Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 10 din 21 ianuarie 2005  privind reglementarea unor masuri financiare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 10 din 21 ianuarie 2005 privind reglementarea unor masuri financiare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 96 din 28 ianuarie 2005
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. I.2 din Legea nr. 602/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

CAP. I

Reglementãri ale unor operaţiuni financiare

SECŢIUNEA 1

Reglementãri privind autorizarea Ministerului Finanţelor Publice de a plãti bãncilor creditoare externe dobânzile penalizatoare şi comisioanele restante din fondul de risc

ART. 1
Se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice în calitate de garant sã plãteascã bãncilor creditoare externe din fondul de risc dobânzile de întârziere şi comisioanele provenind din creditele externe garantate de stat, conform sumelor notificate de cãtre bãncile finanţatoare externe.
ART. 2
Creanţele provenite din sumele plãtite de Ministerul Finanţelor Publice, prevãzute la art. 1, vor fi preluate spre valorificare de cãtre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi vor face obiectul unor acte adiţionale la contractele de cesiune de creanţã încheiate de Ministerul Finanţelor Publice cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 29/2002 privind instituirea unor mãsuri pentru recuperarea creanţelor statului şi diminuarea datoriei publice, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2002 .

SECŢIUNEA a 2-a
Reglementãri privind aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul 2005 ale regiilor autonome, societãţilor şi companiilor naţionale, precum şi ale societãţilor comerciale cu capital de stat

ART. 3
(1) Pânã la data de 31 martie 2005, Guvernul va aproba bugetele de venituri şi cheltuieli pe anul 2005 ale regiilor autonome, societãţilor şi companiilor naţionale, societãţilor comerciale subvenţionate de la bugetul de stat, precum şi bugetele de venituri şi cheltuieli pe anul 2005 ale societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat, care au aceastã prevedere în actul constitutiv, actualizate în conformitate cu actele normative aprobate dupã intrarea în vigoare a <>Legii bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 .
(2) Pânã la aceeaşi datã ordonatorii principali de credite pot deschide lunar credite bugetare pentru regiile autonome, societãţile şi companiile naţionale, societãţile comerciale cu capital de stat, aflate în coordonarea acestora, care beneficiazã de alocaţii de la bugetul de stat, în limita a 8,33% din creditele bugetare aprobate pe anul 2005 cu aceastã destinaţie prin <>Legea nr. 511/2004 .
(3) Ministerele, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, organele administraţiei publice centrale implicate şi Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei vor aproba fondul de salarii lunar al agenţilor economici monitorizaţi potrivit <>art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2001 privind întãrirea disciplinei economico-financiare şi alte dispoziţii cu caracter financiar, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 59/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aflaţi în coordonarea, subordonarea, sub autoritatea sau în portofoliul acestora.
(4) Ministerele, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi organele administraţiei publice centrale implicate vor lua mãsurile necesare pentru respectarea prevederilor prezentului articol.

SECŢIUNEA a 3-a
Reglementarea plãţii comisioanelor datorate de Ministerul Finanţelor Publice Bãncii Naţionale a României pentru perioada cuprinsã între 1 ianuarie 2005 şi data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe

ART. 4
Plata comisioanelor datorate de Ministerul Finanţelor Publice Bãncii Naţionale a României, pentru operaţiunile derulate în perioada cuprinsã între 1 ianuarie 2005 şi data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, se efectueazã în conformitate cu prevederile <>art. 3 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 201/2003 , cu completãrile ulterioare.

SECŢIUNEA a 4-a
Reglementãri privind finalizarea documentaţiilor aferente scrisorilor de garanţie de cãtre Ministerul Finanţelor Publice

ART. 5
Ministerul Finanţelor Publice este autorizat sã finalizeze dupã data de 1 ianuarie 2005, în condiţiile legii, documentaţiile aferente scrisorilor de garanţie în cazul acelor beneficiari, agenţi economici care ramburseazã împrumuturile exclusiv din surse proprii sau autoritãţi ale administraţiei publice locale, pentru care au fost emise hotãrâri ale Guvernului în temeiul <>Legii datoriei publice nr. 81/1999 .

SECŢIUNEA a 5-a
Reglementãri privind sprijinul acordat producãtorilor agricoli în vederea efectuãrii lucrãrilor prevãzute în programele campaniilor agricole anuale

ART. 6
Pentru a veni în sprijinul producãtorilor agricoli în vederea efectuãrii lucrãrilor agricole mecanizate prevãzute în programele campaniilor agricole anuale, se acordã un sprijin financiar, reprezentând o sumã fixã pe litru de motorinã.
ART. 7
(1) În înţelesul prezentei ordonanţe, producãtorii agricoli, persoane fizice sau juridice, sunt:
a) proprietarii de terenuri agricole pe care le exploateazã individual;
b) crescãtorii de animale şi/sau de pãsãri;
c) societãţile agricole cu personalitate juridicã constituite potrivit <>Legii nr. 36/1991 privind societãţile agricole şi alte forme de asociere în agriculturã, precum şi asociaţiile familiale;
d) societãţile comerciale cu profil agricol;
e) arendaşii care au încheiat contracte de arendare în condiţiile prevãzute de <>Legea arendãrii nr. 16/1994 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi concesionarii de terenuri agricole;
f) institutele şi staţiunile de cercetare-dezvoltare şi învãţãmânt cu profil agricol, precum şi unitãţile de cult.
(2) Lucrãrile agricole mecanizate pentru care se acordã sprijin financiar pentru achiziţionarea de motorinã sunt:
a) lucrãrile aferente pregãtirii terenurilor, înfiinţarea culturilor, întreţinerea şi recoltarea culturilor, inclusiv eliberarea terenurilor;
b) lucrãrile tehnologice din fermele zootehnice.
ART. 8
Nivelul sprijinului financiar prevãzut la art. 6 se stabileşte anual prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 9
(1) În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul va aproba, la propunerea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, norme metodologice de aplicare.
(2) În normele metodologice prevãzute la alin. (1) se vor stabili consumurile specifice de motorinã, pe lucrãri agricole mecanizate, instituţiile implicate direct în aplicarea prevederilor din ordonanţã, precum şi modalitãţile de acordare, verificare şi platã a sprijinului financiar pentru achiziţionarea de motorinã.
ART. 10
Sumele aferente plãţii sprijinului financiar se asigurã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
ART. 11
Pentru anul 2005, sumele aferente plãţii sprijinului financiar prevãzut la art. 6 se vor asigura, în limita prevederilor bugetare aprobate prin <>Legea nr. 511/2004 , Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale pentru sprijinirea producãtorilor agricoli, în cadrul programului "Dezvoltarea durabilã a producţiei de cereale pentru boabe, leguminoase boabe, plante tehnice, cartof, legume de câmp şi în spaţii protejate, pomiculturã şi viticulturã", prin diminuarea corespunzãtoare a sprijinului acordat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 61/2004 privind acordarea în anul agricol 2004-2005 a unui sprijin direct al statului de 2,5 milioane lei/ha producãtorilor agricoli pentru suprafeţe de teren arabil de pânã la 5 ha inclusiv, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 479/2004 .

SECŢIUNEA a 6-a
Reglementãri privind finanţarea programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, în condiţii de transparenţã şi competitivitate

ART. 12
(1) Prezenta secţiune reglementeazã finanţarea nerambursabilã din bugetul Fondului Cultural Naţional şi din bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, organizate în ţarã şi/sau în strãinãtate, în condiţii de transparenţã şi competitivitate.
(2) În înţelesul prezentei secţiuni, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) program cultural - ansamblul de proiecte şi acţiuni culturale structurate organic, care se desfãşoarã pe o perioadã de timp ce excedeazã, de regulã, durata unui exerciţiu financiar şi care urmãreşte satisfacerea unor nevoi culturale la nivel regional, naţional sau internaţional;
b) proiect cultural - ansamblul de acţiuni culturale structurate organic, care se desfãşoarã pe o perioadã de timp determinatã, de regulã mai micã decât cea a unui program cultural, şi care urmãreşte satisfacerea unor nevoi culturale exprimate la nivel local, zonal sau regional;
c) acţiune culturalã - ansamblul de activitãţi şi operaţiuni structurate organic, care urmãreşte satisfacerea unor nevoi culturale punctuale;
d) operator cultural - persoana juridicã de drept public sau de drept privat care, potrivit actelor sale constitutive, desfãşoarã activitãţi culturale;
e) nevoie culturalã - cerinţa de produse sau servicii culturale, exprimatã explicit ori implicit de persoanele fizice sau juridice cãrora se adreseazã operatorii culturali şi care sunt beneficiarii direcţi ai acestora;
f) nevoie culturalã de urgenţã - cerinţa de produse sau servicii culturale a cãrei nesatisfacere poate avea drept consecinţã deteriorarea ori distrugerea unui bun cultural sau care poate prejudicia interesele imediate ale beneficiarilor direcţi ai operatorilor culturali ori poate prejudicia implementarea unui proiect cu finanţare nerambursabilã din partea Comisiei Europene, UNESCO sau a altor organisme internaţionale similare şi implementat de un operator cultural.
ART. 13
(1) Se înfiinţeazã Administraţia Fondului Cultural Naţional, instituţie publicã, cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor, denumitã în continuare Administraţia, finanţatã din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat.
(2) Sediul Administraţiei este în imobilul situat în municipiul Bucureşti, Calea Dorobanţilor nr. 99A, sectorul 1.
(3) Veniturile proprii ale Administraţiei se asigurã din Fondul Cultural Naţional.
(4) Excedentul rezultat din execuţia bugetului Administraţiei se regularizeazã la sfârşitul anului cu bugetul de stat în limita sumelor primite de la acesta.
ART. 14
Obiectivele principale ale Administraţiei sunt:
a) gestionarea Fondului Cultural Naţional;
b) finanţarea programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, organizate în ţarã şi/sau în strãinãtate;
c) dezvoltarea relaţiilor culturale internaţionale ale României.
ART. 15
(1) Organizarea şi funcţionarea Administraţiei se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, emisã în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei secţiuni.
(2) Administraţia este condusã de un director, numit prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, potrivit legii.
(3) Directorul conduce întreaga activitate a Administraţiei, pe care o reprezintã în raporturile cu persoane fizice şi juridice, din ţarã şi din strãinãtate.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale directorul emite decizii.
ART. 16
(1) Directorul Administraţiei este ajutat de un consiliu, format din 11 membri desemnaţi de:
a) Ministerul Culturii şi Cultelor - 1 membru;
b) Ministerul Finanţelor Publice - 1 membru;
c) Institutul Cultural Român - 1 membru;
d) Consiliul Minoritãţilor Naţionale - 1 membru;
e) asociaţiile de creatori - 6 membri, câte unul pentru fiecare asociaţie cu cel mai mare numãr de membri din domeniu.
(2) Membrii consiliului vor fi numiţi pe o perioadã de 2 ani, prin decizie a directorului Administraţiei.
(3) Directorul Administraţiei este membru al consiliului, cu drept de vot.
ART. 17
(1) Veniturile proprii ale Fodului Cultural Naţional provin din urmãtoarele surse:
a) o cotã de 5% din încasãrile realizate de agenţii economici din vânzarea reproducerilor, copiilor sau mulajelor realizate, în condiţiile legii, dupã bunuri culturale mobile proprietate publicã ori dupã monumente sau componente ale monumentelor istorice proprietate publicã;
b) o cotã de 5% din încasãrile realizate de agenţii economici din vânzarea, prin licitaţie publicã, a bunurilor culturale mobile;
c) o cotã de 2% din încasãrile realizate de agenţiile imobiliare din vânzarea imobilelor monumente istorice;
d) o cotã de 20% din încasãrile realizate de agenţii economici din vânzarea publicaţiilor interzise spre vânzare minorilor, precum şi din încasãrile obţinute din vânzarea sau închirierea fonogramelor sau videogramelor a cãror vizionare nu este recomandatã minorilor, potrivit legii;
e) o cotã de 3% din încasãrile realizate de agenţii economici din vânzarea calendarelor sau cãrţilor poştale ilustrate, afişelor, posterelor, imaginilor autocolante sau a tipãriturilor mixte, altele decât cele prevãzute la lit. a);
f) o cotã de 2% din încasãrile realizate de agenţii economici care comercializeazã bunuri culturale provenite din import;
g) o cotã de 2% din încasãrile realizate de agenţii economici din vânzarea produselor de artã popularã;
h) o cotã de 2% din veniturile realizate de agenţii economici care îşi desfãşoarã activitatea în incinta sau în spaţiul de protecţie al monumentelor istorice proprietate publicã;
i) o cotã de 1% din încasãrile realizate de agenţii economici din organizarea de distracţii de tip luna-parc;
j) o cotã de 1% din veniturile realizate de agenţii economici care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul impresariatului artistic;
k) o cotã de 5% din încasãrile realizate de agenţii economici din sistemul de telefonie care oferã servicii cu valoare adãugatã;
l) cota prevãzutã la <>art. 7 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 45/2000 privind unele mãsuri pentru combaterea producerii şi comercializãrii neautorizate a fonogramelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 624/2001 ;
m) o cotã de 10% din valoarea marcajelor distinctive aplicate videogramelor prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor şi drepturile conexe, prin adoptarea de mãsuri pentru combaterea pirateriei în domeniile audio şi video, precum şi a programelor pentru calculator, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 427 din 2 septembrie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 213/2002 ;
n) o cotã de 3% din devizul general al investiţiilor autorizate sã se realizeze de cãtre agenţii economici pentru construcţiile amplasate în spaţiile de protecţie ale monumentelor istorice proprietate publicã;
o) fonduri obţinute în cadrul colaborãrii internaţionale;
p) donaţii, legate sau alte liberalitãţi;
r) sponsorizãri;
s) dobânda aferentã disponibilitãţilor aflate în bugetul Fondului Cultural Naţional;
ş) alte venituri dobândite în condiţiile legii.
(2) Cotele prevãzute la alin. (1) lit. a)-m) se aplicã asupra încasãrilor totale realizate, din care s-a dedus T.V.A. aferentã, şi se adaugã la sumele care fac obiectul bazei de calcul.
(3) Veniturile prevãzute la alin. (1) vor fi gestionate potrivit legii şi vor fi folosite pentru finanţarea nerambursabilã a programelor, proiectelor culturale şi acţiunilor culturale, în conformitate cu dispoziţiile prezentei secţiuni.
ART. 18
(1) Sumele reprezentând cotele instituite prin prezenta secţiune se calculeazã lunar de cãtre plãtitori şi se varsã de cãtre aceştia în bugetul Fondului Cultural Naţional, pânã la data de 15 a lunii urmãtoare.
(2) Sumele reprezentând cota prevãzutã la art. 17 alin. (1) lit. l) se calculeazã şi se varsã de cãtre Uniunea Producãtorilor de Fonograme din România, iar cele reprezentând cota prevãzutã la art. 17 alin. (1) lit. m) se calculeazã şi se varsã de cãtre Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, pânã la data de 15 a lunii urmãtoare celei în care acestea s-au încasat de la beneficiar.
(3) Modul de stabilire, vãrsare şi gestionare a sumelor aferente cotelor menţionate la art. 17 alin. (1) se reglementeazã prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 19
(1) Neachitarea cotelor la termenul prevãzut la art. 18 alin. (1) atrage perceperea de dobânzi şi penalitãţi de întârziere, în conformitate cu dispoziţiile actelor normative privind taxele şi impozitele datorate la bugetul de stat.
(2) Dobânzile şi penalitãţile de întârziere prevãzute la alin. (1) se fac venituri la Fondul Cultural Naţional.
ART. 20
(1) Neachitarea sumelor aferente cotelor timp de douã luni de la termenul prevãzut la art. 18 alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 20.000.000 la 30.000.000 lei.
(2) Calcularea necorespunzãtoare a sumelor aferente cotelor constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 15.000.000 lei la 25.000.000 lei.
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 21
(1) Utilizarea sumelor colectate la bugetul Fondului Cultural Naţional se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Controlul respectãrii obligaţiilor de platã a contribuţiilor la Fondul Cultural Naţional, în condiţiile şi la termenele stabilite în prezenta secţiune, precum şi constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 20 se efectueazã de cãtre reprezentanţii organelor cu atribuţii în domeniul controlului fiscal, precum şi de împuterniciţi ai Administraţiei şi/sau ai serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, dupã caz.
(3) Acţiunile de control vor viza, în principal, urmãtoarele obiective:
a) determinarea corectã a valorii contribuţiei la constituirea Fondului Cultural Naţional;
b) virarea integralã şi la termen a sumei datorate;
c) stabilirea eventualelor diferenţe între sumele vãrsate şi cele datorate, conform prevederilor legale.
(4) Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului Fondului Cultural Naţional se reporteazã în anul urmãtor.
ART. 22
(1) Finanţãrile nerambursabile se acordã numai în condiţiile existenţei unor surse de finanţare proprii sau atrase ale beneficiarului, altele decât cele primite potrivit prezentei secţiuni.
(2) Instituţiile publice pot beneficia de finanţare nerambursabilã, în condiţiile prezentei secţiuni, pentru programele, proiectele ori acţiunile culturale, altele decât cele stabilite ca obligaţii sau programe minimale anuale.
(3) Finanţarea programelor, proiectelor sau acţiunilor culturale se face în conformitate cu prevederile prezentei secţiuni şi cu normele metodologice emise în aplicarea acesteia.
ART. 23
(1) Ministerul Culturii şi Cultelor încredinţeazã Administraţiei, pe bazã de contract, utilizarea sumelor prevãzute în bugetul ministerului pentru finanţarea de programe, proiecte şi acţiuni culturale, altele decât cele prevãzute la alin. (2), precum şi a sumelor destinate finanţãrii editãrii de carte prin comandã de stat.
(2) Programele de importanţã naţionalã şi internaţionalã iniţiate şi/sau susţinute de Ministerul Culturii şi Cultelor, precum standurile şi/sau pavilioanele României la târguri internaţionale de carte şi expoziţii internaţionale, manifestãri complexe comemorative pentru personalitãţi ale istoriei şi culturii, festivaluri internaţionale, se finanţeazã din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor.
ART. 24
(1) Acordarea de finanţãri nerambursabile în conformitate cu prevederile prezentei secţiuni se face pe bazã de selecţie de oferte, care se organizeazã de minimum douã ori în cadrul unui exerciţiu financiar şi sunt anunţate pe site-ul finanţatorului şi/sau în presa scrisã şi audiovizualã, dupã caz.
(2) Evaluarea şi selecţia ofertelor se realizeazã de cãtre comisii formate dintr-un numãr impar de experţi independenţi, constituite prin grija finanţatorului.
(3) Organizarea şi funcţionarea comisiilor, procedura de selecţie a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, precum şi cea de soluţionare a contestaţiilor se stabilesc prin normele metodologice emise în aplicarea prezentei secţiuni.
ART. 25
(1) Finanţãrile nerambursabile destinate satisfacerii unor nevoi culturale de urgenţã se acordã prin atribuire directã de cãtre finanţatori.
(2) În scopul asigurãrii sumelor necesare finanţãrilor nerambursabile destinate unor nevoi culturale de urgenţã, Administraţia va constitui un fond de rezervã de pânã la 8% din bugetul sãu, dar nu mai puţin de 2%.
ART. 26
(1) Finanţarea nerambursabilã a programelor culturale se aprobã pentru întreaga perioadã de derulare a programului şi se asigurã anual, potrivit contractului de finanţare.
(2) Finanţarea nerambursabilã a proiectelor culturale se aprobã pentru întreaga perioadã de derulare a acestora/un singur exerciţiu financiar şi poate sprijini una sau mai multe componente ale acestora.
(3) Finanţarea nerambursabilã a acţiunilor culturale se poate aproba numai pentru nevoi culturale temeinic justificate prin solicitarea de finanţare.
ART. 27
Finanţãrile nerambursabile se aprobã ţinându-se seama de urmãtoarele criterii generale:
a) solicitarea de finanţare nerambursabilã urmãreşte satisfacerea unei nevoi culturale;
b) anvergura internaţionalã, naţionalã, regionalã sau localã a programului, proiectului sau a acţiunii culturale;
c) numãrul, diversitatea şi distribuţia geograficã a beneficiarilor direcţi ale cãror nevoi culturale urmeazã a fi satisfãcute;
d) existenţa unor surse de finanţare proprii sau atrase ale beneficiarului;
e) numãrul, diversitatea şi caracterul multicultural al rezultatelor programelor, proiectelor sau acţiunilor culturale finanţate;
f) alte criterii stabilite prin normele metodologice emise în aplicarea prezentei secţiuni.
ART. 28
(1) Finanţãrile nerambursabile se acordã pe bazã de contracte civile încheiate cu beneficiarii de finanţãri, în condiţiile legii.
(2) Clauzele minimale ale contractului prevãzut la alin. (1) sunt stabilite prin normele metodologice emise în aplicarea prezentei secţiuni.
ART. 29
(1) Finanţãrile nerambursabile se acordã în tranşe, conform contractelor civile încheiate, prima dintre acestea fiind de cel mult 30% din totalul finanţãrii aprobate.
(2) În cazul în care din finanţãrile nerambursabile acordate urmeazã a se satisface drepturile bãneşti ale titularilor de drepturi de autor sau drepturi conexe, aceasta se face prin încheierea de contracte negociate în condiţiile <>Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, titularii de drepturi putând beneficia de avansuri bãneşti de cel mult 30% din valoarea negociatã a contractelor încheiate.
(3) Ultima tranşã a finanţãrii este de cel puţin 15% şi se acordã numai dupã încheierea activitãţii şi prezentarea documentelor justificative şi a raportului de evaluare a programului, proiectului sau acţiunii culturale.
ART. 30
(1) Sumele atribuite sub forma finanţãrilor nerambursabile vor fi folosite de cãtre beneficiari numai pentru acoperirea cheltuielilor aferente desfãşurãrii programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, pentru care au fost acordate.
(2) Din finanţãrile nerambursabile acordate potrivit prezentei secţiuni se pot acoperi cheltuieli de natura cheltuielilor de cazare, transport şi masã ale participanţilor, precum şi alte cheltuieli specifice acestor manifestãri, precum: realizarea de studii şi cercetãri, organizarea de întâlniri preliminarii, seminarii, conferinţe, ateliere de lucru etc., stagii de formare, achiziţionarea de dotãri necesare derulãrii programului, proiectului sau acţiunii culturale, închirieri de spaţii şi aparaturã, acţiuni promoţionale şi de publicitate, tipãrituri, remuneraţii, onorarii, salarii, acordarea de premii, burse, granturi individuale şi altele asemenea.
(3) Finanţãrile nerambursabile acordate nu pot fi folosite pentru cheltuieli salariale ale instituţiilor publice, pentru acoperirea unor debite ale beneficiarilor de finanţare ori pentru efectuarea de plãţi cãtre instituţii publice şi regii autonome, companii naţionale sau societãţi comerciale care au ca asociat ori ca acţionar statul, o autoritate a administraţiei publice ori o instituţie publicã.
(4) Finanţãrile nerambursabile nu pot fi utilizate pentru obţinerea de profit.
(5) Nivelul cheltuielilor prevãzute la alin. (2), precum şi decontarea acestora se realizeazã în conformitate cu prevederile de drept comun în materie, cu respectarea clauzelor cuprinse în contractele încheiate de beneficiarul finanţãrii nerambursabile în realizarea programului, proiectului sau acţiunii culturale.
ART. 31
(1) Modul de utilizare a sumelor acordate sub forma finanţãrilor nerambursabile este supus controlului reprezentanţilor finanţatorului, precum şi organelor cu atribuţii în domeniul controlului fiscal.
(2) Nerespectarea de cãtre beneficiari a obligaţiilor asumate prin contractele de acordare a finanţãrilor nerambursabile se sancţioneazã cu obligarea acestora la restituirea sumelor primite, la care se adaugã dobânda calculatã la sumele deja acordate, în conformitate cu prevederile contractuale.
ART. 32
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei secţiuni gestionarea contului "Disponibil din Fondul Cultural Naţional" deschis la Trezoreria Statului a Municipiului Bucureşti se transferã de la Ministerul Culturii şi Cultelor la instituţia publicã Administraţia Fondului Cultural Naţional.
(2) Contractele de finanţare nerambursabilã încheiate în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/1998 privind organizarea şi funcţionarea Fondului Cultural Naţional, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 27 august 1998, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 247/2001 , cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunãtãţirea sistemului de finanţare a programelor şi proiectelor culturale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 13 august 1998, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 245/2001 , se finalizeazã aşa cum au fost încheiate.
ART. 33
Normele metodologice emise în aplicarea prezentei secţiuni se elaboreazã în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei secţiuni şi sunt aprobate prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 34
Dispoziţiile prezentei secţiuni nu sunt aplicabile programelor de dezvoltare sectorialã în domeniul culturii.
ART. 35
Finanţarea programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale de la bugetul de stat de cãtre alţi ordonatori principali de credite, precum şi de la bugetele locale se realizeazã în condiţiile dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 51/1998 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 245/2001 .
ART. 36
Prevederile prezentei secţiuni intrã în vigoare la data de 30 iunie 2005.

CAP. II
Modificarea, completarea şi abrogarea dispoziţiilor unor acte normative din domeniul financiar

SECŢIUNEA 1
Modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului

ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 824 din 14 noiembrie 2002, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 201/2003 , cu completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul 3 se introduc douã alineate noi, alineatele (6) şi (7), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Pentru toate operaţiunile derulate prin contul curent general al Trezoreriei Statului, precum şi prin conturile de valutã deschise în evidenţele Bãncii Naţionale a României, pe numele Ministerului Finanţelor Publice, se plãtesc comisioane din bugetul Trezoreriei Statului în conformitate cu prevederile <>art. 21 şi 28 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României.
(7) Prin derogare de la alin. (5), precum şi de la <>art. 24 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, plata comisioanelor se efectueazã prin debitarea directã de cãtre Banca Naţionalã a României a contului curent general al Trezoreriei Statului."

2. La articolul 7, litera a) a alineatului (2) va avea urmãtorul cuprins:
"a) acordarea de împrumuturi pentru rãscumpãrarea la scadenţã sau înainte de scadenţã, dupã caz, a împrumuturilor de stat emise pentru finanţarea sau refinanţarea datoriei publice, cu condiţia asigurãrii disponibilitãţilor necesare pentru efectuarea cheltuielilor aprobate potrivit legii;".

3. La articolul 8, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) atragerea de depozite pe termen scurt de la bãnci sau alte instituţii financiare, la un nivel al ratei dobânzii stabilit în condiţiile cererii şi ofertei pieţei monetare;".

SECŢIUNEA a 2-a
Modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal

ART. II
<>Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Alineatul (1) al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4
(1) În cazierul fiscal se înscriu date privind sancţiunile aplicate contribuabililor pentru faptele prevãzute la art. 2, rãmase definitive şi irevocabile potrivit prevederilor legale."

2. Articolul 5 se abrogã.

3. Dupã alineatul (4) al articolului 9 se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) Pentru eliberarea cazierului fiscal necesar înregistrãrii în registrul comerţului a persoanelor fizice şi asociaţiilor familiale care desfãşoarã activitãţi economice în mod independent, potrivit procedurii speciale în domeniu, se percepe o taxã de 50.000 lei."

SECŢIUNEA a 3-a
Modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/1996 privind îmbunãtãţirea sistemului de finanţare a instituţiilor publice de culturã finanţate din venituri extrabugetare şi alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului de salarizare a personalului din aceste instituţii, precum şi îmbunãtãţirea salarizãrii personalului din instituţiile şi activitãţile cu profil cultural

ART. III
Pe data intrãrii în vigoare a secţiunii a 6-a din cadrul cap. I al prezentei ordonanţe, alineatul (3) al articolului 2 din <>Ordonanţa Guvernului nr. 9/1996 privind îmbunãtãţirea sistemului de finanţare a instituţiilor publice de culturã finanţate din venituri extrabugetare şi alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului de salarizare a personalului din aceste instituţii, precum şi îmbunãtãţirea salarizãrii personalului din instituţiile şi activitãţile cu profil cultural, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie 1996, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 86/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Instituţiile publice prevãzute la art. 1 alin. (1) pot realiza programe, proiecte şi acţiuni culturale, altele decât cele stabilite ca obligaţii ori programe minimale."

SECŢIUNEA a 4-a
Abrogãri

ART. IV
Pe data intrãrii în vigoare a secţiunii a 6-a din cadrul cap. I al prezentei ordonanţe, se abrogã urmãtoarele acte normative:
a) <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/1998 privind organizarea şi funcţionarea Fondului Cultural Naţional, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 27 august 1998, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 247/2001 , cu modificãrile ulterioare;
b) <>art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 45/2000 privind unele mãsuri pentru combaterea producerii şi comercializãrii neautorizate a fonogramelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 624/2001 .


PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Ionel Popescu

Ministrul agriculturii, pãdurilor
şi dezvoltãrii rurale,
Gheorghe Flutur

Ministrul culturii şi cultelor,
Monica Octavia Muscã

Bucureşti, 21 ianuarie 2005.
Nr. 10.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016