Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 778 din 8 noiembrie 2006  pentru modificarea   Ordinului ministrului industriei si resurselor nr. 113/2001 privind aprobarea unor reglementari tehnice pentru recipiente-butelii, cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 778 din 8 noiembrie 2006 pentru modificarea Ordinului ministrului industriei si resurselor nr. 113/2001 privind aprobarea unor reglementari tehnice pentru recipiente-butelii, cu modificarile ulterioare

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 948 din 24 noiembrie 2006
ORDIN nr. 778 din 8 noiembrie 2006
pentru modificarea <>Ordinului ministrului industriei şi resurselor nr. 113/2001 privind aprobarea unor reglementãri tehnice pentru recipiente-butelii, cu modificãrile ulterioare
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI ŞI COMERŢULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 948 din 24 noiembrie 2006

În temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Comerţului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul economiei şi comerţului emite urmãtorul ordin:

ART. I
<>Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 113/2001 privind aprobarea unor reglementãri tehnice pentru recipiente-butelii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 463 şi 463 bis din 14 august 2001, cu modificãrile ulterioare, se modifica dupã cum urmeazã):

1. Anexa nr. 1 la <>Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 113/19 aprilie 2001 privind aprobarea unor reglementãri tehnice pentru recipiente - butelii, cu modificãrile ulterioare se înlocuieşte cu anexa la prezentul ordin.

2. Punctul 2.1.1 litera (b) din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"(b) Compozitia chimica
Compozitia chimica trebuie sa indice cel puţin:
- conţinutul maxim de sulf şi fosfor pentru toate cazurile,
- conţinutul de carbon, mangan şi siliciu pentru toate cazurile,
- conţinutul de nichel, crom, molibden şi vanadiu atunci când aceste substanţe sunt introduse deliberat ca elemente de aliere.
Conţinutul de carbon, mangan, siliciu şi unde este cazul, nichel, crom, molibden şi vanadiu, trebuie indicat cu tolerante astfel încât diferenţele între valoarea minima şi maxima admisibilã pentru fiecare turnare, sa nu depãşeascã:
* carbon: 0.06% atunci când conţinutul maxim este mai mic de 0.30%;
* 0.07% atunci când conţinutul maxim este de 0.30% sau mai mult;
* mangan şi siliciu: 0.30%;
* crom: 0.30% atunci când conţinutul maxim este mai mic de 1.5%;
* 0.50% când conţinutul maxim este de 1.5% sau mai mult;
* nichel: 0.40%;
* molibden: 0.15%;
* vanadiu: 0.10%."

3. Punctul 2.1.3 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"2.1.3. Un oţel definit conform paragrafului 2.1.1. nu poate fi folosit de producãtor dacã nu este acceptat de cãtre un stat membru al Uniunii Europene, pentru fabricarea buteliilor fãrã sudura. România va transmite oricãrui stat membru al Uniunii Europene, la cerere, o lista a materialelor folosite pe teritoriul sau pentru fabricarea buteliilor cuprinse în prezentele prescripţii."

4. Punctul 2.1.4. din Anexa 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"2.1.4. Trebuie sa existe posibilitatea de a efectua analize independente, în special cu scopul de a verifica dacã conţinutul de sulf şi fosfor corespunde cerinţelor de la paragraful 2.1.2. Aceste analize trebuie efectuate fie pe probe prelevate din produsul semifinit, asa cum este el livrat producãtorului de butelii de cãtre producãtorul otelului, fie pe o proba prelevata din produsul finit: butelia.
Atunci când se hotãrãşte prelevarea unei probe dintr-o butelie, se accepta ca proba sa fie prelevata din una din buteliile selecţionate anterior pentru incercarile mecanice indicate la pct. 3.1. sau pentru proba de rupere la presiune, descrisã la pct. 3.2."

5. Punctul 2.2.1 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"2.2.1. Grosimea minima a peretelui trebuie sa fie cel puţin egala cu cea mai mare valoare obţinutã din urmãtoarea relatie de calcul:


Ph x D


20R + Ph
------
4/3

unde R este cea mai mica dintre urmãtoarele doua valori:
(1) Re;
(2) 0.757 Rm, pentru butelii normalizate sau normalizate şi revenite,
0.857 Rm, pentru butelii calite şi revenite.

- a = D/250 + 1 mm
- a = 1.5 mm"


6. Punctul 3.1.1.1 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"3.1.1.1. În afarã cazurilor în care se specifica altfel în cadrul prezentelor reglementãri, probele mecanice se vor face în concordanta cu urmãtoarele standarde:
SR EN 10002:1-2002 Materiale metalice. Încercarea la tracţiune. Partea I: Metoda de încercare la temperatura ambianta;
SR EN ISO 6506-1:2002 Materiale metalice. Încercarea de duritate Brinell. Partea I: Metoda de încercare;
SR EN ISO 7438:2005 : Materiale metalice. Încercarea la indoire
SR EN 10002-1:2002 - Materiale metalice. Încercarea la tracţiune. Partea 1: Metoda de încercare la temperatura ambianta
SR EN ISO 7799:2003 - Materiale metalice. Table şi benzi cu grosime mai mica sau egala cu 3 mm. Încercarea la indoire alternativa
SR EN ISO 7438:2005 - Materiale metalice. Încercarea la indoire
SR EN 10045-1:1993 Materiale metalice. Încercarea la incovoiere prin soc pe epruveta Charpy. Partea I: Metoda de încercare;"

7. Punctul 3.1.1.2 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"3.1.1.2. Toate incercarile mecanice pentru verificarea calitãţii materialului folosit la fabricarea buteliilor vor fi efectuate pe epruvete prelevate din butelia finita."

8. Punctul 3.1.2 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"3.1.2. Tipuri de încercãri şi criterii de încercare
Fiecare butelie pentru încercare trebuie sa fie supusã la o încercare de tracţiune în direcţie longitudinala, patru încercãri la indoire în direcţie circumferentiala, şi acolo unde grosimea peretelui permite, sa se preleveze epruvete cu o latime de cel puţin 5 mm, trei încercãri de rezilienta la tracţiune. Epruvetele pentru încercarea de rezilienta vor fi prelevate în direcţie transversala; totuşi, dacã grosimea şi/sau diametrul buteliei impiedica prelevarea unei epruvete cu o latime de cel puţin 5 mm într-o direcţie transversala, epruvetele vor fi prelevate în direcţie longitudinala."

9. Punctul 3.4.2 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"3.4.2. Butelia trebuie sa rãmânã sub presiunea Ph un timp suficient de îndelungat astfel încât sa fie posibil de verificat faptul ca presiunea nu are tendinta de scãdere şi butelia nu prezintã scurgeri."

10. Punctul 4.1 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"4.1. Persoanele care solicita aprobare de model EEC trebuie sa punã la dispoziţia organismului de inspecţie, pentru fiecare familie de butelii, toatã documentaţia necesarã pentru incercarile indicate mai jos, precum şi un lot de 50 butelii din care se vor lua acele butelii care vor fi supuse testelor descrise în acelaşi paragraf, împreunã cu orice alte informaţii suplimentare solicitate de organismul de inspecţie. Solicitantul trebuie sa dea detalii organismului de inspecţie cu privire la tipul şi durata tratamentului termic efectuat precum şi asupra temperaturii la care a fost fãcut. De asemenea, trebuie sa obţinã de la producãtorul otelului certificatele de analiza la turnare pe care sa le transmitã organismului de inspecţie."

11. Punctul 5.1.3 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"5.1.3. posede mijloace de identificare a metodei de turnare a otelului din care a fost executatã fiecare butelie în parte"

12. Punctul 5.2.1 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"5.2.1. Organismul de inspecţie trebuie sa:
- confirme ca a fost obţinut certificatul de aprobare de model EEC, şi ca buteliile sunt conforme cu acesta,
- verifice documentaţia care furnizeazã date cu privire la materiale,
- verifice dacã sunt îndeplinite condiţiile specificate în secţiunea 2, şi în special sa verifice, prin examinare vizuala la exterior şi, dacã este posibil, la interior a cilindrilor, dacã au fost îndeplinite specificaţiile cu privire la construcţie şi probe în conformitate cu secţiunea 2.3.1.; examinarea vizuala trebuie sa acopere cel puţin 10% din buteliile transmise pentru inspecţie,
- efectueze testele descrise în paragraful 3.1. şi 3.2,
- verifice dacã informaţiile furnizate de cãtre producãtor în conformitate cu lista din paragraful 5.1.5. sunt corecte; aceasta verificare se va face prin alegerea la întâmplare a buteliilor,
- evalueze rezultatele testelor de consistenta pentru lotul respectiv de butelii, în sensul ca acestea sa fie în conformitate cu specificaţiile paragrafului 3.6.
În cazul în care rezultatele verificãrilor sunt satisfãcãtoare, organismul de inspecţie va emite un certificat de verificare EEC, asa cum este prezentat el în modelul din Anexa nr. 2 E la prezentele reglementãri specifice."

13. Punctul 5.2.2 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"5.2.2. Pentru cele doua tipuri de încercãri recomandate în pct. 3.1.şi 3.2., se vor lua la întâmplare doua butelii din fiecare lot de 202 butelii sau parte din buteliile care au parcurs aceeaşi metoda de turnare şi acelaşi tip de tratament termic, în condiţii similare.
Una dintre butelii se va supune la incercarile specificate în pct. 3.1. (încercãri mecanice) şi cealaltã la incercarile descrise în paragraful 3.2. (încercarea de spargere). În cazul în care rezulta ca una dintre încercãri a fost efectuatã incorect sau în cazul în care s-a fãcut o eroare de mãsurare, încercarea trebuie repetatã.
În cazul în care una sau mai multe încercãri s-au dovedit a fi total sau parţial nesatisfacatoare, trebuie investigat imediat motivul de cãtre organismul de inspecţie."

14. Punctul 5.2.4 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"5.2.4. Dupã efectuarea tuturor încercãrilor solicitate, toate buteliile din lotul respectiv vor fi supuse incercarii la presiune hidraulica, asa cum este ea descrisã în paragraful 3.4. din prezentele reglementãri. Încercarea la presiune hidraulica se va efectua în prezenta şi sub directa supraveghere a unui reprezentant al organismului de inspecţie."

15. Punctul 6 din anexa nr. 2 A va avea urmãtorul cuprins:
"6. MARCAJE ŞI INSCRIPTIONARI
Marcajele şi inscriptionarile specificate în aceasta secţiune trebuie sa fie aplicate vizibil, lizibil şi de nesters pe umarul buteliei.
În cazul buteliilor cu o capacitate ce nu depãşeşte 15 litri, marcajele şi inscriptionarile pot fi poansonate fie pe umarul buteliei sau în orice alta zona cu o grosime suficient de mare.
O exemplificare a marcajelor şi inscriptionarilor este data în Anexa nr. 2 B la prezentele reglementãri specifice."

16. Punctul 2 din anexa nr. 2 D va avea urmãtorul cuprins:
"2. Informaţii despre principalele caracteristici ale modelului, în special:
- secţiunea transversala a tipului buteliei care a primit aprobarea de model indicând:
- diametrul exterior nominal D,
- grosimea minima a peretelui buteliei, a
- grosimea minima la baza şi la capac,
- lungimea minima şi maxima, Lmin, Lmax
- capacitatea sau capacitatile Vmin, Vmax
- presiunea Ph
- numele producãtorului /nr. desenului, data
- denumirea tipului buteliei
- otelul în conformitate cu secţiunea 2.1. (tipul/ compozitia chimica/metoda de fabricaţie/ tratamenul termic/ caracteristicile mecanice garantate (rezistenta la tracţiune - limita de curgere))."

17. Articolul 1 din anexa nr. 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prezentele reglementãri tehnice se aplica la recipientele - butelii fãrã sudura pentru gaz din aluminiu nealiat şi aliaje cu aluminiu, formate dintr-o singura bucata, care pot fi reumplute şi transportate, cu o capacitate între 0,5 şi 150 l inclusiv şi proiectate sa conţinã gaze comprimate, lichefiate sau dizolvate. Aceste recipiente - butelii pentru gaz vor fi numite în continuare "butelii".
Prezentele reglementãri tehnice nu se aplica la:
- buteliile fabricate dintr-un aliaj cu Al cu o rezistenta minima la tracţiune garantatã mai mare de 500 N/mmp;
- buteliile la care metalul este adãugat dupã ce a fost sudata baza."

18. Articolul 2 din anexa nr. 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - În sensul prezentelor reglementãri tehnice, denumirea "butelie tip-EEC" va insemna orice butelie proiectata şi fabricata astfel încât sa satisfacã cerinţele din prezentele reglementãri tehnice şi din "Reglementãrile tehnice cu privire la prevederi comune pentru recipiente sub presiune şi metode de verificare a acestora". "

19. Articolul 3 din anexa nr. 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3.
3.1. Se admite introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a buteliilor tip EEC care:
a) respecta cerinţele prezentelor reglementãri tehnice şi ale Anexei nr. 1 la prezentul Ordin;
b) poarta marcajul pentru aprobarea de model EEC şi pentru verificarea EEC şi sunt însoţite de certificatul pentru aprobarea de model EEC.
3.2. Organismul de control nu poate interzice, restrânge sau impiedica introducerea pe piata şi punerea în funcţiune, din motive legate de fabricare sau verificare, buteliile tip-EEC care intra în domeniul de aplicare al prezentelor reglementãri tehnice."

20. Articolul 4 din anexa nr. 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4.
4.1. Toate buteliile tip - EEC vor fi supuse aprobãrii de model EEC.
4.2. Toate buteliile tip - EEC trebuie supuse verificãrii EEC cu excepţia buteliilor care au presiunea de încercare hidraulica de 120 bar sau mai puţin şi care au o capacitate ce nu depãşeşte un litru."

21. Articolul 5 din anexa nr. 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. Orice modificãri pentru adaptarea secţiunilor 2.1.5, 2.4, 3.1.0, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 4, 5 şi 6 din Anexa nr. 3 A şi din alte anexe ale prezentelor reglementãri tehnice la progresul tehnic, adoptate la nivel comunitar, vor fi transpuse prin ordin de cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului cu respectarea legislaţiei în vigoare"

22. Articolul 6 din anexa nr. 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. Procedura descrisã în capitolul V (clauza derogatorie) al Anexei nr. 1 la prezentul ordin se aplica secţiunii 2.3. din Anexa 3 A la prezentele reglementãri tehnice."

23. Punctul 1.1 din anexa 3 A va avea urmãtorul cuprins:
"1.1. LIMITA DE CURGERE
În sensul prezentelor reglementãri tehnice valorile limitei de curgere folosite la calculele componentelor sub presiune vor fi urmãtoarele:
- pentru aliaje cu aluminiu, limita de curgere de 0,2% Rp 0,2, adicã valoarea limitei care determina o alungire ne-proporţionalã egala cu 0,2% din lungimea epruvetei.
- pentru aluminiu nealiat în stare necalita, 1% din limita de curgere."

24. Punctul 2.1.3 din anexa 3 A va avea urmãtorul cuprins:
"2.1.3. Producãtorul buteliei trebuie sa obţinã şi sa furnizeze certificatele de analiza la turnare pentru materialul folosit la fabricarea buteliilor ".

25. Punctul 4 din anexa nr. 3 A va avea urmãtorul cuprins:
"4. APROBAREA DE MODEL EEC
Aprobarea de model EEC la care se face referire în Articolul 4 al prezentelor reglementãri, poate fi emisã pentru tipuri sau pentru "familii de butelii".
Termenul "familii de butelii" se referã la butelii fabricate de acelaşi producãtor, care diferã numai din punct de vedere al lungimii, dar care se încadreazã în urmãtoarele limite:
- lungimea minima nu trebuie sa fie mai mica de 3 ori diametrul exterior al buteliei,
- lungimea maxima a buteliei nu trebuie sa depãşeascã valoarea de 1,5 ori lungimea buteliei verificate"

26. Punctul 4.1 din anexa nr. 3 A va avea urmãtorul cuprins:
"4.1. Solicitantii pentru aprobare de model EEC trebuie sa punã la dispoziţia organismului de inspecţie pentru fiecare familie de butelii, toatã documentaţia necesarã pentru incercarile indicate mai jos, precum şi un lot de 50 butelii sau doua loturi de cîte 25 de butelii conform pct. 2.1.5.3, din care se iau un numãr de butelii care sunt supuse încercãrilor descrise în acelaşi paragraf, precum şi informaţii suplimentare cerute de organismul de inspecţie.
În mod deosebit, solicitantul trebuie sa furnizeze detalii organismului de inspecţie cu privire la tipul şi durata tratamentului termic efectuat şi procedeelor mecanice, precum şi asupra temperaturii la care a fost efectuat, conform pct. 2.1.5. De asemenea, trebuie sa obţinã de la producãtorul otelului certificat de analiza la turnare pentru materialele folosite în fabricatia buteliilor."

27. Punctul 4.2.1 din anexa nr. 3 A va avea urmãtorul cuprins:
"4.2.1. verifica dacã:
- calculele prevãzute la pct. 2.2. sunt corecte,
- grosimea pereţilor a doua butelii supuse incercarii corespunde prevederilor de la pct. 2.2 ; masurarile au fost efectuate în trei secţiuni transversale diferite şi au acoperit intreaga circumferinta a secţiunilor longitudinale de la baza şi cap,
- cerinţele prevãzute la pct. 2.1. şi 2.3.3. sunt îndeplinite,
- cerinţele prevãzute la pct. 2.3.2. sunt respectate pentru toate buteliile selecţionate de organismul de inspecţie,
- suprafeţele interioare şi exterioare ale buteliilor nu prezintã nici un defect care sa pericliteze siguranta în exploatare a acestora;"

28. Punctul 5.1.2 din anexa nr. 3 A va avea urmãtorul cuprins:
"5.1.2. certificate care indica analiza de turnare a otelului furnizat pentru fabricatia buteliei"

29. Punctul 5.1.4 din anexa nr. 3 A va avea urmãtorul cuprins:
"5.1.4. documentaţie referitoare la tratamentul termic şi procedeele mecanice, indicând tipul de tratament aplicat conform pct. 2.1.5."

30. Punctul 5.2.3 din anexa nr. 3 A va avea urmãtorul cuprins:
"5.2.3. Selecţionarea probelor şi toate incercarile se vor efectua în prezenta şi sub directa supraveghere a unui reprezentant al organismului de inspecţie. Totuşi, în ceea ce priveşte încercarea indicatã la alineatul al patrulea din pct. 5.2.1, organismul de inspecţie poate decide sa se limiteze la a fi reprezentat doar la selecţionarea mostrelor şi la examinarea rezultatelor."

31. Punctul 5.2.4. din anexa nr. 3 A va avea urmãtorul cuprins:
"5.2.4. Dupã efectuarea tuturor încercãrilor solicitate, toate buteliile din lotul respectiv vor fi supuse incercarii la presiune hidraulica, asa cum este descrisã la punctul 3.4. din prezenta Anexa. Încercarea se va efectua în prezenta şi sub directa supraveghere a unui reprezentant al organismului de inspecţie."

32. Primul paragraf al punctului 6 din anexa 3 A va avea urmãtorul cuprins:
"Marcajele şi inscriptionarile din aceasta secţiune trebuie aplicate pe capul buteliei. În ceea ce priveşte buteliile cu o capacitate nu mai mare de 15 l, marcajele şi inscriptionarile pot fi aplicate fie pe cap, fie pe o parte suficient de rezistenta a buteliei. La buteliile cu un diametru mai mic de 7 mm, astfel de marcaje trebuie sa aibã o înãlţime de 3 mm."

33. Punctul 1.3.3.2. din Anexa nr. 3 B va avea urmãtorul cuprins:
"1.3.3.2. Se pot decapa un numãr de epruvete în acelaşi timp cu condiţia ca acestea sa fie din acelaşi tip de aliaj şi sa nu fie în contact. Cantitatea minima de reactiv pe unitate de suprafata a epruvetei trebuie desigur respectata."

34. Punctul 2.1. din Anexa nr. 3 B va avea urmãtorul cuprins:
"Sunt tãiate 6 inele cu o latime de 4a sau 25 mm, în funcţie de care din ele este mai mare, din partea cilindrica a buteliei (vezi figura 4.B). Epruvetele trebuie sa aibã un unghi de 60° şi sa fie supuse la solicitare cu ajutorul unui bolt filetat şi a doua piulite (vezi figura 5.B). Nu se prelucreaza nici suprafeţele interioare şi nici cele exterioare ale epruvetelor."

35. Punctul 2.3.2.9. din Anexa nr. 3 B va avea urmãtorul cuprins:
"Ciclul trebuie repetat 30 de zile sau pana când inelul se rupe."

36. Punctul 2.4. din Anexa 3 B va avea urmãtorul cuprins:
"Aliajul va fi considerat acceptabil pentru fabricarea buteliilor pentru gaze dacã nici unul din inelele supuse la solicitare nu are fisuri vizibile cu ochiul liber sau la o valoare de marire redusã (de la 10 pana la 30), la sfârşitul incercarii: 30 zile."

37. Articolul 1 din anexa nr. 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1
1.1. Prezentele reglementãri tehnice se aplica recipientelor-butelii din oţel nealiat sudate, formate din mai multe pãrţi componente de o grosime de cel mult 5 mm, ce pot fi reumplute de mai multe ori, şi care au o capacitate variind între 0,5 şi 150 de litri inclusiv, proiectate pentru a imbutelia şi transporta gaze comprimate, lichefiate sau dizolvate, cu excepţia gazelor lichefiate la temperaturi foarte scãzute şi a acetilenei.
1.2. Presiunea de proiectare (Ph) a acestor recipiente - butelii nu trebuie sa depãşeascã 60 bar.
1.3. Aceste recipiente-butelii pentru gaz vor fi denumite în continuare "butelii". "

38. Articolul 2 din anexa nr. 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - În sensul prezentelor reglementãri tehnice, denumirea "butelie tip-EEC" va insemna orice butelie proiectata şi fabricata astfel încât sa satisfacã cerinţele din prezentele reglementãri tehnice şi din Anexa nr. 1 la prezentul Ordin."

39. Articolul 3 din anexa nr. 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3.
3.1. Se admite introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a buteliilor tip EEC care:
a) respecta cerinţele prezentelor reglementãri tehnice şi ale Anexei nr. 1 la prezentul Ordin;
b) poarta marcajul pentru aprobarea de model EEC şi pentru verificarea EEC şi sunt însoţite de certificatul de aprobare de model EEC.
3.2. Organismul de control nu poate interzice, restrânge sau impiedica introducerea pe piata şi punerea în funcţiune, din motive legate de fabricare sau verificare, buteliile tip-EEC care intra în domeniul de aplicare al prezentelor reglementãri tehnice."

40. Articolul 4 din anexa nr. 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4.
4.1. Toate buteliile tip-EEC trebuie supuse aprobãrii de model EEC.
4.2. Toate buteliile tip-EEC trebuie supuse verificãrii EEC cu excepţia buteliilor care au o capacitate ce nu depãşeşte un litru."

41. Articolul 5 din anexa nr. 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. Orice modificãri pentru adaptarea secţiunilor:
- 1, 2.1.1, 2.3, cu excepţia 2.3.3, 2.4, şi
- 2.4.1, 2.4.2.1, 3.1.1, 3.1.2, 3.3, 3.4, 3.5, 5 cu excepţia 5.2.2 şi 5.3, şi 6 din Anexa nr. 4 A şi a Anexelor nr. 4 B şi nr. 4 C ale prezentelor reglementãri tehice la progresul tehnic vor fi adoptate în conformitate cu prevederile "Reglementãrilor tehnice cu privire la prevederi comune pentru recipiente sub presiune şi metode de verificare a acestora" de cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului, cu respectarea legislaţiei în vigoare."

42. Articolul 6 din anexa nr. 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. Procedura descrisã în capitolul V (clauza derogatorie) al Anexei nr. 1 la prezentul Ordin se aplica secţiunii 2.2, 2.3.2 şi 3.4.1.1 din Anexa nr. 4 A la prezentele reglementãri tehnice."

43. Articolul 7 din anexa nr. 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. Anexele nr. 4 A, 4 B, 4 C şi 4 D fac parte integrantã din prezentele reglementãri tehnice."

44. Punctul 2.1.1 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"2.1.1. Pentru fabricarea mantalelor buteliilor rezistente la tensiuni trebuie întrebuinţat un oţel conform specificatiilor standardului SR EN 10120: 2001, Table şi benzi de oţel pentru butelii de gaz sudate."

45. Punctul 2.3.1.2 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"2.3.1.2. pentru butelii cu suduri longitudinale:



Ph x D


20R X Z + Ph
---
4/3



Z este egal cu:
- 0,85 în cazul în care producãtorul radiografiaza intersectia sudurilor pe o lungime de 100 mm dincolo de intersectie, în cazul sudurilor longitudinale şi de 50 mm (25 mm de fiecare parte) în cazul sudurilor circumferintiale. Se va radiografia o butelie selectata la începutul şi una la sfârşitul fiecãrui schimb de producţie, pentru fiecare masina.
- 1, în cazul în care producãtorul radiografiaza intersectia sudurilor pe o lungime de 100 mm dincolo de intersectie, în cazul sudurilor longitudinale şi de 50 mm (25 mm de fiecare parte) în cazul sudurilor circumferintiale.
Aceasta examinare va fi efectuatã pe 10% din buteliile fabricate, alese aleatoriu.
În cazul în care aceste examinari radiografice scot la iveala defecte inacceptabile, menţionate la 3.4.1.4, trebuie luate toate mãsurile necesare pentru a verifica fluxul de producţie în cauza şi pentru a elimina defectele."

46. Punctul 2.4.2.2 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"2.4.2.2. Cerinţe tehnice pentru sudura
Sudurile cap la cap trebuie executate printr-un procedeu de sudura automat.
Sudurile cap la cap pe mantaua rezistenta la tensiuni nu pot fi amplasate în nici o zona în care se produce o schimbare de profil.
Sudurile de colt nu trebuie suprapuse peste sudurile cap la cap şi trebuie amplasate la o distanta de cel puţin 10 mm de acestea.
Sudurile care imbina pãrţi care formeazã mantaua buteliei trebuie sa respecte urmãtoarele condiţii (vezi figurile 2, 3, 4):
- sudura longitudinala: aceasta sudura se executa cap la cap pe intreaga secţiune a metalului peretelui,
- sudura circumferentiala, alta decît cea care fixeazã gulerul flansei robinetului de capacul superior: aceasta sudura se executa sub forma unei suduri cap la cap, pe intreaga secţiune plinã a metalului pînã la perete. O sudura de imbinare pe inel este consideratã o sudura cap la cap cu caracter special.
- sudura circumferentiala care fixeazã gulerul flansei robinetului de capacul superior: aceasta sudura se executa sub forma unei suduri cap la cap sau o sudura de colt. Dacã este o sudura cap la cap, aceasta trebuie aplicatã pe intreaga secţiune plinã a metalului pînã la perete. O sudura de imbinare pe inel este consideratã o sudura cap la cap cu caracter special.
Cerinţele acestui alineat nu se aplica atunci cînd fundul superior are un suport în corpul buteliei şi în cazul în care acest suport este fixat de capac printr-o sudura ce nu afecteazã etanseitatea buteliei (vezi figura 5.).
În cazul sudurilor cap la cap, abaterea de la aliniere a fetelor imbinarii nu poate depãşi o cincime din grosimea pereţilor (1/5 a)."

47. Punctul 2.4.3.4 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"2.4.3.4. Pentru fabricarea suportului, a manerelor de prindere şi a gulerelor de protecţie se pot utiliza totuşi orice alte materiale, cu condiţia ca rezistenta acestora sa fie asigurata şi sa fie eliminate riscurile de corodare a fundului buteliei."

48. Punctul 2.4.3.5 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"2.4.3.5. Protecţia robinetului sau a ventilului
Robinetul sau ventilul buteliei trebuie sa fie protejate în mod eficient prin mãsuri luate fie la proiectarea acestora, fie la proiectarea buteliei (de exemplu, guler de protecţie) sau, printr-o calota protectoare ori printr-un capac fixat în mod sigur."

49. Punctul 3.3.2 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"3.3.2. Butelia trebuie sa rãmânã sub acţiunea presiunii de încercare un timp suficient, astfel încât sa fie posibil sa se stabileascã ca presiunea nu scade şi butelia nu prezintã scurgeri."

50. Punctul 3.4.1.1 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"3.4.1.1. Sudurile trebuie radiografiate în conformitate cu ISO 17636:2003, clasa B. "

51. Punctul 4.1 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"4.1 Aprobarea de model EEC la care se face referire în Articolul 4 al prezentelor reglementãri, poate fi emisã pentru tipuri sau familii de butelii.
Termenul "tip de butelii" se referã la cilindrii cu acelaşi proiect şi grosime, echipati cu aceleaşi accesorii, fabricati în aceeaşi fabrica din foi de metal cu aceeaşi specificaţie tehnica, sudati prin acelaşi procedeu şi trataţi termic în aceleaşi condiţii.
Termenul "familie de butelii" înseamnã 3 bucãţi butelii provenite din aceeaşi fabrica, care diferã doar în lungime şi care se încadreazã în urmãtoarele limite:
- lungimea minima nu trebuie sa fie mai mica decât de trei ori diametrul buteliei;
- lungimea maxima a buteliei nu trebuie sa depãşeascã valoarea de 1.5 x lungimea buteliei verificate."

52. Punctul 4.2 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"4.2. Persoanele care solicita aprobare de model EEC trebuie sa punã la dispoziţia organismului de inspecţie, pentru fiecare tip sau familie de butelii, toatã documentaţia necesarã pentru incercarile indicate mai jos, precum şi un lot de 50 butelii din care se vor lua acele butelii care vor fi supuse încercãrilor descrise în acelaşi paragraf, împreunã cu orice alte informaţii suplimentare solicitate de autoritatea competenta. Solicitantul trebuie sa dea detalii cu privire la tipul şi durata tratamentului termic efectuat precum şi asupra temperaturii utilizate şi procesului de sudare. De asemenea, trebuie sa obţinã şi sa furnizeze producãtorului buteliei certificatele de analiza la turnare pentru oţel."

53. Punctul 4.3 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"4.3. În cadrul derulãrii procedurii pentru aprobare de model EEC, organismul de inspecţie trebuie sa verifice dacã:
- calculele prevãzute în paragraful 2.3. sunt corecte,
- condiţiile prevãzute în paragrafele 2.1, 2.2, 2.4 şi 3.5. sunt respectate.
Urmãtoarele încercãri trebuie efectuate pe buteliile înaintate drept prototipuri:
- încercarea prescrisã la punctul 3.1, pe o butelie,
- încercarea prescrisã la punctul 3.2, pe o butelie,
- încercarea prescrisã la punctul 3.4, pe o butelie.
Dacã rezultatele verificãrilor sunt satisfãcãtoare, organismul de control va emite certificatul pentru aprobarea de model EEC conform modelului din Anexa nr. 4.B."

54. Punctul 5.2.1 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"5.2.1. Organismul de inspecţie trebuie sa:
- confirme ca a fost obţinut certificatul pentru aprobare de model EEC, şi ca buteliile sunt conforme cu acesta,
- verifice documentaţia care furnizeazã date cu privire la materiale şi procesul de fabricaţie, în special cele specificate la pct. 2.1.6,
- verifice dacã sunt respectate condiţiile specificate în secţiunea 2, şi sa verifice prin examinare vizuala interna şi externa fiecare mostra de butelie aleasã aleatoriu,
- fie prezent la efectuarea încercãrilor descrise la paragraful 3.1. şi 3.2 şi sa verifice derularea lor,
- verifice dacã informaţiile furnizate de cãtre producãtor, conform paragrafului 5.1.6. sunt corecte; şi dacã verificãrile care s-au efectuat sunt satisfãcãtoare,
- emita un certificat de verificare EEC, asa cum este prezentat în modelul din Anexa nr. 4.C la prezentele reglementãri specifice."

55. Punctul 5.2.3 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"5.2.3 Selecţionarea mostrelor şi toate incercarile se vor efectua în prezenta unui reprezentant al organismului de inspecţie."

56. Punctul 5.2.4 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"5.2.4 Toate buteliile din lotul respectiv vor fi supuse incercarii la presiune hidraulica asa cum este descris în paragraful 3.3 în prezenta şi sub supravegherea unui reprezentant al organismului de inspecţie."

57. Punctul 6.3 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"6.3. Marcajul aprobãrii model EEC
Prin derogare de la cerinţele secţiunii 3 din anexa nr. 1A la prezentul ordin, producãtorul va inscriptiona aprobarea de model EEC în urmãtoarea ordine:
- litera epsilon stilizata
- Numãrul 3 pentru identificarea acestei reglementãri tehnice
- litera(le) de tipar care simbolizeaza ţara care a acordat aprobarea de model EEC, pentru România RO, şi ultimele doua cifre ale anului în care a fost acordatã aceasta aprobare
- numãrul aprobãrii de model EEC (de ex. epsilon 3 D 79 45)"

58. Punctul 6.4 din anexa nr. 4 A va avea urmãtorul cuprins:
"6.4. Marcajul Verificãrii EEC
Prin derogare de la cerinţele secţiunii 3 din anexa nr. 1 B la prezentul ordin, organismul de inspecţie va inscriptiona aprobarea de model EEC în urmãtoarea ordine:
- litera mica "e"
- litera(le) de tipar care simbolizeaza ţara în care s-a efectuat verificarea, pentru România RO, împreunã cu una sau doua cifre prin care se identifica subdivizia teritorialã a organismului de inspecţie, dupã caz,
- simbolul organismului de inspecţie se aplica de agentul verificator, împreunã cu marca agentului verificator, acolo unde este cazul,
- un hexagon
- data verificãrii: anul, luna (de ex. e D 12 48 *) 80/01)."
NOTA(CTCE)
*) Reprezentarea grafica a unui hexagon.

59. Anexa tehnica din anexa nr. 4 B va avea urmãtorul cuprins:
"ANEXA TEHNICA LA CERTIFICATUL PENTRU APROBARE DE MODEL EEC
1. Rezultatele examinãrii EEC a modelului în vederea aprobãrii de model EEC.
2. Principalele caracteristici ale prototipului, în special:
- secţiune longitudinala a tipului de butelie care a primit aprobarea de model EEC indicând:
- diametrul exterior nominal D,
- grosimea minima a peretelui buteliei, a
- grosimea minima la baza şi la capac.
- lungimea minima şi maxima, Lmin, Lmax
- înãlţimea exterioarã a partii curbe a bazei cilindrului H, în mm
- capacitatea, sau capacitatile Vmin., Vmax,
- presiunea Ph,
- denumirea producãtorului/nr. desenului, data,
- denumirea tipului buteliei,
- otelul conform secţiunii 2.1"

ART. II
În cuprinsul ordinului urmãtoarele sintagme se înlocuiesc dupã cum urmeazã:
- "verificarea CS a unitãţii de produs" se înlocuieşte cu "verificare EEC";
- "certificat de verificare CS" şi "certificatul verificãrii CS" se înlocuieşte cu "certificat de verificare EEC";
- "butelie tip-CS" se înlocuieşte cu "butelie tip-EEC";
- "aprobare de model CS" se înlocuieşte cu "aprobare de model EEC";
- "certificat pentru aprobare de model CS" se înlocuieşte cu "certificat pentru aprobare de model EEC";
- "examinare CS a modelului" se înlocuieşte cu "examinare EEC a modelului".
ART. III
În cuprinsul ordinului urmãtoarele standarde se înlocuiesc dupã cum urmeazã:
- Standardul "SR EN 10003-1:1997" se înlocuieşte cu "SR EN ISO 6506:2002";
- Standardul "SR ISO 7438:1993" se înlocuieşte cu "SR EN ISO 7438:2005";
- Standardul "STAS 7737:1990" se înlocuieşte cu "SR EN ISO 7799:2003";
- Standardul "SR EN 10002-1:1995" se înlocuieşte cu "SR EN 10002-1:2002";
- Standardul "EN 10120:1993" se înlocuieşte cu "SR EN 10120:2001";
- Standardul "SR EN 444:1996" se înlocuieşte cu "ISO 17636:2003", iar standardul STAS 6606:1986 se elimina.
ART. IV
Se introduce în finalul ordinului urmãtoarea menţiune:
"Prezentul ordin transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 76/767/CEE referitoare la prevederi comune privind vasele sub presiune şi metode de inspecţie a acestora. Directiva Consiliului 84/525/CEE referitoare la recipiente butelii pentru gaz executate din oţel fãrã sudura. Directiva Consiliului 84/526/CEE referitoare la recipiente butelii pentru gaz executate din aluminiu nealiat şi aliaje cu aluminiu fãrã sudura şi Directiva Consiliului 84/527/CEE referitoare la recipiente butelii pentru gaz executate din oţel nealiat".
ART. V
Prezentul ordin intra în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
ART. VI
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul economiei şi comerţului,
Codrut Ioan Seres

Bucureşti, 8 noiembrie 2006.
Nr. 778.


ANEXA
-----
(Anexa nr. 1 la <>Ordinul nr. 113/2001 )
-------------------------------------

REGLEMENTÃRI TEHNICE CU PRIVIRE LA PREVEDERI COMUNE PENTRU RECIPIENTE SUB PRESIUNE ŞI METODE DE VERIFICARE A ACESTORA - RT 76/767

CAP. I
Definiţii şi principii de baza

ART. 1
(1) În sensul prezentelor reglementãri tehnice prin "recipient sub presiune" se înţelege orice recipient fix sau transportabil în care se poate obţine sau dezvolta o presiune mai mare de 0,5 bar la un fluid (gaz, abur sau lichid).
(2) Prezentele reglementãri tehnice se aplica urmãtoarelor categorii de recipiente sub presiune:
(a) recipiente - butelii pentru gaz din oţel fãrã sudura;
(b) recipiente - butelii pentru gaz din oţel nealiat sudate;
(c) recipiente - butelii pentru gaz din aluminiu nealiat şi aliaje cu aluminiu fãrã sudura.
ART. 2
Prezentele reglementãri nu se aplica:
(a) recipientelor sub presiune special proiectate pentru întrebuinţarea în domeniul nuclear, care prin avariere ar putea cauza emisii radioactive;
(b) recipientelor sub presiune destinate instalãrii în interiorul navelor maritime sau aeronavelor aeriene, sau pentru propulsia acestora;
(c) conductelor şi reţelelor de conducte.
ART. 3
(1) Cerinţele pentru proiectare şi fabricaţie, pentru inspecţie, testare şi unde este necesar, metodele de utilizare, pentru categoriile de recipiente sub presiune la care se referã, precum şi pentru echipamentul auxiliar, unde este cazul, sunt cuprinse în reglementãri tehnice specifice.
(2) Reglementãrile specifice trebuie sa indice pentru fiecare categorie de recipient sub presiune dacã recipientul se supune aprobãrii de model EEC sau verificãrii EEC, dacã se supune ambelor proceduri sau nu se supune nici uneia dintre acestea.
(3)Totodatã aceste reglementãri specifice categoriilor pot sa indice:
a) în ce condiţii şi intervalul de timp în care se acorda aprobarea de model EEC, precum şi marcajele care se fixeazã pe recipientele sub presiune în aceste cazuri;
b) marcajul de identificare pentru fiecare recipient sub presiune;
c) condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã diferitele modele ale unui recipient aprobat, pentru a primi aceeaşi aprobare de model.
ART. 4
În sensul prezentelor reglementãri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) recipient sub presiune tip EEC - orice recipient-butelie proiectat şi fabricat astfel încît sa satisfacã cerinţele cuprinse în reglementãrile tehnice specifice categoriei sale;
b) reglementãri specifice recipientului - reglementãri tehnice specifice categoriilor de recipiente sub presiune - prevãzute la art. 1;
c) organism de inspecţie - organismul desemnat de Ministerul Economiei şi Comerţului, în calitate de autoritate de stat în domeniu, pentru evaluarea categoriilor de recipiente sub presiune, prevãzute la art. 1, înaintea introducerii pe piata şi/sau punerii în funcţiune;
d) organism de control - Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat ISCIR-SP, structura responsabilã pentru controlul respectãrii prevederilor prezentului ordin. Termenii definiţi la literele a) - d) se completeazã cu termenii definiţi la <>art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, republicatã.
ART. 5
(1) Se admite introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a recipientelor sub presiune care:
a) satisfac cerinţele prezentelor reglementãri tehnice şi cerinţele reglementãrilor tehnice specifice recipientelor, şi
b) poarta marcajele aplicabile categoriilor specifice de recipiente sub presiune tip EEC, prevãzute în anexele nr. 1.A. şi 1.B. şi sunt însoţite de certificatul pentru aprobare de model EEC.
(2) Organismul de control nu poate interzice, restrânge sau impiedica, din motive legate de fabricare sau verificare, introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a buteliilor tip-EEC care intra în domeniul de aplicare al prezentelor reglementãri tehnice şi al reglementãrilor tehnice specifice recipientelor.
ART. 6
Sarcinile organismelor care emit certificatul de aprobare de tip EEC şi ale organismelor de inspecţie care realizeazã verificarea recipientelor trebuie sa fie limitate la examinarile desfãşurate în conformitate cu cerinţele reglementãrilor tehnice specifice relevante şi cu activitãţile care le-au fost atribuite prin prezentele reglementãri.

CAP. II
Aprobarea de model EEC

ART. 7
Atunci când într-o reglementare tehnica specifica recipientului, este prevãzutã aprobarea de model EEC, aceasta se va executa:
a) înainte de verificarea EEC, atunci când aceasta este cerutã;
b) înainte de introducerea pe piata şi punerea în funcţiune atunci când nu este cerutã verificarea EEC.
ART. 8
(1) La cererea oricãrui producãtor sau a reprezentantului sau autorizat, organismul de inspecţie, în baza unui raport de inspecţie, emite un certificat pentru aprobarea de model EEC pentru orice tip de recipient sub presiune care satisface cerinţele prevãzute în reglementãrile tehnice specifice recipientului.
(2) Cererea pentru obţinerea certificatului pentru aprobare de model EEC va fi înaintatã unui singur organism de inspecţie, conform prevederilor pct. 1 din anexa nr. 1.A.
(3) Într-un interval de maxim 15 zile de la data depunerii cererii pentru obţinerea certificatului pentru aprobarea de model EEC organismul de inspecţie trebuie sa rãspundã solicitantului:
a) dacã cererea este acceptatã;
sau
b) dacã solicitantul trebuia sa aducã completãri în scopul acceptãrii cererii;
sau
c) dacã cererea este respinsã.
(4) Dupã acceptarea cererii pentru obţinerea certificatului pentru aprobarea de model EEC, într-un interval de maxim 90 de zile, organismul de inspecţie trebuie sa efectueze verificãrile şi sa întocmeascã un raport de inspecţie, în baza cãruia emite, dupã caz, certificatul pentru aprobare de model EEC. Dacã în timpul verificãrilor organismul de inspecţie constata ca sunt necesare modificãri şi/sau completãri, intervalul stabilit pentru eliberarea certificatului se mãreşte în mod corespunzãtor.
ART. 9
Organismul de inspecţie emite, refuza emiterea sau retrage certificatul pentru aprobarea de model EEC conform prevederilor cuprinse în prezentul capitol şi la pct. 1 şi 2 din anexa nr. 1.A.
ART. 10
Dacã rezultatele examinãrii prevãzute la pct. 2 din anexa nr. 1.A sunt satisfãcãtoare, organismul de inspecţie emite un certificat pentru aprobarea de model EEC, care va fi înaintat solicitantului. Dacã aceasta aprobare se referã la un recipient care este supus verificãrii EEC, producãtorul trebuie sa aplice pe recipient marcajul aprobãrii prevãzut la pct. 3.1. din anexa nr. 1.A. înainte de a avea loc verificarea.
ART. 11
Cerinţele referitoare la certificat şi la marcajul aprobãrii de model EEC sunt prevãzute în anexa nr. 1.A.
ART. 12
În cazul în care pentru o categorie de recipiente sub presiune, care satisfac cerinţele unor reglementãri tehnice specifice recipientului nu este prevãzutã aprobarea de model EEC, a fost înaintatã o solicitare pentru verificarea EEC, producãtorul, pe propria rãspundere, înainte de a avea loc verificarea EEC, va aplica pe recipientele sub presiune din categoria respectiva marcajul special prevãzut la pct 3.2. din anexa nr. 1.A.
ART. 13
Atunci când condiţiile din reglementãrile tehnice specifice recipientului, dupã cum este prevãzut la art. 3, înceteazã a mai fi respectate, organismul de inspecţie retrage certificatul pentru aprobarea de model EEC.
ART. 14
Atunci când organismul de control constata ca tipul de recipient sub presiune cãruia i s-a acordat certificatul de aprobare de model EEC nu este conform modelului, poate acţiona dupã cum urmeazã:
a) propune menţinerea aprobãrii de model EEC în cazul în care diferenţele constatate sunt minime sau nu au un efect fundamental asupra proiectului recipientului sau asupra metodelor de fabricare şi nu prezintã nici un pericol pentru siguranta; stabileşte un termen pentru eliminarea diferenţelor constatate;
b) stabileşte împreunã cu producãtorul, mãsurile necesare în procesul de fabricaţie şi termenul convenit pentru realizarea acestora dacã constata ca lotul produs nu mai corespunde cu modelul aprobat;
c) solicita retragerea aprobãrii de model EEC în cazul în care schimbãrile constatate constituie un pericol pentru securitatea persoanelor şi/sau a proprietãţii, ori în situaţia în care producãtorul nu s-a conformat cerinţelor de la lit. a) şi b);
d) solicita retragerea de pe piata şi/sau interzice introducerea pe piata a produselor neconforme cu modelul aprobat.
ART. 15
(1) Dacã organismul de control constata ca nu trebuia acordat certificatul pentru aprobarea de model EEC, solicita organismului de inspecţie retragerea acestuia.
(2) Dacã Ministerul Economiei şi Comerţului este informat de un stat membru al Uniunii Europene despre existenta unei situaţii descrise la art. 13, art. 14 şi art. 15 va lua mãsurile descrise în acele articole, dupã consultãri cu statul membru respectiv.
ART. 16
(1) Atunci când apare o disputa cu privire la oportunitatea sau necesitatea retragerii aprobãrii între autoritatea competenta din România şi alt stat membru va fi informatã Comisia Europeanã. Vor avea loc consultãri, unde este cazul, pentru a se ajunge la o soluţie.
(2) Numai organismul de inspecţie care a emis certificatul de aprobare de tip EEC poate decide retragerea sa. Ministerul Economiei şi Comerţului va informa celelalte state membre şi Comisia Europeanã despre o astfel de decizie.

CAP. III
Verificarea EEC

ART. 17
Verificarea EEC serveşte la stabilirea faptului ca un recipient sub presiune este conform cerinţelor cuprinse în reglementãrile tehnice specifice recipientului; aceasta se atesta prin marcajul de verificare EEC.
ART. 18
Atunci când un recipient sub presiune este supus verificãrii EEC, organismul de inspecţie verifica dacã:
a) - recipientul sub presiune aparţine unei categorii supuse aprobãrii de model EEC şi, în acest caz, dacã acesta corespunde modelului aprobat şi poarta marcajul aprobãrii EEC;
- recipientul sub presiune aparţine unei categorii exceptate de la aprobarea de model EEC şi, în acest caz, dacã acesta satisface cerinţele din reglementãrile tehnice specifice recipientului;
b) recipientul sub presiune satisface cerinţele prevãzute în reglementãrile tehnice specifice cu privire la efectuarea încercãrilor şi aplicarea marcajelor şi inscriptiilor specifice.
ART. 19
Producãtorul nu poate refuza accesul reprezentanţilor organismului de inspecţie în locurile de producţie, dacã acest acces este important pentru efectuarea sarcinilor atribuite organismului respectiv.
ART. 20
Ministerul Economiei şi Comerţului va transmite celorlalte state membre şi Comisiei Europene lista organismelor de inspecţie responsabile cu inspectiile şi orice modificare ulterioara a acesteia, specificand dacã aceste organisme sunt abilitate sa desfãşoare numai anumite inspecţii.
ART. 21
Ministerul Economiei şi Comerţului trebuie sa-i retragã desemnarea organismului de inspecţie dacã descoperã ca organismul nu mai îndeplineşte criteriile din anexa nr. 1C. Ministerul Economiei şi Comerţului informeazã imediat Comisia Europeanã şi celelalte state membre şi indica dacã desemnarea a fost retrasã în întregime sau numai în legatura cu anumite inspecţii.
ART. 22
(1) Dupã efectuarea verificãrii EEC a unui recipient sub presiune în condiţiile prevãzute la art. 18 şi la art. 19 şi în anexa nr. 1.B, organismul de inspecţie va aplica pe recipient marcajul de verificare EEC parţialã sau finala, conform pct. 3 din anexa nr. 1.B.
(2) Pct. 3 din anexa nr. 1 B conţine cerinţele referitoare la forma şi caracteristicile marcajului de verificare EEC.
ART. 23
Dacã reglementãrile tehnice specifice recipientului prevãd astfel, organismul de inspecţie va emite un certificat în care sa fie descrise verificãrile efectuate şi rezultatele lor.
ART. 24
Când o reglementare tehnica specifica unei categorii de recipiente nu prevede verificarea EEC, producãtorul, dupã ce a verificat ca fiecare recipient sub presiune satisface cerinţele respectivei reglementãri, şi dupã caz, dacã este conform modelului aprobat, trebuie sa aplice pe proprie rãspundere:
a) marcajul prevãzut la pct. 5.3. din anexa nr. 1.A, acolo unde este necesarã aprobarea de model EEC, sau
b) marcajul prevãzut la pct. 5.4. din anexa nr. 1.A, atunci când nu este necesarã aprobarea de model EEC.

CAP. IV
Prevederi comune pentru aprobarea de model EEC şi verificarea EEC

ART. 25
Marcajele prevãzute în prezentele reglementãri tehnice sau în reglementãrile tehnice specifice recipientelor şi echipamentelor auxiliare ale acestora trebuie sa fie aplicate în mod vizibil, uşor lizibil şi durabil pe fiecare recipient şi echipament auxiliar al acestuia.
ART. 26
Este interzisã aplicarea pe recipientele sub presiune şi pe echipamentele auxiliare ale acestora a marcajelor asemãnãtoare cu marcajul aprobãrii de model EEC, care pot fi confundate cu acest marcaj.

CAP. V
Clauza derogatorie

ART. 27
În cazul în care proiectul şi metodele de fabricaţie ale unui recipient sub presiune nu corespund tuturor prevederilor reglementãrilor specifice, se considera respectate prevederile art. 5 dacã recipientul sub presiune asigura un grad echivalent de securitate.
ART. 28
Fiecare reglementare tehnica specifica recipientului trebuie sa specifice prevederile de la care se admit derogãri şi/sau prevederile de la care nu se admit derogãri.
Pentru acordarea unei derogãri se procedeazã astfel:
1. Ministerul Economiei şi Comerţului va transmite documentele cuprinzând descrierea recipientului şi documentele cuprinzând cererea de derogare, inclusiv rezultatele oricãror încercãri, celorlalte State Membre care dispun de o perioada de patru luni pentru a aproba sau nu, a transmite comentarii, întrebãri, cerinţe suplimentare, a solicita alte încercãri, sau, dacã doresc, sa transmitã problema Comitetului tehnic care asista Comisia Europeanã. Copii ale acestor documente se vor transmite la Comisia Europeanã. O astfel de corespondenta este confidenţialã.
2. Dacã la sfârşitul perioadei menţionate nici un stat membru nu a respins sau nu a cerut transmiterea problemei cãtre Comitetul Tehnic, Ministerul Economiei şi Comerţului, dupã ce s-a ocupat de toate cererile transmise conform pct. 1 acorda derogarea cerutã şi informeazã celelalte state membre şi Comisia Europeanã.
3. Dacã un stat membru nu a rãspuns pana la sfârşitul perioadei prevãzute la pct. 1 se considera ca este de acord; totuşi Ministerul Economiei şi Comerţului trebuie sa ceara Comisiei Europene sa confirme ca nu a existat rãspuns.
4. Ministerul Economiei şi Comerţului va acorda derogarea solicitatã în condiţiile propuse de Comitetul Tehnic mai sus menţionat, dacã Comitetul decide în acest sens.
5. Corespondenta menţionatã mai sus se va purta în limba tarii de destinaţie sau într-o limba acceptatã de cãtre aceasta.
ART. 29
Pentru acordarea unei derogãri se procedeazã astfel:
(1) a) Producãtorul sau reprezentantul autorizat adreseazã o solicitare pentru derogare organismului de inspecţie desemnat de Ministerul Economiei şi Comerţului;
b) solicitarea se face pe propria rãspundere şi va conţine soluţii adecvate, motivate corespunzãtor din punct de vedere tehnic, care sa nu afecteze siguranta în funcţionare a recipientului şi sa excludã pericolul accidentelor;
c) se constituie o comisie specialã din care fac parte principalii factori interesaţi (proiectant, producãtor, montator sau reparator, proprietar sau utilizator şi dupã caz, Inspecţia Muncii, unitãţi de cercetare şi proiectare, unitãţi de învãţãmânt superior de specialitate) care întocmeşte un raport, ce se înainteazã organismului de inspecţie;
(2) organismul de inspecţie desemnat pe baza raportului întocmit de comisia specialã, acorda derogarea solicitatã;
(3) documentaţia necesarã obţinerii derogarii, prevãzute la pct. (1) lit. b, se transmite organismelor de inspecţie însoţitã de o copie în limba romana, dupã caz;

CAP. VI

ART. 30
Adaptarea la progresul tehnic
În scopul adaptãrii la progresul tehnic în vederea eliminãrii barierelor în calea comerţului cu recipiente sub presiune, Ministerul Economiei şi Comerţului va actualiza prevederile prezentului ordin, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

CAP. VII

ART. 31
Clauza de salvgardare
(1) Când organismul de control constata ca unul sau mai multe recipiente sub presiune constituie un pericol pentru securitatea persoanelor şi/sau proprietãţii, chiar dacã satisfac prevederile prezentelor reglementãri tehnice şi ale reglementãrilor tehnice specifice recipientului, poate sa ia mãsurile necesare de interzicere temporarã de la introducerea pe piata a recipientelor sau sa impunã condiţii speciale recipientelor în cauza.
(2) Organismul de control va informa Ministerul Economiei şi Comerţului cu privire la faptele constatate şi despre decizia luatã în legatura cu acestea.
(3) Ministerul Economiei şi Comerţului va informa Comisia Europeanã şi celelalte state membre menţionând motivele care au stat la baza deciziei.
ART. 32
Dacã Comisia Europeanã hotãrãşte ca sunt necesare modificãri ale directivei 76/767/EEC , clauza de salvgardare rãmâne în vigoare pana la aprobarea acestor modificãri.

CAP. VIII
Dispoziţii speciale

ART. 33
(1) Acest articol se aplica recipientelor din domeniul de aplicare al acestui ordin conform art. 1 atunci când nu sunt prevãzute în reglementãri specifice.
(2) În acest caz se aplica urmãtoarele reguli:
a) Organismul de control va considera ca recipientul sub presiune care a fost inspectat şi încercat de un organism de inspecţie ales în conformitate cu procedurile din anexa nr. 1 D, este conform actelor normative naţionale referitoare la proiectare.
b) Incercarile şi inspectiile trebuie sa se desfãşoare în conformitate cu procedura din anexa 1 D şi folosind metodele în vigoare în România sau recunoscute ca fiind echivalente, de autoritatea competenta.
c) Incercarile şi inspectiile prevãzute mai sus sunt cele care se pot desfasura la locul unde a fost fabricat recipientul.
(3) Organismul de control va acorda aceeaşi însemnãtate rapoartelor şi certificatelor emise de organismele de inspecţie din ţara de origine a recipientului sub presiune ca şi documentelor naţionale corespunzãtoare.

CAP. IX
Dispoziţii finale

ART. 34
Orice decizie a organismului de control sau a unui organism de inspecţie în baza acestui ordin sau a unor reglementãri tehnice specifice recipientului, din care rezulta refuzul aprobãrii de model EEC sau refuzul de a aplica marcajul de verificare EEC, retragerea aprobãrii, ori interzicerea vânzãrii sau folosirii recipientelor sub presiune tip EEC, trebuie sa indice motivele exacte care stau la baza unei astfel de decizii. Decizia va fi adusã cat mai curând posibil la cunostinta partii în cauza, care în acelaşi timp va fi informatã cu privire la posibilitãţile de atac, conform reglementãrilor în vigoare şi a perioadei de timp în care cãile de atac sunt permise.
ART. 35
(1) Ministerul Economiei şi Comerţului desemneazã organismele de inspecţie, având în vedere criteriile minime specificate în Anexa 1.C.
(2) În condiţiile nerespectãrii criteriilor minime prevãzute în anexa nr. 1 C, Ministerul Economiei şi Comerţului trebuie sa retragã desemnarea organismului de inspecţie sau dupã caz, sa suspende ori sa limiteze desemnarea.
ART. 36
Anexele nr. 1.A "Aprobarea de model EEC", nr. 1.B "Verificarea EEC", nr. 1.C " Criteriile minime care trebuie avute în vedere la numirea organismului de inspecţie" şi nr. 1 D "Definiţii" fac parte integrantã din prezentele reglementãri tehnice.

ANEXA 1 A

APROBAREA DE MODEL EEC

1. Solicitarea aprobãrii de model EEC
1.1. Cererea şi corespondenta referitoare la aprobarea de model EEC vor fi întocmite în limba romana, în conformitate cu legislaţia în vigoare în România.
Documentele care se anexeazã la cerere se redacteazã sau se traduc, dupã caz, în limba romana.
1.2. Cererea trebuie sa conţinã urmãtoarele informaţii:
- denumirea şi sediul firmei producãtoare, ale reprezentantului sau autorizat, sau a celui care transmite cererea şi locul sau locurile de fabricaţie a recipientelor;
- categoria recipientului;
- scopul utilizãrii sau utilizarile nepermise;
- caracteristicile tehnice;
- denumirea comercialã, dacã exista, sau tipul.
1.3. Cererea trebuie sa fie însoţitã de doua copii de pe dosarul tehnic care va cuprinde în special urmãtoarele:
1.3.1. o descriere care include:
- specificaţiile materialelor, metodele de construcţie şi calculele de rezistenta ale recipientului;
- orice dispozitive de siguranta utilizate;
- locurile unde se vor fixa marcajele pentru aprobare şi pentru verificare specificate în prezentele reglementãri tehnice, precum şi celelalte marcaje prevãzute în reglementãrile specifice recipientului;
1.3.2. desenele de ansamblu şi, când este cazul, desenele de execuţie ale elementelor/reperelor importante ale proiectului;
1.3.3. orice alte informaţii indicate în reglementãrile specifice recipientului;
1.3.4. o declaraţie prin care se certifica faptul ca nu s-a mai fãcut nici o alta solicitare pentru aceeaşi aprobare de model EEC pentru recipient.

2. Examinarea pentru aprobarea de model EEC
2.1. Examinarea pentru aprobarea de model EEC va fi facuta pe baza planurilor şi, când este cazul, pe recipiente mostra.
Examinarea va cuprinde:
a) verificarea calculelor proiectului, metodelor de fabricaţie, execuţiei, precum şi a materialelor;
b) când este cazul, verificarea dispozitivelor de securitate, a aparatelor de mãsurat şi a metodelor de instalare

3. Certificatul şi marcajul pentru aprobarea de model EEC
3.1. Certificatul menţionat la art. 11 din reglementãrile tehnice trebuie sa conţinã concluziile examinãrii modelului şi va indica orice condiţii, conform art. 3 din reglementãrile tehnice, la care poate fi supusã aprobarea. Certificatul trebuie sa fie însoţit de descrierile şi desenele necesare pentru a identifica modelul şi, când este cazul, pentru a explica cum funcţioneazã.
Marcajul pentru aprobarea EEC menţionat la art. 11 din reglementãrile tehnice va fi o litera epsilon stilizata, care conţine:
- în partea superioarã, numãrul alocat reglementãrilor tehnice specifice categoriei, în ordinea cronologicã a adoptãrii, litera/literele majuscula/majuscule pentru identificarea statului care a acordat aprobarea de model EEC (B pentru Belgia, D pentru Germania, DK pentru Danemarca, E pentru Spania, F pentru Franta, EL pentru Grecia, I pentru Italia, IRL pentru Irlanda, L pentru Luxemburg, NL pentru Olanda, P pentru Portugalia, UK pentru Marea Britanie, A pentru Austria, S pentru Suedia, FI pentru Finlanda, RO pentru România) şi anul acordãrii aprobãrii de model EEC; numãrul reglementãrilor specifice recipientelor la care se referã aprobarea de model EEC este atribuit de Ministerul Economiei şi Comerţului în ordinea adoptãrii acestora;
- în partea inferioarã, numãrul aprobãrii de model EEC.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.1.
3.2. Marcajul descris la art. 12 din reglementãrile tehnice, reprezentat de litera epsilon inversata simetric fata de axa verticala, conţine în partea superioarã aceleaşi informaţii cerute la pct. 3.1 primul alineat şi în partea inferioarã numãrul de referinta al categoriei care nu este supusã aprobãrii de model EEC, dacã se specifica astfel în reglementãrile specifice recipientului.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.2.
3.3. Marcajul menţionat la art. 4 lit. a) din reglementãrile tehnice este acelaşi cu marcajul pentru aprobarea de model EEC, inconjurat de un hexagon.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.3.
3.4. Marcajul menţionat la art. 4 lit. b) din reglementãrile tehnice este marcajul exceptarii de la aprobarea de model EEC, inconjurat de un hexagon.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.4.

4. Înregistrarea certificatului pentru aprobarea de model EEC
4.1. În acelaşi timp în care pãrţile implicate sunt notificate, copii ale certificatului aprobãrii de model EEC sunt transmise Comisiei Europene şi celorlalte state membre, care pot obţine şi copii ale dosarului tehnic definitiv al recipientului şi a rapoartelor examinarilor şi încercãrilor la care au fost supuse.
4.2. Retragerea aprobãrii de model EEC va fi publicatã în conformitate cu procedura descrisã la 4.1.
4.3. Dacã se refuza acordarea aprobãrii de model EEC, celelalte state membre şi Comisia Europeanã trebuie informate în legatura cu un astfel de refuz.

5. Marcaje referitoare la aprobarea de model EEC
5.1. Marcajul pentru aprobarea de model EEC (vezi pct. 3.1)

Exemplu:*)
NOTA(CTCE)
*) Exemplul se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 noiembrie 2006, pag. 37. (A se vedea imaginea asociata.)

Aprobare de model EEC acordatã de Republica Federala Germania*1) în anul 1979, conform primei directive specifice.
--------
*1) Litera "D" din exemplu corespunde "Germaniei"; pentru România majusculele corespunzãtoare vor fi RO.
Numãrul aprobãrii de model EEC.

5.2. Marcajul exceptarii de la aprobarea de model EEC (vezi pct. 3.2)

Exemplu:*)
NOTA(CTCE)
*) Exemplul se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 noiembrie 2006, pag. 37. (A se vedea imaginea asociata.)

Recipient construit în Germania în 1979 şi care nu este supus aprobãrii de model EEC, conform primei directive specifice.
Numãrul de referinta al categoriei exceptate de la aprobarea de model EEC, dacã asa este indicat în directiva specifica.

5.3. Marcajul pentru aprobarea de model EEC şi exceptarea de la verificarea EEC (vezi pct. 3.3)

Exemplu:*)
NOTA(CTCE)
*) Exemplul se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 noiembrie 2006, pag. 37. (A se vedea imaginea asociata.)

Aprobare de model EEC acordatã de Republica Federala Germania în anul 1979, conform primei directive specifice.
Numãrul aprobãrii de model EEC.

5.4. Marcajul exceptarii de la aprobarea de model EEC şi de la verificarea EEC (vezi pct. 3.4)

Exemplu:*)
NOTA(CTCE)
*) Exemplul se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 noiembrie 2006, pag. 38. (A se vedea imaginea asociata.)

Recipient construit în Germania în 1979 şi care nu este supus aprobãrii de model EEC, conform, primei directive specifice.
Numãrul de referinta al categoriei exceptate de la aprobarea de model EEC, dacã asa este indicat în directiva specifica.

5.5. Reglementãrile specifice recipientului trebuie sa cuprindã indicaţii privind locul şi dimensiunile marcajelor referitoare la aprobarea de model EEC.
Dacã nu se indica altfel în reglementãrile tehnice specifice, literele şi numerele din fiecare marcaj trebuie sa aibã cel puţin 5 mm înãlţime.


ANEXA 1 B

VERIFICAREA EEC

1. Date generale
1.1. Verificarea EEC poate fi efectuatã în una sau mai multe etape.
1.2. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile tehnice specifice recipientului se procedeazã astfel:
1.2.1. Verificarea EEC se efectueazã într-o singura etapa numai pe recipientele care constituie un întreg atunci când pãrãsesc fabrica, adicã recipientele care, teoretic, pot fi transferate la locul de instalare a acestora fãrã a fi necesar ca mai întâi sa fie demontate.
1.2.2. Verificarea recipientelor care nu sunt livrate dintr-o bucata se efectueazã în doua sau mai multe etape.
1.2.3. Verificarea trebuie sa asigure în special faptul ca recipientul este conform modelului aprobat sau, în cazul recipientelor exceptate de la aprobarea de model EEC, ca este conform cerinţelor indicate în respectivele reglementãri tehnice specifice recipientului.

2. Conţinutul verificãrii EEC
2.1. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile tehnice specifice recipientului, verificarea EEC va cuprinde:
- examinarea caracteristicilor materialelor;
- verificarea calculelor proiectului, a metodei de fabricaţie, a execuţiei şi a materialelor folosite;
- o examinare interioarã, care consta într-o verificare a componentelor interioare şi a sudurii;
- o încercare la presiune;
- verificarea oricãror dispozitive de siguranta şi aparate de mãsurat montate pe recipient;
- o examinare exterioarã a diferitelor pãrţi ale recipientului;
- o încercare de performanta atunci când aceasta este prevãzutã în reglementãri tehnice specifice recipientului.

3. Marcajele pentru verificarea EEC
3.1. Descrierea marcajelor pentru verificarea EEC
3.1.1. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile tehnice specifice recipientului, marcajele pentru verificarea EEC care sunt aplicate conform pct. 3.3 vor fi dupã cum urmeazã:
3.1.1.1. marcajul pentru verificarea EEC finala va fi compus din doua ştampile:
3.1.1.1.1. prima ştampila consta din litera "epsilon", care conţine:
- în partea superioarã, majusculele care identifica statul în care se efectueazã verificarea (B pentru Belgia, D pentru Germania, DK pentru Danemarca, E pentru Spania, F pentru Franta, EL pentru Grecia, I pentru Italia, IRL pentru Irlanda, L pentru Luxemburg, NL pentru Olanda, P pentru Portugalia, UK pentru Marea Britanie, A pentru Austria, S pentru Suedia, FI pentru Finlanda, RO pentru România), împreunã cu unul sau doua numere care identifica o sub-diviziune teritorialã, când este cazul;
- în partea inferioarã, ştampila organismului de inspecţie împreunã cu ştampila inspectorului, dacã este cazul;
3.1.1.1.2. a doua ştampila consta din data verificãrii înscrisã într-un hexagon, descris cu precizia cerutã de reglementãrile specifice recipientului;
3.1.1.2. marcajul pentru verificarea EEC parţialã va consta numai din prima ştampila*2).
--------
*2) Nota explicativa pentru marcajul EEC al verificãrii finale şi pentru marcajul EEC al verificãrii parţiale.
Dacã un recipient nu se poate asambla la locul de fabricaţie sau dacã prin transportare pot fi afectate caracteristicile acestuia, verificarea trebuie efectuatã dupã cum urmeazã:
- verificarea recipientului la locul de fabricaţie de cãtre un organism de certificare care, dacã recipientul este conform cerinţelor EEC aplica ştampila "e" descrisã la pct. 3.1.1.1.1., care este cunoscutã ca marcajul pentru verificarea EEC parţialã;
- verificarea finala a recipientului la locul instalãrii de cãtre un organism de certificare care, dacã recipientul este conform cerinţelor EEC aplica ştampila descrisã la pct. 3.1.1.1.2 şi care, împreunã cu marcajul pentru verificarea EEC parţialã, formeazã marcajul pentru verificarea EEC finala.

3.2. Forma şi dimensiunile marcajelor
3.2.1. Un exemplu al stampilelor descrise la pct 3.1.1.1.1 şi 3.1.1.1.2 este ilustrat în figurile 1 şi 2 de mai jos.

Figura 1*)
Figura 2*)

NOTA(CTCE)
*) Figurile 1 şi 2 se gãsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 noiembrie 2006, pag. 41. (A se vedea imaginea asociata.)

Reglementãrile tehnice specifice recipientului trebuie sa indice locul unde se amplaseaza şi dimensiunile marcajelor pentru verificarea EEC. Dacã nu se indica altfel în reglementãrile specifice, literele şi numerele fiecãrui marcaj trebuie sa aibã cel puţin 5 mm înãlţime.
3.2.2. Organismele de inspecţie desemnate în România schimba, pe baza de reciprocitate, copii ale desenelor marcajelor de verificare EEC.
3.3. Aplicarea marcajelor
3.3.1. Marcajul pentru verificarea EEC finala va fi aplicat în poziţia cerutã pe recipient, când acesta a fost verificat final şi s-a constatat ca este conform cerinţelor EEC.
3.3.2. Când verificarea se efectueazã în mai mult de o faza, marcajul pentru verificarea EEC parţialã va fi aplicat la locul de fabricaţie pe recipient sau pe o componenta a recipientului care este conform cerinţelor EEC în acea faza a procedurii de verificare şi în locul special indicat pentru poansonare sau în orice alt loc indicat în reglementãrile tehnice specifice recipientului.

ANEXA 1 C

CRITERIILE MINIME care trebuie avute în vedere la numirea organismului de inspecţie

1. Organismul de inspecţie, directorul sau şi personalul responsabil pentru executarea încercãrilor de verificare trebuie sa fie alţii decât proiectantul, producãtorul, furnizorul sau instalatorul recipientelor sau instalaţiilor pe care aceştia le inspecteaza şi alţii decât reprezentanţii autorizaţi ai acestora. Ei nu se vor implica direct în proiectarea, construcţia, comercializarea, reprezentarea sau întreţinerea acestor recipiente sau instalaţii şi nici nu vor reprezenta pãrţile angajate în aceste activitãţi. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informaţii tehnice între producãtor şi organismul de inspecţie.
2. Organismul de inspecţie şi personalul acestuia trebuie sa execute incercarile de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesionalã şi competenta tehnica şi trebuie sa fie independenţi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes în rezultatul verificãrii şi care ar putea influenta decizia acestora sau rezultatele verificãrilor.
3. Organismul de inspecţie trebuie sa aibã la dispoziţie personalul necesar şi sa dispunã de dotãrile necesare care sa îi permitã îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor sale administrative şi tehnice legate de verificare; de asemenea, trebuie sa aibã acces la echipamentul necesar pentru verificãri speciale.
4. Personalul organismului de inspecţie trebuie sa aibã:
- o pregãtire temeinica tehnica şi profesionalã;
- cunoştinţe satisfãcãtoare ale cerinţelor încercãrilor care trebuie executate şi experienta adecvatã pentru aceste încercãri;
- abilitatea de a emite certificate, înregistrãri şi rapoarte cerute pentru certificarea realizãrii încercãrilor.
5. Trebuie garantatã imparţialitatea personalului de inspecţie. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numãrul de încercãri executate şi nici de rezultatul acestora.
6. Organismul de inspecţie trebuie sa încheie o asigurare de rãspundere civilã dacã rãspunderea pentru încercãri nu revine statului prin lege.
7. Personalul de inspecţie este obligat sa pãstreze secretul profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor acestuia care decurg din respectarea prevederilor prezentului ordin sau ale altor reglementãri, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de Ministerul Economiei şi Comerţului în calitate de autoritate de stat în domeniu.


ANEXA 1 D

Definiţii
Ţara de provenienta: Statul membru unde a fost fabricat recipientul.
Ţara beneficiara: Statul membru în care se importa un recipient sub presiune, sau în care se comercializeazã şi/sau se pune în funcţiune.
Administraţie de provenienta: Autoritatea adminstrativa competenta din ţara de provenienta.
Administraţia beneficiara: Autoritatea adminstrativa competenta din ţara beneficiarului, respectiv organismul de control.
Procedura
1. În cazul în care un producãtor doreşte sa exporte unul sau mai multe recipiente din acelaşi model, producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, va inainta o solicitare scrisã, direct sau prin importator în ţara beneficiara la administraţia beneficiara, citând art. 33 şi solicitând sa se desfãşoare încercãri de verificare în conformitate cu metodele din ţara beneficiara de un organism de inspecţie, altul decât cel din ţara beneficiara.
În solicitare, beneficiarul sau reprezentantul sau autorizat va indica organismul de inspecţie pe care l-a ales. Alegerea se va face din lista transmisã de ţara de origine în baza art. 20. Totuşi, prin excepţie de la aceasta procedura, dacã recipientul a fost fabricat special la comanda într-un numãr foarte mic sau recipiente proiectate pentru o instalatie complexa fabricata în conformitate cu informaţiile şi specificaţiile furnizate de client sau un birou de consultanţa numit de acesta, un organism de inspecţie din statul membru de provenienta este ales de client, chiar dacã este sau nu inclus în lista la care se referã art. 20, cu condiţia ca aceasta alegere sa fie aprobatã de adminstratia beneficiara.
Administraţia beneficiara va informa administraţia de provenienta asupra deciziei adoptatã în acesta chestiune.
Numele clientului sau importatorului, dacã este cunoscut, trebuie indicat în cerere.
Solicitarea scrisã va fi însoţitã de un dosar care va conţine: desene şi calcule referitoare la recipientele sub presiune sau tipul lor; specificaţiile de materiale; informaţii asupra proceselor de fabricaţie implicate şi detalii ale metodelor de verificare în timpul execuţiei, împreunã cu orice alte informaţii pe care producãtorul sau reprezentantul sau autorizat considera ca pot ajuta administraţia beneficiarului sa adopte decizia pentru un recipient sub presiune sau un recipient din acelaşi tip, în conformitate cu planurile, satisfac cerinţele aprobate pentru recipiente sub presiune în ţara beneficiara.
Documentele vor fi înaintate în 4 exemplare în limba romana sau în orice alta limba acceptatã de comun acord cu organismul de control.
2. Procedura acceptãrii
2.1. Administraţia beneficiara anunta primirea dosarului imediat.
2.2. Dacã administraţia beneficiara constata ca dosarul primit conţine toate informaţiile cerute la pct. 1 din prezenta anexa, în decurs de trei luni de la data primirii dosarului pentru a desfasura o examinare independenta a documentelor din dosar.
2.3. Dacã administraţia beneficiara constata ca dosarul primit nu conţine toate informaţiile cerute la pct. 1 din prezenta anexa, în decurs de o luna de la data primirii dosarului informeazã solicitantul cu privire la materialele care mai trebuie transmise. Dupã completarea dosarului se va proceda ca la pct. 2.2.
2.4. În urma examinãrii dosarului pot rezulta situaţiile urmãtoare:
2.4.1. Dacã recipientul sau recipientele sub presiune dintr-un singur model au fost sau vor fi fabricate în conformitate cu documente relevante şi satisfac cerinţele cuprinse în reglementãrile tehnice din ţara beneficiara, sau ar putea fi acceptate dacã este posibila acordarea unei derogãri de la aceste cerinţe, administraţia beneficiara va informa corespunzãtor solicitantul în perioada prevãzutã la 2.2.
Dacã recipientul sau recipientele sub presiune dintr-un singur model nu sunt în domeniul de aplicare al reglementãrilor tehnice din ţara beneficiara, administraţia beneficiara poate cere ca reglementãrile care guverneazã recipientele sub presiune în ţara de provenienta sa fie conformã.
2.4.2. Dacã în urma examinãrii recipientul sau recipientelor sub presiune dintr-un singur model care au fost sau vor fi fabricate în conformitate cu documente relevante, dar nu satisfac cerinţele reglementãrilor tehnice pentru vase sub presiune în ţara beneficiara şi cãrora nu li se poate acorda o derogare de la aceste cerinţe, administraţia beneficiara va notifica în consecinta solicitantul în perioada prevãzutã la 2.2, indicând în mod obligatoriu prevederile care nu au fost îndeplinite, care prevederi trebuie respectate pentru ca recipientul sau recipientele sub presiune dintr-un singur model sa fie acceptate. De asemenea, administraţia beneficiara va informa solicitantul cu privire la cerinţele pentru fabricaţie, precum şi cu privire la verificãrile, incercarile şi inspectiile prevãzute de legislaţia pentru recipiente sub presiune în vigoare în ţara beneficiara.
Dacã solicitantul este pregãtit sa modifice proiectul, procesul de fabricaţie şi/sau metodele de verificare ale recipientului sau recipientelor sub presiune dintr-un singur model, în asa fel încât sa satisfacã condiţiile cerute, acesta va modifica dosarul corespunzãtor. La primirea dosarului modificat, va fi urmatã procedura prevãzutã la 2.2, dar perioada pentru examinare va fi redusã la doua luni.
2.4.3. Criteriile folosite de administraţia beneficiara pentru acordarea sau refuzul derogarii prevãzutã la 2.4.1 şi 2.4.2 va fi asemãnãtoare cu cea aplicatã pentru producãtorii stabiliţi în ţara beneficiara.
2.5. Taxele cuvenite pentru examinarea dosarului, precum şi pentru alte lucrãri legate de completarea şi/sau modificarea acestuia, vor fi conforme cu legislaţia în vigoare.
3. Organismul de inspecţie ales în conformitate cu pct. 1 va desfasura operaţiile cerute de administraţia beneficiara.
4. Dupã efectuarea controalelor, încercãrilor şi verificãrilor cerute de administraţia beneficiara şi stabilirea ca rezultatele sunt satisfãcãtoare, organismul de inspecţie trebuie sa emita cãtre producãtor sau reprezentantul sau şi cãtre administraţia beneficiara rapoarte asupra controalelor, încercãrilor şi verificãrilor şi certificate care sa confirme ca metodele de control, încercare, şi verificare şi rezultatele obţinute sunt conforme cu cerinţele din ţara beneficiara.
Dacã rezultatele verificãrilor nu sunt satisfãcãtoare, organismul de inspecţie va informa solicitantul şi administraţia beneficiara.
Aceste documente trebuie redactate în limba tarii beneficiare sau în alta limba pe care aceasta o accepta.
5. Taxele pentru desfãşurarea acestor verificãri şi încercãri vor fi în conformitate cu regulile organismului de inspecţie.
6. Toate planurile şi documentele înaintate la administraţia beneficiara au caracter confidenţial.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016