Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ nr. 14 din 31 ianuarie 2023  privind reorganizarea unor instituţii publice din domeniul feroviar  în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ nr. 14 din 31 ianuarie 2023 privind reorganizarea unor instituţii publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 83 din 31 ianuarie 2023
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. III din Legea nr. 365/2022 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
    ART. 1
    (1) Autoritatea Feroviară Română - AFER, denumită în continuare AFER, se reorganizează prin divizare parţială, prin desprinderea unei părţi de patrimoniu corespunzătoare activităţii şi personalului din domeniul siguranţei şi licenţierii pentru transportul feroviar şi transmiterea acestei părţi către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR, denumită în continuare ASFR, care se înfiinţează. ASFR preia activităţile, posturile, personalul aferent şi patrimoniul corespunzător din domeniul siguranţei şi licenţierii pentru transportul feroviar.
    (2) ASFR, instituţie publică, cu personalitate juridică, este finanţată din venituri proprii şi se află în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    (3) ASFR are sediul în municipiul Bucureşti, Calea Griviţei nr. 393, sectorul 1. Sediul poate fi schimbat prin hotărâre a Guvernului.
    (4) ASFR, în calitate de organism tehnic specializat, este autoritate naţională de siguranţă şi de licenţiere pentru transportul feroviar şi cu metroul, independentă în ceea ce priveşte organizarea, structura juridică şi procesul decizional faţă de orice operator de transport feroviar, administrator/ gestionar de infrastructură feroviară, solicitant sau entitate contractantă şi de orice entitate care atribuie contracte de servicii publice, cu atribuţii principale de certificare, autorizare, supraveghere şi licenţiere în domeniul feroviar şi transportul cu metroul, de autorizare a liniilor ferate industriale, precum şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare aplicabilă.
    (5) ASFR exercită atribuţiile autorităţii naţionale de siguranţă, aşa cum sunt prevăzute la cap. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 73/2019 privind siguranţa feroviară, aprobată prin Legea nr. 71/2020, atribuţiile de licenţiere pentru transportul feroviar prevăzute la cap. III din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic european, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) ASFR se subrogă în drepturile şi obligaţiile AFER ce decurg din acte normative, contracte, convenţii, înţelegeri, protocoale, memorandumuri şi acorduri în care AFER este parte, în măsura în care acestea se referă la activitatea ASFR şi a Organismului de Licenţe Feroviare Române - OLFR, denumit în continuare OLFR, cu respectarea prevederilor art. 238-240 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 2
    (1) Ca urmare a divizării parţiale de la art. 1 alin. (1), AFER, instituţie publică cu personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii, rămâne în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii cu preluarea activităţii, a personalului şi patrimoniului din domeniul Organismului Notificat Feroviar Român - ONFR, denumit în continuare ONFR.
    (2) AFER este organismul tehnic de specialitate al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, independentă în ceea ce priveşte organizarea, structura juridică şi procesul decizional faţă de orice operator de transport feroviar, administrator/gestionar de infrastructură feroviară, solicitant de certificare şi entitate contractantă, cu atribuţii principale de certificare, evaluare a conformităţii, autorizare, omologare şi agrementare în domeniul feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, de asigurare a supravegherii prin acţiuni de inspecţie tehnică a liniilor ferate industriale, precum şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare aplicabilă.

    ART. 3
    (1) Instituţiile publice prevăzute la art. 1 şi 2 se finanţează integral din venituri proprii obţinute din prestaţii şi servicii specifice, pe bază de tarife aprobate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, şi pot accesa fonduri externe nerambursabile şi alte surse legal constituite, cu respectarea prevederilor naţionale şi europene din domeniul ajutorului de stat, dacă sunt implicate în activităţi economice.
    (2) Bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice prevăzute la art. 1 şi 2 se întocmesc anual în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

    ART. 4
    (1) Organizarea şi funcţionarea, atribuţiile instituţiilor publice prevăzute la art. 1 şi 2 se reglementează prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
    (2) Bunurile imobile - proprietate privată a statului aflate în administrarea AFER îşi păstrează regimul juridic şi rămân în administrarea instituţiei publice prevăzute la art. 2 alin. (1).
    (3) Veniturile încasate de ASFR, cele încasate de OLFR, conform prestaţiilor proprii evidenţiate la poziţii distincte în bugetul AFER, precum şi cele existente la data reorganizării AFER, determinate ca diferenţă dintre veniturile încasate şi plăţile efectuate, respectiv excedentul neutilizat din anii anteriori, precum şi bunurile mobile se determină în urma unui audit efectuat de o firmă de specialitate şi se transferă la instituţia publică menţionată la art. 1 alin. (1).
    (4) Transferul bunurilor mobile şi al veniturilor menţionate la alin. (3) se face conform protocolului de predare-preluare încheiat între AFER şi ASFR, în urma raportului de audit, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
    (5) Încadrarea personalului instituţiilor publice care se reorganizează în numărul de posturi aprobat şi pe noile funcţii din instituţia publică care îl preia, precum şi stabilirea drepturilor salariale aferente se realizează în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a actelor normative prevăzute la alin. (1).
    (6) Până la data semnării protocoalelor de predare-preluare, instituţiile publice supuse reorganizării se finanţează din bugetele entităţilor existente anterior datei intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.

    ART. 5
    (1) Conducerea instituţiilor publice prevăzute la art. 1 şi 2 revine unui consiliu de conducere, compus din 5 persoane, din care nu pot face parte reprezentanţi din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, al cărui preşedinte este şi director general.
    (2) Membrii consiliului de conducere se numesc şi se revocă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    (3) Durata mandatului directorului general al AFER, al ASFR şi al membrilor consiliilor de conducere aferente este de 4 ani.
    (4) Mandatul directorului general al AFER şi, respectiv, mandatul directorului general al ASFR pot fi prelungite o singură dată, cu 4 ani.
    (5) Mandatul directorului general al AFER şi, respectiv, mandatul directorului general al ASFR încetează prin demisie sau deces.

    ART. 6
    De la data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la art. 4 alin. (1) din prezenta ordonanţă, în cuprinsul actelor normative în vigoare:
    a) sintagma „Organismul Notificat Feroviar Român - ONFR“ se înlocuieşte cu sintagma „Autoritatea Feroviară Română - AFER“;
    b) sintagma „Organismul de Licenţe Feroviare Român - OLFR“ se înlocuieşte cu sintagma „Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR“.


    ART. 7
    (1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, adoptă hotărârea de modificare a lit. D din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogă art. 1 alin. (2), (2^1), (2^2), (2^3), (2^4), (2^5), (2^6) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 95/1998 privind înfiinţarea unor instituţii publice în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, publicată în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 320 din 28 august 1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 3/2002, cu modificările şi completările ulterioare.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin Mihai Grindeanu
                    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Traian Laurenţiu Hristea,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 31 ianuarie 2023.
    Nr. 14.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016