Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 6 din 10 iunie 2008  privind modificarea si completarea anexei la   Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 5/2008 pentru punerea in aplicare a Normelor privind autorizarea si supravegherea reasiguratorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 6 din 10 iunie 2008 privind modificarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 5/2008 pentru punerea in aplicare a Normelor privind autorizarea si supravegherea reasiguratorilor

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 436 din 11 iunie 2008
ORDIN nr. 6 din 10 iunie 2008
privind modificarea şi completarea anexei la <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 5/2008 pentru punerea în aplicare a Normelor privind autorizarea şi supravegherea reasigurãtorilor
EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURÃRILOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 436 din 11 iunie 2008


În temeiul prevederilor art. 4 alin. (27), ale art. 5 lit. b), b^1) şi d) şi ale <>art. 8 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
potrivit Hotãrârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor din data de 10 iunie 2008, prin care s-a adoptat modificarea şi completarea anexei la <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 5/2008 pentru punerea în aplicare a Normelor privind autorizarea şi supravegherea reasigurãtorilor,

preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor emite urmãtorul ordin:

ART. I
Anexa la <>Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 5/2008 pentru punerea în aplicare a Normelor privind autorizarea şi supravegherea reasigurãtorilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351 din 7 mai 2008, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Dupã articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1^1. - În înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. reasigurare - operaţiunea care constã în preluarea riscurilor cedate de un asigurãtor/reasigurãtor;
2. reasigurãtor - persoana juridicã autorizatã de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor sau de autoritatea competentã a statului membru de origine, care desfãşoarã exclusiv activitate de reasigurare şi/sau operaţiuni legate de aceasta;
3. reasigurãtor din stat terţ - societatea autorizatã şi supravegheatã într-un stat terţ a cãrui legislaţie în domeniul asigurãrilor are prevederi echivalente legislaţiei statelor membre;
4. reasigurãtor captiv - un reasigurãtor deţinut fie de o societate financiarã, alta decât un asigurãtor sau un reasigurãtor sau un grup de societãţi de asigurare sau de reasigurare, fie de o societate nefinanciarã, al cãrui obiect de activitate este activitatea de reasigurare, care acoperã exclusiv riscurile entitãţii sau ale entitãţilor de care aparţine sau ale uneia sau mai multor entitãţi din grupul din care face parte;
5. vehicul investiţional de reasigurare - societatea pe acţiuni sau societatea civilã, alta decât o societate de asigurare sau de reasigurare existentã, care:
a) preia riscurile transferate de un asigurãtor sau de un reasigurãtor în baza unui contract de reasigurare;
b) îşi finanţeazã integral expunerea la aceste riscuri, prin emisiunea unor instrumente financiare sau printr-un alt mecanism de finanţare, drepturile de rambursare ale investitorilor în astfel de instrumente sau mecanisme de finanţare fiind plãtite numai dupã îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din contractul de reasigurare;
6. reasigurare finitã - reasigurarea în cadrul cãreia pierderea potenţialã maximã, exprimatã ca risc economic maxim cedat, ce decurge dintr-un transfer semnificativ al riscului de subscriere şi al riscului de sincronizare, este mai mare decât prima de reasigurare aferentã întregului contract, cu un cuantum limitat, dar semnificativ, luând în considerare cel puţin una dintre urmãtoarele caracteristici:
a) valoarea în timp a banilor cuveniţi pentru serviciile prestate este efectivã şi explicit definitã;
b) prevederile contractuale echilibreazã în timp balanţa economicã a relaţiilor dintre pãrţi, astfel încât transferul riscului sã atingã nivelul stabilit;
7. stat membru gazdã - statul membru în care reasigurãtorul are o sucursalã sau în care furnizeazã servicii;
8. holding de asigurare - o societate-mamã a cãrei activitate principalã constã în achiziţionarea şi deţinerea de participaţii în filiale, atunci când aceste filiale sunt societãţi de asigurare sau de reasigurare sau societãţi de asigurare sau de reasigurare din state terţe, cel puţin una dintre aceste filiale fiind o societate de asigurare sau de reasigurare, şi care nu este un holding financiar mixt;
9. holding mixt de asigurare - o societate-mamã, alta decât o societate de asigurare sau de reasigurare, decât o societate de asigurare sau de reasigurare dintr-o ţarã terţã, decât un holding de asigurare sau un holding financiar mixt, care numãrã printre filialele sale cel puţin o societate de asigurare sau de reasigurare;
10. societate financiarã - una dintre urmãtoarele entitãţi:
a) o instituţie de credit, o instituţie financiarã sau o societate de servicii bancare auxiliare;
b) o societate de asigurare, o societate de reasigurare sau un holding de asigurare;
c) o firma de investiţii sau o instituţie financiarã în sensul art. 4 alin. (1) pct. 1 din Directiva 2004/39/CE ;
d) un holding financiar mixt;
11. rezerva tehnicã brutã - rezerva tehnicã calculatã înainte de cedãrile în retrocesiune;
12. rezerva tehnicã netã - rezerva tehnicã calculatã dupã cedãrile în retrocesiune."
2. Dupã articolul 9 se introduc trei noi articole, articolele 9^1 - 9^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - Autoritãţile competente ale statelor membre vor fi consultate de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor înainte de a emite avizul prealabil, necesar înregistrãrii la oficiul registrului comerţului pentru un reasigurãtor, aflat în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) este o filialã a unui asigurãtor/reasigurãtor autorizat într-un alt stat membru;
b) este o filialã a unei societãţi de asigurare mamã a unui asigurãtor/reasigurãtor autorizat într-un alt stat membru;
c) este controlat de aceeaşi persoanã, fizicã sau juridicã, de care este controlat un asigurãtor sau reasigurãtor în respectivul stat membru.
Art. 9^2. - Autoritãţile competente care supravegheazã instituţiile de credit sau societãţile de servicii şi investiţii financiare dintr-un stat membru vor fi consultate de cãtre Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor înainte de a emite o autorizaţie de funcţionare pentru un asigurãtor/reasigurãtor.
Art. 9^3. - Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor va putea solicita autoritãţilor competente în cauzã orice informaţii considerate relevante despre acţionariatul unui reasigurãtor sau despre reputaţia şi experienţa persoanelor semnificative ale acestuia, atât în vederea emiterii unei autorizaţii de funcţionare, cât şi în ceea ce priveşte evaluarea permanentã a modului de desfãşurare a activitãţii acelui reasigurãtor, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare."
3. Dupã articolul 19 se introduc patru noi articole, articolele 19^1 - 19^4, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1. - (1) Reasigurãtorul trebuie sã îşi conducã activitatea conform practicilor în reasigurãri şi sã prevadã:
a) organizarea şi desfãşurarea activitãţii cu prudenţã şi profesionalism, în concordanţã cu natura şi mãrimea activitãţii prestate;
b) încadrarea unui numãr suficient de persoane care îndeplinesc condiţiile de calificare, pregãtire şi de competenţã profesionalã.
(2) Reasigurãtorul trebuie sa elaboreze:
a) propriile condiţii de reasigurare, cu respectarea prevederilor legale referitoare la contractul de reasigurare;
b) propriile clauze de reasigurare, care pot modifica condiţiile de reasigurare, în funcţie de opţiunea proprie sau de cea a reasiguratului;
c) propriile criterii de stabilire a primelor de reasigurare;
d) propriile reglementãri şi instrucţiuni de constatare şi lichidare a daunelor, în strictã concordanţã cu prevederile cuprinse în condiţiile şi în clauzele de reasigurare;
e) reglementãri interne privind constituirea şi menţinerea rezervelor tehnice, în funcţie de propriul sistem de evidenţã operativã.
(3) Reasigurãtorul are obligaţia:
a) sã conducã evidenţa contabilã şi operativã, care sã permitã:
- întocmirea rapoartelor cerute de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor;
- analiza rezultatelor tehnice pe clase de asigurãri, în scopul de a stabili dacã activitatea sa în ansamblu este rentabilã;
b) sã supravegheze activitatea personalului propriu, a unitãţilor din subordine şi a agenţilor şi sã instituie proceduri antifraudã, astfel încât sã nu fie periclitatã activitatea de reasigurare desfãşuratã;
c) sã îşi organizeze procedurile de control intern;
d) sã transmitã bugetul de venituri şi cheltuieli în fiecare an, în termen de 10 zile calendaristice de la data aprobãrii acestuia; orice rectificare a acestuia va fi transmisã Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor în acelaşi termen;
e) sã îşi organizeze un sistem intern de management al riscului;
f) reasigurãtorii cu activitate compozitã au obligaţia sã organizeze şi sã conducã evidenţa contabilã separat pentru cele douã activitãţi de reasigurare;
g) sã instituie proceduri şi sã întreprindã mãsuri de pregãtire a personalului propriu pentru respectarea legislaţiei în vigoare, emisã de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor, privind combaterea terorismului şi prevenirea spãlãrii banilor prin intermediul activitãţii de reasigurare;
h) sã întocmeascã şi sã prezinte situaţii financiare individuale şi, dupã caz, consolidate, în conformitate cu reglementãrile contabile aplicabile;
i) sã transmitã orice alte raportãri financiare, precum şi alte rapoarte, situaţii sau analize solicitate de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor, avize sau decizii;
j) sã ţinã un registru special al activelor admise sã acopere rezervele tehnice constituite pentru reasigurãri generale şi un registru special al activelor admise sã acopere rezervele tehnice constituite pentru reasigurãrile de viaţã;
k) sã instituie proceduri de avizare, constatare şi soluţionare a daunelor;
l) sã instituie proceduri de primire şi soluţionare a reclamaţiilor, inclusiv pe cale amiabilã, sã deschidã şi sã menţinã un registru de reclamaţii şi sesizãri şi sã trimitã raportãri cãtre Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor;
m) sã asigure auditarea situaţiilor financiare anuale şi, dupã caz, consolidate, de cãtre un auditor financiar persoanã juridicã, autorizat de Camera Auditorilor Financiari din România, aprobat de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor. Din echipa desemnatã de auditor cel puţin o persoanã trebuie sã deţinã calitatea de actuar sau sã dovedeascã aceastã calificare prin acte oficiale emise de autoritãţi sau asociaţii profesionale din alte state.
n) sã publice anual un raport;
o) sã prezinte direcţiilor de specialitate şi echipelor de control ale Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor toate raportãrile, documentele, situaţiile şi informaţiile solicitate de acestea.
Art. 19^2. - (1) Auditorul financiar va întocmi un raport anual, însoţit de opinia sa, din care sã rezulte dacã situaţiile financiare prezintã o imagine fidelã a poziţiei financiare, a performanţei financiare, a fluxurilor de trezorerie şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfãşuratã, conform standardelor profesionale publicate de Camera Auditorilor Financiari din România.
(2) De asemenea, auditorul financiar va analiza practicile şi procedurile controlului şi auditului intern şi, dacã considerã cã acestea nu sunt corespunzãtoare, va face recomandãri reasigurãtorului pentru remedierea lor şi va furniza, la solicitarea Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor, orice detalii, clarificãri, explicaţii referitoare la datele cuprinse în situaţiile financiare ale reasigurãtorului.
(3) Auditorul financiar al unui reasigurãtor trebuie sã informeze Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor de îndatã ce în exercitarea atribuţiilor sale a luat cunoştinţã despre orice act sau fapt în legãturã cu reasigurãtorul ori cu entitãţile care intrã în perimetrul de consolidare, care:
a) constituie o încãlcare a reglementãrilor ori a actelor emise în aplicarea acesteia, prin care sunt stabilite condiţiile de autorizare şi de desfãşurare a activitãţii reasigurãtorului;
b) este de naturã sã afecteze situaţia patrimonialã a reasigurãtorului sau buna sa funcţionare;
c) poate conduce la un refuz din partea auditorului de a-şi exprima opinia asupra situaţiilor financiare ale reasigurãtorului sau la exprimarea de cãtre acesta a unei opinii cu rezerve.
(4) Transmiterea cãtre Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor a informaţiilor prevãzute la alin. (3) nu constituie o încãlcare a niciunei restricţii privind divulgarea de informaţii şi nu va atrage niciun fel de rãspundere asupra persoanei în cauzã.
(5) Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor informeazã Camera Auditorilor Financiari din România privind orice încãlcare a prevederilor alin. (1)-(3), în vederea luãrii de cãtre aceasta a mãsurilor necesare pentru remedierea acestor încãlcãri.
Art. 19^3. - (1) Reasigurãtorul care exercitã o activitate de reasigurãri generale are obligaţia sã constituie şi sã menţinã urmãtoarele rezerve tehnice:
a) rezerva de prime - se calculeazã lunar prin însumarea cotelor-pãrţi din primele brute subscrise, aferente perioadelor neexpirate ale contractelor de reasigurare, astfel încât diferenţa dintre volumul primelor brute subscrise şi aceastã rezervã sã reflecte primele brute alocate pãrţii din riscurile expirate la data calculãrii;
b) rezerva de daune - se creeazã şi se actualizeazã lunar, în baza estimãrilor pentru avizãrile de daune primite de reasigurãtor, astfel încât fondul creat sã fie suficient pentru acoperirea plãţii acestor daune;
c) rezerva de daune neavizate - se creeazã şi se ajusteazã cel puţin la încheierea exerciţiului financiar, dacã reglementãrile interne ale reasigurãtorului nu prevãd altfel, în baza estimãrilor acestuia, a datelor statistice sau a calculelor actuariale, pentru daunele întâmplate, dar neavizate;
d) rezerva de catastrofã - se creeazã prin aplicarea lunarã a unui procent de minimum 5% asupra volumului de prime brute subscrise, aferente contractelor care acoperã riscuri catastrofale, pânã când fondul de rezervã atinge cel puţin nivelul reţinerii proprii sau 10% din acumularea rãspunderilor asumate prin contractele ce acoperã riscuri catastrofale; aceastã rezervã este destinatã acoperirii despãgubirilor aferente daunelor de naturã catastrofalã;
e) rezerva pentru riscuri neexpirate - se calculeazã pe baza estimãrii daunelor ce vor apãrea dupã închiderea exerciţiului financiar, aferente contractelor de reasigurare încheiate înainte de acea datã, în mãsura în care valoarea estimatã a acestora depãşeşte suma dintre rezerva de prime şi primele care urmeazã sã se mai încaseze la aceste contracte;
f) rezerva de egalizare - se creeazã în anii cu rezultate tehnice favorabile pentru constituirea surselor de acoperire a daunelor în anii în care rezultatele tehnice vor fi nefavorabile.
(2) În calculul rezervelor prevãzute la alin. (1) lit. b)-f) se includ sumele estimate pentru daune şi costurile de lichidare a acestora, dupã deducerea pãrţii ce urmeazã sã fie recuperatã de la reasigurãtori.
(3) Reasigurãtorul care exercitã o activitate de reasigurãri de viaţã are obligaţia sã constituie şi sã menţinã rezerve tehnice, inclusiv rezerve matematice, pentru fondul reasigurãrilor de viaţã.
(4) Mãrimea rezervelor tehnice, constituite şi menţinute conform alin. (1) şi (3), nu poate fi mai micã decât mãrimea obţinutã prin calculul acestor rezerve.
(5) Sumele transferate rezervelor tehnice constituite şi menţinute în condiţiile acestui articol reprezintã obligaţii ale reasigurãtorului şi se deduc din veniturile acestuia, pentru determinarea profitului.
(6) În cazurile în care contractul de reasigurare prevede încasarea primelor şi plata despãgubirilor în valutã, rezervele tehnice aferente se pot constitui şi menţine în valutã.
Art. 19^4. - (1) Un reasigurãtor poate realiza, pe baza unui acord, un transfer de portofoliu, prin care o parte sau întreaga activitate este transferatã altui reasigurãtor.
(2) Transferul de portofoliu menţionat la alin. (1) va cuprinde transferul de datorii, drepturi, obligaţii sau proprietãţi.
(3) Transferul de portofoliu nu este valabil fãrã aprobarea Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor.
(4) Aprobarea transferului de portofoliu se solicitã Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor şi în cazul în care reasigurãtorul fuzioneazã, se divizeazã, intrã în procedura de redresare financiarã, reorganizare sau lichidare, dupã caz."
4. Articolul 20 se abrogã.
5. Articolul 43 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - Prezentele norme transpun prevederile art. 2-4, 6-8, 11, 14, 17, 18, 28, 31, 34, 35-41, 45, 57, 59 ale Directivei 2005/68/CE din 16 noiembrie 2005 privind reasigurarea şi de modificare a Directivelor 73/239/CEE şi 92/49/CEE ale Consiliului, precum şi a Directivelor 98/78/CE şi 2002/83/CE ."
ART. II
Direcţiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor vor asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin, în conformitate cu atribuţiile specifice fiecãreia.

Preşedintele Comisiei
de Supraveghere a Asigurãrilor,
Angela Toncescu

Bucureşti, 10 iunie 2008.
Nr. 6.
---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016