Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 770 din 10 aprilie 1998  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de institutiile publice finantate integral din venituri extrabugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 770 din 10 aprilie 1998 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de institutiile publice finantate integral din venituri extrabugetare

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 148 din 14 aprilie 1998
Ministru de stat, ministrul muncii şi protecţiei sociale, şi ministrul finanţelor,
în temeiul prevederilor art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare, prevãzute în anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministru de stat,
ministrul muncii şi
protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu

Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu


ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare

1. Instituţiile publice a cãror finanţare se asigura, potrivit hotãrârilor de organizare şi funcţionare, integral din venituri extrabugetare vor elabora bugetele de venituri şi cheltuieli pentru întregul an bugetar şi le vor supune aprobãrii conducerii ministerelor sau a altor organe centrale sau locale cãrora le sunt subordonate în condiţiile dispoziţiilor legale în vigoare.
Aceste bugete de venituri şi cheltuieli se prezintã distinct ca anexa la bugetul centralizat al ordonatorului principal de credite.
La partea de venituri se vor prevedea sursele stabilite prin hotãrârile de organizare şi funcţionare ale instituţiilor publice finanţate din venituri extrabugetare, potrivit subdiviziunilor clasificatiei bugetare.
La partea de cheltuieli se înscriu cheltuielile potrivit subdiviziunilor clasificatiei bugetare, calculate pe baza elementelor de fundamentare.
2. Cheltuielile de capital pentru dezvoltarea instituţiilor publice respective se stabilesc cu prioritate din veniturile prevãzute, în limita prevederilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998. Veniturile rãmase dupã scãderea cheltuielilor de capital sunt destinate acoperirii celorlalte cheltuieli de funcţionare.
La bugetul de venituri şi cheltuieli care se aproba se anexeazã şi lista investiţiilor care urmeazã a se finanta din aceste surse.
3. Sumele stabilite pentru cheltuieli de capital în bugetul de venituri şi cheltuieli nu vor putea fi mai mici decât amortizarea calculatã extracontabil, dupã cum urmeazã:
a) mijloacele fixe pe care le deţine instituţia publica vor fi reevaluate în conformitate cu prevederile: <>Hotãrârii Guvernului nr. 945/1990 privind inventarierea şi reevaluarea patrimoniului unitãţilor economice de stat; <>Hotãrârii Guvernului nr. 26/1992 privind reevaluarea unor active şi pasive ca urmare a unificãrii cursurilor de schimb ale leului şi regimului de preţuri şi tarife în aceste condiţii, cu modificãrile ulterioare; <>Hotãrârii Guvernului nr. 500/1994 privind reevaluarea imobilizarilor corporale şi modificarea capitalului social, cu modificãrile ulterioare. În cazul în care se vor aproba şi alte dispoziţii legale pentru reevaluarea mijloacelor fixe la agenţii economici vor fi avute în vedere şi acestea;
b) pentru mijloacele fixe reevaluate potrivit lit. a) se va calcula amortizarea prin aplicarea prevederilor <>Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, cu modificãrile ulterioare, la valoarea rãmasã reevaluata la data înregistrãrii în contabilitate a diferenţelor rezultate din reevaluare, fãrã a se mai calcula gradul de utilizare a mijloacelor fixe de baza.
4. Din veniturile prevãzute în bugetele de venituri şi cheltuieli se vor deduce cheltuielile de capital calculate potrivit pct. 3 şi cheltuielile materiale necesare desfãşurãrii activitãţii pe întregul an bugetar, iar din suma rãmasã se vor putea face alocari pentru cheltuieli de personal, inclusiv pentru contribuţii la asigurãri sociale de stat, asigurãri sociale pentru sãnãtate, Fondul pentru plata ajutorului de şomaj şi alte obligaţii prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare aplicabile instituţiilor publice.
5. La aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, se vor verifica sumele cuprinse la fiecare titlu şi articol de cheltuieli, potrivit clasificatiei bugetare atât din punct de vedere al respectãrii limitelor minime prevãzute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998, cat şi al acoperirii necesitãţilor minime de cheltuieli materiale, astfel încât instituţia publica sa nu înregistreze obligaţii financiare neachitate la scadenta.
6. Sumele prevãzute atât la venituri, cat şi la cheltuieli, în bugetele de venituri şi cheltuieli se defalca pe trimestre şi se aproba de cãtre ordonatorul principal de credite.
7. Salarizarea personalului din instituţiile publice a cãror finanţare se asigura, potrivit legii, integral din venituri extrabugetare se stabileşte, prin negociere, în contractele colective de munca sau, dupã caz, în contractele individuale de munca, cu respectarea prevederilor <>Legii salarizarii nr. 14/1991 şi ale <>Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 143/1997 .
8. La negociere, cheltuielile de personal vor fi stabilite în limita prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat, potrivit legii, instituţiei publice respective.
9. Ministerul sau organul central sau local în subordinea cãruia funcţioneazã instituţii publice cu finanţare integrala din venituri extrabugetare va analiza, în prealabil, situaţia economico-financiarã înregistratã în perioadele anterioare şi va stabili în funcţie de aceasta oportunitatea trecerii la salarizarea personalului prin negocieri colective sau, dupã caz, prin negocieri individuale.
10. Organele împuternicite, conform legii, sa aprobe bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice cu finanţare integrala din venituri extrabugetare vor analiza fundamentarea şi vor stabili nivelul cheltuielilor de personal numai în condiţiile art. 3 alin. (2) şi art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998.
11. Negocierea grilei de salarizare a personalului din instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare va asigura un echilibru cu salariile oferite pe piata forţei de munca atât în ceea ce priveşte câştigul salarial mediu lunar brut, cat şi în ceea ce priveşte nivelul stabilit pentru salariile funcţiilor similare din punct de vedere al complexitatii activitãţii, rãspunderii şi nivelului de pregãtire.
12. Pentru a se putea asigura un echilibru în privinta stabilirii grilei de salarizare pentru personalul angajat în instituţiile publice cu finanţare integrala din venituri extrabugetare, cu obiect de activitate similar, acestea pot încheia contracte colective la nivel de grupuri de unitãţi, în conformitate cu prevederile <>art. 10 din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 143/1997 .
13. În situaţia în care nu exista unitãţi cu obiect de activitate similar cu cel al instituţiei publice cu finanţare integrala din venituri extrabugetare cu care aceasta sa-şi poatã echilibra negocierea salariilor, se va putea lua orientativ, pentru negociere, câştigul mediu lunar brut, acordat de agenţii economici cu capital autohton, producãtori de aparate, instalaţii şi utilaje sau prestatori de servicii, pentru care instituţia publica executa activitãţi de inspecţie, control, avizari sau alte servicii specifice.
14. Pentru personalul din conducerea instituţiilor publice finanţate integral din venituri extrabugetare, drepturile salariale vor fi stabilite de cãtre organele împuternicite sa numeascã aceste persoane, conform legii.
15. Instituţiile publice care, dupã aplicarea prevederilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998, înregistreazã obligaţii financiare neachitate la scadenta, pana la achitarea acestora vor acorda drepturile salariale la nivelul celor stabilite pentru personalul instituţiilor publice finanţate integral de la bugetul de stat.
În acest sens grila de salarizare negociata va prevedea şi echivalarea funcţiilor şi salariilor cu cele prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 281/1993 cu privire la salarizarea personalului din unitãţile bugetare, cu modificãrile ulterioare, sau în alte reglementãri specifice. La acordarea drepturilor salariale conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 281/1993 sau altor reglementãri specifice, vor fi respectate toate prevederile cuprinse în aceste acte normative: nomenclatorul de funcţii, funcţiile şi indemnizaţiile de conducere, încadrarea în ponderea funcţiilor de conducere utilizate şi în procentele aprobate pentru gradele profesionale I A şi I, sporurile corespunzãtoare etc.
16. În contractele colective de munca încheiate la nivelul instituţiei publice sau, dupã caz, în contractele individuale de munca se vor prevedea clauze speciale referitoare la modul de acordare a salariilor, în condiţiile în care instituţia publica înregistreazã obligaţii financiare neachitate la scadenta.
17. În cazul în care în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se înregistreazã nerealizari ale veniturilor sau imposibilitatea încadrãrii în nivelul cheltuielilor materiale şi de capital defalcate pe luni, instituţiile publice vor solicita aprobarea rectificarii bugetelor de venituri şi cheltuieli şi vor lua mãsuri de încadrare în noul nivel al cheltuielilor de personal aprobate.
18. În cazul în care instituţiile publice, dupã aplicarea prevederilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998, au stabilit, prin negociere, nivelul drepturilor salariale sub cel prevãzut pentru instituţiile publice bugetare, acestea vor lua mãsuri pentru redimensionarea activitãţii, astfel încât în perioada urmãtoare sa creeze condiţiile achitãrii integrale a obligaţiilor financiare scadente şi sa asigure personalului un nivel al drepturilor salariale similar cu cel prevãzut pentru instituţiile publice finanţate integral de la bugetul de stat.
19. Operaţiunile privind execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli la instituţiile publice finanţate din venituri extrabugetare se înregistreazã în contabilitatea acestora potrivit normelor metodologice în vigoare, cu urmãtoarele precizãri:
a) cheltuielile pentru dezvoltare (investiţii) se înregistreazã în contul 420 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate din venituri extrabugetare" art. 74;
b) cheltuielile aferente investiţiilor în curs de execuţie se transfera la finele anului în contul 415 "Cheltuieli pentru investiţii în continuare";
c) soldul contului de disponibil 120 "Disponibil al instituţiei finanţate din venituri extrabugetare", rãmas la finele anului, se repartizeazã astfel:
- partea aferentã dezvoltãrii, rãmasã neutilizata în anul respectiv (diferenţa dintre prevederile bugetare şi plãţile de casa), se evidenţiazã într-un cont analitic distinct 120.02 "Sold din anul precedent aferent dezvoltãrii conform Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998";
- diferenţa rãmasã se înregistreazã în contul 120.01 "Disponibil al instituţiei publice finanţate din venituri extrabugetare - activitatea curenta";
d) soldul contului 528 "Venituri din anii precedenti şi alte surse" reflecta în mod corespunzãtor operaţiunile de la pct. c), utilizându-se un analitic distinct 528.03 "Venituri din anii precedenti, aferente dezvoltãrii", astfel:
- la finele anului, înregistrarea cheltuielilor aferente lucrãrilor de investiţii neterminate, care se continua în anul urmãtor:
415 = 420.74;
- la finele anului, închiderea contului de cheltuieli, exclusiv sumele de la 420.74:
520 = 420;
- dupã depunerea dãrii de seama contabile, închiderea contului de venituri:
520 = 528.01;
- constituirea partii aferente dezvoltãrii, rãmasã neutilizata la finele anului:
528.01 = 528.03;
- constituirea partii aferente investiţiilor în continuare:
528.01 = 528.02;
e) investiţiile efectuate în anul urmãtor din sumele rezervate, potrivit legii, se inchid la finele anului prin debitul contului 528.03:
528.03 = 420.74.
Valoarea reevaluata a mijloacelor fixe, determinata în condiţiile art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998, se înregistreazã în contul, în afarã bilanţului, 908 "Valoarea reevaluata a mijloacelor fixe conform Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998", iar amortizarea calculatã, în contul 909 "Amortizarea mijloacelor fixe conform Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998".
Dezvoltarea în analitice a conturilor respective se face pe structura prevãzutã de reglementãrile în vigoare pentru mijloacele fixe.
20. Ordonatorii principali de credite vor dispune mãsurile necesare pentru aplicarea prezentelor norme metodologice.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016