Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 817 din 14 aprilie 1998  pentru aprobarea regulamentului privind organizarea si functionarea Garzii financiare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 817 din 14 aprilie 1998 pentru aprobarea regulamentului privind organizarea si functionarea Garzii financiare

EMITENT: Min. Finantelor
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 159 din 22 aprilie 1998
Ministrul finanţelor,
în baza prevederilor <>art. 20 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Garzii financiare,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Garzii financiare, anexa la prezentul ordin.
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Garzii financiare, aprobat prin <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.079/1992 , cu modificãrile ulterioare, se abroga.
ART. 2
Garda financiarã şi Direcţia generalã de organizare, resurse umane şi financiar vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu

ANEXA 1

REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Garzii financiare

I. Dispoziţii generale

ART. 1
Garda financiarã este un corp de control financiar specializat al statului, militarizat, neincazarmat, care funcţioneazã, potrivit legii, în cadrul Ministerului Finanţelor.
ART. 2
(1) Garda financiarã efectueazã controale operative şi inopinate pentru constatarea încãlcãrii legilor fiscale, a reglementãrilor vamale, a normelor de comerţ şi de circulaţie a bunurilor şi serviciilor, urmãrind identificarea şi sancţionarea, în condiţiile legii, a evaziunii fiscale, a activitãţilor de contrabanda şi a altor fapte nepermise de lege, sãvârşite în domeniile pentru care Garda financiarã este imputernicita prin lege sa execute control.
(2) Constatãrile rezultate ca urmare a controalelor efectuate se consemneazã în acte de control în care se descriu faptele, se menţioneazã prevederile legale incalcate, se stabilesc obligaţiile fata de bugetul de stat, bugetele locale sau bugetele fondurilor speciale, se aplica sancţiuni şi se dispun mãsurile prevãzute de lege.
ART. 3
(1) Personalul Garzii financiare este constituit pe doua structuri: comisari şi personal auxiliar şi se subordoneazã ierarhic comisarului general.
(2) Subordonarea ierarhica impune respectarea drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din relaţia şef - subordonat, care, pentru comisari, are urmãtoarea ierarhie: comisar, comisar şef divizie, comisar adjunct şef de secţie, comisar şef secţie, comisar general adjunct şi comisar general.
(3) Comisarii sunt funcţionari publici, cu studii superioare sau cu studii medii.
(4) Comisarii cu studii superioare sunt încadraţi pe grade profesionale, având urmãtoarea ierarhie: comisar debutant, comisar principal IV, comisar principal III, comisar principal II, comisar principal I, comisar principal I.A.
(5) Comisarii cu studii medii au urmãtoarea ierarhie pe trepte profesionale: comisar debutant, comisar IV, comisar III, comisar II, comisar I, comisar I.A.
ART. 4
Personalul aparatului central al Garzii financiare, al secţiilor judeţene şi al municipiului Bucureşti rãspunde ierarhic în fata comisarului general sau a adjunctilor acestuia în ceea ce priveşte modul în care sunt îndeplinite atribuţiile functionale şi sarcinile de serviciu, precum şi pentru abateri ce decurg din deontologia profesiei.
ART. 5
În exercitarea atribuţiilor legale, comisarii sunt investiti cu exerciţiul autoritãţii publice, beneficiind de protecţie potrivit legii.
ART. 6
(1) În calitate de funcţionari publici care lucreazã în sistem militarizat, comisarilor le este interzis sa fie membrii ai vreunui partid politic sau sa facã parte din organizaţii politice.
(2) Comisarii se por constitui în sau pot face parte din organizaţii profesionale, cu respectarea dispoziţiilor legale şi ale prezentului regulament.

II. Organizarea şi funcţionarea Garzii financiare
ART. 7
(1) Garda financiarã este pusã sub comanda unui comisar general şi dispune de un aparat central, abilitat sa acţioneze pe întreg teritoriul României, şi de un aparat teritorial, constituit în secţii judeţene şi a municipiului Bucureşti. Activitatea Garzii financiare este coordonata de comandamentul garzii, constituit în condiţiile legii.
(2) Secţiile Garzii financiare au competenta de control pe teritoriul judeţului şi al municipiului Bucureşti, în care sunt organizate. Dacã se impune continuarea sau extinderea controlului pe raza teritorialã a altor judeţe sau a municipiului Bucureşti, acesta se poate efectua numai cu aprobarea comisarului general sau a unuia dintre adjunctii acestuia.
(3) Fiecare secţie a Garzii financiare este condusã de un comisar şef secţie, care este subordonat comisarului general.
(4) Operaţiunile financiar-contabile şi administrative, aferente secţiilor Garzii financiare, sunt realizate prin direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat.
ART. 8
(1) Aparatul central şi cel al secţiilor Garzii financiare se organizeazã în divizii de specialitate, conduse de cãtre un comisar şef divizie, şi în alte compartimente, potrivit organigramei aprobate de ministrul finanţelor.
(2) În activitatea de conducere, comisarul general şi comisarii şefi secţie sunt ajutaţi de un numãr de comisari generali adjuncţi şi, respectiv, comisari adjuncţi şefi secţie, stabilit prin ordin al ministrului finanţelor.
ART. 9
(1) Comandamentul Garzii financiare îşi desfãşoarã activitatea în baza programului de activitate, se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar şi analizeazã, în principal:
a) rapoartele de activitate periodice ale Garzii financiare, stabilind mãsurile ce se impun pentru îmbunãtãţirea activitãţii acesteia;
b) colaborarea Garzii financiare cu direcţiile din cadrul Ministerului Finanţelor;
c) global şi pe etape, rezultatele obţinute de Garda financiarã în cadrul acţiunilor organizate împreunã cu diferite organisme guvernamentale;
d) propunerile de mãsuri privind îmbunãtãţirea cadrului legislativ, în scopul eliminãrii suprapunerilor, lacunelor, şi a oricãror disfunctionalitati;
e) completarea şi actualizarea programelor de activitate, în funcţie de necesitãţile curente.
(2) Despre problemele mai deosebite, cu propuneri de mãsuri, dupã caz, Comandamentul Garzii financiare va prezenta informãri conducerii Ministerului Finanţelor.
ART. 10
Comisarul general rãspunde în fata ministrului finanţelor pentru intreaga activitate a Garzii financiare şi are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigura, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, conducerea cu eficienta şi operativitate a aparatului Garzii financiare;
b) asigura ca fiecare persoana din aparatul Garzii financiare sa-şi îndeplineascã şi sa aplice dispoziţiile prevãzute de lege, regulamente şi ordine;
c) asigura controlul propriu şi îndrumarea activitãţii secţiilor teritoriale, urmãrind ca intervalul dintre doua controale consecutive sa nu depãşeascã 2 ani;
d) executa anchete şi inspecţii speciale, ordonate de ministrul finanţelor sau din proprie initiativa, în legatura cu activitatea şi cu comportamentul personalului Garzii financiare, iar în cazul constatãrii de nereguli şi incorectitudini, dispune mãsurile ce se impun, potrivit legii;
e) primeşte şi asigura soluţionarea sesizarilor şi reclamatiilor, conform competentelor legale, în legatura cu faptele de evaziune fiscalã, abaterile de la legile fiscale, de la reglementãrile vamale, precum şi de la normele de comerţ, cu consultarea, dupã caz, a direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor;
f) stabileşte obiectivele de control pe anul în curs, asigura întocmirea proiectului programului de activitate trimestrial al întregului aparat şi urmãreşte îndeplinirea acestora;
g) aproba programele de activitate trimestriale ale secţiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti;
h) reprezintã Garda financiarã în relaţiile cu terţii şi în fata autoritãţilor publice, pe care o angajeazã în limita competentelor;
i) participa sau deleagã reprezentanţi la analiza bilanţurilor de activitate ale secţiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti;
j) emite delegaţii subordonaţilor pentru misiuni sau însãrcinãri speciale şi analizeazã rapoartele acestora;
k) supune, la timp, aprobãrii conducerii Ministerului Finanţelor necesarul de resurse pentru asigurarea condiţiilor de desfãşurare normalã a activitãţii;
l) analizeazã dosarele candidaţilor la angajarea în aparatul central şi aproba înscrierea acestora la concurs;
m) prin delegare de competenta, emite decizii de angajare şi încetare a activitãţii, aproba transferul şi aplica sancţiunile prevãzute de lege personalului Garzii financiare, cu excepţia personalului menţionat la art. 19;
n) stabileşte şi supune aprobãrii ministrului finanţelor atribuţiile specifice, precum şi pe cele aferente funcţiilor din aparatul central şi teritorial al Garzii financiare, care nu au fost cuprinse în prezentul regulament;
o) poate negocia, încheia şi semna protocoale sau convenţii de colaborare între Garda financiarã şi instituţii similare din alte tari, în limita mandatului dat de ministrul finanţelor;
p) întocmeşte raportul privind bilanţul activitãţii anuale, pe care îl prezintã conducerii Ministerului Finanţelor;
r) convoacã conducerea secţiilor teritoriale pentru prezentarea raportului privind bilanţul anual de activitate sau ori de câte ori se impune.
ART. 11
Comisarul general este împuternicit sa emita norme de lucru, metode şi procedee privind executarea controlului de cãtre comisarii Garzii financiare, raportarea rezultatelor, executarea serviciului de permanenta, utilizarea mijloacelor tehnice din dotare, folosirea echipamentului, pregãtirea şi perfecţionarea pregãtirii profesionale a comisarilor, precum şi alte dispoziţii necesare îndeplinirii atribuţiilor functionale.
ART. 12
Comisarul şef secţie are urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã şi conduce activitatea sectiei pentru realizarea obiectivelor, sarcinilor, planurilor sau programelor tematice rezultate din legi, ordine şi instrucţiuni de linie sau din propriile programe de activitate;
b) menţine ordinea şi disciplina în rândul personalului sectiei;
c) colaboreazã în activitatea sa cu conducerea direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, a direcţiilor de specialitate din cadrul acesteia, precum şi cu organele vamale;
d) rãspunde de utilizarea cu eficienta a timpului de lucru, de incarcatura cu sarcini a fiecãrui subordonat, urmãreşte respectarea normelor ce impun subordonarea şi executarea ordinelor sau a sarcinilor;
e) analizeazã dosarele candidaţilor la angajare în secţia Garzii financiare şi întocmeşte referatul privitor la cunoaşterea candidatului;
f) reprezintã secţia în relaţiile cu autoritãţile publice, în limita competentelor acordate;
g) organizeazã şi controleazã modul în care se executa serviciul de permanenta pe secţie, urmãrind menţinerea stãrii operative şi posibilitatea de intervenţie imediata, indiferent de ora, loc sau starea vremii;
h) urmãreşte modul de folosire a mijloacelor tehnice din dotare, luând mãsurile ce se impun;
i) urmãreşte realizarea optima a legãturilor radio sau telefonice între echipele de control cu celelalte secţii şi cu unitatea centrala;
j) controleazã modul de folosire a uniformei, insignelor de împuternicire, a însemnelor, potrivit funcţiilor ierarhice, a sigiliilor, a legitimatiilor etc.;
k) asigura controlul periodic al armamentului din dotare, al celorlalte mijloace de protecţie şi autoaparare şi verifica gradul de cunoaştere a prevederilor legale în domeniu;
l) organizeazã şi conduce şedinţele de verificare a cunoaşterii şi utilizãrii armamentului din dotare, de formare a deprinderilor de tragatori şi de executare a tragerilor cu munitie de rãzboi;
m) urmãreşte respectarea programului stabilit pentru perfecţionarea pregãtirii profesionale, de pregãtire fizica şi militarã;
n) rãspunde de acuratetea şi de realitatea raportarilor, de respectarea termenelor de executare a lucrãrilor, de pregãtirea şi desfãşurarea bilanţului anual privind activitatea sectiei.

III. Condiţiile de recrutare, de angajare şi de avansare a personalului
ART. 13
Angajarea personalului şi avansarea în funcţii, grade şi trepte profesionale se fac prin concurs, potrivit legii.
ART. 14
(1) În vederea participãrii la concursul de angajare în Garda financiarã, pentru funcţia de comisar pot candida bãrbaţi, care trebuie sa îndeplineascã, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) sa fie cetãţean roman, cu domiciliul stabil în România;
b) sa aibã stagiul militar satisfãcut, sa fie apt pentru serviciul operativ şi sa nu depãşeascã varsta de 45 de ani. În cazuri bine justificate, ministrul finanţelor poate aproba participarea la concurs pentru angajare în funcţia de comisar şi peste aceasta limita de varsta;
c) sa fie absolvent, cu diploma de licenta, a unei instituţii de învãţãmânt superior economic sau juridic, forma lungã, cu recunoaşterea vechimii în specialitate. Por fi angajate şi persoane cu pregãtire medie de specialitate economicã, în limita a 20% din numãrul de posturi de specialitate;
d) sa nu fi fost condamnat pentru sãvârşirea vreunei infracţiuni, sa aibã un comportament demn şi civilizat în societate;
e) sa fie declarat admis la examenul medical şi la testul psihologic;
f) sa nu fie membru al vreunui partid politic şi sa nu activeze în organizaţii politice.
(2) Pentru funcţiile destinate personalului auxiliar pot participa la concurs şi femei, cu respectarea condiţiilor de studii şi de vechime cerute pentru fiecare funcţie în parte, precum şi a celor prevãzute la alin. (1), cu excepţia lit. b) şi c).
ART. 15
Candidaţii care solicita încadrarea în Garda financiarã vor fi supuşi unei preselectii medicale şi psihologice, care este eliminatorie, ce se va organiza şi desfasura prin unitãţile medicale specializate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale sau ale Ministerului de Interne.
ART. 16
Candidaţii admişi la preselecţie se pot înscrie la concursurile organizate potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului finanţelor, prin depunerea dosarului de înscriere menţionat la art. 18.
ART. 17
Pentru ocuparea unei funcţii de conducere pot participa la concurs numai comisarii care, deosebit de celelalte condiţii, au o vechime minima de 2 ani în Garda financiarã. Aceasta condiţie nu se aplica funcţiei de comisar general.
ART. 18
Dosarul de înscriere la concursul pentru ocuparea unui post de comisar în structura Garzii financiare va cuprinde:
a) cerere-tip de înscriere;
b) copie legalizatã de pe diploma de licenta sau de pe diploma echivalenta, în cazul absolvenţilor învãţãmântului superior, respectiv de pe diploma de bacalaureat, în cazul absolvenţilor învãţãmântului liceal;
c) copie de pe livretul militar;
d) carnetul de munca sau copie de pe acesta;
e) curriculum vitae;
f) recomandare de la ultimul loc de munca sau de la instituţia de învãţãmânt, pentru debutanti care se angajeazã pentru prima data;
g) declaraţie pe propria rãspundere ca nu este membru al nici unui partid politic sau organizaţie politica;
h) certificat de cazier judiciar;
i) aviz privind testul psihologic, în condiţiile prezentului regulament;
j) fişa medicalã tip Garda financiarã;
k) aviz de portarma;
l) calificativul pe ultimii 2 ani de activitate (exclusiv pentru debutanti).
ART. 19
Numirea comisarului general, a comisarilor generali adjuncţi, a comisarilor şefi secţie şi a comisarilor adjuncţi şefi secţie se face prin ordin al ministrului finanţelor, în baza concursului organizat potrivit legii.
ART. 20
Metodologia de angajare, reangajare, delegare, detaşare, transferare, avansare în funcţie, grade sau trepte profesionale, sancţionare şi încetare a activitãţii personalului Garzii financiare din aparatul central şi din secţiile teritoriale se aproba prin ordin al ministrului finanţelor.
ART. 21
(1) La angajare, personalul Garzii financiare este obligat sa depunã jurãmântul solemn prevãzut de lege, care se va consemna într-un act scris, semnat de persoana în cauza şi se va pãstra la dosarul personal.
(2) Personalul Garzii financiare din aparatul central, precum şi comisarii şefi secţie vor depune jurãmântul solemn în fata comisarului general.
(3) Personalul secţiilor Garzii financiare din cadrul judeţelor şi al municipiului Bucureşti vor depune jurãmântul în fata comisarului şef secţie.

IV. Executarea serviciului, drepturile şi obligaţiile personalului Garzii financiare în exercitarea atribuţiilor de serviciu
ART. 22
(1) În exercitarea atribuţiilor prevãzute la <>art. 15 din Legea nr. 30/1991 aparatul Garzii financiare executa:
a) serviciul curent;
b) serviciul excepţional.
(2) Serviciul curent se executa operativ şi inopinat, potrivit dispoziţiilor primite de cãtre comisarii Garzii financiare, pe baza legitimatiei de control şi a insignei de împuternicire, fãrã a fi nevoie de un înscris special.
(3) Serviciul excepţional se executa de cãtre personalul Garzii financiare numai în baza ordinelor sau delegatiilor date de ministrul finanţelor sau de comisarul general, dupã caz, prin delegare de competenta.
(4) Persoana care dispune serviciul excepţional stabileşte obiectivele de verificat, contribuabilii supuşi controlului şi perioada cuprinsã în verificare.
(5) La orice acţiune de control participa minimum doi comisari.
ART. 23
(1) În sensul prevederilor prezentului regulament, controlul exercitat de Garda financiarã se caracterizeazã, în principal, prin:
a) declanşarea acţiunilor de control se face ca urmare a planurilor şi a programelor tematice, a sesizarilor, a rapoartelor, a informaţiilor, a solicitãrilor motivate din partea organelor abilitate, a ordinului ministrului finanţelor sau al conducerii Garzii financiare;
b) acţiunile se pot desfasura în funcţie de locul unde se afla sursa impozabilã, respectiv la sediul agentului economic, la orice punct de lucru al acestuia, pe cai de comunicaţie, în orice loc în care se afla sau se identifica documente sau probe, inclusiv la sediul organului de control;
c) controlul obiectivelor specifice pentru care s-a declansat acţiunea, inclusiv al faptelor ce decurg sau sunt direct corelate cu acesta, se va executa prin verificãri ale documentelor justificative şi ale registrelor contabile, ale stocurilor faptice şi scriptice, incrucisate, supravegherea obiectivelor, perchezitii şi prin oricare alte procedee permise de lege;
d) pentru corecta fundamentare a constatãrilor înscrise în actele de control, în desfãşurarea verificãrilor vor fi examinate documente primare, de gestiune, justificative, contabile, deconturi fiscale, documente bancare sau vamale, jurnale şi registre şi orice alte documente utile controlului.
(2) În acţiunile de control se va urmãri respectarea caracterului operativ şi inopinat; aparatul Garzii financiare nu va fi antrenat în acţiuni de control fiscal curent, de natura celui executat periodic la contribuabili de cãtre alte organe fiscale, exceptând acţiunile desfãşurate în acest sens din ordinul ministrului finanţelor.
ART. 24
În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, comisarii Garzii financiare sunt în drept:
a) sa efectueze controale în localurile şi dependintele în care se produc, se depoziteaza, se comercializeazã bunuri sau se desfãşoarã activitãţi care fac obiectul impozitãrii;
b) sa verifice existenta şi autenticitatea documentelor justificative pe timpul transportului, precum şi în locurile de desfãşurare a unor activitãţi de producţie, prestãri de servicii, acte şi fapte de comerţ, când exista indicii de sustragere de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale sau de utilizare a unor procedee interzise de lege;
c) sa verifice evidenta primara şi contabila, registrele şi orice alte documente sau înscrisuri din care rezulta modul de îndeplinire a obligaţiilor fiscale, sa constate fapte de evaziune fiscalã şi sa stabileascã, potrivit legii, obligaţiile de plata cãtre bugetul de stat, bugetele locale sau bugetele fondurilor speciale;
d) sa efectueze, în condiţiile şi potrivit dispoziţiilor Codului de procedura penalã, perchezitii în localuri publice sau particulare - case, curţi, dependinţe şi grãdini -, dacã exista indicii ca în aceste locuri sunt ascunse mãrfuri sau instalaţii cu care se fabrica produse fãrã îndeplinirea obligaţiilor fiscale sau dacã se comit alte fraude fiscale;
e) sa confiste, în condiţiile legii, obiectele sau produsele - corpuri delicte -, sustrase de la plata impozitelor şi taxelor sau ale cãror fabricaţie şi desfacere sunt interzise, precum şi sa ridice documentele care pot servi la dovedirea fraudelor sau a contravenţiilor descoperite;
f) sa constate contravenţii şi sa aplice sancţiunile corespunzãtoare, potrivit competentei prevãzute de lege; sa ia mãsura confiscãrii mãrfurilor sau a produselor care au servit sau au fost destinate sa serveascã la sãvârşirea vreuneia dintre faptele pentru care, prin lege, se prevede luarea unei astfel de mãsuri;
g) sa sesizeze organele de urmãrire penalã în legatura cu infracţiunile constatate cu ocazia exercitãrii atribuţiilor de serviciu;
h) sa ceara informaţii şi explicaţii verbale şi în scris, dupã caz, în legatura cu problemele care formeazã obiectul controlului;
i) sa poarte uniforma, sa pãstreze, sa foloseascã şi sa facã uz de armamentul şi mijloacele din dotare, în condiţiile legii.
ART. 25
(1) Personalul Garzii financiare are urmãtoarele obligaţii principale:
a) sa respecte întocmai Constituţia, legile în vigoare şi jurãmântul solemn;
b) sa fie permanent la dispoziţia serviciului;
c) sa încheie, cu obiectivitate şi fãrã partinire, acte scrise asupra constatãrilor fãcute şi asupra rezultatelor controlului;
d) sa fie devotat serviciului, sa respecte ordinele date de şefii ierarhici, informand asupra modului de îndeplinire a acestora;
e) sa pãstreze cu stricteţe secretul de serviciu, al acţiunilor de control, al informaţiilor cu caracter confidenţial, deţinute ca urmare a exercitãrii atribuţiilor de serviciu, şi sa nu le facã publice, în afarã cazului când îndatoririle funcţiei sau necesitãţile justiţiei impun în mod absolut contrariul;
f) sa nu pretindã şi sa nu primeascã nici un fel de bunuri în natura sau bani, nici sa-şi creeze avantaje în legatura cu serviciul sau prin exercitarea funcţiei;
g) sa pãstreze în buna stare bunurile din dotare şi însemnele de legitimare;
h) sa respecte cerinţele statutului funcţionarului public;
i) comisarilor Garzii financiare le este interzisã calitatea de asociat sau de administrator la societãţi comerciale;
j) sa efectueze, conform programãrii, serviciul de permanenta la sediu, în regim militarizat (în uniforma, inarmat, cu durata de 24 ore), cu drept de recuperare şi odihna. Pe timpul serviciului de permanenta poarta rãspunderea asupra bunurilor, armamentului şi muniţiei din dotarea Garzii financiare. În acest scop, comisarul general emite reguli interne privitoare la executarea serviciului de permanenta.
(2) În exercitarea atribuţiilor, personalul Garzii financiare este obligat sa-şi facã cunoscutã, în prealabil, calitatea, sa prezinte legitimatia de serviciu cu insigna de împuternicire. Este obligat sa aibã o conduita demna, politicoasa, civilizata fata de cetãţeni, ferma şi intransigenta fata de cei care incalca legile tarii.
(3) Încãlcarea oricãrei obligaţii de serviciu atrage aplicarea de sancţiuni disciplinare, contravenţionale sau penale, dupã caz.
ART. 26
Garda financiarã sprijinã, prin mijloace şi procedee de control specifice, organele de control financiar şi celelalte servicii din cadrul Ministerului Finanţelor, la cererea scrisã a acestora şi cu acordul prealabil al comisarului şef secţie sau al comisarului general.
ART. 27
(1) Rezultatul controlului şi mãsurile luate se consemneazã în documente de control, iar evenimentele deosebite se raporteazã imediat şefului ierarhic.
(2) Documentele de control care se întocmesc de comisarii Garzii financiare sunt: procesul-verbal de control, nota de constatare, procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, semnate şi de persoanele împuternicite din cadrul agenţilor economici controlati, şi nota unilaterala, semnatã numai de comisari.
(3) Se pot întocmi şi alte documente ajutatoare efectuãrii controlului, cum sunt: invitaţii, proces-verbal de afişare, proces-verbal de ridicare înscrisuri, proces-verbal de sigilare-desigilare, proces-verbal de lasare în custodie etc.
(4) Valorificarea constatãrilor cuprinse în actele de control se efectueazã potrivit legii şi metodologiilor elaborate de Ministerul Finanţelor. Documentele de control se depun şi se înregistreazã la sediul Garzii financiare, iar dacã, în urma controlului, au fost efectuate confiscari de bunuri, sume în lei sau în valuta, acestea se depun sau se predau, dupã caz, potrivit prevederilor legale.
ART. 28
În situaţia în care, ca urmare a controlului inopinat sau operativ al Garzii financiare, se considera necesarã extinderea sau aprofundarea verificãrii, vor fi informate în scris, în acest scop, organele în competenta cãrora intra verificãrile respective.
ART. 29
(1) Comisarii Garzii financiare pot efectua control numai în baza ordinului primit pe cale ierarhica. În situaţia în care comisarii deţin date sau indicii ca anumiti agenţi economici practica evaziune fiscalã sau incalca legislaţia în vigoare, au obligaţia sa raporteze de îndatã şi sa procedeze potrivit ordinului primit.
(2) Personalul aflat în serviciu este obligat sa execute, în termenul fixat, ordinele şi dispoziţiile primite.
ART. 30
Acţiunile de control în porturi, aeroporturi, puncte de control vamal, asupra mijloacelor de transport, precum şi la depozite, locuri de producţie sau de comercializare se pot efectua la orice ora din zi sau din noapte, iar la agenţii economici, controlul se va face, de regula, în zilele când aceştia sunt în activitate, ţinând seama de prevederile legale în vigoare.
ART. 31
În cazuri deosebite, comisarii Garzii financiare, aflaţi în acţiuni de control, dacã constata abateri de la dispoziţiile legale şi dacã la locul constatãrii nu sunt condiţii pentru clarificarea faptelor şi întocmirea documentelor, în acest scop pot lua mãsura ca faptuitorii sa fie condusi sau invitaţi la sediul Garzii financiare ori la cea mai apropiatã secţie a acesteia, unde se vor depune şi obiectele reţinute.
ART. 32
Personalul Garzii financiare, în limitele atribuţiilor stabilite prin lege, colaboreazã cu alte organe specializate ale statului, care au atribuţii în domeniul fiscal şi al reglementãrilor vamale, al respectãrii normelor de comerţ sau de protecţie a populaţiei, pentru împiedicarea oricãror sustrageri sau eschivari de la plata impozitelor şi taxelor, a activitãţii de contrabanda şi a oricãror procedee interzise de lege în activitatea de comerţ.

V. Procedura de constatare a faptelor şi de contestare a actelor
ART. 33
(1) În activitatea sa, Garda financiarã este obligatã sa aplice prevederile <>Legii nr. 30/1991 , ale prezentului regulament, precum şi ale altor norme legale prin care i se stabilesc sarcini şi competente.
(2) Documentele de control se întocmesc cu respectarea prevederilor legale, a normelor de lucru pentru personalul Garzii financiare şi a metodologiilor elaborate de Ministerul Finanţelor.
(3) Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor se întocmeşte atât pentru sancţionarea abaterilor de natura fiscalã, cat şi pentru fapte de alta natura, prevãzute în legi speciale, prin care se dispune şi mãsura complementara a confiscãrii.
(4) Actele de control pot fi supuse cãilor administrative de atac, prevãzute de Legea nr. 105/1997 sau de Legea nr. 32/1968.
ART. 34
În cazul obiectiilor, contestaţiilor sau plangerilor impotriva actelor de control întocmite de comisarii Garzii financiare se va proceda conform legii şi normelor referitoare la soluţionarea acestora.
ART. 35
Documentele prin care s-au stabilit impozite, taxe şi alte sume de virat la bugetul de stat, ca urmare a controalelor efectuate, se transmit pentru urmãrire-încasare la organul fiscal, respectându-se metodologia specifica elaborata de Ministerul Finanţelor.
ART. 36
La secţiile Garzii financiare, precum şi în centrala va fi organizatã şi condusã evidenta documentelor de control încheiate de comisarii Garzii financiare şi a mãsurilor dispuse pe termene şi responsabilitãţi. Evidenta va fi condusã dupã un model unitar, stabilit de Garda financiarã centrala. Pe baza acestei evidente secţiile vor raporta la centrala Garzii financiare, la perioade prestabilite rezultatele activitãţii de control.

VI. Rãspunderea disciplinarã şi materialã
ART. 37
Constituie abateri disciplinare şi se sancţioneazã, potrivit legii, urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea îndatoririlor prevãzute în prezentul regulament;
b) refuzul nejustificat de a îndeplini atribuţiile de serviciu;
c) neglijenţa sau îndeplinirea necorespunzãtoare a atribuţiilor de serviciu;
d) absentarea nemotivatã de la serviciu sau pãrãsirea nejustificatã a serviciului;
e) depãşirea atribuţiilor functionale.
ART. 38
Sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului Garzii financiare sunt reglementate prin lege şi constau în:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) diminuarea salariului de baza sau, dupã caz, a indemnizaţiei de conducere cu 5%-10% pe o perioada de 1-3 luni;
d) retragerea unei gradatii sau unei trepte pe o perioada de 1-3 luni;
e) retrogradarea în funcţie pe o perioada de 1-3 luni;
f) desfacerea disciplinarã a contractului individual de munca.
ART. 39
(1) Sancţiunea disciplinarã se aplica numai dupã cercetarea administrativã a faptei şi va fi în concordanta cu împrejurãrile şi consecinţele acesteia, respectându-se dispoziţiile Codului muncii. Cercetarea administrativã se efectueazã de persoane desemnate de comisarul general sau, dupã caz, de ministrul finanţelor.
(2) În cazul în care ministrul finanţelor dispune ca cercetarea administrativã sa fie efectuatã de alte organe din structura Ministerului Finanţelor, comisarul general poate propune ca, în astfel de acţiuni, sa participe şi persoane din Garda financiarã.
ART. 40
Contractul individual de munca se poate desface disciplinar în urmãtoarele cazuri:
a) sãvârşirea unei abateri grave sau sãvârşirea repetatã a unor abateri;
b) încãlcarea cu vinovãţie a îndatoririlor de serviciu, care are consecinţe grave;
c) absentarea nemotivatã de la serviciu mai mult de 3 zile consecutive.
ART. 41
Sancţionarea disciplinarã se aplica de cãtre cel în drept sa ia aceasta mãsura, în cel mult 30 de zile de la luarea în cunostinta de sãvârşirea abaterii, dar nu mai mult de 6 luni de la data comiterii acesteia, şi se comunica, în scris, celui în cauza.
ART. 42
Competenta de aplicare a sancţiunilor disciplinare revine comisarului general, cu excepţia sancţiunilor care privesc personalul menţionat la art. 19.
ART. 43
Contestaţiile impotriva deciziei de sancţionare se soluţioneazã potrivit legii.
ART. 44
Ori de câte ori se produc pierderi, degradari, distrugeri sau alte pagube materiale în dãuna patrimoniului administrat de Garda financiarã, se dispune constituirea unei comisii administrative de cercetare a evenimentului. Rezultatele cercetãrilor se consemneazã în rapoarte cu propuneri adresate comisarului general sau comisarului şef secţie, dupã caz, care va dispune sau va propune, motivat, mãsurile legale.

VII. Utilizarea armamentului şi a echipamentului
ART. 45
Prin uz de arma se înţelege executarea tragerii cu arma de foc asupra persoanelor sau bunurilor.
ART. 46
Personalul Garzii financiare, care este dotat cu arme de foc, poate face uz de arma, pentru îndeplinirea atributiilor de serviciu sau a misiunilor ordonate, în urmãtoarele situaţii:
a) impotriva acelora care incearca sa pãtrundã în mod ilegal în incinta sediilor Garzii financiare;
b) impotriva persoanelor care riposteaza sau incearca sa riposteze cu arma ori cu alte obiecte care pun în pericol viata ori integritatea corporalã a comisarului;
c) impotriva oricãrui mijloc de transport folosit de persoanele prevãzute la lit. a) şi b).
ART. 47
Personalul Garzii financiare, autorizat sa detina, sa poarte şi sa foloseascã arme pentru autoaparare sau paza, poate face uz de arma, în legitima apãrare sau în stare de necesitate, potrivit legii.
ART. 48
(1) Uzul de arma se poate face numai dupã ce s-a fãcut somaţia legalã.
(2) Somaţia se face prin cuvântul "STAI". În caz de nesupunere, se someaza din nou prin cuvintele "STAI, CA TRAG". Dacã cel în cauza nu se supune nici de aceasta data, se someaza prin tragerea unui foc de arma în sus, în plan vertical.
(3) În cazul în care, dupã executarea somaţiei legale, potrivit alin. (2), persoana în cauza nu se supune, se poate face uz de arma impotriva acesteia.
(4) În cazuri deosebite, se poate face uz de arma, fãrã somaţie, dacã lipseşte timpul necesar pentru aceasta.
(5) În cazul folosirii armelor impotriva autovehiculelor, se executa un foc în plan vertical, iar apoi de va trage în pneurile acestora, în scopul imobilizarii.
ART. 49
(1) Uzul de arma, în condiţiile şi în situaţiile prevãzute în prezentul capitol, se face în asa fel încât sa conducã la imobilizarea celor impotriva cãrora se foloseşte arma, tragandu-se, pe cat posibil, la picioare, pentru a evita cauzarea morţii acestora.
(2) Dacã uzul de arma şi-a atins scopul prevãzut la alin. (1), se înceteazã recurgerea la un asemenea mijloc.
(3) Persoanei ranite trebuie sa i se dea primul ajutor şi îngrijiri medicale.
(4) Despre eveniment se va raporta imediat, pe cale ierarhica, comisarului general.
ART. 50
(1) Se va evita, pe cat posibil, uzul de arma impotriva minorilor, femeilor şi batranilor.
(2) Se interzice uzul de arma:
a) impotriva copiilor, femeilor vizibil gravide, cu excepţia cazurilor în care infaptuiesc un atac armat sau în grup, care pune în pericol viata sau integritatea corporalã a unei persoane;
b) în situaţiile în care s-ar primejdui viata altor persoane ori s-ar viola teritoriul, spaţiul aerian sau apele naţionale ale unui stat vecin.
(3) În acţiunile întreprinse, comisarii Garzii financiare pot solicita ajutorul organelor de poliţie, de graniceri, de control pentru trecerea frontierei de stat, al oricãrei alte autoritãţi.
ART. 51
Echiparea şi dotarea Garzii financiare se fac, potrivit normelor legale, în limita cheltuielilor aprobate de Ministerul Finanţelor.
ART. 52
(1) Personalul Garzii financiare are în dotare uniforma de serviciu, cu însemne distincte, potrivit funcţiilor ierarhice, precum şi insigne de împuternicire, dupã modelul şi condiţiile stabilite de normele legale.
(2) În timpul serviciului, personalul militarizat al Garzii financiare va purta uniforma regulamentara.
(3) În anumite situaţii, la ordinul comisarului general sau al comisarului şef secţie, dupã caz, se poate purta şi ţinuta civilã.
(4) Pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu se vor folosi mijloace de transport, aparatura tehnica adecvatã şi alte mijloace de lucru necesare pentru asigurarea operativitatii şi rapiditatii.
ART. 53
(1) Garda financiarã şi secţiile teritoriale vor avea un program de pregãtire profesionalã, militarã şi fizica a personalului, cuprinzând studiul şi dezbaterea actelor normative, a regulamentelor şi ordinelor privitoare la atribuţiile acestuia, trageri cu armamentul din dotare etc.
(2) Programul de pregãtire şi tragere cu armamentul din dotare se realizeazã în poligoane amenajate ale unitãţilor Ministerului Apãrãrii Naţionale, ale Ministerului de Interne sau ale altor instituţii autorizate, pe baza convenţiilor încheiate cu comandamentul acestora.

VIII. Dispoziţii finale
ART. 54
(1) Prezentul regulament privind organizarea şi funcţionarea Garzii financiare este aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 817/1998 şi înlocuieşte Regulamentul aprobat prin <>Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.079/1992 , cu modificãrile ulterioare, şi intra în vigoare la data publicãrii lui în Monitorul Oficial al României.
(2) Orice modificare sau completare a prevederilor prezentului regulament în alte condiţii decât prin ordin al ministrului finanţelor, cu publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României, este nulã de drept.

-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016