Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 9 din 12 februarie 2003  privind regimul de comercializare a produselor prezentate ca miraculoase, precum si a unor produse alimentare, in scopul protejarii vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 9 din 12 februarie 2003 privind regimul de comercializare a produselor prezentate ca miraculoase, precum si a unor produse alimentare, in scopul protejarii vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale consumatorilor

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 166 din 17 martie 2003
Având în vedere dispoziţiile:
- <>art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- <>Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, modificatã prin <>Legea nr. 283/2002 ;
- <>art. 34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2001 privind reglementarea producţiei, circulaţiei şi comercializãrii alimentelor,
în temeiul prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 166/2001 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificãrile ulterioare,

ministrul sãnãtãţii şi familiei, ministrul agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor şi preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor emit urmãtorul ordin:

ART. 1
Prin prezentul ordin se stabilesc cerinţele privind regimul de comercializare a produselor prezentate ca miraculoase, precum şi cerinţele privind publicitatea şi etichetarea unor produse alimentare, în scopul asigurãrii protejãrii vieţii, sãnãtãţii, securitãţii şi intereselor economice ale consumatorilor.
ART. 2
În sensul prezentului ordin, prin produse prezentate ca miraculoase se înţelege acele produse cu asazis efect asupra sãnãtãţii, altele decât cele înregistrate oficial ca produse medicamentoase sau dispozitive medicale, prezentate ca având proprietãţi care sa permitã tratamentul sau prevenirea bolilor la om, utilizate în vederea stabilirii unui diagnostic medical ori pentru refacerea, corectarea sau modificarea funcţiilor fiziologice, neavând o sustinere ştiinţificã a rezultatelor promise consumatorilor.
ART. 3
Prezentarea în vederea comercializãrii, precum şi comercializarea produselor prezentate ca miraculoase sunt interzise.
ART. 4
Orice practici de prezentare în vederea comercializãrii, comercializarea produselor, precum şi oferirea cu titlu gratuit a produselor care, fiind în legatura cu produsele sau cu aparatele, altele decât cele medicale, fac referire în mod abuziv la îmbunãtãţirea stãrii de sãnãtate a consumatorului sunt interzise.
ART. 5
În publicitatea şi etichetarea produselor alimentare se interzice utilizarea de:
a) cuvinte de natura sa indice unul dintre urmãtorii termeni: "igiena", "medical", "bolnav", "farmacie", "boala", "remediu", "medicament", precum şi de traduceri ale acestora, sinonime sau cuvinte care provin din familia lexicala a acestora;
b) nume de boli, numele sau reprezentarea de simptome ale bolilor ori ale persoanelor bolnave;
c) referinte la slabire sau ingrasare;
d) nume sau reprezentari, chiar şi stilizate, ale organelor umane, ale sângelui ori ale sistemului circulator sau nervos şi care se referã la efectele produsului alimentar asupra acestora;
e) reprezentari de persoane, îmbrãcãminte sau aparate, care pot sugera profesii medicale, paramedicale sau farmaceutice;
f) referinte care genereazã sau exploateazã sentimente de teama, frica ori credulitate;
g) referinte la recomandãri, atestãri, declaraţii ori prescripţii medicale sau la declaraţii de aprobare, cu excepţia menţiunii ca un produs nu poate fi consumat sau folosit decât cu avizul medicului;
h) referinte la organisme, instituţii sau autoritãţi publice care activeazã în domeniul sãnãtãţii publice, precum şi la persoane care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul acestora;
i) menţiuni, indicaţii, specificaţii, denumiri, reprezentari sau semne care induc în eroare sau sunt susceptibile de a induce în eroare consumatorii, privind natura, identitatea, calitatea, compozitia, modul de producere sau de preparare, starea, modul de pãstrare, caracteristicile, originea şi/sau provenienta, utilizarea produselor sau materiilor prime şi a ingredientelor utilizate;
j) afirmaţii care fac sa se creadã în mod fals ca produsul nu conţine pesticide şi nici reziduuri de pesticide sau alţi contaminanti.
ART. 6
În publicitatea şi etichetarea produselor alimentare este interzisã utilizarea cuvintelor, expresiilor, textelor sau, dupã caz, a reprezentarilor, dupã cum urmeazã:
a) "ecologic", "biologic", "organic", precum şi traduceri ale acestora, sinonime sau cuvinte care provin din familia lexicala a acestora, în cazul în care nu se încadreazã în prevederile legale în vigoare;
b) "natur", "pur", precum şi traduceri ale acestora, sinonime sau cuvinte care provin din familia lexicala a acestora, dacã sunt utilizate în sensul propriu şi nu ca termeni culinari, în cazul în care produsul alimentar trebuie sa îndeplineascã condiţiile prevãzute la lit. a) şi nu poate, în plus, sa fie rafinat sau purificat suplimentar din punct de vedere tehnologic;
c) afirmaţii nutritionale, în cazul în care acestea nu pot fi probate.
ART. 7
În cadrul publicitãţii produselor alimentare este interzis:
a) sa se atribuie, în ceea ce priveşte compozitia produsului, proprietãţi care se raporteazã la criterii obiective sau masurabile şi care nu pot fi demonstrate;
b) sa se induca faptul ca produsul de marca poseda calitãţi speciale, atunci când toate produsele alimentare similare, cu aceeaşi compoziţie, prezintã aceleaşi calitãţi;
c) sa se menţioneze adaosul de vitamine sau provitamine, dacã acestea au fost adãugate în scop tehnologic sau organoleptic;
d) sa se menţioneze absenta unui aditiv specific, atunci când produsul alimentar conţine un alt aditiv din aceeaşi grupa;
e) sa se facã referire la un efect al produsului alimentar asupra sãnãtãţii sau asupra metabolismului, dacã aceasta referire nu poate fi probatã.
ART. 8
Orice mesaj publicitar referitor la produsele alimentare trebuie sa utilizeze în mod vizibil o denumire a produsului, stabilitã sau reglementatã, dupã caz, prin prevederi legale, dacã omiterea acestei denumiri este susceptibilã de a induce în eroare consumatorul în ceea ce priveşte natura sau proprietãţile produsului.
ART. 9
(1) Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage rãspunderea civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
(2) Faptele care constituie contravenţii şi valoarea amenzilor aplicate se stabilesc în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare.
ART. 10
Monitorizarea şi controlul respectãrii dispoziţiilor prezentului ordin vor fi duse la îndeplinire de reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pãdurilor şi ai Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
ART. 11
Produsele aflate în stoc la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin pot fi comercializate pana la lichidarea acestora, dar nu mai mult de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin.
ART. 12
Prezentul ordin intra în vigoare în termen de 6 luni de la data publicãrii lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos

p. Ministrul agriculturii,
alimentaţiei şi pãdurilor,
Petre Daea,
secretar de stat

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor,
Rovana Plumb,
secretar de stat

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016