ANEXA 1
CRITERII DE PERFORMANTA
pe baza cãrora se face evaluarea performantelor profesionale
individuale ale funcţionarilor publici pentru anul 2002
I. Criterii de performanta pentru functionarii publici de execuţie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Criterii Definirea criteriului Definirea criteriului Definirea criteriului
de pentru functionarii pentru functionarii pentru functionarii
performanta publici publici publici
de execuţie din de execuţie din de execuţie din
categoria A categoria B categoria C
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Reali- se caracterizeazã prin se caracterizeazã prin se caracterizeazã prin
zarea stabilirea gradului de stabilirea gradului de stabilirea gradului de
obiec- îndeplinire a obiecti- îndeplinire a obiecti- îndeplinire a obiecti-
tivelor velor individuale sta- velor individuale sta- velor individuale sta-
bilite pentru perioada bilite pentru perioada bilite pentru perioada
evaluatã evaluatã evaluatã
Adapta- capacitatea de a inde- capacitatea de a inde- capacitatea de a inde-
bili- plini activitãţile pe plini activitãţile pe plini activitãţile pe
tate care le presupune rea- care le presupune rea- care le presupune rea-
lizarea atribuţiilor lizarea atribuţiilor lizarea atribuţiilor
corespunzãtoare fun- corespunzãtoare fun- corespunzãtoare fun-
ctiei publice, a atri- ctiei publice, a atri- ctiei publice, a atri-
butiilor delegate, butiilor delegate; butiilor delegate;
precum şi a activita- capacitatea de a des- capacitatea de a des-
tilor sau lucrãrilor fasura activitãţi fasura eficient acti-
cu caracter neplani- într-un context regle- vitati de rutina într-
ficat mentat un cadru strict regle-
mentat
Asuma- reprezintã capacitatea reprezintã capacitatea reprezintã capacitatea
rea de a accepta erorile de a accepta erorile de a accepta erorile
respon- sau, dupã caz, defi- sau, dupã caz, defi- sau, dupã caz, defi-
sabili- cientele propriei acti- cientele propriei acti- cientele propriei acti-
tatii vitati, de a rãspunde vitati, de a rãspunde vitati, de a rãspunde
pentru acestea; capa- pentru acestea; capa- pentru acestea; capa-
citatea de a învaţã citatea de a învaţã citatea de a învaţã
din greşeli şi de a din greşeli şi de a din greşeli şi de a
nu le mai repeta nu le mai repeta nu le mai repeta
Capaci- capacitatea de a depãşi capacitatea de a depãşi reprezintã capacitatea
tatea obstacolele sau difi- obstacolele sau difi- de a depãşi obstacolele
de a cultatile intervenite cultatile intervenite sau dificultãţile în-
rezol- în activitatea curenta, în activitatea curenta, tervenite în activi-
va pro- prin identificarea prin propunerea unor tatea curenta, prin
blemele soluţiilor adecvate de posibile soluţii de solicitarea soluţiilor
rezolvare şi asumarea rezolvare şi asuma- adecvate de rezolvare
riscului rea riscului
Capaci- capacitatea de a pune capacitatea de a pune capacitatea de a pune
tatea eficient în practica eficient în practica eficient în practica
de im- soluţiile proprii şi soluţiile proprii şi soluţiile dispuse
plemen- pe cele dispuse pentru pe cele dispuse pentru pentru desfãşurarea
tare desfãşurarea activita- desfãşurarea activita- activitãţilor în mod
tilor în mod corespun- tilor în mod corespun- corespunzãtor, în
zator, în scopul reali- zator, în scopul reali- scopul realizãrii
zarii obiectivelor zarii obiectivelor obiectivelor
Capaci- implica angajament în implica angajament în implica angajament în
tatea realizarea obiective- realizarea obiective- realizarea obiective-
de au- lor; dorinta permanen- lor; dorinta permanen- lor; dorinta permanen-
toper- ta de perfecţionare ta de perfecţionare ta de perfecţionare
fecti- profesionalã, de imbu- profesionalã, de imbu- profesionalã, de imbu-
onare natatire a activitãţii natatire a activitãţii natatire a activitãţii
şi de curente; aptitudinea curente; aptitudinea curente; aptitudinea
valo- de a pune în practica de a pune în practica de a pune în practica
rifi- cunoştinţele şi deprin- cunoştinţele şi deprin- cunoştinţele şi deprin
care a derile dobândite derile dobândite derile dobândite
experi-
entei
doban-
dite
Capa- capacitatea de a inter- capacitatea de a inter-
citatea preta un volum de infor-preta un volum de infor-
de ana- matii, de a identifica matii, de a identifica
liza şi şi de a valorifica con- şi de a valorifica con-
sinteza stantele şi elementele stantele şi elementele
noi, de a selecta noi, de a selecta
aspectele esenţiale aspectele esenţiale
pentru domeniul pentru domeniul
analizat analizat
Creati- se caracterizeazã prin se caracterizeazã prin se caracterizeazã prin
vitate atitudine activa în atitudine activa în atitudine activa în
şi soluţionarea proble- soluţionarea proble- soluţionarea proble-
spirit melor şi realizarea melor şi realizarea melor şi realizarea
de obiectivelor prin obiectivelor prin obiectivelor prin
ini- crearea unor moduri crearea unor moduri gãsirea unor moduri
tia- alternative de rezol- alternative de rezol- alternative de rezol-
tiva vare a problemelor vare a problemelor vare a problemelor
curente; atitudine curente; atitudine curente; atitudine
pozitiva fata de idei pozitiva fata de idei pozitiva fata de idei
noi; inventivitate în noi; inventivitate în noi; spirit inventiv
gãsirea unor cai de gãsirea unor cai de
optimizare a activi- optimizare a activi-
tatii desfãşurate tatii desfãşurate
Capaci- capacitatea de a previ- capacitatea de a previ- capacitatea de a
tatea ziona cerinţele, opor- ziona cerinţele, posi- organiza timpul pro-
de pla- tunitatile şi constran- bilele riscuri şi con- priu pentru indepli-
nifi- gerile viitoare, posi- secintele acestora; nirea eficienta a
care şi bilele riscuri şi con- capacitatea de a anti- atribuţiilor de ser-
de a secintele acestora; cipa soluţii şi de a viciu
acţiona capacitatea de a anti- organiza timpul propriu
stra- cipa soluţii şi de a pentru îndeplinirea
tegic organiza timpul proproi eficienta a atribuţiilor
sau, dupã caz, al de serviciu
celorlalţi, pentru
îndeplinirea eficienta
a atribuţiilor de
serviciu
Capaci- aptitudinea de a tran- aptitudinea de a tran- aptitudinea de a tran-
tatea smite şi recepta cu smite şi recepta cu smite şi recepta cu
de a usurinta informaţiile usurinta informaţiile usurinta informaţiile
comu- în scris şi verbal în scris şi verbal în scris şi verbal
nica
Capaci- capacitatea de a desfa-
tatea sura activitãţi pentru
de a îndeplinirea atribuţii-
lucra lor de serviciu fãrã a
inde- solicita coordonare, cu
pen- excepţia cazurilor în
dent care activitãţile
implica luarea unor
decizii care depãşesc
limitele de competenta
Capaci- capacitatea de a se capacitatea de a se capacitatea de a se
tatea integra într-o echipa, integra într-o echipa, integra într-o echipa,
de a de a-şi aduce contri- de a-şi aduce contri- de a-şi aduce contri
lucra butia prin partici- butia prin partici- butia prin partici-
în pare efectivã, de a pare efectivã, de a pare efectivã, de a
echipa transmite şi de a în- transmite şi de a în- transmite şi de a în
fluenta idei, pentru fluenta idei, pentru fluenta idei, pentru
realizarea obiectivelor realizarea obiectivelor realizarea obiectivelor
acesteia acesteia acesteia
Compe- capacitatea de a se capacitatea de a se capacitatea de a se
tenta exprima în scris flu- exprima în scris flu- exprima în scris flu-
în ent clar şi concis, ent clar şi concis, ent clar şi concis,
redac- de a utiliza corect de a utiliza corect de a utiliza corect
tare vocabularul şi de a vocabularul şi de a vocabularul şi de a
folosi limbajul cores- folosi limbajul cores- folosi limbajul cores-
punzator exigenţelor punzator exigenţelor punzator exigenţelor
care trebuie sa carac- care trebuie sa carac- care trebuie sa carac-
terizeze documentele terizeze documentele terizeze documentele
elaborate elaborate elaborate
Capaci- capacitatea de a oferi
tatea sprijin informaţional,
de cu argumentare solida,
consi- justificatã corespun-
lier zator şi prezentatã
în mod adecvat atunci
când este solicitat
Capaci- capacitatea de a oferi capacitatea de a oferi
tatea informaţia adecvatã informaţia adecvatã
de desfãşurãrii unei desfãşurãrii unei
indru- anumite activitãţi şi anumite activitãţi şi
mare de a oferi sprijin de a oferi sprijin
în valorificarea în valorificarea
acesteia acesteia
Abili- aptitudinea de a uti- aptitudinea de a uti- aptitudinea de a uti-
tati în liza calculatoarele, liza calculatoarele, liza calculatoarele,
utili- folosind tehnici stan- folosind tehnici stan- folosind tehnici stan-
zarea dard de procesare; dard de procesare; dard de procesare;
calcula- capacitatea de a uti- capacitatea de a uti- capacitatea de a uti-
toarelor liza sisteme specifice liza sisteme specifice liza sisteme specifice
şi a postului; abilitatea postului; abilitatea postului; abilitatea
altor de a utiliza alte de a utiliza alte de a utiliza alte
echipa- tipuri de echipament tipuri de echipament tipuri de echipament
mente de birou: copiatoare, de birou: copiatoare, de birou: copiatoare,
infor- faxuri, proiectoare faxuri, proiectoare faxuri, proiectoare
matice
Respec- presupune cunoaşterea presupune cunoaşterea presupune cunoaşterea
tul fata şi aplicarea consec- şi aplicarea consec- şi aplicarea consec-
de lege venta a reglementãrilor venta a reglementãrilor venta a reglementãrilor
şi loia- specifice activitãţii specifice activitãţii specifice activitãţii
litatea curente, precum şi curente, precum şi curente, precum şi
fata de susţinerea instituţiei susţinerea instituţiei susţinerea instituţiei
intere- şi a obiectivelor ei şi a obiectivelor ei şi a obiectivelor ei
sele în- prin promovarea poli- prin promovarea poli-
stitu- ticilor, strategiilor ticilor, strategiilor
tiei şi a unei imagini şi a unei imagini
favorabile favorabile
Conduita implica respectarea implica respectarea implica respectarea
în normelor de disciplina normelor de disciplina normelor de disciplina
timpul şi a normelor etice în şi a normelor etice în şi a normelor etice în
servi- îndeplinirea atribu- îndeplinirea atribu- îndeplinirea atribu-
ciului tiilor şi realizarea tiilor şi realizarea tiilor şi realizarea
obiectivelor, în rela- obiectivelor, în rela- obiectivelor, în rela-
tiile cu functionarii tiile cu functionarii tiile cu functionarii
publici, cu cetãţenii, publici, cu cetãţenii, publici, cu cetãţenii,
precum şi cu ceilalţi precum şi cu ceilalţi precum şi cu ceilalţi
beneficiari ai servici- beneficiari ai servici- beneficiari ai servici-
ilor prestate de ilor prestate de ilor prestate de
functionarii publici functionarii publici functionarii publici
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
II. Criterii de performanta pentru functionarii publici de conducere
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Criterii Definirea criteriului
de performanta
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capacitatea reprezintã capacitatea de a identifica activitãţile care trebuie
de a organiza desfãşurate de structura condusã, delimitarea lor în atribuţii,
stabilirea pe baza acestora a obiectivelor; repartizarea
echilibrata şi echitabila a atribuţiilor şi a obiectivelor în
funcţie de nivelul, categoria, clasa şi gradul funcţionarului
public
Capacitatea reprezintã abilitatea de a crea o viziune realista, de a o
de a conduce transpune în practica şi de a o susţine; abilitatea de a
planifica şi de a administra activitatea unei echipe formate
din personalitãţi diferite, cu nivel diferit al capacitãţii de
a colabora la îndeplinirea unei atribuţii; capacitatea de a
adapta stilul de conducere la situaţii diferite, precum şi de
a acţiona pentru gestionarea şi rezolvarea conflictelor
Capacitatea se caracterizeazã prin armonizarea deciziilor şi acţiunilor
de coordonare personalului, precum şi a activitãţilor din cadrul unui
compartiment, în vederea realizãrii obiectivelor acestuia
Capacitatea reprezintã capacitatea de supraveghere a modului de
de control transformare a deciziilor în soluţii realiste; depistarea
deficienţelor şi luarea mãsurilor necesare pentru corectarea
la timp a acestora
Capacitatea capacitatea de a motiva şi de a incuraja dezvoltarea perfor-
de a obţine mantelor personalului prin: cunoaşterea aspiratiilor
cele mai bune colectivului, asigurarea unei perspective de dezvoltare şi
rezultate de a unei atitudini de încredere; aptitudinea de a asculta şi
la structura de a lua în considerare diferite opinii, precum şi de a
condusã oferi sprijin pentru obţinerea unor rezultate pozitive
pentru colectiv; recunoaşterea meritelor şi cultivarea
performantelor
Competenta reprezintã capacitatea de a lua hotãrâri rapid, cu simt de
decizionala rãspundere şi conform competentei legale, cu privire la
desfãşurarea activitãţii structurii conduse
Capacitatea reprezintã capacitatea de a transfera atribuţii personalului
de a delega din subordine care corespunde din punct de vedere legal şi
al competentelor proprii, în scopul realizãrii la timp şi în
mod corespunzãtor a obiectivelor structurii conduse
Abilitaţi în reprezintã capacitatea de a planifica şi de a administra
gestionarea eficient activitatea personalului subordonat, asigurând
resurselor sprijinul şi motivarea corespunzãtoare
umane
Capacitatea se caracterizeazã prin cunoaşterea aptitudinilor personalului
de a dezvolta din subordine, inclusiv prin capacitatea de a crea, de a
abilitatile implementa şi de a menţine politici de personal eficiente,
personalului în scopul motivarii acestuia
Competenta în capacitatea de a utiliza eficient resursele materiale şi
gestionarea financiare alocate
resurselor
alocate
Abilitaţi în reprezintã capacitatea de a identifica nevoile de instruire
domeniul ale personalului din subordine şi de a formula propuneri
instruirii privind tematica şi formele concrete de realizare
a instruirii
Abilitaţi de reprezintã capacitatea de a organiza şi de a conduce o
mediere şi intalnire, precum şi de a o orienta cãtre o soluţie
negociere comun acceptatã, ţinând seama de poziţiile diferite ale
pãrţilor; capacitatea de a planifica şi de a desfasura
interviuri
Obiectivitate presupune corectitudine în luarea deciziilor; impartialitate
în apreciere în evaluarea personalului din subordine şi în modul de
acordare a recompenselor pentru rezultate deosebite
în activitate
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────