Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. M. 126 din 17 decembrie 2008  privind responsabilitatile structurilor militare pentru evacuarea medicala si monitorizarea ranitilor si bolnavilor din teatrele de operatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. M. 126 din 17 decembrie 2008 privind responsabilitatile structurilor militare pentru evacuarea medicala si monitorizarea ranitilor si bolnavilor din teatrele de operatii

EMITENT: MINISTERUL APARARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 887 din 29 decembrie 2008

Pentru îndeplinirea misiunilor de sprijin medical desfãşurate de structurile de forţe ale Armatei României în teatrele de operaţii din afara teritoriului statului român şi pentru planificarea resurselor necesare şi a realizãrii evacuãrilor medicale a rãniţilor şi bolnavilor,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. p) şi ale <>art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apãrãrii,

ministrul apãrãrii emite prezentul ordin.

ART. 1
(1) Evacuarea medicalã este parte integrantã a îngrijirii medicale continue a rãniţilor şi bolnavilor şi constã în transportul specializat al pacienţilor între formaţiunile medicale de tratament aflate în teatrele de operaţii sau în afara acestora.
(2) În funcţie de tipul operaţiei, evacuarea medicalã este:
a) înaintatã, de la locul rãnirii/îmbolnãvirii cãtre formaţiunea medicalã de Rol 1 sau, dupã caz, cãtre formaţiunea medicalã cea mai apropiatã/specializatã;
b) tacticã, între formaţiunile medicale din acelaşi teatru de operaţii;
c) strategicã, din teatrul de operaţii cãtre formaţiunea medicalã de Rol 3 sau 4, naţionalã sau aflatã pe teritoriul altui stat.
(3) Sensurile unor termeni şi expresii utilizate în prezentul ordin sunt precizate în anexa nr. 1.
ART. 2
(1) Monitorizarea rãniţilor sau bolnavilor cuprinde activitãţile desfãşurate de cãtre structurile militare/medico-militare din teatrele de operaţii şi din ţarã pentru cunoaşterea permanentã a evoluţiei statusului acestora şi stabilirea mãsurilor necesare pentru definitivarea tratamentului.
(2) Activitãţile care vizeazã monitorizarea sunt:
a) executarea periodicã a bilanţului medical şi aprecierea evoluţiei clinice a rãniţilor şi bolnavilor;
b) raportarea ierarhicã a informaţiilor cu privire la situaţia rãniţilor şi bolnavilor;
c) analizarea informaţiilor şi datelor medicale în vederea dimensionãrii/redimensionãrii sprijinului medical.
ART. 3
(1) Evacuarea medicalã este responsabilitate naţionalã, cu excepţia cazurilor în care, prin procedurile de operare permanente/Standing Operating Procedures, denumite în continuare SOP, sau acordurile tehnice bilaterale ori multilaterale care decurg din SOP, se prevede altfel.
(2) Cadrul general şi modalitãţile de executare a evacuãrilor medicale sunt stabilite prin SOP.
(3) SOP prevãd responsabilitatea pentru toate tipurile de evacuãri medicale, astfel:
a) responsabilitate naţionalã, cu mijloace de evacuare proprii sau asigurate prin acorduri tehnice/prestãri de servicii;
b) responsabilitate a coaliţiei sau a naţiunii-lider, cu mijloace de evacuare proprii acesteia sau asigurate prin acorduri tehnice/prestãri de servicii.
(4) Orice modificare a SOP referitoare la condiţiile de acordare a asistenţei medicale în teatrele de operaţii se regãseşte în acordurile tehnice subsecvente.
(5) Acordurile tehnice prevãd şi modalitatea de abordare a aspectelor mortuare, inclusiv cele de medicinã legalã.
(6) La negocierea acordurilor tehnice participã şi un consilier medical, de preferinţã medic cu experienţã în gestionarea evacuãrilor medicale în şi din teatrele de operaţii.
ART. 4
(1) Responsabilitãţile privind evacuarea medicalã revin:
a) comandantului/şefului structurii militare, la recomandarea medicului-şef/medicului curant, pentru efectivele proprii sau cele aflate în asigurare, în cazul evacuãrii înaintate;
b) comandantului/şefului structurii militare, la recomandarea medicului-şef, în conformitate cu SOP şi/sau acordurile tehnice, în urma consultãrilor cu medicul-şef al eşalonului ierarhic superior din cadrul forţei multinaţionale, în cazul evacuãrii tactice;
c) comandantului/şefului structurii militare, la recomandarea medicului-şef, în conformitate cu SOP şi/sau acordurile tehnice, în urma consultãrilor cu medicul-şef al forţei multinaţionale, în cazul evacuãrii strategice.
(2) În cazul evacuãrii medicale strategice, responsabilitatea comandantului/şefului structurii militare înceteazã odatã cu îmbarcarea rãnitului sau a bolnavului la bordul mijlocului de evacuare medicalã.
(3) Pe timpul evacuãrii medicale înaintate şi tactice pe cale terestrã, rãniţii şi bolnavii vor fi asistaţi de personal medical cu competenţe profesionale corespunzãtoare cu gravitatea stãrii pacienţilor.
(4) Pe timpul evacuãrii medicale strategice, pe cale aerianã şi/sau navalã, rãniţii şi bolnavii vor fi asistaţi de personal medical calificat/specializat, apt aeronavigant şi/sau de îmbarcare.
ART. 5
Diagramele responsabilitãţilor raportãrii/informãrii referitoare la starea sãnãtãţii şi locul în care se aflã rãniţii şi bolnavii sunt prezentate în anexele nr. 2 şi 3.
ART. 6
Informarea familiei despre producerea evenimentului medical, situaţia medicalã şi locul în care se aflã rãnitul sau bolnavul se face, în cel mai scurt timp, de cãtre comanda structurii militare de bazã din ţarã din care face parte acesta.
ART. 7
Direcţia informare şi relaţii publice va furniza opiniei publice informaţii conexe, cu respectarea normelor deontologice medicale, numai dupã confirmarea de cãtre Centrul Naţional Militar de Comandã a anunţãrii familiei rãnitului sau bolnavului.
ART. 8
(1) Direcţia logisticã, prin structura de specialitate, monitorizeazã şi centralizeazã toate informaţiile de naturã medicalã referitoare la caz, transmise de structurile responsabile, conform schemei de relaţionare prevãzute în anexa nr. 3, şi le pune la dispoziţia Direcţiei medicale, în vederea analizãrii acestora şi a întocmirii în comun a Planului de sprijin medical.
(2) Planul de sprijin medical se înainteazã Statului Major General, prin Centrul Naţional Militar de Comandã, care dispune punerea lui în aplicare.
(3) În cadrul mãsurilor de sprijin medical se constituie, prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale, un nucleu de medici specialişti din grupa specialitãţilor chirurgicale, cunoscãtori ai limbii engleze, pregãtit pentru dislocare în afara teritoriului naţional pe o perioadã determinatã de timp, în scopul evaluãrii de specialitate a statusului rãnitului sau bolnavului şi al facilitãrii comunicãrii dintre medicul curant şi rãnit sau bolnav şi dintre medicul curant şi familia rãnitului sau bolnavului, în cazul spitalizãrii în strãinãtate.
(4) Cheltuielile aferente dislocãrii se asigurã în conformitate cu prevederile actelor normative care reglementeazã domeniul planificãrii, programãrii, bugetãrii şi evaluãrii în Ministerul Apãrãrii.
ART. 9
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 10
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã Ordinul ministrului apãrãrii naţionale nr. M.140/2006*) privind responsabilitãţile structurilor militare pentru evacuarea medicalã şi monitorizarea bolnavilor şi rãniţilor din teatrele de operaţii.
------
*) Ordinul nr. M.140/2006 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementãri din sectorul de apãrare a ţãrii şi securitate naţionalã.

ART. 11
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.


Ministrul apãrãrii,
Teodor Viorel Meleşcanu


Bucureşti, 17 decembrie 2008.
Nr. M.126.


ANEXA 1

GLOSAR


Acord tehnic - înţelegerea dintre naţiunile aliate, bilateralã sau multilateralã, pentru sprijinul reciproc în vederea acoperirii unor domenii în care cel puţin una dintre pãrţi nu dispune de resurse umane şi/sau materiale suficiente.
Bilanţ medical - aprecierea stãrii de sãnãtate a unui pacient la un moment dat.
Formaţiune medicalã de Rol 1, 2, 3, 4 - clasificarea NATO a formaţiunilor medicale operaţionale dupã capabilitãţile acestora, de la asistenţa medicalã primarã şi de urgenţã - Rol 1 pânã la asistenţa medicalã înalt specializatã, complexã, de recuperare a stãrii de sãnãtate - Rol 4.
Mijloace de evacuare - mijloacele de transport al rãniţilor sau al bolnavilor, specializate sau nespecializate, aeriene, terestre sau navale.
Proceduri de operare permanente - Standing Operating Procedures/SOP, set de reguli, de obicei anexã la ordinul de operaţii, care sunt stabilite de naţiunea-lider în aria de responsabilitate din teatrul de operaţii, care se aplicã de cãtre toţi aliaţii participanţi la misiune şi care stabilesc modul de acţiune în situaţii/scenarii operaţionale previzibile.
Responsabilitate naţionalã - obligaţia naţiunii care trimite structuri militare în misiune într-un teatru de operaţii extern de a furniza resursele umane şi materiale pentru desfãşurarea unor activitãţi specifice.


ANEXA 2

DIAGRAMA
responsabilitãţilor raportãrii/informãrii în teatrul de operaţii



┌───────────────────────────┐
│ Personalul medico-militar │
│ prevãzut în statul de │
│ organizare, care face │
│ prima evaluare a │
│ rãnitului sau a │
│ bolnavului │
└─────────────┬─────────────┘

Evacuare │
înaintatã │

V
┌───────────────────────────┐ ┌───────────────────────────┐
│ Medicul-şef/comandantul/ │Evacuare tacticã/ │ Medicul-şef al │
│şeful structurii militare │ strategicã │ eşalonului superior │
│ din care face parte ├─────────────────>│ al forţei │
│ rãnitul sau bolnavul ├───┐ │ multinaţionale │
└─────────────┬─────────────┘ │ └───────────────────────────┘
│ │
Evacuare │ │ Evacuare tacticã/
înaintatã/ │ │ strategicã
tacticã/ │ │
strategicã │ │
│ └───────────────────────┐
│ │
v v
┌───────────────────────────┐ ┌──────────────────────┐
│ Comandamentul Operaţional │Evacuare strategicã │ Şeful Elementului de│
│ Întrunit │<────────────────────┤ sprijin naţional │
└───────────────────────────┘ └──────────────────────┘



ANEXA 3

DIAGRAMA
responsabilitãţilor raportãrii/informãrii în afara teatrului de operaţii



┌───────────────────────────┐
│Unitatea militarã din care │


| │ bolnavul │


| └───────────────────────────┘
| ^
| │
┌───────────────────────────┐ | V


│ Întrunit │------------------>│ Structura centralã/statul │
│ │------ │ major al categoriei de │


└───────┬───────────────────┘ | │ forţe din care face parte │
│ ^ | │ rãnitul sau bolnavul │
│ │ | └───────────────────────────┘
│ │ | ^
│ │ | │
│ │ | V
│ │ | ┌───────────────────────────┐


│ │ ----------->│ │


│ │ | └────────────┬──────────────┘
│ │ | │ ^
V │ | │ │
┌───────────┴───────────────┐ | V │




│ Militar de ├─────────────────────>│ Ministrul apãrarii │ │
│ Comandã ├──────────────┐ ┌────>│ │ │
│ ├──────┐ │ │ └────────────────────┘ V
└───────────────────────────┘ │ │ │ ┌───────────────────────────┐
│ │ │ │ Statul Major General │
Spitalizare în strãinãtate │ │ │ │ │
┌────────────────┼───────┼─┘ │ │
┌─────────────────┴─────────┐ │ │ │ ┌────────────────────┐ │
│ Direcţia generalã de │ │ │ │ │ Direcţia personal │ │
│ informaţii a apãrãrii │ │ └───>│ │ şi mobilizare │ │
└───────────────────────────┘ │ │ └────────────────────┘ │
│ │ │
│ │ ┌────────────────────┐ │
│ │ │ Direcţia logisticã │ │
│ │ └────────────────────┘ │
│ │ │
│ └───────────────────────────┘

│ ┌────────────────────┐
│ │ Direcţia informare │
└──────────────>│ şi relaţii publice │
└────────────────────┘

Legenda:
──────────> raportare




----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016