4) va preciza, în mod obligatoriu, scopul şi obiectivele inspecţiei, durata inspecţiei, persoana sau persoanele desemnate sa efectueze inspecţia.
(6) Instituţiile publice sunt obligate sa asigure accesul reprezentatilor Ministerului Finanţelor Publice la toate documentele, datele şi informaţiile relevante pentru scopul şi obiectivele inspecţiei, la inspectarea bunurilor ce fac obiectul operaţiunilor controlate, precum şi în spaţiile unde se gãsesc asemenea bunuri, documente sau informaţii relevante.
(7) Organizarea inspectiilor şi stabilirea atribuţiilor generale în efectuarea acestora se aproba prin hotãrâre a Guvernului, iar atribuţiile de detaliu, fluxul informaţional şi metodologia de lucru, prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(8) În cazul în care în urma inspecţiei efectuate se constata abateri de la legalitate care au produs pagube pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, se va întocmi proces-verbal de inspecţie. Impotriva procesului-verbal de inspecţie se poate formula contestaţie în termen de 15 zile lucrãtoare de la data comunicãrii acestuia. Contestaţia se va depune la structura care a efectuat inspecţia. Contestaţiile vor fi soluţionate prin decizie motivatã, în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data înregistrãrii. Decizia este definitiva. Dacã prin soluţionare contestaţia a fost respinsã, procesul-verbal de inspecţie devine titlu executoriu şi va fi transmis spre executare organului fiscal în a cãrui raza teritorialã îşi are domiciliul contestatorul. Impotriva deciziei se poate formula acţiune în termen de 15 zile lucrãtoare de la comunicarea acesteia, conform <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare, la curtea de apel în a carei raza teritorialã îşi are domiciliul reclamantul.
(9) În situaţiile în care s-a constatat sãvârşirea unor fapte calificate de lege ca fiind contravenţii se va întocmi proces-verbal de contravenţie.
ART. 23
Mãsuri speciale
În cazul în care printr-un acord, tratat sau alte asemenea documente de finanţare externa se prevãd mãsuri specifice de control financiar, Guvernul este autorizat sa emita, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, hotãrâri cu caracter derogatoriu la prezenta ordonanta.
ART. 24
Dispoziţii cu privire la regiile autonome, societãţile comerciale cu capital majoritar de stat şi societãţile comerciale care beneficiazã de drepturi exclusive sau speciale
Numirea contabililor-şefi ai regiilor autonome, societãţilor comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale deţine mai mult de 70% din numãrul voturilor în adunarea generalã şi ai societãţilor comerciale care beneficiazã de drepturi exclusive sau speciale atribuite de cãtre o instituţie publica se face cu respectarea condiţiilor şi criteriilor unitare, aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice. Destituirea, suspendarea sau schimbarea din funcţie a contabililor-şefi de la aceste regii autonome şi societãţi comerciale se face numai cu aprobarea conducatorului instituţiei publice în coordonarea cãreia funcţioneazã regia autonomã, care exercita, în numele statului sau al unei autoritãţi a administraţiei publice locale, drepturile acţionarului la societãţile comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale deţine mai mult de 70% din numãrul voturilor în adunarea generalã sau care a atribuit societãţii comerciale drepturi exclusive sau speciale.
ART. 25
Controlul financiar preventiv delegat al unor operaţiuni cu risc important
Prin ordin, ministrul finanţelor publice poate decide exercitarea controlului financiar preventiv delegat de cãtre controlori delegaţi şi asupra operaţiunilor finanatate sau cofinantate din fonduri publice, ale altor instituţii publice decât cele prevãzute la art. 12 alin. (2) sau ale unor persoane juridice de drept privat.
ART. 26
Alte dispoziţii
Prevederile prezentei ordonanţe se aplica şi altor persoane juridice decât instituţiile publice, dacã aceste persoane juridice gestioneazã fonduri publice cu orice titlu şi/sau administreazã patrimoniul public în privinta gestionãrii fondurilor publice şi administrãrii patrimoniului public în cauza.

CAP. IV
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 27
Contravenţii
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât sa fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni:
a) neîndeplinirea de cãtre conducãtorul entitatii publice a obligaţiei de a organiza controlul financiar preventiv propriu şi evidenta angajamentelor, conform prevederilor art. 9 alin. (1);
b) nerespectarea obligaţiei privind stabilirea proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv, precum şi omisiunea de evidentiere a angajamentelor, conform art. 9 alin. (2) şi (3);
c) prezentarea spre aprobare ordonatorului de credite a proiectelor de operaţiuni fãrã viza de control financiar preventiv;
d) depãşirea termenului prevãzut la art. 14 alin. (2)-(4);
e) nerespectarea prevederilor art. 17 alin. (5);
f) emiterea unui refuz de viza fãrã motivare, conform art. 20 alin. (2);
g) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (2);
h) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (5);
i) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (6).
ART. 28
Sancţionarea contravenţiilor
Contravenţiile prevãzute la art. 27 lit. a), b) şi d)-i) se sancţioneazã cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei, iar contravenţia prevãzutã la lit. c), cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.
ART. 29
Constatarea contravenţiilor, stabilirea şi aplicarea amenzilor, cai de atac, actualizarea nivelului amenzilor
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre:
a) persoanele cu atribuţii de inspecţie din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, pentru contravenţiile prevãzute la art. 27;
b) controlorii din cadrul Corpului controlorilor delegaţi, pentru contravenţiile prevãzute la art. 27 lit. a) şi h).
(2) Nivelul amenzilor prevãzute la art. 28 se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului, în raport cu rata inflaţiei.
(3) Amenzile prevãzute ca sancţiuni pentru sãvârşirea contravenţiilor menţionate la art. 27 pot fi aplicate atât persoanelor fizice, cat şi persoanelor juridice.
(4) Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor, întocmit conform competentelor stabilite la alin. (1), se poate face plângere în termen de 15 zile de la data inmanarii sau a comunicãrii acestuia. Plângerea, însoţitã de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei, se depune la organul din care face parte agentul constatator, potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare. Plângerea împreunã cu dosarul cauzei se trimit de îndatã judecãtoriei în a carei circumscripţie a fost sãvârşitã contravenţia.

CAP. V
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 30
Încadrarea în funcţia de controlor delegat a persoanelor care deţin funcţia de controlor financiar în structura Curţii de Conturi
(1) Persoana care la data publicãrii prezentei ordonanţe deţine funcţia de controlor financiar în cadrul sectiei de control financiar preventiv a Curţii de Conturi are dreptul de a fi incadrata cu data de 1 ianuarie 2000, la cererea sa, în funcţia de controlor delegat, direct la gradul profesional pe care îl deţine în structura Curţii de Conturi şi fãrã concurs, dar numai dacã persoana în cauza:
- depune cererea de a fi incadrata în calitate de controlor delegat în structura Ministerului Finanţelor Publice în cel mult 15 zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe;
- nu se afla într-una dintre situaţiile de incompatibilitate prevãzute la art. 16;
- nu a fost sancţionatã pe intreaga durata cat a exercitat funcţia de controlor financiar în structura Curţii de Conturi.
(2) Încetarea atribuţiilor Curţii de Conturi în domeniul controlului financiar preventiv, asa cum este reglementat prin prevederile <>art. I pct. 3, 4, 10, 11 şi 21 din Legea nr. 99/1999 privind unele mãsuri pentru accelerarea reformei economice, devine efectivã de la data de 1 ianuarie 2000.
ART. 31
Mãsuri pentru numirea primului controlor financiar şef şi a adjunctilor acestuia
(1) Numirea controlorului financiar şef şi a adjunctilor acestuia, potrivit prevederilor art. 19 alin. (6), se face pana la data de 29 februarie 2000, dar nu mai devreme de 31 ianuarie 2000.
(2) Pana la aplicarea prevederilor alin. (1) atribuţiile controlorului financiar şef se exercita de cãtre o persoana imputernicita în acest scop prin ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. 32
Mãsuri excepţionale
Pentru asigurarea controlului financiar preventiv delegat al operaţiunilor instituţiilor publice şi unitãţilor care au calitatea de agenţie de implementare potrivit memorandumurilor de finanţare încheiate de Guvernul României cu Comisia Europeanã, precum şi al operaţiunilor Fondului naţional, ministrul finanţelor publice numeşte câte un controlor delegat pentru fiecare agenţie de implementare şi pentru Fondul naţional.
ART. 33
Mãsuri pentru pregãtirea aplicãrii prezentei ordonanţe
Ministerul Finanţelor Publice iniţiazã şi coordoneazã mãsurile necesare pentru pregãtirea aplicãrii prezentei ordonanţe; pentru aceasta ministrul finanţelor publice emite ordine şi, dupã caz, propune spre aprobare Guvernului proiecte de hotãrâri.
ART. 34
Intrarea în vigoare a ordonanţei
Prezenta ordonanta intra în vigoare de la 1 ianuarie 2000, cu urmãtoarele excepţii:
a) prevederile art. 15, 16, 18, art. 19 alin. (1), (2) şi (5), art. 30 şi ale art. 33, care se aplica de la data publicãrii;
b) prevederile art. 31 alin. (2) şi ale art. 32, care se aplica în termen de 30 de zile de la data publicãrii.
ART. 35
Abrogãri
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga art. 2, art. 5 lit. a) şi alte prevederi referitoare la instituţiile publice din <>Legea nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Garzii financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 din 27 martie 1991.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016