Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 84 din 27 martie 2003  privind aprobarea Procedurii de implementare a subprogramului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 84 din 27 martie 2003 privind aprobarea Procedurii de implementare a subprogramului "Intarirea capacitatii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea locala"

EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTARII SI PROGNOZEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 231 din 5 aprilie 2003

Având în vedere prevederile <>art. 3 din Hotãrârea Guvernului nr. 251/2003 privind aprobarea structurii, indicatorilor şi fondurilor aferente subprogramului "Întãrirea capacitãţii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea localã", care se finanţeazã prin bugetul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei pe anul 2003 în cadrul programelor regionale specifice,
în temeiul prevederilor <>art. 6 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 758/2002 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei, cu completãrile ulterioare,
ministrul dezvoltãrii şi prognozei emite prezentul ordin.

ART. 1
Se aproba Procedura de implementare a subprogramului "Întãrirea capacitãţii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea localã", prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Direcţia zone asistate duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Ministrul dezvoltãrii şi prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan

Bucureşti, 27 martie 2003.
Nr. 84.

ANEXA 1

PROCEDURA DE IMPLEMENTARE
a subprogramului "Întãrirea capacitãţii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea localã"

1. Importanta programului
În temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 758/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei aplica politicile de dezvoltare economicã şi socialã pe ansamblul tarii, pe regiuni şi zone de dezvoltare. Pentru realizarea acestor obiective, alãturi de alte acţiuni întreprinse, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei elaboreazã şi implementeaza programe multianuale de sprijin al regiunilor.
Având în vedere capacitatea relativ redusã a consiliilor locale de a realiza sau de a achizitiona proiecte în vederea acordãrii de finantari şi ţinând cont de faptul ca oraşele mici şi mijlocii nu au suficiente resurse pentru elaborarea de studii şi proiecte fezabile, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei implementeaza subprogramul "Întãrirea capacitãţii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea localã", aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 251/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 168 din 18 martie 2003. În cadrul prezentei proceduri subprogramul "Întãrirea capacitãţii consiliilor locale de a implementa proiecte pentru dezvoltarea localã" este denumit program.
Prin implementarea programului se urmãreşte creşterea capacitãţii consiliilor locale ale oraşelor de a deţine proiecte care sa fie competitive în diversele licitaţii organizate pentru accesarea de fonduri nerambursabile sau cu dobanda redusã. Programul este conceput pentru a finanta numai proiectele care oferã certitudinea implementarii, asigurând astfel succesul acestei mãsuri guvernamentale.
Specificul acestui program de dezvoltare consta în asistenta financiarã acordatã consiliilor locale ale oraşelor (exclusiv municipii) de pe întregul teritoriu al României, pentru achiziţionarea serviciilor de proiectare în vederea asigurãrii surselor de finanţare. În acest context autoritãţile locale sunt stimulate pentru:
● identificarea corecta a prioritatilor în materia investiţiilor în infrastructura de interes public;
● achiziţionarea celor mai bune servicii specializate în proiectarea construcţiilor civile, reţelelor de alimentare cu apa, canalizare şi altele;
● aplicarea mãsurilor necesare pentru a respecta condiţiile impuse de finanţatori.
2. Obiectivele programului:
- obţinerea finantarilor necesare realizãrii sau modernizãrii infrastructurii de interes public prin prezentarea unor proiecte competitive;
- creşterea calitãţii proiectelor implementate de consiliile locale;
- stimularea consiliilor locale de a iniţia şi de a implementa proiecte de dezvoltare;
- reducerea diferenţelor dintre consiliile locale în ceea ce priveşte capacitatea de a achizitiona proiecte de dezvoltare localã.
3. Bugetul programului
Bugetul total estimat al programului, aferent anilor 2003 şi 2004, este de 328 miliarde lei, din care suma de 100 miliarde lei este alocata de la bugetul de stat.
De la bugetul de stat programul este finanţat astfel:


- mii lei -
──────────────────────────────────────────────────────────────────
2003 2004 Buget
estimat total
──────────────────────────────────────────────────────────────────
Ajutor financiar 49.000.000 49.000.000 98.000.000
nerambursabil
Asistenta 1.000.000 1.000.000 2.000.000
tehnica
──────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL : 50.000.000 50.000.000 100.000.000
──────────────────────────────────────────────────────────────────


Ajutorul financiar nerambursabil acordat pentru elaborarea unui proiect nu poate depãşi 400 milioane lei reprezentând maximum 30% din valoarea eligibilã. Diferenţa trebuie sa fie finanţatã din sursele proprii ale solicitantului, integral, în numerar. Nu se admit contribuţii în natura.
4. Programul finanţeazã:
- achiziţionarea de cãtre consiliile locale a serviciilor de proiectare privind investiţiile pentru reabilitarea/modernizarea/extinderea/amenajarea:
● reţelelor de alimentare cu apa, canalizare, termoficare, gaze;
● statiilor de epurare a apelor reziduale;
● obiectivelor de salubritate, asanare şi îndepãrtarea gunoaielor;
● clãdirilor din domeniul public al oraşelor;
- asistenta tehnica pentru implementarea programului (cheltuieli de personal, materiale şi servicii), destinatã agentiilor pentru dezvoltare regionala.
5. Cadrul institutional al programului
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei este autoritatea contractantã, în numele Guvernului, care rãspunde de implementarea programului şi stabileşte regulile de depunere şi selecţie a cererilor de finanţare.
Mecanismul de implementare a programului este urmãtorul:
- dupã publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei proceduri, orice solicitant poate depune cerere de finanţare la sediul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei;
- cererile se analizeazã în ordinea depunerii lor;
- conformitatea şi eligibilitatea sunt analizate de reprezentanţii Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei;
- în baza contractului de prestãri de servicii agenţia pentru dezvoltare regionala în a carei raza teritorialã se afla solicitantul realizeazã un raport la cererea de finanţare, prin care îşi exprima punctul de vedere cu privire la oportunitatea finanţãrii;
- evaluarea tehnica, financiarã şi selecţia cererilor se realizeazã de comisia de evaluare constituitã în acest scop;
- fiecare cerere este analizata de membrii comisiei de evaluare, care o propune spre aprobare ministrului dezvoltãrii şi prognozei;
- dacã cererea de finanţare este aprobatã, se încheie un contract de finanţare între Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei şi beneficiar;
- beneficiarul achiziţioneazã serviciul de proiectare, conform legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice;
- dupã încheierea fazei de proiectare Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei efectueazã plata, dupã ce beneficiarul dovedeşte ca a achitat contribuţia proprie;
- beneficiarul trebuie sa implementeze proiectul elaborat în condiţiile asumate de acesta în cererea de finanţare.
6. Criterii de eligibilitate
6.1. Solicitantii trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie consilii locale ale oraşelor, indiferent de regiune, cu excepţia municipiilor;
b) obiectivele de investiţii/lucrãrile de intervenţie rezultate în urma implementarii proiectului sa facã parte din domeniul public al unitãţii administrativ-teritoriale.
Potentialii solicitanti nu sunt în drept sa participe la licitaţia deschisã sau sa primeascã finanţare nerambursabila dacã sunt declaraţi într-o situaţie de încãlcare contractualã prin neîndeplinirea obligaţiilor provenind dintr-un alt contract încheiat cu Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei sau un alt contract finanţat din fonduri bugetare sau ale Comisiei Europene.
6.2. Eligibilitatea cererilor de finanţare
Valoarea cererii: Nu exista limita maxima a cheltuielilor totale pentru proiectare. Cererea de finanţare trebuie sa prevadã contribuţia solicitantului de cel puţin 70% din costurile eligibile admise. Indiferent de costul total eligibil, solicitarea de ajutor financiar nerambursabil nu trebuie sa depãşeascã valoarea de 400 milioane lei.
Durata realizãrii proiectului: Prezentul program se încheie la sfârşitul anului 2004; nu exista limita maxima de implementare a proiectului.
Servicii finanţate: elaborarea fazelor de proiectare (studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie) pentru reabilitarea/modernizarea/extinderea/ amenajarea infrastructurii prevãzute la pct. 4.
Urmãtoarele servicii sunt finanţate, definite conform Clasificarii produselor şi serviciilor asociate activitãţilor CPSA, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 53/1999 , şi organizate potrivit Clasificarii activitãţilor din economia nationala - CAEN, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 656/1997 :

742 - SERVICII DE PROIECTARE, URBANISM, INGINERIE ŞI ALTE SERVICII TEHNICE:

7420 - Servicii de proiectare, urbanism, inginerie şi alte servicii tehnice


7420.2 - Servicii de arhitectura;
7420.21 - Servicii de studii şi consultaţii arhitecturale
prealabile;
7420.22 - Servicii de proiectare arhitecturala;
7420.23 - Alte servicii arhitecturale;
7420.3 - Servicii de inginerie specializatã;
7420.31 - Servicii de studii şi consultaţii tehnice
prealabile;
7420.32 - Servicii de proiectare tehnica pentru con-
structia clãdirilor;
7420.33 - Servicii de proiectare tehnica de instalaţii
mecanice şi electrice pentru dotarea clãdirilor;
7420.34 - Servicii de proiectare tehnica pentru construcţii
civile;
7420.35 - Servicii de proiectare tehnica pentru
instalaţii industriale;
7420.36 - Servicii de realizare a proiectelor de
restaurare a monumentelor şi clãdirilor istorice;
7420.37 - Alte servicii de proiectare tehnica n.c.a.;
7420.38 - Alte servicii de inginerie specializate.


Zone geografice: Sunt eligibile localitãţile urbane, cu excepţia municipiilor, din toate regiunile României.
Numãrul cererilor de finanţare depuse de un solicitant: Un solicitant poate depune mai multe cereri de finanţare pentru proiecte diferite.
Sunt finanţate şi studiile de pre- şi fezabilitate din care rezulta ca investiţiile nu sunt justificate.
Nu este finanţatã elaborarea proiectelor a cãror procedura de achiziţie publica a fost încheiatã înaintea intrãrii în vigoare a prezentei proceduri.
6.3. Costuri
În sensul prezentului program, prin cheltuieli pentru proiectare se cuprind cheltuielile pentru:
- studii de teren;
- obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii;
- elaborarea tuturor fazelor de proiectare;
- plata verificãrii tehnice a proiectãrii;
- elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor;
- documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice;
- studii de impact;
- studii/expertize de amplasament.
Cheltuielile pentru proiectare sunt formate din costuri eligibile pentru finanţare din cadrul programului şi costuri neeligibile. Fiecare categorie de costuri este detaliatã în continuare.
Prin costuri eligibile se înţelege valoarea estimatã, în moneda nationala, a cheltuielilor pentru elaborarea urmãtoarelor faze de proiectare:
- studiu de prefezabilitate;
- studiu de fezabilitate;
- proiect tehnic, detalii de execuţie.
Costurile eligibile sunt singurele costuri luate în considerare pentru finanţarea nerambursabila.
Sunt neeligibile urmãtoarele costuri pentru:
- studii de teren;
- verificarea tehnica a proiectãrii;
- elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţii;
- documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin certificatul de urbanism;
- documentaţii urbanistice;
- studii de impact;
- studii/expertize de amplasament;
- obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii;
- organizarea procedurilor de achiziţie publica;
- consultanţa;
- asistenta tehnica;
- comisioane, taxe, cote legale şi costuri de finanţare;
- taxa pe valoarea adãugatã.
7. Promovarea programului
Pentru a permite informarea clara şi unitarã a potenţialilor solicitanti, va fi susţinutã o campanie de promovare la nivel naţional, regional şi local de cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei împreunã cu agenţiile pentru dezvoltare regionala şi cu sprijinul consiliilor judeţene.
Agenţiile pentru dezvoltare regionala vor organiza sesiuni de informare cu aceasta tematica în fiecare municipiu resedinta de judeţ, cu invitarea reprezentanţilor consiliilor locale, prefecturii şi Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei.
8. Distribuirea procedurii de implementare
Prezenta procedura de implementare va fi utilizata şi drept "Ghidul solicitantului" şi se distribuie gratuit celor interesaţi, la cerere, de cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei şi agenţiile pentru dezvoltare regionala, pe suport hârtie, prin e-mail sau pe suport magnetic. De asemenea, acesta poate fi accesat de pe pagina de Internet a Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei www.mdp.ro şi la urmãtoarele adrese ale agentiilor pentru dezvoltare regionala:


┌────┬──────────┬───────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│Nr │ │ │ │
│crt.│ Regiuni │ Judeţe │Adresele agentiilor pentru dezvoltare│
│ │ │ │ regionala │
├────┼──────────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│1. │Nord-Est │Bacau, Botosani, Iaşi, │Agenţia pentru Dezvoltare Regionala │
│ │ │Neamt, Suceava, Vaslui │Nord-Est Str. Alexandru cel Bun │
│ │ │ │nr. 27 bis, cod 5600 Piatra-Neamt, │
│ │ │ │judeţul Neamt │
│ │ │ │Tel.: 0233/218071; fax: 0233/218071; │
│ │ │ │e-mail: adrnordest@adrnordest.ro │
├────┼──────────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│2. │Sud-Est │Brãila, Buzau, │Agenţia pentru Dezvoltare Regionala │
│ │ │Constanta, Galaţi, │Sud-Est Piata Independentei nr. 1, │
│ │ │Vrancea, Tulcea │et. 5, cod 6100 Brãila, │
│ │ │ │judeţul Brãila │
│ │ │ │Tel.: 0239/611086; fax: 0239/623403; │
│ │ │ │e-mail: seagency_ro@cjbraila.ro │
├────┼──────────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│3. │Sud │Arges, Calarasi, │Agenţia pentru Dezvoltare Regionala │
│ │Muntenia │Dambovita, Giurgiu, │Sud Muntenia Str. 1 Decembrie 1918 │
│ │ │Ialomita, Prahova, │nr. 1, cod 8500 Calarasi, │
│ │ │Teleorman │judeţul Calarasi │
│ │ │ │Tel.: 0242/331769; fax: 0242/313167; │
│ │ │ │e-mail: adr3sud@nex.ro │
├────┼──────────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│4. │Sud-Vest │Dolj, Gorj, Mehedinti, │Agenţia pentru Dezvoltare Regionala │
│ │ │Olt, Valcea │Sud-Vest Str. Unirii nr. 19, cod 1100│
│ │ │ │Craiova, judeţul Dolj │
│ │ │ │Tel.: 0251/414904; fax: 0251/419496; │
│ │ │ │e-mail: adr4@rdslink.ro, │
│ │ │ │ofice@adroltenia.ro │
├────┼──────────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│5. │Vest │Arad, Caras-Severin, │Agenţia pentru Dezvoltare Regionala │
│ │ │Hunedoara, Timis │Vest Str. Proclamatia de la Timişoara│
│ │ │ │nr. 5, cod 1900 Timişoara, │
│ │ │ │judeţul Timis │
│ │ │ │Tel.: 0256/191981; 0256/191923; │
│ │ │ │fax: 0256/191981; │
│ │ │ │e-mail: office@adr5vest.ro │
├────┼──────────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│6. │Nord-Vest │Bihor, Bistrita-Nasaud,│Agenţia pentru Dezvoltare Regionala │
│ │ │Cluj, Salaj, Satu Mare,│Nord-Vest Str. Sextil Puscariu nr. 2,│
│ │ │Maramures │cod 3400 Cluj-Napoca, judeţul Cluj │
│ │ │ │Tel.: 0264/431550; fax: 0264/439222; │
│ │ │ │e-mail: adrnv@mail.dntcj.ro │
├────┼──────────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│7. │Centru │Alba, Braşov, Covasna, │Agenţia pentru Dezvoltare Regionala │
│ │ │Harghita, Mures, Sibiu │Centru Str. Decebal nr. 12, cod 2500 │
│ │ │ │Alba Iulia, judeţul Alba │
│ │ │ │Tel.: 0258/818613; fax: 0258/818613; │
│ │ │ │e-mail: adcentru@abx.logicnet.ro │
├────┼──────────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│8. │Bucureşti │Bucureşti, Ilfov │Agenţia pentru Dezvoltare Regionala │
│ │Ilfov │ │Bucureşti Ilfov Calea Victoriei │
│ │ │ │nr. 16-20, sc. A, et. 2, sectorul 1, │
│ │ │ │Bucureşti │
│ │ │ │Tel.: 021/3159659; fax: 021/3159665 │
│ │ │ │e-mail: adrbi@home.ro │
└────┴──────────┴───────────────────────┴─────────────────────────────────────┘


9. Completarea formularului "Cerere de finanţare nerambursabila"
Pentru completarea cererii de finanţare nerambursabila, al carei model este prezentat în anexa nr. 2, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, precum şi agenţiile pentru dezvoltare regionala furnizeazã toate informaţiile cerute, în mod gratuit, potenţialilor solicitanti.
În scopul asigurãrii unor sanse egale tuturor solicitanţilor, se va respecta confidenţialitatea datelor şi informaţiilor menţionate în cereri şi nu se va face nici o apreciere cu privire la sansele de finanţare a cererilor depuse.
Solicitantii trebuie sa respecte strict formularul cererii de finanţare nerambursabila, precum şi ordinea paginilor.
Cererea trebuie indosariata, paginile numerotate, iar documentele cerute trebuie sa fie separate prin despartitori. Copiile trebuie sa fie lizibile. Cererea de finanţare nerambursabila, completatã în limba romana, trebuie depusa împreunã cu toate anexele.
Nu sunt acceptate cereri completate de mana.
Documente care însoţesc cererea de finanţare nerambursabila:
Pentru proiectele pentru a cãror implementare solicitantul are surse certe de finanţare:
1. copie de pe hotãrârea consiliului local privind aprobarea finanţãrii obiectivelor de investiţii sau a lucrãrilor de intervenţie;
2. copie de pe hotãrârea consiliului local privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciului care va administra obiectivele de investiţii.
Pentru proiectele pentru a cãror implementare solicitantul nu are surse certe de finanţare:
1. copie de pe hotãrârea consiliului local privind aprobarea cofinanţãrii obiectivelor de investiţii sau a lucrãrilor de intervenţie;
2. copie de pe hotãrârea consiliului local privind participarea la licitaţie deschisã pentru propuneri de proiecte.
10. Depunerea formularului "Cerere de finanţare nerambursabila"
Cererile de finanţare nerambursabila trebuie trimise în plic sigilat, prin posta, cu confirmare de primire, sau depuse la Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, str. Cristian Popisteanu nr. 2-4, sectorul 1, Bucureşti (aducatorului i se va elibera o confirmare de primire cu data şi semnatura).
Cererile de finanţare nerambursabila trimise prin orice alte mijloace (de exemplu: fax sau e-mail) sau trimise la alte adrese vor fi respinse.
Cererile de finanţare nerambursabila (formularul de cerere şi anexele) vor fi depuse în original, însoţite de doua copii.
11. Termenul limita
Cererile de finanţare nerambursabila se pot depune la sediul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei începând cu data publicãrii prezentei proceduri în Monitorul Oficial al României, Partea I, pana la termenul limita de 31 martie 2004.
Având în vedere faptul ca cererile de finanţare nerambursabila vor fi deschise, analizate, evaluate şi selectate în ordinea primirii lor la Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, valoarea totalã a bugetului pentru program se va diminua progresiv în funcţie de numãrul cererilor primite şi selectate pentru finanţare. De aceea, este în interesul solicitanţilor sa prezinte cereri cat mai bine fundamentate, într-un termen cat mai scurt de la lansarea licitaţiei.
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei va publica periodic pe pagina de Internet sumele contractate şi sumele rãmase disponibile, pe mãsura încheierii fiecãrui contract.
Dacã sumele prevãzute în cererile de finanţare nerambursabila depuse în anul 2003 depãşesc bugetul alocat, cererile de finanţare aprobate, dar care nu pot fi onorate, vor fi finanţate în anul 2004 în limita bugetului aprobat pentru acest program.
Durata proiectãrii este de maximum 8 luni, inclusiv durata de realizare a procedurii de achiziţie publica.
12. Evaluarea şi selectarea cererilor de finanţare nerambursabila
12.1. Conformitatea şi eligibilitatea
Conformitatea reprezintã prima etapa în analiza cererii de finanţare nerambursabila şi presupune verificarea existenţei tuturor documentelor solicitate pentru licitaţie, menţionate la pct. 9.
Eligibilitatea reprezintã a doua etapa în analiza cererii de finanţare nerambursabila şi presupune verificarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate prevãzute la pct. 6.
Verificarea prevãzutã în cele doua etape menţionate mai sus va fi realizatã de cãtre Direcţia zone asistate. Cererea de finanţare nerambursabila nu poate fi înaintatã comisiei de evaluare atât timp cat nu este conformã şi eligibilã. Dacã cererea nu este conformã, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei poate cere documente suplimentare. Solicitantul trebuie sa rãspundã la cererea Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei în termen de 3 zile. Dacã rãspunsul este transmis mai târziu, cererea de finanţare nerambursabila este respinsã.
Persoanele care realizeazã verificarea conformitatii şi eligibilitãţii completeazã fişa cererii de finanţare nerambursabila (al carei model este prevãzut în anexa nr. 1) dacã sunt/nu sunt îndeplinite criteriile de conformitate/eligibilitate.
Solicitantii care au fost respinsi în urma verificãrii conformitatii şi/sau eligibilitãţii vor fi anuntati în scris.
Dupã constatarea îndeplinirii criteriilor de conformitate şi eligibilitate Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei va solicita punctul de vedere al agenţiei pentru dezvoltare regionala în a carei raza teritorialã se afla solicitantul. Rãspunsul agenţiei pentru dezvoltare regionala va fi formulat într-un raport elaborat pe baza informaţiilor de care dispune aceasta, document care va conţine:
- includerea viitorului proiect în strategia de dezvoltare localã/regionala;
- referiri cu privire la necesitatea elaborãrii proiectului;
- referiri cu privire la alte proiecte elaborate sau finanţate, depuse de solicitant.
Pentru elaborarea raportului menţionat mai sus reprezentanţii agentiilor pentru dezvoltare regionala pot verifica informaţiile furnizate de solicitanti, prin inspecţii pe teren.
Raportul trebuie sa conţinã în mod neechivoc dacã agenţia pentru dezvoltare regionala îl propune sau nu pentru finanţare. Punctul de vedere al agenţiei pentru dezvoltare regionala constituie criteriu în evaluarea tehnica, financiarã şi selecţia cererilor de finanţare nerambursabila.
Agenţia pentru dezvoltare regionala este obligatã sa transmitã raportul în maximum 5 zile lucrãtoare de la data primirii acestuia Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei.
12.2. Evaluarea tehnica, evaluarea financiarã şi selecţia cererilor de finanţare nerambursabila
Cererile de finanţare nerambursabila sunt analizate de comisia de evaluare, care stabileşte dacã vor fi propuse spre finanţare sau vor fi respinse. Dupã fiecare sesiune comisia de evaluare întocmeşte un raport prin care propune cererile selectate în vederea finanţãrii, indicând pentru fiecare suma prevãzutã pentru finanţare.
Criteriile de evaluare şi selecţie sunt aceleaşi pentru toate cererile de finanţare nerambursabila ajunse în faza de evaluare tehnica, evaluare financiarã şi selecţie.
Comisia de evaluare va analiza dacã cererile de finanţare nerambursabila îndeplinesc urmãtoarele criterii:
- obiectivul/obiectivele proiectului rãspunde/rãspund prioritatilor locale/regionale;
- exista necesitatea elaborãrii proiectului;
- se demonstreaza viabilitatea financiarã;
- exista o legatura cu alte obiective de investiţii/lucrãri de intervenţie;
- certitudinea implementarii.
Pentru orice neclaritati ale comisiei de evaluare se admite, pentru clarificãri, contactarea solicitantului prin intermediul secretarului comisiei de evaluare. Orice comunicare, solicitare, notificare între comisia de evaluare şi solicitant trebuie sa se transmitã sub forma de document scris. Documentele scrise pot fi transmise prin una dintre urmãtoarele forme: scrisoare transmisã prin posta cu aviz de primire, telegrama, telex, telefax. Solicitantul are obligaţia de a transmite documentele respective în cel mult 3 zile. Dacã rãspunsul la solicitare nu se primeşte în termen de 3 zile, cererea de finanţare nerambursabila este respinsã.
Pentru cererile de finanţare nerambursabila respinse solicitantului îi vor fi prezentate motivele care au dus la luarea acestei decizii.
13. Comisia de evaluare
Membrii comisiei de evaluare sunt aleşi dintre specialişti cu experienta în domeniu şi sunt numiţi prin ordin al ministrului dezvoltãrii şi prognozei. Vor fi nominalizate cel puţin doua rezerve, pentru cazurile în care se identifica un conflict de interese sau apar evenimente neprevãzute.
Secretariatul şi preşedinţia comisiei de evaluare vor fi asigurate de cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei.
Componenta comisiei de evaluare: comisia de evaluare va fi formatã din 5 membri, dintre care:
a) 3 membri cu drept de punctare:
● 2 reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei;
● un reprezentant al Ministerului Administraţiei Publice;
b) 2 membri fãrã drept de punctare, respectiv preşedintele şi secretarul comisiei de evaluare. Secretarul va redacta raportul de evaluare şi procesele-verbale ale şedinţelor comisiei de evaluare.
Şedinţele comisiei de evaluare: comisia de evaluare se intalneste în sesiuni, compuse din una sau mai multe şedinţe, la convocarea preşedintelui. La sfârşitul fiecãrei sesiuni comisia elaboreazã un raport.
În prima sesiune toţi membrii comisiei de evaluare semneazã declaraţia de confidenţialitate şi impartialitate. Orice membru al comisiei de evaluare implicat într-un conflict de interese va fi recuzat şi exclus din aceasta.
În aceasta şedinţa comisia de evaluare stabileşte:
● regulile şi programul de desfãşurare a sesiunilor comisiei de evaluare în procesul de evaluare, inclusiv cazurile în care se pot cere clarificãri din partea solicitanţilor;
● modalitãţile în care comisia de evaluare va comunica cu solicitantii.
14. Evaluarea calitãţii cererilor de finanţare nerambursabila
Evaluarea şi selecţia cererilor de finanţare nerambursabila sunt realizate pe baza criteriilor prevãzute la pct. 12, fiecare membru cu drept de punctare al comisiei de evaluare evaluand toate cererile de finanţare nerambursabila.
Fiecare membru cu drept de punctare va completa în fişa cererii de finanţare nerambursabila dacã sunt/nu sunt îndeplinite criteriile de evaluare.
Evaluatorul apreciazã îndeplinirea sau neîndeplinirea unui criteriu cu DA sau NU. Nota unui evaluator este stabilitã prin calcularea ponderii criteriilor îndeplinite în totalul criteriilor evaluate.
Vor fi propuse spre finanţare cererile de finanţare nerambursabila care îndeplinesc minimum 75% din ponderea criteriilor de evaluare.
15. Aprobarea cererilor de finanţare nerambursabila
Cererile de finanţare nerambursabila sunt aprobate de ministrul dezvoltãrii şi prognozei în limita fondului alocat din bugetul programului.
16. Condiţiile de încheiere a contractelor
Procesul de contractare se va desfasura dupã cum urmeazã:
16.1. Contractul de finanţare nerambursabila a cererii de finanţare nerambursabila
Între Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei şi beneficiarii finanţãrii se încheie un contract de finanţare nerambursabila, iar cererea de finanţare nerambursabila este parte integrantã a contractului.
Principalele elemente ale contractului de finanţare nerambursabila sunt:
● obiectul contractului;
● durata de execuţie a proiectului;
● finanţarea proiectului;
● conţinutul raportului tehnic şi financiar, precum şi sistemul modalitatii de plata;
● obligaţii generale;
● rãspundere;
● confidenţialitate;
● publicitate;
● evaluarea proiectului;
● amendamente posibil de adus contractului;
● rezilierea contractului;
● rezolvarea litigiilor;
● verificãrile tehnice, financiare şi contabile.
16.2. Asistenta tehnica pentru implementarea programului
Între Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei şi agenţiile pentru dezvoltare regionala în a cãror raza teritorialã se implementeaza proiectele se încheie contracte de prestãri de servicii pentru implementarea programului, conform prezentei proceduri.
Principala obligaţie a agentiilor pentru dezvoltare regionala pentru care Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei efectueazã plati pentru asistenta tehnica este de a elabora raportul prevãzut la pct. 12.1. Se admit plati inclusiv pentru decontarea cheltuielilor efectuate cu prilejul vizitelor în teren. Agenţiile pentru dezvoltare regionala nu pot transmite unei terţe persoane obligaţia de a elabora raportul la cererea de finanţare nerambursabila.
17. Achiziţionarea bunurilor, serviciilor sau lucrãrilor în cadrul programului
Achiziţionarea de cãtre beneficiarii ajutorului financiar nerambursabil a serviciilor de proiectare prevãzute în contractul de finanţare nerambursabila încheiat între aceştia şi Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei se realizeazã cu respectarea legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice. Aceeaşi obligaţie revine şi agentiilor pentru dezvoltare regionala în achiziţionarea bunurilor şi serviciilor finanţate din bugetul de asistenta tehnica.
18. Plati
Sumele acordate de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei din bugetul programului reprezintã ajutoarele financiare nerambursabile acordate beneficiarilor şi asistenta tehnica acordatã agentiilor pentru dezvoltare regionala.
Ajutoarele financiare nerambursabile sunt efectuate strict în limita valorii totale prevãzute în contract.
În vederea obţinerii ajutorului financiar nerambursabil beneficiarul transmite Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei cererea de plata, însoţitã de documentele justificative originale şi copii ale acestora.
Plata cãtre agenţiile pentru dezvoltare regionala pentru asistenta tehnica acordatã Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei se va face în baza facturii de prestãri de servicii. Pentru elaborarea raportului la cererea de finanţare nerambursabila Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei nu plãteşte mai mult de 4 milioane lei.
Plãţile se efectueazã în contul furnizorului serviciului de proiectare, pe mãsura achitãrii contribuţiei proprii de cãtre beneficiar, conform derulãrii contractului de prestãri de servicii de proiectare. Pentru fiecare suma solicitatã prin cererea de plata beneficiarul va face dovada achitãrii a 70% din suma contractatã, iar Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei va vira 30% (valoarea ajutorului financiar nerambursabil) pe mãsura achitãrii de cãtre solicitant a contribuţiei proprii.
Cererea de plata transmisã de beneficiar va fi însoţitã de urmãtoarele documente:
- contractul cu proiectantul;
- facturi originale şi copii ale acestora;
- ordinul de plata care sa ateste efectuarea plãţii de cãtre beneficiar;
- extrase de cont prin care se face dovada achitãrii contribuţiei proprii de 70%;
- identificarea financiarã pentru furnizorul beneficiarului.
Virarea ajutorului financiar nerambursabil se va face în contul deschis la trezorerie de cãtre furnizorul serviciului de proiectare.
19. Monitorizarea
Monitorizarea va fi bazatã pe rapoartele elaborate de beneficiari, care vor fi analizate de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei.
Beneficiarii au obligaţia de a efectua cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei raportari anuale privind evoluţia obiectivului de investiţii sau a lucrãrilor de intervenţie a cãror proiectare s-a realizat cu cofinantare prin bugetul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei.
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei rãspunde de evaluarea rezultatelor şi a impactului programului, precum şi de informarea Guvernului şi a opiniei publice.
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei elaboreazã periodic rapoarte de examinare calitativã a activitãţilor de implementare.
20. Raportarea
20.1. Raportari efectuate de cãtre beneficiar
Pentru efectuarea plãţilor de cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, beneficiarii sprijinului financiar nerambursabil înainteazã rapoarte tehnice şi financiare privind stadiul activitãţii de proiectare şi execuţie a obiectivelor de investiţii/lucrãrilor de intervenţie.
Beneficiarii ajutoarelor financiare nerambursabile sunt obligaţi sa elaboreze:
a) raport de achiziţie având ca scop prezentarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publica şi încadrarea în prevederile legale privind achiziţiile publice (se anexeazã dosarul achiziţiei publice);
b) rapoarte periodice (intermediare) care se întocmesc:
- în 30 de zile de la data încheierii elaborãrii proiectului (acest raport va conţine o copie a proiectului);
- la încheierea contractelor de achiziţie publica de lucrãri pentru realizarea obiectivului de investiţii sau a lucrãrilor de intervenţie;
c) raport final: la încheierea obiectivului de investiţii sau a lucrãrilor de intervenţie a cãror proiectare a fost realizatã cu ajutor financiar nerambursabil.
20.2. Raportari efectuate de cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei elaboreazã un raport anual privind implementarea programului, care este prezentat Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala şi Guvernului.
21. Controlul
Sistemul de control cuprinde urmãtoarele niveluri:
- Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei şi agenţiile pentru dezvoltare regionala verifica dacã proiectele elaborate cu ajutor financiar nerambursabil au fost executate;
- Ministerul Finanţelor Publice, prin compartimentele sale specializate, colaboreazã cu Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei pentru realizarea activitãţilor de control asupra modului de implementare a programului;
- Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei îşi rezerva dreptul de a controla, în etapa de elaborare sau execuţie, desfãşurarea proiectelor finanţate prin program.
22. Publicitatea ex post
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei în colaborare cu agenţiile pentru dezvoltare regionala asigura transparenta şi publicitatea ex post.
Lista ajutoarelor financiare nerambursabile acordate prin program se publica pe pagina de Internet a Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei, dupã încheierea contractelor cu beneficiarii, şi conţine urmãtoarele informaţii:
● numele beneficiarilor;
● poziţia geograficã a beneficiarilor (regiunea de dezvoltare, judeţul, localitatea);
● titlul proiectului pentru elaborarea cãruia s-a solicitat cofinantare;
● valoarea finanţãrii; rata de finanţare, ca proporţie a costurilor totale eligibile ale operaţiunii;
● dupã implementarea proiectului se vor completa cu prezentarea obiectivului de investiţii/lucrãrilor de intervenţie.
23. Dispoziţii finale
Procedura privind implementarea, monitorizarea şi evaluarea programului se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta procedura.

ANEXA 1


───────
la procedura
────────────

FIŞA CERERII DE FINANŢARE NERAMBURSABILA
Solicitant .......................................................
Titlul proiectului ...............................................
Suma solicitatã de la program ....................................
Eligibilitate ....................................................
Conformitate .....................................................
Verificator ......................................................
Numele şi prenumele ..............................................
Semnatura ........................................................
Evaluare:





┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───┬───┐
│ │DA │NU │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼───┤
│Agenţia pentru dezvoltare regionala propune aprobarea cererii │ │ │
│de finanţare │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼───┤
│Obiectivul/obiectivele proiectului rãspunde/rãspund prioritatilor │ │ │
│locale/regionale │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼───┤
│Exista necesitatea elaborãrii proiectului │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼───┤
│Se demonstreaza viabilitatea financiarã │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼───┤
│Exista o legatura cu alte obiective de investiţii/lucrãri │ │ │
│de intervenţie │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───┼───┤
│Certitudinea implementarii (sunt prevãzute acţiuni care │ │ │
│sa asigure implementarea proiectului) │ │ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───┴───┘



Total pondere "DA" .....................................................
Evaluator ..............................................................
Numele şi prenumele ....................................................
Semnatura ..............................................................

ANEXA 2


───────
la procedura
────────────

CERERE DE FINANŢARE NERAMBURSABILA

Data depunerii:
Numãr de înregistrare:





1. Informaţii despre solicitant
┌───────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────┐
│Denumirea legalã completa │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│Codul fiscal │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│Adresa │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│Reprezentant │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│Responsabil de proiect │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│Telefon nr. │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│Fax nr. │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│Adresa e-mail │ │
├───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│Website │ │
└───────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────┘



2. Informaţii despre proiect
2.1. Titlul proiectului pentru a cãrui elaborare se solicita finanţare:


────────────────────────────────────────────────────────────────────────

2.2. Localizare:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Regiunea de dezvoltare, judeţ, localitate

2.3. Durata estimatã a obiectivelor de investiţii/lucrãrilor de intervenţie:
- Pentru proiectare:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- Pentru execuţie:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────

2.4. Data propusã pentru începere:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Pentru faza de proiectare

2.5. Data estimatã de finalizare a implementarii proiectului:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Pentru faza de execuţie

2.6. Cheltuieli pentru proiectare:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────





┌──────────────────────────────────────────────────┬────┬────┬──────────────┐
│Suma cerutã ca ajutor financiar nerambursabil │ lei│ │ % din total │
├──────────────────────────────────────────────────┼────┴────┼──────────────┤
│Suma de cofinantare din partea solicitantului lei │ │ │
└──────────────────────────────────────────────────┴─────────┴──────────────┘



2.7. Cheltuieli estimate de execuţie:


────────────────────────────────────────────────────────────────────────

3. Descrierea proiectului

Tema proiectului:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Investiţiile/lucrãrile de intervenţie pentru care se elaboreazã proiectul

Obiectivul/obiectivele proiectului:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Maximum o pagina. Trebuie sa fie strâns legate de prioritãţile regionale, judeţene şi locale.

Necesitatea elaborãrii proiectului:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Maximum 5 pagini. Informaţii despre:
a) beneficiari;
b) situaţia actuala;
c) cum imbunatateste proiectul situaţia comunitãţii locale;
d) existenta unor studii anterioare (de oportunitate, prefezabilitate, fezabilitate etc.)

Resurse financiare pentru proiectare şi execuţie:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Informaţii cu privire la sursele de finanţare preconizate

Legatura proiectului cu alte obiective de investiţii/lucrãri de intervenţie
────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Riscuri majore care pot afecta încheierea cu succes a proiectului şi acţiuni de remediere
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numele şi prenumele ....................
Semnatura ..............................

Funcţia ........................ Data ...................

Documente care se anexeazã la cerere:
Pentru proiectele pentru a cãror implementare solicitantul are surse certe de finanţare:
1. copie de pe hotãrârea consiliului local privind aprobarea finanţãrii obiectivelor de investiţii sau a lucrãrilor de intervenţie;
2. copie de pe hotãrârea consiliului local privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciului care va administra obiectivele de investiţii.
Pentru proiectele pentru a cãror implementare solicitantul nu are surse certe de finanţare:
1. copie de pe hotãrârea consiliului local privind aprobarea cofinanţãrii obiectivelor de investiţii sau a lucrãrilor de intervenţie;
2. copie de pe hotãrârea consiliului local privind participarea la licitaţie deschisã pentru propuneri de proiecte.

────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016