Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 11 din 30 ianuarie 2003 (*republicata*)  privind gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 11 din 30 ianuarie 2003 (*republicata*) privind gospodarirea in siguranta a deseurilor radioactive*)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 289 din 2 mai 2007
__________
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 26/2007 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 31/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitivã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 18 ianuarie 2007, dându-se textelor o nouã numerotare;
<>Ordonanţa Guvernului nr. 11/2003 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 1 februarie 2003, a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 320/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 527 din 22 iulie 2003 şi a mai fost modificatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 31/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitivã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 2 august 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 26/2007 .


CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Gospodãrirea deşeurilor radioactive se desfãşoarã potrivit normelor şi reglementãrilor naţionale, precum şi acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte, privind securitatea nuclearã, protecţia împotriva radiaţiilor ionizante a personalului expus profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietãţii.
ART. 2
Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie stabilirea responsabilitãţilor organismelor implicate în diferitele etape ale gospodãririi deşeurilor radioactive şi asigurarea resurselor financiare destinate realizãrii activitãţilor de gospodãrire a deşeurilor rezultate din funcţionarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice, precum şi celor destinate dezafectãrii lor, în condiţii care sã asigure securitatea nuclearã şi protecţia împotriva radiaţiilor ionizante a personalului expus profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietãţii, fãrã a compromite nevoile şi aspiraţiile generaţiilor viitoare.
ART. 3
(1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplicã pentru gospodãrirea în siguranţã atât a deşeurilor radioactive rezultate din ciclul combustibilului nuclear, cât şi a deşeurilor radioactive rezultate din aplicaţiile tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în industrie, medicinã, agriculturã şi în alte domenii de interes socioeconomic, inclusiv a celor rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplicã:
a) gospodãririi deşeurilor radioactive provenite din activitãţile din domeniul mineritului şi de prelucrare a minereurilor de uraniu şi/sau toriu;
b) activitãţilor de dezafectare a instalaţiilor de minerit şi de prelucrare a minereurilor de uraniu şi/sau toriu;
c) la eliberarea controlatã a efluenţilor radioactivi în mediu.
(3) Activitãţile prevãzute la alin. (2) lit. a) şi b) se desfãşoarã în conformitate cu prevederile <>Legii minelor nr. 85/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale altor acte normative în vigoare.
ART. 4
Statul garanteazã desfãşurarea în siguranţã a activitãţilor de depozitare definitivã a deşeurilor radioactive produse prin operarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice.
ART. 5
La baza gospodãririi deşeurilor radioactive, inclusiv a depozitãrii definitive a acestora, stau urmãtoarele principii generale:
a) principiul utilizãrii tehnicilor şi tehnologiilor de gospodãrire care sã asigure un nivel acceptabil de protecţie la radiaţii ionizante pentru sãnãtatea populaţiei şi mediului, luându-se în considerare şi posibilele efecte transfrontaliere;
b) principiul "generatorul de deşeuri radioactive plãteşte";
c) principiul responsabilitãţii generatorului de deşeuri radioactive;
d) principiul utilizãrii celor mai bune tehnici şi tehnologii existente fãrã antrenarea unor costuri nejustificate pentru generaţiile viitoare;
e) principiul menţinerii volumelor şi activitãţilor deşeurilor radioactive la cel mai scãzut nivel rezonabil posibil
ART. 6
În sensul prezentei ordonanţe, expresiile şi termenii urmãtori semnificã:
a) accident nuclear - evenimentul nuclear care afecteazã instalaţia şi provoacã iradierea ori contaminarea populaţiei sau a mediului peste limitele permise de reglementãrile în vigoare;
b) activitate nuclearã - orice practicã umanã care introduce surse sau cãi de expunere suplimentare, extinde expunerea la un numãr mai mare de persoane ori modificã reţeaua de cãi de expunere, plecând de la sursele existente, mãrindu-se astfel expunerea ori probabilitatea expunerii persoanelor sau numãrul de persoane expuse;
c) audit - activitate de verificare a respectãrii normelor, procedurilor şi instrucţiunilor, ce vizeazã criteriile de acceptare a deşeurilor radioactive în vederea depozitãrii definitive, elaborate sau avizate de autoritatea naţionalã competentã în domeniu;
d) autoritate naţionalã competentã în domeniu autoritatea stabilitã de lege, cu competenţã la nivel naţional în domeniul depozitãrii definitive a deşeurilor radioactive, al coordonãrii activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive şi de gestionare a resurselor financiare constituite pentru dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice şi pentru gospodãrirea în siguranţã a deşeurilor radioactive;
e) ciclu de combustibil nuclear - ansamblul de operaţiuni care cuprinde extracţia şi prelucrarea minereurilor şi îmbogãţirea uraniului şi toriului, fabricarea combustibilului nuclear, dezafectarea, orice activitate de gospodãrire a deşeurilor radioactive sau orice activitate de cercetare-dezvoltare asociatã uneia dintre operaţiunile de mai sus;
f) combustibil nuclear uzat - combustibilul nuclear iradiat în interiorul unui reactor şi care a fost îndepãrtat definitiv din acesta;
g) controlul efluenţilor - eliberarea planificatã şi controlatã în mediu, în limite autorizate, a materialelor radioactive lichide sau gazoase, provenite din instalaţii nucleare autorizate, inclusiv în timpul funcţionãrii normale a instalaţiilor;
h) coordonare - ansamblul activitãţilor de colectare şi prelucrare a informaţiilor, de avizare a documentaţiilor şi de participare la luarea deciziilor în domeniul gospodãririi deşeurilor radioactive pentru armonizarea resurselor şi activitãţilor instituţiilor şi organizaţiilor cu atribuţii şi responsabilitãţi în domeniu, destinate îndeplinirii obiectivelor definitive în "Strategia naţionalã pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive", în condiţii specificate;
i) deşeuri radioactive - materialele radioactive sub formã gazoasã, lichidã sau solidã, pentru care nu s-a prevãzut nicio altã întrebuinţare, care conţin ori care sunt contaminate cu radionuclizi în concentraţii superioare limitelor de exceptare; prin deşeu radioactiv se înţelege şi combustibilul nuclear uzat pentru care nu se prevede o altã utilizare;
j) depozitare/stocare intermediarã - plasarea deşeurilor radioactive într-o instalaţie nuclearã în scopul izolãrii, protecţiei mediului şi controlului de cãtre personal, cu intenţia de a fi recuperate;
k) depozitare definitivã - amplasarea definitivã a combustibilului nuclear uzat sau a deşeurilor radioactive într-o instalaţie corespunzãtoare, fãrã intenţia de a le recupera;
l) duratã de exploatare utilã - timpul în care instalaţia de gestionare a deşeurilor radioactive poate fi folositã în scopul pentru care a fost proiectatã sau, în cazul unei instalaţii de depozitare definitivã, timpul calculat din momentul depozitãrii deşeurilor radioactive pânã la închiderea şi sigilarea acesteia;
m) dezafectare - totalitatea activitãţilor necesare a se desfãşura la o instalaţie nuclearã şi/sau radiologicã opritã definitiv, alta decât depozitul definitiv, în vederea eliberãrii nerestrictive sau utilizãrii amplasamentului;
n) deşeuri istorice - deşeurile radioactive provenite din practici trecute, care se aflã sub controlul unui titular de autorizaţie;
o) gospodãrirea deşeurilor radioactive - totalitatea activitãţilor administrative şi operaţionale care sunt implicate în manipularea, transportul, pretratarea, tratarea, condiţionarea, depozitarea intermediarã şi depozitarea definitivã a deşeurilor rezultate din funcţionarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice. Termenul de gospodãrire a deşeurilor radioactive se referã şi la gospodãrirea combustibilului nuclear uzat pentru care nu se prevede o altã utilizare;
p) instalaţie nuclearã:
1. orice reactor nuclear, cu excepţia celui cu care este echipat un mijloc de transport maritim ori aerian folosit ca o sursã de putere, dacã este pentru propulsie sau în orice alt scop;
2. orice uzinã care foloseşte combustibil nuclear pentru producerea de materiale nucleare, inclusiv orice uzinã de retratare a combustibilului nuclear iradiat;
3. orice instalaţie în care sunt stocate materiale nucleare, cu excepţia depozitãrilor în vederea transportului de materiale nucleare;
r) instalaţie radiologicã - generatorul de radiaţie ionizantã, instalaţia, aparatul ori dispozitivul care extrage, produce, prelucreazã sau conţine materiale radioactive, altele decât cele prevãzute la lit. p);
s) închiderea unei instalaţii de depozitare definitivã starea sau acţiunea asupra depozitului definitiv la sfârşitul vieţii de funcţionare. Un depozit definitiv devine închis dupã umplerea completã, prin acoperirea - astuparea - în cazul depozitelor de suprafaţã, prin umplerea cu materialul de umpluturã şi/sau închiderea - sigilarea - în cazul depozitelor geologice, urmatã de finalizarea activitãţilor oricãrei structuri anexe;
ş) Strategia naţionalã pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive - actul normativ pe baza cãruia se desfãşoarã activitãţile de gospodãrire a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea lor definitivã, şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice;
t) surse - emiţãtorul de radiaţii ionizante şi orice material radioactiv;
ţ) surse orfane - sursele provenite din practici din trecut, trafic ilicit sau pierdute, care nu se aflã sub controlul unui titular de autorizaţie;
u) titular de autorizaţie - persoana juridicã autorizatã pentru a desfãşura activitãţi nucleare în baza <>Legii nr. 111/1996 privind desfãşurarea în siguranţã, reglementarea, autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 27 iunie 2006, care produce şi/sau deţine deşeuri radioactive.

CAP. II
Gospodãrirea în siguranţã a deşeurilor radioactive

ART. 7
Titularii de autorizaţie au obligaţia de a gospodãri în siguranţã deşeurile radioactive rezultate prin funcţionarea instalaţiilor nucleare şi radiologice pe toatã durata de exploatare utilã, precum şi din dezafectarea acestora, în vederea depozitãrii lor definitive, în conformitate cu prevederile <>art. 26 şi 27 din Legea nr. 111/1996 privind desfãşurarea în siguranţã, reglementarea, autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, republicatã.
ART. 8
(1) Activitãţile de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive se desfãşoarã în baza Strategiei naţionale pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive.
(2) Strategia naţionalã pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive este componentã a Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear.
(3) Strategia naţionalã pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive se elaboreazã de Agenţia Naţionalã pentru Deşeuri Radioactive, denumitã în continuare ANDRAD, cu consultarea titularilor de autorizaţie nuclearã.
(4) Standardele privind limitele şi condiţiile tehnice de depozitare definitivã a deşeurilor radioactive sunt stabilite de ANDRAD şi sunt aprobate prin ordin comun al preşedintelui ANDRAD şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, denumitã în continuare CNCAN.
ART. 9
Coordonarea la nivel naţional a activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive şi de depozitare definitivã a acestora se face de cãtre autoritatea naţionalã competentã în domeniu.
ART. 10
(1) Autoritatea naţionalã competentã în domeniul coordonãrii la nivel naţional a activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive este ANDRAD.
(2) ANDRAD rãspunde de depozitarea definitivã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv a celor rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice.
(3) ANDRAD este instituţie publicã de interes naţional, cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului*), cu sediul în oraşul Mioveni, judeţul Argeş.
_______
*) Conform <>art. 15 lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, denumirea "Ministerul Economiei şi Comerţului" se înlocuieşte cu denumirea "Ministerul Economiei şi Finanţelor", în cazul prevederilor care reglementeazã activitatea în domeniul economiei, sau cu denumirea "Ministerul pentru întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale", în cazul prevederilor care reglementeazã activitatea în domeniul comerţului.

(4) ANDRAD îşi desfãşoarã activitatea pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
(5) În vederea realizãrii atribuţiilor ce îi revin potrivit prezentei ordonanţe, ANDRAD poate organiza puncte de lucru sau birouri teritoriale, dupã caz, fãrã personalitate juridicã.
ART. 11
(1) Patrimoniul ANDRAD este constituit prin preluarea unei pãrţi din patrimoniul Sucursalei de Cercetãri Nucleare din cadrul Regiei Autonome pentru Activitãţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin.
(2) ANDRAD este condusã de un consiliu de administraţie.
(3) Consiliul de administraţie al ANDRAD şi preşedintele acestuia sunt numiţi prin ordin al ministrului economiei şi comerţului.
(4) Consiliul de administraţie al ANDRAD este compus din 9 membri, dupã cum urmeazã:
a) Ministerul Finanţelor Publice*) - 1 membru;
b) ANDRAD - 1 membru;
c) Agenţia Nuclearã - 1 membru;
d) Ministerul Economiei şi Comerţului - 2 membri;
e) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii**) - Autoritatea Naţionalã pentru Cercetare Ştiinţificã - 1 membru;
f) Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor***)- 1 membru;
g) reprezentanţi ai principalilor generatori de deşeuri radioactive - 2 membri.
__________
*) Conform <>art. 15 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, denumirea "Ministerul Finanţelor Publice" se înlocuieşte cu denumirea "Ministerul Economiei şi Finanţelor".
**) Conform <>art. 15 lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, denumirea "Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii" se înlocuieşte cu denumirea "Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului".
***) Conform <>art. 15 lit. i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor mãsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, denumirea "Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor" se înlocuieşte cu denumirea "Ministerul Mediului şi Dezvoltãrii Durabile".


ART. 12
ANDRAD are ca obiect de activitate depozitarea definitivã a deşeurilor radioactive şi coordonarea la nivel naţional a activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive.
ART. 13
(1) Cheltuielile curente şi de capital ale ANDRAD se finanţeazã integral din venituri proprii.
(2) Salarizarea personalului se face în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare privind salarizarea personalului din instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii.
ART. 14
În vederea realizãrii obiectului sãu de activitate ANDRAD are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã şi revizuieşte, cel puţin o datã la 5 ani, Strategia naţionalã pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, pe care o transmite spre aprobare Ministerului Economiei şi Comerţului, şi monitorizeazã implementarea acesteia;
b) elaboreazã şi transmite spre aprobare Ministerului Economiei şi Comerţului Planul anual de activitãţi în domeniul gospodãririi deşeurilor radioactive, denumit în continuare PAA, întocmit în baza Strategiei naţionale pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, şi rãspunde de realizarea acestuia;
c) rãspunde direct de înfiinţarea depozitelor definitive pentru depozitarea deşeurilor radioactive; depozitele definitive sunt în patrimoniul şi în administrarea ANDRAD;
d) gestioneazã direct sau prin terţi activitatea de depozitare definitivã a deşeurilor radioactive rezultate din funcţionarea instalaţiilor nucleare şi radiologice, pe toatã durata de exploatare utilã, precum şi din dezafectarea acestora;
e) informeazã şi pregãteşte publicul din zona învecinatã depozitelor definitive în vederea acceptãrii amplasãrii acestora;
f) asigurã constituirea şi actualizarea anualã a unei baze naţionale de date privind cantitãţile, tipurile de deşeuri radioactive generate, inclusiv cele rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice;
g) analizeazã datele relevante privind caracteristicile deşeurilor radioactive rezultate din exploatarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice;
h) întocmeşte anual inventarul la nivel naţional privind cantitãţile şi tipurile de deşeuri radioactive generate, în vederea elaborãrii PAA;
i) avizeazã documentaţiile şi procedurile întocmite de titularii de autorizaţie, aferente etapelor de gospodãrire în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, în vederea respectãrii criteriilor de acceptare pentru depozitarea definitivã;
j) elaboreazã criteriile de acceptare pentru depozitarea definitivã a deşeurilor radioactive si le supune aprobãrii CNCAN;
k) elaboreazã procedurile necesare depozitãrii definitive a deşeurilor radioactive;
l) avizeazã documentaţia aferentã procesului de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi radiologice, întocmitã de principalii generatori de deşeuri radioactive;
m) coordoneazã activitatea de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi radiologice;
n) asigurã elaborarea studiilor de caracterizare şi amplasament pentru depozitele definitive de deşeuri radioactive;
o) asigurã, direct sau prin terţi, proiectarea, construcţia, punerea în funcţiune, exploatarea, închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitelor definitive de deşeuri radioactive;
p) asigurã, direct sau prin terţi, în vederea depozitãrii definitive, execuţia de servicii de gospodãrire în siguranţã a:
- surselor orfane de radiaţii nucleare;
- deşeurilor radioactive istorice rezultate din practici trecute;
- deşeurilor radioactive rezultate din incidente şi accidente nucleare;
- combustibilului nuclear uzat şi deşeurilor radioactive de la operatorii economici aflaţi în faliment sau lichidare judiciarã;
q) propune cuprinderea în cadrul planurilor sectoriale şi, respectiv, în Planul naţional de cercetare-dezvoltare de obiective specifice domeniului nuclear privind gospodãrirea în siguranţã a deşeurilor radioactive şi depozitarea lor definitivã;
r) propune, avizeazã şi recepţioneazã temele şi lucrãrile din cadrul programelor de cercetare-dezvoltare din domeniul nuclear, finanţate de la bugetul de stat, care privesc gospodãrirea în siguranţã a deşeurilor radioactive şi depozitarea definitivã a acestora;
s) solicitã titularilor de autorizaţie rapoarte, date şi orice documentaţii necesare în vederea coordonãrii la nivel naţional a activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive, cu respectarea prevederilor legale;
ş) asigurã, direct sau prin terţi, protecţia fizicã a depozitelor definitive de deşeuri radioactive;
t) colaboreazã cu autoritãţile şi instituţiile naţionale cu competenţe în domeniul nuclear;
ţ) coopereazã cu instituţii şi organisme internaţionale în vederea îndeplinirii atribuţiilor şi utilizãrii celor mai noi tehnologii privind depozitarea definitivã a deşeurilor radioactive;
u) gestioneazã veniturile constituite conform art. 16 si art. 19 alin. (1) lit. a);
v) efectueazã audituri la principalii generatori de deşeuri radioactive pentru asigurarea conformitãţii activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive cu criteriile de acceptare elaborate de ANDRAD în vederea depozitãrii definitive;
w) monitorizeazã radioactivitatea mediului în zona depozitelor definitive în vederea protecţiei populaţiei şi a mediului;
x) verificã periodic în vederea raportãrii, conform reglementãrilor în vigoare, stadiul de acumulare a resurselor financiare destinate gospodãririi deşeurilor radioactive şi dezafectãrii instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice;
y) elaboreazã şi actualizeazã periodic studii tehnico-economice privind estimarea costurilor aferente depozitãrii definitive în siguranţã a deşeurilor radioactive pentru stabilirea cuantumurilor contribuţiilor anuale ale titularilor de autorizaţie;
z) elaboreazã şi prezintã rapoarte cãtre organismele naţionale şi internaţionale privind domeniul sãu de activitate.
ART. 15
(1) Bugetul de venituri şi cheltuieli al ANDRAD se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Prin bugetul de venituri şi cheltuieli al ANDRAD se asigurã fondurile necesare finanţãrii activitãţilor ANDRAD cuprinse în PAA elaborat în baza Strategiei naţionale pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, pentru activitãţile ce intrã în competenţa acesteia potrivit legii.
ART. 16
Veniturile proprii ale ANDRAD se constituie din:
a) contribuţii directe anuale ale titularilor de autorizaţie, stabilite prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului;
b) donaţii, sponsorizãri şi asistenţã financiarã acordate de persoane fizice sau juridice, publice ori private, şi de organizaţii internaţionale;
c) alte surse de finanţare prevãzute de lege.

CAP. III
Constituirea resurselor financiare destinate gospodãririi în siguranţã a deşeurilor radioactive

ART. 17
(1) Resursele financiare destinate realizãrii activitãţilor ANDRAD, prevãzute în PAA aferent Strategiei naţionale pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, se asigurã din:
A. contribuţiile directe anuale ale titularilor de autorizaţie, prevãzute la art. 16 lit. a), pentru urmãtoarele activitãţi:
a) amplasarea, proiectarea, construirea, punerea în funcţiune, exploatarea şi întreţinerea, modernizarea, închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitelor definitive pentru combustibil nuclear uzat şi deşeuri radioactive realizate dupã adoptarea prezentei ordonanţe*);
________
*) Textul lit. a) a fost modificat în anul 2006 prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 31/2006 , aprobatã prin <>Legea nr. 26/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 2 august 2006.

b) asigurarea protecţiei radiologice a populaţiei şi mediului din zonele de risc ale depozitelor definitive;
c) monitorizarea radioactivitãţii mediului în zona depozitelor definitive;
d) informarea şi pregãtirea opiniei publice din zona învecinatã depozitelor definitive pentru acceptarea amplasãrii şi funcţionãrii acestora;
e) promovarea şi diseminarea activitãţilor specifice în domeniul gospodãririi în siguranţã a deşeurilor radioactive, în ţarã şi în strãinãtate;
f) organizarea de conferinţe, grupuri de lucru, seminarii şi alte activitãţi similare;
g) dezvoltarea şi implementarea programelor sociale pentru comunitãţile locale învecinate depozitelor;
h) alte activitãţi necesare depozitãrii în siguranţã a deşeurilor radioactive rezultate din operarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice deţinute de aceştia;
B. bugetul de stat pentru:
a) exploatarea şi întreţinerea, modernizarea, închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitelor definitive existente la data de 1 ianuarie 2007;
b) tratarea, condiţionarea şi depozitarea definitivã a surselor de radiaţii nucleare şi a deşeurilor radioactive rezultate de la operatorii economici aflaţi în faliment sau în lichidare judiciarã, inclusiv dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice din proprietatea acestora, în cazul în care resursele financiare rezultate din lichidarea judiciarã sunt insuficiente;
c) recuperarea, tratarea, condiţionarea şi depozitarea definitivã a surselor orfane, deşeurilor istorice rezultate din practici trecute şi a deşeurilor rezultate din accidente şi/sau incidente nucleare;
d) asigurarea protecţiei radiologice a populaţiei şi mediului din zonele de risc ale depozitelor definitive existente la data de 1 ianuarie 2007;
e) dezvoltarea şi implementarea programelor sociale pentru comunitãţile locale învecinate depozitelor definitive existente la data de 1 ianuarie 2007;
C. alte surse legale.
(2) Activitãţile pentru care se alocã sume de la bugetul statului se aprobã anual prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Contribuţia anualã a titularilor de autorizaţie se stabileşte pe baza unuia sau mai multora dintre criteriile de mai jos;
a) cantitatea de energie electricã şi/sau termicã generatã;
b) volumul şi tipul deşeurilor radioactive, în vederea depozitãrii definitive;
c) tipul şi vechimea instalaţiilor nucleare şi radiologice.
ART. 18
Excedentele anuale ale veniturilor proprii rezultate din execuţia bugetului ANDRAD se reporteazã în anul urmãtor şi se utilizeazã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.

CAP. IV
Constituirea resurselor financiare destinate dezafectãrii instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice

ART. 19
(1) Resursele financiare destinate dezafectãrii instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice se constituie dupã cum urmeazã:
a) prin contribuţii anuale ale titularilor de autorizaţie nuclearã, în contul ANDRAD, din venituri rezultate din activitãţi comerciale proprii ori alte surse legale, pentru instalaţiile nucleare şi/sau radiologice, cu excepţia celor de cercetare finanţate integral de la bugetul de stat;
b) în contul titularului de autorizaţie, de la bugetul de stat ori alte surse legale, pentru instalaţiile nucleare şi/sau radiologice de cercetare finanţate integral de la bugetul de stat.
(2) Contribuţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) se acumuleazã într-un cont bancar, distinct de cel destinat gospodãririi deşeurilor radioactive, şi se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului, pe bazã de studii tehnico-economice.
(3) Fondurile prevãzute la alin. (1) lit. b) se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului şi/sau a Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, cu avizul CNCAN, pe bazã de studii tehnico-economice.
ART. 20
Resursele financiare constituite conform art. 19 alin. (1) lit. a) sunt gestionate de ANDRAD şi utilizate de titularii de autorizaţii nucleare, cu aprobarea ANDRAD şi cu avizul consultativ al CNCAN.
ART. 21
Resursele financiare constituite conform art. 19 alin. (1) lit. a) trebuie sã fie:
a) constituite în cursul perioadei de operare a instalaţiilor nucleare şi radiologice;
b) disponibile şi suficiente pentru a acoperi costul activitãţilor de dezafectare şi de gospodãrire a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive rezultate din dezafectare, la momentul oportun;
c) folosite exclusiv în scopul pentru care au fost constituite;
d) gestionate în mod transparent.

CAP. V
Responsabilitãţile titularilor de autorizaţii nucleare

ART. 22
Titularii autorizaţiei nucleare, inclusiv cei ce deţin ori produc deşeuri radioactive din minerit şi exploatarea minereurilor de uraniu şi/sau toriu, vor raporta anual la ANDRAD, pânã la data de 1 februarie, cantitãţile, tipurile şi caracteristicile deşeurilor radioactive generate în anul precedent şi cele estimate a fi generate în anul în curs, în vederea actualizãrii bazei de date pentru inventarul deşeurilor radioactive.
ART. 23
(1) Titularii autorizaţiei nucleare au obligaţia de a întocmi rapoarte şi de a pune la dispoziţie toate documentele şi informaţiile solicitate de ANDRAD în vederea îndeplinirii obiectului sãu de activitate.
(2) Rapoartele ştiinţifice cuprinzând rezultatele studiilor de cercetare în domeniul gospodãririi deşeurilor radioactive, finanţate de la bugetul de stat, se pun cu titlu gratuit la dispoziţia ANDRAD, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 24
(1) Titularii autorizaţiei nucleare rãspund de dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice şi de gospodãrirea deşeurilor radioactive rezultate din funcţionarea instalaţiilor nucleare şi radiologice şi din dezafectarea acestora, pânã la depozitarea definitivã.
(2) Rãspunderea în domeniul dezafectãrii poate fi transferatã de cãtre titularul de autorizaţie cãtre ANDRAD dupã încheierea perioadei de exploatare.
ART. 25
Titularii autorizaţiei nucleare au obligaţia de a finanţa activitãţile de colectare, sortare, tratare, condiţionare, depozitare intermediarã şi transport în vederea depozitãrii definitive a deşeurilor radioactive generate din activitãţile de exploatare, întreţinere şi reparaţii a instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice.
ART. 26
Titularii autorizaţiei nucleare au obligaţia, dupã caz, de a finanţa activitãţile proprii de cercetare-dezvoltare privind gospodãrirea deşeurilor radioactive.
ART. 27
Titularii autorizaţiei nucleare au obligaţia de a contribui la constituirea resurselor financiare destinate activitãţilor de gospodãrire în siguranţã a deşeurilor radioactive şi de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice, conform prevederilor art. 16 lit. a) şi art. 19 alin. (1) lit. a) din prezenta ordonanţã, precum şi ale <>art. 26 şi 27 din Legea nr. 111/1996 , republicatã.
ART. 28
În cazul reorganizãrii titularului de autorizaţie, rãspunderea pentru gospodãrirea deşeurilor radioactive şi dezafectare revine noului titular de autorizaţie, care se subrogã în drepturile şi obligaţiile vechiului titular de autorizaţie nuclearã.
ART. 29
(1) În cazul declanşãrii procedurii de lichidare judiciarã sau al imposibilitãţii continuãrii activitãţii de cãtre titularul autorizaţiei nucleare, atribuţiile de dezafectare şi/sau de gospodãrire a deşeurilor radioactive sunt exercitate în numele titularului de autorizaţie de cãtre lichidator.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se va acorda prioritate absolutã finanţãrii activitãţilor de dezafectare şi/sau de gospodãrire a deşeurilor radioactive rezultate din activitatea nuclearã desfãşuratã de titularul autorizaţiei nucleare.
(3) În cazul în care resursele financiare rezultate prin lichidare judiciarã sunt insuficiente, atribuţiile de dezafectare si/sau gospodãrire a deşeurilor radioactive sunt preluate de ANDRAD.
ART. 30
Responsabilitãţile pentru respectarea Convenţiei comune asupra gospodãririi în siguranţã a combustibilului uzat şi asupra gospodãririi în siguranţã a deşeurilor radioactive, adoptatã la Viena la 5 septembrie 1997, ratificatã prin <>Legea nr. 105/1999 , revin celor implicaţi în diferite etape ale gestionãrii combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, în funcţie de statutul juridic, de obiectul lor de activitate, de dotãrile şi resursele umane de care dispun, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 31
Importul combustibilului nuclear uzat şi al deşeurilor radioactive în scopul depozitãrii definitive este interzis şi se sancţioneazã conform legii.
ART. 32
Titularii de autorizaţie vor fi consultaţi şi implicaţi în derularea tuturor etapelor de dezbatere aferente procesului decizional privind stabilirea prevederilor Strategiei naţionale pe termen mediu şi lung privind gospodãrirea în siguranţã a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, care sunt relevante pentru propriile instalaţii nucleare, a limitelor şi condiţiilor tehnice pentru depozitarea definitivã, care sunt relevante pentru deşeurile nucleare şi combustibilul uzat generate în propriile instalaţii nucleare, şi/sau a contribuţiilor pentru constituirea resurselor financiare pentru dezafectare, depozitarea deşeurilor şi a combustibilului uzat prevãzute la art. 16 lit. a) si la art. 19 alin. (1) lit. a).
ART. 33
Combustibilul nuclear uzat şi deşeurile radioactive rezultate în cadrul programelor de cooperare şi al parteneriatelor internaţionale, la care România participã, vor fi gestionate, în cazul în care nu va fi convenit altfel prin acorduri speciale, de statul pe teritoriul cãruia acestea sunt generate.
ART. 34
Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) neachitarea la termen a contribuţiei directe anuale de cãtre titularii de autorizaţie, cu amendã de la 2.000 lei la 20.000 lei;
b) neachitarea la termen a contribuţiei anuale stabilite pentru dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice, cu amendã de la 2.000 lei la 20.000 lei;
c) încãlcarea dispoziţiilor art. 22 si 23, cu amendã de la 1.000 lei la 2.500 lei.
ART. 35
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai CNCAN, la notificarea ANDRAD.
(2) Neachitarea contribuţiilor prevãzute la art. 34 lit. a) şi b) atrage plata unor penalitãţi pentru fiecare zi de întârziere, conform prevederilor legale.
ART. 36
Prevederile <>art. 34 lit. c) se completeazã cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

Notã finalã
Reproducem mai jos prevederile <>art. III şi IV din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitivã, astfel cum a fost aprobatã prin <>Legea nr. 26/2007 , care nu sunt încorporate în forma republicatã a <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/2003 :
Art. III - În termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Economiei şi Comerţului va elabora şi va propune spre aprobare proiectul de hotãrâre a Guvernului privind cuantumul contribuţiilor directe anuale ale titularilor de autorizaţie nuclearã, destinate gospodãririi deşeurilor radioactive, precum şi cuantumul contribuţiilor anuale, destinate constituirii resurselor financiare pentru dezafectare, termenul de platã şi modul de gestionare a acestora.
Art. IV - În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul va aproba transmiterea Depozitului Naţional de Deşeuri Radioactive - Bãiţa Bihor în administrarea ANDRAD, activitãţile acestuia fiind efectuate în continuare de Institutul Naţional de Fizicã şi Inginerie Nuclearã "Horia Hulubei" Bucureşti.

_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016