Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 716 din 27 septembrie 2002  privind acreditarea programelor educationale, formatorilor si formatorilor de formatori din sistemul sanitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 716 din 27 septembrie 2002 privind acreditarea programelor educationale, formatorilor si formatorilor de formatori din sistemul sanitar

EMITENT: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 22 octombrie 2002
În temeiul dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
vazand Referatul Centrului Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali nr. DB 10.804 din 27 septembrie 2002,

ministrul sãnãtãţii şi familiei emite urmãtorul ordin:

ART. 1
(1) Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali implementeaza strategiile Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei în privinta formãrii şi perfecţionãrii profesionale, evaluãrii şi certificãrii pregãtirii pentru toate categoriile de personal care lucreazã în sistemul sanitar.
(2) Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali identifica şi analizeazã necesitãţile educaţionale ale personalului încadrat în sistemul sanitar şi organizeazã programe educaţionale pentru dezvoltarea profesionalã continua a acestuia, în vederea menţinerii şi îmbunãtãţirii nivelului de cunoştinţe, abilitaţi şi atitudini necesare creşterii calitãţii performantelor specifice fiecãrui domeniu.
ART. 2
Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali acrediteazã programele educaţionale pentru dezvoltarea profesionalã continua, adresate tuturor categoriilor de personal cu studii superioare care lucreazã în domeniul sãnãtãţii, asistenţi medicali şi personal auxiliar implicat în acordarea asistenţei medicale, dupã consultarea comisiilor de specialitate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei. Criteriile de acreditare a programelor educaţionale sunt stabilite în anexa nr. 1.
ART. 3
(1) Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali poate organiza programe de formare de formatori pentru toate categoriile de personal cu studii superioare care lucreazã în domeniul sãnãtãţii, pentru asistenţi medicali şi pentru fiecare domeniu corespunzãtor Nomenclatorului de specialitãţi medicale şi farmaceutice, supraspecializari şi competente, pentru reţeaua de asistenta medicalã, aprobat de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei.
(2) Programele de formare de formatori se organizeazã în urma identificarii necesitãţilor existente (absenta personalului universitar în domeniul respectiv sau reprezentare insuficienta a personalului universitar pentru organizarea programelor de dezvoltare profesionalã continua într-un anumit domeniu sau specialitate) şi a selecţiei participanţilor, efectuatã conform criteriilor de selecţie stabilite în anexa nr. 2.
(3) Programele de formare de formatori sunt alcãtuite din doua componente:
- o componenta de formare generalã dezvoltata pe baza unui curriculum unitar care aparţine Centrului Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali; şi
- o componenta de formare specifica de profil pe baza unui curriculum acreditat de Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali.
(4) Curriculumul de formare de formatori - componenta generalã este elaborat de formatorii de formatori acreditaţi de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei din Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali împreunã cu formatori de formatori acreditaţi internaţional, experţi în elaborarea de curriculum.
(5) Curriculumul de formare specifica este elaborat de cadre universitare sau formatori acreditaţi de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei în domeniul pentru care se face formarea.
ART. 4
(1) Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali înainteazã spre aprobare conducerii Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei propunerile de acreditare a absolvenţilor cursurilor de formare de formatori, care îndeplinesc criteriile şi standardele de acreditare. Criteriile şi standardele de acreditare a formatorilor sunt elaborate de Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali şi sunt aprobate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, conform anexei nr. 3.
(2) Verificarea îndeplinirii criteriilor şi standardelor de acreditare este efectuatã de o comisie propusã de Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali şi este aprobatã de conducerea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei.
(3) Din comisia de verificare fac parte 5 membri: un reprezentant al comisiei de specialitate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, un reprezentant al Colegiului Medicilor din România ori Colegiului Farmacistilor din România sau al Ordinului Asistentilor Medicali ori al asociaţiei profesionale în cazul altui personal cu studii superioare din domeniul sanitar, corespunzãtor categoriei profesionale şi domeniului pentru care se face formarea, un reprezentant al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei - Laboratorul de Management Educaţional - aflat în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi 2 reprezentanţi ai Centrului Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali.
(4) Reacreditarea formatorilor se face periodic, la un interval de 4 ani, pe baza criteriilor şi standardelor de reacreditare prevãzute în anexa nr. 3. Neîndeplinirea acestor criterii şi standarde atrage retragerea acreditãrii de formator.
ART. 5
(1) Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali identifica domeniile care necesita formarea de formatori, efectueazã selecţia şi instruirea conform criteriilor stabilite în anexa nr. 4 şi înainteazã conducerii Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei propunerile de acreditare a formatorilor de formatori.
(2) Verificarea îndeplinirii criteriilor şi standardelor de acreditare de cãtre comisia de verificare, acreditarea şi reacreditarea formatorilor de formatori de cãtre conducerea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei se fac în acelaşi fel ca pentru formatori, conform art. 4.
ART. 6
Formatorii şi formatorii de formatori acreditaţi de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei au obligaţia de a presta activitate de formare la solicitarea Centrului Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali.
ART. 7
Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali, Direcţia generalã resurse umane şi formare profesionalã, concursuri şi examene din cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 8
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 9
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezentul ordin.

Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos

Bucureşti, 27 septembrie 2002.
Nr. 716.


ANEXA 1

CRITERII
de acreditare a programelor educaţionale

I. Introducerea şi motivatia alegerii temei (rezumat pe o jumãtate de pagina):
1. justificarea alegerii temei în contextul general;
2. necesitãţile educaţionale care au stat la baza alcãtuirii acestui program şi grupurile-tinta cãrora li se adreseazã;
3. scopul programului educaţional propus; rezultate asteptate, exprimate în termenii utilitãţii pentru beneficiari;
4. conţinutul programului;
5. perioada şi durata;
6. tipuri de activitãţi oferite;
7. tehnici şi instrumente de lucru;
8. tipuri de evaluãri.
II. Evaluarea nevoilor educaţionale:
1. identificarea şi evaluarea nevoilor educaţionale pentru grupul profesional din care au fost selecţionaţi participanţii (grupul-tinta al programului);
2. precizarea metodelor de identificare şi evaluare a nevoilor educaţionale utilizate şi rezultatele acestora, care susţin aplicarea programului.
III. Obiectivele educaţionale ale programului:
1. obiectivele trebuie sa fie enunţate clar, orientate spre dobândirea de cunoştinţe, abilitaţi şi atitudini;
2. obiectivele trebuie sa fie specifice, masurabile, adecvate, realiste şi încadrate în timp (SMART).
IV. Metode şi tehnici de formare utilizate în realizarea activitãţilor incluse în program:
1. orientarea conţinutului şi metodologiei formãrii spre practica: prelegerile nu vor ocupa mai mult de o treime din timpul de formare, restul fiind reprezentat de activitãţi practice individuale sau de grup, proiecte etc.;
2. metodele şi tehnicile de formare propuse şi conţinutul vizat sunt adecvate pentru atingerea obiectivelor enunţate anterior;
3. materialele auxiliare şi echipamentele necesare realizãrii activitãţilor trebuie sa fie în concordanta cu tipul de activitate, numãrul participanţilor şi cu numãrul de ore estimate ale programului.
V. Evaluarea evenimentului educaţional (finala şi/sau pe parcursul derulãrii programului):
1. validitatea şi pertinenta metodelor de evaluare folosite, în sensul adaptãrii lor la obiectivele vizate (cunoştinţe, abilitaţi şi atitudini);
2. precizarea modului în care vor fi folosite rezultatele evaluãrii.
VI. Evaluarea participanţilor pe parcursul şi la sfârşitul programului:
1. criterii de alegere a metodelor de evaluare pentru a îndeplini condiţiile de validitate şi pertinenta;
2. stabilirea nivelului acceptabil de performanta în îndeplinirea obiectivelor educaţionale (evaluare certificativa).
VII. Suport de curs:
1. conţinut adecvat la necesitãţile educaţionale ale grupului-tinta;
2. actualitatea conţinutului şi bibliografiei;
3. coerenta dintre conţinut şi aplicabilitatea rezultatelor în practica curenta a grupului-tinta cãruia i se adreseazã programul.
VIII. Declaraţie privind respectarea dreptului de copyright, cu menţionarea caracterului public sau privat al programului educaţional respectiv
IX. Resurse umane şi materiale necesare desfãşurãrii programului:
1. resurse umane:
a) coordonatorul profesional şi prestatorii de activitãţi educaţionale în cadrul programului trebuie sa fie cadre universitare sau instructori formatori acreditaţi;
b) personal auxiliar: secretariat, organizare etc.;
2. resurse materiale: materiale consumabile şi echipamente necesare pentru derularea programului, spaţii de învãţãmânt etc.
X. Bugetul de cheltuieli estimat pentru derularea programului:
A. prezentarea cheltuielilor potrivit clasificatiei bugetare, astfel:
1. cheltuieli de personal: plata pentru prestaţiile didactice, deplasãri etc.;
2. cheltuieli materiale şi prestãri de servicii: pentru consumabile, obiecte de inventar, secretariat etc.;
3. cheltuieli pentru investiţii: echipamente, mijloace fixe etc.;
B. asigurarea concordanţei dintre bugetul de cheltuieli estimat şi activitãţile din programul educaţional, avându-se în vedere resursele umane şi materiale implicate;
C. aprecierea impactului programului asupra indicatorilor de sãnãtate, în termenii reducerii costurilor pentru asistenta sãnãtãţii.
XI. Declaraţie privind lipsa influentelor comerciale indezirabile din punct de vedere legal şi deontologic (stipulate în condiţiile contractuale).


ANEXA 2

CRITERII
de selecţie a participanţilor pentru programul de formare de formatori

1. Pregãtire profesionalã: cel puţin 5 ani în domeniu (pentru medici, existenta specialitatii de cel puţin 3 ani în domeniul respectiv, atestata de adeverinta de la angajator sau de la casa de asigurãri de sãnãtate)
2. Autorizaţia de libera practica valabilã
3. Recomandare scrisã pentru persoana respectiva, din partea instituţiei, organizaţiei sau asociaţiei profesionale care face propunerea cãtre Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali, de a organiza programul de formare de formatori în domeniul respectiv, însoţitã de curriculum vitae
4. Disponibilitatea de a lucra ca formator în programele organizate de Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali, exprimatã în scris
5. Participarea la interviul organizat de Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali, în vederea selecţiei pentru acceptarea în program.


ANEXA 3

CRITERIILE ŞI STANDARDELE
de acreditare a formatorilor

I. Absolvirea programului de formare de formatori organizat de Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali
II. Demonstrarea de aptitudini de formare tehnice, intelectuale, de comunicare şi de relationare în cadrul organizãrii/sustinerii unei sesiuni de formare
II.1. Aptitudini de formare tehnice*):
1. îndeplinirea standardelor de performanta în domeniul pentru care solicita acreditarea;
2. interpretarea datelor în vederea identificarii şi analizei necesitãţilor educaţionale în domeniul pentru care solicita acreditarea;
3. formularea obiectivelor educaţionale în domeniul pentru care solicita acreditarea;
4. selectarea şi utilizarea adecvatã a tehnologiei de formare (metodele şi tehnicile de formare), a mijloacelor audiovizuale şi a materialelor auxiliare, corespunzãtor obiectivelor formãrii;
1. proiectarea şi planificarea sesiunilor de formare, utilizare adecvatã a timpului în susţinerea activitãţilor de formare;
2. aplicarea metodelor de evaluare/autoevaluare, corespunzãtor obiectivelor formulate, şi alcãtuirea diferitelor tipuri de formulare de evaluare, corespunzãtor procesului formãrii, programului şi formatorilor;
3. redactarea raportului de activitãţi având urmãtoarele componente: narativa, evaluativa şi financiarã.
II.2. Aptitudini de formare intelectuale*):
1. analiza şi sinteza, de conceptualizare şi concretizare a modelelor dezirabile de performanta;
2. selectarea şi adaptarea conţinutului formãrii la nivelul de înţelegere a participanţilor;
3. procesarea activitãţilor formãrii şi sumarizarea.
II.3. Aptitudini de comunicare şi de relationare*):
1. aplicarea principiilor educaţiei adultului;
2. aplicarea eficienta a principiilor comunicãrii verbale şi nonverbale în procesul de formare, abilitaţi de motivare, de reflectare, de feed-back;
3. iniţierea şi menţinerea dinamicii de grup în vederea formãrii echipei/grupului, aplicarea principiilor de rezolvare a problemelor, inclusiv de management al conflictului, negociere;
4. empatie, flexibilitate, receptivitate şi respect pentru participanţi;
5. dorinta şi capacitate de autoformare continua.

------------
*) Pentru reacreditare sunt valabile prevederile pct. II.1-II.3.


ANEXA 4

CRITERII
de selecţie a formatorilor în vederea acreditãrii ca formatori de formatori

1. Pregãtire profesionalã: dovada participãrii la cel puţin 10 ateliere de formare şi cel puţin 3 ani de activitate desfasurata în calitate de formator
2. Documente referitoare la evaluarea formatorului în cadrul atelierelor efectuate
3. Recomandare scrisã pentru persoana respectiva, din partea instituţiei, organizaţiei sau asociaţiei profesionale care face propunerea cãtre Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali, însoţitã de curriculum vitae
4. Disponibilitatea de a lucra ca formator de formatori în programele organizate de Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali, exprimatã în scris
5. Participarea la interviul şi instruirea organizate de Centrul Naţional de Perfecţionare Postuniversitarã a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare şi Asistentilor Medicali, în vederea selecţiei pentru acceptarea în program.
Criterii de acreditare a formatorilor de formatori*):
1. aptitudini manageriale;
2. aptitudini de cercetare;
3. aptitudini de proiectare a unui program educaţional, de modelare, de adaptare a curriculumului de formare la necesitãţile identificate;
4. aptitudini de generare a modelelor formationale alternative functionale;
5. aptitudini de comunicare şi relationare identice cu cele ale formatorului, demonstrate practic în cadrul organizãrii/sustinerii unei sesiuni de formare.

-------------
*) Pentru reacreditare sunt valabile criteriile 1-5.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016