Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 85 din 28 martie 2006  pentru aprobarea Ghidului privind protectia instalatiilor nucleare impotriva unui sabotaj din interior    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 85 din 28 martie 2006 pentru aprobarea Ghidului privind protectia instalatiilor nucleare impotriva unui sabotaj din interior

EMITENT: COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLOLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 366 din 26 aprilie 2006

În conformitate cu prevederile <>Legii nr. 111/1996 privind desfãşurarea în siguranţã a activitãţilor nucleare, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.627/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, cu modificãrile ulterioare,
în baza <>art. 5 din Legea nr. 111/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Ghidul privind protecţia instalaţiilor nucleare împotriva unui sabotaj din interior, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Prezentul ordin intrã în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
Direcţia materiale speciale va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Preşedintele Comisiei Naţionale
pentru Controlul Activitãţilor Nucleare,
Vilmos Zsombori

Bucureşti, 28 martie 2006.
Nr. 85.

ANEXĂ

GHID privind protecţia instalaţiilor nucleare împotriva unui sabotaj din interior

1. Domeniu

ART. 1
Prezentul ghid este folosit de titularul de autorizaţie ca bazã pentru evaluarea mãsurilor de protecţie ce vor trebui luate de cãtre acesta, din punctul de vedere al construcţiei şi al problemelor tehnice, administrativ-organizatorice şi de personal, împotriva sabotajelor din partea persoanelor cu drept de acces.

2. Principii

ART. 2
Se considerã cã ameninţarea poate proveni din interiorul instalaţiilor nucleare, din partea unui angajat cu drept de acces (aflat în orice funcţie) care deţine informaţii despre tipul materialelor nucleare, despre cantitatea şi amplasarea acestora, despre echipamentele vulnerabile din punctul de vedere al securitãţii nucleare şi despre caracteristicile sistemului de protecţie fizicã şi foloseşte mijloace auxiliare disponibile.
ART. 3
Se ia în considerare posibilitatea existenţei unei cooperãri între persoana cu drept de acces şi una sau mai multe persoane din exteriorul instalaţiei nucleare. Persoana cu drept de acces poate acţiona din urmãtoarele motive: ideologice, avantaje financiare, intimidare, constrângere, şantaj.

3. Obiective

ART. 4
Obiectivele privind protecţia instalaţiilor nucleare împotriva unui sabotaj din interior:
- reducerea la minimum a riscurilor privind tentativele de sustragere a materialelor nucleare sau de sabotaj de cãtre persoanele cu drept de acces în instalaţia nuclearã;
- descoperirea la timp a sustragerii unor cantitãţi relevante de materiale nucleare sau de materiale radioactive (chiar şi sustragerea repetatã a unor cantitãţi mici);
- localizarea şi recuperarea în cel mai scurt timp a materialelor nucleare sau a materialelor radioactive sustrase;
- împiedicarea acţiunilor de sabotaj care ar conduce la eliberarea unor cantitãţi importante de produşi radioactivi în mediu. Descoperirea acţiunilor trebuie fãcutã încã din faza de iniţiere, astfel încât, în cazul în care sabotajul nu poate fi împiedicat, sã poatã fi luate mãsurile necesare pentru a reduce la minimum consecinţele radiologice;
- împiedicarea acţiunilor de sabotaj asupra echipamentelor cu impact în securitatea nuclearã;
- protejarea bazelor de date împotriva distrugerii neautorizate şi împotriva sustragerii de informaţii clasificate.
ART. 5
Sistemul de evidenţã a materialelor nucleare trebuie sã furnizeze valori exacte pentru materialele nucleare aflate în inventar, care sã conducã la depistarea la timp a sustragerii acestora.
ART. 6
Înregistrãrile contabile obţinute în urma aplicãrii sistemului de garanţii nucleare trebuie utilizate în scopul descoperirii unei sustrageri de materiale nucleare.

4. Cerinţe generale

ART. 7
Titularul de autorizaţie trebuie sã ia mãsurile necesare pentru a se descoperi din timp orice încercare de furt sau de sabotaj din partea persoanelor cu drept de acces.
ART. 8
Titularul de autorizaţie trebuie sã asigure protecţia fizicã a materialelor nucleare, inclusiv împotriva sabotãrii de cãtre persoanele cu drept de acces.
ART. 9
Titularul de autorizaţie trebuie sã stabileascã şi sã adopte mãsurile necesare pentru a reduce la minimum riscurile privind tentativele de sustragere a materialelor nucleare sau/şi de sabotaj al diferitelor echipamente, în funcţie de caracteristicile instalaţiei nucleare şi de amplasamentul acesteia.
ART. 10
Titularul de autorizaţie trebuie sã aibã în vedere faptul cã numai pentru combustibilul nuclear existã posibilitatea producerii masei critice. În mãsura în care este posibilã o sustragere de combustibil nuclear, aceste cantitãţi vor fi concretizate în funcţie de instalaţia nuclearã.
ART. 11
Detecţia oricãrei intruziuni trebuie realizatã la nivelul barierelor fizice care înconjoarã zona protejatã. Ambele pãrţi ale perimetrului zonei protejate trebuie prevãzute cu iluminare suficientã pentru o supraveghere cât mai bunã şi o evaluare cât mai exactã a situaţiei, în cazul în care se constatã intenţia unei intruziuni în zona protejatã.
ART. 12
Sustragerea combustibilului nuclear în cantitãţi mici este posibilã numai în zonele în care pastilele de combustibil sunt manevrate liber sau sunt depozitate în containere metalice. Timpul necesar pentru a procura pe aceastã cale o cantitate relevantã este însã foarte mare. Prin mãsurile de siguranţã luate trebuie sã se poatã descoperi la timp o asemenea situaţie.
ART. 13
Titularul de autorizaţie trebuie sã ia mãsuri pentru ca persoanele cu drept de acces sã nu poatã acţiona în ceea ce priveşte eliberarea unor cantitãţi substanţiale de materiale radioactive în împrejurimi, precum şi în ceea ce priveşte o posibilã sustragere a unor cantitãţi relevante de combustibili nucleari HEU.
ART. 14
Titularul de autorizaţie trebuie sã gestioneze cu prudenţã accesul în zonele vitale pentru persoanele care au antecedente legate de consumul de alcool sau de droguri.
ART. 15
Pentru staţiile de tratare a deşeurilor radioactive, manipularea închiderilor tehnice de aerisire a respectivelor instalaţii nucleare poate duce la concentrarea efluenţilor radioactivi în interiorul instalaţiei nucleare.

5. Mãsuri

ART. 16
Accesul în zonele protejate şi în zonele vitale va fi permis numai persoanelor cu drept de acces.
ART. 17
Accesul în instalaţiile nucleare al persoanelor depistate pozitiv la controlul cu alcoolscopul este interzis.
ART. 18
Mãsurile de control necesare vor fi convenite în funcţie de ameninţãrile posibile pentru instalaţia respectivã, prevãzute în documentul "Ameninţarea - bazã de proiect", emis de Autoritate.
ART. 19
Toate autovehiculele, persoanele, bagajele şi coletele care intrã sau care ies în/din zona protejatã şi zona vitalã trebuie controlate prin mijloace specifice, conform procedurilor întocmite de titularul de autorizaţie şi aprobate de Autoritate.
ART. 20
În vederea prevenirii introducerii unor scule, materiale explozive, arme sau dispozitive care ar putea fi folosite pentru sabotaj, toate autovehiculele, persoanele, bagajele şi coletele se controleazã prin mijloace specifice.
ART. 21
Persoanele cu drept de acces în zonele protejate sau în zonele vitale ale unei instalaţii nucleare sunt numai cele care posedã permise sau ecusoane speciale, înregistrate corespunzãtor.
ART. 22
Permisele speciale de acces în zonele protejate vor fi eliberate numai persoanelor ale cãror sarcini de serviciu impun prezenţa în aceste zone.
ART. 23
Accesul în zonele protejate va fi permis numai dupã controlul permisului sau ecusonului de acces şi dupã identificarea persoanei cu drept de acces individual.
ART. 24
Titularul de autorizaţie trebuie sã obţinã pentru toate persoanele care urmeazã sã desfãşoare activitãţi profesionale, cu caracter permanent sau temporar, în punctele de lucru vitale din cadrul instalaţiilor nucleare sau care au acces la documentele cu caracter secret avizul organelor competente privind siguranţa naţionalã, conform prevederilor <>art. 9 alin. (5) din Legea nr. 111/1996 privind desfãşurarea în siguranţã a activitãţilor nucleare, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 25
Vor fi stabilite pentru fiecare instalaţie nuclearã zonele vitale în care:
- combustibilul nuclear este utilizat sau depozitat într-o formã în care poate fi sustras de cãtre o persoanã cu drept de acces;
- sunt instalate sisteme şi utilaje pentru protejarea materialelor nucleare şi radioactive, precum şi sisteme de împiedicare şi neutralizare a atacurilor;
- sunt instalate echipamente;
- sunt deţinute bazele de date şi informaţii secrete de stat.
ART. 26
Zonele vitale se vor stabili avându-se în vedere clasificarea materialelor nucleare în concordanţã cu prevederile art. 61 din Normele de protecţie fizicã în domeniul nuclear, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare nr. 382/2001, fluxul tehnologic şi, dupã caz, elementele de construcţie.
ART. 27
Zonele vitale trebuie sã asigure detecţia intruziunii prin senzori adecvaţi şi întârzierea pãtrunderii în interior prin bariere fizice corespunzãtoare.
ART. 28
Zonele vitale nu trebuie sã se afle în apropierea drumurilor publice.
ART. 29
Toate punctele potenţiale de acces trebuie asigurate în mod corespunzãtor. Ieşirile de urgenţã şi ferestrele trebuie asigurate şi prevãzute cu dispozitive de alarmare pentru detectarea oricãrei intruziuni.
ART. 30
Sistemul de înregistrare a accesului trebuie sã permitã în orice moment identificarea persoanelor care sunt sau au fost prezente în zonele protejate şi în zonele vitale (în ultima lunã) şi ce activitate desfãşoarã sau au desfãşurat (de exemplu, sarcinile de serviciu).
ART. 31
Persoanele vor fi controlate înainte de intrarea lor în zonele protejate ale instalaţiei nucleare pentru prevenirea introducerii unor scule, materiale explozive, arme sau dispozitive ce ar putea fi folosite pentru sabotaj sau deplasare neautorizatã de materiale nucleare.
ART. 32
Titularul de autorizaţie va lua mãsuri astfel încât manipulãrile sau deplasãrile neautorizate ale echipamentelor importante din punctul de vedere al securitãţii nucleare sã fie împiedicate, îngreunate (de exemplu, eliberarea cartelelor de acces, sistemul de chei) sau cel puţin identificate din timp (de exemplu, autoanunţarea, supravegherea de la distanţã, montarea de sigilii din plumb sau sigilii).
ART. 33
În cazul pãrãsirii zonelor vitale şi la pãrãsirea zonei protejate, se va efectua controlul persoanelor şi al materialelor pentru a se preveni sustragerea de materiale nucleare.
ART. 34
Titularul de autorizaţie trebuie sã ia mãsurile potrivite tehnice şi/sau administrativ-organizatorice care sã împiedice sustragerea repetatã de cantitãţi mici de combustibil nuclear. Aceste mãsuri vor fi stabilite pe baza unei analize a instalaţiei.
ART. 35
Titularul de autorizaţie trebuie sã prevadã mãsuri care sã împiedice sau sã întârzie colaborarea din interior a unei persoane cu drept de acces cu persoane care efectueazã o "intervenţie în forţã" din exterior.
ART. 36
Mãsurile prevãzute la art. 35 trebuie sã întârzie adversarul suficient timp, astfel încât personalul de protecţie fizicã sã poatã asigura, dacã este cazul, mãsuri compensatorii pentru menţinerea eficienţei barierei ce închide zona interioarã de protecţie.
ART. 37
Personalul şi echipamentele necesare pentru detecţia, evaluarea, întârzierea şi neutralizarea adversarului trebuie sã fie active 24 de ore din 24.

6. Definiţii:
a) Ameninţarea - bazã de proiect - documentul emis de Autoritate pentru fiecare instalaţie în scopul definirii caracteristicilor adversarului probabil, împotriva cãruia va fi conceput şi dimensionat sistemul de protecţie fizicã;
b) instalaţie nuclearã:
- orice reactor nuclear, cu excepţia aceluia cu care este echipat un mijloc de transport maritim ori aerian spre a fi folosit ca sursã de putere, dacã este pentru propulsie sau în orice alt scop;
- orice uzinã care foloseşte combustibil nuclear pentru producerea de materiale nucleare, inclusiv orice uzinã de retratare a combustibilului nuclear iradiat;
- orice instalaţie în care sunt stocate materiale nucleare, cu excepţia depozitãrilor în vederea transportului de materiale nucleare. Instalaţiile nucleare aparţinând unui singur operator, care se aflã pe acelaşi amplasament, vor fi considerate o singurã instalaţie nuclearã;
c) material nuclear - orice materie primã nuclearã şi orice material fisionabil special;
d) sabotaj - orice act premeditat îndreptat împotriva unei instalaţii nucleare sau unui material nuclear în folosinţã, depozitare sau transport, care poate pune direct ori indirect în pericol sãnãtatea sau siguranţa personalului, populaţiei şi mediului înconjurãtor prin expunerea la radiaţii ori eliberarea substanţelor radioactive;
e) zonã protejatã - zonã supravegheatã în permanenţã de personalul de pazã şi/sau prin mijloace tehnice, înconjuratã de o barierã fizicã şi cu un numãr limitat de cãi de acces controlate;
f) zonã vitalã - zonã în care se aflã materiale nucleare, echipamente, dispozitive sau sisteme care pot fi vulnerabile la acţiuni de sabotaj sau de furt.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016