Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ nr. 15 din 30 august 2021  privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ nr. 15 din 30 august 2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 833 din 31 august 2021
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. I.3 din Legea nr. 195/2021 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
    ART. 1
    (1) Pentru obiectivele/proiectele de investiţii finanţate, integral sau parţial, din fondurile publice prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi, respectiv, la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, preţul contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale de lucrări definite la art. 3 alin. (1) lit. m) din Legea achiziţiilor publice nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 3 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv la art. 3 pct. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, se ajustează, în condiţiile prezentei ordonanţe, prin actualizarea preţurilor aferente materialelor, prin aplicarea unui coeficient de ajustare, pentru a ţine seama de orice creştere sau diminuare a costului materialelor pe baza căruia s-a fundamentat preţul contractelor.
    (2) Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică următoarelor contracte de achiziţie publică/contractelor sectoriale de lucrări aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe:
    a) încheiate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a Legii nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, definite potrivit legislaţiei achiziţiilor publice în vigoare la data încheierii;
    b) încheiate după data intrării în vigoare a Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a Legii nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de durata de execuţie a acestora şi în cuprinsul cărora nu au fost prevăzute clauze de revizuire cu privire la preţ, potrivit prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv potrivit prevederilor art. 236 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) încheiate în temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de durata de execuţie a acestora şi în cuprinsul cărora şi al documentaţiilor de atribuire iniţiale nu au fost prevăzute clauze de revizuire cu privire la preţ.

    (3) Coeficientul de ajustare prevăzut la alin. (1) nu se aplică proiectelor finanţate din fonduri europene pentru care ajustările de preţ se realizează potrivit prevederilor art. 12 alin. (2^2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 2
    (1) Ajustarea prevăzută la art. 1 alin. (1) se realizează la fiecare solicitare de plată, pe întreaga perioadă de derulare a contractului, exclusiv pentru restul rămas de executat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, până la finalizarea şi recepţionarea lucrărilor aferente obiectivelor/ proiectelor de investiţii, potrivit prevederilor legale în vigoare la data efectuării recepţiei, pe baza situaţiilor de lucrări însuşite de executant, diriginte de şantier şi autoritatea/entitatea contractantă, ca urmare a unei solicitări justificate din partea contractantului.
    (2) Contractanţii justifică solicitarea de ajustare a valorii aferente cheltuielilor cu materialele prin aplicarea indicilor de cost în construcţii pentru costul materialelor, denumiţi în continuare ICCM, diseminaţi de către Institutul Naţional de Statistică şi publicaţi lunar în Buletinul Statistic de Preţuri în tabelul 15 „Indicii de cost în construcţii pe categorii de obiecte şi pe elemente de structură“.
    (3) Pentru determinarea valorii aferente cheltuielilor cu materiale din solicitarea de plată se utilizează ponderile materialelor de construcţii, exprimate procentual, stabilite în funcţie de categoriile principale de lucrări de construcţii şi de tipurile de obiecte de construcţii prevăzute în Buletinul Statistic de Preţuri, prin raportare la obiectul contractului de achiziţie publică de lucrări, astfel:
    a) clădiri rezidenţiale noi - 47,31%;
    b) clădiri nerezidenţiale noi - 45,82%;
    c) construcţii inginereşti noi - 47,21%;
    d) clădiri rezidenţiale lucrări de reparaţii capitale - 37,76%;
    e) clădiri nerezidenţiale lucrări de reparaţii capitale - 42,42%;
    f) construcţii inginereşti lucrări de reparaţii capitale - 33,89%;
    g) clădiri rezidenţiale lucrări de întreţinere şi reparaţii curente - 42,82%;
    h) clădiri nerezidenţiale lucrări de întreţinere şi reparaţii curente - 46,95%;
    i) construcţii inginereşti lucrări de întreţinere şi reparaţii curente - 46,82%.

    (4) Institutul Naţional de Statistică, în conformitate cu reglementările legale în domeniu, determină şi diseminează prin publicaţii statistice oficiale, inclusiv prin publicarea pe site-ul instituţiei, potrivit frecvenţei de revizuire stabilite prin reglementările specifice naţionale şi europene în domeniu, noi ponderi ale materialelor de construcţii.
    (5) În cazul obiectivelor/proiectelor de investiţii alcătuite din mai multe obiecte de investiţii, definite la art. 2 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, valoarea aferentă cheltuielilor cu materiale din solicitarea de plată se determină pentru fiecare obiect de investiţii în parte, potrivit alin. (3), de către contractant.
    (6) În vederea ajustării valorii solicitării de plată potrivit alin. (1) se utilizează următoarea formulă: (a se vedea imaginea asociată)
    unde:
    "V_a" reprezintă valoarea ajustată a solicitării de plată, „C“ reprezintă coeficientul de ajustare, iar „V_o“ reprezintă valoarea solicitării de plată conform preţurilor prevăzute în oferta care a stat la baza încheierii contractului.


    (7) Coeficientul de ajustare prevăzut la alin. (6) se calculează utilizând următoarea formulă: (a se vedea imaginea asociată)
    unde:
    "P" reprezintă ponderea determinată în raport cu obiectul contractului, potrivit alin. (3), „ICCM_n“ reprezintă indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor aferent lunii anterioare solicitării de plată pentru care există valori ale acestuia diseminate oficial, iar „ICCM_ian.2021“ reprezintă indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor aferent lunii ianuarie 2021. Pentru contractele de achiziţie publică/sectoriale de lucrări încheiate începând cu data de 1 februarie 2021, „ICCM_ian.2021“ se asimilează indicelui de cost în construcţii pentru costul materialelor aferent lunii încheierii contractului.


    (8) Pentru ajustarea preţului contractelor de achiziţie publică/sectorială de lucrări aferente proiectelor finanţate din fonduri europene, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, se utilizează formula polinomială prevăzută la subclauza 48.4 din anexa nr. 1 „Condiţii generale şi specifice şi acordul contractual pentru contractele de execuţie de lucrări“ la Hotărârea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu excepţia contractelor încheiate în conformitate cu anexa nr. 1 la Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 146/2011 privind aprobarea condiţiilor contractuale speciale ale contractelor pentru echipamente şi construcţii, inclusiv proiectare, şi ale contractelor pentru construcţii clădiri şi lucrări inginereşti proiectate de către beneficiar ale Federaţiei Internaţionale a Inginerilor Consultanţi în Domeniul Construcţiilor (FIDIC), pentru obiective de investiţii din domeniul infrastructurii rutiere de transport de interes naţional, finanţate din fonduri publice, cu modificările ulterioare.
    (9) Modificările contractelor de achiziţii publice de lucrări şi a contractelor sectoriale de lucrări, rezultate ca urmare a aplicării prezentei ordonanţe, se încadrează în situaţia prevăzută la art. 221 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv la art. 240 alin. (2) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
    (10) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, contractanţii pot transmite autorităţilor/ entităţilor contractante o adresă prin care solicită ajustarea valorii aferente cheltuielilor cu materialele pentru restul rămas de executat, existent la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, pentru toate contractele de achiziţie publică/ sectoriale de lucrări în care sunt parte, prin utilizarea formulei şi a celorlalte prevederi din prezenta ordonanţă, şi încheierea actelor adiţionale la contracte în termenul şi cu conţinutul prevăzut la alin. (12).
    (11) Autorităţile/Entităţile contractante care au înregistrat solicitările prevăzute la alin. (10), în termenul menţionat în cuprinsul acestuia, sunt obligate să iniţieze demersurile legale în vederea ajustării preţului contractelor de achiziţie publică/ sectoriale de lucrări, prin încheierea de acte adiţionale la acestea.
    (12) Actele adiţionale prevăzute la alin. (11) se încheie în termen de cel mult 15 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (10) şi prevăd, în mod obligatoriu, restul rămas de executat la data încheierii actului adiţional, determinat cantitativ şi valoric, stabilit pe baza centralizatorului aprobat de autoritatea/entitatea contractantă, cuprinzând situaţiile de lucrări realizate până la momentul încheierii actului adiţional, însuşite de executant şi de dirigintele de şantier, ponderea aferentă cheltuielilor cu materiale, determinată în funcţie de tipul construcţiilor şi al lucrărilor generale de construcţii care constituie obiectul contractului potrivit prevederilor art. 2 alin. (3), formula prevăzută la alin. (6), care va fi utilizată pentru ajustarea preţului aferent restului rămas de executat, coeficientul prevăzut la alin. (7), care se utilizează în cadrul formulei.
    (13) Netransmiterea de către contractanţi a adresei prin care solicită ajustarea valorii aferente cheltuielilor cu materiale pentru restul rămas de executat în termenul de 15 zile prevăzut la alin. (10) atrage decăderea acestora din dreptul de a beneficia de aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe.
    (14) Determinarea preţului final al contractului se realizează după depunerea ultimei solicitări de plată, în baza situaţiei centralizatoare ce va cuprinde totalitatea cheltuielilor efectuate în baza contractului, inclusiv în baza actelor adiţionale la acesta, însuşită de executant, diriginte de şantier şi aprobată de autoritatea/entitatea contractantă, prin încheierea unui act adiţional la contract. Preţul final al contractului de achiziţie publică/contractului sectorial de lucrări trebuie să se încadreze în valoarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi obiectivului/ proiectului de investiţii care face obiectul contractului, aprobaţi potrivit legii.

    ART. 3
    (1) Se aprobă suportarea de la bugetul de stat, prin bugetele ordonatorilor principali de credite care derulează programe naţionale de investiţii, a sumelor suplimentare necesare pentru ajustarea preţului contractelor de achiziţie publică/sectorială de lucrări, ca urmare a încheierii actelor adiţionale prevăzute la art. 2 alin. (12), exclusiv pentru cele aferente cheltuielilor eligibile de la bugetul de stat prin programe, potrivit reglementărilor legale speciale aferente fiecărui program naţional în parte, pentru obiectivele/proiectele de investiţii finanţate prin programe naţionale pe bază de contracte de finanţare, încheiate potrivit prevederilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Creditele de angajament şi creditele bugetare necesare pentru modificarea contractelor de finanţare prevăzute la alin. (1) se alocă în bugetele ordonatorilor principali de credite care gestionează programele naţionale cu ocazia elaborării proiectelor legilor bugetare anuale şi ale bugetelor, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 30 alin. (2) din Legea nr. 69/2010 a responsabilităţii fiscal-bugetare, republicată.
    (3) În vederea aplicării prevederilor prezentei ordonanţe, beneficiarii programelor naţionale depun, în termen de 15 zile de la expirarea termenului prevăzut la art. 2 alin. (12), o solicitare cuprinzând necesarul de sume estimate pentru ajustarea preţului contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale de lucrări potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, eşalonat pe ani, până la finalizarea obiectivului/proiectului de investiţii, care trebuie să fie în concordanţă cu graficul de finanţare, pe surse şi ani, corelat cu graficul de execuţie aferent acestuia, potrivit prevederilor Legii nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, întocmită în conformitate cu reglementările legale specifice fiecărui program naţional, însoţită de următoarele documente:
    a) actul adiţional prevăzut la art. 2 alin. (12), în copie certificată pentru conformitatea cu originalul;
    b) o notă justificativă din care să rezulte valoarea lucrărilor executate şi valoarea estimată a lucrărilor aferente restului rămas de executat.

    (4) În termen de 45 de zile de la de la expirarea termenului prevăzut la alin. (3), cu condiţia alocării creditelor de angajament şi a creditelor bugetare în bugetele ordonatorilor principali de credite, potrivit prevederilor alin. (2), se încheie acte adiţionale la contractele de finanţare între ordonatorii principali de credite care gestionează programele naţionale şi beneficiari. În situaţia în care nu se alocă credite de angajament şi credite bugetare în bugetele ordonatorilor principali de credite până la expirarea termenului prevăzut la alin. (3), termenul de 45 de zile curge de la data alocării creditelor de angajament şi creditelor bugetare potrivit alin. (2).
    (5) În cazul în care în fişele programelor naţionale, anexă la bugetele ordonatorilor principali de credite care le gestionează, există creditele de angajament disponibile, actele adiţionale prevăzute la alin. (4) se încheie în termen de 45 de zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (3), în limita creditelor de angajament aprobate.
    (6) În situaţia în care beneficiarii nu depun solicitarea de transfer, însoţită de documentele prevăzute la alin. (3), în termenul prevăzut, sumele necesare pentru ajustarea preţului contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale de lucrări se suportă de către beneficiari.
    (7) În termen de 10 zile de la încheierea actelor adiţionale prevăzute la art. 2 alin. (14), beneficiarii programelor naţionale transmit ordonatorilor principali de credite care gestionează programele o copie certificată pentru conformitate a acestora, însoţită de o adresă prin care se specifică necesarul de sume suplimentare faţă de cele solicitate potrivit alin. (3), după caz, în vederea încheierii actelor adiţionale la contractele de finanţare prin care se vor aloca sumele solicitate, în limita creditelor de angajament aprobate.
    (8) Solicitările prevăzute la alin. (3) şi (7) pot fi emise şi depuse în format electronic, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice.

    ART. 4
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (9) şi (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pe perioada de derulare a programelor naţionale pe care le gestionează, determinată potrivit reglementărilor legale care le instituie şi/sau pe parcursul derulării contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale de lucrări, care intră sub incidenţa prevederilor prezentei ordonanţe, se autorizează ordonatorii principali de credite să efectueze virări de credite bugetare între capitole bugetare şi între programe, peste limitele prevăzute, pe tot parcursul fiecărui an, până la finalizarea şi recepţionarea lucrărilor, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate, în vederea finanţării cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustării preţurilor contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale de lucrări potrivit art. 2.
    (2) Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (7) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pe parcursul derulării contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale de lucrări prevăzute la art. 1 alin. (2), autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale au dreptul să efectueze virări de credite bugetare între capitole bugetare şi între programe, peste limitele prevăzute, pe tot parcursul fiecărui an, până la finalizarea şi recepţionarea lucrărilor, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate, în vederea finanţării cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustării preţurilor contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale de lucrări potrivit art. 2.

    ART. 5
    În termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, autorităţile de management responsabile pentru managementul şi implementarea asistenţei financiare nerambursabile acordate de Uniunea Europeană vor proceda, după caz, la elaborarea reglementărilor pentru punerea în aplicare a prezentei ordonanţe, conform regulilor specifice programelor cu finanţare externă nerambursabilă.

    ART. 6
    Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, autorităţile/entităţile contractante sunt obligate să introducă clauze de ajustare a preţului în toate documentaţiile de atribuire iniţiate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, ce au ca obiect contracte de achiziţie publică/ contracte sectoriale de lucrări care se derulează pe o perioadă ce depăşeşte 6 luni.

    ART. 7
    (1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplică şi contractelor de achiziţie publică/sectorială de lucrări pentru care procedurile de atribuire sunt în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, indiferent de stadiul derulării procedurii de atribuire.
    (2) După finalizarea procedurilor prevăzute la alin. (1), contractele de achiziţie publică/sectorială de lucrări care se vor încheia vor include, în mod obligatoriu, clauza de ajustare a preţului stabilită potrivit prevederilor prezentei ordonanţe.
    (3) Prin excepţie de la prevederile art. 1 alin. (2) lit. b)-c), prevederile prezentei ordonanţe se aplică şi contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale de lucrări aflate în derulare, indiferent de durata de execuţie a acestora, în cuprinsul cărora şi al documentaţiilor de atribuire iniţiale au fost prevăzute clauze de revizuire a preţului, dar pentru care este prevăzută în contracte aplicarea după trecerea unei anumite perioade de la data încheierii acestora şi/sau îndeplinirea anumitor condiţii pentru aplicarea acestora, după caz, pe perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe şi data la care se împlineşte termenul începând cu care se aplică clauza de revizuire şi/sau intervine împlinirea condiţiilor, după caz, exclusiv pentru restul rămas de executat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
    (4) În vederea eliminării dublei suplimentări cu sume, ca urmare a aplicării prevederilor alin. (3), în situaţia în care clauzele de revizuire din contracte privesc şi sumele achitate anterior aplicării acestora, ajustarea preţului contractului de achiziţie publică/sectorială de lucrări prin aplicarea clauzei de revizuire din contract se face cu luarea în considerare a sumelor suplimentare achitate ca urmare a aplicării alin. (3), părţile contractante procedând la regularizarea sumelor suplimentare determinate ca urmare a aplicării prevederilor prezentei ordonanţe cu sumele suplimentare rezultare ca urmare a aplicării clauzei de revizuire din contract.

    ART. 8
    În situaţia în care, la data iniţierii procedurilor de atribuire prevăzute la art. 6, respectiv la data finalizării procedurii de atribuire prevăzute la art. 7 alin. (1), sunt determinate şi diseminate prin publicaţii statistice oficiale, inclusiv prin publicarea pe site-ul Institutului Naţional de Statistică, ponderi noi ale materialelor de construcţii, potrivit art. 2 alin. (4), se aplică noile ponderi pentru determinarea valorii aferente cheltuielilor cu materiale în preţul contractelor ce vor fi utilizate în calculul coeficientului potrivit art. 2 alin. (7).



                    PRIM-MINISTRU
                    FLORIN-VASILE CÎŢU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Kelemen Hunor
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila Zoltán
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Cătălin Drulă
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Cristian Ghinea
                    Ministrul finanţelor,
                    Dan Vîlceanu

    Bucureşti, 30 august 2021.
    Nr. 15.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016