Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 747 din 10 iunie 1994  pentru aprobarea Normelor metodologice privind inscrierea in bugetul de stat si acordarea din acesta a subventiilor pentru produsele din industria carbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare si nemetalifere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 747 din 10 iunie 1994 pentru aprobarea Normelor metodologice privind inscrierea in bugetul de stat si acordarea din acesta a subventiilor pentru produsele din industria carbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare si nemetalifere

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 224 din 18 august 1994

    Ministru de stat, ministrul finanţelor,
    având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările ulterioare, în baza şi pentru aplicarea prevederilor punctului 5 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 82/1994 privind subvenţionarea unor produse din industria cărbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare şi nemetalifere, precum şi aprobarea criteriilor de fundamentare a subvenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 71 din 18 martie 1994,
    emite următorul ordin:

    1. Se aprobă Normele metodologice privind înscrierea în bugetul de stat şi acordarea din acesta a subvenţiilor pentru produsele din industria cărbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare şi nemetalifere, elaborate de Ministerul Finanţelor în baza Hotărârii Guvernului nr. 82/1994 şi avizate de Ministerul Justiţiei.
    2. Direcţia generală a regiilor autonome şi participaţiilor statului şi celelalte direcţii generale din Ministerul Finanţelor cu atribuţii în domeniul înscrierii în bugetul de stat şi al acordării din acesta a subvenţiilor care fac obiectul normelor prevăzute la pct. 1 vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                            p. Ministru de stat,
                            ministrul finanţelor,
                                 Dan Mogoş
                             secretar de stat

    Bucureşti, 10 iunie 1994.
    Nr. 747.



                              NORME METODOLOGICE
             privind înscrierea în bugetul de stat şi acordarea
              din acesta a subvenţiilor pentru produsele din
          industria cărbunelui, minereurilor feroase, neferoase,
                     radioactive, rare şi nemetalifere

    Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 32/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 71 din 18 martie 1994, înscrierea în bugetul de stat şi acordarea din acesta a subvenţiilor pentru produsele miniere sus-menţionate se vor face cu respectarea prevederilor legale, în funcţie de cantităţile livrate şi de subvenţiile unitare stabilite trimestrial şi anual pe produse, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.
    În temeiul şi în aplicarea acestor prevederi se stabilesc următoarele:

    CAP. 1
    Cu privire la înscrierea în bugetul de stat a subvenţiilor

    A. Elaborarea documentaţiei de fundamentare
    Ministerul Industriilor, împreună cu regiile autonome care produc şi livrează produse subvenţionate potrivit legii, fundamentează subvenţiile respective prin bugetele de venituri şi cheltuieli, pe formularele-model cuprinse în anexele nr. 1, 2, 3, 3 a) şi 3 b) la prezentele norme.
    ART. 1
    La completarea formularului-model cuprins în anexa nr. 1 "Fundamentarea subvenţiilor pe anul ................. la produsele prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. ................" se va tine seama de următoarele:
    (1) În titlu se va menţiona hotărârea Guvernului prin care a fost aprobată lista produselor care pot fi subvenţionate în anul pentru care se elaborează proiectul bugetului de stat şi nu hotărârea Guvernului în vigoare pe anul în care se elaborează fundamentarea.
    (2) În col. A Produse se va respecta întocmai denumirea produselor respective, asa cum a fost formulată prin lista aprobată de Guvern.
    (3) În col. 1 Cantităţi vor fi înscrise cantităţile prognozate a fi livrate până la finele anului anterior celui pentru care se elaborează fundamentarea subvenţiilor, luindu-se în calcul, de regula, realizările cunoscute, la zi, potrivit raportarilor, plus cantităţile din programul pe perioada următoare, până la finele anului respectiv. În situaţia când se au în vedere alte criterii, acestea vor trebui motivate corespunzător.
    (4) Cantităţile de produse din col. 2 vor fi preluate din Programul de livrări pentru produse subvenţionate pe anul ........... (anexa nr. 2 col. 1).
    (5) La completarea col. 3 şi 4, referitoare la preţuri, se va avea în vedere ca potrivit Hotărârii Guvernului nr. 82/1994 (anexa nr. 2) "Preţurile produselor subvenţionate se stabilesc prin negociere cu beneficiarii, sub supravegherea Ministerului Finanţelor - Departamentul de evoluţie a preţurilor şi protecţia concurenţei, ţinând seama de evoluţia preţurilor pe piaţa externa şi a cursului de schimb în lei al principalelor valute, prognozate pentru perioada de fundamentare a subvenţiilor".
    În temeiul şi în aplicarea acestei prevederi se face următoarea precizare: ţinând seama că, de regulă, în momentele elaborării diferitelor variante ale proiectului bugetului de stat, preţurile stabilite prin notele de negociere în vigoare nu corespund cursului de schimb al leului prognozat pentru perioada de fundamentare a subvenţiilor, la determinarea preţurilor ce se vor înscrie în col. 4 se va utiliza formula:

                              Cursul de schimb în lei, prognozat pentru
    Preţul cu ridicată perioada de elaborare a bugetului de stat
         în vigoare X --------------------------------------------------
                            Cursul de schimb în lei, corespunzător preţurilor
                              stabilite prin notele de negociere în vigoare


    În vederea susţinerii preţurilor determinate după formula de mai sus, regiile autonome vor prezenta ministerului de resort şi - prin acesta - Ministerului Finanţelor, un exemplar din notele de negociere în vigoare la data fundamentării subvenţiilor.
    (6) Costul produselor şi defalcarea acestuia în: cheltuieli materiale şi cheltuieli cu munca vie (col, 5, 6 şi 9) vor fi conjugate cu datele referitoare la "Costul produsului pe elemente primare de cheltuieli" (anexa nr. 3 la prezentele norme) care vor fi elaborate ţinând seama de precizările de la art. 3 din prezentele norme.
    Prin conjugarea cu datele din anexa nr. 3 se înţelege ca datele respective nu vor putea fi preluate (ci vor trebui revăzute), înainte de înscrierea în anexa nr. 1 (col. 5, 6 şi 9), în situaţiile în care nu se respectă următoarele criterii aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 82/1994:
    - indicii (menţionaţi în anexa nr. 1, col. 7) privind evoluţia cheltuielilor materiale (pe total), în anul curent, faţă de anul de bază, să nu depăşească indicii de evoluţie a preţurilor cu ridicată, prognozaţi la nivelul economiei naţionale pe aceeaşi perioadă (indicii de evoluţie a preţurilor vor fi furnizaţi de către Departamentul de evoluţie a preţurilor şi protecţia concurenţei din Ministerul Finanţelor);
    - raportul (evidenţiat sub forma de procent în anexa nr. 1, col. 8) dintre cheltuielile materiale, determinate ca mai sus, şi preţul cu ridicată al fiecărui produs subvenţionat să nu depăşească 200 %.
    (7) Subvenţiile unitare pe produse (col. 12) rezultate ca diferenţa dintre costurile unitare (col. 5) şi preţurile cu ridicată (col. 4) vor putea fi înscrise ca atare numai în situaţiile în care raporturile din anul curent (evidenţiate, sub formă de procente, în col. 14) dintre subvenţii şi costuri prezintă mărimi descrescătoare faţă de cele din anul precedent (evidenţiate în col. 13).
    Respectarea acestui criteriu de bază, prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 82/1994, obligă, în cazurile în care subvenţiile nu prezintă ponderi descrescătoare în costuri, să se reia analiza acestora din urmă în vederea reducerii corespunzătoare, potrivit programelor de restructurare a activităţii.
    (8) În ce priveşte subvenţiile totale (col. 15), acestea reprezintă indicatorul final, rezultat din lucrările de fundamentare, care are implicaţii asupra cheltuielilor bugetului de stat şi, ca urmare, la definitivarea subvenţiilor se impune, în plus faţă de cele menţionate anterior, încadrarea în criteriile de echilibru al bugetului.
    ART. 2
    La completarea formularului-model cuprins în anexa nr. 2 "Programul de livrări pentru produsele subvenţionate pe anul ........." se va ţine seama de următoarele:
    (1) Cantităţile de produse (col. 1) vor fi fundamentate cu contracte sau alte înscrisuri încheiate cu beneficiarii (în legătură cu care se va face menţiunea solicitată în col. 7).
    În cazurile în care, la data elaborării documentaţiei de fundamentare a subventiei, regia autonomă în cauza nu dispune de acte care să ateste certitudinea desfacerii cantităţilor prevăzute în col. 1 la anumite produse, aceste cantităţi vor fi confirmate printr-o menţiune expresă, de către ministerul de resort (ordonator principal de credite), cu ocazia semnării programului de livrări.
    (2) În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 82/1994, în caz de nesusţinere cu documente corespunzătoare, a posibilităţii desfacerii unui anumit produs acesta nu va fi luat în considerare la calculul subvenţiilor (fie integral, fie - după caz - în cantităţile pentru care nu poate fi justificată posibilitatea desfacerii).
    ART. 3
    La completarea formularului-model cuprins în anexa nr. 3 "Costul produsului pe elemente primare de cheltuieli în anul ..........", se vor avea în vedere următoarele:
    (1) Prin cost de producţie al produselor subvenţionate, în sensul Hotărârii Guvernului nr. 82/1994, se înţelege toate cheltuielile care concură la realizarea produselor respective, inclusiv cele care, la nivelul agentului economic în cauză, se suportă direct din venituri, potrivit legii.
    În această idee, au fost identificate şi s-a făcut gruparea pe noile conturi din evidenţa contabilă (în vigoare de la 1.01.1994) a elementelor de cheltuieli prevăzute în coloana Specificaţie din formularul-model.
    În situaţiile în care, la nivelul agenţilor economici în cauză, vor fi identificate şi alte elemente de cheltuieli (altele decât cele specificate în formularul-model), care prin natura lor au caracter normal şi pot fi prevăzute, acestea vor putea fi incluse în calculaţia costului produsului, cu următoarea precizare:
    - în conformitate cu criteriile aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 82/1994, Alte cheltuieli cu munca vie vor fi determinate şi prezentate în mod distinct, pe categorii de cheltuieli, cu respectarea prevederilor legale. Ca urmare, nominalizarea acestora, baza legală, suma inclusă în costuri şi calculul fiecărei sume în parte vor fi prezentate într-o anexă la formularul-model. În cadrul acestora, cheltuielile din grupa Cheltuieli financiare vor fi subtotalizate separat, cunoscând că astfel de cheltuieli nu majorează, de regulă, subvenţiile, trebuind să se încadreze în nivelul veniturilor financiare. În situaţia în care o astfel de încadrare nu este posibilă în mod obiectiv, se va anexa şi calculul veniturilor financiare, în vederea stabilirii cauzelor care motivează neîncadrarea, cât şi soldul cheltuielilor de luat în calcul la stabilirea subvenţiilor.
    (2) La fundamentarea costului produselor, pe elemente primare de cheltuieli, este obligatorie respectarea criteriilor prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 82/1994, cu privire la:
    - dimensionarea elementelor de cheltuieli materiale pe bază de norme de consum în expresie fizică sau - în cazurile în care aceasta nu este posibilă - în expresie valorică (în acest sens formularul-model prevede la Date de fundamentare prezentarea principalelor norme de consum şi, respectiv, de cheltuieli);
    - corectarea periodică a normelor de consum şi, respectiv, de cheltuieli (ceea ce trebuie demonstrat prin compararea mărimii normelor înscrise în col. 3 cu cele înscrise în col. 2);
    - reducerea normelor de consum şi, respectiv, de cheltuieli (col. 4 < col. 3) în aşa fel încât dimensionarea pe această bază a fiecărui element component al costului, în anul curent, să permită încadrarea cheltuielilor materiale, pe total, în criteriile menţionate în Hotărârea Guvernului nr. 82/1994.
    (3) Datele din col. 2 Anul precedent vor fi determinate ţinând seama de realizările cunoscute la data elaborării lucrărilor de fundamentare a subvenţiilor şi de preliminare a cheltuielilor de efectuat pe perioada rămasă până la finele anului. Se atrage atenţia ca nu vor fi luate în considerare preliminări de cheltuieli pe întregul an care să depăşească prevederile avute în vedere la determinarea subvenţiilor pentru anul respectiv.

    B. Verificarea şi definitivarea subvenţiilor.

    ART. 4
    Documentaţia de fundamentare [anexele nr. 1, 2, 3, 3 a) şi 3 b)] se întocmeşte în patru exemplare şi se prezintă în ordine:
    (1) Direcţiei de control financiar din cadrul Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, pentru viză. Direcţia de control financiar verifică detaliat documentaţia, cu accent pe cuantumul cheltuielilor luate în calculul costurilor de producţie, şi legalitatea preţurilor, asumându-şi cu ocazia emiterii vizei, răspunderea totală asupra justei calculului subvenţiilor unitare pe produse şi a subvenţiei totale pe ansamblul activităţii agentului economic.
    Viza se acordă pe fiecare dintre formularele documentaţiei, cu semnătura directorului (şi ştampila direcţiei), precum şi a persoanei (persoanelor) care a efectuat verificarea.
    După acordarea vizei, Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat reţine un exemplar (copie) din documentaţie.
    (2) Ministerului de resort, în vederea includerii subvenţiilor în proiectul bugetului propriu (doua exemplare vizate de Direcţia de control financiar, din care unul este originalul).
    Ministerul de resort dispune analiza documentaţiei de către compartimentele de profil, precum şi întocmirea unui referat de certificare a "Programului de livrări pentru produsele subvenţionate pe anul ____________" pentru care se solicită subvenţionarea de la bugetul de stat şi a modului cum se reflectă în program şi în volumul subvenţiilor, comparativ cu anul precedent, măsurile de creştere a eficienţei producţiei în anul curent, preconizate prin acţiunile de retehnologizare şi restructurare a producţiei.
    Un exemplar (copie) din documentaţie, precum şi din referatul privind certificarea programului de livrări se reţine la ministerul de resort.
    (3) Ministerului Finanţelor (prin ministerul de resort), în vederea avizării asupra volumului subvenţiilor ce pot fi înscrise în proiectul de buget.
    Ministerul de resort transmite Ministerului Finanţelor documentaţia de fundamentare a subvenţiilor (exemplarul original), pe fiecare agent economic, completată cu toate datele prevăzute în prezentele norme şi în formulare, până la termenul stabilit de Legea nr. 10/1991 privind finanţele publice, pentru depunerea propriului proiect de buget.
    Ministerul Finanţelor examinează documentaţia de fundamentare a subvenţiilor, în cadrul termenului prevăzut de lege pentru examinarea proiectelor de buget al ministerelor, şi solicită modificările necesare, inclusiv în cazurile ce se impun pentru stabilirea echilibrului bugetar. Eventualele divergenţe urmează să fie soluţionate de către Guvern, potrivit prevederilor Legii nr. 10/1991 privind finanţele publice, la cererea ministerului de resort.
    Ministerul de resort dispune adaptarea documentaţiei de fundamentare a subvenţiilor de către regia (regiile) autonomă (e) în cauză, în funcţie de hotărârea Guvernului privind produsele subvenţionate, pe aceleaşi formulare [anexele nr. 1, 2, 3, 3 a) şi 3 b)], şi o depune la Ministerul Finanţelor până la data de 1 septembrie a fiecărui an, termen stabilit pentru depunerea proiectului de buget propriu modificat, potrivit prevederilor Legii nr. 10/1991 privind finanţele publice.
    Ministerul Finanţelor, pe baza documentaţiilor de fundamentare a subvenţiilor modificate, include suma acestora în proiectul de buget pe care îl depune la Guvern.

    CAP. II
    Cu privire la acordarea din bugetul de stat a subvenţiilor

    Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 82/1994, acordarea din bugetul de stat a subvenţiilor se face "cu respectarea prevederilor legale, în funcţie de cantităţile livrate şi de subvenţiile unitare stabilite trimestrial şi anual pe produse".
    În aplicarea acestor prevederi se va proceda astfel:
    ART. 5
    După aprobarea de către Parlamentul României a bugetului de stat, Ministerul Finanţelor întocmeşte Fişa privind condiţiile de acordare a subvenţiilor din bugetul de stat în anul ............pentru produsele prevăzute prin Hotărârea Guvernului nr............(formularul - model cuprins în anexa nr. 4).
    ART. 6
    Acordarea subvenţiilor se face lunar, cumulat de la începutul anului, pe baza de cereri de deschidere de credite bugetare prezentate Ministerului Finanţelor de către ordonatorii principali de credite, însoţite de fundamentari întocmite pe fiecare agent economic, potrivit formularului - model cuprins în anexa nr. 5: Decont privind subvenţiile ce urmează a fi acordate de la bugetul de stat pe luna .............. anul........
    În legătura cu completarea formularului - model cuprins în anexa nr. 5 se fac următoarele precizări:
    (1) În coloana 'Specificaţie' datele solicitate vor fi prezentate, separat, pentru livrări din stocul de la începutul anului şi, separat, pentru livrările din producţia anului curent (ţinând seama ca subvenţiile unitare pe produse diferă de la un an la altul).
    (2) Subvenţiile unitare din col. 4 se determina pe trimestre astfel (cumulat de la începutul anului):
    - pentru livrările din stocul de la începutul anului se vor înscrie subvenţiile unitare utilizate la acordarea subvenţiilor pentru luna decembrie a anului precedent;
    - pentru livrările din producţia anului curent vor fi utilizate norme trimestriale privind subvenţiile unitare pe produse, care să se încadreze până la finele anului în subvenţiile unitare comunicate de către Ministerul Finanţelor.
    În vederea acordării lunare a subvenţiilor şi respectării obligaţiei de încadrare în mărimea subvenţiilor medii, stabilită pe întregul an, se va proceda astfel:
    - normele trimestriale, diferite de media anuală, se vor stabili numai pe primele trei trimestre (în trimestrul IV, normele trimestriale vor fi egale cu media anuală);
    - la finele trimestrului III (cu ocazia prezentării decontului pentru prima luna din trimestrul IV), se va proceda la regularizarea cu bugetul de stat a subvenţiilor primite în funcţie de normele trimestriale, comparativ cu normele medii anuale;
    - pentru livrările din trimestrul IV se vor utiliza norme trimestriale privind subvenţiile unitare pe produse egale cu media anuală.
    Cu aprobarea Ministerului Finanţelor, aplicarea normelor unitare medii anuale se poate devansa cu cel mult două luni.
    Determinarea subvenţiilor unitare trimestriale se va face pornindu-se de la media anuală, stabilită pe fiecare produs în parte, şi aplicând procentele de corecţie din următorul tabel:

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                                    Subvenţia unitară
                                                       - lei/U.M. -
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
   Aferentă trimestrului respectiv Cumulat de la începutul anului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 Trim. I ..................... 75 % 75 %
                                               75 % ( ------- = 75 % )
                                                         1

 Trim. II ..................... 85 % 75 % + 85 %
                                               80 % ( ------------- )
                                                            2

 Trim. III ................... 115 % 75 % + 85 % + 115 %
                                            91,70 % ( --------------------- )
                                                                 3
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    Procentele de mai sus au în vedere o repartizare uniformă pe trimestre a cantităţilor de produse programate a fi livrate, precum şi a influenţelor care separă mărimea trimestrială a subvenţiilor unitare de media anuală a acestora. Motivaţia mărimii procentelor din tabel rezultă din faptul că dacă s-ar adăuga şi trimestrul IV (în cazul căruia procentul de corecţie a subvenţiilor medii anuale ar fi, în acest caz, de 125 %) s-ar anula corecţiile trimestriale, la nivel de an obţinându-se subvenţia medie anuală astfel:

      75 % + 85 % + 115 % + 125 % 400
     ------------------------------ = ----------- = 100
                     4 4


    Procedura de aplicare a procentelor de corecţie numai pe primele trei trimestre, de regularizare cu bugetul de stat după această perioadă şi de utilizare pentru livrările din trimestrul IV a unei subvenţii trimestriale egale cu media anuală este impusă de regula abaterilor ce au loc în execuţie de la programele stabilite privind îndeosebi cantităţile livrate.
    ART. 7
    Formularul-model cuprins în anexa nr. 5 se va prezenta Ministerului Finanţelor, până la data de 5 ale lunii pentru care se solicita deschiderea creditului bugetar, cu viza direcţiilor de control financiar judeţene;
    ART. 8
    Direcţiile de control financiar judeţene vor verifica, în prealabil, justeţea cantităţilor livrate pe perioada expirată de la începutul anului şi a defalcării în proporţie de 1/12 din prevederile anuale a cantităţilor pe luna în curs, menţionând pe fiecare decont, cu ocazia emiterii vizei, numărul procesului-verbal de constatare. Totodată, vor verifica dacă nominalizarea produselor înscrise în deconturi şi subvenţia unitară, pe fiecare produs, corespund cu cele din fişa privind condiţiile de acordare a subvenţiilor, comunicată de către Ministerul Finanţelor. Datele privind subvenţiile unitare pentru produsele livrate din stocul existent la începutul anului vor fi verificate prin confruntarea acestora cu cele prevăzute în ultimul decont prezentat în anul precedent de către agentul economic în cauză.
    Formularul original al decontului vizat de direcţia de control financiar judeţeană se transmite ministerului de resort de către agentul economic în cauză.
    Ministerul de resort va prezenta Ministerului Finanţelor - o dată cu cererea de deschidere a creditului bugetar şi a deconturilor pe fiecare agent economic - situaţia creditelor deschise anterior şi, distinct, a sumelor virate efectiv în contul agenţilor economici respectivi, din creditele deschise anterior (cu menţionarea numărului dispoziţiei de virare şi a sumelor acordate).

    CAP. III
    Cu privire la încasarea, recalcularea şi regularizarea subvenţiilor

    ART. 9
    Agenţii economici încasează subvenţiile de la bugetul de stat, prin ordonatorul principal de credite, pe baza dispoziţiilor de plată emise de acesta, în limita subvenţiilor cuvenite potrivit deconturilor lunare (direct în contul curent al agentului economic respectiv, deschis la societatea comercială bancară).
    ART. 10
    Recalcularea şi regularizarea cu bugetul de stat a subvenţiilor se fac pe baza deconturilor lunare şi pe baza deconturilor anuale definitive, verificate de către direcţiile de control financiar din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat teritoriale şi care vor certifica pe propria răspundere că subvenţiile primite de la bugetul de stat sunt cuvenite, potrivit dispoziţiilor legale.
    Sumele încasate în plus în luna anterioară, cumulat de la începutul anului, se vor deduce din subvenţia aferentă lunii pentru care se prezintă cererea de credite.
    Regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital de stat au obligaţia ca până la 30 ianuarie a anului următor să întocmească şi să prezinte direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene (Direcţiei de control financiar) deconturile definitive privind justificarea subvenţiilor cuvenite pe baza datelor certe de execuţie pe anul expirat. Organele de control au obligaţia de a le verifica şi certifica în termen de 7 zile lucrătoare de la data primirii deconturilor.
    În cazul în care din verificarea deconturilor anuale definitive prezentate de regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital de stat rezultă că s-au primit subvenţii de la bugetul de stat mai mari decât se cuveneau, sumele respective vor fi virate de unităţile în cauză, în termen de 2 zile de la data încheierii verificării, în contul bugetului de stat pe anul următor 60.20.05 sau 20.22.1.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi", deschis la unităţile băncilor comerciale sau la trezoreriile finanţelor publice, după caz. Pentru nevărsarea sumelor la termen se aplică penalizări de întârziere de 0,3 % pentru fiecare zi de întârziere, potrivit art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/1992, aprobată prin Legea nr. 114/1992.
    Diferenţele de încasat de la bugetul de stat în cursul anului de acordă lunar cu ocazia deschiderii creditelor bugetare, pe baza verificării deconturilor pe agenţi economici şi a cererii de deschidere a creditelor bugetare prezentate de către ordonatorul principal de credite la Ministerul Finanţelor.
    Diferenţele de încasat rezultate din deconturile anuale definitive se vor acorda din subvenţiile înscrise în bugetul de stat pe anul următor, pe baza procesului-verbal de verificare a deconturilor respective, de către organul de control al Ministerului Finanţelor.

    CAP. IV
    Cu privire la înregistrarea în contabilitatea agenţilor economici a subvenţiilor ce urmează a fi primite de la bugetul de stat:

    ART. 11
    La înregistrarea în contabilitate, agenţii economici vor ţine seama de precizările Hotărârii Guvernului nr. 704/1993 pentru aprobarea unor măsuri de executare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, după cum urmează:
    (1) subvenţiile încasate prin dispoziţiile de plata emise de ordonatorul principal de credite în baza decontului care fundamentează subvenţia cuvenită de acordat de la bugetul de stat se evidenţiază în conturile:

    512 "Cont curent la bancă" = 741 "Venituri din subvenţii de exploatare"
    (2) la finele lunii în funcţie de livrările efective se stabileşte subvenţia cuvenită, care poate fi:
    - mai mare decât subvenţia încasată, în care caz se face următoarea înregistrare:

    741 "Venituri din subvenţii de = 121 "Profit şi pierderi" (cu subvenţia
        exploatare" cuvenită efectiv)
                                        472 "Venituri înregistrate în avans"
                                            (cu diferenţa între subvenţia
                                            încasată şi subvenţia cuvenită).


    - mai mică decât subvenţia încasată, în care caz se fac următoarele înregistrări:

    445 "Subvenţii" = 741 "Venituri din subvenţii de exploatare"
                                        (cu diferenţa între subvenţia cuvenită
                                        efectiv şi subvenţia încasată)
    741 "Venituri din subvenţii de = 121 "Profit şi pierderi"
        exploatare" (cu subvenţia cuvenită efectiv)


    (3) în luna următoare:
    - în cazul subvenţiei încasate în plus:

    472 "Venituri înregistrate în = 741 "Venituri din subvenţii de
       avans" exploatare"
    - în cazul subventiei încasate în minus:
    512 "Cont curent la banca" = 445 "Subvenţii" (cu subvenţia încasată)


    (4) la finele anului pe baza decontului definitiv şi a procesului-verbal de verificare:
    - Regularizarea cu bugetul de stat în cazul subventiei încasate în plus care trebuie restituită:

    741 "Venituri din subvenţii de = 448 "Alte datorii şi creanţe cu bugetul
        exploatare" statului"
                                           (cu subvenţiile necuvenite ce urmează
                                            a se restitui)
    448 "Alte datorii şi creanţe cu = 512 "Cont curent la banca"
        bugetul statului" (cu subvenţiile necuvenite virate la
                                             buget)


    - Regularizarea cu bugetul de stat în cazul subvenţiilor neîncasate:

    445 "Subvenţii" = 741 "Venituri din subvenţii de exploatare"
                                     (cu suma de încasat de la bugetul de stat
                                      drept subvenţie)
    512 "Cont curent la banca" = 445 "Subvenţii"
                                       (cu subvenţia încasată de la buget)

                                  *
                                * *

    Începând cu data intrării în vigoare a prezentelor norme, Normele Ministerului Finanţelor nr. 70.238/1992 îşi încetează aplicabilitatea.

                             p. Ministru de stat,
                            ministrul finanţelor,
                                  Dan Mogoş,
                              secretar de stat


    ANEXA 1

    MINISTERUL INDUSTRIILOR
    Regia Autonomă..............


                          FUNDAMENTAREA SUBVENŢIILOR
     pe anul..... la produsele prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.......


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                     Preţ
                 Cantităţi -----------
                     t ex- in- Cheltuieli Cheltuieli cu Subvenţii
                                  tern tern Cost materiale munca vie
Nr. Pro- --------------------------------- (lei/t) --------------------- ------------------------ ---------------------------------
crt. duse (col. 6 % fata de
              Anul Anul + % % % % costul unitar
            precedent curent $/t lei/t col. 9) lei/t faţă faţă lei/t (pondere faţă lei/t -------------- mil. lei
             (reali- (progra- de de în costul de (col. 5 în în (col. 2
              zări) mate) anul col. 4 unitar) col. 5 - anul anul x
                                                                pre- în anul col. 4) pre- curent col. 12)
                                                               cedent precedent cedent
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 A 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    Preşedintele consiliului de administraţie Ministerul ..............
                                                     -------------------------
                                                     Ministrul
               Director general, VIZAT
                                                Verificat realitatea şi exactitatea
                    AVIZAT datelor cuprinse în decont conform
                                              procesului-verbal verbal de constatare
               Ministrul Finanţelor, nr. ...../199....
                                                   Direcţia generală a finanţelor
                                                 publice şi controlului financiar
                                                           de stat
                                                       Director general,



    ANEXA 2

    MINISTERUL FINANŢELOR
    Regia Autonomă................

                         PROGRAMUL DE LIVRĂRI
                pentru produsele subvenţionate pe anul.............

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                                                         Nr.
Nr. Denumirea Cantităţi Preţ Cost % contrac-
crt. produsului (tone) -------------- -------------- col.5 tului
                         (lei/t)(mil.lei) (lei/t)(mil.lei) ---- X100 (înscri-
                                                           col.2 sului)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 A 1 2 3 4 5 6 7
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Produsul
 2. Produsul
 3. Produsul
 4. Produsul
 5. Produsul
 6. Produsul
 7. Produsul
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     TOTAL :
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

                                 Preşedintele consiliului de administraţie
                                              Director general,


    ANEXA 3

    MINISTERUL INDUSTRIILOR
    Regia Autonomă............


                             COSTUL PRODUSULUI
           pe elemente primare de cheltuieli în anul ..........

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Specificaţie U.M. Lei/U.M. % Milioane lei
crt. (tone) --------------- faţă de ------------------
                                     Anul Anul col.2 Anul Anul
                                   precedent curent precedent curent
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 A 1 2 3 4 5 6
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Cantitate programată a
    fi livrată: [t (kg)] X X X X X X
 2. Cost total
    (rd.8 + rd.12) X
    din care:
 3. Materii prime şi mate-
    riale, pentru producţie X
    (600 + 601)
 4. Energie şi apă din afară,
    pentru producţie (605) X
 5. Amortizări (681)
 6. Lucrări şi servicii exe-
    cutate de terţi, pentru
    producţie
    (611 + 612 + 614 + 624 +
    + 626 + 628) X
 7. Alte cheltuieli materia-
    le pentru producţie
    (602 + 604 + 607 + 608 +
    + 658) X
 8. Total cheltuieli materi-
    ale (rd. 3 la rd. 7) X
 9. Salarii ale personalului,
    pentru producţie (641) X
10. Asigurări şi protecţie
    socială pentru persona-
    lul de producţie (645) X
11. Alte cheltuieli cu munca
    vie (inclusiv recupera-
    rea cheltuielilor geolo-
    gice)
    (613 + 621 + 622 + 623 +
    + 625 + 627 + 635) X
12. Total cheltuieli cu mun-
    ca vie (rd.9 la rd. 11) X
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


                      Date de fundamentare
────────────────────────────────────────────────────────────────
                  U.M. Anul precedent Anul curent % faţă de
                                                     anul prece-
                                                        dent
────────────────────────────────────────────────────────────────
  0 1 2 3 4
────────────────────────────────────────────────────────────────
  Principalele norme de consum în expresie fizică:
.....................................
.....................................
  Principalele norme de cheltuieli:
.....................................
.....................................
  Productivitatea muncii:
  - fizică
  - valorică
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

    Preşedintele consiliului de administraţie Director economic,
                Director general,



    ANEXA 3 a)

    MINISTERUL INDUSTRIILOR
    Regia Autonomă ..........


                     ALTE CHELTUIELI CU MUNCA VIE

                                                               - mil. lei -
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea cheltuielilor Baza legală Sume *)
crt. ---------------------
                                                          Anul Anul
                                                        precedent curent
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 2 3 4
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
       I. Cheltuieli financiare
din acestea:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
      II. Alte cheltuieli cu munca vie
1.
2.
3.
4.
5.
6.
     III. Total "Alte cheltuieli cu
           munca vie" (I + II)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    Preşedintele consiliului de administraţie Director economic,
               Director general,



    ANEXA 3 b)

    MINISTERUL ............
    Regia Autonomă ........


                            VENITURI FINANCIARE

                                                               - mil. lei -
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea veniturilor Sume
crt. --------------------------------------
                                         Anul precedent Anul curent
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  0 1 2 3
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1.
 2.
 3.
 4.
 5.
 6.
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    TOTAL VENITURI FINANCIARE:
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

   Preşedintele consiliului de administraţie Director economic,
                 Director general,



    ANEXA 4

    MINISTERUL FINANŢELOR

                                  FIŞA
            privind condiţiile de acordare, din bugetul de stat,
              a subvenţiilor pe anul...... pentru produsele
               prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.......

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea produselor Condiţii de acordare a subvenţiilor totale
crt. ------------------------------------------ Mii lei
                           Programul anual de Subvenţii unitare
                                 livrări (medii anuale)
                           --------------------- (lei/U.M.)
                              U.M. Cantităţi
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Produsul ..............
2. .......................
3. .......................
4. .......................
5. .......................
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Subvenţia totală înscrisă
în buget X X X
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

           Director general,



    ANEXA 5

    MINISTERUL INDUSTRIILOR
    Regia Autonomă .............

                                    DECONT
     privind subvenţiile ce urmează a fi acordate de la bugetul de stat pe
          luna ...........anul..... (cumulat de la începutul anului)

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Specificaţie Cantităţi Subvenţii
                         ---------------------------------- ------------------
                         U.M. Efectiv Programat Total (lei/t) (mii lei)
                              pe lunile pe luna (col.1 + (col.3 X
                              expirate curentă col.2) col.4)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 A B 1 2 3 4 5
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    I. Livrări din stocul
       de la începutul
       anului
1. Produsul
2. Produsul
3. Produsul
4. Produsul
5. Produsul
   SUBTOTAL I: X X X X X

   II. Livrări din produc-
       ţia anului curent
1. Produsul
2. Produsul
3. Produsul
4. Produsul
5. Produsul
   SUBTOTAL II : X X X X X X
6. TOTAL I + II X X X X X X
7. Subvenţii acordate pe
   lunile expirate X X X X X X
8. Diferenţe de acordat
   (rd.6 - rd.7) X X X X X X
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

   Preşedintele consiliului de administraţie Director economic,
               Director general,

                                            VIZAT

                        Verificat realitatea şi exactitatea datelor
                    cuprinse în decont conform procesului-verbal de
                    constatare nr....../199.....

                        Direcţia generală a finanţelor publice şi
                    controlului financiar de stat

                                     Director general,


                                     -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016