Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 93 din 22 aprilie 2004  pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind conditiile si criteriile de aplicare a unei politici de clementa potrivit prevederilor   art. 56 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 93 din 22 aprilie 2004 pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind conditiile si criteriile de aplicare a unei politici de clementa potrivit prevederilor art. 56 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 430 din 13 mai 2004
în baza:
- <>Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurenţei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) şi (2) şi ale <>art. 29 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
având în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,

preşedintele Consiliului Concurenţei emite urmãtorul ordin:

ART. 1
În urma adoptãrii în plenul Consiliului Concurenţei se pun în aplicare Instrucţiunile privind condiţiile şi criteriile de aplicare a unei politici de clemenţã potrivit prevederilor <>art. 56 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei vor urmãri punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin şi instrucţiunile menţionate la art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Preşedintele Consiliului Concurenţei,
George Musliu

Bucureşti, 22 aprilie 2004.
Nr. 93.

ANEXĂ

INSTRUCŢIUNI
privind condiţiile şi criteriile de aplicare a unei
politici de clemenţã potrivit prevederilor art. 56 alin. (2)
din <>Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu
modificãrile şi completãrile ulterioare

În temeiul <>art. 28, alin. (1) şi (3) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptã prezentele instrucţiuni:

CAP. I
INTRODUCERE

1. Prezentele Instrucţiuni se aplicã înţelegerilor, exprese sau tacite, între agenţii economici ori asociaţiile de agenţi economici, deciziilor luate de asociaţiile de agenţi economici şi practicilor concertate care au ca obiect sau pot avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei pe piaţa româneascã sau pe o parte a acesteia, referitoare la fixarea preţurilor, a nivelului producţiei, a cotelor de vânzare, împãrţirea pieţelor sau clienţilor, licitaţiile trucate, restricţionarea importurilor sau a exporturilor.
Denumite în mod generic carteluri, aceste înţelegeri reprezintã unele dintre cele mai grave restricţionãri ale concurentei care au ca efect creşterea preturilor şi reducerea posibilitãţii de alegere a produselor de cãtre consumator.
2. Prin limitarea artificialã a concurenţei, agenţii economici evitã constrângerile care genereazã inovaţie, în ceea ce priveşte dezvoltarea produsului sau introducerea unor metode de producţie mai eficiente, conducând, totodatã, la creşterea preţurilor materiilor prime şi componentelor. Pe termen lung, aceste practici anticoncurenţiale conduc la slãbirea competitivitãţii şi au un efect negativ asupra oportunitãţilor de angajare.
3. Anumiţi agenţi economici, implicaţi în astfel de înţelegeri ilegale, sunt dispuşi sã renunţe la practicile respective şi sã informeze Consiliul Concurentei despre existenta acestora, dar sunt descurajaţi de valoarea ridicatã a amenzilor care li se pot aplica. Din acest motiv, Consiliul Concurenţei considerã cã, atât acordarea imunitãţii la amendã, cât şi reducerea cuantumului acesteia reprezintã stimulente în vederea descurajãrii practicãrii comportamentelor anticoncurenţiale.
4. Consiliul Concurenţei considerã cã este în interesul protecţiei, menţinerii şi stimulãrii concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal sã acorde un tratament favorabil agenţilor economici care coopereazã cu autoritatea de concurenţã. Descoperirea şi sancţionarea cartelurilor prevaleazã asupra interesului de a aplica amenzi acelor agenţi economici participanţi la un cartel care, prin cooperarea lor cu Consiliul Concurenţei, permit descoperirea şi sancţionarea acestor practici anticoncurentiale.
5. În opinia Consiliului Concurenţei, colaborarea unui agent economic cu autoritatea de concurentã în descoperirea existentei unui cartel are o valoare intrinsecã. O contribuţie decisivã la declanşarea procedurii de investigaţie privind un posibil cartel poate justifica acordarea imunitãţii la amendã pentru agenţii economici în cauzã, sub rezerva îndeplinirii anumitor condiţii suplimentare.
6. De asemenea, cooperarea unui agent economic cu Consiliul Concurentei poate justifica reducerea cuantumului unei amenzi. Orice reducere a cuantumului unei amenzi trebuie sã reflecte contribuţia efectivã a agentului economic, atât în ceea ce priveşte calitatea acesteia, cât şi momentul contribuţiei cooperãrii. Aceste reduceri de amenzi sunt acordate numai acelor agenţi economici care furnizeazã elemente probatorii (documente, declaraţii etc.) ce reprezintã un aport suplimentar semnificativ în raport cu cele deja în posesia Consiliului Concurenţei.

CAP. II
IMUNITATEA LA AMENDA

1. Imunitatea la amendã reprezintã exonerarea de la aplicarea amenzii a contravenţiilor prevãzute de <>art. 56 alin. 1) lit. a) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
2. Consiliul Concurentei va acorda unui agent economic imunitate la amendã, dacã:
a) agentul economic este primul care furnizeazã elemente probatorii care, în opinia Consiliului Concurenţei, permit declanşarea procedurii de investigaţie conform <>art. 40 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
sau
b) agentul economic este primul care furnizeazã elemente probatorii care, în opinia Consiliului Concurenţei, permit acestuia probarea unei încãlcãri a <>art. 5 alin. (1) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
3. Imunitatea la amendã conform pct. 2 lit. a), va fi acordatã numai dacã, la data comunicãrii elementelor probatorii de cãtre agentul economic, Consiliul Concurenţei nu deţinea elemente suficiente în legãturã cu presupusul cartel, pentru declanşarea procedurii de investigaţie, în conformitate cu <>art. 40 din Legea Concurentei nr. 21/1996 cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
4. Imunitatea la amendã conform pct. 2 lit. b) va fi acordatã numai dacã sunt îndeplinite, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) Consiliul Concurenţei nu deţinea, la data furnizãrii elementelor probatorii de cãtre agentul economic, suficiente elemente pentru a stabili încãlcarea <>art. 5, alin. 1) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
şi
b) nici un agent economic nu obţinuse imunitatea condiţionatã conform pct. 2 lit. a), în legãturã cu presupusul cartel
5. In înţelesul prezentelor instrucţiuni imunitatea condiţionatã la amendã, prevãzutã la pct. 4, lit. b) constituie recunoaşterea, de cãtre Consiliul Concurenţei, a eligibilitãţii agentului economic pentru a beneficia de imunitate la amendã în condiţiile prezentelor instrucţiuni.
6. În afarã de condiţiile prevãzute la pct. 2 lit. a) şi pct. 3 sau la pct. 2 lit. b) şi pct. 4, dupã caz, imunitatea la amendã poate fi acordatã dacã agentul economic îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) coopereazã total, continuu şi prompt cu Consiliul Concurenţei, de-a lungul întregii procedurii şi furnizeazã acestuia toate elementele probatorii de care dispune sau ar putea dispune referitor la cartelul suspectat. Agentul economic va rãmâne la dispoziţia Consiliului Concurenţei pentru a rãspunde oricãrei solicitãri care ar putea contribui la stabilirea faptelor în cauzã;
b) înceteazã participarea la activitatea presupusã ilegalã, cel mai târziu la data la care furnizeazã elementele probatorii, conform punctelor 2 lit. a) sau 2 lit. b), dupã caz;
c) nu a întreprins mãsuri pentru a constrânge alţi agenţi economici sã participe la activitatea presupusã ilegalã.

CAP. III
PROCEDURA DE ACORDARE A IMUNITĂŢII LA AMENDĂ

7. Orice agent economic care doreşte sã solicite imunitatea la amendã trebuie sã se adreseze Consiliului Concurenţe. Daca se dovedeşte cã nu sunt îndeplinite condiţiile stabilite la pct. 2-4, dupã caz, agentul economic va fi imediat informat cã nu poate beneficia de imunitate la amendã pentru potenţiala încãlcare a legii.
8. În cazul în care acordarea imunitãţii la amendã este posibilã pentru o pretinsã încãlcare a legii, pentru a se conforma condiţiilor prevãzute la pct. 2 lit a) sau b), dupã caz, agentul economic poate:
a) sã furnizeze, imediat, Consiliului Concurenţei toate elementele probatorii de care dispune, deja, în legãturã cu încãlcarea suspectatã a legii;
sau
b) sã prezinte într-o primã fazã informaţiile de care dispune, într-o formã ipoteticã. În acest caz, agentul economic trebuie sã prezinte o listã descriptivã a elementelor probatorii propuse a fi divulgate la o datã ulterioarã convenitã. Aceastã listã trebuie sã reflecte cu exactitate natura şi conţinutul elementelor probatorii pãstrând, în acelaşi timp, caracterul ipotetic al divulgãrii. Copii ale documentelor, din care au fost eliminate pasaje sensibile, pot fi utilizate pentru a arata natura şi conţinutul elementelor probatorii prezentate în lista descriptivã.
9. Consiliul Concurentei va confirma, în scris, primirea cererii de imunitate la amendã precum şi data la care agentul economic a furnizat elementele probatorii menţionate la pct. 8 lit. a) sau lista descriptivã de la pct. 8 lit. b), dupã caz.
10. Dupã ce a verificat dacã elementele probatorii furnizate de agentul economic conform pct. 8 lit. a), îndeplinesc condiţiile stipulate la pct. 2 lit. a) sau pct. 2 lit b), dupã caz, Consiliul Concurenţei îi va acorda, în scris, imunitatea condiţionatã la amendã.
11. În situaţia în care Consiliul Concurenţei a primit elementele probatorii descrise în lista menţionatã la pct. 8, lit. b), acesta verificã dacã natura şi conţinutul lor îndeplinesc condiţiile stabilite la pct. 2, lit. a) sau lit. b) dupã caz, şi informeazã agentul economic. Dupã divulgarea elementelor probatorii, dar nu mai târziu de data convenitã, şi dupã ce a verificat cã acestea corespund descrierii fãcute în listã, Consiliul Concurenţei îi va acorda, în scris, agentului economic imunitatea condiţionatã la amendã.
12. Un agent economic care nu îndeplineşte condiţiile stipulate la pct. 2 lit. a) sau pct. 2 lit. b) dupã caz, poate retrage elementele probatorii divulgate în susţinerea cererii sale de imunitate la amendã, ori poate solicita Consiliului Concurentei sã le examineze conform prevederilor din Capitolul IV. Aceasta nu afecteazã dreptul Consiliul Concurentei de a-şi utiliza puterile de investigare spre a obţine informaţii în legãturã cu presupusul cartel.
13. Consiliul Concurenţei nu va lua în considerare alte solicitãri de acordare a imunitãţii la amendã, înainte de a lua o hotãrâre asupra unei cereri existente, referitoare la aceeaşi potenţialã încãlcare a legii.
14. Dacã, la sfârşitul procedurii de investigare, agentul economic îndeplineşte condiţiile prevãzute la pct. 6, Consiliul Concurenţei îi acordã imunitatea la amendã, prin decizie.

CAP. IV
REDUCEREA CUANTUMULUI AMENZII

15. Agenţii economici care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute în Capitolul III al prezentelor Instrucţiuni pot beneficia, totuşi, de o reducere a cuantumului amenzii, faţã de nivelul care le-ar fi fost aplicat în mod normal. Pentru a putea beneficia de o asemenea reducere, un agent economic trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sã furnizeze Consiliului Concurenţei elemente probatorii referitoare la pretinsa încãlcare a legii, care sã aducã o contribuţie suplimentarã semnificativã în raport cu cele aflate, deja, în posesia acestuia
şi
b) sã înceteze participarea la activitatea ilegalã prezumatã, cel mai târziu la data la care prezintã Consiliului Concurenţei elementele probatorii.
16. Noţiunea de "contribuţie suplimentarã semnificativã" se referã la mãsura în care elementele probatorii (necunoscute panã la aceastã datã), furnizate de un agent economic consolideazã, prin însãşi natura lor şi/sau prin gradul lor de precizie, capacitatea Consiliului Concurenţei de a stabili faptele în cauzã. În aceastã evaluare, Consiliul Concurenţei estimeazã cã, în general, elementele probatorii scrise provenind din perioada la care faptele se raporteazã au o contribuţie mai mare decât cele stabilite ulterior. În plus, elementele probatorii care au o legãturã directã cu faptele în cauzã vor fi considerate ca fiind mai importante decât acelea care nu au decât o legãturã indirectã cu faptele respective.
17. În toate deciziile emise, la sfârşitul procedurii de investigare, Consiliul Concurenţei va determina:
a) dacã elementele probatorii furnizate de un agent economic aduc o contribuţie suplimentarã semnificativã faţã de cele deja deţinute de acesta;
b) nivelul reducerii de care va beneficia agentul economic, raportat la amenda care i-ar fi fost aplicatã în mod normal:
● pentru primul agent economic care îndeplineşte condiţiile de la pct. 5: o reducere cuprinsã între 30% şi 50%;
● pentru al doilea agent economic care îndeplineşte condiţiile de la pct. 15: o reducere cuprinsã între 20% şi 30%;
● pentru ceilalţi agenţi economici care îndeplinesc condiţiile enunţate la pct. 15: o reducere de maximum 20%.
18. Pentru a determina nivelul reducerii în interiorul fiecãreia dintre aceste tranşe, Consiliul Concurenţei va lua în considerare data la care i-au fost comunicate elementele probatorii ce îndeplinesc condiţiile stabilite la pct. 15, precum şi valoarea contribuţiei suplimentare aduse de acestea. Consiliul Concurenţei poate, de asemenea, sã ia în considerare durata şi continuitatea cooperãrii de care a dat dovadã agentul economic, ulterior înaintãrii solicitãrii de reducere a cuantumului amenzii.
19. În plus, dacã agentul economic furnizeazã elemente probatorii referitoare la fapte anterior necunoscute de Consiliul Concurenţei, care au o legãturã directã cu gravitatea sau cu durata presupusului cartel, acesta nu le va lua în considerare la stabilirea cuantumului amenzii aplicate agentului economic care le-a furnizat.

CAP. V
PROCEDURA DE REDUCERE A CUANTUMULUI UNEI AMENZI

20. Un agent economic care doreşte sã beneficieze de orice reducere a cuantumului amenzii trebuie sã furnizeze Consiliului Concurenţei, direct sau prin reprezentant, elemente probatorii privind cartelul în cauzã.
21. Consiliul Concurenţei va confirma în scris data la care elementele probatorii i-au fost înaintate. Consiliul Concurentei nu va lua în considerare elementele probatorii prezentate de cãtre un agent economic care solicitã o reducere a cuantumului amenzii, înainte de a lua o decizie asupra unei cererii de imunitate condiţionatã la amendã deja prezentatã şi care se referã la aceeaşi potenţialã încãlcare a legii.
22. In cazul în care Consiliul Concurenţei ajunge la concluzia preliminarã cã elementele probatorii prezentate de agentul economic aduc o contribuţie suplimentarã semnificativã în sensul pct. 16 va informa, în scris, agentul economic cu privire la posibilitatea de a reduce cuantumul amenzii, în interiorul tranşelor menţionate la pct. 17 (b), dar nu mai târziu de data la care raportul de investigare este transmis pãrţilor implicate.
23. În deciziile pe care le emite la încheierea procedurii de investigare Consiliul Concurentei va preciza pentru fiecare agent economic în parte, nivelul reducerii cuantumului amenzii conform pct. 17 (b).

CAP. VI
CONSIDERAŢII FINALE

24. În cazul în care, pe parcursul procedurii de investigare, una dintre condiţiile enumerate în capitolele II sau IV nu este îndeplinitã, agentul economic respectiv este susceptibil de a nu mai beneficia de tratament favorabil.
25. Faptul cã un agent economic a cooperat cu Consiliul Concurenţei pe parcursul procedurii de investigaţie, va fi menţionat în orice decizie cu scopul de a explica acordarea imunitãţii la amendã sau reducerea cuantumului acesteia.
26. Orice declaraţie scrisã, înaintatã de un agent economic Consiliului Concurenţei, face parte integrantã din dosarul cauzei. Aceasta nu poate fi divulgatã sau utilizatã în alte scopuri decât pentru aplicarea <>art. 5 alin. (1) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 , modificatã şi actualizatã cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 121/2003.

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016