Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN Nr. 886 din 7 iulie 1994  pentru aprobarea Normelor metodologice privind administrarea Fondului special pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati vamale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN Nr. 886 din 7 iulie 1994 pentru aprobarea Normelor metodologice privind administrarea Fondului special pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati vamale

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 197 din 29 iulie 1994
Ministru de stat, ministrul finanţelor,
în baza Hotãrîrii Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor,
avînd în vedere prevederile art. 6 din Legea nr. 8/1994 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale,

emite urmãtorul ordin:

1. Se aproba Normele metodologice privind administrarea Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale, emise în aplicarea prevederilor Legii nr. 8/1994.
2. Direcţia Generalã a Vamilor va aduce la îndeplinire prevederile ordin.
3. Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României.

Ministru de stat, ministrul finanţelor,
Florin Georgescu


NORME METODOLOGICE
privind administrarea Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale

În conformitate şi în temeiul prevederilor art. 6 din Legea nr. 8/1994 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale, se emit urmãtoarele norme metodologice.

CAP. 1
Dispoziţii generale

1. Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale, denumit în continuare fond special, se administreazã de cãtre Ministerul Finanţelor prin Direcţia Generalã a Vamilor.
2. Agenţii economici şi celelalte persoane juridice vor plati un comision pentru servicii vamale de 0,5% calculat la valoarea în vama a mãrfurilor importate sau exportate cu titlu definitiv.
3. Plãtitorii comisionului sînt agenţii economici şi celelalte persoane juridice care efectueazã operaţiuni de import-export, denumiţi în continuare titularii operaţiunilor. Plata comisionului se efectueazã de cãtre titularul operaţiunii, potrivit reglementãrilor legale în vigoare privind plata taxelor vamale şi a celorlalte drepturi cuvenite bugetului de stat, la unitatea vamalã unde se efectueazã vamuirea.
4. Comisionul se calculeazã şi se declara în scris pe documentul Declaraţie vamalã în detaliu la rubrica nr. 47 Calculul impozitarilor.
În cazul operaţiunilor de import şi export de mãrfuri pentru care nu se utilizeazã formularul Declaraţie vamalã în detaliu, conform cap. 9 din Ordinul ministrului finanţelor nr. 703/1993, comisionul se determina pe baza documentului Chitanţa vamalã, cod M.F.-D.G.V. 56-2-4.
5. Baza de calcul al comisionului pentru servicii vamale o reprezintã valoarea în vama, determinata potrivit reglementãrilor în vigoare.
La importul de mãrfuri, valoarea în vama pentru calculul comisionului este cea care sta la baza calculãrii taxelor vamale.
La operaţiunile de export, valoarea în vama pentru calculul comisionului se determina şi se înscrie de cãtre titularul operaţiunii în Declaraţia vamalã în detaliu pe baza Declaraţiei de încasare valutarã care trebuie sa fie în concordanta cu facturile de export sau cu contractele de export. Aceeaşi dispoziţie se aplica şi la scoaterea din ţara a mãrfurilor importate temporar, care au suferit operaţiuni de prelucrare sau transformare.
6. Încheierea din oficiu a operaţiunilor care suspenda temporar încasarea taxelor vamale este supusã plãţii comisionului pentru servicii vamale.
7. Termenele şi modalitãţile de plata a comisionului pentru servicii vamale, în cazul importurilor de mãrfuri, se determina şi sunt identice cu cele stabilite pentru plata taxelor vamale. Pentru exportul de mãrfuri, termenul de plata este deja data înregistrãrii declaraţiei vamale.
8. Sînt exceptate de la plata comisionului pentru servicii vamale operaţiunile de import de mãrfuri prevãzute la art. 1 alin. 2 din Legea nr. 8/1994. Acordarea exceptarii se face pe baza de documente care se înscriu în rubrica nr. 44 Menţiuni speciale, documente anexate, certificate şi autorizaţii din Declaraţia vamalã în detaliu.
9. Liberul de vama pentru operaţiunile supuse plãţii comisionului pentru servicii vamale se acorda numai dupã prezentarea şi verificarea documentelor care atesta ca s-a efectuat plata comisionului datorat.
10. Diferenţele de comisioane se pot stabili în termen de 3 ani de la data înregistrãrii declaraţiei vamale, conform art. 3 din Decretul nr. 167/1958, pe baza documentului Act constatator privind taxele şi alte drepturi în vama, cuvenite bugetului de stat, cod M.F.-D.G.V.12-4-19 D.
Diferenţele în minus, constatate ulterior vamuirii, se plãtesc de cãtre titularul operaţiunii în termen de 7 zile calendaristice de la data comunicãrii sumei datorate. Diferenţele nedatorate, achitate în plus, se compenseazã cu sumele datorate pentru alte operaţiuni sau se restituie în termen de 7 zile calendaristice de la data solicitãrii, la cererea titularului operaţiunii.
Restituirea comisionului nedatorat se face de cãtre unitatea vamalã care l-a perceput, din încasãrile curente de comisioane sau, în lipsa acestora, din disponibilul fondului special constituit la nivelul Direcţiei Generale a Vamilor.

CAP. 2
Încasarea veniturilor Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale

11. Veniturile fondului special provin din comisionul pentru servicii vamale şi din dobinzi încasate pe seama plasamentelor disponibilitãţilor fondului special.
12. Încasarea comisionului pentru servicii vamale se efectueazã de cãtre unitãţile vamale operative în conturile colectoare de taxe vamale şi alte drepturi cuvenite bugetului de stat din activitatea vamalã, simbolizate: 60.14.55. ... la Banca Comercialã Romana - S.A. ; 64.43. ... la Banca Agricolã - S.A. şi, respectiv 20.14.1.10 la trezoreriile finanţelor publice.
13. Unitãţile vamale operative au urmãtoarele drepturi şi obligaţii privind încasarea comisionului:
a) sa verifice dacã baza de calcul, cota comisionului şi suma acestuia sînt determinate şi înscrise corect de cãtre titularul operaţiunii în documentul Declaraţie vamalã în detaliu;
b) sa verifice legalitatea şi exactitatea instrumentului de decontare cu care titularul operaţiunii face dovada plãţii sumei comisionului datorat;
c) sa dispunã rectificarea declaraţiei vamale în conformitate cu prevederile instrucţiunilor aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 703/1993;
d) sa acorde liberul de vama numai dupã ce s-au asigurat ca suma comisionului datorat a fost plãtitã de cãtre titularul operaţiunii;
e) sa adopte sau sa propunã mãsuri impotriva declarantilor rau platnici, potrivit competentelor menţionate la pct. 15 din prezentele norme metodologice;
f) sa vireze comisionul colectat în decursul primei chenzine a lunii curente, pînã la data de 25 a acesteia şi cel colectat în decursul chenzinei a doua a lunii curente, pînã la data de 5 a lunii urmãtoare, în contul Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale, nr. 64.33.72.218 deschis de cãtre Direcţia Generalã a Vamilor la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A.;
g) sa organizeze şi sa conducã evidenta contabila a operaţiunilor de stabilire, percepere, încasare şi virare a comisionului pentru servicii vamale, potrivit reglementãrilor generale privind contabilitatea instituţiilor publice şi prezentelor norme metodologice;
h) alte drepturi şi obligaţii prevãzute în actele normative în vigoare, stabilite de cãtre Ministerul Finanţelor sau de cãtre Direcţia Generalã a Vamilor.
14. Unitãţile vamale sînt autorizate sa încaseze comisionul datorat din garanţiile libere (disponibile) instituite de cãtre agenţii economici debitori, din sumele încasate în avans reprezentind taxe vamale şi alte drepturi cuvenite bugetului de stat şi din diferenţele de taxe vamale şi alte drepturi plãtite bugetului de stat nedatorate, cu condiţia notificãrii prealabile a titularului operaţiunii asupra sumei comisionului datorat.
15. În cazurile în care se constata intirzieri repetate sau abuzuri din partea titularilor operaţiunilor reflectate în neincasarea comisionului datorat la termen, organele vamale pot dispune fata de aceştia urmãtoarele mãsuri:
a) efectuarea operaţiunilor de vamuire numai dacã s-au constituit în avans depozite bãneşti pentru plata comisionului datorat;
b) efectuarea operaţiunilor de vamuire printr-un numãr restrîns de unitãţi vamale sau de cãtre o singura unitate vamalã.
Aceste mãsuri se adopta dupã cum urmeazã:
a) de cãtre directorul direcţiei regionale, ierarhic superioare, la propunerea şefului unitãţii vamale;
b) de cãtre directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor, la propunerea directorilor direcţiilor regionale vamale, avizatã favorabil de cãtre directorul general adjunct.
Mãsurile adoptate devin aplicabile în termen de 7 zile de la data transmiterii lor cãtre titularul operaţiunii.

CAP. 3
Utilizarea fondului special

16. Din fondul special se finanţeazã obiectivele de investiţii, dotãrile şi alte cheltuieli de natura investiţiilor, astfel cum sînt prevãzute la art. 4 din Legea nr. 8/1994.
17. Documentaţiile tehnico-economice aferente investiţiilor se elaboreazã, se avizeazã şi se aproba potrivit prevederilor Legii privind finanţele publice nr. 10/1991, Ordonatei Guvernului nr. 12/1993, hotãrîrilor Guvernului nr. 592/1993, 727/1993, 63/1994 şi normelor metodologice aprobate prin ordine ale ministrului finanţelor, date în aplicarea acestor acte normative.
18. La utilizarea fondului special directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor îndeplineşte aceleaşi atribuţii de ordonator principal de credite, desemnat prin împuternicire de reprezentare de cãtre ministrul de stat, ministrul finanţelor, ca şi în cazul sumelor alocate de la bugetul de stat.
19. Finanţarea cheltuielilor de capital din fondul special se realizeazã prin Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A., care executa prerogativele prevãzute de lege şi cele stipulate în convenţia încheiatã în acest scop cu Ministerul Finanţelor.
20. Dupã verificarea şi aprobarea listelor de investiţii prezentate de cãtre Direcţia Generalã a Vamilor, aceasta vireazã sumele necesare efectuãrii cheltuielilor de capital din contul Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale, deschis la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A., în contul 64.28 ... deschis la sucursalele Bãncii Romane pentru Dezvoltare - S.A. pe numele direcţiilor regionale vamale beneficiare şi, respectiv, al Direcţiei Generale a Vamilor. În acest scop, Direcţia Generalã a Vamilor alimenteazã contul direcţiilor regionale vamale cu sumele necesare finanţãrii obiectivelor de investiţii aprobate.
21. Rãspunderea pentru utilizarea sumelor din fondul special, potrivit destinaţiei şi celorlate prevederi legale, revine Direcţiei Generale a Vamilor şi direcţiilor regionale vamale.

CAP. 4
Bugetul fondului special

22. Bugetul fondului special se elaboreazã de cãtre Direcţia Generalã a Vamilor, potrivit metodologiei de elaborare a proiectelor bugetului de stat şi fondurilor speciale extrabugetare, şi se aproba în fiecare an de cãtre Parlament prin legea de adoptare a bugetului de stat.
23. Rectificarea indicatorilor bugetului fondului special se înfãptuieşte la propunerea Direcţiei Generale a Vamilor, o data cu rectificarea bugetului de stat.
24. Lista de investiţii şi indicatorii bugetului fondului special, aprobate potrivit legii, se defalca de cãtre Direcţia Generalã a Vamilor şi pe obiective de investiţii care se finanţeazã centralizat de cãtre Direcţia Generalã a Vamilor şi pe obiective de investiţii care se finanţeazã descentralizat de cãtre direcţiile regionale vamale.
25. Decontarea cheltuielilor de capital pentru investiţii din contul nr. 64.28. ... (disponibil din fonduri extrabugetare pentru investiţiile instituţiilor publice) se efectueazã atît prin Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Romane pentru Dezvoltare - S.A., pe seama ordonanţãrii plãţilor de cãtre Direcţia Generalã a Vamilor, cît şi prin sucursalele judeţene ale Bãncii Romane pentru Dezvoltare - S.A., pe seama ordonanţãrii plãţilor de cãtre direcţiile regionale vamale.

CAP. 5
Fructificarea, prin plasamente, a disponibilitãţilor fondului special

26. În conformitate cu prevederile stabilite la art. 5 din Legea nr. 8/1994, disponibilitãţile fondului special existente în contul trezoreriei finanţelor publice vor fi plasate de cãtre Ministerul Finanţelor, prin Direcţia Generalã a Vamilor, pe baza principiului negocierii ratei dobinzii.
27. Sumele pãstrate în contul Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale nr. 64.33.72.218 reprezintã, de drept, depozit instituit la vedere în contul Trezoreriei Statului. Pentru aceste disponibilitati se calculeazã şi se acorda dobinzile practicate de cãtre Banca Comercialã Romana - S.A. pentru depozitele la vedere.
28. Felurile şi durata plasamentelor se stabilesc în condiţiilor prevãzute de Convenţia nr. 4447 din 3 mai 1994, încheiatã între Ministerul Finanţelor şi Banca Nationala a României. Direcţia Generalã a Vamilor va comunica în prima decada a fiecãrei luni Ministerului Finanţelor sumele şi durata disponibilitãţilor care pot fi plasate pe termen din totalul depozitului instituit la vedere.
Direcţia Generalã a Vamilor este autorizata sa participe la subscripţia publica organizatã de Banca Nationala a României pentru cumpãrarea certificatelor de trezorerie, conform convenţiilor încheiate între Ministerul Finanţelor şi Banca Nationala a României.
29. În activitatea de fructificare a disponibilitãţilor fondului special prin plasamente, se va urmãri pãstrarea capacitãţii investitionale a fondului special, prin diminuarea erodarii sale ca urmare a procesului inflationist.
La finele anului, soldul fondului special şi dobinzile aferente se raporteazã în anul urmãtor şi se utilizeazã potrivit art. 5 din Legea nr. 8/1994.

CAP. 6
Evidenta contabila şi raportarea execuţiei bugetului fondului special

30. Conturile contabile utilizate pentru evidentierea fondului special sînt urmãtoarele:
- 146 Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale;
- 346 Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale;
- 446 Cheltuieli din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale.
Încasarea controlului de 0,5% pentru servicii vamale de cãtre unitãţile vamale operative se înregistreazã în contul colector de venituri 111 Disponibil din sume încasate pentru bugetul de stat. Sumele încasate în contul colector se vireazã de cãtre unitãţile vamale în contul Direcţiei Generale a Vamilor nr. 64.33.72.218, la termenele prevãzute la pct. 13 lit. f) din prezentele norme metodologice.
Încasarea dobinzilor din plasamentele disponibilitãţilor fondului se înregistreazã, la nivelul Direcţiei Generale a Vamilor, în conturile 146 şi 346 menţionate.
Repartizarea fondului special în vederea alimentarii contului din care se efectueazã plãţile pentru investiţii, atît la nivelul Direcţiei Generale a Vamilor, cît şi la nivelul direcţiilor regionale vamale, se evidenţiazã cu ajutorul contului 115 Disponibil pentru investiţii.
Cheltuielile pentru investiţii din fondul special se reflecta prin contul 446 Cheltuieli din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale.
31. Evidenta analitica a plãţilor de casa şi a cheltuielilor efective în cadrul conturilor de disponibil şi cheltuieli se organizeazã distinct pe subdiviziunile clasificatiei veniturilor şi cheltuielilor fondului special, aprobatã de Ministerul Finanţelor (anexa nr. 14 la Clasificatia indicatorilor privind finanţele publice).
32. Înregistrarea în contabilitatea organelor vamale a principalelor operaţiuni economico-financiare privind constituirea, repartizarea şi utilizarea fondului special se efectueazã potrivit monografiei *) anexate, care face parte din prezentele norme metodologice.
33. Soldul conturilor de disponibilitati, fonduri şi cheltuieli înregistrate la sfîrşitul perioadei din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale se raporteazã în Bilanţul contabil - anexa la darea de seama contabila pentru "Instituţii publice" - în activ la codul 171 Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale şi, respectiv, la codul 239 Cheltuieli din Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale, iar în pasiv la codul 430 Fondul special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale.
34. Execuţia veniturilor şi cheltuielilor bugetului Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum şi a celorlalte unitãţi vamale se raporteazã distinct cu ajutorul formularului Contul de execuţie a fondului special - anexa nr. 15 b la darea de seama contabila pentru "Instituţii publice".
Totodatã, execuţia bugetului fondului special se raporteazã lunar, cumulat de la începutul anului, potrivit reglementãrilor stabilite de cãtre Direcţia generalã a bugetului de stat, Direcţia generalã a contabilitãţii şi sinteza bilanţurilor contabile şi Direcţia generalã a trezoreriei.
*) Monografia se comunica instituţiilor interesate.

CAP. 7
Dispoziţii finale

35. Declaraţiile vamale, actele constatatoare şi procesele-verbale întocmite de cãtre organele vamale sînt, potrivit legii, titluri executorii pentru încasarea comisionului pentru servicii vamale. Bãncile comerciale vor deconta dispoziţiile de încasare întocmite de unitãţile vamale pentru comisioanele datorate, fãrã consimţãmîntul debitorului. Executarea silitã va fi precedatã de o somaţie de plata care va fi comunicatã debitorului.
36. La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice înceteazã valabilitatea Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 819 din 30 iulie 1992 , prin care s-au aprobat Normele metodologice privind aplicarea comisionului pentru activitãţi vamale, constituirea şi utilizarea fondului extrabugetar pentru dezvoltarea şi modernizarea sistemului vamal.
---------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016