Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA Nr. 1 din 19 mai 1993  privind moderarea cresterii salariilor in anul 1993 prin introducerea unor impozite suplimentare in vederea frinarii procesului inflationist si a somajului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA Nr. 1 din 19 mai 1993 privind moderarea cresterii salariilor in anul 1993 prin introducerea unor impozite suplimentare in vederea frinarii procesului inflationist si a somajului

EMITENT: Guvernul Romaniei
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 102 din 21 mai 1993


În temeiul art. 107 alin. (3) din Constituţia României şi al Legii nr. 25/1993,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:
ART. 1
Societãţile comerciale cu capital majoritar de stat şi regiile autonome la care salariile se stabilesc prin negociere vor determina, începînd cu data de 1 mai 1993, fondul ce poate fi destinat plãţii salariilor, în raport cu producţia sau volumul de activitate prevãzut a se realiza, reducerea costurilor de producţie şi sporirea eficientei prin creşterea productivitatii muncii, care sa asigure desfãşurarea unei activitãţi rentabile şi stabilirea prin contractele de munca a unor salarii diferenţiate în raport cu calificarea, complexitatea sarcinilor ce revin postului şi rezultatele obţinute, fãrã a fi limitate.
ART. 2
(1) Fondul de salarii la care se referã Legea nr. 25/1993 ce poate fi plãtit de fiecare unitate dintre cele prevãzute la art. 1, fãrã obligaţia de a plati impozit suplimentar, se determina lunar pe baza salariului mediu brut de calcul şi a numãrului mediu de personal.
(2) Salariul mediu brut de calcul pentru luna mai 1993 se va determina pe baza salariului mediu aferent lunii decembrie 1992, rezultat din raportarea fondului de salarii pentru care unitatea nu a avut obligaţia sa plãteascã impozit suplimentar, conform reglementãrilor în vigoare la acea data, la numãrul mediu de personal realizat în aceeaşi luna, la care se va adauga suma de 19.110 lei brut reprezentind indexarile stabilite în perioada ianuarie-mai 1993, suma în care este inclusã şi compensaţia de 10.160 lei lunar stabilitã începînd cu 1 mai 1993.
(3) Pentru a se asigura o creştere a salariilor prin contractele colective şi, respectiv, individuale de munca, pentru anul 1993, în raport cu posibilitãţile financiare proprii fiecãrei unitãţi şi fãrã plata unui impozit suplimentar, salariul mediu brut de calcul pentru luna mai 1993, determinat potrivit prevederilor alin (2), se majoreazã cu 10% .
(4) Lunar, pînã la sfîrşitul anului 1993, salariul mediu brut de calcul se va determina pe baza salariului mediu brut de calcul aferent lunii mai 1993, majorat cu 10% conform alin. (3), la care se vor adauga valorile medii brute ale indexarilor ce se vor stabili prin hotãrîri ale Guvernului, pînã la sfîrşitul anului 1993, în raport cu creşterea preţurilor de consum.
ART. 3
(1) Salariul mediu brut de calcul determinat potrivit art. 2 se majoreazã în situaţia în care, prin activitatea desfasurata, unitãţile prevãzute la art. 1 realizeazã o sporire a eficientei economice prin creşterea productivitatii muncii, potrivit criteriilor stabilite de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Finanţelor.
ART. 4
(1) La unitãţile prevãzute la art. 1, la care în luna mai 1993 salariul mediu brut de calcul, determinat potrivit art. 2 şi art. 3, este mai mic de 70.000 lei, fondul de salarii pentru care nu exista obligaţia plãţii unui impozit suplimentar se va determina pentru aceasta luna pe baza salariului mediu brut de 70.000 lei lunar şi a numãrului mediu de personal din luna respectiva.
(2) Pentru celelalte luni, pînã la sfîrşitul anului 1993, fondul de salarii pentru care nu se plãteşte impozit suplimentar se va determina pe baza salariului mediu brut de 70.000 lei lunar, la care se vor adauga valorile medii brute ale indexarilor ce se vor stabili, prin hotãrîri ale Guvernului, în raport cu creşterea preţurilor de consum şi a numãrului mediu de personal din lunile respective.
(3) La stabilirea numãrului mediu de personal se va lua în calcul şi personalul zilier.
ART. 5
(1) Societãţile comerciale cu capital majoritar de stat şi regiile autonome la care salariile se stabilesc prin negociere, care au posibilitãţi financiare ce le permit utilizarea unui fond total destinat plãţii salariilor mai mare decît cel stabilit potrivit art. 2 şi art. 4, plãtesc lunar un impozit suplimentar determinat în raport cu gradul de depasire a fondului respectiv, cumulat de la 1 mai 1993, conform anexei la prezenta ordonanta.
(2) Impozitul suplimentar se stabileşte lunar ca diferenţa între impozitul determinat pentru depãşirea fondului calculat conform prevederilor art. 2 şi art. 4 cumulat de la 1 mai 1993, şi cel efectiv plãtit de la aceeaşi data pînã în luna respectiva.
(3) În cazul în care, în anumite sectoare cu fluctuatii în activitate, se lucreazã şi peste programul normal de lucru, fondul de salarii pentru care nu se plãteşte impozit suplimentar se va calcula pe baza numãrului mediu de personal din luna respectiva, corectat cu un coeficient rezultat din raportul dintre numãrul de ore lucrate şi numãrul de ore corespunzãtor programului normal de lucru pentru întregul personal al unitãţii.
ART. 6
Fondul de salarii pentru care nu se plãteşte impozit suplimentar, stabilit potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, poate fi corectat, în anumite situaţii justificate prin particularitãţile activitãţii din diferite domenii de activitate, ca şi de cele generate de aplicare contractului colectiv de munca la nivelul economiei şi ramurii, prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 7
(1) Societãţile comerciale cu capital majoritar de stat şi regiile autonome la care salariile se stabilesc prin negocieri pot acorda premii în cursul anului, din fondul de salarii, în condiţiile stabilite prin contracte colective de munca şi pot constitui, de asemenea, un fond de participare la profitul rãmas dupã plata impozitului datorat potrivit legii, de pînã la 19% la societãţile comerciale şi de 5% la regiile autonome, care se acorda dupã aprobarea bilanţului contabil anual.
(2) Stimulentele ce se acorda din profitul net realizat nu se includ în fondul de salarii plãtit ce se are în vedere la stabilirea impozitului datorat în raport cu gradul de depasire a fondului de salarii calculat potrivit prevederilor prezentei ordonanţe.
ART. 8
(1) La societãţile comerciale cu capital majoritar de stat care au sediul în România şi care desfãşoarã activitate în strãinãtate, drepturile salariale pentru personalul roman care lucreazã în strãinãtate se stabilesc în valuta sau în lei, prin negociere, în limita sumelor avute în vedere cu aceasta destinaţie la contractarea lucrãrii cu partenerul extern.
(2) Pentru personalul ale cãrui drepturi salariale se stabilesc potrivit alin. (1) nu se aplica sistemul de impozitare prevãzut prin prezenta ordonanta.
ART. 9
(1) Salariul mediu brut lunar de calcul aferent lunii mai 1993 şi numãrul mediu de personal realizat pe aceasta luna se înregistreazã la direcţiile de munca şi protecţie socialã, judeţene şi a municipiului Bucureşti, de cãtre fiecare societate comercialã şi regie autonomã la care salariile se stabilesc prin negociere pînã la data de 30 iunie 1993.
(2) În acelaşi mod cu cel prevãzut la alin. (1) se va proceda şi în cazul subunitatilor din cadrul societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat şi regiilor autonome - filiale, sucursale, agenţii sau altele asemenea -, dispersate teritorial în mai multe judeţe, la care se pãstreazã documentele de evidenta primara referitoare la salarizare.
ART. 10
Pentru societãţile comerciale cu capital majoritar de stat şi regiile autonome ce se vor infiinta în cursul anului 1993, salariul mediu brut lunar de calcul se stabileşte de cãtre Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale împreunã cu Ministerul Finanţelor, ţinînd seama de structura personalului, profilul unitãţii şi salariile medii brute lunare de calcul ale altor unitãţi cu activitate similarã, pe baza documentaţiei prezentate în acest sens.
ART. 11
(1) Salariile sau, dupã caz, remuneraţiile individuale ale personalului de conducere din cadrul societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat şi al regiilor autonome la care salariile se stabilesc prin negociere vor fi diminuate în cazul în care creanţele înregistreazã cresteri în luna curenta fata de luna precedenta. Salariile sau remuneraţiile individuale vor fi diminuate cu cîte un procent pentru fiecare procent de creştere a sumei respective, dar nu mai mult de o treime din drepturile salariale cuvenite pe luna în curs.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica personalului din consiliile de administraţie ale societãţilor comerciale şi regiilor autonome la care salariile se stabilesc prin negociere, celorlalţi salariaţi din conducerea unitãţilor, precum şi altor persoane cu funcţii de conducere stabilite de consiliul de administraţie şi care, printr-o activitate necorespunzãtoare, au determinat creşterea creanţelor.
ART. 12
(1) Utilizarea în calcule a unor date eronate care conduc la stabilirea unui fond de salarii pentru care nu se creeazã obligaţia plãţii impozitului suplimentar sau a unor creanţe, mai mici decît cele care rezulta din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe, constituie contravenţie, iar persoanele vinovate se sancţioneazã cu amenda între 100.000 lei şi 500.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoanele cu atribuţii de control şi alte persoane anume împuternicite din Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Finanţelor, precum şi din cadrul unitãţilor teritoriale de specialitate ale acestora.
(3) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 13
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Finanţelor vor elabora norme metodologice în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe.
ART. 14
Pînã la 31 iulie 1993, o comisie formatã din specialişti din Cadrul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerului Finanţelor, Ministerului Justiţiei, Comisiei Naţionale pentru Statistica, împreunã cu reprezentanţi ai confederatiilor sindicale, vor analiza şi propune un nou mecanism de determinare a fondului de salarii neimpozabil suplimentar, care sa aibã la baza indicatori calitativi, producţia, productivitatea muncii, arieratele şi alţi indicatori, fãcînd propuneri pentru o noua reglementare privind salarizarea.
PRIM-MINISTRU

NICOLAE VACAROIU



Contrasemneazã:

------------------

Ministru de stat, ministrul muncii şi

protecţiei sociale,

Dan Mircea Popescu



Ministru de stat, ministrul finanţelor,

Florin Georgescu

ANEXA 1
COTE DE IMPOZIT
aplicate asupra depãşirii fondului admisibil
-------------------------------------------------------------------------------
Cote de impozit Transe de depasire a fondului total destinat plãţii
salariilor
-------------------------------------------------------------------------------
20% Pentru fondul corespunzãtor depãşirii cu pînã la 5%
50% Pentru fondul corespunzãtor depãşirii între 5-10%
100% Pentru fondul corespunzãtor depãşirii între 10 şi 15%
200% Pentru fondul corespunzãtor depãşirii între 15 şi 20%
500% Pentru fondul corespunzãtor depãşirii cu peste 20%
------------------------------------------------------------------------------

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016