Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 620 din 8 aprilie 1997  privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin   Legea nr. 108/1996 , referitoare la plata obligatiilor bugetare si majorarile de intirziere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 620 din 8 aprilie 1997 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996 , referitoare la plata obligatiilor bugetare si majorarile de intirziere

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 82 din 6 mai 1997
Ministru de stat, ministrul finanţelor,

în temeiul prevederilor <>art. 109 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , şi în baza dispoziţiilor <>art. 7 din Hotãrîrea Guvernului nr. 449/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, republicatã,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , referitoare la plata obligaţiilor bugetare şi majorãrile de intirziere, anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia generalã de evaluare şi executare silitã a veniturilor statului, Direcţia generalã a trezoreriei, Direcţia generalã a vamilor şi unitãţile sale teritoriale, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti şi unitãţile lor subordonate vor lua mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României.

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , referitoare la plata obligaţiilor bugetare şi majorãrile de intirziere

1. Referitor la art. 5

1.1. Poate fi plãtitor al obligaţiilor bugetare debitorul, personal, sau o alta persoana.
Plata obligaţiilor bugetare de cãtre o alta persoana poate fi efectuatã în numele debitorului de cãtre persoanele prevãzute de <>art. 12 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , de cãtre un reprezentant împuternicit al debitorului, de cãtre un debitor al acestuia sau de cãtre o alta persoana în mod voluntar.
De asemenea, plata obligaţiilor bugetare se efectueazã de cãtre o persoana obligatã potrivit legii, respectiv cea care exercita ocrotirea pãrinteascã, tutorele sau curatorul debitorului, precum şi cea care are obligaţia de a retine şi de a vãrsa impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare.

2. Referitor la art. 8

2.1. Plata obligaţiilor bugetare se face distinct, pe fiecare fel de impozit, taxa, contribuţie şi alte venituri bugetare, iar în cadrul acestora, în ordinea vechimii.
Restantele din anii precedenti şi restantele anului curent sînt obligaţiile bugetare ce constau în sumele reprezentind impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare datorate de plãtitor, pentru care scadenta a expirat.
Vechimea restantelor datorate se determina în funcţie de scadenta acestora, care reprezintã ultima zi a termenului de plata, în cazul în care acesta este stabilit sub forma de interval, sau termenul de plata stabilit printr-o data fixa, termene prevãzute în actul normativ care reglementeazã venitul bugetar respectiv sau în alte prevederi legale.
În cazul obligaţiilor de plata restante succesive, vechimea restantelor este stabilitã de fiecare scadenta în parte, iar contabilizarea plãţilor se face de cãtre organul fiscal competent, în funcţie de expirarea fiecãrei scadente în parte.
Vechimea sumelor reprezentind majorãri de intirziere este generata de vechimea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri bugetare.
2.2. Dacã un debitor are obligaţii bugetare restante provenind din mai multe feluri de impozite, taxe sau alte venituri bugetare, la orice plata efectuatã de acesta, organul fiscal competent va efectua stingerea obligaţiilor bugetare restante în ordinea vechimii pentru impozitul, taxa sau venitul bugetar indicat de plãtitor.
2.3. În cazul în care debitorul, pentru fiecare fel de impozit, taxa sau alt venit bugetar, efectueazã plati parţiale în contul obligaţiilor de plata restante succesive şi al majorãrilor de intirziere, organul fiscal va efectua stingerea creanţelor bugetare şi înregistrarea în contabilitatea fiscalã, astfel:
a) se stinge debitul aferent celui mai vechi termen scadent în cadrul fiecãrui fel de impozit datorat;
b) se sting majorãrile de intirziere aferente debitului prevãzut la lit. a).
Dacã prin plata efectuatã potrivit alin. 1 nu se acoperã integral majorãrile de intirziere aferente debitului achitat, urmãtoarea plata efectuatã de debitor va indestula mai întîi diferenţa de la majorãrile de intirziere neachitate, dupã care se aplica regula prevãzutã la alin. 1.
2.4. În situaţia în care plãtitorul nu respecta prevederile <>art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , precum şi pe cele prevãzute la pct. 2.2. şi 2.3. din prezentele norme metodologice, neindicind în documentul de plata natura obligaţiei bugetare pe care o plãteşte, organul fiscal competent va determina ordinea de stingere a obligaţiilor fiscale, comunicind în scris debitorului despre operaţiunile efectuate.

3. Referitor la art. 10

Plata obligaţiilor bugetare stabilite de organele de verificare şi control se face de plãtitor în termenul prevãzut de <>art. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , indicindu-se obligatoriu în documentul de plata denumirea actului de verificare, numãrul şi data acestuia, obligaţia de plata, precum şi organul care l-a întocmit.

4. Referitor la art. 11

4.1. În cazul achitãrii prin virament a obligaţiei bugetare, data plãţii este data la care se debiteaza contul curent al plãtitorului, persoana juridicã sau fizica, pe baza instrumentelor de decontare specifice, confirmate prin ştampila şi semnatura autorizata.
4.2. Plata obligaţiilor bugetare prin anulare de timbre fiscale se face atît de cãtre persoanele fizice, cît şi de persoanele juridice, conform reglementãrilor specifice.
În cazul taxelor datorate pentru prestãri de servicii, altele decît cele prevãzute la alin. 1, plata se face anticipat prestãrii serviciului sau în momentul primirii ori al eliberãrii actului pentru care se datoreazã taxa.

5. Referitor la art. 12

5.1. Atunci cînd debitorul nu face plata obligaţiilor bugetare, sînt obligaţi la plata acestora:
a) moştenitorul care a acceptat succesiunea debitorului decedat, cu excepţia moştenitorului care a acceptat succesiunea sub beneficiu de inventar, ce nu poate fi obligat la plata decît în limita valorii bunurilor dobîndite prin succesiune, iar în cazul în care preda toate bunurile succesiunii organului de executare, este exonerat şi de aceasta obligaţie;
b) persoanele care se obliga sa facã plata obligaţiilor bugetare datorate de debitor, printr-un angajament de plata, precum şi cele care, pe baza unui contract de garanţie, se obliga sa plãteascã obligaţiile bugetare ale debitorului garant, cu condiţia încheierii acestor acte în forma autenticã;
c) asociaţii şi asociaţii comanditati din cadrul societãţii în nume colectiv, respectiv societãţi în comanditã simpla sau în comanditã pe acţiuni, debitoare;
d) persoana care preia în tot sau în parte obligaţiile debitorului, persoana juridicã, supus reorganizãrii.
În cazul în care debitorul, persoana juridicã, este supus reorganizãrii, la plata obligaţiilor bugetare sînt obligate, conform rãspunderii proporţionale: persoana juridicã care îşi sporeşte patrimoniul prin absorbtia debitorului; persoana juridicã care se înfiinţeazã ca urmare a fuziunii debitorului cu alta persoana juridicã; persoanele juridice care se înfiinţeazã ca urmare a divizãrii totale a debitorului sau care îşi sporesc patrimoniul ca urmare a acesteia; debitorul, persoanele juridice înfiinţate ori care îşi sporesc patrimoniul ca urmare a divizãrii parţiale a debitorului.
5.2. În cazul în care persoanele prevãzute la pct. 5.1. nu fac plata obligaţiilor bugetare datorate de debitor, organele de executare pot aplica mãsurile de executare silitã debitorului sau acestor persoane, în limitele şi în cazurile prevãzute de lege.

6. Referitor la art. 13

6.1. Pentru orice obligaţie bugetarã neplatita la scadenta se datoreazã majorãri de intirziere.
Calculul majorãrilor de intirziere începe cu ziua imediat urmãtoare scadentei obligaţiei bugetare pînã la data achitãrii în numerar sau prin virament, ori pînã la stingerea obligaţiei bugetare prin alte modalitãţi prevãzute de lege (compensare, insolvabilitate, executare silitã, prescripţie şi altele).
Prin data achitãrii sau stingerii obligaţiei bugetare se înţelege:
- data înregistrãrii, la organul fiscal competent, a cererii de compensare sau de restituire;
- data întocmirii procesului-verbal de verificare a sumelor de rambursat sau de restituit, prin care se consemneazã compensarea sumelor respective (cînd nu s-a depus cererea de compensare sau de restituire);
- data documentului prin care organul de specialitate efectueazã, din oficiu, compensarea sumelor cu alte obligaţii bugetare ale plãtitorului neachitate la scadenta, acesta avînd obligaţia de a comunica plãtitorului, de îndatã, operaţiunea efectuatã;
- data documentului prin care obligaţia bugetarã este scãzutã din evidenta organelor competente, în cazul în care debitorul este în stare de insolvabilitate.
6.2. Începînd cu data de 1 mai 1996, data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , majorãrile de intirziere se calculeazã pînã la data achitãrii sumei datorate inclusiv, cuantumul acestora fiind nelimitat.
În cazul debitelor restante la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , majorãrile de intirziere se calculeazã pentru perioada de pînã la 30 aprilie 1996 inclusiv, conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 34/1995 , aprobatã prin <>Legea nr. 99/1995 , iar pentru perioada care începe cu data de 1 mai 1996 se continua calculul majorãrilor de intirziere pînã la data achitãrii debitului restant.
6.3. Majorãrile de intirziere se calculeazã în lei, atît pentru debitele stabilite în lei, cît şi pentru cele stabilite în valuta, dacã legea nu prevede altfel.
Pentru debitele datorate în valuta, calculul majorãrilor de intirziere se efectueazã prin aplicarea cotei majorãrilor de intirziere asupra debitului datorat în valuta, transformat în lei la cursul de schimb valutar din ziua scadentei debitului.

7. Referitor la art. 15

7.1. Nu se datoreazã şi nu se calculeazã majorãri de intirziere pentru:
a) sumele reprezentind majorãri de intirziere calculate conform reglementãrilor legale şi nevarsate la termenul stabilit de cãtre organele abilitate potrivit legii;
b) sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, prevãzute în reglementãrile legale;
c) sumele încasate efectiv, prin poprire pe salarii şi pe pensii, de la persoanele fizice, în cazul executãrii silite a unor debite.
7.2. Organele fiscale scad sau anuleazã din oficiu majorãrile de intirziere calculate în sarcina plãtitorului, numai în urmãtoarele cazuri:
- cînd majorãrile de intirziere stabilite de cãtre organul fiscal sînt urmarea unor erori de calcul sau dintr-o gresita interpretare a legii;
- cînd majorãrile aferente unor impozite, taxe sau alte venituri se restituie ulterior ca necuvenite bugetului.
Fac excepţie de la aceste prevederi majorãrile calculate pentru sume datorate în cazul impunerii provizorii, dar neachitate, şi care ulterior se restituie ca urmare a regularizarilor efectuate pe baza situaţiei financiare definitive.
Reducerea sau scutirea de plata a impozitelor şi taxelor atrage reducerea sau scutirea în aceeaşi proporţie a majorãrilor de intirziere datorate la sumele respective.
7.3. Termenele de prescripţie la stabilirea şi la executarea silitã a majorãrilor de intirziere sînt aceleaşi cu cele prevãzute pentru obligaţia bugetarã pentru care se calculeazã.
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016