Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ nr. 21 din 28 august 2025 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 805 din 29 august 2025
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. I.1 din Legea nr. 134/2025 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
ARTICOL UNIC
Legea nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 5 ianuarie 2024, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 6, după punctul 2 se introduce un nou punct, pct. 2^1, cu următorul cuprins:
"2^1. credit fiscal transferabil tranzacţionabil înseamnă un credit fiscal care poate fi utilizat de titularul creditului pentru a-şi reduce obligaţia de plată a unui impozit acoperit în conformitate cu legislaţia jurisdicţiei care a reglementat acest credit fiscal şi care îndeplineşte cumulativ standardul legal de transferabilitate şi standardul de tranzacţionare, definite după cum urmează:
a) standardul legal de transferabilitate este îndeplinit dacă regimul creditului fiscal este reglementat astfel încât iniţiatorul să poată transfera creditul către o parte neafiliată în exerciţiul financiar în care îndeplineşte criteriile de eligibilitate pentru credit, denumit anul de origine, sau în termen de 15 luni de la sfârşitul anului de origine. Standardul de transferabilitate este îndeplinit pentru un cumpărător al unui credit fiscal dacă regimul creditului fiscal este reglementat astfel încât cumpărătorul poate transfera creditul către o parte neafiliată în exerciţiul financiar în care a achiziţionat creditul fiscal. În situaţia în care, în temeiul cadrului juridic care se aplică transferului acestui credit, un cumpărător al creditului fiscal nu poate transfera creditul fiscal în mod legal unei părţi independente sau este supus unor restricţii juridice privind transferul creditului mai stricte decât ale iniţiatorului, creditul fiscal nu îndeplineşte condiţiile legale de transferabilitate în cazul cumpărătorului;
b) standardul de tranzacţionare este îndeplinit pentru iniţiatorul unui credit fiscal dacă acesta este transferat către o parte neafiliată în termen de 15 luni de la finalul anului de origine la un preţ care este mai mare sau egal cu preţul minim de tranzacţionare. Standardul de tranzacţionare este îndeplinit pentru un cumpărător în cazul în care cumpărătorul a achiziţionat creditul de la o parte neafiliată la un preţ care este mai mare sau egal cu preţul minim de tranzacţionare, aşa cum este definit în comentariile la regulile model OCDE;"
2. La articolul 6, punctul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"14. entitate care prestează servicii de pensii înseamnă o entitate care este stabilită şi funcţionează exclusiv sau aproape exclusiv pentru:
(i) a investi fonduri în beneficiul entităţilor prevăzute la pct. 18 lit. a); sau
(ii) pentru a desfăşura activităţi care sunt auxiliare activităţilor reglementate prevăzute la pct. 18 lit. a), cu condiţia ca entitatea care prestează servicii de pensii să facă parte din acelaşi grup cu entităţile care desfăşoară respectivele activităţi reglementate;"
3. La articolul 17, alineatele (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) Profiturile excedentare naţionale ale entităţilor constitutive impozitate la un nivel redus sunt cele înregistrate în contabilitatea individuală a entităţii constitutive pentru exerciţiul financiar potrivit reglementărilor contabile naţionale aplicabile, în cazul în care toate entităţile constitutive din România ale grupului de întreprinderi multinaţionale sau ale grupului naţional de mari dimensiuni aplică aceleaşi reglementări contabile naţionale. În situaţia în care nu toate entităţile constitutive situate în România îndeplinesc această condiţie sau în situaţia în care exerciţiul financiar al entităţilor constitutive din România diferă faţă de exerciţiul financiar luat ca referinţă în situaţiile financiare consolidate ale grupului multinaţional, profitul excedentar naţional va fi calculat potrivit prevederilor art. 19 alin. (1)-(3).
..............................................................
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în cazul în care impozitul suplimentar naţional dintr-o anumită jurisdicţie, inclusiv cel prevăzut în prezenta lege, respectă cerinţele regimurilor de protecţie ale impozitului suplimentar naţional, respectiv îndeplineşte cerinţele standardului de contabilitate, standardului de consecvenţă şi standardului de administrare, în conformitate cu capitolul 3 - Regimul de protecţie al impozitului suplimentar naţional calificat din anexa A - Regimuri de protecţie: Reguli globale antierodarea bazei de impunere (Pilonul 2) al Comentariilor consolidate la Regulile-model, emise de OCDE în anul 2024, nu se calculează niciun alt impozit suplimentar în conformitate cu prevederile art. 31 pentru exerciţiul financiar respectiv, în ceea ce priveşte entităţile constitutive ale grupului de întreprinderi multinaţionale din jurisdicţia respectivă sau ale grupului naţional de mari dimensiuni. Prezentele prevederi nu aduc atingere calculării niciunui impozit suplimentar adiţional în temeiul art. 33, în cazul în care un alt stat membru al Uniunii Europene nu aplică un impozit suplimentar naţional pentru a colecta orice impozit suplimentar adiţional în temeiul art. 33."
4. La articolul 18, alineatele (5) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(5) Impozitul suplimentar naţional pentru un exerciţiu financiar este valoarea pozitivă, dacă este cazul, calculată în conformitate cu următoarea formulă:
Impozitul suplimentar naţional = procentul impozitului suplimentar naţional x profitul excedentar naţional + impozitul suplimentar adiţional,
unde:
a) procentul impozitului suplimentar naţional este diferenţa pozitivă dintre cota minimă de impozitare de 15% şi cota efectivă de impozitare calculată în conformitate cu prevederile art. 30 şi ale prezentului articol;
b) profitul excedentar naţional se calculează în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (4);
c) impozitul suplimentar adiţional este valoarea impozitului determinată în conformitate cu prevederile art. 33 pentru exerciţiul financiar respectiv.
.........................................................
(9) Entităţile constitutive ale unui grup de întreprinderi multinaţionale sau ale unui grup naţional de mari dimensiuni vor calcula impozitul suplimentar naţional utilizând moneda de prezentare utilizată la întocmirea situaţiilor financiare consolidate dacă profitul excedentar naţional se calculează în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (1)-(3). Dacă toate entităţile constitutive situate în România ale grupului folosesc moneda naţională ca monedă funcţională şi profitul excedentar naţional se calculează utilizând standardul contabil naţional, calculul impozitului suplimentar naţional se va face în moneda naţională. Dacă, potrivit reglementărilor contabile naţionale aplicabile, una sau mai multe dintre entităţile constitutive situate în România ale acestor grupuri utilizează o altă monedă decât moneda naţională ca monedă funcţională, entităţile constitutive pot opta pentru o perioadă de cinci ani să calculeze impozitul suplimentar naţional utilizând moneda de prezentare utilizată la întocmirea situaţiilor financiare consolidate sau moneda naţională. Pentru plata impozitului, dacă impozitul suplimentar naţional este determinat în moneda de prezentare, acesta se va converti în moneda naţională utilizând cursul de schimb de la data scadenţei acestuia."
5. La articolul 18, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu următorul cuprins:
"(10) La stabilirea impozitelor acoperite ajustate, entităţile constitutive, care întocmesc situaţii financiare individuale conforme cu Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, vor calcula şi vor prezenta valoarea impozitului amânat în notele explicative la situaţiile financiare anuale sau pot aplica Reglementările contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară, ca bază a contabilităţii."
6. La articolul 20, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Creditele fiscale rambursabile calificate şi creditele fiscale transferabile tranzacţionabile, astfel cum sunt definite la art. 6 pct. 2 şi 2^1, sunt tratate ca venit la calculul profitului sau pierderii calificate a unei entităţi constitutive. Creditele fiscale rambursabile necalificate nu sunt tratate ca venit pentru calculul profitului sau pierderii calificate a unei entităţi constitutive."
7. La articolul 20 alineatul (8), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) contrapartea are sediul într-o jurisdicţie care nu aplică o impozitare la nivel redus sau într-o jurisdicţie care nu ar fi aplicat o impozitare la nivel redus dacă venitul aferent cheltuielilor nu ar fi fost înregistrat în contabilitate de către contraparte."
8. La articolul 20, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(11) Orice sumă care este recunoscută ca o reducere a capitalurilor proprii ale unei entităţi constitutive şi care este rezultatul distribuirilor efectuate sau datorate în legătură cu un instrument emis de entitatea constitutivă respectivă în conformitate cu cerinţele de reglementare prudenţială, calificat ca reprezentând «fonduri proprii de nivel 1 suplimentar» sau «elemente de fonduri proprii clasificate de rangul 1», este tratată drept cheltuială la calculul profitului său sau al pierderii sale calificate. Orice sumă care este recunoscută ca o creştere a capitalurilor proprii ale unei entităţi constitutive şi care este rezultatul distribuirilor primite sau care urmează să fie primite în legătură cu «fonduri proprii de nivel 1 suplimentar» sau «elemente de fonduri proprii clasificate de rangul 1» deţinute de entitatea constitutivă este inclusă în calculul profitului său sau al pierderii sale calificate."
9. La articolul 25 alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) orice valoare a creditului sau a rambursării în ceea ce priveşte un credit fiscal rambursabil calificat sau un credit fiscal transferabil tranzacţionabil care a fost înregistrat ca o reducere a cheltuielilor cu impozitul curent."
10. La articolul 25 alineatul (3), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"b) orice valoare a creditului sau a rambursării, altul decât creditul fiscal rambursabil calificat şi creditul fiscal transferabil tranzacţionabil care nu a fost înregistrat ca o reducere a cheltuielilor cu impozitul curent;
c) orice valoare a impozitelor acoperite rambursate sau creditate către o entitate constitutivă care nu au fost tratate ca o ajustare a cheltuielilor cu impozitul curent înregistrat în contabilitate, cu excepţia cazului în care se referă la un credit fiscal rambursabil calificat sau la un credit fiscal transferabil tranzacţionabil;"
11. La articolul 25, după alineatul (5) se introduc cinci noi alineate, alineatele (6)-(10), cu următorul cuprins:
"(6) Cheltuielile cu valoarea negativă a impozitelor suplimentare reprezintă:
a) valoarea calculată potrivit prevederilor alin. (5) pentru un exerciţiu financiar în care un grup de întreprinderi multinaţionale sau un grup naţional de mari dimensiuni din România nu înregistrează profit net calificat sau înregistrează pierdere calificată;
b) valoarea negativă a impozitelor acoperite ajustate pentru un exerciţiu financiar în care un grup de întreprinderi multinaţionale sau un grup naţional de mari dimensiuni, din România, are profit calificat.
(7) Prin opţiunea entităţii constitutive care depune declaraţia, pentru situaţia prevăzută la alin. (5) şi pentru situaţiile în care procentul impozitului suplimentar prevăzut la art. 31 alin. (2) este mai mare decât cota minimă de impozitare, grupul de întreprinderi multinaţionale sau grupul naţional de mari dimensiuni va exclude din valoarea agregată a impozitelor acoperite ajustate cheltuielile cu valoarea negativă a impozitelor suplimentare aferente impozitelor acoperite ajustate negative pentru exerciţiul financiar respectiv şi va reporta aceste cheltuieli.
(8) În fiecare exerciţiu financiar, ulterior exerciţiului financiar pentru care s-a aplicat alin. (7), la calculul impozitelor acoperite ajustate, în cazul în care un grup de întreprinderi multinaţionale sau un grup naţional de mari dimensiuni are profituri calificate şi impozite acoperite ajustate pentru acea jurisdicţie, grupul de întreprinderi multinaţionale sau grupul naţional de mari dimensiuni trebuie:
a) să reducă impozitele acoperite ajustate cu soldul cheltuielilor cu impozitele negative suplimentare reportate, fără ca valoarea impozitelor acoperite ajustate după reducere să fie mai mică de zero;
b) să reducă soldul cheltuielilor cu valoarea negativă a impozitelor suplimentare reportate cu aceeaşi sumă ca cea menţionată la lit. a).
(9) În cazul în care un grup de întreprinderi multinaţionale sau un grup naţional de mari dimensiuni cesionează una sau mai multe entităţi constitutive situate într-o jurisdicţie pentru care a exercitat opţiunea în conformitate cu prevederile alin. (7), cheltuielile cu valoarea negativă a impozitelor suplimentare reportate rămân un atribut al respectivului grup de întreprinderi multinaţionale sau grup naţional de mari dimensiuni, după caz.
(10) În cazul în care un grup de întreprinderi multinaţionale sau un grup naţional de mari dimensiuni cedează toate entităţile constitutive situate în România şi reachiziţionează sau înfiinţează entităţi constitutive în jurisdicţia respectivă într-un exerciţiu financiar ulterior, soldul cheltuielilor cu valoarea negativă a impozitelor suplimentare se ia în considerare la determinarea impozitelor acoperite ajustate începând cu exerciţiul financiar respectiv."
12. La articolul 26 alineatul (5), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) valoarea cheltuielilor cu impozitul amânat în ceea ce priveşte datoria înregistrată neacceptată şi datoria înregistrată nerecuperată;"
13. La articolul 32, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Entitatea constitutivă care depune declaraţia unui grup de întreprinderi multinaţionale sau unui grup naţional de mari dimensiuni poate opta să nu aplice excluderea profitului pentru activităţile cu substanţă economică.
(3) În cazul în care o entitate constitutivă care depune declaraţia unui grup de întreprinderi multinaţionale sau unui grup naţional de mari dimensiuni nu a exercitat opţiunea prevăzută la alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 49 alin. (2), profitul net calificat pentru o jurisdicţie se reduce, în scopul calculării impozitului suplimentar, cu un cuantum egal cu suma dintre valoarea excluderii pe baza costurilor cu salariile prevăzută la alin. (4) şi valoarea excluderii pe baza imobilizărilor corporale prevăzută la alin. (5) pentru fiecare entitate constitutivă care are sediul în jurisdicţia respectivă."
14. La articolul 36, alineatele (1) şi (14) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(1) Prin excepţie de la prevederile art. 17, 18 şi 30-35, prin opţiunea entităţii constitutive care depune declaraţia, impozitul suplimentar sau impozitul suplimentar naţional datorat de un grup într-o jurisdicţie este considerat zero pentru un exerciţiu financiar dacă nivelul efectiv de impozitare a entităţilor constitutive care au sediul în România îndeplineşte condiţiile prevăzute în documentul intitulat Regimurile de protecţie şi regimul scutirilor de penalităţi: Regulile globale de combatere a erodării bazei impozabile (pilonul doi), emis de OCDE, care reprezintă un set internaţional de reguli şi condiţii la care au consimţit toate statele membre în legătură cu un regim de protecţie tranzitoriu CbCR - raport pentru fiecare ţară în parte şi un cadru de reglementare pentru elaborarea unor potenţiale regimuri de protecţie permanente.
........................................................
(14) Dacă entităţile constitutive care au sediul în România ale unui grup de întreprinderi multinaţionale nu îndeplinesc condiţiile pentru regimul de protecţie tranzitoriu CbCR se pot califica pentru regimul de protecţie permanent, aşa cum este prevăzut la alin. (15), iar pentru entităţile constitutive nesemnificative definite la alin. (16) regimul de protecţie permanent ia în calcul elementele prevăzute la alin. (17) şi (18)."
15. La articolul 36, după alineatul (18) se introduce un nou alineat, alin. (18^1), cu următorul cuprins:
"(18^1) Entităţile constitutive nesemnificative pot opta anual să calculeze la nivelul fiecărei entităţi impozitul acoperit ajustat, profitul GloBE şi venitul GloBE, pentru a determina dacă se califică pentru calculele simplificate ale regimurilor de protecţie."
16. La articolul 37, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În cazul în care o entitate care nu este membră a unui grup, denumită entitate achizitoare, achiziţionează sau fuzionează cu o entitate sau un grup, denumit entitate-ţintă, în cursul exerciţiului financiar de referinţă şi entitatea-ţintă ori entitatea achizitoare nu a întocmit situaţii financiare consolidate în niciunul dintre ultimele patru exerciţii financiare consecutive imediat anterioare exerciţiului financiar de referinţă, pragul privind veniturile consolidate ale grupului de întreprinderi multinaţionale sau ale grupului naţional de mari dimensiuni se consideră a fi realizat pentru anul respectiv dacă suma veniturilor incluse în fiecare dintre situaţiile financiare individuale sau situaţiile financiare consolidate pentru exerciţiul financiar respectiv este de cel puţin 750.000.000 euro."
17. La articolul 45, alineatele (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Cota efectivă de impozitare a entităţii de investiţii, prevăzută la alin. (1), este egală cu impozitele sale acoperite ajustate împărţite la o sumă egală cu partea alocabilă a grupului de întreprinderi multinaţionale sau a grupului naţional de mari dimensiuni în profitul sau pierderea calificată a entităţii de investiţii respective. În cazul în care în România sunt situate mai multe entităţi de investiţii, cota efectivă de impozitare se calculează prin împărţirea impozitelor acoperite ajustate însumate pentru toate entităţile de investiţii la o sumă cumulată egală cu partea alocabilă grupului de întreprinderi multinaţionale sau grupului naţional de mari dimensiuni din profiturile sau pierderile calificate.
...........................................................
(4) Impozitul suplimentar al unei entităţi de investiţii, prevăzut la alin. (1), este o sumă egală cu procentul impozitului suplimentar al entităţii de investiţii înmulţit cu o sumă egală cu diferenţa dintre partea alocabilă a grupului de întreprinderi multinaţionale sau a grupului naţional de mari dimensiuni în profitul calificat al entităţii de investiţii şi excluderea profitului pentru activităţile cu substanţă economică calculată pentru entitatea de investiţii. Procentul impozitului suplimentar al unei entităţi de investiţii este o valoare pozitivă egală cu diferenţa dintre cota minimă de impozitare şi cota efectivă de impozitare a unei astfel de entităţi de investiţii. În cazul în care în România sunt situate mai multe entităţi de investiţii, pentru calculul impozitului suplimentar, partea alocabilă a grupului de întreprinderi multinaţionale sau a grupului naţional de mari dimensiuni în profitul lor sau pierderea lor calificată şi suma excluderilor profitului pentru activităţile cu substanţă economică determinate pentru fiecare entitate de investiţii sunt cumulate. Excluderea profitului pentru activităţile cu substanţă economică în cazul unei entităţi de investiţii se determină în conformitate cu prevederile art. 32 alin. (1)-(7), luând în considerare costurile salariale eligibile aferente angajaţilor eligibili şi imobilizările corporale eligibile care se reduc proporţional cu partea alocabilă a grupului de întreprinderi multinaţionale sau a grupului naţional de mari dimensiuni în profitul calificat al entităţii de investiţii împărţit la profitul calificat total al unei astfel de entităţi de investiţii."
18. La articolul 48 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) entitate locală desemnată înseamnă entitatea constitutivă a unui grup de întreprinderi multinaţionale sau a unui grup naţional de mari dimensiuni care are sediul în România şi care a fost desemnată de celelalte entităţi constitutive ale grupului de întreprinderi multinaţionale sau ale grupului naţional de mari dimensiuni care au sediul în România să depună declaraţia informativă privind impozitul suplimentar sau să transmită notificările în conformitate cu prevederile prezentului articol în numele acestora;"
19. La articolul 48, alineatele (2) şi (10) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Entitatea constitutivă care are sediul în România depune declaraţia informativă privind impozitul suplimentar menţionată la alin. (1) lit. a) la organul fiscal competent în conformitate cu alin. (5). Această declaraţie poate fi depusă de o entitate locală desemnată în numele entităţii constitutive.
...................................................................
(10) Dacă în România sunt mai multe entităţi constitutive care fac parte din acelaşi grup, declararea şi plata impozitului suplimentar naţional pot fi efectuate, prin opţiunea entităţii constitutive care depune declaraţia de impozit suplimentar naţional, de către o singură entitate desemnată, la termenele prevăzute la alin. (7)-(9). Exercitarea opţiunii se realizează prin depunerea unei notificări la organul fiscal competent în termen de 6 luni de la ultima zi a exerciţiului financiar de raportare. Prin excepţie, pentru primul an de aplicare, depunerea notificării se realizează în termen de cel mult 12 luni de la ultima zi a exerciţiului financiar de raportare."
20. La articolul 49, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Perioada de exercitare a opţiunilor prevăzute la art. 20 alin. (7), art. 25 alin. (7), art. 26 alin. (1) lit. b), art. 29 alin. (1), art. 32 alin. (2), art. 34 alin. (1), art. 36 alin. (18^1) şi art. 44 alin. (1) este de un an. Opţiunile se reînnoiesc automat, cu excepţia cazului în care entitatea constitutivă care depune declaraţia revocă opţiunea la finalul anului de raportare."
21. La articolul 53, titlul se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 53
Faza iniţială de excludere din IIR, UTPR şi de la impozitul suplimentar naţional a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni"
22. La articolul 53, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
"(3^1) Condiţia prevăzută la alin. (3) lit. b) se ia în considerare şi de grupul naţional de mari dimensiuni, în mod corespunzător."
23. Articolul 55 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 55
Scutirea tranzitorie pentru obligaţiile de raportare
Prin excepţie de la prevederile art. 48 alin. (7) şi (8), declaraţia informativă privind impozitul suplimentar şi notificările prevăzute la art. 48 alin. (7) şi (8) se depun la administraţia fiscală competentă, în termen de cel mult 18 luni de la ultima zi a exerciţiului financiar de raportare care este anul de tranziţie prevăzut la art. 51. Acesta este şi termenul de plată a impozitului suplimentar."
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
p. Ministrul afacerilor externe,
Luca-Alexandru Niculescu,
secretar de stat
Bucureşti, 28 august 2025.
Nr. 21.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: