Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 11 din 30 ianuarie 2003  privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 11 din 30 ianuarie 2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 61 din 1 februarie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 1 pct. V.5 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala, se desfãşoarã cu respectarea standardelor şi a normelor naţionale de securitate nucleara, de protecţie a personalului expus profesional, a populaţiei, a mediului, a proprietãţii, precum şi a acordurilor internaţionale la care România este parte.
ART. 2
Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie reglementãrile privind repartizarea responsabilitãţilor pentru gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, precum şi depozitarea finala a acestora, în condiţii care sa asigure protecţia populaţiei, mediului şi a proprietãţii, în prezent şi în viitor, fãrã a compromite nevoile şi aspiraţiile generaţiilor viitoare; stabilirea surselor financiare destinate sustinerii şi realizãrii activitãţilor privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive generate, inclusiv cele privind depozitarea finala a acestora, pe durata de viata utila a instalaţiilor nucleare, inclusiv în perioada dezafectarii acestora.
ART. 3
(1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplica pentru depozitarea finala şi gestionarea în siguranta atât a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive rezultate din operarea reactorilor nucleari de putere şi de cercetare, cat şi a deşeurilor radioactive rezultate din aplicatiile tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în industrie, medicina, agricultura şi în alte domenii de interes socioeconomic, inclusiv cele rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare.
(2) Prezenta ordonanta nu se aplica deşeurilor care conţin prin natura lor doar materiale radioactive naturale şi care nu provin din ciclul combustibilului nuclear, cu excepţia cazului în care acestea nu constituie o sursa închisã, sau sunt declarate de cãtre titularii de autorizaţie drept deşeuri radioactive.
ART. 4
La baza gestionãrii combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv a depozitarii finale, stau urmãtoarele principii generale:
a) principiul utilizãrii numai a proceselor şi metodelor de gestionare a deşeurilor radioactive care nu pun în pericol sãnãtatea populaţiei şi calitatea mediului;
b) principiul "generatorul de deşeuri radioactive plãteşte";
c) principiul responsabilitãţii generatorului de deşeuri radioactive;
d) principiul utilizãrii celor mai bune tehnici disponibile fãrã antrenarea unor costuri excesive.
ART. 5
În sensul prezentei ordonanţe, expresiile şi termenii folosiţi au urmãtoarele semnificatii:
a) titular de autorizaţie - orice persoana juridicã, de drept public sau privat, care desfãşoarã activitãţi nucleare în baza unei evaluãri de securitate nucleara şi control;
b) activitate nucleara - orice practica umanã care introduce surse sau cai de expunere suplimentare, extinde expunerea la un numãr mai mare de persoane sau modifica reţeaua de cai de expunere, plecand de la sursele existente, marind astfel expunerea sau posibilitatea persoanelor ori numãrul de persoane expuse;
c) gestionarea combustibilului nuclear uzat - toate activitãţile legate de manipularea combustibilului, inclusiv controlul efluentilor rezultaţi, stocarea intermediara şi/sau depozitarea finala;
d) gestionarea deşeurilor radioactive - toate activitãţile, inclusiv cele de dezafectare, legate de manipularea deşeurilor, inclusiv controlul efluentilor rezultaţi, tratarea, stocarea intermediara şi/sau depozitarea finala;
e) ciclul de combustibil nuclear - ansamblul de operaţiuni care cuprinde extractia şi prelucrarea minereurilor şi imbogatirea uraniului şi toriului, fabricarea combustibilului nuclear, exploatarea reactoarelor nucleare, retratarea combustibilului nuclear, dezafectarea, orice activitate de gospodãrire a deşeurilor radioactive sau orice activitate de cercetare-dezvoltare asociata uneia dintre operaţiunile susmenţionate;
f) combustibil nuclear uzat - combustibil nuclear iradiat, îndepãrtat definitiv din zona activa a unui reactor;
g) deşeuri radioactive - acele materiale rezultate din activitãţile nucleare, pentru care nu s-a prevãzut nici o întrebuinţare, care conţin sau sunt contaminate cu radionuclizi în concentratii superioare limitelor de exceptare;
h) controlul efluentilor - eliberarea planificata şi controlatã în mediu, în limite autorizate, a materialelor radioactive lichide sau gazoase, provenite din instalaţii nucleare autorizate, inclusiv în timpul functionarii normale a instalaţiilor;
i) stocare intermediara - pãstrarea combustibilului nuclear uzat sau a deşeurilor radioactive într-o instalatie ce asigura izolarea, controlul şi monitorizarea lor şi în care acestea pot fi ulterior tratate şi/sau depozitate;
j) depozitare finala - amplasarea definitiva a combustibilului nuclear uzat sau a deşeurilor radioactive într-o instalatie nucleara adecvatã;
k) instalatie nucleara - generator de radiaţie nucleara, instalatia, aparatul sau dispozitivul care extrage, produce, prelucreaza ori conţine materiale radioactive; instalatia nucleara include şi clãdirile sau structurile aferente;
l) surse - emitator de radiatii ionizante şi orice material radioactiv;
m) durata de viata utila - timpul în care instalatia de gestionare a combustibilului nuclear uzat sau a deşeurilor radioactive este folositã în scopul pentru care a fost proiectata; în cazul unei instalaţii de depozitare finala, înseamnã timpul calculat din momentul depozitarii combustibilului nuclear uzat sau a deşeurilor radioactive pana la închiderea şi sigilarea acesteia;
n) închiderea unei instalaţii nucleare - finalizarea tuturor operaţiilor subsecvente stocãrii intermediare sau depozitarii finale a combustibilului nuclear uzat sau a deşeurilor radioactive;
o) dezafectare - toate etapele care conduc la scoaterea definitiva din funcţiune a unei instalaţii nucleare, alta decât instalatia de depozitare finala. Aceste etape cuprind şi procesele de decontaminare şi demontare a instalaţiei;
p) generator de deşeuri radioactive - orice persoana juridicã, de drept public sau privat, care desfãşoarã activitãţi din care rezulta deşeuri radioactive.

CAP. 2
Gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala

ART. 6
Titularii de autorizaţie au obligaţia de a gestiona combustibilul nuclear uzat şi deşeurile radioactive generate, în vederea depozitarii finale a acestora pe toatã durata de viata utila a instalaţiilor nucleare, inclusiv în timpul dezafectarii acestora.
ART. 7
Coordonarea la nivel naţional a procesului de gestionare în siguranta a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive generate de titularii de autorizaţii nucleare, precum şi depozitarea finala a acestora se fac în baza Strategiei naţionale pe termen mediu şi lung privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala, şi dezafectarea instalaţiilor nucleare, denumita în continuare Strategie nationala.
ART. 8
Coordonarea la nivel naţional a procesului de gestionare în siguranta a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive generate de titularii de autorizaţii nucleare, precum şi depozitarea finala a acestora se fac de autoritatea nationala competenta în domeniu.
ART. 9
(1) Autoritatea nationala competenta în domeniul coordonãrii la nivel naţional a procesului de gestionare în siguranta a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala, este Agenţia Nationala pentru Deşeuri Radioactive, denumita în continuare ANDRAD.
(2) ANDRAD este persoana juridicã, în subordinea Ministerului Industriei şi Resurselor, cu sediul în localitatea Mioveni, Str. Câmpului nr. 1/C.P.78, municipiul Pitesti, judeţul Arges.
ART. 10
(1) Patrimoniul ANDRAD se constituie prin preluarea unei pãrţi din patrimoniul Sucursalei de Cercetãri Nucleare din cadrul Regiei Autonome pentru Activitãţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin, denumita în continuare RAAN, aflatã sub autoritatea Ministerului Industriei şi Resurselor.
(2) RAAN se va reorganiza prin hotãrâre a Guvernului, initiata de Ministerul Industriei şi Resurselor.
(3) ANDRAD este condusã de un consiliu de administraţie al cãrui preşedinte este numit prin ordin al ministrului industriei şi resurselor.
ART. 11
ANDRAD îşi desfãşoarã activitatea pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare, aprobat prin hotãrâre a Guvernului, initiata de Ministerul Industriei şi Resurselor.
ART. 12
ANDRAD are ca obiect de activitate coordonarea la nivel naţional a procesului de gestionare în siguranta atât a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, rezultate din operarea reactoarelor nucleare de putere şi/sau de cercetare, dezafectarea instalaţiilor nucleare, cat şi a deşeurilor radioactive provenite din aplicatiile tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în industrie, medicina, agricultura şi în alte domenii de interes socioeconomic, inclusiv depozitarea finala a acestora.
ART. 13
Bugetul de venituri şi cheltuieli al ANDRAD se aproba în condiţiile legii.
ART. 14
(1) Cheltuielile curente şi de capital ale ANDRAD se finanţeazã din veniturile constituite în conformitate cu art. 17.
(2) În anul 2003 cheltuielile curente şi de capital ale ANDRAD se finanţeazã conform alin. (1) şi, în completare, din împrumuturi fãrã dobanda, acordate conform <>Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice.
ART. 15
În vederea realizãrii obiectului sau de activitate ANDRAD are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã Strategia nationala şi o transmite, spre aprobare, Consiliului naţional pentru energie nucleara;
b) elaboreazã şi transmite spre aprobare ministerului coordonator, în baza Strategiei naţionale, Planul Anual de Activitãţi, denumit în continuare PAA, şi sursele de finanţare aferente privind coordonarea la nivel naţional a procesului de gestionare a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala, şi dezafectarea instalaţiilor nucleare;
c) asigura constituirea şi actualizarea anuala a unei baze de date naţionale privind cantitãţile, tipurile de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat, generate, inclusiv cele rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare;
d) analizeazã datele relevante privind caracteristicile combustibilului nuclear uzat şi ale deşeurilor radioactive rezultate din exploatarea instalaţiilor nucleare;
e) întocmeşte anual un inventar la nivel naţional privind cantitãţile şi tipurile de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat, generate, în vederea elaborãrii PAA;
f) elaboreazã proceduri şi norme tehnice pentru toate etapele gestionãrii combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioctive, inclusiv depozitarea finala, şi dezafectarea instalaţiilor nucleare;
g) coordoneazã elaborarea studiilor de fezabilitate şi de amplasament, proiectarea, construcţia, punerea în funcţiune şi exploatarea depozitelor finale de combustibil nuclear uzat şi de deşeuri radioactive;
h) coordoneazã toate etapele procesului de dezafectare a instalaţiilor nucleare;
i) asigura direct sau prin terţi protecţia fizica a depozitelor finale de combustibil nuclear uzat şi de deşeuri radioactive;
j) colaboreazã cu autoritãţile naţionale cu competente în domeniul nuclear;
k) coopereazã cu instituţii similare din strãinãtate în vederea utilizãrii celor mai noi tehnologii privind depozitarea finala a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive.
ART. 16
Bugetul anual propriu de venituri şi cheltuieli al ANDRAD cuprinde categoriile de cheltuieli necesare finanţãrii activitãţilor prevãzute în PAA, precum şi cele privind funcţionarea agenţiei, în vederea îndeplinirii atribuţiilor.
ART. 17
Finanţarea activitãţii ANDRAD este asigurata din veniturile constituite din:
a) contribuţii directe anuale ale titularilor de autorizaţie, stabilite prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Industriei şi Resurselor;
b) donaţii, sponsorizãri şi asistenta financiarã acordatã de persoane fizice sau juridice, publice ori private, şi de organizaţii internaţionale;
c) alte surse de finanţare aprobate de Guvern, la propunerea Ministerului Industriei şi Resurselor.
ART. 18
Veniturile constituite în conformitate cu art. 17 sunt administrate de ANDRAD care propune anual sumele necesare pentru finanţarea activitãţilor cuprinse în PAA, privind coordonarea la nivel naţional a procesului de gestionare a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala, şi dezafectarea instalaţiilor nucleare.
ART. 19
Excedentele anuale rezultate din execuţia bugetului ANDRAD se reporteazã în anul urmãtor şi se utilizeazã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.

CAP. 3
Responsabilitãţile titularilor de autorizaţii nucleare

ART. 20
Titularii de autorizaţie nucleara vor raporta anual, pana la data de 1 decembrie, la ANDRAD cantitãţile şi tipurile de combustibil nuclear uzat şi de deşeuri radioactive, generate în anul în curs şi cele prognozate a fi generate în anul urmãtor, în vederea actualizãrii bazei de date privind coordonarea la nivel naţional a procesului de gestionare a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala, şi dezafectarea instalaţiilor nucleare.
ART. 21
Rãspunderea directa pentru gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, în vederea depozitarii finale a acestora, revine titularilor de autorizaţie, pe toatã durata de viata utila, inclusiv în timpul dezafectarii instalaţiilor nucleare.
ART. 22
Titularii de autorizaţie au obligaţia de a finanta activitãţile proprii de colectare, sortare, tratare, condiţionare, stocare intermediara şi transport în vederea depozitarii finale a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radiactive generate din activitãţile de exploatare, întreţinere şi reparaţii, inclusiv din dezafectarea instalaţiilor nucleare.
ART. 23
Titularii de autorizaţie au obligaţia de a finanta activitãţile proprii de cercetare-dezvoltare privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive.
ART. 24
Titularii de autorizaţie au obligaţia de a susţine prin contribuţii directe anuale finanţarea activitãţii ANDRAD conform prevederilor art. 17 lit. a), ale cãror cuantumuri sunt stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 25
În cazul reorganizãrii titularului de autorizaţie, rãspunderea pentru gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive revine noului titular de autorizaţie, care va prelua şi cheltuielile privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv cele pentru depozitarea finala, în anul curent.
ART. 26
În cazul declansarii procedurii de lichidare judiciarã sau al imposibilitãţii continuãrii activitãţii de cãtre titularul de autorizaţie, atribuţiile de gestionare a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive sunt exercitate de ANDRAD pana la stabilirea noului titular de autorizaţie.
ART. 27
Responsabilitãţile pentru respectarea Convenţiei comune asupra gospodãririi în siguranta a combustibilului uzat şi asupra gospodãririi în siguranta a deşeurilor radioactive, adoptatã la Viena la 5 septembrie 1997, ratificatã prin <>Legea nr. 105/1999 , revin celor implicaţi în diferite etape ale gestionãrii combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, în funcţie de statutul juridic, de obiectul lor de activitate, de dotãrile şi resursele umane de care dispun, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 28
Importul combustibilului nuclear uzat şi al deşeurilor radioactive în scopul depozitarii finale este interzis.

CAP. 4
Sancţiuni

ART. 29
Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 6, cu amenda de la 150.000.000 lei la 300.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 20, cu amenda de la 50.000.000 lei la 150.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 24, cu amenda de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 28, cu amenda de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei.
ART. 30
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre reprezentanţi împuterniciţi ai ANDRAD.
ART. 31
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 29 li se aplica şi dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 32
Combustibilul nuclear uzat şi deşeurile radioactive rezultate în cadrul programelor de cooperare şi al parteneriatelor internaţionale, la care România participa, vor fi gestionate, în cazul în care nu va fi convenit altfel prin acorduri speciale, de statul pe teritoriul cãruia acestea sunt generate.
ART. 33
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe Ministerul Industriei şi Resurselor va prezenta Guvernului spre aprobare proiectul de hotãrâre privind Regulamentul de organizare şi funcţionare a ANDRAD şi proiectul de hotãrâre privind reorganizarea RAAN.
ART. 34
În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe Ministerul Industriei şi Resurselor şi Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii vor prezenta Guvernului, spre aprobare, proiectul de hotãrâre privind stabilirea cuantumului contribuţiilor anuale directe ale titularilor de autorizaţie nucleara şi a termenului de plata a acestora.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul delegat la
Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii
pentru activitatea de cercetare,
Şerban Constantin Valeca

Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul apelor şi protecţiei mediului,
Petru Lificiu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 30 ianuarie 2003.
Nr. 11.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016