Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 106 din 30 august 1999  privind contractele incheiate in afara spatiilor comerciale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 106 din 30 august 1999 privind contractele incheiate in afara spatiilor comerciale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 31 august 1999
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al <>art. 1 lit. P pct. 1 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanta reglementeazã contractele încheiate în condiţiile prevãzute la art. 3-5 între un comerciant care furnizeazã bunuri sau servicii şi un consumator.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni se definesc astfel:
- consumator - orice persoana fizica care achiziţioneazã şi utilizeazã sau consuma produse ori beneficiazã de prestarea unor servicii în baza unui contract încheiat cu un comerciant, pentru o utilizare care nu este legatã de activitatea sa profesionalã;
- comerciant - orice persoana fizica sau juridicã care, încheind contractul în cauza, acţioneazã în cadrul activitãţii sale autorizate conform legii, precum şi orice reprezentant care acţioneazã în numele comerciantului.
ART. 3
Prezenta ordonanta se aplica în cazul contractelor încheiate în urmãtoarele situaţii:
a) în timpul unei deplasãri organizate de comerciant în afarã spaţiilor sale comerciale;
b) în timpul unei vizite efectuate de comerciant, dacã aceasta nu a avut loc la solicitarea expresã a consumatorului:
- la locuinta unui consumator, unde pot fi încheiate contracte şi cu alte persoane prezente;
- la locul de munca al consumatorului sau în locul în care acesta se gãseşte, chiar temporar, pentru motive de lucru, studiu sau tratament;
c) în orice alte locuri publice sau destinate publicului, în care comerciantul prezintã o oferta pentru produsele sau serviciile pe care le furnizeazã, în vederea acceptãrii acesteia de cãtre consumator.
ART. 4
Sunt supuse prevederilor prezentei ordonanţe şi contractele încheiate în urma solicitãrii de cãtre consumator a unei vizite a comerciantului pentru alte produse sau servicii decât cele pentru care consumatorul a solicitat vizita, cu condiţia ca în momentul solicitãrii consumatorul sa nu fi cunoscut şi nici sa nu fi avut în mod rezonabil posibilitatea de a cunoaşte faptul ca produsul sau serviciul respectiv poate fi furnizat de cãtre comerciant în cadrul activitãţilor sale legale.
ART. 5
Prezenta ordonanta se aplica şi în cazul propunerilor de contract fãcute de consumator, în condiţii analoage celor specificate la art. 3 şi 4, indiferent dacã consumatorul se obliga sau nu în vreun fel prin propunerea sa.
ART. 6
Prezenta ordonanta nu se aplica:
a) contractelor pentru care valoarea totalã care urmeazã a fi achitatã de consumator este mai mica de 500.000 lei;
b) contractelor privind construirea, vânzarea şi închirierea de bunuri imobile, precum şi contractelor care conţin alte drepturi referitoare la bunuri imobile, cu excepţia contractelor privind furnizarea de produse ce urmeazã sa fie încorporate în bunuri imobile şi, de asemenea, a contractelor privind repararea de bunuri imobile;
c) contractelor privind furnizarea de produse alimentare, bãuturi sau de produse de uz curent utilizate în gospodãrie, livrate cu regularitate de cãtre comerciant;
d) contractelor de asigurãri;
e) contractelor privind valorile mobiliare;
f) contractelor referitoare la furnizarea de bunuri sau servicii, în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
- contractul s-a încheiat pe baza unui catalog al comerciantului, pe care consumatorul a avut posibilitatea sa îl consulte în absenta acestuia, pentru a fi corect informat în vederea luãrii unei decizii;
- contractul prevede o continuitate a contractelor între consumator şi comerciant în ceea ce priveşte obiectul contractului în cauza sau o tranzacţie subsecventa;
- atât catalogul, cat şi contractul menţioneazã expres dreptul consumatorului de a returna produsul într-un termen de 7 zile lucrãtoare începând de la data primirii acestuia sau de a denunta unilateral contractul în decursul aceleiaşi perioade, fãrã o alta obligaţie decât aceea de a avea grija în mod rezonabil de bunuri.

CAP. 2
Forma contractului

ART. 7
Contractul trebuie sa fie întocmit în forma scrisã, încheiat cel mai târziu în momentul livrãrii produsului sau serviciului şi sa conţinã cel puţin datele complete de identificare a pãrţilor contractante, obiectul şi preţul contractului, data şi locul încheierii acestuia.

CAP. 3
Dreptul de denunţare unilaterala a contractului

ART. 8
În situaţiile prevãzute la art. 3-5 comerciantul va informa în scris consumatorul, înainte sau cel mai târziu în momentul încheierii contractului, despre dreptul acestuia din urma de a denunta unilateral contractul în termenul prevãzut în prezenta ordonanta, indicând numele şi adresa persoanei fata de care îşi poate exercita acest drept.
Contractul trebuie sa stipuleze, cu caractere mari şi în imediata vecinãtate a locului rezervat pentru semnatura consumatorului, clauza expresã despre dreptul de denunţare unilaterala a contractului, în termenele şi în condiţiile prevãzute în prezenta ordonanta, precum şi numele şi adresa comerciantului fata de care consumatorul poate sa îşi exercite acest drept.
Comerciantul este obligat sa inmaneze consumatorului un exemplar din contractul încheiat şi sa poatã proba acest lucru în fata organelor de control.
ART. 9
Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul, fãrã a fi necesarã invocarea vreunui motiv, în termen de 7 zile lucrãtoare, care începe sa curgã:
- de la data încheierii contractului, dacã aceasta este concomitenta cu data livrãrii produsului;
- de la data încheierii contractului de prestãri servicii;
- de la data primirii produsului de cãtre consumator, dacã livrarea a fost efectuatã dupã data încheierii contractului.
Pãrţile pot stipula în contract un termen mai mare decât cel prevãzut la alin. 1, dacã considera necesar.
Pentru a-şi exercita dreptul de denunţare unilaterala, consumatorul trebuie sa anunţe comerciantul, în scris, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, data expedierii acesteia trebuind sa se încadreze în termenul prevãzut în contract. Anunţarea comerciantului exonereaza consumatorul de orice obligaţie, cu excepţia celei de a înapoia comerciantului produsele livrate, contractul considerându-se desfiinţat.
ART. 10
Dacã comerciantul a omis sa informeze consumatorul despre dreptul de denunţare sau dacã informaţia a fost incompleta ori gresita, astfel încât nu ar permite exercitarea unui asemenea drept, termenul prevãzut la art. 9 se prelungeşte cu 60 de zile lucrãtoare.
ART. 11
Comerciantul este obligat sa primeascã produsele returnate de consumator în termenele prevãzute în prezenta ordonanta.

CAP. 4
Condiţii pentru exercitarea dreptului de denunţare unilaterala a contractului

ART. 12
În cazul denunţãrii unilaterale a contractelor de livrare a produselor, acestea din urma se returneazã de cãtre consumator în urmãtoarele condiţii:
- în starea în care au fost primite, cu eventualele modificãri necesare examinãrii acestora;
- cu gradul normal de uzura, cauzat de folosirea conform instrucţiunilor de utilizare care i-au fost aduse la cunostinta.
ART. 13
În cazul contractelor de prestãri de servicii, dreptul de denunţare nu poate fi exercitat asupra serviciilor deja prestate conform condiţiilor contractuale.

CAP. 5
Efectele exercitãrii dreptului de denunţare unilaterala a contractului

ART. 14
În cazul în care consumatorul nu a efectuat nici o plata şi nici nu a primit produsul sau nu i s-a prestat serviciul conform contractului, exercitarea dreptului de denunţare a contractului de cãtre consumator dezleagã ambele pãrţi de orice obligaţie.
ART. 15
Dacã produsul a fost primit de consumator, în cazul în care acesta denunta contractul, trebuie sa returneze produsul în termenul prevãzut la art. 9 sau, dupã caz, la art. 10.
Produsul se considera returnat în momentul în care a fost predat la oficiul poştal sau unui alt expeditor ori predat direct agentului economic sau persoanei desemnate de acesta, caz în care se încheie între pãrţi un act care sa consemneze data predãrii-primirii.
Cheltuielile de expediere sunt în sarcina comerciantului.
ART. 16
Comerciantul, în termen de 15 zile de la primirea comunicãrii conform art. 9 sau, dupã caz, art. 10, trebuie sa ramburseze consumatorului toate sumele plãtite de acesta, precum şi eventualele cheltuieli aferente, conform prevederilor prezentei ordonanţe.
Sumele se considera rambursate la termenele la care au fost efectiv restituite, expediate sau a fost ordonatã plata lor.
Se considera nulã orice clauza care prevede limitãri la rambursarea cãtre consumator a sumelor sus-menţionate.
ART. 17
Dreptul consumatorului la denunţarea contractului nu poate fi anulat de nici o clauza contractualã sau înţelegere între pãrţi, aceasta fiind consideratã nulã de drept.

CAP. 6
Sancţiuni

ART. 18
Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 19
Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni, şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea prevederilor art. 7 şi 8, cu amenda contravenţionalã de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 11, art. 15 alin. 3 şi ale art. 16, cu amenda contravenţionalã de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
ART. 20
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 19 se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor.
ART. 21
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 19 le sunt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 25-27.
ART. 22
Limitele minima şi maxima ale amenzilor prevãzute la art. 19, precum şi valoarea prevãzutã la art. 6 lit. a) pot fi actualizate prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de indicele de inflaţie.

CAP. 7
Intrarea în vigoare

ART. 23
Prezenta ordonanta intra în vigoare dupã 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, se abroga orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriei şi comerţului,
Radu Berceanu

Oficiul pentru Protecţia
Consumatorilor,
Eliade Mihailescu,
secretar de stat

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016