Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 619 din 20 iunie 2003  privind aprobarea Metodologiei pentru efectuarea analizei de risc in exploatare, MT1-2002    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 619 din 20 iunie 2003 privind aprobarea Metodologiei pentru efectuarea analizei de risc in exploatare, MT1-2002

EMITENT: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 455 din 26 iunie 2003

În aplicarea <>art. 11 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.102/2002 privind regimul de introducere pe piata şi de exploatare a echipamentelor pentru agrement,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Industriei şi Resurselor, cu modificãrile ulterioare, şi al <>Hotãrârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi
având în vedere referatele de aprobare prezentate,

ministrul industriei şi resurselor şi ministrul sãnãtãţii şi familiei emit urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Metodologia pentru efectuarea analizei de risc în exploatare, MT1-2002, editia 1, cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos

ANEXA

INSPECŢIA DE STAT PENTRU CONTROLUL CAZANELOR,
RECIPIENTELOR SUB PRESIUNE ŞI INSTALAŢIILOR DE RIDICAT
- ISCIR -

METODOLOGIE
pentru efectuarea analizei de risc în exploatare, MT1-2002

Editia 1
Colecţia Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR
- Editie oficialã -

1. Analiza de risc în exploatare
1.1. Analiza riscurilor în exploatare comporta succesiv urmãtoarele:
a) identificarea potentialelor pericole ce pot aparea la echipamentul/instalatia montat/montata şi utilizat/utilizata în parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca în timpul exploatãrii sale;
b) determinarea şi descrierea precisa a riscurilor corespunzãtoare pentru securitatea consumatorilor în timpul exploatãrii echipamentului/instalaţiei montat/montate şi utilizat/utilizate în parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca;
c) evaluarea acestor riscuri.

2. Definiţii
Termenii pericol şi risc trebuie sa fie definiţi foarte precis.
Pericol: - prezenta unui factor fizic, mecanic sau funcţional care la un moment dat şi în anumite condiţii poate afecta sãnãtatea persoanelor;
- o sursa potenţiala de leziune fizica sau de prejudiciere a sãnãtãţii persoanelor;
- o proprietate intrinseca dãunãtoare sãnãtãţii persoanelor.
Risc: - probabilitatea apariţiei unui efect nedorit la nivelul organismului uman, generat de existenta unui pericol;
- o combinatie a celei mai importante daune posibile şi a probabilitatii de aparitie a acestei daune.
Un risc decurge dintr-un pericol.
Un pericol este la originea unuia sau mai multor riscuri.
Aceasta definitie ne permite sa constatam ca înainte de a putea estima riscurile inerente trebuie sa se identifice pericolele asociate unui/unei echipament/instalaţii.

3. Aspecte ale pericolelor ce trebuie luate în considerare în cadrul evaluãrii riscului în exploatare (dupã caz):
3.1. pericole care rezulta din caracteristicile terenului pe care sunt amplasate echipamentele/instalaţiile din parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca;
3.2. pericole care rezulta din dispunerea echipamentelor/instalaţiilor în parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca în vecinãtatea instalaţiilor existente;
3.3. pericole care rezulta din modificãri substanţiale la echipamentele/instalaţiile din parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca;
3.4. pericole care rezulta din materialul abandonat;
3.5. pericole care rezulta din situarea parcurilor de distracţii şi a spaţiilor de joaca în raport cu cãile de acces;
3.6. pericole care rezulta din împrejmuiri;
3.7. pericole care rezulta din diferenţele de înãlţime;
3.8. pericole care rezulta din mobilierul urban;
3.9. pericole care rezulta dintr-o iluminare naturala sau artificiala insuficienta a mediului înconjurãtor;
3.10. pericole care rezulta din mediul înconjurãtor natural;
3.11. pericole care rezulta din lipsa de informare a adulţilor care supravegheazã, în ceea ce priveşte riscurile;
3.12. pericole care rezulta din accesibilitatea spaţiului de joaca însuşi şi din situarea sa, ţinându-se seama de necesitãţile de acces la acesta în caz de defectiuni, stare de urgenta şi de evacuare;
3.13. pericole care rezulta din imposibilitatea de a obţine echipamente de protecţie individualã;
3.14. pericole care rezulta din aptitudinile limitate ale consumatorilor;
3.15. pericole care rezulta din vandalism;
3.16. pericole care rezulta din contaminare biologica;
3.17. pericole care rezulta din portanta insuficienta a echipamentului, ţinându-se cont de rezistenta, rigiditatea şi capacitatea de deformare a materialelor utilizate;
3.18. pericole care rezulta din pierderea echilibrului echipamentului/instalaţiei, ţinându-se seama de susţinerea echipamentului/instalaţiei, de caracteristicile solului şi de fixarea echipamentului/instalaţiei pe acesta, precum şi de incercarile eventuale ale echipamentului/instalaţiei;
3.19. pericole care rezulta din utilizarea echipamentului/instalaţiei, printre care taierea, precipitarea, strangularea, strivirea, asfixierea, inecul, socul şi supraincarcarea corpului uman;
3.20. pericole care rezulta din lovirea consumatorilor, ţinându-se cont de proprietãţile de atenuare la impactul cu solul şi de natura suprafeţei acestuia;
3.21. pericole care rezulta din interactiunile eventuale ale echipamentului/instalaţiei şi ale consumatorilor cu mediul înconjurãtor şi cu publicul;
3.22. pericole care rezulta din mediul ambiant din spaţiile închise, inclusiv lipsa de ventilaţie şi de luminozitate;
3.23. pericole care rezulta dintr-un incendiu sau dintr-o electrocutare;
3.24. pericole care rezulta din radiatii nefaste;
3.25. pericole care rezulta din montajul necorespunzãtor al echipamentului/instalaţiei;
3.26. pericole care rezulta din posibilitatea insuficienta de supraveghere;
3.27. pericole care rezulta dintr-o întreţinere necorespunzãtoare şi dintr-o administrare defectuoasã;
3.28. pericole care rezulta dintr-o lipsa de informare a consumatorilor în ceea ce priveşte riscurile;
3.29. pericole care rezulta din lipsa de cunoştinţe, de pregãtire şi de experienta a personalului de deservire şi de supraveghere.

4. Etapele analizei de risc
4.1. Prima etapa: Determinarea limitelor
Trebuie sa se determine mai întâi limitele produsului sau serviciului. Aceste limite încep cu limitele în spaţiu. Persoanele responsabile cu aprecierea riscului trebuie, în special, sa fie constiente de aceste limite. Se pot pune urmãtoarele întrebãri:
- Ce se înţelege prin utilizare preconizata (asteptata)?
Trebuie sa ne gandim la cel care va utiliza echipamentul/instalatia şi în ce împrejurãri. Trebuie sa se ţinã seama de comportamentul normal al consumatorului. Persoanele responsabile cu aprecierea riscului se vor interesa, în special, de grupa de varsta pentru care este prevãzut/prevãzutã echipamentul/instalatia.
- Ce se înţelege prin utilizare previzibila?
Aceasta înseamnã o utilizare a echipamentului/instalaţiei de cãtre copii (mai mari sau mai mici), diferita de utilizarea preconizata. De asemenea, este vorba despre utilizarea simultanã a echipamentului/instalaţiei de cãtre mai mulţi consumatori.
- În ce mediu înconjurãtor va fi utilizat/utilizata echipamentul/instalatia?
- Echipamentul/instalatia este utilizat/utilizata în interior sau în exterior?
- Echipamentul/instalatia este influentat/influentata de condiţiile climaterice?
- Echipamentul/instalatia interactioneaza cu alte echipamente/instalaţii?
- Echipamentul/instalatia funcţioneazã sub supraveghere sau nu?
4.1.1. La determinarea limitelor trebuie sa se ţinã seama şi de urmãtoarele aspecte:
a) determinarea limitelor prin folosirea echipamentului şi/sau instalaţiei;
b) accesul unor grupe de persoane cu risc crescut (varsta neadecvata, persoane cu handicap, kinetoze - rau de înãlţime, rau de mişcare etc.);
c) afişarea acestor contraindicatii de utilizare.
4.2. A doua etapa: Identificarea pericolelor
Identificarea pericolelor este o etapa cruciala în procesul de apreciere a riscului. Un pericol neobservat va reprezenta întotdeauna un risc necunoscut. Într-adevãr, dacã un pericol nu a fost detectat, este imposibil sa se ia mãsuri de securitate. De aici rezulta importanta de a cerceta în mod aprofundat şi sistematic pericolele pe care le comporta echipamentul/instalatia.
Pericolele sunt inerente la echipamentele/instalaţiile din parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca. Pericolele pot rezulta din:
- caracteristicile locului de amplasare;
- condiţiile de utilizare;
- starea tehnica a echipamentului (slabirea echipamentului);
- condiţiile atmosferice extreme prevãzute sau nu (de exemplu: excesiv de cald, excesiv de rece, precipitatii, curenţi de aer etc.);
- comportamentul uman (utilizare prevãzutã + utilizare previzibila);
- starea de deteriorare şi uzura echipamentului/instalaţiei dupã o perioada de utilizare;
- lipsa personalului de supraveghere.
4.3. Etapa a treia: Estimarea riscului



- - - - - -
│ Plecare │
- - - - - -
┌────────────── > │
│ V
│ ┌───────────────────┐
│ │Denumirea limitelor│
│ └─────────┬─────────┘
│ V
│ ┌─────────────────────────┐
│ │Identificarea pericolelor│
│ └──────────┬──────────────┘
│ V
│ ┌─────────────────────────┐
│ │ Estimarea riscului │
│ └──────────┬──────────────┘
│ V
│ ┌─────────────────────────┐
│ │ Analiza de risc │
│ └──────────┬──────────────┘
│ V - - - -
│ ................ │ │
│ . Produs . DA Sfârşit
│ . sigur .───> │ │
│ ................ - - - -
│ │ NU
│ V
│ ┌─────────────────────┐
│ │ Reducerea riscului │
│ └────────┬────────────┘
└─────────────────┘



4.3.1. La secventa "Identificarea pericolelor" se va insista şi pe "Identificarea persoanelor cu risc crescut".
4.3.2. La secventa "Estimarea riscului" se va insista şi pe "Estimarea riscului în funcţie de numãrul şi mãrimea pericolelor".
5. Autorizari
5.1. Analiza de risc va fi efectuatã numai de agenţi economici autorizaţi de ISCIR-INSPECT în acest scop şi de specialişti desemnaţi de autoritãţile locale din direcţiile de sãnãtate publica.
5.2. În vederea autorizãrii pentru efectuarea analizei de risc, agenţii economici au urmãtoarele obligaţii şi responsabilitãţi:
a) sa posede prescripţiile tehnice, Colecţia ISCIR, specifice domeniului pentru care elaboreazã studiul analizei de risc;
b) sa propunã prin decizie, conform modelului din anexa A, în vederea autorizãrii de cãtre ISCIR-INSPECT, personal de specialitate care sa avizeze lucrãrile efectuate. Orice schimbare a personalului de specialitate autorizat va fi comunicatã la ISCIR-INSPECT şi va deveni definitiva dupã confirmarea de cãtre aceasta;
c) sa elaboreze programul (procedura) de studii specific (specifica) analizei de risc, care trebuie sa fie prezentat spre avizare la ISCIR-INSPECT;
d) sa elaboreze analiza de risc şi sa stabileascã mãsurile preventive în urma acesteia, iar rezultatele sa fie comunicate deţinãtorului/utilizatorului de echipamente/instalaţii.
5.3. Personalul tehnic autorizat de ISCIR-INSPECT pentru avizarea studiilor are urmãtoarele obligaţii şi responsabilitãţi:
a) sa avizeze studiile privind analiza de risc, în conformitate cu domeniul pentru care a primit autorizaţia din partea ISCIR-INSPECT;
b) sa avizeze studiile privind analiza de risc numai dacã acestea au fost elaborate conform prezentei metodologii;
c) la avizarea studiilor privind analiza de risc sa utilizeze numai buletine de examinare şi încercare emise de laboratoare autorizate de ISCIR-INSPECT.
5.4. Personalul de specialitate care urmeazã sa fie autorizat de ISCIR-INSPECT pentru avizarea studiilor privind analiza de risc trebuie sa fie absolvent al unui institut de învãţãmânt tehnic superior şi sa aibã o vechime în specialitate de cel puţin 10 ani.
5.5. În vederea autorizãrii agenţii economici care vor efectua analize de risc vor inainta la ISCIR-INSPECT o documentaţie întocmitã în conformitate cu prevederile anexei B.

ANEXA A


────────
la metodologie
───────────────

Model pentru Decizia de numire a personalului tehnic pentru avizarea studiilor privind analiza de risc, propus de agentul economic sa fie autorizat de ISCIR-INSPECT

Antetul agentului economic

DECIZIE
Nr. .......... din ..........
Unitatea ......., reprezentatã prin ........ manager (director),
având în vedere legislaţia cu privire la funcţionarea în condiţii de securitate a echipamentelor/instalaţiilor montate şi utilizate în parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca şi în vederea aplicãrii mãsurilor prevãzute de prescripţiile tehnice,

DECIDE:
1. Domnul/Doamna ........., de specialitate ..........., având funcţia de ........., începând cu data de ........... se numeşte responsabil cu avizarea studiilor privind analiza de risc, din cadrul ......., urmând sa fie autorizat de ISCIR-INSPECT.
2. Responsabilul cu avizarea studiilor privind analiza de risc este obligat sa cunoascã şi sa respecte întocmai prevederile legislaţiei în vigoare şi ale prescripţiilor tehnice, sarcinile lui fiind cele care rezulta din prescripţiile tehnice, Colecţia ISCIR.
3. Activitatea responsabilului cu avizarea studiilor privind analiza de risc va fi coordonata şi indrumata din partea conducerii de ................, care rãspunde împreunã cu acesta de luarea mãsurilor pentru aplicarea legislaţiei în vigoare şi a prescripţiilor tehnice.
4. Încãlcarea obligaţiilor prevãzute de prescripţiile tehnice, Colecţia ISCIR, atrage, dupã caz, rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã sau penalã a celor vinovaţi.
5. Prezenta decizie anuleazã decizia anterioarã nr. ........ din ............... şi devine definitiva dupã autorizarea responsabilului de cãtre ISCIR-INSPECT.

Manager, Oficiul juridic
................ .................
(Numele, prenumele, (Numele, prenumele
semnatura şi ştampila) şi semnatura)

ANEXA B
────────
la metodologie
──────────────

CONŢINUTUL
documentaţiei pentru obţinerea autorizaţiei de a efectua
analiza de risc pentru echipamentele/instalaţiile montate
şi utilizate în parcurile de distracţii

Documentaţia se întocmeşte de cãtre agentul economic solicitant, se înainteazã la ISCIRINSPECT şi va conţine un memoriu în care se vor preciza urmãtoarele:
a) domeniul pentru care se solicita autorizarea;
b) dotarea cu mijloace de examinare şi investigare prin laboratoare proprii sau angajate cu contract, autorizate de ISCIR-INSPECT;
c) numele şi prenumele, pregãtirea teoreticã, vechimea în specialitate şi cea în domeniu pentru personalul propus sa avizeze studiile pentru analiza de risc, care urmeazã sa fie autorizat de ISCIR-INSPECT;
d) decizia de numire a personalului, conform modelului din anexa A.

──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016