Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 65 din 28 februarie 2007  privind aprobarea Metodologiei de stabilire, ajustare sau modificare a preturilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 65 din 28 februarie 2007 privind aprobarea Metodologiei de stabilire, ajustare sau modificare a preturilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apa si de canalizare

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE PUBLICE DE GOSPODARIE COMUNALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 192 din 20 martie 2007

Având în vedere prevederile art. 21 alin. (2) lit. a) din <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , ale art. 16 alin. (2) lit. e) şi ale art. 34 alin. (4) din <>Legea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare nr. 241/2006 ,
în temeiul <>art. 10 alin. (5) şi (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã - A.N.R.S.C., cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Metodologia de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Departamentele de specialitate din cadrul Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã vor urmãri respectarea prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
de Reglementare pentru
Serviciile Publice
de Gospodãrie Comunalã,
Jeanina Preda

Bucureşti, 28 februarie 2007.
Nr. 65.

ANEXĂ

METODOLOGIE
de stabilire, ajustare sau modificare a
preţurilor/tarifelor pentru serviciile publice
de alimentare cu apã şi de canalizare

CAP. I
Scop

ART. 1
Prezenta metodologie de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare este elaboratã în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (2) lit. a) din <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , ale art. 16 alin. (1) şi alin. (2) lit. e) şi ale art. 34 alin. (4) din <>Legea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare nr. 241/2006 .
ART. 2
(1) Prezenta metodologie stabileşte modul de calcul al preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare.
(2) Preţurile şi tarifele trebuie sã asigure viabilitatea economicã a operatorilor prestatori ai serviciilor publice de alimentare cu apã şi de canalizare, interesele utilizatorilor, inclusiv în ceea ce priveşte suportabilitatea acestora, precum şi protecţia mediului privind conservarea resurselor de apã.

CAP. II
Domeniul de aplicare

ART. 3
(1) Sunt supuse avizãrii A.N.R.S.C. stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare, definite potrivit <>Legii nr. 51/2006 şi <>Legii nr. 241/2006 , indiferent de forma de organizare, de natura capitalului, de modalitatea de gestiune adoptatã sau de ţara de origine a operatorilor care presteazã aceste servicii.
(2) A.N.R.S.C. avizeazã preţurile şi tarifele pentru operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de alimentare cu apã şi de canalizare şi aprobã preţurile şi tarifele pentru operatorii economici care nu sunt în subordinea autoritãţilor administraţiei publice locale, care presteazã servicii de alimentare cu apã şi de canalizare.
(3) Autoritãţile administraţiei publice locale pot aproba preţuri şi tarife diferite de cele avizate de A.N.R.S.C., cu condiţia asigurãrii autonomiei financiare, a rentabilitãţii şi eficienţei economice a operatorilor furnizori/prestatori de servicii de alimentare cu apã şi de canalizare.

CAP. III
Definiţii şi abrevieri

ART. 4
Termenii folosiţi în cadrul prezentei metodologii au semnificaţiile urmãtoare:
a) avizarea de preţuri şi tarife - activitatea de analizã şi verificare a elementelor de cheltuieli componente ale preţurilor şi tarifelor, desfãşuratã de autoritatea de reglementare competentã, cu respectarea procedurii de stabilire, ajustare sau modificare a preţurilor şi tarifelor, concretizatã prin emiterea unui aviz de specialitate;
b) stabilirea de preţuri şi tarife - operaţiunea de analizã, pentru operatorii sau operatorii economici nou-intraţi pe piaţã, a calculaţiei preţurilor şi tarifelor, potrivit metodologiei elaborate şi aprobate de autoritatea de reglementare competentã, prin care se stabilesc structura şi nivelurile preţurilor şi tarifelor;
c) ajustarea de preţuri şi tarife - operaţiunea de analizã a nivelului preţurilor şi tarifelor existente şi a structurii acestora, potrivit metodologiei elaborate şi aprobate de autoritatea de reglementare competentã, prin care se asigurã corelarea nivelului preţurilor şi tarifelor stabilite anterior cu evoluţia generalã a preţurilor şi tarifelor din economie;
d) modificarea de preţuri şi tarife - operaţiunea de analizã a nivelului preţurilor şi tarifelor actuale şi a structurii acestora, potrivit metodologiei elaborate şi aprobate de autoritatea de reglementare competentã, aplicabilã în situaţiile în care intervin schimbãri majore în structura costurilor care conduc la recalcularea preţurilor şi tarifelor existente;
e) producţie pentru servicii publice de alimentare cu apã - activitatea de extragere/prelucrare a apei din surse de suprafaţã şi/sau subterane, respectiv deznisiparea, decantarea, filtrarea şi dezinfectarea acesteia;
f) transport pentru servicii publice de alimentare cu apã şi de canalizare - transmiterea apei de la captare pânã la rezervoarele de înmagazinare prin intermediul unor aducţiuni/apeducte, respectiv între 2 operatori, sau prin intermediul unor branşamente direct cãtre utilizatori, precum şi transportul apelor uzate şi meteorice de la utilizatori la canalele de serviciu şi de la acestea la colectoare prin sisteme de tuburi de canalizare;
g) distribuţie pentru servicii publice de alimentare cu apã şi de canalizare - livrarea apei la consumatori, utilizându-se reţelele de distribuţie a apei şi de preluare a apelor uzate şi meteorice de la utilizatori în reţelele de canalizare;
h) operator de servicii publice de alimentare cu apã şi de canalizare - persoana juridicã românã sau strãinã care are competenţa şi capacitatea recunoscute prin licenţã de a furniza/presta, în condiţiile reglementãrilor în vigoare, un serviciu de alimentare cu apã şi de canalizare şi care asigurã nemijlocit administrarea şi exploatarea sistemului de utilitãţi publice aferent acestuia;
i) operator economic - furnizor/prestator de servicii de alimentare cu apã şi de canalizare care nu exploateazã un sistem public;
j) autoritatea administraţiei publice locale - consiliul local, consiliul judeţean, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi asociaţia de dezvoltare comunitarã;
k) autoritatea de reglementare competentã - Autoritatea Naţionalã de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice, denumitã în continuare A.N.R.S.C.;
l) parametru de ajustare - indicator la modificarea cãruia se pot ajusta periodic preţurile şi tarifele. Pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare parametrul de ajustare este indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statisticã sau alt parametru de ajustare stabilit prin contractul de delegare a gestiunii serviciului;
m) interval de timp - perioada calendaristicã anterioarã datei stabilirii nivelului preţurilor şi tarifelor sau perioada de timp luatã în calcul la determinarea parametrului de ajustare;
n) tarif compus - tarif cu douã componente: fixã şi variabilã.

CAP. IV
Acte normative de referinţã

ART. 5
Prezenta metodologie are la bazã urmãtoarele acte normative de referinţã:
a) <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 ;
b) <>Legea serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare nr. 241/2006 ;
c) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 198/2005 privind constituirea, alimentarea şi utilizarea Fondului de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii serviciilor publice care beneficiazã de asistenţã financiarã nerambursabilã din partea Uniunii Europene, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobatã prin <>Legea nr. 108/2006 ;
d) Ordinul ministrului lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului şi al secretarului de stat, şeful Departamentului pentru Administraţie Publicã Localã nr. 29/N/1993 pentru aprobarea Normativului-cadru privind contorizarea apei şi a energiei termice la populaţie, instituţii publice şi agenţi economici.

CAP. V
Dispoziţii generale

ART. 6
Preţurile şi tarifele aferente serviciilor de alimentare cu apã şi de canalizare se fundamenteazã, cu respectarea metodologiei de calcul stabilite de autoritatea de reglementare competentã, pe baza cheltuielilor de producţie şi exploatare, a cheltuielilor de întreţinere şi reparaţii, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, a costurilor pentru protecţia mediului, a costurilor financiare asociate creditelor contractate, a costurilor derivând din contractul de delegare a gestiunii, şi includ o cotã pentru crearea surselor de dezvoltare şi modernizare a sistemelor de utilitãţi publice, precum şi o cotã de profit.
ART. 7
(1) La fundamentarea preţurilor şi tarifelor, operatorii pot include în nivelul acestora o cotã corespunzãtoare pierderilor de apã din sistem, justificate de starea tehnicã a acestuia. Pentru operatorii şi operatorii economici care presteazã numai activitãţi de transport şi distribuţie, cota pierderilor de apã din sistem va fi calculatã corespunzãtor. Nivelul acestei cote se aprobã anual de cãtre autoritatea administraţiei publice locale, cu avizul A.N.R.S.C.
(2) În cazul în care pierderile de apã din sistem nu se aprobã anual, A.N.R.S.C. va lua în calcul nivelul cotei stabilite şi aprobate pentru anul anterior.
(3) Autoritatea administraţiei publice locale va stabili necesitatea aplicãrii unei cote de dezvoltare de cãtre operatori. Cota de dezvoltare aprobatã de autoritãţile administraţiei publice locale va fi determinatã pe baza unor studii tehnico-economice, din care sã rezulte oportunitatea, valoarea şi termenul de recuperare a investiţiei, precum şi creşterea calitãţii serviciilor publice de alimentare cu apã şi de canalizare.
(4) Cota de dezvoltare va fi inclusã în nivelul preţurilor şi tarifelor numai dupã aprobarea acesteia, prin hotãrâre, de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale implicate.
(5) Sumele încasate, corespunzãtoare cotei de dezvoltare, se constituie într-un cont distinct, iar fondul rezultat se utilizeazã cu avizul autoritãţii administraţiei publice locale implicate, exclusiv pentru scopul în care a fost creat.
(6) Conducerea operatorilor economici poate stabili introducerea unei cote de dezvoltare, cu respectarea principiilor prevãzute la alin. (3), (4) şi (5).
ART. 8
(1) Operatorul şi unitatea administrativ-teritorialã care realizeazã proiecte cu asistenţã financiarã nerambursabilã din partea Uniunii Europene au obligaţia, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 198/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sã constituie şi sã alimenteze Fondul de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare ca un fond de rezervã, denumit Fondul IID, pe întreaga perioadã de viaţã a investiţiei.
(2) În determinarea Fondului IID cuprins în preţuri şi tarife, autoritãţile administraţiei publice locale trebuie sã ţinã cont şi de gradul de suportabilitate al consumatorilor.
ART. 9
(1) Preţurile şi tarifele pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se stabilesc, se ajusteazã şi se modificã pe baza solicitãrilor operatorilor sau operatorilor economici, prin avizul de specialitate al preşedintelui A.N.R.S.C.
(2) Operatorul sau operatorul economic de servicii care solicitã stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare transmite la A.N.R.S.C. urmãtoarele:
a) cererea de stabilire, ajustare sau modificare, care conţine: preţurile în vigoare, în cazul ajustãrii sau modificãrii, preţurile solicitate şi justificarea propunerii de stabilire, ajustare sau modificare; preţurile sau tarifele pentru populaţie propuse în cererea înaintatã la A.N.R.S.C. vor fi determinate, inclusiv cota TVA, aprobatã potrivit prevederilor legale în vigoare;
b) fişele de fundamentare pentru stabilire, ajustare sau modificare;
c) memoriu tehnico-economic prin care se justificã oportunitatea stabilirii, ajustãrii sau modificãrii preţurilor şi tarifelor;
d) alte date şi informaţii necesare fundamentãrii preţurilor şi tarifelor propuse.
ART. 10
(1) În cazul operatorilor cuprinşi în programe de dezvoltare şi reabilitare a utilitãţilor, pentru care Guvernul a stabilit pentru perioade determinate reguli sau formule de ajustare, altele decât cele prevãzute de prezenta metodologie, nivelurile concrete ale preţurilor şi tarifelor se stabilesc de A.N.R.S.C. pe baza regulilor respective.
(2) Operatorii regionali cuprinşi în programe de dezvoltare/reabilitare cu finanţare externã/internaţionalã vor unifica preţurile/tarifele pe întreaga arie de operare, în conformitate cu prevederile contractului de delegare a gestiunii serviciilor şi/sau ale acordurilor de finanţare internaţionalã.
ART. 11
În cazul delegãrii gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apã şi de canalizare pentru care autoritãţile administraţiei publice locale au stabilit, cu acordul creditorilor sau al operatorilor, reguli ori formule de ajustare sau modificare, A.N.R.S.C. va aplica aceste reguli sau formule, aprobate potrivit prevederilor legale.
ART. 12
În cazul gestiunii delegate, stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor se poate face pe baza unor reguli sau formule de calcul avizate de A.N.R.S.C., convenite între autoritãţile administraţiei publice locale şi operator, prin contractul de delegare a gestiunii serviciului. În aceastã situaţie, A.N.R.S.C. va aplica aceste reguli sau formule de ajustare pentru eliberarea avizului de specialitate.
ART. 13
Operatorul sau operatorul economic are dreptul de a propune tarife compuse, stabilite conform metodologiei elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C., care cuprind o componentã fixã, proporţionalã cu cheltuielile necesare pentru menţinerea în stare de funcţionare şi exploatare în condiţii de siguranţã şi eficienţã a sistemului de alimentare cu apã şi de canalizare, şi una variabilã, în funcţie de consumul de apã, respectiv de cantitatea de ape uzate evacuate, înregistratã la utilizatori.
ART. 14
Monitorizarea şi controlul practicãrii preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se vor face potrivit procedurilor elaborate de A.N.R.S.C.

CAP. VI
Stabilirea preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare

ART. 15
(1) Preţurile şi tarifele pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se stabilesc pentru operatorii sau operatorii economici nou-intraţi pe piaţa acestor servicii, precum şi pentru operatorii care încheie contracte de delegare a gestiunii pentru aceste servicii cu autoritãţile administraţiei publice locale.
(2) Preţurile şi tarifele pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se fundamenteazã de cãtre operatori sau operatorii economici, potrivit anexelor nr. 1a) şi 1b).
(3) Fundamentarea preţurilor şi tarifelor se face pe baza consumurilor normate de materii prime, materiale şi energie, calculate pe baza preţurilor în vigoare, a cheltuielilor cu munca vie, precum şi a celorlalte elemente de cheltuieli prevãzute în anexele nr. 1a) şi 1b).
ART. 16
(1) Stabilirea preţurilor şi tarifelor la serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se face potrivit formulei:


V
P = -, unde:
Q



P = preţul sau tariful stabilit;
V = valoarea programatã a activitãţii la nivelul anului în care se face propunerea;
Q = cantitatea programatã la nivelul anului în care se face propunerea.

(2) La stabilirea preţurilor şi tarifelor se au în vedere urmãtoarele criterii:
a) cheltuielile cu apa brutã, energia electricã şi materialele se determinã avându-se în vedere preţurile de achiziţie în vigoare şi cantitãţile anuale propuse spre consum;
b) consumurile specifice de energie şi materiale vor fi luate în calcul la nivelurile ce reflectã situaţia realã de exploatare şi funcţionare;
c) cheltuielile cu personalul se fundamenteazã în funcţie de legislaţia în vigoare, corelatã cu principiul eficienţei economice;
d) cheltuielile cu amortizarea şi/sau redevenţa se iau în calcul, respectându-se reglementãrile legale în vigoare;
e) în preţul de livrare al apei se vor include pierderile de apã din sistemul de producere, transport şi distribuţie, aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale;
f) cantitãţile de apã livrate şi de ape reziduale procesate se vor programa la nivel anual;
g) în nivelul preţurilor şi tarifelor se vor include o cotã de profit şi Fondul IID determinat potrivit prevederilor legale în vigoare.
(3) În avizul de specialitate emis de A.N.R.S.C. se va menţiona intervalul de timp anterior datei stabilirii, faţã de care se va determina nivelul ulterior al parametrului de ajustare.

CAP. VII
Ajustarea preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare

ART. 17
(1) Preţurile şi tarifele pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se pot ajusta, la un interval de minimum 3 luni, cu avizul A.N.R.S.C., pe baza cererilor de ajustare primite de la operatori sau operatori economici, în baza creşterii indicelui preţurilor de consum faţã de nivelul existent la data precedentei ajustãri.
(2) Nivelurile de preţ sau de tarif pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se determinã pe baza analizei situaţiei economico-financiare a operatorului sau operatorului economic, precum şi a influenţelor reale primite în costuri, determinate de evoluţia preţurilor şi tarifelor pe economie.
(3) În avizul de specialitate emis de A.N.R.S.C. se va menţiona, pe lângã preţul sau tariful pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare ajustat, şi nivelul parametrului existent la data ajustãrii, determinat pentru intervalul de timp scurs de la data stabilirii sau ajustãrii precedente, faţã de care se va determina nivelul ulterior al parametrului de ajustare.
(4) Preţurile şi tarifele pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se fundamenteazã de cãtre operatori sau operatorii economici, potrivit anexelor nr. 2a) şi 2b).
ART. 18
(1) Ajustarea preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se face potrivit formulei:

P(1) = P(0) + Delta(p), unde:

P(1) = preţul sau tariful ajustat;
P(0) = preţul sau tariful actual;
Delta(p) = creşterea de preţ sau de tarif determinatã de influenţele reale primite în costuri;



(Delta(ct) + Delta(ct) x r% + Delta(ct) x d% + Fondul IID)


Q


Delta(ct) = creşterea cheltuielilor totale determinate de influenţele primite în costuri;
r% = cota de profit a operatorilor sau a operatorilor economici;
d% = cota de dezvoltare;
Q = cantitatea programatã la nivelul anului în care se face propunerea, care nu diferã de cantitatea luatã în calcul la determinarea preţului sau tarifului în vigoare;
Fondul IID = Fondul de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare care se include în nivelul preţurilor şi tarifelor, potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 198/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobatã prin <>Legea nr. 108/2006 .
(2) Ajustarea de preţ sau de tarif se determinã avându-se în vedere urmãtoarele criterii:
a) pentru cheltuielile cu apa brutã, energia electricã şi materialele, cu pondere semnificativã în costuri, se ia în calcul modificarea preţurilor de aprovizionare faţã de precedenta ajustare, în limita preţurilor de piaţã;
b) consumurile specifice de energie şi materiale vor fi luate în calcul cel mult la nivelul celor avute în vedere la ajustarea precedentã;
c) cheltuielile cu personalul se fundamenteazã în funcţie de legislaţia în vigoare, corelatã cu principiul eficienţei economice;
d) cheltuielile cu amortizarea şi/sau redevenţa se iau în calcul, respectându-se reglementãrile legale în vigoare;
e) în preţul de livrare al apei se vor include pierderile de apã din sistemul de producere, transport şi distribuţie, aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale;
f) cantitãţile de apã livrate şi de ape reziduale procesate se vor lua în calcul la nivelul avut în vedere la avizarea anterioarã;
g) cota de profit se menţine la nivelul avizat anterior, iar Fondul IID se va determina potrivit prevederilor legale în vigoare.
(3) În situaţia în care operatorul nu practicã cota de dezvoltare sau nivelul acesteia se modificã faţã de cel prevãzut în preţurile ori tarifele actuale, formula de ajustare se adapteazã în mod corespunzãtor.
(4) În situaţia în care operatorul constituie sau modificã Fondul IID, formula de modificare se adapteazã în mod corespunzãtor.

CAP. VIII
Modificarea preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare

ART. 19
(1) Preţurile şi tarifele pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare pot fi modificate în urmãtoarele situaţii:
a) la modificarea majorã a costurilor, determinatã de punerea în funcţiune a unor instalaţii şi utilaje pentru îmbunãtãţirea calitativã a serviciilor publice de alimentare cu apã şi de canalizare şi numai dupã intrarea în exploatare a acestora;
b) pentru cazurile care conduc la modificarea structuralã a costurilor sau a cantitãţilor produse, transportate sau distribuite ori la modificarea condiţiilor de producţie, transport sau distribuţie, care determinã modificarea costurilor cu o influenţã mai mare de 5% pe o perioadã de 3 luni consecutive.
(2) Preţurile şi tarifele pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se fundamenteazã de cãtre operatori sau operatorii economici, potrivit anexelor nr. 2a) şi 2b).
ART. 20
(1) Modificarea preţurilor şi tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se face potrivit formulei:

P(1) = P(0) + Delta(p), unde:

P(1) = preţul sau tariful modificat;
P(0) = preţul sau tariful actual;
Delta(p) = creşterea de preţ;






[(DeltaC(v)+DeltaC(f))+(DeltaC(v)+DeltaC(f))xr%+(DeltaC(v)+DelatC(f))xd%]


Q


DeltaC(v) = creşterea cheltuielilor variabile ca urmare a influenţelor primite în costuri;
DeltaC(f) = creşterea cheltuielilor fixe ca urmare a influenţelor primite în costuri;
r% = cota de profit a operatorilor sau a operatorilor economici;
d% = cota de dezvoltare;
Q = cantitatea programatã la nivelul anului în care se face propunerea.
(2) Modificarea de preţ sau de tarif se determinã avându-se în vedere urmãtoarele criterii:
a) pentru cheltuielile cu apa brutã, energia electricã şi materialele, cu pondere semnificativã în costuri, se ia în calcul modificarea preţurilor de aprovizionare faţã de precedenta avizare, în limita preţurilor de piaţã;
b) consumurile specifice de energie şi materiale vor fi luate în calcul la nivelul celor avute în vedere la avizarea precedentã sau la nivelul rezultat ca urmare a intrãrii în exploatare a unor instalaţii şi utilaje pentru îmbunãtãţirea calitativã a serviciilor publice;
c) cheltuielile cu personalul se fundamenteazã în funcţie de legislaţia în vigoare, corelatã cu principiul eficienţei economice;
d) cheltuielile cu amortizarea şi/sau redevenţa se iau în calcul, respectându-se reglementãrile legale în vigoare;
e) în preţul de livrare al apei se vor include pierderile de apã din sistemul de producere, transport şi distribuţie, aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale;
f) cantitãţile de apã livrate şi de ape reziduale procesate se vor lua în calcul la nivelul la care se face propunerea sau la nivelul rezultat ca urmare a punerii în funcţiune a unor instalaţii şi utilaje pentru îmbunãtãţirea calitativã a serviciilor publice;
g) o cotã de profit, iar Fondul IID se va determina potrivit prevederilor legale în vigoare.
(3) În situaţia în care operatorul nu practicã cota de dezvoltare sau nivelul acesteia se modificã faţã de cel prevãzut în preţurile ori tarifele actuale, formula de modificare se adapteazã în mod corespunzãtor.
(4) În situaţia în care operatorul constituie sau modificã Fondul IID, formula de modificare se adapteazã în mod corespunzãtor.

CAP. IX
Stabilirea, ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor compuse pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare

ART. 21
Preţurile şi tarifele compuse pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare pot fi propuse de operatori sau operatori economici pentru stabilire, ajustare sau modificare, cu respectarea cumulativã a urmãtoarelor condiţii:
a) existenţa contorizãrii la utilizatorii finali;
b) analiza şi acordul autoritãţilor administraţiei publice locale implicate pentru aplicarea preţurilor şi tarifelor compuse.
ART. 22
Preţurile şi tarifele compuse pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare au douã componente;
a) o componentã fixã, proporţionalã cu cheltuielile necesare pentru menţinerea în exploatare şi în funcţiune, în condiţii de eficienţã, a sistemului public de alimentare cu apã, respectiv de canalizare;
b) o componentã variabilã în funcţie de consumul de apã, respectiv de cantitatea de ape uzate preluate de la utilizatori.
ART. 23
(1) Preţurile şi tarifele compuse pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se pot stabili la iniţiativa operatorilor sau a autoritãţilor administraţiei publice locale implicate, dupã realizarea unui studiu din care sã rezulte oportunitatea acestora.
(2) Preţurile şi tarifele compuse pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se fundamenteazã de operatori sau operatorii economici, potrivit anexelor nr. 2a) şi 2b).
ART. 24
(1) Preţurile şi tarifele compuse pentru serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se stabilesc potrivit formulei:

P = a + b, unde:

a - (lei/consumator) reprezintã partea fixã a preţului/tarifului şi se calculeazã potrivit formulei:



(C(f) + C(f) x r% + C(f) x d %)


Q


C(f) = cheltuieli fixe;
r% = cota de profit a operatorului sau a operatorului economic;
d% = cota de dezvoltare;
Q = cantitatea programatã la nivelul anului în care se face propunerea;
Q(medie/cs) = cantitatea medie lunarã pe consumator.
Q(medie/cs casnici) se determinã ca raport între cantitatea medie lunarã livratã consumatorilor casnici şi numãrul mediu al consumatorilor.
Q(medie/cs rest utilizatori) se va determina în douã sau mai multe tranşe, în funcţie de cantitãţile contractate.
Q(medie/cs rest utilizatori) se va determina astfel încât sã reflecte cât mai fidel cantitatea de apã contractatã de utilizator;
b - preţ/tarif pe mc reprezintã partea variabilã a preţului/tarifului şi se determinã potrivit formulei:



(C(v) + C(v) x r% + C(v) x d%)


Q


C(v) = cheltuieli variabile;
r% = cota de profit a operatorului sau a operatorului economic;
d% = cota de dezvoltare;
Q = cantitatea programatã la nivelul anului în care se face propunerea.
(2) În situaţia în care operatorul constituie Fondul IID, formulele pentru determinarea preţurilor şi tarifelor compuse se adapteazã în mod corespunzãtor.
(3) În situaţia în care operatorul nu practicã cota de dezvoltare sau nivelul acesteia se modificã faţã de cel prevãzut în preţurile ori tarifele actuale, formulele pentru determinarea preţurilor şi tarifelor compuse se adapteazã în mod corespunzãtor.
ART. 25
Ajustarea sau modificarea preţurilor şi tarifelor compuse la serviciile publice de alimentare cu apã şi de canalizare se face potrivit metodologiei şi criteriilor prevãzute la cap. VII şi VIII.
ART. 26
Anexele nr. 1a), 1b), 2a) şi 2b) fac parte integrantã din prezenta metodologie.

ANEXA 1a)
---------
la metodologie
--------------

FIŞA DE FUNDAMENTARE
pentru stabilirea preţurilor la apã


┌─────────────────────────────────────────────────┬─────────┬──────────┬───────┐
│ Specificaţie │ U.M. │Programat │ Preţ │
│ │ │ anual │ propus│
│ │ │ - lei - │- lei/ │
│ │ │ │ U.M. -│
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│A. Apã brutã cumpãratã │ mii mc │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│B. Apã livratã: │ mii mc │ │ │
│- populaţie │ mii mc │ │ │
│- rest consumatori, inclusiv consum propriu │ mii mc │ │ │
│- pierderi de apã în sistem │%/mii mc │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│C. Energie consumatã │total MWh│ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│D. Numãr salariaţi │nr. per- │ │ │
│ │sonal │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│E. Venit mediu/salariat │ lei │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│1. Cheltuieli materiale: │ │ │ │
│- apã brutã; cantitatea cu preţ în vigoare │ │ │ │
│- pierderi de apã în activitãţile de transport │ │ │ │
│ şi distribuţie │ │ │ │
│- energie electricã; cantitatea cu preţ în │ │ │ │
│ vigoare │ │ │ │
│- tratarea apei │ │ │ │
│- materiale tehnologice │ │ │ │
│- cheltuieli cu protecţia mediului │ │ │ │
│- amortizare anualã │ │ │ │
│- redevenţã anualã │ │ │ │
│- reparaţii în regie │ │ │ │
│- reparaţii cu terţii │ │ │ │
│- studii şi cercetãri │ │ │ │
│- alte servicii executate de terţi: │ │ │ │
│ - colaborãri │ │ │ │
│ - comisioane şi onorarii │ │ │ │
│ - protocol, reclamã, publicitate │ │ │ │
│ - poştã, telecomunicaţii │ │ │ │
│- alte cheltuieli materiale │ │ │ │
│2. Cheltuieli cu munca vie, din care: │ │ │ │
│- salarii │ │ │ │
│- CAS │ │ │ │
│- Fond şomaj │ │ │ │
│- FNAS │ │ │ │
│- Fond accidente şi boli profesionale │ │ │ │
│- CCIASS │ │ │ │
│- Fond garantare creanţe salariale │ │ │ │
│- alte cheltuieli cu munca vie │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│F. Cheltuieli de exploatare (1 + 2) │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│G. Cheltuieli financiare │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│I. Cheltuieli totale (F + G) │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│II. Profit │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│III. Cota de dezvoltare │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│IV. Fondul IID │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│V. Venituri obţinute din producere, transport, │ │ │ │
│distribuţie apã │ lei │ │ │
│(I + II + III + IV) │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│VI. Cantitate livratã, inclusiv consum propriu │ mii mc │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│VII. Preţ unitar (V : VI) │ │ V │ │
│ │ lei/mc │ P = - │ │
│ │ │ Q │ │
└─────────────────────────────────────────────────┴─────────┴──────────┴───────┘



NOTĂ:
La lit. A, volumul apei brute fundamentate va fi determinat, dupã caz, în funcţie de sursele de alimentare existente.
Odatã cu Fişa de fundamentare pentru stabilirea preţurilor la apã, operatorul sau operatorul economic va prezenta Memoriul tehnico-economic justificativ.
Pentru activitãţile de producere, transport sau distribuţie se vor întocmi fişe de fundamentare separate, în cazul în care operatorul sau operatorul economic presteazã una dintre aceste activitãţi.
Cheltuielile cu pierderile de apã din sistem vor fi calculate numai în cazul activitãţii de transport şi distribuţie a apei.
Pierderile de apã din sistem reprezintã raportul sau diferenţa dintre apa livratã şi apa cumpãratã.
Valoarea pierderilor de apã din sistem se determinã avându-se în vedere preţul apei cumpãrate şi cantitatea de apã pierdutã.
În cazul în care operatorul sau operatorul economic desfãşoarã şi alte activitãţi, cota de cheltuieli indirecte, precum şi cota din cheltuielile generale ale societãţii se vor repartiza pe fiecare element de cheltuieli proporţional cu ponderea acestui element în total cheltuieli. Aceste cheltuieli vor fi evidenţiate în anexe separate. Pentru aceste cheltuieli se precizeazã cheia de repartizare a acestora pe fiecare activitate.
Pentru cheltuielile cu reparaţiile care depãşesc 10% din cheltuielile materiale se va prezenta fişa de fundamentare a acestora.
Pentru cheltuielile cu munca vie se va prezenta o fişã de fundamentare a nivelurilor cuprinse în preţurile propuse, care sã cuprindã totalitatea cheltuielilor cu munca vie - salarii directe, indirecte, sporuri etc., pe categorii de personal, în concordanţã cu organigrama aprobatã.
Pentru operatorii şi operatorii economici care nu sunt plãtitori de TVA, la fundamentarea cheltuielilor materiale se vor lua în calcul preţurile de achiziţie a acestora, inclusiv TVA-ul.

ANEXA 1b)
---------
la metodologie
--------------

FIŞA DE FUNDAMENTARE
pentru stabilirea tarifelor la canalizare


┌─────────────────────────────────────────────────┬─────────┬──────────┬───────┐
│ Specificaţie │ U.M. │Programat │ Preţ │
│ │ │ anual │ propus│
│ │ │ - lei - │- lei/ │
│ │ │ │ U.M. -│
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│A. Apã livratã: │ mii mc │ │ │
│- populaţie │ mii mc │ │ │
│- rest consumatori, inclusiv consum propriu │ mii mc │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│B. Apã uzatã şi meteoricã procesatã: │ mii mc │ │ │
│- populaţie │ mii mc │ │ │
│- rest consumatori, inclusiv din consum propriu │ mii mc │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│C. Energie consumatã │total MWh│ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│D. Numãr salariaţi │nr. per- │ │ │
│ │sonal │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│E. Venit mediu/salariat │ lei │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│1. Cheltuieli materiale: │ │ │ │
│- energie electricã; cantitatea cu preţ │ │ │ │
│ în vigoare │ │ │ │
│- materiale tehnologice │ │ │ │
│- cheltuieli cu protecţia calitãţii apei │ │ │ │
│ (suspensii) │ │ │ │
│- cheltuieli cu protecţia mediului │ │ │ │
│- amortizare anualã │ │ │ │
│- redevenţa anualã │ │ │ │
│- reparaţii în regie │ │ │ │
│- reparaţii cu terţii │ │ │ │
│- studii şi cercetãri │ │ │ │
│- alte servicii executate de terţi: │ │ │ │
│ - colaborãri │ │ │ │
│ - comisioane şi onorarii │ │ │ │
│ - protocol, reclamã, publicitate │ │ │ │
│ - poştã, telecomunicaţii │ │ │ │
│- alte cheltuieli materiale │ │ │ │
│2. Cheltuieli cu munca vie, din care: │ │ │ │
│- salarii │ │ │ │
│- CAS │ │ │ │
│- Fond şomaj │ │ │ │
│- FNAS │ │ │ │
│- Fond accidente şi boli profesionale │ │ │ │
│- CCIASS │ │ │ │
│- Fond garantare creanţe salariale │ │ │ │
│- alte cheltuieli cu munca vie │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│F. Cheltuieli de exploatare (1+2) │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│G. Cheltuieli financiare │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│I. Cheltuieli totale (F+G) │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│II. Profit │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│III. Cota de dezvoltare │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│IV. Fondul IID │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│V. Venituri obţinute din activitatea de │ │ │ │
│ canalizare │ │ │ │
│ (I + II + III + IV) │ lei │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│VI. Cantitatea procesatã, inclusiv din consum │ │ │ │
│ propriu │ mii mc │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────────┼───────┤
│VII. Tarif unitar (V : VI) │ │ V │ │
│ │ lei/mc │ P = - │ │
│ │ │ Q │ │
└─────────────────────────────────────────────────┴─────────┴──────────┴───────┘



NOTĂ:
În condiţiile existenţei unor sisteme diferite pentru apa pluvialã (meteoricã) şi menajerã, operatorul va întocmi fişe de fundamentare distincte.
Odatã cu Fişa de fundamentare pentru stabilirea tarifelor la canalizare, operatorul sau operatorul economic va prezenta Memoriul tehnico-economic justificativ.
În cazul în care operatorul sau operatorul economic desfãşoarã şi alte activitãţi, cota de cheltuieli indirecte, precum şi cota din cheltuielile generale ale societãţii se vor repartiza pe fiecare element de cheltuieli proporţional cu ponderea acestui element în total cheltuieli. Aceste cheltuieli vor fi evidenţiate în anexe separate. Pentru aceste cheltuieli se precizeazã cheia de repartizare a acestora pe fiecare activitate.
Cheltuielile cu protecţia calitãţii apei se stabilesc în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 352/2005 privind modificarea şi completarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descãrcare în mediul acvatic a apelor uzate.
Pentru cheltuielile cu reparaţiile care depãşesc 10% din cheltuielile materiale se va prezenta fişa de fundamentare a acestora.
Pentru cheltuielile cu munca vie se va prezenta o fişã de fundamentare a nivelurilor cuprinse în tarifele propuse, care sã cuprindã totalitatea cheltuielilor cu munca vie - salarii directe, indirecte, sporuri etc., pe categorii de personal, în concordanţã cu organigrama aprobatã.
Pentru operatorii şi operatorii economici care nu sunt plãtitori de TVA, la fundamentarea cheltuielilor materiale se vor lua în calcul preţurile de achiziţie a acestora, inclusiv TVA-ul.

ANEXA 2a)
---------
la metodologie
--------------

FIŞA DE FUNDAMENTARE
pentru ajustarea sau modificarea preţurilor la apã



┌─────────────────────────────┬───────┬─────┬───────────┬──────────────────────┐
│ Specificatie │ U.M. │Rea- │Fundamenta │ Propus │
│ │ │lizat│rea anteri-├─────┬────────┬───────┤
│ │ │peri-│oara │To- │Total │Unitar │
│ │ │oada ├─────┬─────┤tal │cresteri│- lei/ │
│ │ │ante-│To- │Uni- │-lei-│- lei - │ mc - │
│ │ │rioa-│tal │tar │ │ │ │
│ │ │ra │-lei-│-lei/│ │ │ │
│ │ │-lei-│ │mc - │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│A. Apã brutã cumpãratã │ mii mc│ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│B. Apã livratã: │ mii mc│ │ │ │ │ │ │
│- populaţie │ mii mc│ │ │ │ │ │ │
│- rest consumatori, inclusiv │ │ │ │ │ │ │ │
│ consum propriu │ mii mc│ │ │ │ │ │ │
│- pierderi de apã în sistem │ %/mii │ │ │ │ │ │ │
│ │ mc │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│C. Energie consumatã │ total │ │ │ │ │ │ │
│ │ MWh │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│D. Numãr salariaţi │ nr. │ │ │ │ │ │ │
│ │personal │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│E. Venit mediu/salariat │ lei │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│1. Cheltuieli variabile: │ │ │ │ │ │ **) │ │
│ │ │ │ │ │ │Delta │ │
│ │ │ │ │ │ │ C(v) │ │
│- apã brutã; cantitatea cu │ │ │ │ │ │ │ │
│ preţ în vigoare │ │ │ │ │ │ │ │
│- pierderi de apã în │ │ │ │ │ │ │ │
│ activitãţile de transport │ │ │ │ │ │ │ │
│ şi distribuţie │ │ │ │ │ │ │ │
│- energie electricã │ │ │ │ │ │ │ │
│ tehnologicã; │ │ │ │ │ │ │ │
│ cantitatea cu preţ în │ │ │ │ │ │ │ │
│ vigoare │ │ │ │ │ │ │ │
│- tratarea apei │ │ │ │ │ │ │ │
│- materiale tehnologice │ │ │ │ │ │ │ │
│- alte cheltuieli materiale │ │ │ │ │ │ │ │
│ specifice │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│2. Cheltuieli fixe, │ │ │ │ │ │ **) │ │
│ din care: │ │ │ │ │ │ │ │
│a) cheltuieli materiale: │ │ │ │ │ │ Delta │ │
│ │ │ │ │ │ │ C(f) │ │
│- materiale │ │ │ │ │ │ │ │
│- energie electricã; │ │ │ │ │ │ │ │
│ cantitatea cu preţ │ │ │ │ │ │ │ │
│ în vigoare │ │ │ │ │ │ │ │
│- cheltuieli cu protecţia │ │ │ │ │ │ │ │
│ mediului │ │ │ │ │ │ │ │
│- amortizare anualã │ │ │ │ │ │ │ │
│- redevenţa anualã │ │ │ │ │ │ │ │
│- reparaţii în regie │ │ │ │ │ │ │ │
│- reparaţii cu terţii │ │ │ │ │ │ │ │
│- studii şi cercetãri │ │ │ │ │ │ │ │
│- alte servicii executate │ │ │ │ │ │ │ │
│ de terţi: │ │ │ │ │ │ │ │
│ - colaborãri │ │ │ │ │ │ │ │
│ - comisioane şi onorarii │ │ │ │ │ │ │ │
│ - protocol, reclamã, │ │ │ │ │ │ │ │
│ publicitate │ │ │ │ │ │ │ │
│ - poştã, telecomunicaţii │ │ │ │ │ │ │ │
│- alte cheltuieli materiale │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│b) cheltuieli cu munca vie, │ │ │ │ │ │ │ │
│ din care: │ │ │ │ │ │ │ │
│- salarii │ │ │ │ │ │ │ │
│- CAS │ │ │ │ │ │ │ │
│- Fond şomaj │ │ │ │ │ │ │ │
│- FNAS │ │ │ │ │ │ │ │
│- Fond accidente şi boli │ │ │ │ │ │ │ │
│ profesionale │ │ │ │ │ │ │ │
│- CCIASS │ │ │ │ │ │ │ │
│- Fond garantare creanţe │ │ │ │ │ │ │ │
│ salariale │ │ │ │ │ │ │ │
│- alte cheltuieli cu munca │ │ │ │ │ │ │ │
│ vie │ │ │ │ │ │ │ │
│c) cheltuieli financiare │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│I. Cheltuieli totale │ │ │ │ │ │ *) │ │
│(1 + 2) │ │ │ │ │ │ Delta │ │
│ │ │ │ │ │ │ (ct) │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│II. Profit │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│III. Cota de dezvoltare │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│IV. Fondul IID │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│V. Venituri obţinute din │ │ │ │ │ │ │ │
│ producere, transport, │ │ │ │ │ │ │ │
│ distribuţie apã │ │ │ │ │ │ │ │
│ (I+II+III+IV) │ lei │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│VI. Cantitate livratã, │ │ │ │ │ │ │ │
│ inclusiv │ │ │ │ │ │ │ │
│ consum propriu │mii mc │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│VII. Preţ unitar │ │ │ │ │ │ *) │ ***) │
│ (V : VI) │ lei/mc│ │ │ P(0)│ │Delta(p)│ P(1) │
│ │ │ │ │ │ │ = │ = │
│ │ │ │ │ │ │Valoarea│ P(0) +│
│ │ │ │ │ │ │creşte- │ Delta │
│ │ │ │ │ │ │rii/can-│ (p) │
│ │ │ │ │ │ │titate │ │
│ │ │ │ │ │ │ **) │ │
│ │ │ │ │ │ │Delta(p)│ │
└─────────────────────────────┴───────┴─────┴─────┴─────┴─────┴────────┴───────┘


----
*) În cazul ajustãrii preţurilor la apã.
**) În cazul modificãrii preţurilor la apã.
***) În cazul ajustãrii sau modificãrii preţurilor la apã.

La lit. A, volumul apei brute fundamentate va fi determinat, dupã caz, în funcţie de sursele de alimentare existente.
Pentru coloana "Realizat perioada anterioarã", operatorul sau operatorul economic va completa fişa pe total an şi defalcat pe ultimele 3 luni anterioare propunerii.
Odatã cu Fişa de fundamentare pentru ajustarea sau modificarea preţurilor la apã, operatorul sau operatorul economic va prezenta Memoriul tehnico-economic justificativ.
Pentru activitãţile de producere, transport sau distribuţie se vor întocmi fişe de fundamentare separate, în cazul în care operatorul sau operatorul economic presteazã una dintre aceste activitãţi.
Cheltuielile cu pierderile de apã din sistem vor fi calculate numai în cazul activitãţii de transport şi distribuţie a apei.
Pierderile de apã din sistem reprezintã raportul dintre apa livratã şi apa cumpãratã.
Valoarea pierderilor de apã din sistem se determinã având în vedere preţul apei cumpãrate şi cantitatea de apã pierdutã.
În cazul în care operatorul sau operatorul economic desfãşoarã şi alte activitãţi, cota de cheltuieli indirecte provenitã din acestea, precum şi cota din cheltuielile generale ale societãţii se vor repartiza pe fiecare element de cheltuieli proporţional cu ponderea acestui element în total cheltuieli. Aceste cheltuieli vor fi evidenţiate în anexe separate. Pentru aceste cheltuieli se precizeazã cheia de repartizare a acestora pe fiecare activitate.
Pentru cheltuielile cu reparaţiile care depãşesc 10% din cheltuielile materiale se va prezenta fişa de fundamentare a acestora.
Pentru cheltuielile cu munca vie se va prezenta o fişã de fundamentare a nivelurilor cuprinse în preţurile propuse, care sã cuprindã totalitatea cheltuielilor cu munca vie - salarii directe, indirecte, sporuri etc., pe categorii de personal, în concordanţã cu organigrama aprobatã.
Veniturile realizate nu reprezintã veniturile încasate; acestea se determinã prin înmulţirea cantitãţilor facturate cu preţul în vigoare.
Pentru operatorii şi operatorii economici care nu sunt plãtitori de TVA, la fundamentarea cheltuielilor materiale se vor lua în calcul preţurile de achiziţie a acestora, inclusiv TVA-ul.

ANEXA 2b)
---------
la metodologie
--------------

FIŞA DE FUNDAMENTARE
pentru ajustarea sau modificarea tarifelor la canalizare



┌─────────────────────────────┬───────┬─────┬───────────┬──────────────────────┐
│ Specificatie │ U.M. │Rea- │Fundamenta │ Propus │
│ │ │lizat│rea anteri-├─────┬────────┬───────┤
│ │ │peri-│oara │To- │Total │Unitar │
│ │ │oada ├─────┬─────┤tal │cresteri│- lei/ │
│ │ │ante-│To- │Uni- │-lei-│- lei - │ mc - │
│ │ │rioa-│tal │tar │ │ │ │
│ │ │ra │-lei-│-lei/│ │ │ │
│ │ │-lei-│ │mc - │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│A. Apã livratã: │mii mc │ │ │ │ │ │ │
│- populaţie │mii mc │ │ │ │ │ │ │
│- rest consumatori, inclusiv │ │ │ │ │ │ │ │
│ consum propriu │mii mc │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│B. Apã uzatã şi meteoricã │ │ │ │ │ │ │ │
│ procesatã: │mii mc │ │ │ │ │ │ │
│- populaţie │mii mc │ │ │ │ │ │ │
│- rest consumatori, inclusiv │ │ │ │ │ │ │ │
│ consum propriu │mii mc │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│C. Energie consumatã │total │ │ │ │ │ │ │
│ │MWh │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│D. Numãr salariaţi │ nr. │ │ │ │ │ │ │
│ │personal │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│E. Venit mediu/salariat │ lei │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│1. Cheltuieli variabile: │ │ │ │ │ │ **) │ │
│- energie electricã │ │ │ │ │ │ Delta │ │
│ tehnologicã; cantitatea │ │ │ │ │ │ C(v) │ │
│ cu preţ în vigoare │ │ │ │ │ │ │ │
│- materiale tehnologice │ │ │ │ │ │ │ │
│- cheltuieli cu protecţia │ │ │ │ │ │ │ │
│ calitãţii apei │ │ │ │ │ │ │ │
│ (suspensii) │ │ │ │ │ │ │ │
│- alte cheltuieli materiale │ │ │ │ │ │ │ │
│ specifice │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│2. Cheltuieli fixe, din care:│ │ │ │ │ │ **) │ │
│a) cheltuieli materiale: │ │ │ │ │ │ Delta │ │
│ │ │ │ │ │ │ C(f) │ │
│- materiale │ │ │ │ │ │ │ │
│- energie electricã; │ │ │ │ │ │ │ │
│ cantitatea cu preţ în │ │ │ │ │ │ │ │
│ vigoare │ │ │ │ │ │ │ │
│- cheltuieli cu protecţia │ │ │ │ │ │ │ │
│ mediului │ │ │ │ │ │ │ │
│- amortizare anualã │ │ │ │ │ │ │ │
│- redevenţa anualã │ │ │ │ │ │ │ │
│- reparaţii în regie │ │ │ │ │ │ │ │
│- reparaţii cu terţii │ │ │ │ │ │ │ │
│- studii şi cercetãri │ │ │ │ │ │ │ │
│- alte servicii executate │ │ │ │ │ │ │ │
│ de terţi: │ │ │ │ │ │ │ │
│ - colaborãri │ │ │ │ │ │ │ │
│ - comisioane şi onorarii │ │ │ │ │ │ │ │
│ - protocol, reclamã │ │ │ │ │ │ │ │
│ publicitate │ │ │ │ │ │ │ │
│ - poştã, telecomunicaţii │ │ │ │ │ │ │ │
│- alte cheltuieli materiale │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│b) cheltuieli cu munca vie, │ │ │ │ │ │ │ │
│ din care: │ │ │ │ │ │ │ │
│- salarii │ │ │ │ │ │ │ │
│- CAS │ │ │ │ │ │ │ │
│- Fond şomaj │ │ │ │ │ │ │ │
│- FNAS │ │ │ │ │ │ │ │
│- Fond accidente şi boli │ │ │ │ │ │ │ │
│ profesionale │ │ │ │ │ │ │ │
│- CCIASS │ │ │ │ │ │ │ │
│- Fond garantare creanţe │ │ │ │ │ │ │ │
│ salariale │ │ │ │ │ │ │ │
│- alte cheltuieli cu munca │ │ │ │ │ │ │ │
│ vie │ │ │ │ │ │ │ │
│c) cheltuieli financiare │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│I. Cheltuieli totale │ │ │ │ │ │ *) │ │
│(1 + 2) │ │ │ │ │ │Delta(ct) │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│II. Profit │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│III. Cota de dezvoltare │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│IV. Fondul IID │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│V. Venituri obţinute din │ │ │ │ │ │ │ │
│ activitatea de canalizare │ lei │ │ │ │ │ │ │
│ (I+II+III+IV) │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│VI. Cantitate procesatã, │ │ │ │ │ │ │ │
│ inclusiv din consum │ mii mc│ │ │ │ │ │ │
│ propriu │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────┼───────┼─────┼─────┼─────┼─────┼────────┼───────┤
│VII. Tarif unitar │ │ │ │ │ │ *) │ ***) │
│ (V : VI) │ lei/mc│ │ │ P(0)│ │Delta(p)│ P(1) │
│ │ │ │ │ │ │ = │ = │
│ │ │ │ │ │ │Valoarea│ P(0) +│
│ │ │ │ │ │ │creşte- │ Delta │
│ │ │ │ │ │ │rii/can-│ (p) │
│ │ │ │ │ │ │titate │ │
│ │ │ │ │ │ │ **) │ │
│ │ │ │ │ │ │Delta(p)│ │
└─────────────────────────────┴───────┴─────┴─────┴─────┴─────┴────────┴───────┘


-----
*) În cazul ajustãrii tarifelor la canalizare.
**) În cazul modificãrii tarifelor la canalizare.
***) În cazul ajustãrii sau modificãrii tarifelor la canalizare.

În condiţiile existenţei unor sisteme diferite pentru apa pluvialã (meteoricã) şi menajerã, operatorul va întocmi fişe de fundamentare distincte.
Pentru coloana "Realizat perioada anterioarã", operatorul sau operatorul economic va completa fişa pe total an şi defalcat pe ultimele 3 luni anterioare propunerii.
Cheltuielile cu protecţia calitãţii apei se stabilesc în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 352/2005 privind modificarea şi completarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descãrcare în mediul acvatic a apelor uzate.
Odatã cu Fişa de fundamentare pentru ajustarea sau modificarea tarifelor la canalizare, operatorul sau operatorul economic va prezenta Memoriul tehnico-economic justificativ.
În cazul în care operatorul sau operatorul economic desfãşoarã şi alte activitãţi, cota de cheltuieli indirecte provenitã din acestea, precum şi cota din cheltuielile generale ale societãţii se vor repartiza pe fiecare element de cheltuieli, proporţional cu ponderea acestui element în total cheltuieli. Aceste cheltuieli vor fi evidenţiate în anexe separate. Pentru aceste cheltuieli se precizeazã cheia de repartizare a acestora pe fiecare activitate.
Pentru cheltuielile cu reparaţiile care depãşesc 10% din cheltuielile materiale se va prezenta fişa de fundamentare a acestora.
Pentru cheltuielile cu munca vie se va prezenta o fişã de fundamentare a nivelurilor cuprinse în tarifele propuse, care sã cuprindã totalitatea cheltuielilor cu munca vie - salarii directe, indirecte, sporuri etc., pe categorii de personal, în concordanţã cu organigrama aprobatã.
Veniturile realizate nu reprezintã veniturile încasate; acestea se determinã prin înmulţirea cantitãţilor facturate cu tariful în vigoare.
Pentru operatorii şi operatorii economici care nu sunt plãtitori de TVA, la fundamentarea cheltuielilor materiale se vor lua în calcul preţurile de achiziţie a acestora, inclusiv TVA.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016